پدیکور خیس
۱۳ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

پدیکور خیس چیست؟ آموزش انجام قدم به قدم این روش پدیکور

به این مطلب امتیاز دهید

از پا همواره به‌عنوان قلب دوم انسان‌ها یاد می‌شود و پدیکور یکی از روش‌هایی است که باعث حفظ سلامت و زیبایی پاها خواهد شد. پدیکور مشخصاً شامل فعالیت‌هایی است که در کلینیک‌های زیبایی به‌منظور ایجاد ظاهر زیباتر پاها و بهبود کیفیت پوست انجام می‌شود. پدیکور شامل چند نوع مختلف است که پدیکور خیس یکی از آنهاست. انتخاب نوع پدیکور معمولاً با مشورت افراد متخصص و باتوجه‌به نوع پوست انسان‌ها انجام می‌شود. بعضی افراد معتقدند که پدیکور خیس به باز‌شدن بیش از اندازه منافذ پوستی پا منجر می‌شود و پدیکور خشک را برای همه توصیه می‌کنند. واقعیت این است که این دست از باورها نادرست هستند و باید پارامترهای خاصی برای پدیکور‌کردن پاها در پیش گرفت. برای داشتن پاهایی زیبا و سلامت با ما همراه شوید.

پدیکور خیس، یک روش کاملاً علمی است

همه ما به‌خوبی با فواید خیساندن پاها در آب گرم یا آب ولرم آشنا هستیم و به‌طور سنتی بارها پیش آمده است که برای تسکین دردها از پاشویه استفاده کنیم. پدیکور خیس هم باتوجه‌به همین روش سنتی بنا نهاده شده است و با برخورداری از مواد مختلف (مثل کوکتل) امکان لایه‌برداری پوست پا را فراهم می‌کند.

بعضی افراد معتقدند که پدیکور خیس به باز‌شدن بیش از اندازه منافذ پوستی پا منجر می‌شود و پدیکور خشک را برای همه توصیه می‌کنند.

این نوع از انواع پدیکور باتوجه‌به روش‌های علمی و کاملاً استریل انجام می‌شود و در نهایت منجر به برداشته‌شدن گوشت‌های اضافی دور ناخن پا و زیباتر جلوه دادن این بخش از اندام‌های انسان می‌شود.

این نوع از پدیکور که با عنوان Wet Pedicure شناخته می‌شود، شامل خدمات مختلفی از جمله ماساژ پا، لایه‌برداری و آرایش ناخن‌هاست. هزینه انجام این نوع پدیکور بسته به نرخ کلینیک‌ها متفاوت است و می‌توان سرویس‌های متنوع‌تری را هم در جریان آن از متخصصین درخواست کرد.

آنچه این نوع پدیکور را از سایر روش‌های معمولی متمایز می‌کند، موارد اضافه‌تری است که معمولاً در انواع دیگر پدیکور مثل پدیکور کلاسیک دیده نمی‌شود. در جریان این نوع پدیکور، پاها در یک حمام آب گرم، نرم و آماده می‌شوند تا پس از آن، پوست پاها برای لایه‌برداری و ماساژ آماده شود.

در نهایت، افراد متخصص در کلینیک‌ها شروع به کوتاه‌کردن بافت‌های کوتیکول ناخن‌های پا می‌کنند و در نهایت، ناخن‌ها را سوهان می‌کشند تا همه‌چیز در ایده‌آل‌ترین حالت خود باشد.

به پوستت جون تازه بده

پدیکور خیس و درمان بیماری‌های ناخن پا

مهم‌ترین اتفاقی که در این نوع پدیکور رخ می‌دهد، پاک‌شدن پوست پاها از سلول‌های مرده است. این اتفاق مهم در نهایت به پیشگیری و حتی درمان بیماری‌های شایع ناخن پا منجر می‌شود. همچنین، ماساژ پا در این پدیکور باعث جوان‌سازی پوست و آرامش عضلانی می‌شود.

ناگفته نماند خدمات اضافه‌تری همچون اسکراب لایه‌بردار، ماسک‌های آب‌رسان، بسته‌های حوله داغ، پدیکورهای ژله‌ای و پارافین هم در این پدیکور برای مشتریان ارائه می‌شوند.

علاوه بر همه این نکات، همواره باید به فکر کوتیکول‎های ناخن پا بود. کوتیکول‌هایی که بیش‌ازحد رشد می‌کنند، منجر به ایجاد عفونت‌های قارچی پنهان زیر ناخن‌های پا می‌شوند. پدیکور خیس باعث نرم‌شدن نواحی مختلف ناخن و پوست پا می‌شود و امکان آبرسانی مجدد را در شکاف‌های بافت‌های پوست فراهم می‌کند.

کوتیکول‌هایی که بیش‌ازحد رشد می‌کنند، منجر به ایجاد عفونت‌های قارچی پنهان زیر ناخن‌های پا می‌شوند.

معرفی انواع مختلف پدیکور

دنیای پدیکور شامل انواع مختلفی از روش‌هاست که هرکدام از آنها بسته به خواسته مشتریان و همچنین جنس پوستی که دارند، اجرا می‌شوند. بسیاری از روش‌های مختلف پدیکور یک نوع پدیکور خیس هستند و در جریان آنها پاها خیسانده می‌شوند. در ادامه به 10 نوع مختلف از انواع پدیکور اشاره خواهیم کرد که پدیکور آب گرم و پدیکور ماهی از جمله آنها هستند.

پدیکور کلاسیک (Classic or Basic Pedicure)

پدیکور کلاسیک یکی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌های موجود است که در سریع‌ترین زمان ممکن در کلینیک‌ها انجام می‌شود. این روش مقرون‌به‌صرفه است و شامل هیچ خدمات اضافه‌تری جز پاک‌کردن دور ناخن‌ها نمی‌شود.

پدیکور کلاسیک، با خیساندن پاها در آب گرم شروع می‌شود و سپس تکنسین‌ها با استفاده از قیچی، سوهان و دیگر ابزارها برای فرم دادن و صاف‌کردن ناخن‌ها اقدام می‌کنند. در نهایت، پاهای مشتریان ماساژ داده می‌شود و با انتخاب یک رنگ مشخص، ناخن‌ها با لاک تزیین می‌شوند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

پدیکور فرانسوی (French Pedicure)

پدیکور فرانسوی با همان فرایندی که پدیکور کلاسیک تعریف می‌شود، همراه است. البته تنها تفاوتی که میان پدیکور فرانسوی و کلاسیک وجود دارد، نحوه لاک زدن ناخن‌هاست. در این نوع پدیکور، یک نوار نازک سفید روی لاک‌های ناخن ایجاد می‌شود و پایه رنگ ناخن‌ها معمولاً با رنگ صورتی همراه خواهد بود.

پدیکور ژل (Gel Pedicure)

برای اجرای پدیکور ژل از فناوری نور UV برای ایجاد ماندگاری رنگ ناخن‌ها استفاده می‌شود. این نوع پدیکور معمولاً گران‌تر از روش‌های معمولی است، اما با همان خدمات و روش‌ها انجام خواهد شد. در این روش، پس از اینکه ناخن‌های پا تمیز شدند و سوهان خوردند، لاک‌های ژل با 3 لایه مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ناخن‌های پا پس از برخورد با لاک‌های ژل ماندگاری بیشتری پیدا می‌کنند و برای مدت‌زمان طولانی‌تری سالم خواهند ماند. نتایج این نوع پدیکور معمولاً از 2 الی 4 هفته باقی می‌مانند و رضایت مشتریان را به‌همراه دارند.

پدیکور پارافینی (Paraffin Pedicure)

پدیکور پارافینی شامل مراحلی است که در جریان آنها، از حمام پا با استفاده از پارافین و به‌منظور کاهش دردهای مختلف استفاده می‌شود. پارافین باعث بهبود گردش خون، درمان بیماری‌هایی همچون آرتریت و ایجاد آرامش در نواحی مختلف پا می‌شود.

در این روش ابتدا موم پارافین را روی پوست پا قرار می‌دهند و پاها را با استفاده از یک حوله می‌بندند. در نهایت مرطوب‌کننده‌ها را روی پوست پا قرار می‌دهند و پدیکور با لاک زدن ناخن‌ها به پایان می‌رسد.

پدیکور سنگ داغ (Pedicure with Hot Stones)

همان‌طور که از نام این نوع پدیکور پیداست، از سنگ‌های داغ برای تسکین دردهای پا و ایجاد آرامش استفاده می‌کنند. این کار بر اساس اصول ماساژ پا با سنگ داغ انجام می‌شود و شامل کوتاهی ناخن‌ها در مراحل اولیه هم خواهد شد. در این روش، پس از کوتاهی ناخن‌ها، سنگ‌های مسطح داغ مثل سنگ‌های بازالت در بالا و پایین پا قرار می‌گیرند.

گرمای حاصل از سنگ‌ها باعث شل‌شدن عضلات و تحریک نقاط تحت فشار پاها می‌شود. در این روش هم نهایتاً ناخن‌های پا لاک‌زده می‌شوند و پاها با روغن ماساژ داده خواهند شد.

بیشتر بخوانید: پدیکور کف پا؛ 

پدیکور ماهی (Fish Pedicure)

پدیکور ماهی یا اکتیوتراپی (ichthyotherapy) شامل خیساندن پاها در حوضچه‌ها یا استخرهای پر از ماهی است. ماهی‌هایی که در این روش استفاده می‌شوند، پوست‌های مرده پا را می‌خورند و باعث صاف‌شدن بافت پوست و کوتیکول نواحی مختلف پا می‌شوند. این روش علاوه بر فواید مختلفی که دارد (مثل درمان پسوریازیس) ممکن است افراد را به بیماری‌های خاص مثل عفونت‌های قارچی هم مبتلا کند.

این روش علاوه بر فواید مختلفی که دارد (مثل درمان پسوریازیس) ممکن است افراد را به بیماری‌های خاص مثل عفونت‌های قارچی هم مبتلا کند.

مینی پدیکور (Mini Pedicure)

مینی پدیکور هم ساختاری مثل پدیکور کلاسیک دارد، اما عمدتاً روی انگشتان پا متمرکز شده است. این روش شامل ماساژ پا و درمان‌های مراقبتی مختلف نمی‌شود و تنها برای خیساندن پاها و فرم دادن به ناخن‌ها اجرا می‌شود. مینی پدیکور معمولاً برای افرادی مناسب است که به‌صورت منظم مراقب پاهای خود هستند و نیاز به انجام مکرر پدیکور در یک دوره زمانی کوتاه دارند.

پدیکور آب گرم (Spa Pedicure)

پدیکور آب گرم، نوع پیشرفته و ارتقایافته پدیکور کلاسیک است. از این پدیکور همواره با عنوان پدیکور لاکچری هم یاد می‌شود و در جریان آن از درمان‌های تخصصی مثل غوطه‌ور‌کردن پاها در موم پارافین، ماسک گل یا جلبک دریایی و غیره استفاده می‌شود.

این پدیکور گران‌قیمت است و برای انجام آن از روغن‌های خاصی استفاده می‌شود که برای درمان بیماری‌های خاص پوست فرموله شده‌اند.

کوکتل پدیکور طرح بستنی (Ice Cream Pedicure)

بدیهی است در این روش از بستنی واقعی برای درمان پوست پا استفاده نمی‌کنند. در جریان پدیکور با طرح بستنی، از یک توپ که به شکل بستنی قیفی است برای حمام پوست پا استفاده می‌شود که معمولاً حاوی روغن نارگیل، روغن زیتون یا عصاره جوجوبا است.

اسکراب‌هایی که برای کوکتل پدیکور بستنی استفاده می‌شوند، دارای رایحه‌های معطری هستند که بوی شکلات، وانیل یا توت‌فرنگی می‌دهند.

پدیکور مارگاریتا (Margarita Pedicure)

پدیکور مارگاریتا از جمله انواع پدیکور خیس است که شامل خیسانده‌شدن پاها در مخلوطی از اسکراب نمک، آب لیموترش تازه و انواع روغن می‌شود. البته ممکن است در بعضی از پدیکورهای مارگاریتا از لایه‌های آهک برای لایه‌برداری کف پا و ساق‌ها هم استفاده شود، اما معمولاً یک اسکراب شکر با رایحه مارگاریتا در آن وجود دارد که باعث مرطوب‌شدن بافت پوست خواهد شد. لیموترش موجود در پدیکور مارگاریتا سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و باعث جلوگیری از پیری زودرس و جوان‌سازی خواهد شد.

پدیکور خشک (Dry or Waterless Pedicure)

پدیکور خشک یا بدون آب یک روش درمانی سازگار با محیط‌زیست است که بدون آلوده‌کردن آب و خیساندن پاها انجام می‌شود. همان‌طور که مشاهده کردید، اکثر روش‌ها از نوع پدیکور خیس هستند و طبق یک الگوی مشخص انجام می‌شوند.

در روش پدیکور خشک، پس از صاف‌کردن پوست پا و فرم دادن به ناخن‌ها با پاک‌کردن گوشت‌های اضافه، پاک‌سازی کوتیکول با استفاده از سوهان برقی انجام می‌شود.

پدیکور شانگهای (Shanghai Pedicure)

پدیکور شانگهای برای اولین‌بار در هتل ماندارین اورینتال (The Mandarin Oriental Hotel) واقع در هنگ‌کنگ به‌وجود آمد. در این روش، خیساندن پاها در آب گرم به‌مدت 50 دقیقه انجام می‌شود و سپس با استفاده از چاقوی جراحی، پوست‌های مرده و گوشت‌های اضافه دور ناخن از بین می‌روند.

تکنسین‌های متخصص که در کلینیک‌ها فعالیت می‌کنند، با استفاده از تیغه‌های فلزی مخصوص، پدیکور شانگهای را انجام می‌دهند و برای بهره‌مندی از این روش باید به سراغ افراد باتجربه رفت.

مراحل پدیکور خیس با کوکتل

پدیکور خیس با کوکتل شامل لایه‌برداری سطحی و کامل پوست می‌شود که در نهایت باعث از بین رفتن گوشت‌های اضافه دور ناخن و زیباتر‌شدن آن خواهد شد. در عملیات پدیکور خیس با کوکتل معمولاً از یک حوضچه آب گرم، سوهان، صابون، شامپو و دیگر ابزار مورد نیاز استفاده می‌شود.

مهم‌ترین بخش این نوع پدیکور، آماده‌سازی محیط آب حوضچه مورد نظر است. آب مورد استفاده نباید سرد یا داغ باشد، چرا که آب ولرم باعث نرم‌شدن بافت پوست می‌شود و می‌توان ریشه‌های عمیق پوست پا را درمان کرد.

در عملیات پدیکور خیس با کوکتل معمولاً از یک حوضچه آب گرم، سوهان، صابون، شامپو و دیگر ابزار مورد نیاز استفاده می‌شود.

برای اینکه بتوان سطح پوست پا را کاملاً ضدعفونی کرد، بهتر است نمک هم به محلول ولرم اضافه کنید تا پس از آن، عملیات سوهان‌کشی شروع شود. پاها را پس از هر بار آبکشی باید با حوله، تمیز و خشک کرد تا ناخن‌های پا پس از لاک خوردن، ماندگاری بیشتری داشته باشند و رطوبت باعث از بین رفتن یا کم‌رنگ‌شدن آنها نشود. در ادامه با مراحل پدیکور خیس با کوکتل آشنا خواهید شد:

  • پیش از هرکاری باید اطمینان حاصل کنید ناخن‌های پا فاقد هرگونه برق ناخن یا لاک هستند.
  • پس از مراجعه به سالن‌های زیبایی یا کلینیک، پاها به‌مدت 5 الی 10 دقیقه در حوضچه آب گرم قرار خواهند گرفت.
  • در ادامه، روغن‌ها یا عصاره‌های درمانی مختلفی همچون عصاره رزماری، گل رز، اکالیپتوس و غیره به آب ولرم حوضچه اضافه خواهند شد.
  • برای زدودن و پاک‌کردن لایه‌های اضافه کف پا و ساق‌ها از اسکراب استفاده می‌شود.
  • در نهایت، پاها باید آبکشی شوند. این کار با استفاده از حوله‌های تمیز صورت می‌گیرد تا مواد مورد استفاده برای اسکراب پوست به‌خوبی از سطح پاها پاک شوند.

آیا پیش از پدیکور خیس باید ناخن‌ها را کوتاه کرد؟

پاسخ به این سؤال، منفی است، چون هیچ نیازی به کوتاه‌کردن ناخن‌ها نیست و این کار حین پدیکور توسط متخصصین انجام خواهد شد. کوتاه کردن، فرم دادن، صاف‌کردن و لاک زدن ناخن‌های پا بخشی از پکیج پدیکور هستند و باید با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام شوند.

همچنین توجه داشته باشید که ممکن است طی کوتاه‌کردن ناخن‌ها قبل از پدیکور، بافت پوست زخم شود و در تماس با آب ولرم، این شکاف‌ها عمیق‌تر و بزرگ‌تر شوند. بهتر است تمامی عملیات مربوط به ناخن‌های پا را به تکنسین‌ها واگذار کنید تا کوتیکول‌های اضافه ناخن باتوجه‌به شرایط روش پدیکور کوتاه شوند.

همچنین توجه داشته باشید که ممکن است طی کوتاه‌کردن ناخن‌ها قبل از پدیکور، بافت پوست زخم شود و در تماس با آب ولرم، این شکاف‌ها عمیق‌تر و بزرگ‌تر شوند.

بررسی فواید پدیکور خیس

پدیکور خیس تنها برای زیباتر‌شدن فرم پا یا برداشتن گوشت‌های اضافه دور ناخن‌ها انجام نمی‌شود و نباید از تأثیرات مثبت آن بر سلامت پاها و بدن انسان غافل شد. در ادامه به فواید و مزایای حیاتی این روش اشاره خواهیم کرد:

  • کمک به ایجاد آرامش و کنترل استرس: این روش پدیکور به‌دلیل وجود آب ولرم و خواص آب‌درمانی باعث کاهش چشمگیر استرس و افزایش آرامش در بدن انسان خواهد شد. ماساژ پاها که طی پدیکور خیس انجام می‌شود، تمامی خستگی‌های اخیر را از تن انسان رفع می‌کند و باعث می‌شود تا فعالیت‌های روزانه برای افراد مختلف آرامش‌بخش شوند.
  • افزایش میزان گردش خون: بهبود گردش خون، اصلی‌ترین روش برای درمان انواع بیماری‌ها و همچنین بهبود سلامت پوست و ناخن است. ماساژ پاها طی این روش پدیکور باعث راه افتادن گردش خون و کاهش تنش‌های مختلف در عضلات و ماهیچه‌ها خواهد شد. اگر دائماً از خشکی پوست پا یا ترک‌های متعدد رنج می‌برید، کافی است که به نتایج مثبت این روش پدیکور پی ببرید و بدانید بهبود گردش خون باعث برطرف‌شدن این مشکلات خواهد شد.
  • افزایش سلامت ناخن‌ها: عفونت‌های قارچی، اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست از جمله تهدیدهایی هستند که به‌واسطه ناسالم بودن ناخن‌ها تشدید می‌شوند. با استفاده از خواصی که در پدیکور خیس وجود دارند، می‌توان بافت ناخن‌های پا را همواره استریلیزه نگه داشت و آلودگی‌ها را از پاها دور کرد.

مقایسه پدیکور خشک و خیس؛ کدام‌یک بهتر است؟

همه ما دوست داریم در هنگام پدیکور، پاهایمان به‌مدت 30 دقیقه در آب ولرم قرار داده شوند، هدفون را توی گوشمان بگذاریم و به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش بدهیم. گذشته از همه لذتی که پدیکور خیس دارد و باعث برطرف‌شدن تنش‌های ذهنی و جسمی می‌شود، بعضی از متخصصین و پزشکان معتقدند پدیکور خشک سالم‌ترین روش برای زیباتر‌کردن پاهاست و نتایج بهتری دارد.

به‌عقیده پزشکان دانشگاه پاتولوژی آمریکای شمالی، پاهای مرطوب همواره در معرض میکروب‌ها و قارچ‌ها هستند و احتمال انتقال بیماری‌ها به پوست آنها بیشتر است. این دسته از پزشکان آمریکایی اذعان دارند برخلاف تصور رایج عمومی، پوست مرطوب مقاومت چندانی ندارد و از بین بردن پینه‌ها و سلول‌های مرده پوست پا در وضعیت خیس دشوار است.

البته باید توجه داشت این نظرات صرفاً به بخشی از پزشکان مربوط می‌شود و نمی‌توان آن را تعمیم داد. البته نباید فراموش کرد ماندگاری لاک‌های ناخن در پدیکور خشک به‌مراتب بیشتر از سایر روش‌هاست. هرچند توصیه ما این است که پیش از انجام هرگونه پدیکور با یک تکنسین باتجربه مشورت کنید تا بهترین نتایج را به‌دست آورید.

البته نباید فراموش کرد ماندگاری لاک‌های ناخن در پدیکور خشک به‌مراتب بیشتر از سایر روش‌هاست.

بیشتر بخوانید: پدیکور ناخن؛

پدیکور منظم و مداوم باعث از بین رفتن لایه‌های مرده و قدیمی پوست پا می‌شود و می‌توان با انجام آن، گردش جریان خون را در بافت پوست‌ها افزایش داد. پدیکور خیس یکی از انواع پدیکور است که خود شامل شیوه‌های متعدد از جمله پدیکور ماهی می‌شود.

در این مقاله سعی شد تا علاوه بر مرور فواید پدیکور نوع خیس، به تأثیرات آن بر جلوگیری از بروز عفونت‌های قارچی زیر ناخن هم اشاره شود.

منبع +++

مقایسه پدیکور خشک و خیس؛ کدام‌یک بهتر است؟

همه ما دوست داریم در هنگام پدیکور، پاهایمان به‌مدت 30 دقیقه در آب ولرم قرار داده شوند، هدفون را توی گوشمان بگذاریم و به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش بدهیم. گذشته از همه لذتی که پدیکور خیس دارد و باعث برطرف‌شدن تنش‌های ذهنی و جسمی می‌شود، بعضی از متخصصین و پزشکان معتقدند پدیکور خشک سالم‌ترین روش برای زیباتر‌کردن پاهاست و نتایج بهتری دارد.

آیا پیش از پدیکور خیس باید ناخن‌ها را کوتاه کرد؟

پاسخ به این سؤال، منفی است، چون هیچ نیازی به کوتاه‌کردن ناخن‌ها نیست و این کار حین پدیکور توسط متخصصین انجام خواهد شد. کوتاه کردن، فرم دادن، صاف‌کردن و لاک زدن ناخن‌های پا بخشی از پکیج پدیکور هستند و باید با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام شوند.

پدیکور فرانسوی چیست؟

پدیکور فرانسوی با همان فرایندی که پدیکور کلاسیک تعریف می‌شود، همراه است. البته تنها تفاوتی که میان پدیکور فرانسوی و کلاسیک وجود دارد، نحوه لاک زدن ناخن‌هاست. در این نوع پدیکور، یک نوار نازک سفید روی لاک‌های ناخن ایجاد می‌شود و پایه رنگ ناخن‌ها معمولاً با رنگ صورتی همراه خواهد بود.

۱۳ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی