مراقبت از مو در طب سنتی
۱۵ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از مو در طب سنتی؛ اصول نگهداری از مو

به این مطلب امتیاز دهید

افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش آن، دو هدف مهم در مراقبت از مو هستند. مهم‌ترین چالش در انتخاب محصولات مراقبت از پوست و مو این است که مصرف آن‌ها آسیبی به بدن نزند. محصولات طبیعی بهترین روش برای نگهداری و افزایش سلامت مو هستند. از طرفی استفاده از محصولات شیمیایی برای برخی از پوست‌ها حساسیت ایجاد می‌کند و به مو آسیب می‌زند. محصولات شیمیایی باوجوداینکه گران‌تر از روش‌های طب سنتی هستند، اما برای تمامی افراد مناسب نیستند. همچنین ممکن است برخی از محصولات شیمیایی، سلامتی اعضای دیگر بدن را به خطر بیندازند. معمولاً روش‌های طب سنتی برای افزایش گردش خون در پوست انجام می‌شوند؛ به همین دلیل برای بدن خطری ندارند. در این مقاله مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان، درباره روش‌های مراقبت از مو در طب سنتی را بررسی خواهیم کرد.

آن‌چه خواهید خواند...

مزایای روش‌های مراقبت از مو در طب سنتی چیست؟

معمولاً درمان‌های طبیعی بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو به‌حساب می‌آیند. پزشکان طب سنتی معتقدند با استفاده از محصولات طبیعی، گردش خون افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل روش‌های مراقبت از مو در طب سنتی طرف‌داران زیادی دارند. مهم‌ترین مزایای طب سنتی برای درمان و بهبود سلامتی مو، عبارتند از:

همچنین ممکن است برخی از محصولات شیمیایی، سلامتی اعضای دیگر بدن را به خطر بیندازند.

طب سنتی پیشگیری می‌کند

پیشگیری از ریزش مو بهتر از درمان آن است. معمولاً درمان عوارض مو با هزینه‌های بالایی انجام می‌گیرد، اما اگر قبل از ریزش با روش‌های طبیعی موهایتان را تقویت کنید. در این صورت، موهایتان ریزش نمی‌کنند یا سرعت ریزش آن‌ها به حداقل می‌رسد.

طب سنتی خطری برای موها ایجاد نمی‌کند

احتمالاً یکی از دلایلی که به داروهای افزایش مو اعتماد نمی‌کنید، این است که برخی از آن‌ها به ریشه موهایتان آسیب می‌زنند. محصولاتی که با استفاده از گیاهان طبیعی ساخته می‌شوند، سلامتی موها را تضمین می‌کنند.

داروهای گیاهی علاوه بر مو، پوست را هم سالم و درخشان می‌کنند

اگر از محصولات طبیعی برای افزایش رشد موهایتان استفاده می‌کنید، با یک تیر، دو نشان می‌زنید. این محصولات علاوه بر اینکه رشد موها را بیشتر می‌کنند، برای پوست بی‌خطر هستند و هورمون‌های زیبایی را فعال می‌کنند.

مواد شیمیایی در طب سنتی جایگاهی ندارند

 مواد شیمیایی به دلیل اینکه با سلول‌های بدن واکنش‌های خطرناکی انجام می‌دهند، سلامتی آن را به خطر می‌اندازند. داروهای طب سنتی به‌خاطر ماهیت طبیعی‌شان برای بدن ضرری ندارند و با سلول‌های بدن کاملاً سازگار هستند.

بیشتر بخوانید: کراتینه و ریزش مو؛

محصولات مراقبت از موی طبیعی، سموم اضافی را وارد بدن نمی‌کنند

سموم اضافی که در برخی از داروها یا کرم‌ها وجود دارند، عملکرد طبیعی بدن را مختل می‌کنند. محصولات طبیعی فاقد هرگونه مواد سمی هستند و با فعال‌کردن هورمون‌های خوب، تولد دوباره مو را بهبود می‌بخشند.

سموم اضافی که در برخی از داروها یا کرم‌ها وجود دارند، عملکرد طبیعی بدن را مختل می‌کنند.
به پوستت جون تازه بده

مهم‌ترین نکات مراقبت از مو در طب سنتی چیست؟

متخصصان طب سنتی علاوه بر تجویز داروهای گیاهی و روغن‌های طبیعی، برای مراقبت از مو و پوست توصیه‌های دیگری هم می‌کنند. رعایت رژیم غذایی و ایجاد سبک زندگی سالم، بخشی از روتین مراقبت از پوست در طب سنتی هستند که موهای سر و پوست را تقویت می‌کنند.

استفاده از محصولاتی که ساختار طبیعی دارند و مورد تأیید طب سنتی هستند، شکستگی مو را کاهش می‌دهد. موهای صاف، درخشان و سالم، یک‌شبه به وجود نمی‌آیند و باید برای داشتن موهایی با ریشه‌های قوی، مراقبت‌های زیادی انجام دهید. مهم‌ترین قوانین طب سنتی که باید برای مراقبت از موهایتان رعایت کنید، به شرح زیر هستند:

موهای خود را با آب ولرم بشویید

احتمالاً برای رفع خستگی و احساس آرامش، هنگام دوش گرفتن از آب گرم استفاده می‌کنید. آب داغ پوست سروصورت را خشک می‌کند. پوست‌های خشک یکی از عوامل زمینه‌ساز در آسیب‌دیدن موها است. می‌توانید برای حمام کردن از آب گرم استفاده کنید، اما زمانی که موهایتان را می‌شویید، دمای آب را کمتر کنید. همچنین سعی کنید هنگام شستشوی مو، از شامپوهای باکیفیت و ارگانیک استفاده کنید.

اگر پوست سرتان بسیار چرب است، موهایتان را دو بار بشویید

تجمع سلول‌های مرده و چربی‌ها روی پوست، فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند و رشد موها مختل می‌شود. اگر پوست سرتان چربی اضافی تولید می‌کند یا در محیط‌های آلوده قرار می‌گیرید، هنگام حمام کردن موهایتان را دو بار بشویید.

تجمع چربی‌های اضافی باعث ریزش مو و بروز عوارض پوستی می‌شود. همچنین اگر موهایتان خشک هستند، آن‌ها را هر روز نشویید. برای شستن موهایی که چربی زیادی ندارند، از شامپوهای معمولی استفاده کنید تا پوست سرتان خشک نشود.

برای حالت دادن مو، با احتیاط از لوازم برقی استفاده کنید

احتمالاً پس از شستن موهایتان، آن‌ها را با استفاده از اتو یا سشوار حالت می‌دهید. این لوازم برقی به دلیل گرمای زیاد، موهایتان را خشک می‌کنند. اگر برای حالت دادن یا خشک‌کردن از سشوار استفاده می‌کنید، روغن‌های طبیعی و نرم‌کننده مو را به روتین مراقبت از موهایتان اضافه نمایید.

از ماسک مو استفاده کنید

عرق‌کردن باعث ایجاد نمک روی پوست می‌شود و موهای شما را خشک می‌کند. بافت موهای خشک آسیب‌پذیری بالایی دارد. برای اینکه موهایتان تمیز و شفاف باشند، هر هفته یکبار از ماسک مو استفاده کنید.

از محصولات حاوی نمک دریا استفاده کنید

این محصولات برای موهای نازک و خشک مفید هستند. برای مراقبت از مو با نمک دریا، می‌توانید از اسپری‌های آماده کمک بگیرید. حتماً قبل از مصرف محصولات حاوی نمک دریا، موهایتان را به‌صورت تمیز بشویید.

برای افزایش جریان خون در پوست سرتان تلاش کنید

علاوه بر استفاده از محصولات مورد تأیید طب سنتی، سعی کنید جریان خون در پوست سرتان افزایش یابد. برای این منظور، ماساژ پوست سرتان را در روتین مراقبت از پوست و مو قرار دهید. افزایش جریان خون از خشک‌شدن پوست و ایجاد شوره موی سر جلوگیری می‌کند. ماساژ پوست سر را هنگام شستن انجام دهید تا نتیجه بهتری از این کار بگیرید.

به رژیم غذایی‌تان توجه کنید

تغذیه مو همانند تغذیه سایر اعضای بدن اهمیت بالایی دارد. افزودن چربی‌های سالم به رژیم غذایی، این وظیفه مهم را انجام می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم مقداری آجیل را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا چربی موردنیاز موهایتان از درون تأمین شود.

همچنین می‌توانید از روغن بذر کتان کمک بگیرید تا چربی‌های مفید مانند ویتامین E و اُمگا 3 به موهایتان برسد. اگر خرید روغن ماهی یا آجیل برایتان ممکن نیست، می‌توانید با مشورت پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید.

12 ماده طبیعی و روغن گیاهی برای رویش مجدد مو

ضعیف‌شدن بافت مو و ریزش آن دلایل زیادی دارد؛ اما اگر از آن‌ها مراقبت نکنید، ریزش موهایتان شدیدتر می‌شود. همچنین ممکن است علاوه بر ریزش، عوارض و بیماری‌های مو و پوست را تجربه کنید. یکی از روش‌هایی که طب سنتی روی آن تأکید زیادی دارد، استفاده از روغن‌های طبیعی است.

این روغن برگرفته از محصولات گیاهی موجود در طبیعت هستند و به موها آسیب نمی‌رسانند. همچنین افرادی که موهای سالمی دارند، می‌توانند از این روغن‌ها استفاده کنند تا ریشه و بافت موهایشان تقویت شود. 10 روغن و محصول گیاهی که بدون هیچ نگرانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از:

این روغن برگرفته از محصولات گیاهی موجود در طبیعت هستند و به موها آسیب نمی‌رسانند.

مراقبت از مو در طب سنتی با آلوئه‌ورا

یکی از روش‌های مورد اعتماد برای درمان ریزش مو که پیشینه استفاده از آن به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد، ژل آلوئه‌ورا است. این محصول صددرصد خالص و طبیعی، برای تسکین پوست مفید است. همچنین یک ماده طبیعی و بدون ضرر است که می‌توانید برای حالت دادن موها از آن استفاده کنید.

ژل آلوئه‌ورا یک ماده مؤثر برای کاهش شوره سر است که می‌تواند فولیکول‌های مو که توسط چربی‌ها بسته شده‌اند را باز کند. برای بهره‌مندی از خواص فوق‌العاده آلوئه‌ورا، می‌توانید ژل خالص آن را به پوست سرتان بمالید. اگر به ژل خالص آلوئه‌ورا دسترسی ندارید، محصولات حاوی این گیاه را در اولویت قرار دهید.

روغن نارگیل

اسیدهای چرب که در روغن‌های طبیعی وجود دارند، برای تقویت مو بسیار مفید هستند. روغن نارگیل یکی از منابع غنی از اسید چرب به نام اسیداوریک است که با نفوذ به داخل ساقه مو، از کاهش پروتئین آن جلوگیری می‌کند. این روغن را می‌توانید بعد از شستن موها روی پوست سرتان بمالید.

اما اگر موهایتان چرب هستند، این کار را یک یا چند شب قبل از شستن موها انجام دهید. مهم‌ترین مزیت روغن نارگیل این است که ساقه مو را نرم می‌کند و مانع از شکستن آن می‌شود. همچنین این روغن باعث تقویت میکروبیوم پوست و فولیکول‌های مو می‌شود.

اما اگر موهایتان چرب هستند، این کار را یک یا چند شب قبل از شستن موها انجام دهید.

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا یکی از مواد تأثیرگذار در تقویت سلول‌های پوستی هستند، ایمنی سلول‌ها را افزایش می‌دهند و سلامتی کل بدن را تضمین می‌کنند. این نوع چربی‌ها را می‌توانید با مصرف مواد غذایی مانند ماهی دریافت کنید. اما اگر رژیم غذایی‌تان طبق اصول نیست، به پزشک مراجعه کنید و با تجویز دوز موردنیاز بدنتان، کپسول‌های امگا مصرف کنید.

مراقبت از مو در طب سنتی با جینسینگ

تحقیقات معتبری درباره تأثیر مثبت این گیاه بر افزایش مو وجود ندارد، اما برخی از پزشکان طب سنتی ادعا می‌کنند مصرف این گیاه فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و باعث رشد بیشتر مو می‌شود. جینسینگ به‌صورت طبیعی از ریشه یک گیاه به وجود می‌آید، اما باید از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید و این کار را با مشورت متخصص طب سنتی انجام دهید.

اسکین اسکرابر، درما اف

آب پیاز

باوجوداینکه این ماده طبیعی بوی بسیار بدی دارد، اما برای تقویت رشد مو مفید است و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. همچنین آب پیاز گردش خون را افزایش می‌دهد. روش استفاده از آب پیاز برای تقویت رشد مو به این نحو است که پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آن را به موهایتان بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه، سرتان را با شامپو بشویید.

مراقبت از مو در طب سنتی با روغن رزماری

یکی از مواد تأثیرگذار در افزایش رشد مو روغن رزماری است که در تولید برخی از محصولات مراقبتی و شامپوها استفاده می‌شود. برای استفاده از این روغن، چند قطره از آن را همراه با روغن آرگان به سرتان بمالید. البته بهتر است این روغن را به‌تنهایی استفاده نکنید و آن را با ترکیب یک روغن حامل یا شامپو روی پوست سرتان ماساژ دهید.

روغن شمعدانی

این گیاه معطر در طبیعت آفریقای جنوبی موجود است. روغن غلیظ شمعدانی از برگ‌های گیاه استخراج می‌شود که برای تقویت رشد مو و افزایش گردش خون فایده دارد.

استفاده از آن به این نحو است که سه قطره از اسانس این گیاه را با هشت قطره روغن آرگان مخلوط کنید و به طور مستقیم روی موهایتان بمالید. همچنین می‌توانید روغن شمعدانی را به نرم‌کننده‌تان اضافه کنید. این روغن به آب‌رسانی و ترمیم موها کمک مؤثری می‌کند.

آب‌لیمو

آب یا روغن لیمو کیفیت مو را افزایش می‌دهد. برای استفاده از خواص این میوه، آب‌لیموی تازه را روی موهایتان بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه آن را بشویید. همچنین می‌توانید اسانس لیمو را به سایر روغن‌های گیاهی اضافه کنید.

مراقبت از مو در طب سنتی با روغن بادام

اگر می‌خواهید موهایتان را با کمک ویتامین‌هایی مانند E، B و K تغذیه کنید، روغن بادام بهترین گزینه است. نتایج تحقیقات معتبر نشان داده‌اند استفاده موضعی از ویتامین E و B7 موجود در این روغن، در افزایش رشد و سلامتی مو نقش مؤثری دارد.

اگر می‌خواهید موهایتان را با کمک ویتامین‌هایی مانند E، B و K تغذیه کنید، روغن بادام بهترین گزینه است.

مراقبت از مو در طب سنتی با روغن آرگان

روغن آرگان که به نام روغن مراکشی شناخته می‌شود، سرشار از ویتامین‌هایی مانند A، C و E، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اُمگا 3 است. امروزه بسیاری از شرکت‌های سازنده محصولات مراقبت از پوست و مو سعی می‌کنند از این روغن در ترکیب محصولاتشان به کار ببرند. از این روغن می‌توانید به‌عنوان یک حالت‌دهنده طبیعی و تقویت‌کننده مو استفاده کنید.

مراقبت از مو در طب سنتی با اسانس اسطوخودوس

اسانس این گیاه طبیعی برای سرعت‌بخشیدن به رشد مو بسیار مؤثر است. این گیاه علاوه بر خواص فوق‌العاده در رفع استرس بدن، تأثیر بالایی در رشد سلول‌ها دارد.

همچنین به علت داشتن خواص ضدباکتریایی، برای پوست سر هم مفید است. طریقه استفاده از این گیاه دارویی به این شکل است که چند قطره از آن را با 3 قاشق غذاخوری از روغن حامل مانند آرگان مخلوط کنید. سپس به پوست سرتان بمالید و پس از گذشت 10 دقیقه با شامپو بشویید. بهتر است این کار را چند بار در هفته انجام بدهید.

بیشتر بخوانید: تونیک مو چیست؟

مراقبت از مو در طب سنتی با روغن کنجد

اگر در جستجوی یک ماده طبیعی هستید که وزشدن موهایتان را کاهش دهد، روغن کنجد را پیشنهاد می‌کنیم. این روغن علاوه بر خاصیت بی‌نظیرش در نرم کردن مو، از دوشاخه شدن انتهای مو جلوگیری می‌کند.

روغن کنجد سرشار از ویتامین‌هایی مانند B1، کلسیم، مس، فسفر، آهن، منیزیم، منگنز و روی است. همچنین خواص ضدباکتریایی این روغن به پیشگیری از شوره سر کمک می‌کند.

روش استفاده از محصولات طبیعی برای رویش مجدد مو

یکی از بهترین روش‌های استفاده از روغن‌های گیاهی برای پوست و مو این است که از طریق ماساژ، پوست را تحریک کنید. در این روش علاوه بر تغذیه مو توسط محصولات طبیعی، گردش خون را در آن ناحیه از پوست سر افزایش می‌دهید.

با ماساژدادن پوست سر توسط گیاهان دارویی، به رشد و افزایش ضخامت موها کمک می‌کنید. همچنین این روش در تولید سلول‌های مؤثر در رشد مو نقش مهمی دارد. روش اجرای صحیح این کار به این صورت است که با نوک انگشتان پوست سرتان را به‌صورت دایره‌های کوچک و فشار متوسط ماساژ دهید.

البته از ماساژ پوست با ناخن‌ها خودداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را هر روز به مدت 4 دقیقه در طول 24 هفته تکرار کنید.

همچنین این روش در تولید سلول‌های مؤثر در رشد مو نقش مهمی دارد.

چرب کردن موها به‌طور منظم، در محافظت از آن و کاهش شکستگی ساقه مو بسیار مفید است. از طرفی اگر این کار را با استفاده از محصولات طبیعی و روغن‌های گیاهی انجام دهید، ازفواید بیشتر طب سنتی برای سلامتی پوست، مو و بدنتان بهره‌مند می‌شوید.

متخصصان پوست و مو بر این باورند که برای مراقبت از مو بهتر است از طب سنتی کمک بگیرید. می‌توانید از روغن‌ها و داروهای گیاهی به‌طور مستقیم یا همراه با محصولات مراقبتی مانند نرم‌کننده استفاده کنید. محصولات طبیعی که مورد تایید پزشک سنتی هستند، به بدن آسیب جدی نمی‌رسانند.

اما هنگام استفاده باید احتیاط کنید؛ چراکه برخی از گیاهان می‌توانند برای پوستتان حساسیت کمی ایجاد کنند. همچنین اگر از روش‌های مراقبت از مو در طب سنتی کمک می‌گیرید، روش استفاده از گیاه یا روغن موردنظر را از فرد متخصص جویا شوید.

منبع ++++

مزایای روش‌های مراقبت از مو در طب سنتی چیست؟

معمولاً درمان‌های طبیعی بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو به‌حساب می‌آیند. پزشکان طب سنتی معتقدند با استفاده از محصولات طبیعی، گردش خون افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل روش‌های مراقبت از مو در طب سنتی طرف‌داران زیادی دارند.

شستن مو با آب داغ مناسب است؟

احتمالاً برای رفع خستگی و احساس آرامش، هنگام دوش گرفتن از آب گرم استفاده می‌کنید. آب داغ پوست سروصورت را خشک می‌کند. پوست‌های خشک یکی از عوامل زمینه‌ساز در آسیب‌دیدن موها است. می‌توانید برای حمام کردن از آب گرم استفاده کنید، اما زمانی که موهایتان را می‌شویید، دمای آب را کمتر کنید. همچنین سعی کنید هنگام شستشوی مو، از شامپوهای باکیفیت و ارگانیک استفاده کنید.

آب پیاز برای مو تاثیرگذار است؟

باوجوداینکه این ماده طبیعی بوی بسیار بدی دارد، اما برای تقویت رشد مو مفید است و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. همچنین آب پیاز گردش خون را افزایش می‌دهد. روش استفاده از آب پیاز برای تقویت رشد مو به این نحو است که پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آن را به موهایتان بمالید و پس از گذشت 15 دقیقه، سرتان را با شامپو بشویید.

۱۵ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی