کهیر پوستی در بارداری
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کهیر پوستی در بارداری چقدر خطرناک است؟!

به این مطلب امتیاز دهید

هر نوع عارضه و بیماری در زمان بارداری، بسیاری از زنان را نگران می‌کند، زیرا تصور می‌کنند که به جنین آسیب می‌رسد. در رابطه ‌با کهیر پوستی در بارداری نیز چنین تصوری وجود دارد. کهیر پوستی از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است دیدن آن شما را به شدت نگران کند. این بیماری در بارداری از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی در زنان است که معمولاً در سه ماه آخر بارداری به وجود می‌آید. مطالعات مختلف نشان می‌دهد زنانی که اولین‌بار بارداری را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه پوستی هستند. خوشبختانه در تجربه‌های بعدی فرزندآوری، احتمال بروز کهیر پوستی کاهش پیدا می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور مفصل با کهیر پوستی آشنا شوید.

کهیر پوستی در بارداری نشانه چیست؟

بارزترین نشانه کهیر پوستی، ایجاد لکه‌های قرمزرنگ در پوست به شکل پراکنده یا متمرکز است. معمولاً این عارضه پوستی در ناحیه شکم به وجود می‌آید.

در مواردی نیز ایجاد این عارضه پوستی در پاها و بازوها نیز گزارش شده است. معمولاً نقاطی از بدن که وزن حاملگی بیشتر در آن نقاط حس می‌شود، مانند شکم، ران‌ها و باسن بیشتر در معرض ابتلا به کهیر هستند. پس از زایمان، به ندرت زنان به کهیر پوستی مبتلا می‌شوند. از دیگر نشانه‌های کهیر پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کهیر پوستی از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است دیدن آن شما را به شدت نگران کند.
  • خارش در ناحیه کهیر زده (به خصوص در ناحیه شکم، ران و باسن)
  • گسترش و تجمع در بدن (به ندرت در کف دست‌ها یا کف پا اتفاق می‌افتد)
  • خشکی شدید پوست در شکم، باسن و ران‌ها
  • ایجاد راش و بثورات پوستی

خارش‌های ایجاد شده از سوی کهیر پوستی متفاوت هستند. برخی از کهیرها، خارش‌های اندکی را در پوست ایجاد می‌کنند، اما برخی از آن‌ها شدت بیشتری دارند. شدت آن‌ها گاهی به قدری است که مانع از خوابیدن فرد در شب می‌شود. از همین رو فرد مبتلا را وادار به خارش زدن می‌کند. در اثر چنین فعالیتی، زخم‌های متعددی در ناحیه کهیر زده ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید :‌ جوش بدن در بارداری؛

به پوستت جون تازه بده

چطور کهیر بارداری را تشخیص بدهیم؟

هنگام تشخیص کهیر بارداری خیلی باید دقت کرد که از دیگر بیماری‌های پوستی دوران حاملگی، مانند پمفیگوئید بارداری تمییز داده شود. پمفیگوئید بارداری بیماری پوستی است که در علائم و برخی دیگر از نکات با کهیر پوستی تفاوت دارد. از همین رو برای تمییز کهیر پوستی لازم است تا از مطالعات بافت‌شناسی و ایمن شناسی استفاده شود.

یکی دیگر از بیماری‌های مشابه کهیر پوستی، اگزانتم است. اگزانتم نیز از جمله بیماری‌هایی است که در برخی از علائم شبیه کهیر پوستی است. اما دلایلی که منجر به اگزانتم می‌شوند با دلایل کهیر بارداری تفاوت دارد. همچنین باید پزشکان به خوبی تمایز بین بیماری پوستی گال و کهیر پوستی را بدانند.

این موارد موجب می‌شود تا پزشکان از آزمایش‌های گوناگونی برای تشخیص افتراقی کهیر پوستی استفاده کنند. البته پزشکان مجرب با یک بررسی اولیه می‌توانند کهیر پوستی را تشخیص دهند، اما جهت کسب اطمینان ممکن است از آزمایش‌های گوناگونی نیز استفاده شود.

در همین راستا ممکن است از آزمایش پانل متابولیک جامع و آزمایش کبد استفاده کنند. بیوپسی نیز یکی دیگر از آزمایش‌هایی است که در این راستا می‌تواند کمک‌کننده باشد. بیوپسی آزمایش پوست است که در آن با برش بسیار سطحی پوست درصدد تشخیص عارضه پوستی هستند. بدین ترتیب پس از آزمایش می‌توان نظر قطعی را درباره نوع عارضه پوستی داد.

شایان‌ ذکر است که مطالعات مختلف نشان می‌دهد از هر 150 زن باردار، یک نفر به کهیر پوستی بارداری مبتلا می‌شود. خوشبختانه کهیر پوستی قابل ‌درمان است. در ادامه به توضیح درمان‌های آن می‌پردازیم.

. بیوپسی نیز یکی دیگر از آزمایش‌هایی است که در این راستا می‌تواند کمک‌کننده باشد.

موارد تأثیرگذار در ایجاد کهیر بارداری

برای تشخیص کهیر بارداری، ابتدا بهتر است با دلایل به وجودآمدن آن آشنا شوید. معمولاً دلایل متعددی مانند اتساع شکم، تغییرات هورمونی و ژنتیک در به ‌وجود آمدن این بیماری تأثیرگذار هستند. به لحاظ هورمون‌ها، در زنان مبتلا به کهیر پوستی سطح بالای پروژسترون دیده شده است.

همچنین به لحاظ زیست‌شناسی نیز تغییراتی در سلول‌های فیبروپلاست در بافت همبند موجب شکل‌گیری کهیر بارداری می‌شود. مطالعات مختلف نشان داده است زنانی که دو جنین را در شکم خود دارند، بیشتر در معرض ابتلا به کهیر پوستی هستند. همچنین همبستگی مستقیمی بین وزن مادر و نوزاد با ایجاد کهیر پوستی دیده شده است.

هرچه قدر وزن مادر یا نوزاد هنگام حاملگی بیشتر باشد، احتمال بیشتری مبنی بر ایجاد کهیر پوستی است. جنسیت جنین نیز از دیگر نکات مداخله آمیز تلقی می‌شود. آمارهای مختلف نشان می‌دهد جنین پسر بیشتر می‌تواند در ایجاد کهیر پوستی تأثیر بگذارد.

از دیگر موارد تأثیرگذار می‌توان به نیش حشرات، لمس کردن حشرات و حیوانات، گرده گل، واکنش آلرژیک نسبت به یک غذا، در معرض تغییرات شیمیایی قرارگرفتن و حساسیت به یک دارو اشاره کرد.

 مسائل روان‌شناختی نیز همواره تأثیر مستقیمی بر بدن می‌گذارد. از همین رو می‌توان گفت مواردی مانند استرس نیز می‌تواند این عارضه پوستی را ایجاد کند. زنانی که رنگ پوست روشنی دارند، نسبت به خانم‌هایی که رنگ پوست تیره دارند، بیشتر در معرض کهیر بارداری قرار دارند.

درمان کهیر بارداری

به طورکلی می‌توان از درمانی‌های پزشکی و خانگی برای درمان این بیماری استفاده کرد. ابتدا به شرح داروهای پزشکی می‌پردازیم و سپس به سراغ درمان‌های خانگی می‌رویم.

درمان‌های دارویی

معمولاً پزشکان از داروهای موضعی برای درمان کهیر بارداری استفاده می‌کنند. پماد، کرم، انواع لوسیون‌ها، قطره‌های چشم و گوش از انواع داروهای موضعی هستند. از همین رو از پماد برای درمان کهیر استفاده می‌شود. کورتیکواستروئید نیز از دیگر داروهای تجویزی برای درمان به حساب می‌آید.

انواع مختلفی از کورتیکواستروئید وجود دارد، اما برای این بیماری داروهای موضعی آن استفاده می‌شود. به طور مثال معمولاً از کورتیکواستروئیدهایی به نام تریامسینولون و پردنیزون استفاده می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده، آنتی‌هیستامین‌های خوراکی نیز از دیگر داروهای مورد استفاده برای کهیر پوستی به حساب می‌آیند. آنتی‌هیستامین‌های آرام‌بخش نیز برای تسکین خارش به کار می‌رود.

معمولاً پزشکان از داروهای موضعی برای درمان کهیر بارداری استفاده می‌کنند.

در دوران بارداری از مواردی که بسیار باید دقت شود، عدم داشتن عوارض داروها برای جنین است. خوشبختانه آنتی هیستامین‌های آرامبخش و دیگر موارد ذکر شده نمی‌توانند به کودک و مادر آسیب بزنند. آلگرا،بنادریل،کلر تریتمون، کلاریتین و زیرتک، از جمله آنتی هیستامین‌های موثر برای کهیر پوستی شناخته می‌شوند.

البته معمولا باید آنتی هیستامین‌هایی تجویز شود که باعث خواب آلودگی نمی‌شوند. دیفن هیدرامین نیز از جمله داروهایی است که برای کاهش خارش تجویز می‌شود. همانند دیگر داروها استفاده از دیفن هیدرامین باید با تجویز پزشک صورت بگیرد، زیرا برای زنان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، ممکن است خطرناک باشد.

به یاد داشته باشید که دوران بارداری مقطع حساسی محسوب می‌شوند. در نتیجه باید هر دارویی که مصرف می‌کنید، توسط پزشکان و متخصصان مجرب تأیید شود. در غیر این صورت می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای شما و جنین به همراه داشته باشد.

درمان‌های خانگی

علاوه بر داروهای ذکر شده، برخی اقدامات نیز به زنان توصیه می‌شود تا در این دوران انجام دهند. به طور مثال حمام با آب خنک، یکی از این گزینه‌ها است. به خاطر داشته باشید در استحمام خود از هر گونه صابونی استفاده نکنید. برخی از صابون‌ها می‌توانند کهیر پوستی را بیشتر کنند. در نتیجه با تجویز پزشک خود از صابون‌های مخصوص استفاده کنید.

به طور مثال یکی از صابون‌های مناسب برای کهیر و دیگر بیماری‌های پوستی، صابون‌های گیاهی حاوی عصاره کاج و گیاه مریم‌گلی است. این صابون به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی مناسب می‌تواند در جهت درمان انواع بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین پوشیدن لباس‌های نخی گشاد نیز می‌تواند از گسترش کهیر در بدن جلوگیری کند.

درمان‌های طبیعی نیز می‌تواند به شما کمک کند. به طور مثال می‌توانید جوش شیرین یا بلغور جو دوسر را بروی عارضه پوستی بمالید. پس از آغشته کردن پوست به این مواد طبیعی، مدت کوتاهی منتظر بمانید و سپس به حمام بروید. البته راه درست استفاده از بلغور جو دوسر این است که این بلغور را در یک ‌پارچه بریزید و آن را ببندید.

سپس پارچه بسته شده را در وان آب رها کنید. در این شرایط رنگ آب کدر می‌شود. در نهایت نیز به مدت 20 دقیقه با شستن خود در این آب می‌توانید عارضه پوستی را بهبود ببخشید. مرطوب نگه‌داشتن پوست نیز می‌تواند در کاهش خارش و خشکی پوست کمک کند. برای مرطوب نگه‌داشتن پوست می‌توانید از لوسیون‌های مختلف استفاده کنید.

درمان‌های طبیعی نیز می‌تواند به شما کمک کند. به طور مثال می‌توانید جوش شیرین یا بلغور جو دوسر را بروی عارضه پوستی بمالید

آیا کهیر پوستی در بارداری خطرناک است؟

برخی تصور می‌کنند که کهیر پوستی نشانه‌ای برای زایمان زودرس است. خوب است بدانید که چنین دیدی نسبت به این بیماری صحت ندارد. بنابراین نگران این مسئله نباشید! این بیماری پوستی تقریباً در تمامی موارد خوش‌خیم است. در نتیجه نمی‌توان آن را بیماری خطرناکی پنداشت. کهیر بارداری پس از زایمان از بین می‌رود و دیگر اثری از آن بر روی بدن مادر باقی نمی‌ماند. علاوه بر خود مادر، کهیر پوستی برای جنین نیز خطرناک نیست و نمی‌تواند به او صدمه بزند.

به جز کهیر بارداری، برخی از عارضه‌های پوستی بسیار نادر در دوران بارداری می‌توانند خطرناک باشند. به طور مثال عارضه‌های پوستی ایجاد شده در ناحیه واژن خطرناک هستند. همان‌طور که پیش‌ از این ذکر کردیم، برخی از آلرژی‌ها می‌توانند منجر به کهیر پوستی شوند.

 از میان آلرژی‌های مختلف، تعداد اندکی از آن‌ها برای زنان عوارض خطرناکی دارند، زیرا منجر به آنافیلاکسی یا همان بیش دفاعی می‌شوند. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و ناگهانی است که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ شود. تنگی نفس، مشکل در هضم غذا، انقباض گلو و سرگیجه از علائم آن محسوب می‌شود.

پیشگیری از کهیر پوستی

متأسفانه ابتلا به کهیر پوستی به دلیل نقش عمده هورمون‌ها و ژنتیک، اختیار انسان را برای جلوگیری از آن محدود کرده است. اما برخی از موارد مانند کاهش یا کنترل وزن در حیطه اختیارات انسان است. از همین رو می‌توان گفت که رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن در شرایط ایده‌آل، می‌تواند تأثیر زیادی بر پیشگیری از کهیر پوستی داشته باشد.

اگر پیش از بارداری نیز مستعد ابتلا به حساسیت‌ها و کهیرهای پوستی بوده‌اید، باید در این دوران احتیاط بیشتری را در پیش بگیرید. به طور مثال مصرف برخی از غذاها پیش از دوران بارداری سبب عارضه‌های پوستی در شما می‌شده است. از همین رو خیلی مهم است که در بارداری خود از مصرف چنین غذاهایی پرهیز کنید. علاوه بر این مورد، با انجام راهکارهای زیر می‌توانید تا حد زیادی امکان ابتلا به کهیر بارداری را کاهش دهید.

  • از گرفتن دوش‌های خیلی گرم در زمان حاملگی پرهیز کنید. این مورد علاوه بر پوست شما، برای جنین نیز مناسب نیست.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید. باید لباس به گونه‌ای باشد که پوست شما در معرض هوای آزاد قرار بگیرد و بتوانید به راحتی نفس بکشید.
  • در دوران بارداری با مشورت با پزشک از پمادها و کرم‌های مختلف استفاده کنید. ممکن است برخی از آن‌ها موجب خشکی پوست شما شوند. همچنین امکان دارند که موجب تحریک پوست شوند که در نهایت کهیر پوستی را به همراه دارند.
  • در صورت خارش ناحیه کهیر زده، سعی کنید تا آن را نخارانید. ممکن است تبدیل به زخم شود که پروسه درمان را طولانی‌تر می‌کند.
  • در دوران بارداری تا حد امکان از استرس دوری کنید و تکنیک‌های آرام‌سازی را انجام دهید. یوگا و مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کنند.
  • از گرمازدگی و تعرق زیاد خود جلوگیری کنید.
  • از انداختن چندین پتوی سنگین بر روی خود اجتناب کنید.
اگر پیش از بارداری نیز مستعد ابتلا به حساسیت‌ها و کهیرهای پوستی بوده‌اید، باید در این دوران احتیاط بیشتری را در پیش بگیرید.

موارد احتیاطی در دوران بارداری

ممکن است در اثر عوامل مختلف به کهیر پوستی مبتلا شوید. در وهله اول باید آرامش خود را حفظ کنید، زیرا استرس مادر بسیاری از بیماری‌ها است. نگران خود و فرزندتان نباشید. در این شرایط بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و موارد گفته شده از سوی او را انجام دهید. در همین راستا علاوه بر تجویز پزشک می‌توانید با انجام برخی از کارها، روند درمان خود را تسریع کنید.

بیشتر بخوانید: قارچ پوست در بارداری؛

  • همان‌طور که پیش از نیز بیان کردیم، از خارش خود خودداری کنید. با این کار فقط زخم را بر روی پوست خود به وجود می‌آورید.
  • پیش از استفاده از هر لوسیونی، حتماً با پزشک خود درباره آن مشورت کنید.
  • آب و مایعت فراوانی بنوشید. البته از نوشیدن بیش از حد مایعات دارای کافئین پرهیز کنید.
  • غذاهایی را مصرف کنید که برای تقویت پوست مناسب هستند.
  • منزل خود را به صورت مرتب تمیز نگه دارید.

دررابطه‌ با غذاهای تقویت‌کننده پوست می‌توان گفت که مواد خوراکی وجود دارند که می‌توانند در سالم نگه‌داشتن و جوان‌سازی پوست شما تأثیرگذار باشند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بادام
  • گوجه‌فرنگی
  • هندوانه
  • سیب‌زمینی
  • فلفل‌دلمه‌ای
  • اسفناج
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • بذر و دانه آفتاب‌گردان
  • بذر کنجد
  • هویج
  • شکلات تلخ
  • سیب
  • تمشک
  • پرتقال
  • انار
  • آووکادو
  • کلم
  • چای سبز
  • پیاز
فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

کهیر پوستی در بارداری شایع‌ترین بیماری پوستی محسوب می‌شود که می‌تواند نگرانی‌هایی زیادی برای زنان ایجاد کند. این بیماری در سه ماه آخر دوران حاملگی به وجود می‌آید و مشخص‌ترین نشانه‌های آن ایجاد جوش‌های قرمزرنگ و خارش است. معمولاً این جوش‌ها در ناحیه شکم، باسن و ران به وجود می‌آیند.

به منظور تشخیص این بیماری، پزشکان باید کهیر پوستی را از دیگر عارضه‌های پوستی تمییز دهند. از همین رو از آزمایش‌های مختلفی در جهت شناخت آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این مورد، مسائل متعددی می‌تواند احتمال ابتلا به کهیر را در زنان بیشتر کنند. این موارد شامل استرس، زایمان اول، رنگ پوست روشن، داشتن جنین پسر، ژنتیک و تغییرات هورمونی است.

به منظور درمان کهیر پوستی هم می‌توان از درمان‌های طبیعی و هم از درمان‌های خانگی استفاده کرد. درمان‌های پزشکی معمولاً دربرگیرنده داروهایی چون کورتیکواستروئید و آنتی‌هیستامین است. همچنین از دیفن هیدرامین نیز به جهت تسکین خارش استفاده می‌شود.

از بلغور جو دوسر، آووکادو، حمام سرد، جوش شیرین و صابون‌های گیاهی، به ‌منظور درمان کهیر پوستی استفاده می‌شود. خوشبختانه این عارضه پوستی برای مادر و جنین خطرناک نیست و پس از زایمان از بین می‌رود.

به منظور جلوگیری از وقوع کهیر، می‌توانید موارد ساده‌ای مانند پوشیدن لباس‌های حاملگی، دوری از گرمازدگی و … را رعایت کنید. ایجاد رژیم غذایی سالم، مصرف آب فراوان و مواد خوراکی مناسبِ پوست نیز از دیگر موارد کمک‌کننده به شما در جهت عدم ابتلا به کهیر پوستی به شمار می‌رود.

منبع +++++++

کهیر پوستی در بارداری نشانه چیست؟

بارزترین نشانه کهیر پوستی، ایجاد لکه‌های قرمزرنگ در پوست به شکل پراکنده یا متمرکز است. معمولاً این عارضه پوستی در ناحیه شکم به وجود می‌آید. در مواردی نیز ایجاد این عارضه پوستی در پاها و بازوها نیز گزارش شده است. معمولاً نقاطی از بدن که وزن حاملگی بیشتر در آن نقاط حس می‌شود، مانند شکم، ران‌ها و باسن بیشتر در معرض ابتلا به کهیر هستند. پس از زایمان، به ندرت زنان به کهیر پوستی مبتلا می‌شوند.

چطور کهیر بارداری را تشخیص بدهیم؟

هنگام تشخیص کهیر بارداری خیلی باید دقت کرد که از دیگر بیماری‌های پوستی دوران حاملگی، مانند پمفیگوئید بارداری تمییز داده شود. پمفیگوئید بارداری بیماری پوستی است که در علائم و برخی دیگر از نکات با کهیر پوستی تفاوت دارد. از همین رو برای تمییز کهیر پوستی لازم است تا از مطالعات بافت‌شناسی و ایمن شناسی استفاده شود.

آیا کهیر پوستی در بارداری خطرناک است؟

این بیماری پوستی تقریباً در تمامی موارد خوش‌خیم است. در نتیجه نمی‌توان آن را بیماری خطرناکی پنداشت. کهیر بارداری پس از زایمان از بین می‌رود و دیگر اثری از آن بر روی بدن مادر باقی نمی‌ماند. علاوه بر خود مادر، کهیر پوستی برای جنین نیز خطرناک نیست و نمی‌تواند به او صدمه بزند.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی