بهترین روش کراتینه کردن مو
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه zohre.kh

بهترین روش کراتینه کردن مو

به این مطلب امتیاز دهید

وقتی از کراتینه کردن مو صحبت به میان می‌آید، گزینه‌های متعددی روی میز قرار می‌گیرند. اما بهترین روش کراتینه کردن مو دقیقاً کدام است؟ اگرچه موادی که در کراتینه کردن مو استفاده می‌شوند تماماً شیمیایی هستند، اما از فواید آن نمی‎توان غافل شد. صاف کردن مو، درمان خشکی موهای بلند و حتی افزایش ضخامت تار مو از جمله نتایج مثبت کراتینه کردن محسوب می‌شوند. احتمالاً شما هم جزو آن‌دسته افرادی هستید که می‌خواهید کراتینه کردن در خانه را تجربه کنید. خبر بد این است که دنیای اینترنت مملو از اطلاعات پراکنده و جسته‌گریخته در مورد کراتینه است. خبر خوب هم اینکه شما در حال مطالعه مقاله‌ای هستید که بهترین روش کراتینه کردن مو را در اختیار شما قرار خواهد داد. با ما همراه باشید.

کراتینه کردن مو چیست؟

مو، ناخن و لایه بیرونی پوست همه ما از کراتین تشکیل شده‌اند. کراتین یک پروتئین از خانواده پروتئین‌هایی هستند که ساختار آنها را فیبر تشکیل می‌دهد. ساختار مستحکم کراتین باعث می‌شود موها و ناخن‌ها محکم و درخشان نشان داده شوند.

صاف کردن مو، درمان خشکی موهای بلند و حتی افزایش ضخامت تار مو از جمله نتایج مثبت کراتینه کردن محسوب می‌شوند.

با همه این اوصاف، بعضی موها مثل موهای مجعد، خشک یا گره‌خرده فاقد کراتین کافی هستند و دائماً دچار خشکی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اهدافی که در کراتینه کردن مو مد نظر است، درمان ساختار مو به کمک فرایندی شیمیایی است که توسط آرایشگرهای متخصص انجام می‌شود.

در فرایند کراتینه کردن مو، پروتئین مورد نیاز مو را به بافت آن منتقل می‌کنند تا مواد آن در فولیکول مو تزریق شود. در نتیجه کراتینه کردن مو، شکل تارهای مو صاف می‌شوند و دیگر خبری از گره‌خوردگی نخواهد بود.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که کراتین به‌تنهایی نمی‌تواند درمانی برای موخوره باشد. برای اینکه بتوان از کراتین برای درمان موخوره استفاده کرد، باید آن را با فرمالدئید ترکیب نمود. نتایج مثبتی که پس از کراتینه کردن موها رخ می‌دهند، معمولاً تا 6 ماه پایدار هستند و بعد از آن باید به فکر دوره جدید بود. متخصصان حوزه پوست و مو، کراتینه کردن مو را باتوجه‌به وضعیت و جنس موهای شما فرموله می‌کنند.

فرایند کراتینه کردن باتوجه‌به فرمول فرایند، کوتاهی یا بلندی موها، ضخامت و جنس مو از 2 الی 4 ساعت طول خواهد کشید. البته کراتینه کردن مو به یک عامل انسانی مجرب و متخصص هم نیاز دارد تا به‌خوبی به پایان برسد. کراتینه کردن مو در خانه ممکن است ظاهراً آسان به نظر برسد، اما ممکن است نتایج لزوماً خوبی را به همراه نداشته باشید. باید با مقایسه روش‌های مختلف، بهترین روش کراتینه کردن مو را پیدا کرد.

فرایند کراتینه کردن باتوجه‌به فرمول فرایند، کوتاهی یا بلندی موها، ضخامت و جنس مو از 2 الی 4 ساعت طول خواهد کشید.
به پوستت جون تازه بده

آسیب‌های احتمالی پس از کراتین کردن مو

کراتینه کردن مو علاوه بر مزایای بسیاری که دارد، نقاط منفی متعددی هم داراست. برای مثال ممکن است کراتینه کردن مو از لحاظ هزینه‌ای برای بسیاری از افراد توجیه اقتصادی نداشته باشد. اگر هنوز مطمئن نشده‌اید کراتین برای موهای شما مفید است یا نه، به این چند آسیب احتمالی دقت داشته باشید.

ماده‌ای به نام فرمالدئید

بسیاری از کراتین‌ها حاوی فرمالدئید در ساختار خود هستند. این ماده در صورت استنشاق ممکن است خطرناک عمل کند و سلامت شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. ماده فرمالدئید، همان ماده‌ای است که موها را صاف‌تر نشان می‌دهد. طبق تحقیقاتی که یک گروه کاری در حوزه محیط‌زیست انجام داده‌اند، برخی از شرکت‌های تولیدکننده، معمولاً سعی می‌کنند تا فرمالدئید موجود در محصولات خود را از چشم مشتریان پنهان نگه دارند.

البته گزینه‌هایی هم به‌عنوان جایگزین برای فرمالدئید وجود دارند که کرم ریلکسر (Relaxer) یا کرم صاف‌کننده مو یکی از آنهاست. ضمناً کراتین‌های که فرمالدئید ندارند، حاوی اسید گلیوکسیلیک هستند که فرایند صاف کردن مو را بی‌کیفیت و بی‌تأثیر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کراتینه و ریزش مو؛ 

هزینه‌های نسبتاً بالا

هزینه کراتینه کردن مو نسبت به سایر خدمات آرایشگری نسبتاً بالاست. یک تحقیق نشان می‌دهد هر دوره کراتینه کردن مو در آمریکا بین 300 تا 800 دلار هزینه دارد. البته شما می‌توانید گزینه ارزان‌تر «کراتینه کردن در خانه» را انتخاب کنید و از شر هزینه‌ها تا حدودی خلاص شوید. توجه داشته باشید کراتینه کردن مو در خانه به‌اندازه‌ای که در سالن‌های زیبایی انجام می‌شوند، تأثیرگذار نخواهد بود.

هزینه کراتینه کردن مو نسبت به سایر خدمات آرایشگری نسبتاً بالاست.

نگهداری سخت موها پس از کراتین

پس از اینکه موهای خود را کراتینه می‌کنید، شست‌وشو و شنا کردن تا 4 روز ممنوع می‌شوند. متوقف کردن فعالیت‌هایی همچون شنا یا حمام، سخت و گاه تحمل‌ناپذیر است.

شنا در آب‌های کلردار و استفاده از شامپوهایی که دارای سولفات هستند، باعث کاهش تأثیر کراتین می‌شوند. به همین 2 دلیل است که نگهداری و شست‌وشوی موها پس از کراتین به‌مراتب سخت‌تر می‌شود.

لوازم و مواد مورد نیاز برای کراتینه کردن مو

پیش از اینکه بهترین روش کراتینه کردن مو را بررسی کنیم، باید ملزومات این فرایند را مورد بررسی قرار دهیم. موهای مجعد یا گره‌خرده نیازمند شسته‌شدن و خشک‌شدن کامل توسط سشوار هستند.

پس از کراتینه کردن موها باید حداقل 3 روز برای شست‌وشوی مجدد صبر کرد و نباید موها را با کش مو یا گیره بست. هنگامی که فرایند کراتینه کردن را انجام می‌دهید، شامپوی موردنظر را به‌خوبی بررسی کنید تا حاوی سدیم کلرید، سولفات و نرم‌کننده نباشد. لوازم اولیه برای کراتینه کردن موها شامل موارد زیر است:

  • شامپو مو کراتینه مدل Anti Residue
  • سشوار برای صاف کردن موهای وز
  • گیره مو
  • کلاه دوش یک‌بارمصرف
  • لباس مناسب
  • دستکش نایلونی یک‌بارمصرف
  • شامپو بدون نرم‌کننده و سولفات
  • محصول کراتینه

در نهایت این شما هستید که باید بین خانه و سالن آرایشگاه، یکی را برای کراتینه کردن موها انتخاب کنید. اگر می‌خواهید موها را در خانه کراتینه کنید، باید آنها را به‌خوبی خشک کنید و بگذارید تا مواد کراتین برای 20 دقیقه روی موها باقی بمانند؛ چرا که در غیر این صورت، نتایج دلخواه حاصل نمی‌شوند.

در نهایت این شما هستید که باید بین خانه و سالن آرایشگاه، یکی را برای کراتینه کردن موها انتخاب کنید.

روش‌های کراتینه کردن مو

برای انتخاب بهترین روش کراتینه کردن مو، باید یکی از 2 روش رایج آن را باتوجه‌به اهداف و جنس موی‌تان برگزینید. در حالت کلی، 2 روش زیر برای کراتینه کردن موها وجود دارند.

کراتینه برزیلی (Brizilian Keratin)

این نوع کراتین، موخوره را از بین می‌برد و باعث صاف‌شدن موهای وز می‌شود. این روش معمولاً توسط آرایشگران متخصص انجام می‌شود و برای موهای مجعد که در برابر رطوبت آسیب‌پذیر هستند، بسیار مناسب است.

آرایشگر برای انجام کراتین به روش برزیلی، در ابتدا موهای شما را با سشوار خشک می‌کند و سپس از یک برس گرد با روکش فلزی برای صاف کردن موها استفاده می‌کند. کل فرایند کراتینه به این روش حدود یک ساعت طول می‌کشد و اثرات آن از 3 تا 6 ماه متغیر است. این کراتین، فاقد فرمالدئید است و به موها آسیبی نمی‌رساند.

کراتین نرم (Soft Keratin)

اگر موهای مجعد و وز دارید، بهتر است از این روش استفاده نکنید؛ چرا که کراتین نرم باعث صافی نسبی موها می‌شود و روی موهای فر به‌هیچ‌وجه تأثیر ندارد. این نوع کراتین همان‌طور که از نامش پیداست، برای موهای با بافت نرم توصیه می‌شود. اثرات این کراتین تا 2 ماه ادامه دارد و ساختار ریشه تا نوک مو را پوشش خواهد داد.

تفاوت کراتینه کردن مو در خانه و سالن آرایش

یکی از مزایای سالن‌های آرایشی این است که آرایشگر می‌تواند هرکدام از روش‌های کراتین مو را برای شما به کار بگیرد. البته فرایند کراتینه کردن در خانه هم چندان‌پیچیده نیست و کافی است که یک محصول کراتین باکیفیت از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهند هزینه کراتین کردن موها در خانه بسته به نوع و برند شامپو حدود 30 تا 70 دلار هزینه دارد. این در حالی است که هزینه کراتین در سالن تا حدود 300 دلار هم ارزیابی می‌شود.

فارغ از هزینه‌هایی که وجود دارند، اثرات کراتین مو در سالن به دلیل تخصصی بودن تا چندین‌ماه بیشتر از روش خانگی است. آنچه روش خانگی را نسبت به سالن آرایشی پیروز می‌کند، راحتی آن است. شما می‌توانید به‌جای اینکه تمام بعدازظهر را در سالن سپری کنید، در خانه مشغول انجام کارهای شخصی‌تان باشید.

به‌طورکلی، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام مزایا را برای راحتی خود و بهبود وضعیت موها در نظر بگیرید. اگر به فکر یک کراتینه طولانی هستید، به سالن آرایشی بروید و اگر کلی کار دارید، بهتر است در خانه بمانید.

فارغ از هزینه‌هایی که وجود دارند، اثرات کراتین مو در سالن به دلیل تخصصی بودن تا چندین‌ماه بیشتر از روش خانگی است.

مراحل کراتین مو به زبان ساده

پس از انتخاب خانه یا سالن برای انجام کراتین، با مشورت با یک استایلیست یا آرایشگر، کار را شروع کنید. بهتر است جنس و رنگ موی خود را به‌خوبی بشناسید تا به یک تناسب درست از موهای خود دست یابید. برای مثال اگر رنگ موی شما روشن است، می‌توانید از متخصصین این حوزه مشورت بگیرید تا تناژ سایه رنگ موها تغییر نکند. در ادامه، مراحل زیر را در نظر داشته باشید.

مرحله اول: شست‌وشو و شروع کراتینه کردن

در ابتدا موها را پاکیزه و خشک کنید و مطمئن شوید بافت موهایتان نَم ندارد. محلول کراتین را به‌صورت تکه‌تکه و با آرامش روی موها بمالید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. در ادامه، روی موها را اتو بکشید تا کراتین روی مو بچسید و اثر کند. به‌طورکلی، فرایند کراتینه کردن در خانه حداکثر 2 ساعت طول می‌کشد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

مرحله دوم: شست‌وشو با شامپو کراتینه

موها را با شامپو مخصوص کراتینه بشویید و بگذارید تا کف کند. کف روی پوست سرتان را پس از 3 الی 5 دقیقه با آب به‌خوبی شست‌وشو و ماساژ دهید. استفاده از نرم‌کننده و ماسک مو در این مرحله ممنوع است. شامپوهای کراتینه برای از بین‌بردن رسوب از موها استفاده می‌شوند و دقیقاً مثل نرم‌کننده‌ها و سایر محصولات مشابه فرموله شده‌اند. این مرحله باعث می‌شود تا موهای شما به‌صورت کامل برای جذب یکنواخت کراتین آماده شوند.

مرحله سوم: خشک کردن

موها را با سشوار خشک کنید و هنگام سشوار کشیدن با حرارت متوسط، گاهی دست‌هایتان را بین موها بکشید. البته در روش برزیلی، موها نباید در این مرحله کاملاً خشک باشند و حدود 10 تا 15 درصد رطوبت در سطح موها نیاز است.

برای مالیدن کراتین بین مو توجه داشته باشید آن را به‌صورت یکنواخت در بین تارهای مو پخش می‌کنید. برای این کار باید از یک شانه دندانه‌دار ظریف یا برس رنگ مو استفاده کنید. در هر قسمت از موها، کراتین را از ریشه تا نوک مو بمالید.

مرحله چهارم: اتوکشی و نگهداری موها

پس از خشک کردن موهای کراتینه‌شده، با اتوی مو آنها را بادقت صاف کنید. اتو را روی دمای توصیه‌شده در دستورالعمل محصول کراتین تنظیم کنید.

استفاده از اتو موی داغ باعث سوختن موها و شکستگی تار مو خواهد شد. تا 48 ساعت از کش مو برای بستن آنها استفاده نکنید و موی بلند خود را فعلاً به‌صورت دم اسبی نبندید. اثرات کراتین موی شما بسته به کیفیت حفظ و نگهداری آن از چندهفته تا چندماه متغیر خواهد بود.

نکات طلایی در بهترین روش کراتینه کردن مو

مهم‌تر از شناسایی بهترین روش کراتینه کردن مو، نحوه نگهداری و حفظ آن تا دوره اثربخشی است. به همین دلیل، به چند نکته طلایی که کراتینه کردن مو را مؤثرتر جلوه می‌دهند، اشاره خواهیم کرد:

  • شست‌وشوی مکرر پس از 3 روز اصلاً برای موهای کراتینه‌شده خوب نیست
  • برای بهره‌مندی از ماسک مو برای موهای کراتینه‌شده، از محصولات مخصوص استفاده کنید
  • آب داغ باعث کاهش اثربخشی کراتین می‌شود
  • پس از اولین استحمام، موهای کراتینه‌شده را با حوله برای مدت طولانی نبندید
  • استفاده از اسپری‌های محافظ برای حفظ ساختار موهای کراتینه‌شده حین سشوار کشیدن مفید است
  • استفاده از امکانات سالن‌های آرایشی، باعث موفقیت‌آمیز‌شدن فرایند کراتینه کردن می‌شود
  • محصولات کراتین اورجینال را از نوع تقلبی آن تشخیص دهید تا آسیبی به موها وارد نشود
  • کراتین برزیلی دارای مزایای بیشتری نسبت به انواع دیگر است؛ چرا که هم باعث صافی و هم احیا می‌شود
  • نسبت به مواد تشکیل‌دهنده کراتین حساس باشید تا از نوع ارگانیک و طبیعی آن بهره ببرید
  • کراتین کردن مو برای بانوان باردار توصیه نمی‌شود
  • روغن آرگان می‌تواند نقش یک حفاظ را برای موهای تازه‌کراتین‌شده ایفا کند
مهم‌تر از شناسایی بهترین روش کراتینه کردن مو، نحوه نگهداری و حفظ آن تا دوره اثربخشی است.

فواید کراتینه کردن مو

کراتینه کردن موها دارای فواید متعددی است، اما 4 ویژگی شگفت‌انگیز از این فرایند همواره مورد بحث هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. تولید کراتین در بدن به‌واسطه پروتئین‌های موجود در رژیم‌های غذایی انجام می‌شود. این در حالی است که استفاده از محصول کراتین، علاوه بر انتقال پروتئین و آمینواسیدهای مورد نیاز تأثیرات درمانی هم دارد.

تقویت ساختار موها با بهترین روش کراتینه کردن مو

بهترین روش کراتینه کردن مو، معمولاً همانی است که به موها خاصیت ارتجاعی می‌بخشد و مقاومت آن را در برابر سرما و گرما افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که باید کراتین را مستقیماً روی موها بمالید تا از ریشه تا نوک فولیکول‌ها سرشار از پروتئین شوند.

خداحافظی با فریز مو

وقتی موها خیلی زیاد خشک می‌شوند، اصطلاحاً فریز خواهند شد. مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که از کراتین برای موهای خود استفاده می‌کنند، موهای صاف و راحت‌تری دارند. لایه‌های سلولی که مشخصاً «کوتیکول مو» نامیده می‌شوند، کراتین را جذب می‌کنند و در نهایت، براق و حجیم به نظر می‌رسند.

تثبیت رنگ مو

اگر به فکر رنگ کردن موها هستید، بهتر است که قبل از کراتین کردن آنها این کار را انجام دهید. کراتین پس از جذب‌شدن در سطح موها، باعث تثبیت رنگ موی قبلی می‌شود و دوام آن را افزایش خواهد داد. همچنین، کراتین باعث می‌شود تا رنگ موهای قدیمی دیرتر محو و کم‌رنگ شوند. کراتین را می‌توان به چشم یک محصول چندکاره دید که هم دارای خواص آرایشی و هم درمانی است.

خاصیت ترمیم‌کنندگی و جلوگیری از آسیب‌ها

کراتین در اصل یک لایه حفاظتی است که موها را در برابر تهدیدهایی همچون خشکی پوست سر حفظ می‌‌کند. از این بابت می‌توان از خواص ترمیم‌کنندگی آن در فصولی که موها مستعد خشکی هستند، استفاده کرد. شما می‌توانید از روغن کراتین هم برای افزایش استحکام موها در برابر شکنندگی و حفظ رطوبت مورد نیاز آنها بهره‌مند شوید. برای نتیجه‌گیری از بهترین روش کراتینه کردن مو، بهتر است که آن را در فصل‌های تابستان و زمستان امتحان کنید.

کراتینه کردن مو یک روش مؤثر و رایج برای داشتن موهایی صاف و درخشان است. البته نباید فراموش کرد که ماده فرمالدئید که در اکثر محصولات کراتین وجود دارد، ممکن است طیف وسیعی از عوارض جانبی را به همراه داشته باشد.

هنوز مشخص نشده است که استفاده مداوم از کراتین چه تأثیری روی سلامتی انسان می‌گذارد، اما اگر از آن‌دسته افرادی هستید که حساسیت و آلرژی دارید، در مصرف آن احتیاط کنید. نباید فراموش کنید کراتین برای زنان پابه‌ماه، باردار و شیرده مضر است و باید نسبت به این نکته حساس بود.

بیشتر بخوانید: کراتین چیست و با بدن، پوست و موی ما چه می‌کند؟

در این مقاله انواع روش‌های رایج را بررسی کردیم و روی شناخت بهترین روش کراتینه کردن مو متمرکز شدیم. در ادامه نکات مهم و کلیدی کراتینه کردن را ارائه کردیم و نوع خانگی و تخصصی آن را زیر ذره‌بین قرار دادیم.

حالا انتخاب با شماست! کدام‌یک از روش‌های ذکرشده در این مقاله را برای کراتینه کردن انتخاب می‌کنید؟ آیا می‌خواهید از اثرات چندین‌ماهه کراتین روی موهای خود بهره ببرید یا صرفاً به دنبال آرامش و صرفه‌جویی در وقت هستید؟

منبع +++

کراتینه کردن مو چیست؟

در فرایند کراتینه کردن مو، پروتئین مورد نیاز مو را به بافت آن منتقل می‌کنند تا مواد آن در فولیکول مو تزریق شود. در نتیجه کراتینه کردن مو، شکل تارهای مو صاف می‌شوند و دیگر خبری از گره‌خوردگی نخواهد بود.

کراتینه برزیلی چیست؟

این نوع کراتین، موخوره را از بین می‌برد و باعث صاف‌شدن موهای وز می‌شود. این روش معمولاً توسط آرایشگران متخصص انجام می‌شود و برای موهای مجعد که در برابر رطوبت آسیب‌پذیر هستند، بسیار مناسب است.

آیا کراتین مو خاصیت ترمیم‌کنندگی دارد؟

کراتین در اصل یک لایه حفاظتی است که موها را در برابر تهدیدهایی همچون خشکی پوست سر حفظ می‌‌کند. از این بابت می‌توان از خواص ترمیم‌کنندگی آن در فصولی که موها مستعد خشکی هستند، استفاده کرد. شما می‌توانید از روغن کراتین هم برای افزایش استحکام موها در برابر شکنندگی و حفظ رطوبت مورد نیاز آنها بهره‌مند شوید. برای نتیجه‌گیری از بهترین روش کراتینه کردن مو، بهتر است که آن را در فصل‌های تابستان و زمستان امتحان کنید.

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی