پوست صورت خشک
۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

انواع مرطوب کننده پوست صورت خشک را بشناسید!

به این مطلب امتیاز دهید

همه­ افراد خواستار پوستی نرم و شفاف هستند و برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست و داشتن پوستی سالم به استفاده از مرطوب کننده‌ها روی می‌آورند. داشتن پوست زبر و ترک خورده ظاهری ناخوشایند ایجاد می‌کند و اولین موردی که برای حل مشکل به ذهن می‌آید داشتن مرطوب کننده پوست صورت خشک است تا زیبایی و لطافت را برای شما به ارمغان آورد. همچنین با داشتن پوستی نرم و شفاف از زیبایی ظاهر پوست خود لذت ببرید.

نکات مهمی که باید درباره خشکی پوست و مرطوب کننده پوست صورت خشک بدانید

پوست خشک چیست؟

پوست خشک از نظر پزشکی پوستی است که رطوبت کافی برای حفظ نرمی و لطافت آن را ندارد. افرادی که پوست خشک دارند ممکن است لکه‌­هایی با احساس خشن داشته باشند که پوسته پوسته می‌­شود و ممکن است خارش داشته باشد. همچنین پوست خیلی خشک ممکن است ترک خورده و خونریزی کند.مرطوب کننده‌­ها یکی از موثرترین درمان‌ها برای پوست خشک هستند.

پوست خشک از نظر پزشکی پوستی است که رطوبت کافی برای حفظ نرمی و لطافت آن را ندارد.

خشکی پوست چقدر شایع است و چه کسانی بیشتر در معرض خشکی پوست هستند؟

خشکی پوست یکی از شایع‌­ترین بیماری­‌های پوستی است و تقریباً همه را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. خشکی پوست می‌­تواند با برخی از مشکلات سلامتی مانند آلرژی، هورمون­‌ها و دیابت مرتبط باشد.

افرادی که در آب و هوای خشک زندگی می‌­کنند یا زمان زیادی در بیرون از منزل به سر می‌برند یا دست‌های خود را مرتب می‌­شویند دچار خشکی پوست می­ شوند.

افراد مسن به دلایل زیادی مستعد خشکی پوست هستند چرا که غدد عرق و روغن که مولد رطوبت خشک می‌­شوند و پوست نازک­تر می­‌شود. چربی و کلاژن و موادی که به پوست خاصیت ارتجاعی می­‌بخشد، کاهش می‌­یابد همچنین گرما، دوش آب گرم، آب و هوای خشک و صابون‌های خشن همگی می­ توانند باعث خشکی پوست شوند.

مرطوب‌کننده‌ پوست صورت خشک که لایه­ بالایی سلول‌های پوست را آبرسانی و رطوبت را محبوس می‌کند

کمبود چه مواردی می‌تواند باعث خشکی پوست شود ؟

کمبود هر یک از موارد زیر در بدن امکان ابتلا به خشکی پوست را افزایش می‌­دهد:

  • ویتامین آ
  • ویتامین دی
  • فلز روی
  • آهن

چه مواردی به درمان خشکی پوست کمک می‌کند ؟

استفاده از موارد زیر به شما در درمان خشکی پوست کمک می­‌کند:

  • آنتی اکسیدان‌ها
  • آکواپورین‌ها
  • گلیسیرین
  • اسید هیالورونیک
  • کره­‌ها و روغن­‌های گیاهی
  • اسید سالیسیلیک
  • اوره
به پوستت جون تازه بده

درمان خشکی پوست و استفاده از مرطوب کننده پوست صورت خشک

مرطوب‌کننده‌ پوست صورت خشک که لایه­ بالایی سلول‌های پوست را آبرسانی و رطوبت را محبوس می‌کند، اولین قدم برای مبارزه با خشکی پوست است. آن‌ها شامل سه نوع اصلی از مواد تشکیل‌دهنده هستند.

مرطوب کننده‌ها که به جذب رطوبت کمک می‌کنند شامل سرامیدها، گلیسیرین، سوربیتول، اسید هیالورونیک و لسیتین هستند. مجموعه دیگری از مواد، به عنوان مثال پترولاتوم (ژله نفتی)، سیلیکون، لانولین و روغن معدنی به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌­کند. نرم کننده‌ها مانند اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و لوریک با پر کردن فضای بین سلول­‌های پوست، پوست را صاف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آبرسانی پوست در خانه

چرا باید از مرطوب کننده پوست استفاده کنید؟

مرطوب کردن روزانه برای پوست یک کار واجب است، با این حال برخی آن را به عنوان یک عادت می‌­دانند. پوست بزرگترین عضو بدن است و برای جوان ماندن و همچنین بدون لک و سالم بودن خود نیاز به توجه کافی دارد.

همانطور که مشخص است، مرطوب کردن نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه می‌تواند به شفافیت، صاف و بدون چین و چروک شدن پوست شما در آینده کمک کند. اگر قانع نشده‌اید، به چند دلیل اصلی که باید پوست خود را مرطوب کنید نگاهی بیندازید.

  1. مرطوب کننده پوست صورت خشک احتمال مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد.
  2. مرطوب کننده پوست صورت خشک به جوان ماندن پوست کمک می‌کند.
  3. مرطوب کننده پوست صورت خشک با چین و چروک مبارزه می‌کند.
  4. مرطوب کننده پوست صورت خشک از پوست شما در برابر عناصر مختلف محافظت می­‌کند و آن را هیدراته نگه­ می‌دارد تا ظاهری سالم نیز داشته باشد.
مرطوب کردن روزانه برای پوست یک کار واجب است، با این حال برخی آن را به عنوان یک عادت می‌­دانند.

چه زمانی باید از مرطوب کننده استفاده کنیم ؟

بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده زمانی است که پوست شما تمیز است. استفاده از مرطوب کننده بر روی پوست مرطوب به حبس آب بیشتر در پوست شما کمک می‌کند. همچنین پوست مرطوب محصولات را بهتر جذب می­‌کند. پس مهم­ترین زمان استفاده از مرطوب کننده پوست صورت خشک بعد از حمام، اصلاح یا لایه‌­برداری است.

برای برخی، این رئند ممکن است دو بار در روز باشد. مرطوب کردن پوست بعد از حمام بسیار مهم است زیرا آب داغ تمام رطوبت و روغن را از پوست شما خارج می‌کند و پوست را خشک و خشک‌تر می‌کند. در حالی که آب داغ ممکن است آرامش‌بخش باشد، اما به پوست شما نیز آسیب می‌­رساند.

هرگز از مرطوب کننده غافل نشوید. کرم مرطوب کننده پوست خشک به جوان ماندن پوست کمک می­‌کند. همچنین به دستان خود توجه بیشتری داشته باشید، دست‌ها تأثیرات محیط خشک را بیش از هر قسمت دیگری از بدن نشان می‌­دهند. بعد از هر بار شستشوی دست از کرم مرطوب کننده­ دست استفاده کنید.

چه نوع مرطوب کننده برای چه نوع پوستی؟

  • پوست معمولی

اگر پوست معمولی دارید از یک مرطوب کننده مبتنی بر آب استفاده کنید. پوست معمولی قادر به حفظ تعادل رطوبت طبیعی است. اگر پوست معمولی دارید، به ندرت با مسائلی مانند چربی بیش از حد یا پوست خشک و پوسته پوسته مواجه می‌شوید.

شما فقط به یک مرطوب کننده سبک و مبتنی بر آب نیاز دارید تا پوست شما را شاداب نگه دارد. با استفاده از مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب هرگز احساس چربی نمی‌کنید. آن‌ها اغلب حاوی روغن‌های سبک وزن یا مواد مشتق شده از سیلیکون هستند.

  • پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، مرطوب کننده سنگین‌تری بر پایه روغن انتخاب کنید. پوست خشک معمولا پوسته پوسته، خارش‌دار و هنگام لمس خشن است. پوست بسیار خشک حتی ممکن است ترک خورده و دردناک باشد. برای بازگرداندن آبرسانی به پوست خشک به چیزی کمی سنگین‌تر نیاز دارید، بنابراین از یک مرطوب‌کننده غلیظ و مبتنی بر روغن استفاده کنید.

می‌­توانید به دنبال ترکیبات آبرسانی مانند اسید لاکتیک و اوره باشید همچنین مرطوب‌کننده‌های بر پایه سرامید در کمک به حفظ رطوبت پوست شما بسیار عالی هستند. برای پوست‌های بسیار خشک و ترک خورده، پمادهایی را که با ژل نفتی ساخته شده‌اند در نظر بگیرید. این محصولات را شب‌ها قبل از خواب استفاده کنید.

  • پوست چرب

اگر پوست چرب دارید، از یک مرطوب کننده سبک بر پایه آب استفاده کنید. پوست‌های چرب بیشتر مستعد ابتلا به آکنه هستند. بنابراین از یک مرطوب کننده سبک و مبتنی بر آب استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نمی­‌کند. به دنبال محصولی باشید که روی برچسب آن عبارت “بدون روغن” و “غیر کومدوژنیک” باشد.

اگر از داروهای ضد آکنه استفاده می­‌کنید که حاوی مواد خشک کننده مانند بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک هستند، مرطوب کننده بسیار برای شما مهم است. اگر مستعد آکنه هستید، از مرطوب کننده‌هایی که حاوی مواد مسدود کننده منافذ هستند مانند ژله نفتی، کره کاکائو و روغن نارگیل خودداری کنید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
  • پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید از یک مرطوب کننده با ترکیبات تسکین دهنده استفاده کنید. اگر پوست شما مستعد تحریک، قرمزی، خارش یا بثورات است، از یک مرطوب کننده تسکین دهنده ساخته شده از بابونه یا آلوئه استفاده کنید. به دنبال محصولاتی باشید که روی برچسب آن عبارت «هیپوآلرژیک» و «بدون عطر» است از محصولات حاوی اسید که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند خودداری کنید.

  • پوست بالغ

اگر پوستی بالغ دارید مرطوب کننده‌های روغنی با آنتی اکسیدان را امتحان کنید. با افزایش سن، فعالیت غدد تولید کننده چربی کندتر می‌شوند و پوست نازک‌­تر و خشک‌­تر می­‌شود.

برای حفظ رطوبت و کاهش خطوط ریز و چین و چروک، از یک محصول روغنی ساخته شده با ژل نفتی استفاده کنید. مرطوب کننده‌های حاوی آنتی اکسیدان ­ها یا آلفا هیدروکسی اسیدها می‌توانند به جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست کمک کنند. همچنین مرطوب کننده‌های حاوی رتینوئید و پپتید می‌توانند برای پوست عالی باشند.

روش صحیح استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده در ظاهر کار ساده و بی اهمیتی است. اما در اصل استفاده از کرم مرطوب کننده پوست صورت خشک جهت بازدهی بالا­­­تر قوانین خاص خود را دارد.

  • مرحله­ اول: برای شروع ابتدا دست‌ها و صورت خود را بشویید. پس از آن کمی بیشتر از اندازه نخود را در کف دست فشار دهید.
در اصل استفاده از کرم مرطوب کننده پوست صورت خشک جهت بازدهی بالا­­­تر قوانین خاص خود را دارد.

اشتباه رایج در این مرحله استفاده بیش از حد از کرم مرطوب کننده پوست خشک است. مقدار مورد نیاز شم به اندازه نخود و بادام هندی است. و به یاد داشته باشید که مرطوب کننده را به مرکز کف دست خود بمالید، نه نوک انگشتان خود.

  • مرحله­ دوم: مرطوب کننده را در دستان گرم کنید. اشتباه رایج در این مرحله استفاده از نوک انگشتان دست است.
  • مرحله­ سوم: مرطوب کننده را در دستان گرم کنید.
مرطوب کننده را در دستان گرم کنید.

اشتباه رایج در این مرحله مرطوب کردن قسمت‌های صورت به ترتیب اشتباه است. به طور معمول گونه‌ها خشک‌ترین قسمت صورت هستند (اگرچه این می‌تواند بسته به نوع پوست شما متفاوت باشد) بنابراین تا زمانی که بیشترین محصول را روی دست دارید، ابتدا به گونه‌ها بزنید.

  • مرحله­ چهارم: روی پیشانی و بقیه­ صورت ماساژ دهید.
. اشتباه رایج در این مرحله کشیدن پوست صورت و گردن به سمت پایین است.
  • مرحله­ پنجم: از حرکات سبک و ملایم به سمت بالا، به خصوص روی گردن استفاده کنید. اشتباه رایج در این مرحله کشیدن پوست صورت و گردن به سمت پایین است. بدون نیاز به مالش بیش از حد، محصول به خودی خود جذب پوست می‌شود. با حرکات ملایم دست مطمئن شوید که همیشه پوست را به طرف بالا می‌کشید هرگز آن را پایین نکشید.
بدون نیاز به مالش بیش از حد، محصول به خودی خود جذب پوست می‌شود.

نکات خرید بهترین کرم مرطوب کننده و آبرسان دست و صورت پوست خشک

تفاوت مرطوب کننده و آبرسان

آیا می­‌دانید مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها متفاوت‌اند؟

. محصولات آبرسان برای افزایش محتوای آب در خود سلول‌های پوست هستند و محصولات مرطوب کننده برای نگه داشتن این رطوبت تلاش می‌کننند.

احتمالاً کلمات «مرطوب کننده» و «آبرسان» را در برچسب‌ها و مارک‌های مختلف مشاهده کرده‌­اید و احتمالاً تصور می­‌کنید که معنی یکسانی دارند.اما این دو یکسان نیستند. در اینجا، پوست‌ها تفاوت بین این دو را توضیح می‌دهند که چگونه تصمیم بگیرید که به کدام یک نیاز دارید و چگونه هر دو نوع محصول را در روال مراقبت از پوست خود برای پوست هیدراته و سالم استفاده کنید.

نکته اینجاست اگر کلمات «مرطوب کننده» یا «آبرسان» را روی هر یک از محصولات مراقبت از پوست خود می‌­بینید، باید بدانید هر دو هدف مشترکی دارند که آن هدف، کمک به دریافت آب کافی برای جلوگیری یا درمان خشکی، سفت شدن یا کم آبی پوست است.

برندها از کلمات به جای هم استفاده می­ کنند، که همین امر منجر به سردرگمی زیادی در مورد رمزگشایی بین این دو می­‌شود اما تفاوت بزرگ بین محصولات «مرطوب کننده» و «آبرسان» از نظر فنی، نحوه­ عملکرد آن­‌ها است.

محصولات آبرسان، سلول­‌های پوست شما را هیدراته می­‌کنند، یعنی محتوای آب آن­‌ها را افزایش می­‌دهند اما محصولات مرطوب کننده، به جلوگیری از هدر رفت آب از طریق اپیدرمی کمک می‌کنند. محصولات آبرسان برای افزایش محتوای آب در خود سلول‌های پوست هستند و محصولات مرطوب کننده برای نگه داشتن این رطوبت تلاش می‌کننند.

پوست شما کم آب است یا خشک؟

اکنون که تفاوت بین محصولات مراقبت از پوست مرطوب کننده و آبرسان را می‌­دانید، چگونه تعیین می‌کنید که به کدام یک نیاز دارید؟ همه چیز به این بستگی دارد که آیا پوست شما کم آب است یا خشک. بله این­‌ها دو چیز متفاوت هستند.

پوست دهیدراته وضعیت پوست را این­گونه توصیف می­ کند که پوست شما فاقد آب است، و این می‌تواند به صورت سفت، خشک، زبر یا پوسته پوسته شدن پوست و گاهی اوقات با حساسیت و قرمزی در صورت شدید بودن کم ­آبی ظاهر شود.

پوست کم آب ناشی از عوامل خارجی است مانند: ننوشیدن آب کافی، رژیم غذایی، مصرف کافئین و آب و هوا که این موضوع کاملا با پوست خشک متفاوت است، چیزی که کنترل زیادی روی آن ندارید.

در نتیجه برای یافتن بهترین مورد برای بررسی نیازهای پوست خود، باید ریشه مشکلات پوستتان را دریابید

پوست خشک چربی(سبوم) بسیار کمی تولید می‌کند. ممکن است چربی زیادی تولید نشود، اما سطح نرمال هیدراتاسیون یا رطوبت (آب) در پوست وجود داشته باشد. در این صورت پوست شما خشک می‌­شود، اما کم آب نمی‌­شود.

در نتیجه برای یافتن بهترین مورد برای بررسی نیازهای پوست خود، باید ریشه مشکلات پوستتان را دریابید. پوست کم آب نیاز به یک محصول آبرسان دارد در حالی که پوست خشک به روغن و محصول مرطوب کننده نیاز دارد. به عبارت دیگر، تفاوت بین محصولات “مرطوب کننده” و “آبرسان” مواد تشکیل دهنده داخل آن است.

مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده

سرامیدها، دایمتیکون (یک عامل صاف کننده مبتنی بر سیلیکون)، کره شی و روغن نارگیل تنها چند ماده موجود در محصولات مرطوب کننده پوست هستند. همه این مواد مرطوب کننده هستند، به این معنی که مانند آهنربا عمل می­ کنند، رطوبت را از لایه‌های عمیق پوست و همچنین از محیط بیرون می‌­کشند و آن­‌ها را در بیرونی‌ترین لایه­ پوست می‌چسبانند.

سرامیدها به طور طبیعی لیپیدها (چربی) در پوست هستند که به کاهش خشکی و تحریک پوست کمک می­ کنند، در حالی که سیلیکون‌ها می‌­توانند به عنوان روان کننده عمل کنند و همچنین اصطکاک را کاهش داده و پوست را نرم می‌کنند. انسدادها (مانند ژله نفتی، لانولین، کره کاکائو، روغن کرچک، روغن معدنی و روغن جوجوبا) همگی به ایجاد سدی بر روی سطح پوست و همچنین به آب‌بندی پوست کمک می‌کنند.

مواد تشکیل دهنده آبرسان

در مورد محصولات هیدراته‌کننده، به دنبال موادی باشید که مستقیماً آب را به سلول‌ها می‌رسانند، مانند اسید هیالورونیک، پروپیلن گلیکول، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اوره، یا گلیسیرین (همچنین با عنوان گلیسرول) و آلوئه‌ورا.

داشتن پوستی نرم و لطیف و شاداب به فرد اعتماد بنفس می‌­دهد و حس خوشایندی را در فرد ایجاد می‌کند. کرم مرطوب کننده پوست صورت خشک یک عضو جدایی‌ناپذیر از یک روتین صحیح پوستی است که تمام افرادی که خواستار پوستی شاداب و لطیف هستند باید آن را در روتین پوستی خود قرار دهند و همچنین نکات مربوط به استفاده صحیح از آن را رعایت کنند تا نتیجه مطلوب را دریافت نمایند.

بیشتر بخوانید: پاکسازی صورت پوست خشک

در این مقاله تمامی نکات مربوط به کرم مرطوب کننده پوست صورت خشک بیان شده تا شما بتوانید با توجه به نیاز پوست خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

منبع ++++++

پوست خشک چیست؟

پوست خشک از نظر پزشکی پوستی است که رطوبت کافی برای حفظ نرمی و لطافت آن را ندارد. افرادی که پوست خشک دارند ممکن است لکه‌­هایی با احساس خشن داشته باشند که پوسته پوسته می‌­شود و ممکن است خارش داشته باشد. همچنین پوست خیلی خشک ممکن است ترک خورده و خونریزی کند.مرطوب کننده‌­ها یکی از موثرترین درمان‌ها برای پوست خشک هستند.

خشکی پوست چقدر شایع است و چه کسانی بیشتر در معرض خشکی پوست هستند؟

خشکی پوست یکی از شایع‌­ترین بیماری­‌های پوستی است و تقریباً همه را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. خشکی پوست می‌­تواند با برخی از مشکلات سلامتی مانند آلرژی، هورمون­‌ها و دیابت مرتبط باشد.

چرا باید از مرطوب کننده پوست استفاده کنید؟

مرطوب کردن روزانه برای پوست یک کار واجب است، با این حال برخی آن را به عنوان یک عادت می‌­دانند. پوست بزرگترین عضو بدن است و برای جوان ماندن و همچنین بدون لک و سالم بودن خود نیاز به توجه کافی دارد.

۱۴ دی ۱۴۰۰ ۲۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی