آکنه کف سر
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه zohre.kh

آکنه کف سر؛ علائم، دلایل و روش درمان خانگی

2/5 - (1 امتیاز)

جوش‌های کف سر نسبتاً شایع هستند و به روشی مشابه آکنه در سایر قسمت‌های بدن درمان می‌شوند. هنگام درمان آکنه پوست سر، متخصص پوست اغلب داروهای موضعی توصیه می‌کند که ممکن است شامل شامپوهای دارویی روزانه باشد. یک فرد می‌تواند اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای بهبود آکنه پوست سر خود انجام دهد، مانند تغییر محصولات مراقبت از مو یا افزایش یا کاهش میزان شستشوی کلی موهای خود. آکنه پوست سر گاهی‌اوقات ممکن است نشانه‌ای از شرایط جدی‌تر باشد. اگر فردی متوجه شود آکنه پوست سرش به درمان پاسخ نمی‌دهد، ممکن است بخواهد با پزشک مشورت کند تا درمان‌ها یا تشخیص‌های دیگر را جستجو کند. بسیاری از پزشکان متخصص معتقدند برجستگی‌‌ها و آکنه کف سر می‌تواند نشانه‌ای از چند بیماری مختلف باشد.

بیشتر اوقات، این برآمدگی‌ها نشان‌دهنده یک واکنش آلرژیک یا گرفتگی فولیکول‌های مو هستند که هیچ‌کدام از این موارد معمولاً باعث نگرانی نمی‌شوند. این مقاله به شما کمک می‌کند تا برآمدگی‌ها و جوش‌های کف سر خود را شناسایی کنید و به‌دنبال راه‌هایی برای درمان آن‌ها باشید و بدانید چه زمانی نیازبه مراجعه به پزشک را دارید.

آکنه کف سر چیست؟

جوش کف سر یک عفونت پوستی است که در اثر آسیب به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند منجربه برآمدگی‌های قرمز رنگی شود که شبیه آکنه هستند. علائم دیگر این نوع از آکنه کف سر، شامل درد، سوزش و وجود چرک از محل عفونت است.

اگر فردی متوجه شود آکنه پوست سرش به درمان پاسخ نمی‌دهد، ممکن است بخواهد با پزشک مشورت کند

آکنه پوست سر به جوش‌هایی اشاره دارد که روی پوست سر شما ظاهر می‌شوند و مانند هر نوع آکنه دیگری، می‌توانند توسط باکتری‌ها، هورمون‌ها یا منافذ مسدود شده ایجاد شوند. تجمع مواد شیمیایی موجود در شامپو یا اسپری‌های حالت‌دهنده مو نیز می‌تواند باعث آکنه پوست سر شود.

این برجستگی‌ها می‌توانند دردناک، خارش‌دار، قرمز یا ملتهب باشند. آنها همچنین ممکن است خونریزی کنند. درمان آکنه کف سر گاهی‌اوقات با تغییر رویه در مراقبت از مو شروع می‌شود. حتما موهای خود را مرتب بشویید تا از تجمع چربی جلوگیری کنید.

به پوستت جون تازه بده

انواع جوش کف سر کدام است؟

حتما شما هم در افراد دیده‌اید یا خود تجربه کرده‌اید که انواع مختلفی از جوش‌ها در بدن ایجاد می‌شوند. در این قسمت قصد داریم تا برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین انواع آکنه کف سر را برای شما معرفی کنیم:

  • خفیف: معمولاً شامل جوش‌های سرسفید و سر سیاه می‌شود که منافذ مسدود شده در پوست هستند.
  • متوسط: افراد مبتلابه آکنه متوسط ​​پوست سر ممکن است دارای تعداد بیشتری جوش‌های ملتهب به نام پاپول باشند که روی سطح پوست قابل مشاهده است. همچنین ممکن است فرد دارای جوش‌هایی باشد که با چرک پر شده است.
  • شدید: فردی که آکنه شدید دارد، جوش‌ها و آکنه‌های بیشتری خواهد داشت و پوست سر می‌تواند کیست‌هایی ایجاد کند که دردناک باشد.
فولیکولیت پوست سر یک بیماری پوستی است که در آن باکتری‌ها، عفونت‌های مخمری یا موهای زیرپوستی روی پوست سر، باعث می‌شوند

بیشتر بخوانید: بهترین ماسک برای آکنه؛

دلایل بروز آکنه کف سر چیست؟

فولیکولیت پوست سر

فولیکولیت پوست سر یک بیماری پوستی است که در آن باکتری‌ها، عفونت‌های مخمری یا موهای زیرپوستی روی پوست سر، باعث می‌شوند فولیکول‌های مو عفونی و ملتهب شوند. این می‌تواند منجربه برجستگی‌های قرمز خارش‌دار شود که می‌تواند اندازه آن‌ها متفاوت باشد.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری شایع است که باعث شوره سر می‌شود و اغلب پوست سر را قرمز و پوسته‌پوسته می‌کند. برداشتن این ناحیه می‌تواند باعث آسیب بیشتر شود و منجربه ایجاد علائمی شبیه جوش گردد.

درماتیت سبورئیک یک بیماری شایع است که باعث شوره سر می‌شود و اغلب پوست سر را قرمز و پوسته‌پوسته می‌کند.

کیست پیلار

کیست پیلار برجستگی‌های سخت پر از کراتین است که در نزدیکی ریشه مو ایجاد می‌شود. برخلاف آکنه پوست سر، این برجستگی‌ها معمولا سر سفید ندارند. در موارد دیگر، برجستگی‌های روی پوست سر ممکن است نشانه سلول‌های سرطانی مانند کارسینوم سلول سنگفرشی باشد.

6 ماده شگفت‌انگیز درمان آکنه کف سر

یکی از راه‌های درمان مشکلات پوستی به‌ویژه آکنه و جوش، استفاده از موادطبیعی موجود در طبیعت است. این روش یکی از پرطرفدارترین راهکارها برای درمان عارضه‌های پوستی است، چراکه استفاده از این مواد هیچ‌گونه عوارضی برای پوست شما نخواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، آکنه کف سر است. در این قسمت قصد داریم موثرترین مواد طبیعی که به این امر کمک می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

آلوئه‌ورا

در حالتی که از گرمای هوا دچار بروز جوش‌های کف سر شده‌اید، آلوئه‌ورا بهترین درمان خانگی است. آلوئه‌ورا دمای کف سر را پایین می‌‌آورد و سبب مرطوب نگه‌داشتن سطح کف سر خواهدشد.

سیر

نگران مصرف سیر روی پوست سر خود نباشید، چراکه بعدا می‌توانید با مصرف شامپو آن را ازبین ببرید. سیر حاوی سالیسیلیک اسید است که در بسیاری از پمادهای درمان جوش کاربرد دارد. 3 الی 4 حبه سیر له شده را با مقداری آب مخلوط‌کنید تا به‌صورت پوره درآید. آن را به تکه‌ای پنبه زده، به جوش بزنید و بگذارید 30 الی 35 دقیقه روی جوش کف سر بماند.

آب گوجه‌فرنگی در درمان آکنه کف سر

آب گوجه‌فرنگی نیز حاوی سالیسیلیک اسید است. همچنین گوجه‌فرنگی به تنظیم ph پوست و از بین‌بردن چربی اضافه آن کمک می‌کند. 3 عدد گوجه‌فرنگی را در مخلوط‌کن له کرده و با کمی آب ترکیب کنید. این محلول را روی پوست اسپری کرده و بگذارید 30 الی 35 دقیقه بماند.

آب‌لیمو

آب‌لیمو نیز چربی اضافی پوست کف سر را از بین می‌‌برد. این ماده برای مبارزه با شوره نیز مفید است یک چهارم لیوان آب‌لیمو را با نصف لیوان گلاب مخلوط‌کنید و روی پوست اسپری کنید. بگذارید این ترکیب 2 الی 2.5 ساعت روی پوست بماند.

گلاب

گلاب سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌‌هاست. گلاب قرمزی و التهاب ناشی از جوش را می‌خواباند. تنها کافی است آن را روی پوست سر اسپری کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب جوش را خشک می‌‌کند و بهبود آن را سرعت می‌‌بخشد. همچنین این سرکه با باکتری‌‌هایی که موجب جوش‌زدن می‌‌شوند، مبارزه می‌‌کند. یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و به ناحیه جوش بزنید.

راه‌های پیشگیری از جوش کف سر چیست؟

بهداشت پوست سر نقش اساسی در جلوگیری از مسدود‌شدن منافذ دارد. یک فرد می‌تواند موهای خود را هر زمان که شروع به چرب‌شدن کرد و بعد از هر تمرین بشویید.

برای درمان آکنه کف سر و جلوگیری از پیشرفت آن، بد نیست این موارد را رعایت کنید:

  • استفاده از کلاه و روسری گشادتر برای تنفس راحت‌تر پوست سر
  • شستن موها بعد از تمرین ورزشی
  • استفاده کمتر از محصولات شیمیایی، مثل: ژل، اسپری مو و…
  • داشتن رژیم غذایی که می‌تواند به تقویت سلامت پوست کمک کند
  • روی‌آوردن به محصولات مراقبت از موی طبیعی و ضدحساسیت
  • کسب اطلاعات درباره بهترین شامپوهای آکنه کف پوست سر

در صورتی که فکر می‌کنید رژیم غذایی ممکن است باعث جوش کف سر شود، یادداشت روزانه غذایی داشته باشید تا ببینید آیا برخی از غذاها باعث ایجاد جوش می‌شوند یا خیر. برای برخی افراد، شستن موها می‌تواند باعث آکنه پوست سر شود. این در حالی است که برای افراد دیگر، شستن بیش از حد موها می‌تواند سبوم محافظ پوست را از بین ببرد و خطر تحریک پوست سر را افزایش دهد.

این در حالی است که برای افراد دیگر، شستن بیش از حد موها می‌تواند سبوم محافظ پوست را از بین ببرد و خطر تحریک پوست سر را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: فرق آکنه با جوش؛

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر فردی فکر می‌کند روی پوست سر خود جوش دارد، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین ممکن است فردی درصورت مشاهده علائم عفونت در هر یک از جوش‌های سر خود مانند درد، التهاب یا چرک، به دنبال مشاوره پزشکی باشد. حتما با علائم جوش عفونی بیشتر آشنا شوید.

ممکن است فردی بخواهد محصولات موی مورد استفاده خود را یادداشت کند، در صورتی که ممکن است علت آکنه پوست سر باشد. وقتی آکنه کف پوست سر یک فرد توسط محصولات مراقبت از پوست یا مو ایجاد می‌شود، آکنه پوست سر می‌تواند پس از اینکه فرد استفاده از محصولات را متوقف کند، خود به خود از بین ‌برود.

دلایل ایجاد جوش کف سر شما از شرایط خوش‌خیم مانند یک واکنش آلرژیک موقت تا شرایط جدی‌‌تر مانند سرطان پوست متغیر است. اکثر موارد آکنه‌های کف روی سر شما پس از شست‌وشو در حمام خود به خود برطرف می‌شود.

آکنه‌هایی که مدام عود می‌کنند یا از بین نمی‌روند، ممکن است نشانه‌ای از این باشند که باید با متخصص پوست صحبت کنید. ایده خوبی است که با پزشک در مورد هرگونه جوش یا آکنه پوست سر خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند وضعیت شما را تشخیص دهند و یک برنامه درمانی را توصیه کنند.

منبع +++

آکنه کف سر چیست؟

جوش کف سر یک عفونت پوستی است که در اثر آسیب به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند منجربه برآمدگی‌های قرمز رنگی شود که شبیه آکنه هستند. علائم دیگر این نوع از آکنه کف سر، شامل درد، سوزش و وجود چرک از محل عفونت است.

فولیکولیت پوست سر چیست؟

فولیکولیت پوست سر یک بیماری پوستی است که در آن باکتری‌ها، عفونت‌های مخمری یا موهای زیرپوستی روی پوست سر، باعث می‌شوند فولیکول‌های مو عفونی و ملتهب شوند. این می‌تواند منجربه برجستگی‌های قرمز خارش‌دار شود که می‌تواند اندازه آن‌ها متفاوت باشد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر فردی فکر می‌کند روی پوست سر خود جوش دارد، باید به پزشک مراجعه کند. همچنین ممکن است فردی درصورت مشاهده علائم عفونت در هر یک از جوش‌های سر خود مانند درد، التهاب یا چرک، به دنبال مشاوره پزشکی باشد. حتما با علائم جوش عفونی بیشتر آشنا شوید.

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

13 دیدگاه برای آکنه کف سر؛ علائم، دلایل و روش درمان خانگی

سلام پوست سرم درد داره جوش قرمز درناک میزنه جلو سرم نقطه ای ملتهب ودرد میکنه همش در عذابم

سلام عزیزم..بهتره حتما با پزشک مشورت کنید

سلام سه چهارتا جوش معمولی کف سرم درومده علتش میتونه تب کردن باشه ؟ یکی دو روز پیش تب کرده بودم

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی