آکنه ولگاریس
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آکنه ولگاریس؛ علائم، دلایل و روش‌های درمان و پیشگیری

به این مطلب امتیاز دهید

آکنه ولگاریس یک بیماری شایع پوستی مزمن است که شامل انسداد و التهاب واحدهای پیلوسباسه (فولیکول‌های مو و غده چربی همراه آن‌ها) می‌شود. همچنین آکنه می‌تواند به‌صورت ضایعات غیرالتهابی، التهابی یا مخلوطی از هردو ظاهر شود و صورت، پشت و جلوی قفسه سینه را درگیر ‌کند. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درمورد آکنه ولگاریس بدانیم و را‌ه‌های درمان و علل بروز آکنه ولگاریس را باهم بررسی کنیم.

آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس(Acne vulgaris) یک اصطلاح رایج پزشکی برای جوش‌های رایج و مرسومی است که اغلب در دوره‌های مختلفی از زندگی افراد بر اثر عوامل محیطی یا شرایط فیزیولوژیک بدن بروز می‌کند.

همچنین آکنه می‌تواند به‌صورت ضایعات غیرالتهابی، التهابی یا مخلوطی از هردو ظاهر شود و صورت، پشت و جلوی قفسه سینه را درگیر ‌کند.

آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی است و زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو با سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و روغن (سبوم) مسدود می‌شوند. فولیکول‌های مسدودشده باعث ایجاد لکه‌هایی روی پوست می‌شوند که شامل جوش سرسیاه، سرسفید و کیست می‌شود.

افرادی که به این نوع از آکنه دچار می‌شوند، انواع جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش‌های التهابی قرمز را تجربه خواهند کرد. در بعضی افراد شدت بروز این آکنه بسیار خفیف بوده و فقط چند جوش یا ضایعه‌ی پوستی کوچک در برخی از نفاط بدنشان دارند. اما این امکان وجود دارد که برخی دیگر حساسیت بیشتری را نسبت به ولگاریس داشته ‌باشند.

آکنه ولگاریس تنها روی صورت ایجاد نمی‌شود و ممکن است این آکنه‌ها را روی گردن، سینه، کمر، شانه‌ها و حتی نواحی تحتانی بدن خود ببینید.

اگرچه علت اصلی آکنه در بزرگسالی به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است، اما محققان بر این باورند که بسیاری از عوامل و فرایندهای بیولوژیکی مشابه و مرتبط با آکنه دوران نوجوانی، ممکن است نقش مهمی در آکنه بزرگسالان داشته باشند. تخمین زده می‌شود که حدود 85 درصد از نوجوانان به آکنه مبتلا هستند، اما این آکنه می‌تواند در هر گروه سنی اتفاق بیفتد و بسیاری از موارد تا بزرگسالی ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آکنه روزاسه؛

به پوستت جون تازه بده

5 آکنه ولگاریس شایع چیست؟

کومدو یا ضایعه اولیه‌ی آکنه، فولیکول مو است که به‌وسیله چربی و سلول‌های مرده پوست مسدودشده است. کومدون‌ها می‌توانند به برجستگی‌هایی به نام جوش‌های سرسفید و سرسیاه تبدیل شوند. محصولاتی که ممکن است باعث تحریک کومدون‌ها شوند، “کومدوژنیک” نامیده می‌شوند.

به‌همین دلیل است که اشخاص به‌ویژه بانوان، باید در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی برای پوست خود بیشترین دقت را داشته باشند و به مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن توجه ویژه‌ای کنند. در ادامه انواع آکنه ولگاریس را باهم بررسی می‌کنیم.

کومدو یا ضایعه اولیه‌ی آکنه، فولیکول مو است که به‌وسیله چربی و سلول‌های مرده پوست مسدودشده است.

جوش سرسیاه

جوش‌های سرسیاه، کومدون‌هایی که در سطح پوست باز تشکیل می‌شوند. این نوع از جوش‌ها، با چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست پر شده‌اند. رنگ سیاه ناشی از انعکاس نامنظم نوری است که از فولیکول‌های مو مسدود می‌شود. جوش‌های سرسیاه اغلب با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند.

جوش سرسفید

کومدون‌هایی که در سطح پوست بسته می‌مانند، جوش‌های سرسفید نامیده می‌شوند. درواقع این جوش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های چربی و پوست از باز‌شدن فولیکول‌های مسدودشده مو جلوگیری می‌کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه که جوش‌های سرسیاه را درمان می‌کنند، در برابر جوش‌های سرسفید نیز موثر هستند.

پاپول (جوش‌های التهابی قرمز)

پاپول‌ها کومدون‌هایی هستند که سبب برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی روی پوست می‌شوند. این نوع جوش ممکن است به لمس حساس باشد. فشار‌دادن آن‌ها می‌تواند وضعیت التهاب را بدتر کند و همچنین ممکن است در موراد حادتر، منجربه زخم در ناحیه مربوطه شود.

پوسچل

یکی از انواع آکنه ولگاریس بوده که ظاهری خاص‌تر نسبت به دیگر انواع جوش‌ها دارد. آن‌ها شبیه یک جوش سرسفید با یک حلقه قرمز در اطراف برآمدگی آن هستند. برجستگی معمولاً با چرک سفید یا زرد پر می‌شود. از برداشتن یا فشردن این نوع از آکنه‌ها باید خودداری کنید. همچنین کندن آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد جای زخم یا لکه‌های تیره روی پوست شود.

ندول

ندول‌ها برجستگی‌های بزرگ و ملتهبی هستند که هنگام لمس سفت می‌شوند. این نوع از آکنه‌ها در عمق پوست ایجاد شده و اغلب دردناک هستند. ندول‌ها باید توسط یک متخصص پوست درمان شوند، زیرا ممکن است درصورت تداوم سبب ایجاد زخم‌های دردناک شوند.

درمان‌های بدون نسخه ممکن است برای از بین‌بردن آن‌ها به اندازه‌ی کافی قدرتمند نباشند، اما داروهایی که توسط دکتر متخصص تجویز می‌شوند، می‌توانند روند درمان آن‌ها را تسریع کنند.

علل بروز آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس به علت بهداشت بد یا جنس پوست صورت شما نیست. این آکنه مسری نبوده و شما آن را از شخص دیگری نخواهید گرفت. آنچه می‌خورید نیز باعث ایجاد آکنه نمی‌شود. گرچه بعضی پزشکان نظریه‌ای مطرح می‌کنند که خوردن غذاهای خاص ممکن است آکنه موجود را بدتر کنند. غذاهایی که بیشترین ارتباط را با تشدید آکنه دارد، عبارتند از: لبنیات و کربوهیدرات.

گرچه بعضی پزشکان نظریه‌ای مطرح می‌کنند که خوردن غذاهای خاص ممکن است آکنه موجود را بدتر کنند.

بیشتر بخوانید: آکنه گوشتی چیست؟ 

اختلال هورمونی

هورمون‌ها نقش مهمی در آکنه ولگاریس ایفا می‌کنند. هورمون‌های آندروژنی تولید چربی پوست را افزایش می‌دهند. چربی بیش‌ازحد و بسته‌شدن منافذ سلول‌های پوست سبب انسداد آن می‌شوند. در صورت ترکیدن فولیکول آکنه، چرب بودن پوست می‌تواند سبب پیشرفت آن شود. به نظر می‌رسد در نزدیکی شروع دوره ماهانه زنان، به‌طور ناگهانی روی چانه و بالای فک آکنه می‌زند که به عوامل هورمونی مرتبط است.

باکتری‌ها

عامل دیگر آکنه ولگاریس باکتری است. اصلی‌ترین باکتری که باعث آکنه می‌شود، پروبیون باکتری است که باعث تحریک پوست و ایجاد جوش‌های التهابی می‌شود.

وراثت

همه‌ی ما می‌دانیم آکنه در خانواده‌ها ارثی است. بنابراین، اگر والدین یا خواهر و برادر شما آکنه داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که شما نیز به آن دچار شوید و این مشکل فقط در سنین نوجوانی نیست. بلکه آکنه ولگاریس می‌تواند در هر سنی و در بزرگسالی نیز رخ دهد.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

8 روش فوق‌العاده درمان آکنه ولگاریس چیست؟

امروزه روش‌های زیادی برای جلوگیری از بروز آکنه ولگاریس وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها مربوط به روش‌های زندگی و توجه به آن است. بیایید باهم نگاهی به این روش‌ها بیندازیم.

رفع آکنه ولگاریس با تمیز نگه‌داشتن صورت

سعی کنید روزانه صورت خود را سه بار در روز با آب گرم و شوینده صورت به‌صورت ملایم بشویید تا آلودگی‌ها و سلول‌های مرده در سطح پوستتان نماند. همواره یادتان باشد، پوست خود را بیش‌ازحد نشویید و از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های بسیار قوی و ناملایم هم استفاده نکنید.

رفع آکنه ولگاریس با توجه به رطوبت پوست

مرطوب‌کردن پوست از پوسته پوسته‌شدن آن جلوگیری می‌کند. پزشکان متخصص معتقدند از محصولاتی که روی آن‌ها برچسب «غیر کومدون زا» دارند، استفاده کنید. این محصولات منافذ پوست را نمی‌بندند و درنتیجه، باعث ایجاد آکنه نخواهند شد.

رژیم غذایی و ورزش را جدی بگیرید

داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزی و مصرف غذاهای کم کالری (با چربی و قند کم) به کنترل آکنه کمک می‌کند. ورزش‌کردن هم یکی‌دیگر از راه‌هایی است که موجب کنترل آکنه می‌شود. نکته‌ای که باید بعد از ورزش به آن توجه داشته ‌باشید، شستشوی کامل عرق با آب است، چراکه وجود عرق روی پوست سبب بروز آکنه‌های ولگاریس خواهد شد.

آرایش خود را کم کنید

کمتر آرایش کنید تا کمتر به آکنه دچار شوید. اگر آرایش می‌کنید، از محصولات فاقد چربی و غیر کومدون‌زا استفاده کنید تا منافذ پوستتان مسدود نشود.

مصرف شامپو را جدی بگیرید

به‌طور مرتب موهای خود را با شامپو بشویید. اگر موهایتان چرب است، باید هر روز از شامپو استفاده کنید.

کاری به جوش‌های پوست نداشته‌ باشید

برای درمان سریع آکنه، به صورت خود دست نزنید، جوش‌های خود را فشار ندهید و آن‌ها را نترکانید. بدین‌ترتیب آکنه پوستتان به صورت طبیعی بهبود می‌یابد.

برای درمان سریع آکنه، به صورت خود دست نزنید، جوش‌های خود را فشار ندهید و آن‌ها را نترکانید.

دوری از نور مستقیم خورشید

نور شدید و مستقیم خورشید و سولاریوم به پوست آسیب می‌رساند. پس، از آن‌ها دوری کنید. همچنین فراموش نکنید از ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب تا حد زیادی جلوی آسیب اشعه‌های مضر خورشید را می‌گیرد.

مصرف مجاز دارو‌های بدون نسخه

تحقیقات نشان می دهد، بیشتر از 85 درصد نوجوانان دچار آکنه ولگاریس هستند. این عدد برای افراد بالای 25 سال به 4 درصد برای مردان و 13 درصد برای زنان می‌رسد. به همین دلیل محصولات ضد آکنه زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد و شما می‌توانید بدون نسخه‌ی پزشک از آن‌ها استفاده کنید. استفاده به‌موقع از این محصولات، مانع از ایجاد آکنه و شدیدتر‌شدن آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: آکنه کف سر؛

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

پیشگیری از آکنه ولگاریس

تا بدین جا سعی کردیم تا نگاهی مفید و بسیار کاربردی را نسبت به آکنه ولگاریس برای شما ارائه کنیم. بد نیست کنار مطالبی که بیان کردیم، این نکات را هم جدی بگیریم.

  • توجه به مراقبت فردی از پوست
  • شستشوی ملایم روزانۀ
  • استفاده از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های ملایم همراه با آب
  • پرهیز از کاربرد مواد سایش‌دهنده یا لایه‌‌برداری پوست
  • پرهیز از خراشیدن، سایش، کندن، یا خراشیدن جوش‌ها، زیرا انجام این کارها سبب تشدید آن‌ها شده و می‌تواند به پیدایش التهاب منجر شود.
  • جلوگیری از آرایش یا مواد آرایشی محلول مبنی بر آب با نشان” غیر کامدوژنیک”
تحقیقات نشان می دهد، بیشتر از 85 درصد نوجوانان دچار آکنه ولگاریس هستند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که درمان‌های خود مراقبتی، آکنه شما را از بین نبرد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. دکتر می‌تواند داروهای قوی‌تری تجویز کند. اگر آکنه‌های ولگاریس ادامه یابد یا شرایط شدیدتری پیدا کنید، ممکن است بخواهید از یک پزشک متخصص پوست (متخصص پوست یا متخصص پوست کودکان) به دنبال درمان پزشکی باشید.

برای بسیاری از زنان، آکنه ممکن است برای چندین دهه باقی بماند و یک هفته قبل از قاعدگی نیز عود کند. این نوع آکنه بدون درمان در زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند، از بین می‌رود. در افراد مسن، شروع ناگهانی آکنه شدید ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

سازمان غذا و دارو هشدار می‌دهد برخی از لوسیون‌های رایج بدون نسخه برای درمان آکنه ولگاریس، پاک‌کننده‌ها و سایر محصولات پوستی، می‌توانند واکنش جدی در بدن ایجاد کنند. این نوع واکنش بسیار نادر است. بنابراین آن را با قرمزی، تحریک یا خارش ایجاد شده از مصرف داروها اشتباه نگیرید.

آکنه ولگاریس نام پزشکی برای انواع آکنه‌های رایج است. وجود جوش‌های سرسیاه، سرسفید و انواع دیگر جوش‌ها روی پوست، از جمله موارد آکنه ولگاریس هستند. شایع‌ترین نقاط ایجاد جوش، صورت، سینه، شانه‌ها و کمر هستند. اگرچه آکنه خفیف ممکن است با درمان‌های بدون نسخه بهبود یابد، اما اشکال شدیدتر باید توسط متخصص پوست درمان شود.

منبع +++++

آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس یک بیماری پوستی است و زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو با سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و روغن (سبوم) مسدود می‌شوند. فولیکول‌های مسدودشده باعث ایجاد لکه‌هایی روی پوست می‌شوند که شامل جوش سرسیاه، سرسفید و کیست می‌شود.

جوش سرسفید چیست؟

کومدون‌هایی که در سطح پوست بسته می‌مانند، جوش‌های سرسفید نامیده می‌شوند. درواقع این جوش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های چربی و پوست از باز‌شدن فولیکول‌های مسدودشده مو جلوگیری می‌کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه که جوش‌های سرسیاه را درمان می‌کنند، در برابر جوش‌های سرسفید نیز موثر هستند.

علل بروز آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس به علت بهداشت بد یا جنس پوست صورت شما نیست. این آکنه مسری نبوده و شما آن را از شخص دیگری نخواهید گرفت. آنچه می‌خورید نیز باعث ایجاد آکنه نمی‌شود. گرچه بعضی پزشکان نظریه‌ای مطرح می‌کنند که خوردن غذاهای خاص ممکن است آکنه موجود را بدتر کنند. غذاهایی که بیشترین ارتباط را با تشدید آکنه دارد، عبارتند از: لبنیات و کربوهیدرات.

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی