هیدروتراپی مو چیست و چه تاثیری بر رشد مجدد موها دارد؟
۲۸ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

هیدروتراپی مو چیست؟ نانو استیم مو چه تاثیری بر رشد مو دارد؟

به این مطلب امتیاز دهید

هیدروتراپی مو یکی از روش‌های جدید برای کمک به رشد مجدد موهای ازدست‌رفته است که با توجه به فواید عنصر هیدروژن انجام می‌شود. این روش درمانی نسبت به روش‌های دردناک و پرهزینه دیگر (مثل مزوتراپی) کاملاً بی‌خطر است و تاثیرات مثبت را به‌صورت طبیعی در ساختار موها پدیدار می‌کند. بسیاری از متخصصین از هیدروتراپی مو به‌عنوان یک نوع فیزیوتراپی یاد می‌کنند که علاوه بر درمان موهای ضعیف، برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، همچون التهاب، گرفتگی عضلات، واریس، بی‌خوابی، سردرد، فشار خون بالا و آرتریت استفاده می‌شود. این شیوه درمانی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها انجام نمی‌شود و سهولت در اجرای آن باعث شده تا بتوان در سالن‌های آرایش و حتی خانه هم از آن بهره‌مند شد. دستگاه‌های تخصصی و مدرنی که برای هیدروتراپی مو تعبیه شده‌اند، امروزه در بسیاری از سالن‌های زیبایی وجود دارند و می‌توان علاوه بر آرایش، به رشد مجدد موها هم کمک کرد.

هیدروتراپی چیست و چگونه کار می‌کند؟

هیدروژن‌درمانی یا هیدروتراپی که از آن در زبان لاتین با عنوان hydrotherapy یاد می‌شود، روشی است که با استفاده از آب یا هیدروژن، بیماری‌های مختلف درمان می‌شود. بسیاری از افراد حین درمان توسط این شیوه درمانی، در استخرهای آب گرم قرار می‌گیرند تا اهداف مورد نظر پزشک حاصل شود.

دستگاه‌های تخصصی و مدرنی که برای هیدروتراپی مو تعبیه شده‌اند، امروزه در بسیاری از سالن‌های زیبایی وجود دارند

در 20 سال اخیر، متخصصان حوزه پزشکی روی این شیوه درمانی، مطالعات ویژه‌ای داشته‌اند و حالا آن را به‌عنوان یک گزینه عالی برای کاهش علائمی مثل دردهای عضلانی، سفتی مفاصل و مشکلات موها تلقی می‌کنند.

هیدروتراپی جایگزین بسیار مناسب برای شیوه‌های درمانی سنتی است که صرفاً بر پایه استفاده از داروها، تزریقات و جراحی‌ها استوار شده‌ است. البته لازم‌به‌ذکر است هیدروتراپی به‌دلیل عدم برخورداری از دارو یا جراحی، هیچ نیازی به مجوزهای تخصصی ندارد و از لحاظ سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) منع نشده است.

علی‌رغم توصیه پزشکان در مورد فواید هیدروژن‌تراپی، به‌دلیل اینکه شواهد زیادی در مورد آثار بلندمدت این شیوه درمانی وجود ندارد، نمی‌توان آن را کاملاً قطعی و مفید دانست. با این حال، بهتر است پیش از شروع هرگونه دوره درمانی، گفت‌وگوی مفصلی با پزشک خود داشته باشید.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست
به پوستت جون تازه بده

هیدروتراپی مو چه سازوکاری دارد؟

هیدروتراپی مو روشی است که با انتقال هیدروژن کافی به ریشه و بافت موی سر، میزان تولید اندورفین را افزایش می‌دهد. این در حالی است که هیدروتراپی در مقایسه با روش‌هایی مثل مزوتراپی یا کاشت مو هیچ ارتباطی با تحریک ساقه مو یا ایجاد بستری مناسب برای رشد موهای جدید ندارد.

به‌عبارت ساده‌تر، هیدروتراپی به‌صورت غیرمستقیم باعث می‌شود موها مجدداً به شرایط قبلی خود برگردند و دیگر نیازی به مزوتراپی یا روش‌های دردناک دیگر نباشد.

از اندروفین همواره با عنوان «هورمون حس خوب» یاد می‌شود و این به‌معنای تاثیرات بسیار مهم آن در کاهش استرس و ایجاد احساسات مثبت در انسان‌هاست. هیدروتراپی مو همان کاری را می‌کند که ماساژ کف سر در بعضی از شیوه‌های درمان ریزش مو برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

همچنین هیدروتراپی باعث افزایش گردش خون و تقویت مکانیزم غدد لنفاوی می‌شود تا تمامی نواحی بدن با آرامش کامل مواجه شوند. بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند پس از هیدروتراپی مو با استفاده از دستگاه‌های تخصصی، جلسات آب‌درمانی یا 15 دقیقه دوش گرفتن زیر آب گرم هم در دستور کار قرار بگیرند.

هیدروتراپی مو همان کاری را می‌کند که ماساژ کف سر در بعضی از شیوه‌های درمان ریزش مو برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

چه کسانی به هیدروتراپی مو نیاز دارند؟

از نظر فنی و تخصصی، هیچ‌کس به هیدروتراپی نیاز ندارد. این شیوه درمانی استاندارد برای درمان قطعی هیچ بیماری یا علائم آن نیست و همان‌طور که در تحقیقات تخصصی آمده است، باید آن را به‌عنوان یک شیوه درمانی مکمل تلقی کرد. اگر به هیدروژن‌درمانی و آب‌درمانی علاقه‌مند هستید، می‌توانید هیدروتراپی را در برنامه درمانی خود جا بدهید تا شاهد تاثیرات مثبت آن بر موهای خود باشید.

همه بیمارانی که می‌خواهند از شر پولک‌ها و ساقه‌های موی ضعیف خود خلاص شوند، حداقل چند جلسه هیدروتراپی را در برنامه خود اضافه می‌کنند. هیدروتراپی علاوه بر اینکه باعث حس خوب در بیماران می‌شود، به‌عنوان یک تسکین‌دهنده هم به‌حساب می‌آید و می‌تواند عوارض دردناک بیماری‌هایی همچون پسوریازیس یا درماتیت سبورئیک را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: تونیک مو چیست؟ 

دستگاه نانو استیم و استفاده از آن در هیدروتراپی مو

هیدروتراپی مو به‌واسطه یک دستگاه با عنوان نانو استیم (Nano Steam) انجام می‌شود که در جریان آن، بخار آب و هیدروژن با تکنولوژی نانو در جهت مرطوب‌کردن موها و باز‌کردن فولیکول مو منتشر می‌شود.

با انتقال بخار آب به موها، کوتیکول ساقه موها بلندتر می‌شود و مرطوب‌شدن ساقه مو باعث خواهد شد تا خشکی و حساسیت از بین برود. افراد می‌توانند با تهیه دستگاه‌های نانو استیم موجود در بازار، نرم و مرطوب‌کردن موهای خود را بدون نیاز به پزشک یا حضور در سالن‌های زیبایی انجام دهند.

استفاده از دستگاه‌های مخصوص نانو استیم برای موهای رنگ‌شده و همچنین افرادی که دچار خشکی در پوست سر خود هستند، بسیار پیشنهاد می‌شود. این دستگاه باعث می‌شود منافذ پوست سر باز شوند و ناخالصی‌ها و چربی‌های انباشته‌شده از میان بروند.

ضمناً استفاده از این دستگاه باعث حالت‌بخشی به موها هم می‌شود، چرا که موها فاقد مواد مضر و انباشته‌شده هستند و به‌خوبی شانه می‌شوند. انتقال بخار آب طی هیدروتراپی باعث می‌شود یک امتیاز اضافه‌تر نسبت به روش‌های درمانی دیگر حاصل شود و آن‌هم چیزی جز کاهش خشکی پوست سر برای رشد مجدد موها نیست.

این دستگاه باعث می‌شود منافذ پوست سر باز شوند و ناخالصی‌ها و چربی‌های انباشته‌شده از میان بروند.

هیدروژن‌تراپی مو چقدر طول می‌کشد؟

بسته به وضعیت موها ممکن است لازم باشد مدت‌زمان درمان مو با هیدروتراپی کمی طولانی شود. اگر موهای کم‌آب و خشکی دارید، احتمالاً 10 الی 20 دقیقه زمان لازم است تا با استفاده از دستگاه نانو استیم، عملیات هیدروتراپی را انجام دهید.

اگر احساس می‌کنید که موهای آسیب‌دیده‌ای دارید و خشکی پوست سرتان شدید است، هیدروژن‌تراپی را به‌مدت 20 الی 30 دقیقه انجام دهید تا رطوبت لازم موها تامین شود.

برنامه‌ریزی برای دوره درمانی با استفاده از هیدروژن‌تراپی هم بسته به شرایط موهای شما پس از اولین جلسات دارد. اگر موهایتان نسبتاً سالم هستند و وضعیت ایده‌آلی دارید، کافی است تا ماهی یکبار هیدروتراپی انجام دهید.

اگر موهای خیلی خشکی دارید، هر 7 الی 10 روز باید جلسات هیدروژن‌تراپی را تمدید کنید. لازم‌به‌ذکر است هیدروتراپی هفتگی باعث می‌شود تا رطوبت مورد نیاز پوست سر سریعاً تامین شده و خاصیت ارتجاعی موها تقویت شود.

قیمت دستگاه هیدروژن تراپی مو

دستگاه‌های ویژه هیدروتراپی با برندهای مختلف و در اندازه‌های متفاوت در بازار وجود دارند. آنچه شما برای خرید این دستگاه‌ها باید در نظر داشته باشید، قابلیت‌ها و البته قیمت هرکدام از آنهاست. در حال حاضر یکی از بهترین دستگاه‌های موجود در بازار برای هیدروژن تراپی، دستگاه تفنگی نانو استیم (Nano Steam Gun) است که حدود یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

این دستگاه علاوه بر برخورداری از ضمانت‌نامه ویژه، بهترین گزینه برای اثربخشی محصولات ویتامینه و پروتئینه مو است و می‌توان دوره هیدروژن‌درمانی را با آن در خانه طی کرد. ظاهر این دستگاه شبیه به سشوار است و وزنی کمتر از یک کیلوگرم (معمولاً 800 گرم) دارد.

وزن سبک این محصول باعث شده تا قابلیت حمل‌ونقل آسان داشته باشد و حجم قابل توجهی از بخار آب را به ساقه موها منتقل کند.

عملکرد هیدروژن تراپی مو با دستگاه خانگی

دستگاه نانو استیم که برای هیدروتراپی مو طراحی شده، دارای یک محفظه مخصوص نگهداری آب است که دقیقاً در قسمت پایینی دسته آن قرار گرفته. برای اینکه بتوانید یک دوره هیدروژن تراپی مفید را پشت سر بگذارید، بهتر است آب را پیش از اضافه‌کردن به دستگاه، یکبار بجوشانید و بگذارید تا خنک شود.

پس از اینکه حدود 20 ثانیه از خنک‌شدن آب جوشانده گذشت، دستگاه را روشن کنید و سَری دستگاه را روی موهای خود قرار دهید. با قرار گرفتن دستگاه روی مو، ریشه و پوست کف سر خیس خواهند شد تا تمامی آب مورد نیاز بافت موی سر تامین شود. در حال حاضر 2 نوع متفاوت از دستگاه‌های هیدروتراپی در بازار وجود دارند:

  • دستگاه تفنگی بی‌سیم (شارژی)
  • دستگاه تفنگی سیم‌دار
پس از اینکه حدود 20 ثانیه از خنک‌شدن آب جوشانده گذشت، دستگاه را روشن کنید و سَری دستگاه را روی موهای خود قرار دهید.

لازم‌به‌ذکر است دستگاه بدون سیم یا شارژی در همان لحظه که آب را به مخزن آن اضافه می‌کنید، قابل استفاده است و بخار آب مورد نظر را در لحظه تولید خواهد کرد. این در حالی است که دستگاه سیم‌دار نیازمند کمی زمان (حدود 30 ثانیه) است تا توانمندی خود را پیدا کند.

توجه داشته باشید نباید مقدار زیادی از بخار آب را وارد ریشه‌های مو کرد؛ چرا که ممکن است هیدروتراپی آنطور که باید جوابگو نباشد و فقط به خیس‌شدن موها منجر شود. به‌طورکلی همه دستگاه‌های هیدروژن تراپی دارای ولوم‌های تنظیم بخار آب هستند که با توجه به نیاز افراد قابل تنظیم خواهند بود.

رشد مجدد مو با دستگاه هیدروژن تراپی مو

هیدراته نگه داشتن موها از جمله ضروری‌ترین کارهایی است که برای رشد مجدد موها می‌توان انجام داد.

پزشکان معتقد هستند تامین نیاز روزانه آب موها باعث می‌شود زمینه کافی برای احیای موهای ازدست‌رفته فراهم شود و بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند آب مورد نیاز موها برای زنان و مردان حدود 2 الی 3 لیتر در روز است. هیدروتراپی مو با توجه به 4 عامل زیر باعث رشد موها خواهد شد:

  • موها هم مانند گیاهان برای ادامه رشد خود به آب نیاز دارند و هیدروتراپی باعث می‌شود عناصر کلیدی برای تامین ویتامین‌های ضروری پوست سر وجود داشته باشند.
  • چه باور کنید و چه نه، تقریباً 25 درصد وزن هر تار مو را آب تشکیل می‌دهد. نوشیدن آب کافی و استحمام روزانه باعث تامین آب مورد نیاز موها می‌شود، اما هیدروتراپی مو با دستگاه باعث هیدراته‌شدن موها در سریع‌ترین حالت ممکن خواهد شد.
  • کم‌آبی بلافاصله رشد موها را متوقف می‌کند و زمانی که رطوبت وجود نداشته باشد، انتهای موها شکننده می‌شوند. نوشیدن آب کافی در حالتی که موها کاملاً آسیب دیده‌اند، کافی نیست و باید با استفاده از دستگاه هیدروژن‌تراپی، ذرات آب را با شدت به موها منتقل کرد.
  • بیماری‌ها و مشکلات رایج پوست سر مانند شوره زدن موها، از جمله نتایج کم‌انرژی بودن ساختار مو است. با استفاده از دستگاه هیدروتراپی مو می‌توان انرژی مورد نیاز موها را تامین کرد.
  • عملکرد دستگاه هیدروتراپی مو، نتایجی همچون استفاده از عصاره نارگیل دارد و باعث می‌شود تا فولیکول مو تا حد نیاز تغذیه شود.

ویژگی‌های دستگاه هیدروژن تراپی مو

  • عملیات جذب رطوبت و آب مورد نیاز با تکیه بر اشعه بلوری (Blu Ray)
  • مجهز به بخار گرم و سرد برای حالت‌بخشی به موهای شکننده
  • دارای ولوم تنظیم حرارت برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی
  • تقویت گردش جریان خون در پوست کف سر برای کمک به رشد مجدد موها
  • مجهز به اشعه نورهای ماورای بنفش و مادون قرمز
  • دارای قابلیت تنظیم دما از 50 تا 70 درجه سانتی‌گراد
  • دارای قابلیت اکسیژن‌رسانی در کف سر و ساختار موها
  • مجهز به حالت‌های مختلف برای حفظ سلامت انواع موها، از جمله موهای معمولی، آسیب‌دیده و چرب
  • دارای قابلیت گرمایش مولکولی که می‎‌توان آن را با توجه به نیاز خود تنظیم کرد

نحوه استفاده از دستگاه هیدروتراپی مو

استفاده از دستگاه‌های تخصصی هیدروتراپی مو، راهکار ساده‌ای دارد و در ابتدا کافی است مخزن دستگاه را با آب مقطر پر کنید. سپس با توجه به جنس موی خود، میزان حرارت دستگاه را مورد تنظیم قرار دهید تا حرارت بالای دستگاه باعث آسیب زدن به موهای شکننده نشود. برای مثال، دستگاه نانو استیم دارای قابلیت بخار گرم و سرد است که بخار سرد آن از 50 درجه شروع می‌شود و حداقل حرارت را به موها منتقل می‌کند.

پس از اینکه دمای مورد نظر را تنظیم کردید، کافی است دکمه استارت را فشار دهید تا دمای آب مقطر مخزن دستگاه به حرارت مورد نظرتان برسد.

توجه داشته باشید پس از تنظیم دما می‌توانید دستگاه را به موهای خود نزدیک کرده و برای هیدروتراپی مو آماده شوید. دستگاه نانو استیم یا دستگاه‌های تخصصی هیدروتراپی مو را به موها نزدیک کنید و اجازه دهید سَریِ تفنگی‌شکل دستگاه، ذرات آب را به‌صورت بخار به موها منتقل کند.

جالب است بدانید آب موجود در مخزن دستگاه با فشار 3.3 اتمسفر باعث تبدیل‌شدن مولکول‌ها به اندازه 0.26 نانومتری می‌شود و بخار آب را تولید می‌کند. جنس بدنه این دستگاه هم به نحوی طراحی شده است که هیچ دمایی نمی‌تواند باعث سوختن یا آب‌شدن آن بشود و به آن آسیب برساند.

پس از اینکه دمای مورد نظر را تنظیم کردید، کافی است دکمه استارت را فشار دهید تا دمای آب مقطر مخزن دستگاه به حرارت مورد نظرتان برسد.

آیا هیدروژن‌تراپی از هر نوع ریزش مویی جلوگیری می‌کند؟

شیوه هیدروژن‌تراپی بیش‌ازاینکه دارای خاصیت درمانی باشد، برای پیشگیری از وقوع مشکلات مختلف در موی سر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته توجه داشته باشید که این شیوه درمانی برای هر نوع ریزش مویی جوابگو نیست و نمی‌توان آن را به‌عنوان راه‌حلی برای پیشگیری از مشکلات حاد یا ژنتیکی توصیف کرد. برای مثال اگر افراد دارای بیماری ارثی آلوپسی هیدروژنیک یا ریزش موی نعل اسبی هستند، حتماً باید از روش‌های تخصصی‌تر مثل کاشت مو استفاده کنند.

دستگاه هیدروژن تراپی و لایت تراپی موها

نور درمانی یا لایت تراپی (Light Therapy)، از جمله خواص مثبت هیدروژن‌تراپی با دستگاه نانو استیم است که به‌واسطه جذب رطوبت با Blu Ray انجام می‌شود. این روش علاوه بر جذب آب، باعث جلوگیری از بروز آکنه و انواع آسیب‌های خورشیدی می‌شود و پیری پوست سر را به تاخیر می‌اندازد.

تحقیقات پزشکی مختلف نشان می‌دهند نور Blu Ray با نفوذ در نواحی پوست سر باعث انجام فرایندهای طبیعی از جمله التیام بافت پوست و جذب رطوبت می‌شود.

بهترین خاصیت این قابلیت در دستگاه هیدروتراپی مو، عدم برخورداری از اشعه‌های UV است. به‌عبارت ساده‌تر، این قابلیت باعث می‌شود استفاده طولانی‌مدت از دستگاه نانو استیم کاملاً بی‌خطر باشد و هیچ آسیبی به رنگ پوست وارد نشود.

این نتایج باعث می‌شوند بیمار برای دستیابی به نتایج بهتر، برای استفاده از هیدروتراپی مو تشویق و ترغیب شود. نور Blu Ray نقش یک آرام‌بخش و جذب‌کننده قدرتمند را ایفا می‌کند و باعث جلوگیری از تولید باکتری‌های مضر هم می‌شود. همچنین، فعالیت غدد تولیدکننده چربی در پوست سر را به تعادل می‌رساند تا نیاز استفاده از نرم‌کننده‌‎ها به حداقل میزان ممکن برسد.

بسیاری از بیماران برای دستیابی به نتایج مثبت نور درمانی با Blu Ray از شیوه‌های تخصصی دیگر استفاده می‌کنند و هزینه‌های گزافی را می‌پردازند. این در حالی است که با استفاده از دستگاه هیدروتراپی مو می‌توان صرف هزینه‌ها و وقت بیشتر را تا میزان چشم‌گیر کاهش داد.

معایب استفاده از دستگاه نانو استیم

برای اطمینان از ایمنی عملیات هیدروژن تراپی با دستگاه، در ابتدا مطمئن شوید درجه حرارت تنظیم‌شده باعث داغ‌شدن آب مخزن نشده است.

اگر مقدار حرارت آب از میزان هشدار دستگاه بالاتر برود، ممکن است که حین هیدروژن تراپی، آب جوش یا خیلی‌داغ روی پوست سر پاشیده شود و سوختگی را در سطح سر به‌وجود بیاورد. همچنین، آب داغ ممکن است باعث آسیب دائمی در کف سر شود و مشکلات دیگری را برای رشد مجدد موها خلق کند.

همچنین، آب داغ ممکن است باعث آسیب دائمی در کف سر شود و مشکلات دیگری را برای رشد مجدد موها خلق کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو در طب سنتی؛

پوست‍‌های خیلی حساس و آلرژیک ممکن است در برابر این شیوه درمانی، واکنش‌های ناراحت‌کننده‎ای را بروز دهند. از این بابت لازم است پیش از شروع دوره، با یک متخصص در مورد ویژگی‌های پوست سر خود بحث و گفت‌وگو کنید.

هیدروتراپی مو روشی مدرن در حوزه زیبایی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های دردناک و پرهزینه مثل مزوتراپی محسوب شود. البته لازم‌به‌ذکر است که این روش برای درمان ریزش مو ناشی از بیماری‌های وراثتی و حاد نیست و پیش از هر کاری باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

هیدروتراپی با تکیه بر خواص عنصر هیدروژن و البته شیوه‌های آب‌درمانی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. فشاری که به حجم آب موجود در مخزن دستگاه وارد می‌شود، مولکول‌های آب را به اندازه‌های نانومتری تقسیم می‌کند تا سطوح مختلف پوست سر سرشار از آب شوند.

منبع ++

هیدروتراپی چیست و چگونه کار می‌کند؟

هیدروژن‌درمانی یا هیدروتراپی که از آن در زبان لاتین با عنوان hydrotherapy یاد می‌شود، روشی است که با استفاده از آب یا هیدروژن، بیماری‌های مختلف درمان می‌شود. بسیاری از افراد حین درمان توسط این شیوه درمانی، در استخرهای آب گرم قرار می‌گیرند تا اهداف مورد نظر پزشک حاصل شود.

چه کسانی به هیدروتراپی مو نیاز دارند؟

از نظر فنی و تخصصی، هیچ‌کس به هیدروتراپی نیاز ندارد. این شیوه درمانی استاندارد برای درمان قطعی هیچ بیماری یا علائم آن نیست و همان‌طور که در تحقیقات تخصصی آمده است، باید آن را به‌عنوان یک شیوه درمانی مکمل تلقی کرد. اگر به هیدروژن‌درمانی و آب‌درمانی علاقه‌مند هستید، می‌توانید هیدروتراپی را در برنامه درمانی خود جا بدهید تا شاهد تاثیرات مثبت آن بر موهای خود باشید.

آیا هیدروژن‌تراپی از هر نوع ریزش مویی جلوگیری می‌کند؟

البته توجه داشته باشید که این شیوه درمانی برای هر نوع ریزش مویی جوابگو نیست و نمی‌توان آن را به‌عنوان راه‌حلی برای پیشگیری از مشکلات حاد یا ژنتیکی توصیف کرد. برای مثال اگر افراد دارای بیماری ارثی آلوپسی هیدروژنیک یا ریزش موی نعل اسبی هستند، حتماً باید از روش‌های تخصصی‌تر مثل کاشت مو استفاده کنند.

۲۸ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی