پسوریازیس و ازدواج
۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه zohre.kh

پسوریازیس و ازدواج؛ ناگفته‌هایی که باید بدانید!

به این مطلب امتیاز دهید

پسوریازیس یک اختلال پوستی است که باعث می‌شود سلول‌های پوست تا 10 برابر سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند. در این این بیماری، روی سطح پوست تکه‌های قرمز و برآمده‌ای تشکیل می‌شوند که معمولا با پوسته‌های سفید ناخوشایندی پوشیده شده‌اند. این لک‌های پوستی می‌توانند در هر جایی از بدن رشد کنند، اما بیشتر روی پوست سر، آرنج، زانو و کمر ظاهر می‌شوند. اگرچه پسوریازیس نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، اما نگرانی‌های زیادی درباره‌ی ازدواج با مبتلایان به این بیماری در جامعه وجود دارد. در این مطلب رابطه‌ی بین پسوریازیس و ازدواج را بررسی کرده و خواهیم دید برای کنار آمدن با این بیماری بهتر است چه رفتاری را در پیش بگیریم.

پسوریازیس و خانواده

مانند سایر بیماری‌های مزمن، پسوریازیس ممکن است بر بخش‌هایی از زندگی، به‌جز سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد. پسوریازیس ممکن است بر سلامت عاطفی، روابط و نحوه مدیریت استرس شما تأثیر گذاشته و حتی می‌تواند بر بخش‌هایی از زندگی تأثیر بگذارد که انتظارش را ندارید؛ مانند لباس‌هایی که برای پوشیدن انتخاب می‌کنید.

این لک‌های پوستی می‌توانند در هر جایی از بدن رشد کنند، اما بیشتر روی پوست سر، آرنج، زانو و کمر ظاهر می‌شوند.

برای برخی از افراد، زندگی با پسوریازیس می‌تواند یک چالش باشد. بااین‌حال، راه‌هایی برای مقابله با این چالش‌ها وجود دارد تا بتوانید با وجود ابتلابه پسوریازیس، در زندگی شخصی و خانوادگی خود پیشرفت کنید. اما پیش‌از اینکه نگران رابطه‌ی بین پسوریازیس و ازدواج باشیم، بهتر است بدانیم مبارزه با این چالش از خانواده‌ای که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنیم، شروع می‌شود.

دوستان مبتلابه پسوریازیس خیلی خوب درک می‌کنند هنگام شعله‌ور شدن علائم این بیماری، پسوریازیس تقریباً هر تصمیمی که در حال گرفتن آن هستید را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. آیا می‌توانید روی قرار خود تمرکز کنید و نگران پوسته‌های روی شانه‌های خود نباشید؟ آیا انرژی لازم برای انجام لیست کارهای روزمره‌ی خود را دارید؟ با آرتریت پسوریاتیک چکار کنیم؟

حدود 30 درصد از افراد مبتلابه پسوریازیس به آرتریت پسوریاتیک هم مبتلا می‌شوند که مفاصل شما را ملتهب می‌کند. اگر آرنج و زانوهایتان به دلیل آرتریت پسوریاتیک درد می‌کنند، چگونه می‌توانید به کارهایتان برسید یا با بچه‌هایتان بازی کنید؟

حتی اگر در درمان بیماری کاملا مصر باشید، پسوریازیس باز هم می‌تواند بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد. بدتر از همه این است که مبتلایان به پسوریازیس علاوه‌بر شرایط خاص فیزیکی، معمولا با مشکلات روحی و کمبود عزت‌نفس ناشی از عوارض بیماری که مستقیما روی زیبایی آنها تاثیر می‌گذارد، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در مطالعه‌ای که اخیرا روی بیش از 12000 فرد مبتلابه پسوریازیس انجام شد، حدود 17 درصد از آنها دچار افسردگی اساسی بودند. اما بدانید که بسیاری از مبتلایان به این بیماری هم هستند که خیلی خوب و سرحال به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و به خوبی از پس کنترل چالش‌های بین پسوریازیس و ازدواج و خانواده‌ی خود برمی‌آیند. شما می‌توانید با کمی حوصله، برنامه‌ریزی و مراقبت جدی از خود، تمرکز خود را از پسوریازیس برداشته و آن را به همه کسانی که دوست دارید بازگردانید.

پس اول از همه باید از خودتان شروع کنید. اگر هنوز مجرد هستید و بیماری پسوریازیس برای شما تشخیص داده شده است، فرصت کافی برای بهبود شرایط خود و سپس ورود به یک رابطه‌ی جدی را خواهید داشت. در ادامه چند راهکار مفید برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. برای خود وقت بگذارید: این کار اصلا خودخواهانه نیست. وقتی روی خود تمرکز کنید، نسخه بهتری از خودتان را برای اطرافیانتان رقم خواهید زد. با قدم‌زدن شروع کنید. لیست موسیقی‌های مورد علاقه خود را ایجاد کرده و به آنها گوش دهید. کتاب بخوانید، مدیتیشن کنید، چرت بزنید و در کل، هر کاری که خوشحالتان می‌کند را انجام دهید.
  2. حمام کنید: حمام کردن ترکیبی از “وقت گذاشتن برای خود” و “مراقبت خوب از پوست” است. برای مبارزه با پوسته‌پوسته‌های سفید و آرام‌کردن مناطق خارش‌دار، می‌توانید از نمک اپسوم یا نمک دریای مرده استفاده کنید. به یاد داشته باشید بعد از حمام، حتما از مرطوب‌کننده‌های طبیعی استفاده نمایید.
  3. صبور بودن را تمرین کنید: هنگامی که با درد و ناامیدی حین شعله‌ور شدن علائم بیماری مواجه می‌شوید، باید کمی با عزیزان خود صبورتر باشید و مدیریت خشم را تمرین کنید. وقتی با شعله‌ور شدن مواجه شدید، شرایطتتان را به خانواده خود بگویید و توضیح دهید ممکن است در این زمان استرس و تمرکز کمتری داشته باشید. خانواده‌ی شما حتما شما را درک کرده و در این مسیر به شما کمک خواهند کرد.
  4. ورزش کنید: ورزش برای بدن و بهبود خلق‌وخو مفید است و همچنین به شما انرژی بیشتری داده و استرس را هم از بین می‌برد. بنابراین مهم است حتی در زمان شعله‌ور شدن بیماری که روند روتین کارهای روزانه شما را کند می‌کند هم ورزش‌کردن را فراموش نکنید. فعالیت بدنی و داشتن رژیم غذایی سالم، کلید حفظ وزن سالم و ایده‌آل است که می‌تواند باعث بهبود علائم بیماری نیز شود. ورزشی را انتخاب کنید که هم از آن لذت می‌برید و هم با شرایط پوست شما سازگار است.
  5. به روند درمان بیماری خود پایبند باشید: وقتی از خود مراقبت کنید، بهتر می‌توانید از دیگران هم مراقبت کنید. درمانی را پیدا کنید که به خوبی کار کند و به آن پایبند باشید. با بهترکردن شرایط پوست خود می‌توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.
  6. برای همه شرایط آماده باشید: مثلا وقتی در خارج از خانه هستید، همواره یک لوسیون یا مرطوب‌کننده‌ی سالم همراه خود داشته باشید تا درصورت لزوم بتوانید پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید.
  7. خودسرزنشی را برای همیشه کنار بگذارید: پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک می‌توانند باعث شوند حس کنید هیچ‌گاه در بهترین فرم خود نیستید. بااین‌حال باید صبور باشید و بدانید فکر کردنِ زیاد راجع به علت و عوارض بیماری، فقط حال روحی شما را بدتر می‌کند. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا این بیماری را بپذیرید، اما هر چه باشد، شما باید به بدن خود عشق بورزید.
پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک می‌توانند باعث شوند حس کنید هیچ‌گاه در بهترین فرم خود نیستید. بااین‌حال باید صبور باشید
به پوستت جون تازه بده

علائم و نشانه‌های پسوریازیس

در ادامه‌ی مطلب پسوریازیس و ازدواج، نگاه مختصری به علائم و نشانه‌های این بیماری خواهیم داشت. پسوریازیس دارای 5 نوع مختلف است که هر کدام شدت و عوارض مخصوص به خود را دارند. پسوریازیس پلاکی شایع‌ترین نوع پسوریازیس است. در واقع تخمین زده می‌شود که 80 تا 90 درصد مبتلایان به پسوریازیس از نوع پلاکی رنج می‌برند.

این بیماری باعث ایجاد لکه‌های قرمز و ملتهب در افراد با پوست کاملا روشن و لکه‌های بنفش یا خاکستری یا قهوه‌ای تیره روی پوست افراد سبزه و رنگین‌پوستان می‌شود. این لکه‌ها اغلب با پوسته‌ها یا پلاک‌های نقره‌ای مایل به سفید پوشیده شده‌اند. این پلاک‌ها که معمولا در آرنج، زانو و پوست‌سر دیده می‌شوند، روی پوست رنگین‌پوستان بیشتر قابل تشخیص خواهند بود.

پسوریازیس خال خال (گوتات) نوعی دیگر از این بیماری است که معمولا در دوران کودکی رخ می‌دهد. این نوع پسوریازیس باعث ایجاد لکه‌های کوچک صورتی یا بنفش روی پوست تنه، بازوها و پاها می‌شود. این لکه‌ها معمولا نازک و ظریف هستند و برخلاف پسوریازیس پلاکی برجسته نیستند.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

نوع سوم پسوریازیس، پوسچولار نام دارد که در بزرگسالان شایع‌تر است. این بیماری باعث ایجاد تاول‌های سفید و پر از چرک و نواحی وسیع قرمز یا بنفش (بسته به رنگ پوست) و ملتهب‌شدن پوست می‌شود. پسوریازیس پوسچولار در پوست‌های تیره‌تر می‌تواند به صورت بنفش پررنگ ظاهر شود. معمولا نواحی درگیر در پسوریازیس پوسچولار کوچک بوده و این بیماری به صورت موضعی به دست‌ها و پاها محدود می‌شود، اما گاهی می‌تواند گسترده‌تر شده و پوست تنه‌ی افراد را هم درگیر کند.

پسوریازیس معکوس چهارمین نوع از این بیماری است که باعث ایجاد نواحی روشن، براق و ملتهب در زمینه‌ی پوستی که به رنگ قرمز درآمده می‌شود. لکه‌های پسوریازیس معکوس در زیر بغل یا سینه‌ها، در کشاله ران یا اطراف چین‌های پوستی در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: پسوریازیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

در مجموع علائم پسوریازیس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به نوع پسوریازیس بستگی دارد.

و در آخر به نوع شدید، اما بسیار نادر از این بیماری می‌رسیم؛ و آن پسوریازیس اریترودرمیک است. این بیماری اغلب بخش‌های بزرگی از بدن شما را به یکباره می‌پوشاند. در پسوریازیس اریترودرمیک به نظر می‌رسد پوست بیمار در مقابل آفتاب سوخته است.

لک‌هایی که ایجاد می‌شوند، اغلب به صورت صفحه‌ای و بسیار بزرگ خواهند بود. احساس تب شدید و بیمار بودن در پسوریازیس اریترودرمیک اتفاق می‌افتد. این نوع پسوریازیس می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. بنابراین مهم است که فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در مجموع علائم پسوریازیس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به نوع پسوریازیس بستگی دارد. نواحی پسوریازیس می‌توانند به کوچکی چند پوسته روی پوست سر یا آرنج شما باشند و یا حتی بیشتر پوست بدن را بپوشانند. شایع‌ترین علائم پسوریازیس پلاکی عبارتند از:

  • لکه‌های برآمده و ملتهب که در پوست‌های روشن به زنگ قرمز و در پوست تیره به رنگ قهوه‌ای یا بنفش به نظر می‌رسند
  • پوسته‌ها یا پلاک‌های سفید نقره‌ای روی لکه‌های قرمز یا پوسته‌های خاکستری روی لکه‌های بنفش و قهوه‌ای
  • پوست خشک که ممکن است ترک بخورد و خونریزی کند
  • احساس درد، خارش و سوزش در اطراف لکه‌ها
  • مفاصل دردناک و متورم

اگرچه بیشتر بیماران پسوریازیس به نوع پلاکی مبتلا می‌شوند، اما همه‌ی آنها این علائم را تجربه نمی‌کنند. برخی از افراد اگر به نوع کمتر رایج پسوریازیس مبتلا باشند، علائم کاملا متفاوتی را تجربه خواهند کرد که قبل‌تر به آنها اشاره کردیم.

همچنین بیشتر افراد سیکل‌های عود بیماری را تجربه می‌کنند. بدین‌ترتیب که علائم برای چند روز بسیار شدید خواهند بود و سپس ممکن است کاملا محو شوند و پس‌از مدتی با یک شدت متفاوت بازگردند.

آیا صلاح است با هم‌دردان پسوریازیسی خود ازدواج کنیم؟

در بررسی رابطه بین پسوریازیس و ازدواج، این سوال برای خیلی از افراد مطرح می‌شود: مزایای ازدواج با فردی که از بیماری پوستی مشابه با شما رنج می‌برد چیست و آیا صلاح است چنین ازدواجی صورت پذیرد؟ در پاسخ باید بگوییم این کار مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

  • شما و شریک زندگیتان می‌توانید ارتباط موثرتری برقرار کنید.
  • هیچ ترسی از قضاوت شدن و هیچ احساس آسیب‌پذیری بین شما وجود نخواهد داشت. در واقع، افکار منفی و سوالاتی مانند “آیا من به اندازه کافی برای شریک زندگی‌ام خوب هستم” یا “آیا مشکل پوستی من همسرم را آزار می‌دهد؟” به ذهن شما وارد نخواهد شد.
  • از آن‌جایی که هم زن و هم مرد با مشکلات یکسانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پدر و مادر هر دو طرف از صمیم قلب از شما حمایت خواهند کرد.
  • شما کمتر نگران ظاهر خود خواهید بود و بیشتر نگران سایر جنبه‌های زندگی – مانند خانواده و کار – خواهید شد.
اگرچه بیشتر بیماران پسوریازیس به نوع پلاکی مبتلا می‌شوند، اما همه‌ی آنها این علائم را تجربه نمی‌کنند.

به دلیل داشتن شریک زندگی با دغدغه‌های مشابه، معمولا نگرانی افراد از مشکلات پوستی خود کمتر می‌شود و با داشتن خانواده‌ی همسری که شما را واقعا درک کرده و دوستتان می‌دارند، سلامت پوست بسیاری از افراد پس‌از ازدواج به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد. استرس یکی از علل اصلی اختلالات خودایمنی مانند پسوریازیس است و داشتن یک همسر دلسوز و حمایتگر آن را تا حد زیادی در زندگی شما کاهش می‌دهد.

در نتیجه، کاهش استرس به‌طورطبیعی علائم پسوریازیس را کاهش داده و به شما این امکان را می‌دهد که زندگی شادتری داشته باشید. بنابراین در رابطه‌ی بین دختر و پسر مبتلابه پسوریازیس و ازدواج آنها مزایای زیادی وجود دارد.

آیا افراد مبتلابه پسوریازیس می‌توانند ازدواج کنند؟

در پایان بررسی رابطه‌ی بین پسوریازیس و ازدواج به 3 دیدگاهی که در مورد ازدواج با مبتلایان به این بیماری وجود دارد می‌پردازیم. اول از همه، خیلی از افراد معتقدند که پسوریازیس فرد را از نظر جسمی ناتوان کرده و ازدواج با چنین افرادی خطرناک است. اما در واقعیت، پسوریازیس هیچ تاثیری بر ظرفیت جسمی یا ذهنی فرد ندارد.

یک فرد مبتلابه پسوریازیس ممکن است با تشخیص صحیح و بهبود در رژیم غذایی و سبک‌زندگی، زندگی شاد و سالمی داشته باشد. اما از سوی دیگر، پسوریازیس شدید اگر درمان نشود، ممکن است به مرور زمان منجربه ایجاد سایر شرایط سلامتی مانند بیماری قلبی، دیابت، درد مفاصل و سندرم بیماری التهابی شود.

شنیدن پاسخ‌های منفی از سوی دیگر افراد و خودآگاهی بیش از حد در مورد بیماری، ممکن است منجربه انزوای اجتماعی و ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس در مبتلایان به پسوریازیس شود.

دیدگاه دوم این است که بسیاری تصور می‌کنند درصورت ازدواج با فرد مبتلابه پسوریازیس ممکن است خودشان نیز در آینده مبتلا شوند. این عقیده صددرصد اشتباه است. پسوریازیس به هیچ وجه حتی با رابطه‌ی جنسی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند. در آخر، بسیاری نگرانند درصورت ازدواج با شخص مبتلابه پسوریازیس، فرزند آنها هم در آینده به این بیماری دچار شود.

بیشتر بخوانید: درمان قارچ پوست صورت؛

در پاسخ باید بگوییم یکی از علل متعدد ابتلا به پسوریازیس، ژن‌های معیوب است. تقریباً 15 تا 20 درصد احتمال دارد یک فرد پسوریازیس را از ژن‌های خانواده نزدیکش، از جمله والدین، خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ و… به ارث برده باشد. علل دیگر مانند استرس مزمن، عدم سلامت روده، عفونت یا آسیب پوستی در 80 تا 85 درصد باقیمانده بیشترین اهمیت را در ایجاد پسوریازیس دارند.

ضمنا توجه داشته باشید حتی اگر هیچ یک از والدین پسوریازیس نداشته باشند، کودک می‌تواند ژن‌های ایجاد‌کننده پسوریازیس را از پدربزرگ و مادربزرگ، عمو یا خاله یا عموزاده‌ها به‌ارث ببرد. در نتیجه، گفتن اینکه فرزندان والدین مبتلابه پسوریازیس به پسوریازیس مبتلا خواهند شد، کاملاً ناعادلانه است.

اما در واقعیت، پسوریازیس هیچ تاثیری بر ظرفیت جسمی یا ذهنی فرد ندارد.

در پایان مطلب بررسی رابطه‌ی بین پسوریازیس و ازدواج می‌توانیم بگوییم اگرچه شرایط زندگی با مبتلایان به این بیماری در مقایسه با سایر افراد جامعه تفاوت‌هایی دارد، اما ذکر این نکته که مبتلایان به پسوریازیس نمی‌توانند یا نباید ازدواج کنند، اصلا منطقی نیست. داشتن اطلاعات کافی درباره‌ی بیماری و نحوه‌ی مدیریت آن، داشتن رژیم غذایی و سبک‌زندگی سالم، حفظ اعتمادبه‌نفس و کنترل استرس، می‌تواند یک زندگی کاملا شاد و نزدیک به نرمال را برای مبتلایان به پسوریازیس فراهم کند.

منبع +++++

شایع‌ترین علائم پسوریازیس چیست؟

1. پوسته‌ها یا پلاک‌های سفید نقره‌ای روی لکه‌های قرمز یا پوسته‌های خاکستری روی لکه‌های بنفش و قهوه‌ای 2. پوست خشک که ممکن است ترک بخورد و خونریزی کند 3. احساس درد، خارش و سوزش در اطراف لکه‌ها 4. مفاصل دردناک و متورم

پوسچولار چیست؟

نوع سوم پسوریازیس، پوسچولار نام دارد که در بزرگسالان شایع‌تر است. این بیماری باعث ایجاد تاول‌های سفید و پر از چرک و نواحی وسیع قرمز یا بنفش (بسته به رنگ پوست) و ملتهب‌شدن پوست می‌شود. پسوریازیس پوسچولار در پوست‌های تیره‌تر می‌تواند به صورت بنفش پررنگ ظاهر شود. معمولا نواحی درگیر در پسوریازیس پوسچولار کوچک بوده و این بیماری به صورت موضعی به دست‌ها و پاها محدود می‌شود، اما گاهی می‌تواند گسترده‌تر شده و پوست تنه‌ی افراد را هم درگیر کند.

آیا افراد مبتلابه پسوریازیس می‌توانند ازدواج کنند؟

یکی از علل متعدد ابتلا به پسوریازیس، ژن‌های معیوب است. تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد احتمال دارد یک فرد پسوریازیس را از ژن‌های خانواده نزدیکش، از جمله والدین، خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ و… به ارث برده باشد. علل دیگر مانند استرس مزمن، عدم سلامت روده، عفونت یا آسیب پوستی در ۸۰ تا ۸۵ درصد باقیمانده بیشترین اهمیت را در ایجاد پسوریازیس دارند.

۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی