درمان جوش روی گونه
۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه zohre.kh

درمان جوش روی گونه؛ علائم، دلایل و 10 روش درمان خانگی سریع!

1.5/5 - (2 امتیاز)

جوش‌زدن یقینا باعث ناراحتی شما می‌شود، چراکه می‌تواند شادابی و زیبایی پوستتان را تحت‌تاثیر قرار دهد. حالا اگر این جوش‌ها روی صورتتان ایجاد شوند، این ناراحتی دو چندان می‌شود. اما باید بدانید همیشه هم بروز جوش مایه دردسر نیست و گاهی‌اوقات می‌تواند یک آلارم مهم برای مشکلات داخلی بدن شما باشد. این مهم است بتوانید با کمک نشانه‌های دیگر و مراجعه به پزشک، علت اصلی جوش‌ها را تشخیص داده و روند درمانی خود را آغاز کنید. بروز جوش روی گونه هم علت‌های مختلفی دارد؛ از کثیف بودن روبالشتی گرفته تا مشکلات سیستم گوارشی. مشخصا می‌توان با برخی راهکارها از بروز این‌گونه آکنه‌ها پیشگیری کرد، اما درمان اصلی در گرو مراجعه به پزشک متخصص است. در این مطلب می‌خواهیم علل و راه‌های درمان جوش روی گونه را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

علت جوش روی گونه

پیش از دانستن راه‌های درمان جوش روی گونه، بهتر است با علت آن آشنا شوید. گونه پس‌از پیشانی شایع‌ترین منطقه برای بروز جوش محسوب می‌شود و درحقیقت ایجاد جوش در این نواحی یک آلارم برای مشکلات داخلی به‌شمار می‌آید. در ادامه علل مختلف بروز جوش روی گونه را به‌اختصار شرح می‌دهیم.

این مهم است بتوانید با کمک نشانه‌های دیگر و مراجعه به پزشک، علت اصلی جوش‌ها را تشخیص داده و روند درمانی خود را آغاز کنید.

مشکلات هورمونی

بانوان از سنین نوجوانی و بلوغ تا حدود 45 یا 50 سالگی که به دوران یائسگی خود می‌رسند، ماهانه چرخه قاعدگی منظم یا نامنظمی را تجربه می‌کنند. این چرخه قاعدگی به شکل موقت باعث ایجاد اختلال و نوسانات هورمونی شده و همین مسئله موجب به وجود‌آمدن جوش‌ و آکنه‌های کوچک و بزرگ، برخی اوقات به شکل ملتهب و دردناک می‌شود.

جوش‌هایی که منشا هورمونی دارند، معمولا در ۳ یا ۵ روز پیش از شروع قاعدگی روی گونه خود را نشان می‌دهند و تا چند روز بعد از اتمام چرخه نیز ممکن است ادامه‌دار باشند. اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، نگران نباشید. یک پزشک متخصص با مشاهده نتایج آزمایش خون می‌تواند اختلال اصلی را تشخیص دهد و با تجویز دارو این اختلالات هورمونی را کنترل کند. همچنین با رعایت مراقبت‌های بهداشتی و استفاده‌از ماسک‌های خانگی، می‌توانید شدت این فرایند را کاهش دهید.

مشکلات ریوی

یکی دیگر از علل اصلی ایجاد جوش و آکنه‌ روی گونه‌ها، نقص عملکرد سیستم ریوی است. برای تشخیص این مشکل لازم است به یک پزشک متخصص ریه مراجعه کرده و با انجام آزمایش‌های مختلف، درصورت لزوم راهکارهای درمانی و دارویی جهت پاکسازی ریه شما تجویز شود. در کنار عمل به دستورات پزشک، شما می‌توانید برای خلاص‌شدن از شر جوش‌های روی گونه خود از انواع ماسک‌های خانگی و روتین پوستی مناسب استفاده کنید.

مشکلات معده

از دیگر علت‌های بروز جوش روی گونه، اختلال در عملکرد سیستم گوارش و مشکلات معده است. از نشانه‌های دیگر این اختلال، سوءهاضمه است که سوزش معده، رفلاکس و حالت تهوع را به دنبال دارد. مشخصا این بیماری می‌تواند زندگی شما را مختل کند و باید سریعا با مشاهده علائم اولیه به پزشک متخصص سیستم گوارشی مراجعه نمایید.

رژیم غذایی ناسالم از علل بروز جوش روی گونه

از علل رایج و اولیه بروز جوش روی گونه، رژیم غذایی نامناسب است. اگر شما هم در رژیم غذایی روزانه خود از مقادیر زیاد شیرینی، کربوهیدرات، غذاهای پرچرب، انواع سس، ادویه‌جات، فست‌فود، تنقلات و دیگر مواد غذایی ناسالم حاوی طعم‌دهنده‌های مصنوعی و … استفاده می‌کنید، مستعد بروز جوش روی گونه‌های خود خواهید بود. توصیه می‌شود حتما رژیم غذایی خود را تغییر داده و از مقادیر مناسب فیبر، روی و انواع ویتامین‌ها در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

توصیه می‌شود حتما رژیم غذایی خود را تغییر داده و از مقادیر مناسب فیبر، روی و انواع ویتامین‌ها در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

استفاده‌از لوازم آرایشی آلوده

یکی از علل دیگر ایجاد جوش روی صورت، علی‌الخصوص گونه‌ها، استفاده‌از لوازم آرایشی آلوده و بی‌کیفیت است. از آنجایی که پوست صورت بسیار حساس است، لازم است برای خرید لوازم آرایشی حتما به مراکز معتبر مراجعه کرده و باکیفیت‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای موجود را خریداری کنید.

همچنین باید در طول زمانِ استفاده‌از لوازم آرایشی‌تان به بهداشت آن‌ها دقت نمایید. هر چند وقت یک‌بار پدها و براش‌های خود را کاملا تمیز کرده و درصورت امکان حتما آن را هر چند ماه یک‌بار تعویض نمایید. توصیه مهم دیگر این است که از لوازم آرایشی دیگران به هیچ وجه استفاده نکنید و اجازه ندهید دیگران از لوازم شما استفاده کنند، زیرا احتمال انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها بالاتر رفته و ممکن است دچار آسیب‌های پوستی فراوانی شوید.

استفاده‌از تلفن همراه

حتما می‌دانید صفحه گوشی تلفن همراه یکی از آلوده‌ترین وسایل شخصی است و شما در طول روز بارها از آن استفاده می‌کنید. دلیل این امر هم این است که شما با گوشی موبایل خود زمان زیادی را در مکان‌های مختلف می‌گذرانید و همین باعث می‌شود باکتری‌ها و میکروب‌ها جذب بدنه آن بشوند. زمانی که شما از گوشی تلفن همراه خود استفاده کرده و آن را روی گوش خود قرار می‌دهید، این آلودگی‌ها به صورت و گونه شما برخورد کرده و سطح پوست شما را آلوده می‌کنند.

حال اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت به ضدعفونی کردن روزانه گوشی همراه خود ندارید، قطعا هر روزه حجم عظیمی از این آلودگی‌ها روی پوست شما باقی می‌ماند. این باکتری‌ها و میکروب‌ها قادرند باعث بسته‌شدن منافذ پوست شما و تجمع چربی در نواحی گونه شما شده و در نهایت هم شاهد بروز جوش و آکنه‌ روی پوست خود خواهید بود.

بیشتر بخوانید: درمان جای جوش روی صورت؛

زمانی که شما از گوشی تلفن همراه خود استفاده کرده و آن را روی گوش خود قرار می‌دهید، این آلودگی‌ها به صورت و گونه شما برخورد کرده و سطح پوست شما را آلوده می‌کنند.

ملحفه و روبالشتی آلوده

ملحفه و روبالشتی کثیف می‌تواند از علل بروز جوش روی گونه باشد. هر انسانی در طول شبانه‌‌روز حداقل ۷ ساعت می‌خوابد و این زمان کاملا مناسبی برای انتقال باکتری‌ها از سطح ملحفه و روبالشتی به پوست صورت شما است. روبالشتی‌ها اصولا جزء وسایلی محسوب می‌شوند که محل تجمع میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. بنابراین اگر روی گونه‌های‌تان جوش‌های کوچک و بزرگ را مشاهده می‌کنید، به روبالشتی‌ خود شک کنید.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

لمس‌کردن مداوم صورت

با اطمینان می‌توانیم بگوییم محال است در طول روز سطوح مختلفی مثل سوییچ، فرمان، دستگیره در، عابربانک، کارت اعتباری، خودکار و … را لمس نکنید. به احتمال زیاد شما به شکل مداوم دست‌های خود را نمی‌شویید و درطول شبانه‌روز بارها صورت خود را لمس می‌کنید. واضح است با هر بار تماس دست‌های آلوده شما با پوستتان، تمام آلودگی‌های موجود در کسری از ثانیه به صورتتان انتقال پیدا می‌کند.

نشستن این حجم از آلودگی‌ و باکتری روی سطح پوست صورت و وارد شدنشان به منافذ پوست باعث به وجود‌آمدن جوش‌ و آکنه‌های بسیاری خصوصا در نواحی گونه شما می‌شود. بنابراین لازم است یک روتین پوستی مناسب و منظم داشته باشید تا از شر این آلودگی‌ها خلاص شوید.

به پوستت جون تازه بده

رعایت نکاتی ساده برای درمان جوش روی گونه

روش‌های مختلفی برای درمان جوش روی گونه وجود دارد. گاهی رعایت ساده‌ترین نکات می‌تواند باعث پیشگیری از بروز جوش و سرعت‌بخشیدن به روند بهبود آن شود.

درمان جوش روی گونه با ضدعفونی‌کردن تلفن همراه

هرچند این مسئله ممکن است برایتان سخت به‌نظر برسد که هر روز بخواهید تلفن همراه خود را ضدعفونی کنید، اما باید بدانید با این کار به شکل قابل توجهی از ایجاد جوش روی گونه خود جلوگیری می‌کنید. هرقدر صفحه نمایش گوشی تلفن همراه شما تمیز‌تر باشد، بروز جوش و آکنه‌های ملتهب نیز روی صورت شما کمتر خواهد شد.

درمان جوش روی گونه با استفاده درست از گوشی تلفن همراه

مشخص است انواع آلودگی‌ها و باکتری‌ها در محیط سرویس بهداشتی وجود دارند. بسیاری از افراد هم عادت دارند تلفن همراه خود را داخل سرویس بهداشتی ببرند. واضحا در سرویس بهداشتی بارها دست شما به شیر آب، روشویی، سیفون و … برخورد می‌کند و حامل آلودگی‌های مختلف می‌شود. استفاده‌از تلفن همراه در سرویس بهداشتی، حجم این آلودگی‌ها را چند برابر کرده و در نهایت با تماس با صورت شما، موجب بروز جوش و آکنه روی گونه‌هایتان می‌شود.

درمان جوش روی گونه با شستن روبالشتی‌ها

گفتیم روبالشتی‌ها و ملحفه‌های کثیف، از علل اصلی ایجاد جوش صورت محسوب می‌شوند. بنابراین یکی از ساده‌ترین روش‌های پیشگیری از آن، شستشوی مداوم و منظم آن‌ها است. می‌توانید یک عدد روبالشتی اضافه در دسترس داشته باشید تا با هر بار شستشو آن‌ها را تعویض کنید.

بنابراین یکی از ساده‌ترین روش‌های پیشگیری از آن، شستشوی مداوم و منظم آن‌ها است.

درمان جوش روی گونه؛ شستن مرتب دست‌ها

شستن مرتب و مداوم دست‌ها از آسان‌ترین روش‌های مقابله با جوش و آکنه است. این کار نه تنها از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند، بلکه شما را از بیماری‌های ویروسی و باکتریایی نیز در امان نگه می‌دارد. حتما با استفاده‌از یک مایع دستشویی یا فوم مناسب، این فرایند را روزی چند بار تکرار کنید.

درمان جوش روی گونه با داشتن یک روتین مراقب از پوست

داشتن یک روتین مناسب مراقبت از پوست می‌تواند موجب سلامت، شادابی، زیبایی و جوانی پوست صورت شما شود. باقی‌ماندن چربی و آلودگی روی سطح و منافذ پوست، باعث ایجاد کومون و جوش‌های دردناکی می‌شود که یک روتین پوستی منظم از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

درمان جوش روی گونه با عمل به دستورات پزشک

مراجعه به یک پزشک متخصص پوست و زیبایی، یقینا در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. متخصص پوست علت اصلی جوش‌های شما را شناسایی می‌کند و با توجه به سبک زندگی، شرایط بدنی و نوع پوستتان برایتان انواع داروها، کرم‌ها، محلول‌های ساختگی و لوازم مورد نیاز برای روتین پوستی مناسب را تجویز می‌کند. شما با رعایت دستورالعمل‌های تجویز شده می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شر جوش‌های روی گونه خود خلاص شوید و یک پوست زیبا و شاداب داشته باشید.

درمان جوش روی گونه با رفع مشکلات سوءهاضمه

غذایی که می‌خورید، باید به‌طور کامل حذف شود. حال اگر این اتفاق نمی‌افتد، یعنی بدن شما نمی‌تواند آن‌طور که باید غذاها را پردازش کند. مثلا ممکن است کمبود فیبر، آب یا حتی باکتری روده موجب بروز این اختلال شود. زمانی که بدن شما آب کافی و لازم برای فعالیت را نداشته باشد و مقدار مناسبی از فیبر به آن نرسد، انسولین بیشتری در بدنتان ترشح می‌شود و این مسئله منجر به افزایش ترشح میزان چربی پوست شما خواهد شد.

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، ترشح چربی روی پوست از علل اصلی بروز جوش محسوب می‌شود. برای حل این مشکل شما می‌توانید با مصرف آب زیاد و فیبر مناسب بدن خود را دهیدراته کنید و مشکل گوارش و سوء‌هاضمه خود را با مصرف پروبیوتیک‌ها بهبود ببخشید.

درمان جوش روی گونه با کاهش مصرف مواد قندی

در بخش علل بروز جوش به رژیم غذایی نامناسب اشاره کردیم. مصرف بیش از حد شیرینی‌، فست‌فود و کربوهیدارت فرآوری شده، متابولیسم بدن شما را بر هم می‌زند و با ترشح چربی موجب ایجاد جوش روی صورت، علی‌الخصوص گونه‌هایتان می‌شود. شما می‌توانید با مصرف نوشیدنی‌‌ها و خوراکی‌های طبیعی که از قند مصنوعی درست نشده‌اند، میل خود را به مصرف شیرینی و غذاهای فرآوری‌شده کاهش دهید.

درمان جوش روی گونه با مصرف سبزیجات

پوست شما برای جوان و شاداب‌ماندن نیاز به مقادیر مناسبی از مواد معدنی و ویتامین‌ها دارد. ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 به تولید کلاژن، بافت‌های پوست و از بین بردن لکه‌ها و جوش‌ها کمک می‌کنند. توصیه می‌کنیم سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا معجزه آن را ببینید.

درمان جوش روی گونه، استفاده‌از مکمل‌ها

اگر مصرف سبزیجات برایتان به هر دلیلی مقدور نیست، می‌توانید مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را با مکمل‌های مفید تامین کنید. مصرف این مکمل‌ها باعث بهبود عملکرد ارگان‌های داخلی بدن شما نیز خواهد شد.

کاهش استرس و اضطراب، باعث شادابی و تولید کلاژن در پوست صورت شما می‌شود.

نکاتی ساده در پیشگیری و درمان جوش روی گونه

  • علت بروز جوش روی گونه‌های خود را ریشه‌یابی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد در اسرع وقت به سراغ پزشک متخصص بروید و روند درمانی خود را آغاز نمایید.
  • با توجه به حساسیت پوست صورت، برای خشک‌کردن صورتتان از حوله‌های تمیز و نرم استفاده کنید. سعی کنید هر چند روز یکبار حوله خود را بشویید و هر چند هفته یکبار آن را تعویض نمایید.
  • در استفاده‌از کرم‌ها و ماسک‌های لایه‌بردار حد اعتدال را رعایت کنید. مشخصا لایه‌بردارها می‌توانند باعث بهبود جای جوش و لک‌های شما شوند، اما زیاده‌روی در استفاده‌از آن‌ها باعث التهاب، قرمزی، خشکی و حساسیت پوست شما خواهد شد.
  • کاهش استرس و اضطراب، باعث شادابی و تولید کلاژن در پوست صورت شما می‌شود. بنابراین سعی کنید همیشه آرامش خود را حفظ کنید و با انجام تمرین‌های تمدد اعصاب و یوگا، بر استرس خود پیروز شوید.
  • قرار دادن یک تکه یخ کوچک به محض مشاهده جوش روی آن باعث منقبض‌شدن غدد چربی شما شده و التهاب و قرمزی آکنه و اطراف آن را کمتر می‌کند.
  • از مواد غذایی که در ترکیباتشان ویتامین C و اسیدهای چرب مفید امگا 3 وجود دارد، در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این مواد غذایی شامل اسفناج، پرتقال، کیوی, ماهی، میگو، غذاهای دریایی و … می‌شود. درصورت عدم دسترسی و میل به مصرف این غذاها می‌توانید از قرص‌های ویتامین C و اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید.
  • سعی کنید آکنه‌های خود را دستکاری نکرده و آن‌ها را فشار ندهید، چراکه این کار باعث انتقال آلودگی به محل آکنه و پیشرفت آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان جوش زیرپوستی؛ 

روغن درخت چای برای بهبود وضعیت پوست موثر است.

درمان جوش روی گونه با روش‌های ساده خانگی

شما می‌توانید در منزل با راهکارهای ساده‌ای روند پیشرفت جوش‌های روی گونه خود را کندتر کرده و آن را بهبود ببخشید. این راهکارهای ساده خانگی عبارتند از:

  • با استفاده‌از یک پنبه مقداری عسل را روی محل جوش‌های خود بگذارید و اجازه دهید نیم ساعت باقی بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید و چند روز در هفته این کار را تکرار کنید. اگر پوستتان حساسیت خاصی ندارد، می‌توانید کمی دارچین هم به این ماسک اضافه کنید و بگذارید شب تا صبح روی پوست صورتتان باشد.
  • پیش‌از رفتن به رختخواب با استفاده‌از یک تکه پنبه مقداری آبلیمو و دارچین را روی محل جوش‌های خود بزنید. اگر پوستتان حساس است، دارچین را از این ماسک حذف کنید.
  • به‌محض اینکه احساس کردید قرار است روی صورت شما آکنه نمایان شود، مقداری از خمیردندان بدون فلوراید را روی محل قرار دهید و پس‌از نیم ساعت آن را بشویید. توجه داشته باشید این کار برای پوست‌های حساس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • استفاده از بخور برای باز‌شدن منافذ و خروج آلودگی‌ها، می‌تواند به درمان جوش‌های صورتتان کمک کند. پس‌از بخور دادن، حتما از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.
  • روغن درخت چای برای بهبود وضعیت پوست موثر است. می‌توانید یک تکه پنبه را به این روغن آغشته کنید و برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی محل‌ جوش‌های خود بگذارید. حتی می‌توانید مقداری ژل آلوئه‌ورا طبیعی را با این روغن مخلوط کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه کامل روی صورت شما باقی بماند.
  • یک حبه سیر را از وسط نصف کنید و برای ۵ دقیقه روی جوش‌های خود بگذارید. برای پوست‌های حساس این کار توصیه نمی‌شود.
  • استفاده‌از ماسک جوش‌شیرین و آبلیمو نیز باعث خشک‌شدن جوش و تسریع روند بهبود آن می‌شود. روزی دو بار از این ماسک استفاده کنید.
  • گذاشتن حلقه‌های خیار یا پوست خیار روی موضع آکنه، موجب خنک‌شدن محل و بهبود التهاب آن می‌شود.
  • استفاده‌از محلول آب و سرکه به نسبت سه به یک باعث بهبود قرمزی و التهاب محل جوش شده و آن را خشک می‌کند. اگر به سرکه حساسیت ندارید، اجازه دهید این محلول در طول شب روی پوست شما باقی بماند.
  • با ترکیب ماست و آبلیمو ماسک خانگی تولید کنید که باعث خشک‌شدن سریع آکنه‌های شما می‌شود. اجازه دهید این ماسک ۱۵ دقیقه روی جوش‌هایتان بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.
  • ژل آلوئه‌ورا از سنتی‌ترین روش‌های درمان جوش به حساب می‌آید. قرار دادن این ژل طبیعی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به روند بهبود جوش‌های شما سرعت می‌بخشد.
  • ماساژ دادن پوست با استفاده‌از روغن زیتون قبل از خواب به درمان جوش‌های شما کمک می‌کند. پس‌از ماساژ یک حوله تمیز را در آب داغ قرار دهید و سپس روی صورت خود بگذارید تا التهاب پوستتان کاهش پیدا کند. بعد از ۵ دقیقه می‌توانید با آب ولرم صورتتان را بشویید.
گذاشتن حلقه‌های خیار یا پوست خیار روی موضع آکنه، موجب خنک‌شدن محل و بهبود التهاب آن می‌شود.

با علل و راه‌های درمان جوش روی گونه آشنا شدید. مراجعه به پزشک متخصص پوست و زیبایی، مطمئن‌ترین راه برای تشخیص علت اصلی است. شما می‌توانید در کنار عمل به توصیه‌های پزشک، با رعایت نکات مذکور، مراحل درمان آکنه‌های خود را سریع‌تر پیش ببرید.

منبع +++++

آیا استفاده‌از تلفن همراه باعث جوش میشود؟

حتما می‌دانید صفحه گوشی تلفن همراه یکی از آلوده‌ترین وسایل شخصی است و شما در طول روز بارها از آن استفاده می‌کنید. دلیل این امر هم این است که شما با گوشی موبایل خود زمان زیادی را در مکان‌های مختلف می‌گذرانید و همین باعث می‌شود باکتری‌ها و میکروب‌ها جذب بدنه آن بشوند. زمانی که شما از گوشی تلفن همراه خود استفاده کرده و آن را روی گوش خود قرار می‌دهید، این آلودگی‌ها به صورت و گونه شما برخورد کرده و سطح پوست شما را آلوده می‌کنند.

چرا شستن روبالشتی‌ها مهم است؟

گفتیم روبالشتی‌ها و ملحفه‌های کثیف، از علل اصلی ایجاد جوش صورت محسوب می‌شوند. بنابراین یکی از ساده‌ترین روش‌های پیشگیری از آن، شستشوی مداوم و منظم آن‌ها است. می‌توانید یک عدد روبالشتی اضافه در دسترس داشته باشید تا با هر بار شستشو آن‌ها را تعویض کنید.

آیا استفاده‌از لوازم آرایشی آلوده باعث جوش میشود؟

یکی از علل دیگر ایجاد جوش روی صورت، علی‌الخصوص گونه‌ها، استفاده‌از لوازم آرایشی آلوده و بی‌کیفیت است. از آنجایی که پوست صورت بسیار حساس است، لازم است برای خرید لوازم آرایشی حتما به مراکز معتبر مراجعه کرده و باکیفیت‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای موجود را خریداری کنید.

۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی