لیزر موی زائد صورت
۳ تیر ۱۴۰۱ ۱۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لیزر موی زائد صورت؛ مزایا، کاربرد و عوارض استفاده از لیزر صورت

به این مطلب امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که هرفردی در زندگی خود با آن روبه‌رو است، ازبین‌بردن موهای اضافی بدن و تمیز نگه‌داشتن این نواحی است. روش‌های مختلفی چون اصلاح، اپیلاسیون، وکس و… وجود دارد که همگی موقتی هستند، اما برای حذف طولانی‌مدت موهای اضافی، باید از روش‌هایی مانند لیزردرمانی استفاده کنید. لیزر موی زائد صورت از جمله روش‌هایی است که به شما در داشتن پوستی صاف، تمیز و بدون مو کمک می‌کند. این روش درمانی کم‌خطر بوده و طرفداران بسیاری در کل دنیا دارد. برای آشنایی با روش لیزر موهای زائد صورت، عوارض و مراقبت‌های قبل و بعد از انجام آن، با ادامه مطلب همراه باشید.

لیزر موی زائد صورت

لیزر موی زائد صورت یک روش پزشکی است که از یک پرتو متمرکز نور (لیزر) برای ازبین‌بردن موهای زائد استفاده می‌کند. درطی لیزردرمانی برای حذف موهای اضافی، دستگاه لیزر نوری را از خود منعکس می‌کند که این نور به وسیله ملانین (رنگدانه) موجود در ریشه مو جذب می‌شود.

لیزر موی زائد صورت از جمله روش‌هایی است که به شما در داشتن پوستی صاف، تمیز و بدون مو کمک می‌کند. این روش درمانی کم‌خطر بوده و طرفداران بسیاری در کل دنیا دارد.

انرژی نور موردنظر به گرما تبدیل شده که به این شکل به فولیکول مو(کیسه‌های لوله‌ای شکل درون پوست) که وظیفه آن‌ها تولید مو است، آسیب می‌رساند. این آسیب، رشد مو در آینده را مهار کرده یا به تاخیر می‌اندازد. اگرچه لیزر موهای زائد به‌طور موثر رشد مو را برای دوره‌های طولانی به تاخیر می‌اندازد، اما معمولا منجربه حذف دائمی موهای زائد نمی‌شود.

به‌همین خاطر چندین جلسه درمان لیزر موی زائد صورت، برای حذف اولیه موهای اضافی موردنیاز است و همچنین ممکن است به درمان‌های نگهداری نیز نیاز باشد. در اکثر دستگاه‌های لیزر، حذف موهای اضافی قسمت‌های مختلف بدن برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند بسیار موثر است، اما می‌توان آن را با موفقیت برای انواع پوست استفاده کرد.

به پوستت جون تازه بده

کاربردهای لیزر موهای زائد در صورت

برای اطمینان از این موضوع که آیا لیزر روش امنی برای پوست هست یا نه، بهتر است ابتدا با روش کار و کاربردهای آن آشنا شوید. لیزر موی زائد صورت روی فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد، به این شکل که انرژی لیزر توسط ملانین موجود در مو جذب می‌شود. طی روش لیزر موهای زائد، ملانین موجود در مو انرژی لیزر را به فولیکول مو جذب کرده و در این قسمت آسیب ایجاد می‌کند.

به‌همین خاطر و با آسیب ایجاد شده توسط لیزردرمانی، توانایی فولیکول مو برای رشد مجدد مو مختل خواهد شد. باید بدانید آسیب‌رساندن به فولیکول مو طی لیزر موی زائد صورت معمولاً هیچ عارضه و عوارض جانبی ندارد. در مواردی، اپیدرم اطراف فولیکول ممکن است تا چند ساعت پس از درمان تحریک شده و قرمز شود.

بیشتر بخوانید: آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

به‌همین خاطر و با آسیب ایجاد شده توسط لیزردرمانی، توانایی فولیکول مو برای رشد مجدد مو مختل خواهد شد.

از آنجایی که انرژی پالس شده از دستگاه لیزر موهای زائد توسط ملانین جذب می‌شود، درمان گاهی برای افرادی که موهای روشن‌تری دارند و افرادی که کنتراست کمتری بین رنگدانه‌های مو و پوست دارند، متفاوت است. بسته‌به رنگ پوست و مو ممکن است از انواع مختلف لیزر برای نتایج بهتر استفاده شود.

گاهی‌اوقات، درمان برای افراد با کنتراست کم (به این معنی که رنگ مو و پوست آن‌ها مشابه هستند)، منجربه روشن‌شدن موقت پوست شده است. شما می‌توانید با دوری از نور خورشید قبل و بعد از درمان و پیروی از دستورالعمل‌های مربوط‌ به روش و نوع دستگاه لیزر مورداستفاده برای شما، از این امر جلوگیری کنید.

لیزر موی زائد صورت چگونه انجام می‌شود؟

لیزر موی زائد صورت مانند سایر قسمت‌های بدن انجام می‌شود، اما برای آگاهی و آشنایی شما با روش کار لیزر موی صورت، مراحل انجام آن را ذکر می‌کنیم:

  • در ابتدا شما باید با یک مشاور و متخصص صحبت کنید تا پس از بررسی‌های لازم مشخص شود که چه درمانی برای شما مناسب است و کدام نقاط روی صورت باید درمان شوند.
  • پس از تشخیص و تصمیم برای انجام لیزر، صورت شما باید برای لیزر درمانی آماده شود. این اقدامات اولیه می‌تواند شامل استفاده از مداد صورت برای علامت‌گذاری نقاط موردنظر برای درمان، تراشیدن موهای فعلی یا قراردادن ژل روی ناحیه درمان باشد.
  • به شما عینک‌های مخصوص محافظت از چشم داده خواهد شد.
  • دستگاه لیزر دستی به‌طور سیستماتیک و یکنواخت در سراسر منطقه درمان استفاده خواهد شد.
  • در نهایت و پس از اتمام لیزر موی زائد صورت، قسمت‌های تحت درمان را تمیز می‌کنند و سپس دستورالعمل‌های بعد از درمان به شما داده می‌شود.
  • باید بدانید کل این مراحل، زمان خیلی کمی از شما می‌گیرد و زمان درمان بسیار سریع است. اکثر جلسات 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد و انجام لیزردرمانی بدون درنظر گرفتن کارهای مقدماتی آن، تنها 1 تا 5 دقیقه زمان می‌برد.

بیشتر بخوانید: لیزر درمانی

لیزر موی زائد صورت چقدر موثر است؟

 لیزر موی زائد، یک روش موثر برای ازبین‌بردن موهای اضافی در هر قسمت از بدن شما است. یکی از نواحی بدن که بین مراجعین برای انجام لیزردرمانی بسیار رایج است، ناحیه صورت است. تعداد جلسات درمان لیزر موی زائد صورت علاوه‌بر نوع پوست و مو به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده که در سال 2005 آغاز شد، در اکثر موارد موهای صورت پس از پنج جلسه درمان درحدود 80٪ حذف می‌شوند.

 لیزر موی زائد، یک روش موثر برای ازبین‌بردن موهای اضافی در هر قسمت از بدن شما است.

در بررسی تاثیر لیزردرمانی برای ازبین‌بردن موهای اضافی صورت می‌توان به مقایسه این اثربخشی با سایر درمان‌های رایج رفع موهای زائد، مانند الکترولیز و اپیلاسیون توجه داشت. به این شکل که لیزر موی زائد صورت نسبت‌به الکترولیز یا اپیلاسیون برای موهای این ناحیه از بدن موثرتر است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2001 انجام و منتشر شد، به‌طور سیستماتیک سه روش حذف مو(لیزر، الکترولیز، اپیلاسیون) را بین 30 نفر مقایسه کردند.

در این بررسی و مطالعه، برداشتن موهای زائد از صورت یکی از ناحیه‌های بدن بود که با استفاده از روش‌های الکترولیز سوزنی، موم داغ و لیزر موهای زائد مورد تحقیق و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد لیزر موی زائد صورت تنها پس از اولین جلسه درمان مقدار قابل توجهی ریزش مو را به‌همراه داشت. این درحالی است که دو روش الکترولیز یا اپیلاسیون، تفاوت قابل توجه و موثری را در کاهش یا توقف رشد مو نشان ندادند.

مناطق موردنظر برای لیزر موی صورت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، لیزر موی زائد را می‌توان برای هر نقطه از بدن انجام داد. همچنین این درمان برای اکثر افراد و برای هر ناحیه از بدن، بی‌خطر خواهد بود. این درحالی است که بین افراد مختلف با ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوت، تنها زنان باردار هستند که نباید از هیچ نوع لیزردرمانی از جمله لیزر موهای زائد استفاده کنند. برای اکثر افراد، مناطق موردنظر برای لیزر موی زائد صورت شامل این نواحی است:

  • چانه
  • پشت لب
  • پیشانی
  • گونه‌ها

عوارض لیزر موی زائد صورت

لیزردرمانی از جمله روش‌های ازبین‌بردن موی زائد است که ریسک بسیار کمی دارد؛ به این معنی که عوارض جانبی یا هرنوع آسیب درنتیجه انجام لیزر موی زائد صورت بسیار نادر است. همچنین درصد عوارض جانبی لیزر موی زائد در صورتی که تحت نظر متخصص و اپراتور حرفه‌ای انجام شود، تقریبا به صفر می‌رسد. عوارض جانبی معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سرخی
  • تورم
  • تحریک پوست در موارد نادر
لیزردرمانی از جمله روش‌های ازبین‌بردن موی زائد است که ریسک بسیار کمی دارد؛

عوارض جانبی جدی‌تر لیزر موی زائد صورت که خیلی نادر هستند، عبارت است از:

  • عفونت
  • تغییرات دائمی در رنگ پوست
  • تاول
  • سوزش جای زخم

هزینه‌ی لیزر موی زائد صورت

هزینه لیزر موی زائد صورت با توجه به نوع دستگاه، کلینیک انتخابی شما و قسمت‌های تحت درمان متفاوت است. در اکثر موارد هزینه لیزر موی صورت به دو روش درنظر گرفته می‌شود؛ در روش اول یک قیمت برای لیزر کل صورت عنوان می‌شود.

در روش دیگر برای هر قسمت از صورت مانند چانه، پیشانی، پشت لب یا گونه‌ها مبلغ جداگانه‌ای را مشخص می‌کنند. به این شکل محدودیتی برای پرداخت میزان خدمتی که به شما ارائه می‌شود، وجود ندارد و شما می‌توانید بسته‌به قسمت‌های تحت درمان برای لیزر موی زائد صورت خود هزینه پرداخت کنید.

میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

 لیزر موی زائد صورت درد دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، لیزر موی زائد صورت یک روش موثر برای کسانی است که می‌خواهند همیشه صورتی تمیز، صاف و درخشان داشته باشند. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که بسیاری از افراد را از انجام این کار بازمی‌دارد، تصور دردناک بودن لیزردرمانی برای حذف موی اضافی صورت است.

اما باید بدانید این روش به‌طور کامل بدون درد و عوارض جانبی بوده و می‌توانید با خیال آسوده از لیزردرمانی استفاده کنید. همچنین برای آن دسته از افرادی که پوست خیلی حساسی دارند، می‌توان از پمادهای بی‌حسی موضعی استفاده کرد که بهتر است تحت‌نظر و تشخیص متخصص انجام شود. جالب است بدانید لیزردرمانی از روش‌هایی مانند اپیلاسیون، اصلاح صورت و…، به‌مراتب کم‌دردتر است.

آمادگی‌های پیش از انجام لیزر موی زائد صورت

شما قبل از انجام لیزر موی زائد صورت، حتما توسط پزشک معاینه خواهید شد و به این شکل برای آماده‌سازی قبل از لیزر موهای زائد به شما گفته می‌شود چه اقداماتی را قبل از جلسه لیزردرمانی خود انجام دهید. ازجمله رایج‌ترین دستورالعمل‌های کلی که باید برای آماده‌سازی قبل از جلسه درمان انجام دهید، شامل موارد زیر است:

لیزر موی زائد صورت یک روش موثر برای کسانی است که می‌خواهند همیشه صورتی تمیز، صاف و درخشان داشته باشند
  • از قرارگرفتن درمعرض نورخورشید در روزهای قبل از درمان خودداری کنید، زیرا لیزر موهای زائد روی پوست برنزه کارایی خوبی ندارد.
  •  از لایه‌برداری یا سایر درمان‌های شیمیایی در هفته منتهی به عمل خودداری کنید، چراکه این کار ممکن است باعث تحریک پوست شود.
  • ممکن است به شما گفته شود ناحیه موردنظر را از قبل اصلاح کنید.
  • برای اصلاح موی قسمت تحت درمان، از انجام روش‌هایی مانند اپیلاسیون، وکس و یا هرروشی که باعث کنده‌شدن مو از ریشه می‌شود، خودداری کنید.
  • در صورت امکان، با پوست تمیز و بدون آرایش در جلسه درمان حاضر شوید.
  • سعی کنید با دمای بدن پایین برای لیزر موی زائد صورت خود بروید. برای این کار از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین یا پیاده‌روی طولانی‌مدت قبل از جلسه درمان خودداری کنید.
  • اگر برای شروع درمان بدن شما خیلی گرم باشد، لیزردرمانی ممکن است احساس ناراحتی بیشتری برای شما ایجاد کند.
  • از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضدالتهابی یا داروهای گیاهی که ممکن است خونریزی را افزایش دهند، خودداری کنید.
  • اگر تبخال یا بریدگی باز روی صورت خود دارید، قرار ملاقات و جلسه درمان را جابه‌جا کنید.
  • برای انجام لیزر موهای زائد، در انتخاب کلینیک و نوع دستگاه مورداستفاده تحقیق کرده و حساسیت به خرج دهید.

اقدامات مهم بعد از انجام لیزر موی زائد صورت

لیزر موهای زائد، یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی کم تهاجمی بین مردان و زنان در کل دنیا محسوب می‌شود. لیزر موهای زائد که تقریباً در هر ناحیه از بدن استفاده می‌شود، برای خلاص‌شدن از شر موهای زائد صورت بسیار محبوب است و صورت شما را صاف، ابریشمی و جذاب می‌کند.

مراقبت از پوست خود پس از لیزر موی زائد صورت برای اطمینان از دستیابی‌به نتایج موردنظر در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون تحریک یا سایر مشکلات پوستی بسیار مهم است. در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا بعد از لیزر موی زائد صورت بتوانید به بهترین شکل از پوست خود محافظت کنید. توصیه می‌شود رعایت مواردی که در ادامه ذکر می‌شود را بعد از جلسه لیزردرمانی فراموش نکنید.

 از پاکسازی ملایم استفاده کنید

بهتر است قبل از خواب، صورت خود را مانند زمان عادی بشویید. فقط توجه داشته باشید این کار را با استفاده از روش‌ها و شوینده‌های ملایم انجام دهید. همچنین برای جلوگیری از تحریک ناحیه درمان، پوست خود را پس از اتمام شست‌وشو خشک کرده و از مالش و دست کشیدن زیاد روی آن خودداری کنید.

مراقبت از پوست خود پس از لیزر موی زائد صورت برای اطمینان از دستیابی‌به نتایج موردنظر در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون تحریک یا سایر مشکلات پوستی بسیار مهم است.

در ابتدا از آرایش خودداری کنید

پوست شما به‌خصوص در 24 ساعت اول بعد از لیزر موی زائد صورت، حساس است. بنابراین بهتر است پس از درمان، از آرایش کردن خودداری کنید، چراکه حتی برخی محصولات آرایشی که ویژه پوست‌های حساس هستند نیز می‌توانند ترکیباتی داشته باشند که بلافاصله پس از درمان باعث تحریک پوست شوند. پس از 24 ساعت می‌توانید آرایش کنید، اما اگر بعد از این مدت همچنان آرایش باعث تحریک یا قرمزی پوست شما شد، یک روز دیگر بدون آرایش بمانید تا به پوست خود فرصت کافی برای بهبود را بدهید.

از اصلاح یا کندن مو خودداری کنید

 پس از درمان، پوست شما ممکن است بسیار حساس باشد. این حساسیت در اکثر موارد شبیه به حساسیت پوست پس از آفتاب‌سوختگی است. به‌همین خاطر از ایجاد خراش یا مالش ناحیه تحت درمان لیزر خودداری کنید. همچنین از هیچ روش دیگر رفع موهای زائد مانند اصلاح، موچین یا اپیلاسیون استفاده نکنید، چراکه ناحیه موردنظر در حال بهبود است و نباید هیچ نوع حساسیت و تحریکی را ایجاد کنید.

از قرارگرفتن درمعرض مستقیم نورخورشید خودداری کنید

این توصیه خوبی برای پوست شما است، حتی اگر با لیزر درمان نشده باشد. اما مطمئناً پس از لیزر موی زائد صورت، باید هر کاری برای محدودکردن خود از قرارگرفتن درمعرض مستقیم نورخورشید انجام دهید. زیرا آفتاب می‌تواند پوست شما را خشک و تحریک کند، به‌خصوص زمانی که در اثر درمان‌های لیزری حساس شده باشد. توصیه می‌شود برای محافظت از پوست خود دربرابر خورشید، از کرم ضدآفتاب با SPF 35 یا بالاتراستفاده کنید.

 بعداز هفته اول به‌طور مرتب لایه‌برداری کنید

همان‌طور که فولیکول‌های شما موهای باقی مانده را می‌ریزند، ممکن است مقداری کلش در ناحیه درمان مشاهده کنید. بهترین راه برای خلاص‌شدن از شر کلش و کمک به التیام پوست، لایه‌برداری با پیروی از دستورالعمل‌هایی است که متخصص لیزردرمانی پس از لیزر موی زائد صورت به شما می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه شست‌وشوی معمولی لایه‌برداری کنید، اما برای جلوگیری از تحریک ناحیه تحت درمان، لایه‌برداری را تا حدود یک هفته پس از درمان شروع نکنید.

از مرطوب‌کننده استفاده کنید

 لیزردرمانی می‌تواند پوست شما را به‌طور موقت خشک کند. این درحالی است که کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده می‌تواند رطوبت ازدست‌رفته را جایگزین کند و پوست شما را تسکین دهد.

نکته کلیدی این است که از محصولات مرطوب‌کننده ملایم استفاده کرده و آن‌ها را مطابق دستورالعمل تکنسین خود استفاده کنید. در طول 24 ساعت اول پس از درمان، از مصرف محصولات حاوی رتینول یا اسید برای کاهش خشکی پوست خود خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: لیزر فوتونا از سیر تا پیاز!

از برنزه کردن و مصرف لایه‌بردارهای شیمیایی خودداری کنید

یکی دیگر از نکات کلیدی که باید بعد از انجام لیزر موی زائد صورت به آن توجه کنید، اجتناب از برنزه کردن با استفاده از تخت‌های برنزه یا قرارگرفتن درمعرض آفتاب است، زیرا این کار می‌تواند به پوستی که اخیراً با لیزر درمان شده است آسیب برساند. بنابراین حداقل تا چند هفته بعد از لیزردرمانی از برنزه کردن خودداری کنید.

همچنین باید تا چند هفته بعد از جلسات لیزردرمانی و تا زمانی که ناحیه موردنظر به‌خوبی بهبود یابد، از لایه‌برداری خودداری کنید. لیزر موهای زائد صورت می‌تواند به شما کمک کند احساس جذابیت و اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید و بهترین بخش این است که پس از درمان هیچ وقفه‌ای تا رسیدن به نتیجه مطلوب وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که در رسیدن به نتیجه موردنظر، باید نکات مراقبت بعد از آن را به‌خوبی رعایت کنید.

بنابراین حداقل تا چند هفته بعد از لیزردرمانی از برنزه کردن خودداری کنید.

لیرز موی زائد صورت یک از موثرترین روش‌های درمانی برای ازبین‌بردن موهای اضافی است. این روش درمانی غیرتهاجمی و کم‌خطر بوده و در کمترین زمان شما را به نتیجه مطلوب و موردنظر می‌رساند. داشتن پوستی بدون مو، صاف و تمیز یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زیبایی صورت محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید حتما قبل از تصمیم‌گیری برای انجام لیزر موهای زائد صورت، با متخصص مربوطه مشورت کنید تا شما را برای نحوه انجام کار و مناسب‌ترین دستگاه لیزر آگاه کند. توصیه می‌شود برای حذف عوارض لیزر موی زائد صورت، حتما دستورالعمل‌ها و نکات مهم قبل و بعد از انجام لیزر را رعایت کنید. همچنین فراموش نکنید در انتخاب کلینیک درمان لیزر به اندازه کافی وسواس به‌خرج دهید.

منبع +++++

لیزر موی زائد صورت چقدر موثر است؟

لیزر موی زائد، یک روش موثر برای ازبین‌بردن موهای اضافی در هر قسمت از بدن شما است. یکی از نواحی بدن که بین مراجعین برای انجام لیزردرمانی بسیار رایج است، ناحیه صورت است. تعداد جلسات درمان لیزر موی زائد صورت علاوه‌بر نوع پوست و مو به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. بر اساس مطالعات انجام شده که در سال ۲۰۰۵ آغاز شد، در اکثر موارد موهای صورت پس از پنج جلسه درمان درحدود ۸۰٪ حذف می‌شوند.

هزینه‌ی لیزر موی زائد صورت چقدر است؟

هزینه لیزر موی زائد صورت با توجه به نوع دستگاه، کلینیک انتخابی شما و قسمت‌های تحت درمان متفاوت است. در اکثر موارد هزینه لیزر موی صورت به دو روش درنظر گرفته می‌شود؛ در روش اول یک قیمت برای لیزر کل صورت عنوان می‌شود.

آیا بعد از لیزر باید شیو انجام دهیم؟

پس از درمان، پوست شما ممکن است بسیار حساس باشد. این حساسیت در اکثر موارد شبیه به حساسیت پوست پس از آفتاب‌سوختگی است. به‌همین خاطر از ایجاد خراش یا مالش ناحیه تحت درمان لیزر خودداری کنید. همچنین از هیچ روش دیگر رفع موهای زائد مانند اصلاح، موچین یا اپیلاسیون استفاده نکنید، چراکه ناحیه موردنظر در حال بهبود است و نباید هیچ نوع حساسیت و تحریکی را ایجاد کنید.

۳ تیر ۱۴۰۱ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی