کهیر و کرونا
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کهیر و کرونا؛ عوارض، علائم و درمان کهیر بعد از کرونا

به این مطلب امتیاز دهید

با گسترش روزافزون کرونا، همچنان علائم جدیدی از این ویروس جدید ظاهر می‌شود. در اوایل این بیماری همه‌گیر، متخصصان پزشکی علائمی مانند از دست دادن چشایی و بویایی را گزارش دادند. سپس چندین مشکل گوارشی از جمله اسهال ظاهر شد. اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌توانند مشکلات پوستی مانند کهیر را نیز تجربه کنند. یک گزارش اولیه منتشر شده در مورد کهیر و کرونا توسط متخصصان پوست که با بیماران کرونایی در ایتالیا در ارتباط بودند، نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از بیماران نوعی علائم مرتبط به جوش و کهیر پوستی دارند.

نیمی از این بیماران در اولین بروز علائم ویروس دچار مشکلات پوستی شدند و نیمی دیگر پس از بستری شدن در بیمارستان، ضایعاتی را روی پوست خود مشاهده کردند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله قصد داریم تا رابطه بین کهیر و کرونا را بررسی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

کهیر کرونایی چگونه ظاهر می‌شود؟

قبل از اینکه به ارتباط بین کهیر و کرونا بپردازیم، بهتر است با انواع ضایعات پوستی مرتبط با کرونا آشنا شوید. برخی از علائم کمتر شناخته شده کرونا، شامل جوش‌های انگشتان دست و پا و همچنین کهیر و مشکلات پوستی دیگر است.

زخم‌های زبان و دهان ناشی از کرونا کمتر شایع هستند، اما می‌توانند نشانه‌ای از عفونت باشند. به طور دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث این تغییرات می‌شود، اما ممکن است مربوط به پاسخ ایمنی بدن به این ویروس باشد.

اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماران مبتلا به ویروس کرونا می‌توانند مشکلات پوستی مانند کهیر را نیز تجربه کنند.

ضایعات پوستی کرونا معمولا همراه با خارش هستند و ممکن است در خواب اختلال ایجاد کنند. برخی از افراد مبتلا به این مشکلات پوستی نسبت به اشعه ماوراء بنفش (UV) حساسیت دارند و پس از مدت کوتاهی در بیرون از خانه، لکه‌های قرمز روی صورتشان ایجاد می‌شود. ضایعات پوستی کرونا در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • جوش‌هایی مانند جوش‌های آبله‌مرغان: این نوع جوش‌ها برای افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، شایع‌تر است و به صورت نواحی کوچکی از برجستگی‌های قرمز خارش‌دار ظاهر می‌شوند. این مشکل پوستی می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، معمولا از آرنج یا زانو و همچنین پشت دست‌ها و پاها شروع می‌شود. گاهی اوقات ممکن است حالت پوسته‌پوسته یا تاول ایجاد کند و روی صورت تاثیری نداشته باشد.
  • ضایعات پوستی کهیر مانند: رابطه کهیر و کرونا اینجا مشخص می‌شود. این نوع عارضه پوستی نیز که در اثر کرونا ایجاد می‌شود، بسیار شایع است و به طور ناگهانی و به صورت برجستگی‌های روی پوست پدید می‌آید و خیلی زود از بین می‌رود. این کهیرها ممکن است هر قسمتی از بدن از جمله صورت را درگیر کنند. آن‌ها به شدت خارش‌دار هستند و اغلب با خارش شدید در کف دست یا کف پا شروع می‌شوند و می‌توانند باعث تورم لب‌ها و پلک‌ها شوند.

ضایعات پوستی دیگری که کمتر رایج هستند و با کرونا ارتباط دارند، جوش‌های حساس به نور شبیه پیتریازیس‌رزا هستند که روی صورت یا گردن تاثیر می‌گذارند. همچنین ضایعه پوستی واسکولیت در هنگامی که رگ‌های خونی کوچک پوست آسیب می‌بینند و در موارد کرونای شدید مشاهده می‌شوند و به مراقبت بیمارستانی نیاز دارند.

ضایعات پوستی کرونا معمولا همراه با خارش هستند و ممکن است در خواب اختلال ایجاد کنند.
به پوستت جون تازه بده

عوارض پوستی کرونا

برخی از عوارض پوستی کرونا بلافاصله پس از عفونت ظاهر می‌شوند، در حالی که برخی دیگر دیرتر یا در موارد شدیدتر بیماری پدید می‌آیند. خبر خوش این است که بیشتر آن‌ها با گذشت زمان بهبود می‌یابند. در ادامه به برخی از عوارض پوستی کرونا اشاره می‌کنیم که برخی از آن‌ها شایع هستند و برخی دیگر کمتر رایجند. در این قسمت می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد کهیر و کرونا بدست آورید.

  • برجستگی‌های کوچک قرمز گسترده و تکه‌های قرمز مسطح متعدد. این ضایعه به اصطلاح فوران ماکولوپاپولار نامیده می‌شود و با بیماری شدید کرونا همراه است.
  • علائم شبیه سرمازدگی که معمولاً «انگشتان کووید» نامیده می‌شود. این‌ علائم می‌توانند دست‌ها یا پاها یا هر دو را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهند. رنگ پوست، قرمز مایل به بنفش می‌شود و ممکن است دردناک و خارش‌دار باشد. همچنین گاهی اوقات تاول‌ها یا جوش‌های کوچکی روی انگشتان دیده می‌شود. این ضایعات پوستی اغلب در اواخر بیماری و پس از سایر علائم ظاهر می‌شوند و در کودکان شایع‌ترند.
  • کهیر، جوش‌های خارش‌دار صورتی یا قرمز رنگ هستند که ممکن است به صورت لکه‌ها یا توده‌های قرمز برجسته روی پوست ظاهر شوند. اندازه آن‌ها از یک سر سوزن گرفته تا یک بشقاب شام متغیر است. تورم‌ ناشی از کهیر در یک نقطه معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت ناپدید می‌شود، اما ممکن است باز هم ظاهر شوند و دوباره از بین بروند. در مورد کهیر و کرونا باید بدانید که معمولا کهیرها ظرف ده روز از بین می‌روند. آن‌ها همزمان با علائم دیگر، در تمام سنین بروز می‌کنند و با بیماری شدیدتر همراه هستند.
  • تاول‌های آبی، میکروتاول‌های کوچک پر از مایع هستند که ممکن است در اوایل بیماری کرونا یا در هر زمان، روی دست‌ها ظاهر شوند. معمولا بیماران میانسال بیشتر از این عارضه پوستی رنج می‌برند. تاول‌ها کمی بیشتر از ده روز باقی می‌مانند و با شدت متوسط بیماری همراه هستند.
  • الگوی قرمز-آبی شبیه تور ماهیگیری روی پوست است که لایودو نامیده می‌شود. این ضایعه پوستی گاهی اوقات با کبودی‌های ریز همراه است و در بیماری شدیدتر و گروه‌های سنی بالاتر دیده می‌شود. تصور بر این است که این الگو به دلیل انسداد رگ‌های خونی پدید می‌آید که به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن به ویروس کرونا ایجاد می‌شود.
  • جوش‌های همراه با سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان یا MIS-C. این عارضه پوستی که به خاطر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی رخ می‌دهد، باعث التهاب قلب و عروق خونی می‌شود و ممکن است منجر به لخته شدن خون و علائم شوک شود. این مشکل پوستی بسیار نادر، می‌تواند تا سه ماه پس از ابتلای کودک به کرونا رخ دهد.

بیشتر بخوانید: عوارض پوستی واکسن کرونا چیست؟

کهیر، جوش‌های خارش‌دار صورتی یا قرمز رنگ هستند که ممکن است به صورت لکه‌ها یا توده‌های قرمز برجسته روی پوست ظاهر شوند.

برای کاهش عوارض پوستی ناشی از کرونا چه کار باید کرد؟

اگر پس از ابتلا به کرونا، جوش‌ها یا کهیرهایی روی پوستتان ظاهر شد، اولین و بهترین راه این است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. کهیر و کرونا می‌توانند به یکدیگر مرتبط باشند یا اینکه عوارض پوستی ناشی از کرونا ممکن است بسیار شبیه عوارض ناشی از سایر بیماری‌های دیگر باشد.

تنها راه برای اطمینان از اینکه این عوارض به دلیل کرونا است یا خیر، انجام آزمایش است. بسیاری از این عوارض پوستی در عرض یک هفته از بین می‌روند. با این حال، می‌توانید با انجام اقدامات زیر در خانه به درمان و کاهش عوارض آن‌ها کمک کنید:

  • از کمپرس یخ استفاده کنید: قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه آسیب‌دیده، می‌تواند به کاهش تورم یا خارش کمک کند.
  • حمام اوتمیل را امتحان کنید: حمام اوتمیل به طور بالقوه می‌تواند پوست تحریک‌شده را تسکین دهد.
  • از داروهای موضعی بدون نسخه کمک بگیرید: محصولات موضعی OTC ممکن است به کاهش خارش یا تورم مرتبط با برخی از انواع مشکلات پوستی ناشی از کرونا کمک کنند. برخی از نمونه‌هایی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین.
  • آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه را مصرف کنید: این آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است به کاهش علائم مرتبط با کهیرها و مشکلات پوستی ناشی از کووید-۱۹ کمک کنند.
  • از خاراندن محل ضایعه خودداری کنید: شاید وسوسه‌انگیز باشد که با ناخن خود، جوش‌های پوستی را بخراشید، مخصوصا اگر احساس خارش شدید کنید. بهتر است از انجام این کار خودداری کنید، زیرا می‌تواند خطر عفونت، ماندن جای زخم یا تغییرات رنگدانه پوست را افزایش دهد.

همچنین پزشک متخصص می‌تواند داروهایی را برای کمک به بهبود عوارض پوستی ناشی از کرونا تجویز کند. این داروها ممکن است شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی یا خوراکی باشند.

تعداد قابل توجهی از این نوع ضایعه پوستی در نوجوانان و بزرگسالان بدون علائم یا علائم خفیف کرونا دیده شده است.

علائم پوستی کرونا

دانستن اینکه کرونا چگونه بر پوست تاثیر می‌گذارد و کهیر و کرونا چه ارتباطی با یکدیگر دارند، مهم است. یک مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد برای ۱۷ درصد از بیماران کرونایی با علائم متعدد، جوش‌های پوستی اولین علامتی بوده که ظاهر شده است. توانایی شناسایی اثرات کرونا بر روی پوست می‌تواند باعث شود این موارد زودتر شناسایی شوند و به محدود کردن انتقال کمک کند. در قسمت عوارض پوستی کرونا به طور خلاصه به آن‌ها اشاره کردیم. در این قسمت می‌خواهیم سه مورد از آن‌ها را به صورت کامل‌تر بررسی کنیم.

ضایعات پوستی شبیه سرمازدگی در کهیر و کرونا

این‌ها ضایعات پوستی قرمز، متورم یا تاول‌دار هستند که به طور عمده، انگشتان پا و کف پا را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در اصطلاح عامیانه به عنوان “انگشت کووید” شناخته می‌شود. در طی یک تا دو هفته، ضایعات تغییر رنگ داده و صاف می‌شوند و پس از آن خود به خود از بین می‌روند.

تعداد قابل توجهی از این نوع ضایعه پوستی در نوجوانان و بزرگسالان بدون علائم یا علائم خفیف کرونا دیده شده است. در دو گزارش بین‌المللی که در مورد انواع مختلف علائم مشکوک پوستی مرتبط با کرونا منتشر شده، نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا، این مشکلات پوستی را گزارش کرده‌اند. در حالی که افزایش سریع این ضایعات پوستی در طول همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد که آن‌ها با کرونا مرتبط هستند، اما ممکن است توسط عوامل مرتبط دیگری ایجاد شده باشند.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

زمان دقیق ظاهر شدن آن‌ها نیز تا حدودی نامشخص است. در مطالعه‌ای که روی ۲۶ بیمار مشکوک به تغییرات پوستی مرتبط با کرونا انجام شده، نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از آن‌ها با ضایعات شبیه سرمازدگی مراجعه کرده‌اند. هیچ یک از بیماران علائم تنفسی نداشتند و تست کووید همه آن‌ها در شروع ضایعات پوستی منفی بوده است. لازم به ذکر است که این مشکل پوستی پس از یک تاخیر طولانی و تا ۳۰ روز پس از عفونت ویروسی ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی کهیر؛ 

علت آن هنوز مورد بحث است. برخی معتقدند علت ایجاد آن می‌تواند اینترفرون‌های نوع یک باشد، پروتئین‌هایی که خواص ضد ویروسی سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند. تئوری آن‌ها این است که تولید بالای این نوع اینترفرون‌ها ممکن است منجر به پاکسازی سریع ویروس کرونا در بدن بیماران شود، اما می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و التهاب را افزایش دهد.

نظریه دیگر مربوط به ACE2 است، مولکولی که ویروس کرونا از آن برای ورود به داخل سلول‌ها استفاده می‌کند. در بسیاری از انواع سلول‌ها، از جمله سلول‌های غدد عرق که در کف دست و کف پا هستند، وجود دارد که می‌تواند این مناطق را به ویژه در برابر آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا آسیب‌پذیر کند. اما نظریه آخر می‌گوید: آسیب به رگ‌های خونی، ناشی از پاسخ ایمنی یا ویروس، منجر به مرگ سلولی و ایجاد لخته‌های خونی متعدد در انگشتان پا می‌شود.

تعداد قابل توجهی از این نوع ضایعه پوستی در نوجوانان و بزرگسالان بدون علائم یا علائم خفیف کرونا دیده شده است.

کهیر

در مطالعه‌ای که در چین و ایتالیا در مورد کهیر و کرونا انجام شده است، ۲۶ درصد از بیماران کرونایی که از تغییرات پوستی شکایت داشتند، با کهیر مواجه شدند. کهیر معمولا قبل یا همزمان با علائم دیگر بیماری ظاهر می‌شود. این ضایعه پوستی در بین بیماران میانسال شایع‌تر و با کرونای شدید همراه است.

عفونت‌های ویروسی، محرک کهیر هستند، زیرا باعث تجزیه سلول‌ها و آزاد شدن هیستامین از طریق مجموعه‌ای از واکنش‌ها در سیستم ایمنی می‌شوند. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که کهیر نیز یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و رمدسوویر است که برای درمان کرونا استفاده می‌شوند.

جوش‌های ماکولوپاپولار در کهیر و کرونا

مطالعه روی ۳۷۵ بیمار در اسپانیا نشان داده است که ۴۷ درصد از بیماران مبتلا به تغییرات پوستی مرتبط با کرونا، این نوع جوش‌ها را داشتند. جوش‌های ماکولوپاپولار با علائم شدیدتر کرونا مرتبط بودند و به طور عمده در بدن بیماران میانسال تا مسن یافت می‌شدند. آن‌ها تمایل به ماندگاری ۷ تا ۱۸ روز داشتند و ۲۰ تا ۳۶ روز پس از عفونت ظاهر می‌شوند.

یک علت احتمالی بروز این جوش‌ها این است که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال می‌شود. در برخی از بیماران، ۷ تا ۱۰ روز پس از عفونت، یک فاز التهابی رخ می‌دهد که منجر به آسیب بافتی و به طور بالقوه بیماری و مرگ شدیدتر می‌شود.

درمان عوارض پوستی کهیر و کرونا

هیچ دستورالعمل خاصی برای درمان عوارض پوستی کرونا وجود ندارد. درمان‌های فعلی بر روی اقدامات حمایتی متمرکز هستند. اما ترکیباتی مانند لوروماکروگول و منتول ۲ درصد می‌توانند برای ایجاد راحتی پوست و تسکین خارش برای جوش‌های کهیر و ماکولوپاپولار مفید باشند.

همانطور که گفتیم بسیاری از این عوارض پوستی پس از بهبود بیماری کرونا از بین می‌روند. اما توصیه می‌کنیم حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا عوارض پوستی ناشی از کرونا به بهترین شیوه و در کوتاه‌ترین زمان از بین برود.

بیشتر بخوانید: کهیر عصبی چیست؟

در این مقاله به بررسی ارتباط کهیر و کرونا پرداختیم و در مورد عوارض پوستی ناشی از این بیماری اطلاعاتی را ارائه کردیم. شایع‌ترین علائم بیماری کرونا شامل تب، سرفه خشک و از دست دادن حس چشایی و بویایی است. اما یکی از علائمی که کمتر رایج است، جوش‌ها و ضایعات پوستی است که به اشکال مختلف در بدن ظاهر می‌شوند.

بنابراین آگاهی از نشانه‌ها و روش‌های درمان این مشکلات پوستی می‌تواند برای افرادی که درگیر آن هستند، مفید باشد. اگر در حین یا پس از ابتلا به بیماری کرونا، ضایعات پوستی در بدن خود مشاهده کردید، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع ++++++

اولین و بهترین راه درمان کهیر کرونا چیست؟

اگر پس از ابتلا به کرونا، جوش‌ها یا کهیرهایی روی پوستتان ظاهر شد، اولین و بهترین راه این است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. کهیر و کرونا می‌توانند به یکدیگر مرتبط باشند یا اینکه عوارض پوستی ناشی از کرونا ممکن است بسیار شبیه عوارض ناشی از سایر بیماری‌های دیگر باشد.

علائم پوستی کرونا چگونه است؟

این‌ها ضایعات پوستی قرمز، متورم یا تاول‌دار هستند که به طور عمده، انگشتان پا و کف پا را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در اصطلاح عامیانه به عنوان “انگشت کووید” شناخته می‌شود. در طی یک تا دو هفته، ضایعات تغییر رنگ داده و صاف می‌شوند و پس از آن خود به خود از بین می‌روند.

برای کاهش عوارض پوستی ناشی از کرونا چه کار باید کرد؟

1. از خاراندن محل ضایعه خودداری کنید: 2. آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه را مصرف کنید: 3. از داروهای موضعی بدون نسخه کمک بگیرید 4. حمام اوتمیل را امتحان کنید 5. از کمپرس یخ استفاده کنید:

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی