پی آر پی مو
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه zohre.kh

پی آر پی مو چیست؟ هزینه‌ها، مضرات و فواید تقویت مو

5/5 - (1 امتیاز)

نگران‌کننده‌ترین مشکل پوستی در زیبایی چهره، ریزش کامل موهای سر است. عارضه ریزش مو یک مشکل شایع است که بروز آن در سنین پایین‌تر، برای افراد زیادی خوشایند نیست. بااین‌حال، بعضی افراد برای درمان سریع ریزش مو اقدام نمی‌کنند. عدم پیگیری برای درمان سریع، باعث ریزش کامل موها و طاس‌شدن سر می‌شود. یکی از دلایلی که باعث ریزش موهای افراد می‌شود، ضعیف‌شدن ریشه‌های آن است. باور غلط بین افراد با موهای کم این است که برای درمان این مشکل، راهکار مؤثری وجود ندارد. ریشه این طرز فکر غلط در این است که درمان‌های دارویی و شیمیایی قبلی برایشان نتیجه‌بخش نبوده‌اند. پزشکان با کمک‌گرفتن از علم روز دنیا به یک روش جدید به نام پی آر پی مو رسیده‌اند که می‌توانند با استفاده از آن، سستی ریشه موهای سر را درمان کنند. در این مقاله تقویت ریشه‌های مو توسط پی آر پی را توضیح خواهیم داد.

پی آر پی مو چیست؟

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یکی از روش‌های درمانی درماتولوژی است که برای تقویت ریشه‌های مو انجام می‌گیرد. این روش که به‌عنوان درمان غیرجراحی شناخته می‌شود، برای رشد موهای بیشتر بسیار مفید است و تأثیر شگفت‌انگیزی دارد. روش انجام پی آر پی مو به این نحو است که خون شما را از بازوهایتان می‌گیرند و با پردازش خون توسط دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت آن را جمع‌آوری می‌کنند.

ریشه این طرز فکر غلط در این است که درمان‌های دارویی و شیمیایی قبلی برایشان نتیجه‌بخش نبوده‌اند.

سپس این پلاکت را از راه تزریق به ریشه موهایتان می‌رسانند. چرخاندن خون در دستگاه سانتریفیوژ روی خون اثر جانبی نمی‌گذارد. وظیفه اصلی دستگاه سانتریفیوژ این است که با سرعت بالا می‌چرخد، گلبول‌های قرمز خون را به سمت پایین می‌برد و پلاسمای خون با غلظت زیاد پلاکت، در قسمت بالای دستگاه باقی می‌ماند.

پلاکت به‌عنوان یک عضو از خون انسان، مسئولیت حمل موادمغذی را به عهده دارد. متخصصان پوست و مو پلاسمای خون با پلاکت غلیظ را در چند جلسه منظم به ریشه‌های مو تزریق می‌کنند. در این روش درمانی بیو پروتئین‌ها و موادمغذی ریشه را تقویت می‌کنند و به‌مرورزمان مشکل ریزش مو حل می‌شود.

به پوستت جون تازه بده

مزایای پی آر پی مو

شاید بدترین ویژگی که زیبایی‌تان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، موهای ریخته شده و سر کچل است. درمان سر بی مو به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد تا موهای سر به حالت اولیه برگردند. به همین دلیل برای جلوگیری از هزینه‌های سرسام‌آور کاشت مو، بهترین راه این است که عارضه پوستی ریزش مو را در مراحل اولیه درمان کنید.

بنابراین پی آر پی مو به علت اینکه برای سرهایی با موی کم کاربرد دارد، یک گزینه عالی برای پیشگیری از ریزش مو است. از طرفی استفاده از روش‌های شیمیایی در بعضی مواقع تأثیر کوتاه‌مدتی دارند و پس از مدتی بعضی از داروها نتیجه عکس نشان می‌دهند و باعث ریزش بیشتر موهای سر می‌شوند.

پس نتیجه می‌گیریم بهترین درمان برای ریزش مو این است که موادمغذی به طور طبیعی به عمق موهای سر برسد. برخی از مهم‌ترین مزایای پی آر پی مو برای درمان ریزش به شرح زیر است:

شاید بدترین ویژگی که زیبایی‌تان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، موهای ریخته شده و سر کچل است. درمان سر بی مو به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد تا موهای سر به حالت اولیه برگردند.

بیشتر بخوانید:‌ آمپول بیوتین و بپانتن چیست؟

اثرگذاری بالا

اثرات مفید درمان ریزش مو توسط PRP از لحاظ علمی ثابت شده است. سلول‌های بنیادی موجود در پلاکت خون که از بدنتان گرفته می‌شوند، یک عامل تأثیرگذار برای رشد فولیکول‌های مو (روزنه‌های مو) هستند.

به علت اینکه پلاکت تزریقی و فولیکول‌های مو DNA یکسانی دارند، اثربخشی این روش بسیار بالا بوده و فرایند بهبودی سرعت بالایی دارد. اگر از این شیوه درمانی بهره بگیرید، کاهش ریزش و پیشرفت رشد موهایتان بسیار قابل‌توجه بوده و نتایج آن پس از چند جلسه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

نداشتن دوره نقاهت پس از درمان با پی آر پی مو

اگر برای درمان بیماری‌تان به اتاق عمل بروید و تحت جراحی قرار بگیرید، باید برای بهبودی کامل، مدت‌زمان مشخصی را که توسط پزشک جراح مشخص می‌شود، به استراحت مطلق بپردازید. ازآنجایی‌که این روش نیاز به جراحی ندارد، مراجعه‌کننده می‌تواند پس از تزریق، زندگی عادی خود را ادامه دهد.

درد خیلی کم پی آر پی مو

در جلسه اول درمانی، پی آر پی نمونه خون استخراج شده و در جلسات بعدی پلاسمای همان خون به پوست شما تزریق می‌شود. انجام این کار به‌سادگی شرکت در یک آزمایش خون و تزریق یک آمپول است. در این روش، در بدنتان بریدگی خاصی ایجاد نمی‌شود و درد زیادی برای شما ندارد.

انجام این کار به‌سادگی شرکت در یک آزمایش خون و تزریق یک آمپول است.

بیشتر بخوانید: رابطه تغذیه و ریزش مو

عدم نیاز به‌صرف زمان زیاد

انجام مراحل استخراج خون و تزریق آن به‌صورت سرپایی و در مدت‌زمان کمی انجام می‌شود و بابت اتلاف وقت، نگرانی برای شما وجود ندارد.

درمان طبیعی

یکی از ریسک‌های درمان‌های پزشکی این است که به علت ورود مواد خارجی به بدن، عوارض جانبی مواد دارویی برای جسمتان مشکل ایجاد می‌کند. در پی آر پی مو مواد اضافی وارد بدنتان نمی‌شود و درمان موهای ضعیف از درون بدن شروع می‌شود.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

انعطاف‌پذیری بالا پی آر پی مو

برخی از روش‌های درمانی برای همه شما پاسخگو نیستند و شاید در بعضی موارد مضر هم باشند. نقطه قوت PRP مو این است که می‌توانید بدون استرس از این روش درمانی برای کاهش ریزش موهایتان بهره ببرید، مگر اینکه یک بیماری خاصی بدنتان را تهدید کند.

عوارض پی آر پی مو

تحقیقات علمی انجام‌گرفته ثابت کرده‌اند که پی آر پی مو خطری برای بدن ندارند. به علت اینکه پلاسمای تزریقی از همان بدن گرفته می‌شود، این خون حساسیتی ایجاد نمی‌کند. تنها عارضه قابل‌مشاهده PRP این است که در محل خون‌گیری یا تزریق، ممکن است کمی کبودی ایجاد شود.

اقدامات پیشگیرانه در کاهش عوارض احتمالی PRP

با اینکه تزریق پلاسمای خون به پوست سر خطری برای شما ندارد، ولی عوارض بسیار نادری وجود دارند که می‌توانند آثار جانبی منفی برای بدن داشته باشند. بدین منظور تکنسین‌های کلینیک و پزشکان متخصص پوست و مو اقداماتی انجام می‌دهند که این خطرات بسیار کم را به صفر برسانند. برخی از اقدامات مؤثر در به‌حداقل‌رساندن عوارض PRP، عبارت‌اند از:

تحقیقات علمی انجام‌گرفته ثابت کرده‌اند که پی آر پی مو خطری برای بدن ندارند.
  • در برخی از کلینیک‌ها با مراجعه به انجام پی آر پی، تکنسین کارهای خون‌گیری و تزریق را انجام می‌دهد که این روش کاملاً اشتباه است و می‌تواند برای فرد مراجعه‌کننده خطرناک باشد. قبل از انجام مراحل پی آر پی، پزشک متخصص باید پوست سرتان را معاینه کند و شرایط شما را بسنجد. مواردی مانند سوابق بیماری و حساسیت‌هایی که دارید، احتمال دارد با PRP تداخل داشته باشد.
  • کلینیک‌های زیبایی و تخصصی پوست و مو باید ابزارها و تجهیزاتشان را طبق اصول ضدعفونی کنند. تجهیزات آلوده‌ای که با خون ارتباط دارند، یک خطر جدی برای سلامتی شما هستند.
  • تمامی مراحل پی آر پی باید توسط پزشک متخصص انجام شود؛ زیرا امکان دارد در بعضی موارد نیاز به یک مداخله درمانی کمکی باشد و پزشک علاوه بر کار تزریق، داروی دیگری تجویز کند.
  • یکی از وظایف کلینیک‌ها این است که پس از انجام خدمات تزریق یا خون‌گیری، با شما ارتباط داشته باشند تا در صورت بروز مشکل، راهنمایی‌های لازم را برایتان ارائه دهند.
  • پزشکان یا کارشناسان متخصص پوست و مو باید شما را در مورد تمامی جنبه‌های این روش درمانی مطلع سازند. آگاهی شما از موضوع می‌تواند استرستان را کم کند و مراقبت‌های بهداشتی پس از تزریق را برایتان آسان کند.

مراحل درمان مو با پی آر پی چگونه است؟

درمان ریزش مو توسط PRP یک فرایند چندمرحله‌ای است که باید با دقت انجام شوند. عدم توجه به جزئیات هرکدام از مراحل، می‌تواند عوارض احتمالی را بیشتر کند. مراحل درمان به شرح زیر است:

مرحله اول: تشخیص پزشک

احتمالاً بعضی از دوستان شما به‌خاطر آگاهی از فواید پی آر پی، برای انجام این روش درمانی به مراکز زیبایی مراجعه می‌کنند. فواید زیاد PRP دلیلی بر انجام خودسرانه این روش درمانی نیست. کار درست این است که ابتدا مشکل ریزش موهایتان را با پزشک متخصص درمیان بگذارید و از آن‌ها در مورد PRP مشورت بگیرید. نهایتاً پس از تشخیص پزشک اجازه دارید تا برای انجام مراحل PRP با مراکز معتبر درمانی قرار ملاقات تنظیم کنید.

احتمالاً بعضی از دوستان شما به‌خاطر آگاهی از فواید پی آر پی، برای انجام این روش درمانی به مراکز زیبایی مراجعه می‌کنند.

مرحله دوم: استخراج خون

پس از تشخیص پزشک برای اجرای این روش درمانی، برای استخراج خون مراجعه می‌کنید. در این مرحله پزشک متخصص از بازویتان خون را می‌گیرد و برای جداسازی پلاسمای خون، آن را به تکنسین آموزش‌دیده و باتجربه می‌دهد.

مرحله سوم: قراردادن خون در دستگاه سانتریفیوژ

در مرحله بعدی برای اینکه پلاکت غلیظ خون را از آن جدا کنند، نمونه را درون دستگاه می‌گذارند و آن را روشن می‌کنند. دستگاه با سرعت بالا می‌چرخد و محلول به سه دسته تقسیم می‌شود. یکی از آن‌ها پلاسما با پلاکت غلیظ است که در قسمت بالایی قرار می‌گیرد. تکنسین این قسمت را با سرنگ برمی‌دارد و به پزشک پوست و مو می‌دهد.

مرحله چهارم: تزریق پلاکت غلیظ

نهایتاً پزشک متخصص پلاکت غلیظ را به پوست موهایتان تزریق می‌کند. این مرحله معمولاً در سه جلسه درمانی و با فاصله 4 تا 6 هفته‌ای انجام می‌شود تا اثرات فوق‌العاده آن در رشد موی شما مشاهده شود.

مراقبت‌های بعد از پی آر پی مو

روش انجام پی آر پی مو ساده است، اما اگر به پوست سرتان پلاسما تزریق می‌شود، باید در مراقبت‌های پس از تزریق کوشا باشید تا خطری شما را تهدید نکند و تأثیر درمانی دوچندان شود. نکات مراقبتی که بهتر است پس از تزریق انجام دهید، به شرح زیر است:

احساس سفت‌شدن پوست، خارش، درد کم، کبودی و قرمزی پوست از علائم پس از تزریق هستند.

دست‌کاری نکردن محل تزریق

احساس سفت‌شدن پوست، خارش، درد کم، کبودی و قرمزی پوست از علائم پس از تزریق هستند. ممکن است بعضی از این علائم را بین 2 تا 5 روز پس از تزریق داشته باشید. بهتر است تا 8 ساعت پس از تزریق، محل موردنظر را با دستتان لمس نکنید.

مصرف آب کافی

اگر به پوست سرتان پلاسما تزریق شده است، باید بدنتان هیدراته بماند تا به بهبودی کامل برسد، بنابراین خوب است تا یک هفته پس از تزریق آب کافی بنوشید.

پرهیز از قراردادن یخ درمحل تزریق

پوست محل پس از تزریق ملتهب می‌شود که این کاملاً طبیعی است و برای طی‌شدن مراحل بهبودی انجام می‌گیرد. قراردادن یخ این التهاب را دچار اختلال می‌کند و سرعت بهبودی را کاهش می‌دهد.

مصرف‌نکردن داروهای ضدالتهابی

ممکن است سر یا محل تزریق پس از تمام‌شدن مراحل PRP درد کند. برخی از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن ضدالتهابی هستند که مصرف آن پس از تزریق پلاسما به پوست سر مناسب نیست. مصرف داروهای مسکن یا سایر داروهای ضدالتهابی را با مشورت پزشک مصرف کنید.

دوری از نور مستقیم خورشید

احتمالاً پس از PRP، تورم و کبودی محل تزریق را تجربه کنید که می‌تواند با وزش شدید باد و برخورد مستقیم نور آفتاب شدیدتر شود. باید حداقل به مدت 2 روز از قرارگرفتن در محیط بیرون، اتاق بخار و سونا خودداری کنید.

خودداری از شستن موها

مراقب باشید تا ناحیه تحت درمان مرطوب نشود و موهایتان را چند روز پس از تزریق بشویید.

انتخاب شامپوی مناسب

شامپوهای با pH متعادل برای شما مناسب هستند. حتماً در مورد شامپویی که مصرف می‌کنید، با پزشک معالجتان مشورت کنید.

خودداری از مصرف محصولات آرایشی

حداقل تا 3 روز پس از تزریق، از محصولات آرایشی و مراقبتی پوست و مو استفاده نکنید و در مواردی مانند رنگ‌کردن یا صاف‌کردن موهایتان با پزشک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: خواص روغن آرگان برای پوست و مو 

سؤالات متداول درباره پی آر پی مو

  • آیا پی آر پی مو یک روش دائمی برای درمان ریزش مو است؟ تزریق پلاسمای غنی از پلاکت تأثیر بالایی در تقویت و رشد موهای سرتان دارد. برای مشاهده نتایج این روش درمانی به‌صورت بلندمدت، باید پس از طی‌شدن آخرین مرحله تزریق، هرسال یکبار آن را تکرار کنید.
  • PRP مو برای چه کسانی مناسب است؟ پی آر پی مو برای تمامی افراد مناسب است، ولی اگر ریزش موهایتان در مراحل ابتدایی است، این روش بیشترین سود را برای شما خواهد داشت.
  • آیا پی آر پی بهتر از کاشت مو است؟ مقایسه این دو روش درمانی ریزش مو اشتباه است. اگر در سرتان مو دارید و می‌خواهید آن‌ها را تقویت کنید، PRP بهترین گزینه است. اما اگر موهایتان کاملاً ریخته و سرتان کچل است، کاشت مو برای شما مناسب است.

ریزش مو یک مسئله مهم و غیرقابل‌انکار در آقایان و بانوان است. پی آر پی مو به‌عنوان یک روش طبیعی برای درمان این مشکل پوستی به کار می‌رود. تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت به پوست سرتان عوارض خاصی ندارد، ولی اجرای آن در مراکز نامعتبر و سالن‌های زیبایی خطرناک است.

مهم‌تر از مزایای PRP، روش اجرای درست آن است که باید توسط پزشک متخصص انجام شود. جزئیات انجام مراحل پی آر پی مو را پزشک معالج به‌خوبی می‌داند، اما مسئله مهم این است که مرحله نهایی یا همان تزریق باید به طور منظم انجام شود تا تأثیر این روش درمانی پس از چند هفته مشاهده شود.

منبع ++++++++++

پی آر پی مو چیست؟

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یکی از روش‌های درمانی درماتولوژی است که برای تقویت ریشه‌های مو انجام می‌گیرد. این روش که به‌عنوان درمان غیرجراحی شناخته می‌شود، برای رشد موهای بیشتر بسیار مفید است و تأثیر شگفت‌انگیزی دارد. روش انجام پی آر پی مو به این نحو است که خون شما را از بازوهایتان می‌گیرند و با پردازش خون توسط دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت آن را جمع‌آوری می‌کنند.

آیا پی آر پی مو یک روش دائمی برای درمان ریزش مو است؟

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت تأثیر بالایی در تقویت و رشد موهای سرتان دارد. برای مشاهده نتایج این روش درمانی به‌صورت بلندمدت، باید پس از طی‌شدن آخرین مرحله تزریق، هرسال یکبار آن را تکرار کنید.

آیا پی آر پی بهتر از کاشت مو است؟

مقایسه این دو روش درمانی ریزش مو اشتباه است. اگر در سرتان مو دارید و می‌خواهید آن‌ها را تقویت کنید، PRP بهترین گزینه است. اما اگر موهایتان کاملاً ریخته و سرتان کچل است، کاشت مو برای شما مناسب است

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی