میکرونیدلینگ برای چروک صورت؛
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

میکرونیدلینگ برای چروک صورت؛ مزایا و معایب آن

به این مطلب امتیاز دهید

امروزه استفاده از روش‌ها و دستگاه‌های مختلف برای رفع چروک و مشکلات پوستی، با اقبال زیادی روبه رو شده است. وجود مراکز مختلف مراقبت از پوست و زیبایی و افراد متخصص، به شما در داشتن پوستی زیبا و درخشان کمک می‌کند. یکی از روش‌های پرطرفدار و موثر در زیبایی پوست، روش میکرونیدلینگ برای چروک صورت است. این روش کم تهاجمی، برای درمان مشکلات پوستی از طریق تولید کلاژن عمل می‌کند. در واقع به این روش، درمان القای کلاژن نیز می‌گویند.

اگر از برخی مشکلات پوستی رنج می‌برید که درمان‌های خانگی یا سایر انواع روش‌های پوستی مانند لایه‌برداری در رفع آن موثر نبوده است، میکرونیدلینگ می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای شما باشد. جالب است بدانید که این روش، آخرین مرحله قبل از در نظر گرفتن جراحی زیبایی برای درمان چروک صورت، جای آکنه و جوان‌سازی پوست است. با این مطلب همراه باشید تا درباره میکرونیدلینگ، مزایا و معایب آن بیشتر بدانید.

میکرونیدلینگ برای چروک صورت

میکرونیدلینگ یک درمان زیبایی است که به واسطه آن، از طریق سوزن‌های ریز و استریل شده، زخم‌های خیلی کوچکی روی پوست ایجاد می‌شود. با خراش‌های ایجاد شده به وسیله سوزن، تولید کلاژن و الاستین در بدن افزایش یافته و به این شکل به رفع چروک و جوان‌سازی پوست شما کمک می‌شود.

شما می‌توانید از روش درمانی میکرونیدیلینگ برای کاهش جای اسکارهای آکنه، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت رشد مو و…. بهره ببرید. همچنین از این روش در برخی از روش‌های ضدپیری، مانند جراحی پلک و رفع لکه‌های خورشیدی نیز استفاده می‌شود.

شما می‌توانید از روش درمانی میکرونیدیلینگ برای کاهش جای اسکارهای آکنه، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت رشد مو و…. بهره ببرید.
به پوستت جون تازه بده

روش انجام میکرونیدلینگ برای چروک صورت

متخصصین پوست (پزشکان متخصص در مراقبت از پوست و اختلالات پوستی) و افراد آموزش‌دیده در این زمینه، می‌توانند میکرونیدلینگ را انجام دهند. اما باید بدانید که اگر میکرونیدلینگ برای چروک صورت را در مراکز زیبایی و یا جایی غیر از مطب پزشک انجام می‌دهید، ابتدا میزان تجربه، اعتبار و سابقه کاری فرد را بررسی کرده و از استریل بودن تمام تجهیزات مورد استفاده مطمئن شوید.

برخی از نسخه‌های دستگاه‌های میکرونیدلینگ وجود دارد که خودتان می‌توانید آن را انجام دهید. اما باید بدانید که متخصصان پوست نسبت به استفاده از این دستگاه‌ها، حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند. شما ممکن است به طور تصادفی به پوست خود آسیب رسانده و یا با روش‌های صحیح استریل کردن سوزن‌ها آشنا نباشید. هر جلسه از میکرونیدلینگ، با توجه به وسعت و بزرگی ناحیه تحت درمان به طور معمول، 10 الی 20 دقیقه زمان می‌برد. شما برای رسیدن به بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه درمانی، باید 4 الی 6 جلسه درمان را ادامه دهید.

روش انجام میکرونیدلینگ برای چروک صورت به این گونه است که ابتدا یک کرم بی‌حس کننده روی صورت شما مالیده می‌شود تا کمترین درد را احساس کنید. سپس فردی که میکرونیدلینگ را انجام می‌دهد، ابزاری به شکل قلم با سوزن‌های ریز را روی ناحیه مورد نظر حرکت می‌دهد. سوزن‌ها بریدگی‌های کوچکی در پوست شما ایجاد می‌کنند که باعث کمی خونریزی نیز می‌شود. پس از اتمام کار، پزشک از کرم‌ها و سرم‌های مخصوص برای محل تحت درمان استفاده می‌کند.

هدف از این روش، شروع فرآیند بهبود مشکلات پوستی شما با تحریک کلاژن و الاستین برای رفع آسیب‌های ایجاد شده است. کلاژن به پر کردن و صاف کردن چین‎و‌چروک پوست کمک می‌کند. اکثر افراد میکرونیدلینگ را روی پوست صورت انجام می‌دهند، اما می‌توان آن را روی سایر قسمت‌های بدن مانند شکم یا ران‌ها نیز انجام داد.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن برای چروک صورت؛

مزایا و معایب میکرونیدلینگ

بعد از آشنایی با روش انجام میکرونیدلینگ برای چروک صورت، بهتر است با مزایا و معایب این روش نیز آشنا باشید. این روش در درمان بسیاری از مشکلات پوستی موثر است، اما در عین حال می‌تواند عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. میکرونیدلینگ ممکن است به مشکلاتی مانند موارد زیر کمک کند:

  • آکنه
  • ریزش مو (که به آن آلوپسی نیز گفته می‌شود)
  • لکه‌های تیره پوست (هیپرپیگمانتاسیون)
  • منافذ بزرگ و باز
  • کاهش خاصیت ارتجاعی پوست
  • جای زخم
  • علائم کشش
  • سلولیت
  • اسکارهای هیپرتروفیک
  • تغییرات رنگدانه پوست
  • دایره‌های سیاه زیر چشم
  • آلوپسی و ویتیلیگو
  • آسیب‌های پوستی ناشی از قرارگرفتن در معرض نور خورشید
  • خطوط ظریف و چین‌ و چروک

از مهم‌ترین مزایای میکرونیدلینگ این است که هزینه آن نسبت به لیزر درمانی کمتر است. این کاهش قیمت مبلغی حدود چهار برابر هزینه کمتر را شامل می‌شود. همچنین روش میکرونیدلینگ مانند لیزر درمانی، ممکن است برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، بهتر عمل کند.

شایع‌ترین عوارض و معایب میکرونیدلینگ شامل موارد زیر است:

میکرونیدلینگ برای چروک صورت نیز مانند همه درمان‌های زیبایی، بدون خطر نیست. شایع‌ترین عارضه جانبی آن، تحریک جزئی پوست، بلافاصله پس از عمل است. همچنین ممکن است برای چند روز، شاهد قرمزی پوست باشید. در صورت مشاهده عوارض جانبی شدیدتر به پزشک خود مراجعه کنید. از جمله این علائم شامل:

  • خون‌ریزی
  • کبودی
  • عفونت
  • پوسته پوسته شدن

همچنین در صورتی که در شرایط خاص هستید، ممکن است این روش درمانی برای شما مناسب نباشد.

  • باردار هستید.
  • بیماری‌های پوستی خاصی مانند پسوریازیس یا اگزما دارید.
  • زخم‌های باز دارید.
  • اخیرا پرتودرمانی داشته‌اید.
  • سابقه اسکار پوستی دارید.
میکرونیدلینگ برای چروک صورت نیز مانند همه درمان‌های زیبایی، بدون خطر نیست

مهم‌ترین نکات قبل از انجام میکرونیدلینگ

قبل از انتخاب این روش درمانی و گرفتن تصمیم نهایی برای انجام آن، بهتر است به نکات مهم و کلیدی انجام میکرونیدلینگ برای چروک صورت توجه کنید:

  • میکرونیدلینگ یک راه‌حل سریع نیست. برای مشاهده درمان و تفاوت‌های ایجاد شده، نیاز به گذشت زمان دارید. به این دلیل که پوست بدن شما برای بهبودی و نشان دادن تاثیرات درمانی، به زمان نیاز دارد.
  • اکثر افراد قبل از مشاهده هر گونه تغییر، به چند درمان نیاز دارند.
  • زمان بهبودی ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد. بسته به اینکه سوزن‌ها چقدر پوست شما را خراش می‌دهند، طول درمان شما نیز مشخص می‌شود.
  • ممکن است بعد از عمل کمی درد جزئی داشته باشید و پوست شما برای چند روز قرمز شود.
  • در هنگام بهبودی، ممکن است با احساس سفت و پوسته پوسته شدن پوست خود روبه‌رو شوید.
  • در حین میکرونیدلینگ معمولاً خونریزی وجود ندارد؛ اما درمان‌های میکرونیدلینگ عمیق، ممکن است باعث خونریزی یا کبودی پوست شود.
  • امکان ایجاد جای زخم بعد از انجام میکرونیدلینگ برای چروک صورت، برای افرادی که کلوئید دارند، وجود دارد.
  • میکرونیدلینگ، سوراخ‌های ریزی را در پوست ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث ورود میکروب‌ها شود، به خصوص اگر تجهیزات به خوبی تمیز نشده باشند. اما به طور کلی، خطر عفونت بسیار کم است.
ممکن است بعد از عمل کمی درد جزئی داشته باشید و پوست شما برای چند روز قرمز شود.

آیا میکرونیدلینگ، روش قابل اعتمادی است؟

میکرونیدلینگ پوست از طریق ایجاد ریزآسیب‌های متعددی که با سوراخ شدن عمیق پوست با سوزن‌های بسیار نازک ظاهر می‌شوند، روند بازسازی پوست را تسریع می‌کند. در کل این روش، واکنش‌های مختلفی را برمی‌انگیزد که می‌توان آنها را به سه مرحله اصلی تقسیم کرد:

  • التهاب
  • تکثیر
  • بازسازی

این روش درمان پوست، فاکتورهای رشد پلاکتی را فعال می‌کند که مسئول تحریک فیبروبلاست‌ها برای تولید کلاژن و الاستین هستند. علاوه بر این، تجزیه پوست باعث افزایش نفوذ مواد فعال می‌شود. درمان میکرونیدلینگ برای چروک صورت را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های مختلف انجام داد که همگی مجهز به سوزن‌هایی با طول‌های مختلف هستند.

با توجه به این واقعیت که میکرونیدلینگ پوست، سنتز عناصر بازسازی‌ کننده و ساختاری پوست (کلاژن، الاستین، پروتئوگلیکان) را تحریک می‌کند، در درمان بسیاری از نقایص پوستی با علل مختلف (مانند: پیری، چین‌ و چروک، از دست دادن خاصیت ارتجاعی، لیپوگلیکان) استفاده می‌شود.

به منظور تسریع بازسازی پوست پس از جراحی و افزایش اثرات روش درمانی میکرونیدلینگ UV فتودینامیک درمانی با پلاسمای غنی از پلاکت، لایه‌برداری شیمیایی، سلول‌های بنیادی، رتینوئیدها و سایر مواد دارویی و ویتامین‌ها ترکیب می‌شود. اثربخشی بالا، تعداد محدود عوارض جانبی و زمان بهبودی کوتاه، میکرونیدلینگ برای چروک صورت را به یک درمان زیبایی و پزشکی محبوب تبدیل کرده است.

میکرونیدلینگ چشم، بهترین درمان چروک و سیاهی دور چشم

با افزایش سن، کاهش تولید کلاژن و سطح پروتئینی به نام الاستین در پوست طبیعی است. این امر در ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم، موثر است. همچنین با افزایش سن و عدم مراقبت صحیح، بروز چین‌ و چروک و برجسته شدن رگ‌های زیر چشم‌، به تدریج اتفاق می‌افتد. میکرونیدلینگ زیر چشم، یک عمل زیبایی است که برای کاهش ظاهر این خطوط ریز، چین‌ و چروک و کیسه‌های زیر و اطراف چشم استفاده می‌شود.

میکرونیدلینگ زیر چشم را می‌توان با تزریق PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) ترکیب کنید تا رشد سلول‌های جدید را تحریک کرده و روند بهبودی را سرعت بخشید. برخی افراد نیز میکرونیدلینگ را با سرم‌های حاوی ویتامین A یا ویتامین C ترکیب می‌کنند تا نتایج مطلوب خود را به حداکثر برسانند. توصیه می‌شود قبل از انجام میکرونیدلینگ برای چروک صورت با پزشک خود صحبت کنید، اگر:

  • در حال حاضر تحت پرتو درمانی یا شیمی درمانی هستید.
  • سابقه اسکار کلوئیدی دارید.
  • یک آکنه فعال دارید و از داروهای قوی برای آکنه استفاده می‌کنید.
با افزایش سن، کاهش تولید کلاژن و سطح پروتئینی به نام الاستین در پوست طبیعی است

آمادگی قبل از انجام میکرونیدلینگ زیر چشم

یک هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ زیر چشم، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای آماده سازی پوست خود انجام دهید:

  • از مصرف لایه‌بردارهای خشن یا لایه‌بردارهای اسیدی، بخصوص در ناحیه‌ای که میکرونیدلینگ انجام می‌دهید، خودداری کنید.
  • به مراقبت‌های اولیه پوست با استفاده از مواد طبیعی و بدون عطر و افزودنی، پایبند باشید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه (مانند NSAIDها) به مدت 3 روز قبل از ویزیت خود استفاده نکنید، زیرا این داروها می‌توانند پاسخ‌های التهابی طبیعی بدن شما را سرکوب کرده و درمان شما را کم اثر کنند.

روش میکرونیدلینگ زیر چشم

هنگامی که برای انجام عمل میکرونیدلینگ زیر چشم به مطب می‌روید، باید به چند سوال در مورد سابقه سلامتی خود پاسخ دهید و داروهایی که مصرف می‌کنید را فهرست نمایید. این یک اقدام احتیاطی است برای اطمینان از اینکه شما در معرض خطر عوارض جانبی جدی ناشی از این روش نیستید. کرم بی‌حسی موضعی، مانند لیدوکایین، به احتمال زیاد روی صورت شما مالیده می‌شود.

به طور معمول این کرم به مدت 10 دقیقه یا بیشتر در اطراف چشم شما می‌ماند تا به خوبی اثر کند. هنگامی که ناحیه درمان بی‌حس شد، پزشک یا فرد متخصص با استفاده از دستگاه میکرونیدلینگ، پوست زیر چشم شما را به آرامی در چندین جهت مختلف خراش می‌دهد. هنگامی که میکروسوزن‌ها به لایه بالایی پوست زیر چشم شما نفوذ می‌کنند، ممکن است احساس سوزش یا ناراحتی کنید.

بر اساس یک بررسی تحقیقی در سال 2016، پس از اتمام درمان میکرونیدلینگ برای چروک صورت، ممکن است از پدهای نمکی یا کیسه‌های یخ زیر چشم استفاده شود تا تورم کاهش یابد. در مجموع، میکرونیدلینگ واقعی کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد، البته اگر فقط تحت درمان ناحیه زیر چشم خود هستید.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

بیشتر بخوانید: آلوئه ورا برای چروک صورت

بعد از درمان میکرونیدلینگ چه انتظاری باید داشت؟

تقریباً به محض خروج از مطب، می‌توانید تمام فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج مطلوب میکرونیدلینگ برای چروک صورت را مشاهده کنید. پوست زیر چشم شما ممکن است در ابتدا قرمز، متورم و با تغییر رنگ به نظر برسد. همچنین پس از گذشت چند روز، ممکن است متوجه شوید که پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد.

با ادامه روند و جلسات درمان میکرونیدلینگ زیر چشم، پوست شما بعد از هر درمان جوان‌تر به نظر می‌رسد. طی سه تا شش جلسه درمانی، می‌توانید نتیجه کامل میکرونیدلینگ را مشاهده کنید.

باید بدانید که اثرات میکرونیدلینگ دائمی نیست؛ به این صورت که ممکن است بعد از چند ماه، ناحیه زیر چشم‌های شما مانند گذشته به نظر برسد. اکثر پزشکان یک روال مراقبت سه ماهه را پس از اتمام جلسات درمانی اولیه توصیه می‌کنند. برای حفظ نتایج درمان میکرونیدلینگ، نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی خود نخواهید داشت.

توصیه می‌شود در چند روز اول، حتما از ضدآفتاب استفاده کرده و از انجام آرایش سنگین و غلیظ در ناحیه تحت درمان خودداری کنید. بهتر است از پزشک خود بپرسید آیا محصولات و استراتژی‌های مراقبت از پوست، برای به حداکثر رساندن نتایج درمان میکرونیدلینگ وجود دارد؟ در صورت توصیه پزشک، حتما آن‌ها را رعایت کنید.

ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج مطلوب میکرونیدلینگ برای چروک صورت را مشاهده کنید.

مهم‌ترین نکات میکرونیدلینگ دور چشم چیست؟

برای اثربخشی بهتر روش درمانی میکرونیدلینگ دور چشم، بهتر است به برخی نکات کلیدی و اساسی دقت کرده و در انجام آن‌ها بکوشید.

  • از مصرف آکوتان و سایر داروها، در عرض شش ماه پس از شروع درمان خودداری کنید. این داروها حاوی رتینوئیدهایی هستند که می‌توانند با درمان القای کلاژن (میکرونیدلینگ) شما تداخل داشته باشند.
  • از درمان‌های زیبایی مبتنی بر گرما، یعنی لیزر و درمان IPL (نور پالس شدید) به مدت دو هفته قبل از عمل میکرونیدلینگ دور چشم اجتناب کنید.
  • از انجام لایه‌برداری شیمیایی و لایه‌برداری فیزیکی اجتناب کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که چند وقت یکبار میکرونیدلینگ را انجام می‌دهید. هنگام استفاده از سوزن‌های کوتاه‌تر، می‌توانید یک روز در میان از این روش استفاده کنید، اما اگر از سوزن‌های بلند‌تری استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد هر سه تا چهار هفته یک بار درمان را انجام دهید.
  • غلتک دستگاه میکرونیدلینگ خود را ضدعفونی کنید. ناحیه زیر چشم شما حساس‌ترین قسمت صورت شماست، به همین دلیل باید به تمیزی وسایلی که برای آن ناحیه استفاده می‌کنید، دقت نمایید. مطمئنا شما نمی‌خواهید بعد از انجام میکرونیدلینگ دچار سوزش شدید پوست شوید. برای ضدعفونی کردن غلتک دستگاه، آن را به مدت حداقل پنج دقیقه در 70٪ الکل ایزوپروپیل قرار دهید.
  • صورت خود را بشویید. پوست خود را با استفاده از یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید. همچنین می‌توانید مقدار زیادی ایزوپروپیل الکل 70 درصد را روی صورت خود بمالید تا هر گونه آلودگی و کثیفی را از بین ببرید. اگر به درد خیلی حساس هستید، می‌توانید پس از شستن صورت خود، از کرم بی‌حس کننده استفاده کنید. شما نباید این مرحله را نادیده بگیرید، به خصوص اگر درمان میکرونیدلینگ خود را به مدت طولانی‌تر و با سوزن‌های بلندتر انجام می‌دهید.
  • به آرامی غلتک دستگاه را در ناحیه زیر چشم خود و در یک جهت، حدود دو تا سه بار بچرخانید. فراموش نکنید قبل از هر رول درما، رولر را بلند کنید. از آنجایی که ناحیه زیر چشم به طور طبیعی حساس است، به یاد داشته باشید که با ضربه های ملایم حرکت کنید.
  • پس از استفاده از دستگاه در ناحیه زیر چشم، صورت خود را فقط با آب تمیز بشویید. پس از شست‌وشوی پوست خود، با استفاده از یک پد تمیز آن را خشک کنید.
  • از کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست با کیفیت استفاده کنید. از آنجایی که لایه بیرونی پوست شما اکنون با سوراخ‌های کوچکی از سوزن‌های دستگاه پوشیده شده است، پوست شما محصولاتی را که روی آن اعمال می‌شود را بهتر جذب می‌کند. اکنون زمان استفاده از محصولات مراقبت از پوست باکیفیت مانند سرم‌ها فرا رسیده است تا خاصیت جوان‌کنندگی آن به عمق پوست شما نفوذ کند.
  • به خاطر داشته باشید همیشه قبل از دست زدن به پوست صورت، دست‌های خود را بشویید.
  • به استفاده روتین مراقبت از پوست روزانه خود ادامه دهید.
  • بلافاصله پس از درمان میکرونیدلینگ برای چروک صورت، از قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید خودداری کنید؛ زیرا در این شرایط، پوست شما بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از نور خورشید خواهد بود.
  • استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب را در اولویت قرار دهید، به خصوص اگر سبک زندگی شما مستلزم گذراندن زمان زیادی در خارج از منزل است. هر چه کرم ضدآفتاب شما SPF بالاتری داشته باشد، بهتر است.

افزایش سن، قرار گرفتن زیاد در معرض نور مستقیم آفتاب، سبک زندگی و…، در ایجاد چروک‌ها و مشکلات پوستی نقش مهمی دارند. برای رفع چین‌ و چروک پوست، روش‌ها و دستگاه‌های درمانی زیادی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌ها، روش میکرونیدلینگ برای چروک صورت است.

در صورتی که تمایل دارید برای درمان مشکلات پوستی خود از این روش استفاده کنید، بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و با مزایا و معایب میکرونیدلینگ آشنا شوید. همچنین، از این روش برای درمان چروک و سیاهی دور چشم نیز استفاده شده و روش درمانی موفقی محسوب می‌شود. قبل از تصمیم برای انجام این روش درمانی، نکات مهم و کلیدی مراقبت از پوست خود را به خوبی رعایت کنید. همچنین مشورت با پزشک متخصص را فراموش نکنید.

منبع ++++

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یک درمان زیبایی است که به واسطه آن، از طریق سوزن‌های ریز و استریل شده، زخم‌های خیلی کوچکی روی پوست ایجاد می‌شود. با خراش‌های ایجاد شده به وسیله سوزن، تولید کلاژن و الاستین در بدن افزایش یافته و به این شکل به رفع چروک و جوان‌سازی پوست شما کمک می‌شود.

از میکرونیدلینگ برای چه مشکل پوستی استفاده میشود؟

شما می‌توانید از روش درمانی میکرونیدیلینگ برای کاهش جای اسکارهای آکنه، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت رشد مو و…. بهره ببرید. همچنین از این روش در برخی از روش‌های ضدپیری، مانند جراحی پلک و رفع لکه‌های خورشیدی نیز استفاده می‌شود.

عوارض و معایب میکرونیدلینگ چیست؟

1.خون‌ریزی2.کبودی3.عفونت4.پوسته پوسته شدن

بعد از درمان میکرونیدلینگ چه انتظاری باید داشت؟

تقریباً به محض خروج از مطب، می‌توانید تمام فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. ممکن است مدتی طول بکشد تا نتایج مطلوب میکرونیدلینگ برای چروک صورت را مشاهده کنید. پوست زیر چشم شما ممکن است در ابتدا قرمز، متورم و با تغییر رنگ به نظر برسد. همچنین پس از گذشت چند روز، ممکن است متوجه شوید که پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد.

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی