مراقبت از پوست در بهار
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست در بهار؛ روتین و ترفندهای ساده

به این مطلب امتیاز دهید

افزایش تابش نور خورشید و بالارفتن دما، علت اصلی بروز عوارض پوستی در فصل بهار است. باتوجه‌ به این‌که در فصل زمستان دما پایین است و خورشید زودتر غروب می‌کند، تابش آفتاب به پوست هم کمتر می‌شود. از طرفی به علت اینکه هوا در زمستان سرد است، زمان کمتری را در بیرون سپری می‌کنید و مشکلات پوستی برای شما ایجاد نمی‌شوند. پس از شروع فصل بهار شوق حضور در طبیعت و تفریح در محیط‌های روباز در شما بیشتر می‌شود. به همین دلیل اشعه‌های مضر نور خورشید با پوست شما برخورد می‌کنند و عارضه‌های پوستی پدید می‌آیند. همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی و جسمانی زیاد، تعریق پوست شما را بیشتر می‌کنند؛ عدم شستشوی منظم بدن و صورت، باعث افزایش تحریک‌پذیری پوست می‌شود. خشک‌شدن پوست، تعریق زیاد و نور آفتاب، مراقبت از پوست در بهار را سخت می‌کنند. جلوگیری از ایجاد جوش و حساسیت پوستی با رعایت نکاتی که در این مقاله خواهیم گفت، امکان‌پذیر است.

آن‌چه خواهید خواند...

چرا مراقبت از پوست در بهار اهمیت بالایی دارد؟

تغییر ناگهانی دما و سبک زندگی در فصل بهار، شرایط جسمانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پوست به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای بدن که در حفاظت بدن از عوامل خارجی نقش مهمی دارد، در مقابل تغییرات محیطی بسیار حساس است. احتمالاً یکی از فعالیت‌هایی که در فصل بهار انجام می‌دهید، سفر و گردش در طبیعت است.

همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی و جسمانی زیاد، تعریق پوست شما را بیشتر می‌کنند؛

برخورد با گیاه‌های حساسیت‌زا و زیاد‌بودن حشرات در طبیعت، دو عامل مهم بروز مشکلات پوستی هستند. درختان در حال شکوفه و گیاهانی که در طبیعت وجود دارند، حساسیت و آبریزش بینی را افزایش می‌دهند و برخورد دست‌های شما با صورت و چشم‌هایتان بیشتر می‌شود؛ درنتیجه آلودگی بیشتری به پوست شما منتقل می‌شود.

تجمع میکروب‌ها روی پوست باعث بسته‌شدن منافذ پوست می‌شوند و احتمال بروز جوش و لکه‌های پوستی افزایش می‌یابد. همچنین سطح رطوبت محیط در فصل بهار بیشتر می‌شود. رطوبت منافذ پوست را بازتر می‌کند و آلودگی‌ها به‌راحتی به زیرپوست راه می‌یابند. برخورد مستقیم نور خورشید با صورت و بدن باعث می‌شود که پوست خشک و حساس شود و آسیب‌پذیری بالایی در برابر عوامل خارجی داشته باشد.

پوست به‌طور طبیعی چربی (سبوم) تولید می‌کند، اما وقتی دمای محیط بیشتر می‌شود، پوست بدن عرق می‌کند. چربی اضافی روی پوست عامل اصلی بروز جوش است. از طرفی برخورد اشعه‌های مضر خورشید با پوست باعث می‌شود سلول‌های پوست آسیب ببینند و سلول‌های مرده در سطح پوست بیشتر شوند.

تجمع سلول‌های مرده روی پوست، آن را چروک و پیر می‌کند. عدم مراقبت از پوست در بهار، تحریک‌پذیری آن را در برابر میکروب و چربی بیشتر می‌کند و مشکلات پوستی ساده به بیماری‌های پوستی تبدیل می‌شوند. مراقبت از پوست در بهار به‌عنوان روش‌های پیشگیری، از عوارض پوستی جلوگیری می‌کند و تهدید‌های بدن در برابر آسیب‌های محیطی را کاهش می‌دهد.

تجمع میکروب‌ها روی پوست باعث بسته‌شدن منافذ پوست می‌شوند و احتمال بروز جوش و لکه‌های پوستی افزایش می‌یابد.
به پوستت جون تازه بده

مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست در فصل بهار

با شروع بهار و تغییر شرایط محیط‌زیست، پوست سعی می‌کند متناسب با خشکی و رطوبت هوا تطبیق پیدا کند. تغییر وضعیت پوست در بهار با چالش‌هایی همراه است که اگر آن‌ها را حل نکنید، می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند و هزینه‌های اضافی روی دست شما بگذارد.

عمده روش‌های مراقبت از پوست در فصل بهار، برای جلوگیری از آسیب اشعه‌های خورشید و کاهش چربی پوست هستند. بااین‌حال، در فصل بهار شرایط دیگری وجود دارند که پوست را تهدید می‌کنند. مفیدترین روش‌های مراقبتی از پوست در بهار، عبارتند از:

برای مراقبت از پوست در بهار، استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید

استفاده از کرم ضدآفتاب به فصل بهار محدود نمی‌شود و باید تمام طول سال از آن استفاده کنید. در فصل بهار به علت ارتباط بیشتر اشعه‌های uv و پوست، ضدآفتاب اهمیت بالایی پیدا می‌کند. پزشک‌های متخصص پوست و مو پیشنهاد می‌کنند که در فصل بهار از ضدآفتاب با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید.

همچنین قبل از خرید ضدآفتاب مطمئن شوید محصول موردنظر شما ضد عرق و ضدآب است. نکته مهم‌تر این است که باید از این کرم چند بار در طول روز استفاده کنید تا اثر پایدار آن را روی پوستتان ببینید. به‌همراه‌داشتن کلاه نقاب‌دار در محیط‌های روباز مانند کوه یا کنار ساحل، یک گزینه کمکی برای ضدآفتاب است و برخورد آفتاب با پوست صورت را کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در هوای خشک

استفاده از کرم ضدآفتاب به فصل بهار محدود نمی‌شود و باید تمام طول سال از آن استفاده کنید.

برای مراقبت از پوست در بهار، از آرایش سنگین صورت خودداری کنید

استفاده از لوازم آرایشی، چالشی برای سلامتی پوست است. این چالش زمانی جدی می‌شود که صورت خود را در فصول گرم سال به‌طور غلیظ آرایش کنید. مواد تشکیل‌دهنده لوازم آرایشی بافت سنگینی دارند و هنگامی که روی پوست قرار می‌گیرند، منافذ را مسدود می‌کنند.

درنتیجه چربی‌های اضافی پوست از منافذ خارج نمی‌شوند و به‌صورت جوش‌های زیرپوستی بروز می‌کنند. همچنین این لوازم برای پوشش پوست به‌عنوان ضدآفتاب و لایه مقاوم، عملکرد مناسبی ندارند. پیشنهاد می‌کنیم در فصل‌های گرم، آرایش سبک را همراه کرم ضدآفتاب انجام دهید.

ضدتعریق‌های مخصوص صورت، گزینه خوبی هستند

اگر دقت کنید، هنگام تعریق دستتان را ناخودآگاه روی صورتتان می‌کشید تا آن را پاک کنید. برخورد دست‌های شسته نشده با پوست، عاملی مضر برای آن هستند. محصولات ضدتعریق مخصوص پوست صورت، این معضل را با کاهش میزان تعریق و خنک‌کردن پوست حل می‌کنند.

روغن‌های طبیعی را جایگزین محصولات شیمیایی کنید

اگر در فصل بهار به مشکلات پوستی مانند اگزما مبتلا شدید، محصولات مراقبت از پوست که ترکیب شیمیایی دارند را کنار بگذارید و از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. روغن تخمه آفتاب‌گردان یک گزینه مناسب برای این مشکل است. البته برخی از محصولات مراقبتی موجود در بازار، از این روغن‌ها ساخته شده‌اند.

برای مراقبت از پوست در بهار، جوان‌سازی پوست را با رتینول امتحان کنید

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که وظیفه افزایش کلاژن‌سازی پوست را به عهده دارد. سلول‌های پوست هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، می‌سوزند و به سلول‌های مرده تبدیل می‌شوند.

این محصول که باید در فصل بهار آن را به مقدار کمی استفاده کنید، سلول‌های جوان پوست را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود استفاده از این محصول را به زمان‌های قبل از خواب موکول کنید. البته بهتر است قبل از خرید رتینول، درباره فواید یا مضرات آن با پزشکتان مشورت کنید.

این محصول که باید در فصل بهار آن را به مقدار کمی استفاده کنید، سلول‌های جوان پوست را افزایش می‌دهد.

برای مراقبت از پوست در بهار، عوامل ایجاد آلرژی را حذف کنید

احتمالاً پوست شما در برخورد با برخی از گیاهان یا نور خورشید، حساسیت بالایی نسبت به دیگران دارد. حساسیت یا آلرژی پوستی خودش را به شکل خارش و برجستگی‌های قرمزرنگ نشان می‌دهد. زمانی که این علائم را مشاهده کردید، سعی کنید عوامل آلرژی‌زا را تشخیص دهید و از آن‌ها دوری کنید.

محصولات مراقبت از پوست آنتی‌اکسیدان را در اولویت قرار دهید

محصولاتی که مواد سازنده آن‌ها آنتی‌اکسیدان است، پوست را جوان و شاداب می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها پوست را در برابر پیری زودرس مقاوم می‌سازند و یک محافظ قوی در برابر نور خورشید هستند.

از روش‌های لایه‌برداری پوست کمک بگیرید

تجمع آلودگی‌ها، سلول‌های مرده و مواد زائد روی پوست کاملاً طبیعی است، اما روش‌های لایه‌برداری این ضایعات را از روی پوست حذف می‌کنند و در جوان‌سازی پوست بسیار مؤثر هستند. لایه‌برداری را می‌توانید با کمک کرم‌های مخصوص یا ماسک‌های صورت در منزل انجام بدهید، اما بهتر است برای انجام این کار از پزشک درخواست کمک کنید تا بهترین نتیجه را از لایه‌برداری بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم پس از لایه‌برداری پوست، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. پوست پس از لایه‌برداری در مقابل نور خورشید بسیار آسیب‌پذیر می‌شود.

محصولات مراقبت از پوست زمستان را تغییر دهید

مرطوب‌کننده‌هایی که در زمستان استفاده می‌کردید، در فصل بهار برای پوست شما سنگین هستند. فصل‌های گرم سال لوازم مراقبت از پوست مخصوص خودشان را دارند و بهتر است آن‌ها را جایگزین محصولات قبلی بکنید. کرم‌های مراقبت از پوست که مناسب بهار هستند، از مسدودشدن بیش‌ازحد منافذ پوست جلوگیری می‌کنند.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

مراقبت‌های بعد از آفتاب، بهترین نتیجه را دارند

تفریح‌هایی که در فصل بهار انجام می‌دهید، بسیار هیجان‌انگیز هستند؛ اما به دلیل اینکه در محیط‌های روباز مانند زمین فوتبال و استخر شنا انجام می‌گیرند، برای پوست بدن عوارض ایجاد می‌کنند. حتی اگر استفاده از کرم ضدآفتاب را در برنامه مراقبت از پوست خودتان قرار دهید، به علت تابش شدید خورشید در بعضی از ساعات شبانه‌روز، پوست شما آسیب می‌بیند و دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوید.

شاید پوست شما بعد از قرارگرفتن زیر آفتاب کمی قرمز بشود و عوارض شدید آن را بلافاصله مشاهده نکنید. اگر روش‌های مراقبت از پوست را سریعاً پس از قرارگرفتن در محیط روباز انجام دهید، عوارض پوستی آفتاب‌سوختگی را به‌طور سطحی تجربه خواهید کرد و هزینه‌های مراقبت از پوستتان به‌طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

ژل آلوئه‌ورا یکی از مواد طبیعی است که مزایای زیادی برای پوست دارد و می‌توانید قبل یا بعد از انجام تفریح در مکان‌های روباز، آن را به مقدار دلخواه روی پوستتان بمالید.

با موهای زائد خداحافظی کنید

همان‌طور که با انتقال از فصل زمستان به بهار لباس‌های پشمی و ژاکت‌های خود را تغییر می‌دهید، بهتر است موهای زائد بدن را هم حذف کنید. نبود موهای زائد در بدن باعث می‌شود پوستتان خنک‌تر بماند و در مقابل گرمای فصل بهار حساسیت پایینی داشته باشد. همچنین پوستتان نظافت بیشتری را تجربه می‌کند و تجمع آلودگی‌های مختلف در پوست کمتر می‌شود.

برای خنک‌کردن پوستتان زمان بگذارید

قرارگرفتن زیر نور آفتاب و بهره‌بردن از گرمای بهار، احساس لذت‌بخشی دارد؛ اما این احساس خوشایند با گرم‌شدن بیش از اندازه پوست و بروز عوارض، می‌تواند باعث ناراحتی شما بشود. اگر در فصل بهار و تابستان از نور آفتاب به مقدار زیادی استفاده می‌کنید، حتماً به فکر خنک‌کردن پوستتان هم باشید. برای خنک‌کردن پوست می‌توانید از محصولات مراقبتی یا روش‌های ساده‌ای مانند شستن با آب خنک بهره ببرید.

محصولات بهداشتی و شخصی را تمیز کنید

برس‌های آرایش و ملحفه‌های خواب جزو وسایلی هستند که آلودگی‌های مو به آن‌ها منتقل می‌شود. باتوجه‌به این‌که پوست بدن در فصل بهار حساس‌تر می‌شود، بهتر است با تمام شدن زمستان آن‌ها یکبار بشویید.

مؤثرترین روش‌های میکاپ طبیعی در فصل بهار

آرایش غلیظ صورت در فصل بهار، پوست شما را آسیب‌پذیر می‌کند. روش‌های میکاپ طبیعی، چهره شما را زیباتر می‌کنند و حجم لوازم آرایشی مصرفی‌تان کاهش می‌یابد. میکاپ طبیعی پوست شما را با کمترین مواد مصرفی شفاف می‌کند و جوان‌تر به نظر می‌رسید. از طرفی عوارض مواد شیمیایی آرایشی بر پوستتان کمتر می‌شود. برخی از روش‌های طبیعی میکاپ صورت، عبارتند از:

روش‌های میکاپ طبیعی، چهره شما را زیباتر می‌کنند و حجم لوازم آرایشی مصرفی‌تان کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:‌ مراقبت از پوست در سفر؛

از کرم‌های هم‌رنگ پوستتان استفاده کنید

کرم‌هایی که با رنگ پوستتان مطابقت دارند، بهتر از سایر کرم‌ها پوست را روشن و شفاف می‌کنند و مقدار مصرف آن‌ها کم است. بهتر است این کرم‌ها را همراه یک اسفنج مرطوب آرایشی به پوست خود بمالید یا از کرم‌هایی که خاصیت آب‌رسانی دارند، استفاده کنید.

اطراف چشم را روشن‌تر از صورت کنید

سایه اطراف چشم را دو درجه روشن‌تر از کرم‌پودر صورت انتخاب کنید تا چشم‌هایتان درخشان‌تر به نظر برسند.

رنگ قسمت‌های مختلف صورت را هماهنگ کنید

برای ایجاد هماهنگی در رنگ لوازم آرایشی مصرفی، پودر مات‌کننده را روی گونه‌ها، بینی، پیشانی و چانه بزنید.

رنگ گونه‌ها را تغییر دهید

روی گونه‌ها با استفاده از یک رژ گونه صورتی رنگ، آرایش سبکی انجام دهید.Top of FormBottom of Form

اهمیت لایه‌برداری لب‌ها در فصل بهار

پوست لب‌ها بسیار حساس و ظریف هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در فصل زمستان پوست لب‌ها خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. با گرم‌شدن هوا در فصل بهار، پوست نازک لب‌ها رطوبتشان را سریع‌تر از دست می‌دهند و نسبت به سایر اعضای بدن سریع‌تر خشک می‌شوند.

با خشکی پوست لب و ترک‌خوردن، آن‌ها زبر می‌شوند و تاول می‌زنند. به دلیل اینکه پوست لب غدد چربی ندارد، توانایی آن برای خودترمیمی کاهش می‌یابد و بیشتر ترک می‌خورد. بدین منظور پوست لب را لایه‌برداری می‌کنند تا لایه آسیب‌دیده آن حذف شود و پوست لب‌ها در فصل بهار آسیب جدی نبیند. نتیجه نهایی لایه‌برداری پوست‌ها در افزایش آب‌رسانی و کاهش خشکی، تورم و سوزش مشاهده می‌شود.

در فصل زمستان پوست لب‌ها خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. با گرم‌شدن هوا در فصل بهار، پوست نازک لب‌ها رطوبتشان را سریع‌تر از دست می‌دهند

یکی از چالش‌های جدی بدن، عوارض پوستی در فصل بهار است که به علت گرم‌شدن دما و تابش زیاد نور خورشید پدید می‌آیند. عوامل محرک موجود در فصل بهار، برای پوست خطر جدی ندارند. عدم پیشگیری از برخورد پوست با محرک‌ها می‌تواند عوارض پوستی را تشدید کند و باعث افزایش هزینه‌های درمان و مراقبت از پوست شود.

اصلی‌ترین دلایل تشدید عوارض پوستی در بهار، برخورد پوست با اشعه UV خورشید، افزایش رطوبت پوست، آلرژی‌های فصلی گیاهان و برخورد آلودگی‌های زیاد با پوست است.

مراقبت از پوست در بهار، با انجام نکات بهداشتی ساده امکان‌پذیر است. حفظ تعادل در آب‌رسانی به پوست و شستن چربی‌های اضافی آن، مشکلات پوستی در فصل بهار را به حداقل می‌رساند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از روش‌های مراقبتی و محصولات خاص، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع +++++

اهمیت لایه‌برداری لب‌ها در فصل بهار چیست؟

پوست لب‌ها بسیار حساس و ظریف هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در فصل زمستان پوست لب‌ها خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. با گرم‌شدن هوا در فصل بهار، پوست نازک لب‌ها رطوبتشان را سریع‌تر از دست می‌دهند و نسبت به سایر اعضای بدن سریع‌تر خشک می‌شوند.

آیا میکاپ غلیظ در بهار مناسب است؟

آرایش غلیظ صورت در فصل بهار، پوست شما را آسیب‌پذیر می‌کند. روش‌های میکاپ طبیعی، چهره شما را زیباتر می‌کنند و حجم لوازم آرایشی مصرفی‌تان کاهش می‌یابد. میکاپ طبیعی پوست شما را با کمترین مواد مصرفی شفاف می‌کند و جوان‌تر به نظر می‌رسید. از طرفی عوارض مواد شیمیایی آرایشی بر پوستتان کمتر می‌شود.

در فصل بهار از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

استفاده از کرم ضدآفتاب به فصل بهار محدود نمی‌شود و باید تمام طول سال از آن استفاده کنید. در فصل بهار به علت ارتباط بیشتر اشعه‌های uv و پوست، ضدآفتاب اهمیت بالایی پیدا می‌کند. پزشک‌های متخصص پوست و مو پیشنهاد می‌کنند که در فصل بهار از ضدآفتاب با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید.

۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی