مراقبت از پوست نوجوانان
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۰ دیدگاه sahar.fard

مراقبت از پوست نوجوانان؛ 14 نکته و روتین برای پوست نوجوانان

4.3/5 - (3 امتیاز)

آیا در آستانه نوجوانی هستید و نگرانید جوش‌های پوستی، زیبایی صورتتان را از شما بگیرد؟ جای نگرانی نیست حتی اگر از هر ۱۰ نوجوان، ۹ نفر هم تحت تأثیر آکنه و جوش‌های دوران بلوغ قرار گیرند، به دلیل انعطاف‌پذیری پوست در نوجوانی، به‌سرعت درمان می‌شوند. روش‌های ساده و درعین‌حال مؤثری برای مراقبت از پوست نوجوانان وجود دارد، اگر می‌خواهید از این دردسر دوران بلوغ خلاص شوید تا پایان با ما همراه باشید!

متخصصان پوست توصیه‌هایی برای مراقبت از پوست نوجوانان ارائه می‌دهند که کمک می‌کند تا شما چهره‌ای سالم و شاداب داشته باشید. طبق گفته این متخصصان، آکنه، جوش‌های سرسیاه و پوست چرب در صدر شکایات پوستی نوجوانان قرار دارند. کلید مراقبت از پوست نوجوانان تمرین زودهنگام عادات سالم است. به دلیل تغییر هورمون‌ها و استرس، نوجوانان بیشتر مستعد جوش هستند. بااین‌حال، با رعایت چند نکته ساده و یک روتین مناسب برای مراقبت های پوستی در سنین نوجوانی، می‌توانید پوست خود را فوق‌العاده شاداب نگه دارید!

نوع پوستتان چیست؟

پوست خود را بشناسید تا بتوانید از آن مراقبت نمائید؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید پوست‌تان به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد. برای همین منظور باید نوع پوست خود را تعیین کرده و سپس اصول مراقبتی آن را بررسی نمایید. در کل پوست به پنج نوع‌ خشک، چرب ، ‌معمولی، حساس و یا ترکیبی تقسیم می‌شود. در نظر بگیرید که ژنتیک و آب و هوای جایی که در آن ساکن هستید نیز در تعیین نوع پوست شما موثر است.

روتین‌های مراقبت از پوست نوجوانان
بنابراین داشتن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست نوجوانان می‌تواند در سلامت پوست آن­ها در بزرگسالی مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش تشخیص نوع پوست 

به پوستت جون تازه بده

۱۴ نکته مؤثر در مراقبت از پوست نوجوانان

بدن در سنین نوجوانی هم ازنظر ساختاری و هم هورمونی دچار یکسری تغییرات می‌شود. پوست در دوران نوجوانی مقدار زیادی کلاژن ذخیره می‌کند اما با ورود به بزرگسالی تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد و همین مسئله سبب افتادگی پوست و چین‌وچروک در بزرگسالی می‌شود بنابراین داشتن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست نوجوانان می‌تواند در سلامت پوست آن­ها در بزرگسالی مؤثر باشد.

همچنین در نوجوانی ممکن است بدن در پاسخ به تغییرات هورمونی با مشکلات پوستی روبرو شود. شاید مهمترین تغییر در پوست شما افزایش تولید سبوم یا چربی در پوست باشد. تجمع بیش‌ازحد چربی و عرق، آلودگی و مواد آرایشی را در سلول‌های پوستی شما به دام می‌اندازد و این مسئله منجر به مسدود شدن منافذ و بروز آکنه می‌شود.

بدن در سنین نوجوانی هم ازنظر ساختاری و هم هورمونی دچار یکسری تغییرات می‌شود بنابراین داشتن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست نوجوانان می‌تواند در سلامت پوست آن­ها در بزرگسالی مؤثر باشد.

اگر می‌خواهید از سلامت و زیبایی پوستتان در بزرگسالی لذت ببرید، باید از اوایل نوجوانی و زمانی که بدنتان در حال تغییرات چشمگیر است، مراقبت از پوست را آغاز کنید.

این مراقبت‌ها در نوجوانی، به شما کمک می‌کند پوستتان را در بهترین حالت نگه دارید و جلوی پیری زودرس و مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن را بگیرید. اجرای یک روتین مؤثر برای مراقبت از پوست نوجوانان بسیار آسان است. در اینجا چند نکته مؤثر برای مراقبت از پوست نوجوانان را باهم مرور می‌کنیم:

شستشوی صورت
باید از اوایل نوجوانی و زمانی که بدنتان در حال تغییرات چشمگیر است، مراقبت از پوست را آغاز کنید.

۱.از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید

برای شستن صورت، پاک‌کننده‌ای متناسب با نوع پوستتان انتخاب کنید تا از خشک شدن پوست و ایجاد تحریک جلوگیری شود. پوستتان را محکم نسابید در عوض با حرکات دایره‌ای و ملایم صورتتان را شستشو دهید. از صابون برای شستشوی صورت استفاده نکنید زیرا باعث تحریک منافذ صورت و ایجاد آکنه و جوش می‌شود.

اگر پوست چرب، معمولی یا مختلط دارید از یک پاک‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک برای کنترل تولید بیش‌ازحد چربی و افزایش میزان آبرسانی پوست استفاده کنید.

پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک به‌راحتی می‌توانند آلودگی و چربی را در خود حل و منافذ را کاملاً پاک کنند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های ویتامین A یا زینک برای کنترل چربی پوست و کاهش بروز جوش‌های سرسیاه استفاده کنید. استفاده از یک تونر مناسب بعد از شستشو، برای تمیز کردن عمقی منافذ و تنظیم PH پوست ایده خوبی است.

اولین قدم در انجام هر روتین پوستی، شستشوی مناسب و صحیح آن است. برای شستن صحیح صورت پس از انتخاب محصول متناسب با نوع پوستتان، با حرکات دورانی و ملایم، شوینده را بر روی پوستِ مرطوب ماساژ دهید و سپس با آب ولرم آبکشی و با حوله‌ی تمیز خشک کنید. در این مرحله شستن پوست گردن را فراموش نکنید. زیرا این قسمت نیز به علت در معرض قرار گرفتن آلودگی و تعریق نیاز به شستشو دارد.

شستشو با فیس براش تاثیر بسیار بیشتری نسبت به شستشو با دست دارد، چرا که شما با دست برخی از نقاط صورت خودتان را فراموش می‌کنید شستشو دهید ولی فیس براش به صورت عمقی می‌تواند بیشتر نقاط صورت را شستشو دهد.

۲.پوستتان را مرطوب کنید

نکته دیگری که در روتین مراقبت از پوست نوجوانان باید در نظر گرفته شود، هیدراته نگه‌داشتن پوست است. اگر می‌خواهید پوستتان را مرطوب و هیدراته نگه دارید و از ایجاد چین‌وچروک زودرس جلوگیری کنید، روزی دو بار به پوستتان مرطوب‌کننده بزنید. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ حتماً از مرطوب‌کننده‌های سبک و بدون روغن(oil free) استفاده کنید.

اگر پوستتان مستعد آکنه است می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر ژل نیز استفاده کنید. اگر می‌خواهید از پوستتان در برابر اشعه خورشید محافظت کنید می‌توانید مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی ضد آفتاب هستند، انتخاب کنید. اگر پوست حساسی دارید مرطوب‌کننده‌های بدون رایحه بهترین انتخاب برای شما هستند.

لایه‌برداری
برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست که در اثر تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی ایجاد می‌شوند، هفته‌ای یک‌بار پوستتان را لایه‌برداری کنید.

۳.هفته‌ای یک‌بار لایه‌برداری کنید

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست که در اثر تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی ایجاد می‌شوند، هفته‌ای یک‌بار پوستتان را لایه‌برداری کنید. برای لایه‌برداری به دنبال محصولی باشید که حاوی خاک رس باشد زیرا این ماده دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی است و یک قابض­کننده طبیعی به شمار می‌رود.

لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی AHA و اسید سالیسیلیک نیز یک روش عالی برای تمیز کردن منافذ پوست هستند. می‌توان از اسکراب­های خانگی مثل مخلوط شکر و عسل به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی در روتین مراقبت از پوست نوجوانان استفاده کرد. اگر پوست حساسی دارید می‌توانید از مخلوط جودوسر، عسل و شیر برای اسکراب صورت استفاده کنید.

اسکین اسکرابر، درما اف

بیشتر بخوانید: مزایای لایه برداری پوست

۴.آکنه را درمان کنید

اگرچه آکنه ممکن است در هر سنی ایجاد شود اما در نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر دیده می‌شود. می‌توانید از پاک‌کننده‌ها و ماسک‌های حاوی گوگرد برای درمان آکنه کمک بگیرید؛ آن‌ها لطیف‌تر از اسید سالیسیلیک هستند. همچنین شوینده‌ها، کرم‌ها، فوم­ها و ژل‌های شستشوی حاوی بنزوئیل پراکسید، ضد میکروب و ضدالتهاب هستند و می‌توانند در درمان آکنه بسیار مفید باشند.

۵.ضدآفتاب بزنید

برای مراقبت از پوست نوجوانان در برابر اشعه‌های UVA و UVB، می‌توانید از مرطوب‌کننده حاوی زینک اکسید یا ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر در تمام طول سال استفاده کنید. زمان بیرون رفتن از خانه از پیراهن‌های آستین ­بلند و کلاه لبه‌دار برای محافظت از پوستتان در برابر اشعه‌های مضر آفتاب استفاده کنید.

خورشید می‌تواند به پوست آسیب برساند و باعث پیری زودرس شود. بنابراین، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب طیف گسترده توصیه می‌شود. اگرچه خارش پوست و یا آفتاب سوختگی می‌تواند باعث کاهش چربی پوست شود، مزایای آن کوتاه مدت است.

به یاد داشته باشید که بعضی از داروهای ضد آکنه و همچنین بعضی از داروهای دیگر از طریق دهان، می‌توانند باعث بروز آفتاب سوختگی شوند. به همین دلیل، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. پس از شنا کردن، عرق کردن یا بعد از بیش از 80 دقیقه بیرون بودن، دوباره اعمال کنید.

برای مراقبت از پوست نوجوانان در برابر اشعه‌های UVA و UVB، می‌توانید از مرطوب‌کننده حاوی زینک اکسید یا ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر در تمام طول سال استفاده کنید.

۶.از لب‌هایتان مراقبت کنید

درست مثل صورت، لب‌هایتان نیز نیاز به مراقبت دارد! بنابراین قبل از خواب بالم لب بزنید. همچنین می‌توانید لب‌هایتان را اسکراب کنید. مقداری کرم اسکراب روی مسواک بریزید، لب‌هایتان را خیس کنید و سپس به مدت یک دقیقه به‌آرامی لب‌هایتان را ماساژ دهید. سپس لب‌هایتان را بشویید و بالم لب بزنید.

 زمان استفاده از بالم لب باید به طور منظم باشد و در روتین مراقبت پوستی خود این محصول را نیز قرار دهید تا در اصل از خشک شدن پوست لب‌های خود جلوگیری کنید. درست قبل از خوردن و آشامیدن از آن استفاده نکنید، در غیر این صورت در پایان وعده غذایی یا میان وعده خود تمام بالم لب را خوردید و اثری از آن روی لب‌های شما باقی نمانده است.

۷.از کرم دست استفاده کنید

عموماً در روتین‌های مراقبت از پوست نوجوانان، استفاده از کرم دست نادیده گرفته می‌شود، درصورتی‌که زیبایی دست‌ها در بزرگسالی به مراقبت از آن در نوجوانی برمی­گردد. بنابراین اگر دستتان خشک است کمی کرم دست بزنید. استفاده مرتب از کرم دست، یک‌بار صبح و یک‌بار شب قبل از خواب، رطوبت لازم برای پوست را تأمین می‌کند. فقط زیاد کرم نمالید زیرا باعث چرب و لغزنده شدن دست‌ها می‌شود.

۸.اجتناب از لمس کردن مکرر صورت

دست‌ها باید پیش از لمس کردن صورت و دستکاری کردن میکاپ شسته شده باشند. با هر بار لمس صورت چربی، باکتری و آلودگی به آن منتقل شده و پخش می‌شوند که می‌تواند جوش و آکنه را به وجود آورد.

دست زدن به جوش‌ها نیز عواقب بدی دارد و پوست را ملتهب و متورم می‌کند. این کار در روتین پوستی نوجوانان بد به حساب می‌آید و عفونت و صدمه پدید می‌آورد. مشورت با پزشک پیش از هر اقدام برای پوست توصیه شده، در حالی که برای زدودن باکتری‌های مولد آکنه می‌توان از موادی همچون بنزوئیل پروکساید استفاده کرد و تیرگی و لک ناشی از جوش را نیز از بین برد.

۹.برس­ها و پدهای آرایشی‌تان را تمیز کنید

شستن و تمیز کردن برس­ها و پدهای آرایشی، نکته دیگری است که در روتین مراقبت از پوست نوجوانان نباید فراموش شود. اگر اهل آرایش‌کردن هستید، باید بدانید که لوازم آرایشی روی پوست اثر منفی می‌گذارند.

برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها بروی پوست، در فواصل منظم برس­های آرایشی خود را تمیز کنید. همچنین از به اشتراک گذاشتن لوازم‌آرایشی خود با دیگران به‌ویژه محصولات چشم و لب جداً خودداری کنید. این باکتری‌ها در نهایت به پوست‌ خودتان منتقل می‌شوند.

تمیز کردن پدهای آرایشی
برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها بروی پوست، در فواصل منظم برس­های آرایشی خود را تمیز کنید.

۱۰.قبل از خواب آرایشتان را بشویید

اگر در طول روز از کرم‌ها و سایر لوازم‌آرایشی استفاده می‌کنید حتماً قبل از خواب آن‌ها را با میسلار واتر از روی صورت پاک کنید و سپس با یک ژل یا فوم شستشو صورتتان را بشویید. هرگز با آرایش نخوابید زیرا منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به پیری پوست می‌شود.

به هیچ عنوان بدون پاک‌کردنِ آرایشِ صورت به رختخواب نروید. ممکن است بعد از یک روز طولانی و خسته‌کننده سخت ترین کار دنیا شستشو و انجام روتین پوستی باشد، اما بدانید که با پوست  آرایش‌دار خوابیدن باعث ایجاد انواع آکنه و عفونت‌های پوستی در آینده است.

یکی از بهترین روش‌های نوین شستشو صورت که در بین بسیاری از خانم‌ها محبوبیت بسیاری دارد، فیس براش می‌باشد. این وسیله برای شستشوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر خانمی در هر سنی می‌تواند از آن استفاده کند، چرا که در مصرف آن هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد.

۱۱.یک رژیم متعادل را دنبال کنید:

خوردن غذای سالم در هر سنی مهم است،اما برای نوجوانان اهمیت بیشتر و ویژه ای دارد. همانطور که بدن شما در حال رشد است، بسیار مهم است که غذای کافی و با کیفیت خوب و پر انرژی به بدنتان برسانید. 

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزیجات و میوه‌های سبز می‌تواند در مراقبت از پوست نوجوانان مؤثر باشد. از مصرف غذاهای چرب و شیرین که می‌توانند باعث تشدید مشکلات پوستی شوند، خودداری کنید. به جای مصرف لبنیاتی مانند شیر گاو از شیر بادام یا شیر جودوسر استفاده کنید. به دنبال غذاهایی با چربی‌های مفید مثل ماهی، آووکادو و آجیل باشید.

۱۲.محصولات مناسب را انتخاب کنید

برای مراقبت از پوست خود از پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب ملایم استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید یک فرمول غیرصابونی و برای پوست چرب یک محصول حاوی اسید سالیسیلیک انتخاب کنید. می‌توانید مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که بر پایه آب یا ژل باشد تا پوستتان خیلی چرب نشود.

اگر پوستی جوشدار و مستعد به آکنه دارید، به منظور جلوگیری از هرگونه حساسیت و تحریک التهاب پوستی استفاده از محصولات آرایشی را به حداقل برسانید؛ خصوصا لوازم آرایشی ارزان قیمت و بی‌کیفیت. 

اگر پوست خشکی دارید یک فرمول غیرصابونی و برای پوست چرب یک محصول حاوی اسید سالیسیلیک انتخاب کنید.

۱۳.انجام دادن روتین پوستی نوجوانان به طور مرتب

آن چه مهم‌تر از داشتن یک روتین پوستی نوجوانان مرغوب است، تکرار و ثبات در آن است. بسیاری از افراد به دنبال نتایج سریع هستند و می‌خواهند هر چه زودتر تاثیر رسیدگی به پوست خود را مشاهده کنند، اما حقیقت این است که این نتیجه زمان می‌برد و برای به ارمغان رسیدن به وقت نیاز دارد. مراقبت از پوست یک سفر است و بهتر است همیشه حفظ شود. فرد باید از تغییر مکرر روتین پوستی نوجوانان خود امتناع کند و استفاده از محصولات مناسب را ادامه دهد.

۱۴.یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید:

مسئولیت بدن خود را در سنین پایین بر عهده بگیرید. سلامت کلی بدن سلامت پوست را تعیین می‌کند و کارهایی همچون مدیتیشن، ورزش و خوردن غذای خوب به همراه نوشیدن آب فراوان وضعیت روتین پوستی نوجوانان را ارتقا می‌دهند. همه افراد ممکن است در دوران استرس‌زایی از زندگی خود قرار بگیرند اما برای جلوگیری از خراب شدن پوست باید موقعیت‌های استرس‌زا را از زندگی دور کرد.

همچنین هیچ چیز مهم‌تر از رعایت روتین پوستی نوجوانان توصیه شده نیست و بهتر است قبل از اجرایی کردن ترندهای تازه با پزشک مشورت گردد. سلامت پوست شما به‌طورکلی به سلامت کلی بدنتان بستگی دارد بنابراین ورزش کنید، مراقبه کنید، غذای سالم بخورید و آب کافی بنوشید.

درمجموع نکته اصلی در مراقبت از پوست نوجوانان، داشتن یک روتین مراقبت از پوست و پیروی از آن است. ممکن است گاهی بی‌تاب شوید و به دنبال نتیجه سریع باشید اما به یاد داشته باشید که مراقبت از پوست یک‌روند همیشگی است. به روتین مراقبتی خود پایبند باشید و کمی وقت بگذارید تا نتایج را مشاهده کنید. اگر از محصول خاصی استفاده می‌کنید که با پوستتان سازگار است استفاده از آن را ادامه دهید و به‌طور مکرر روتین مراقبتی خود را تغییر ندهید.

چرا روتین پوستی در نوجوانی مهم است؟

بدن در سنین نوجوانی هم ازنظر ساختاری و هم هورمونی دچار یکسری تغییرات می‌شود بنابراین داشتن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست نوجوانان می‌تواند در سلامت پوست آن­ها در بزرگسالی مؤثر باشد.

آیا رژیم غذایی مناسب در پوست نوجوانان تاثیر گذار است؟

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزیجات و میوه‌های سبز می‌تواند در مراقبت از پوست نوجوانان مؤثر باشد. از مصرف غذاهای چرب و شیرین که می‌توانند باعث تشدید مشکلات پوستی شوند، خودداری کنید. به جای مصرف لبنیاتی مانند شیر گاو از شیر بادام یا شیر جودوسر استفاده کنید.

چرا باید برس ها و پدهای ارایشی را تمیز کرد؟

اگر اهل آرایش‌کردن هستید، باید بدانید که لوازم آرایشی روی پوست اثر منفی می‌گذارند. برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها بروی پوست، در فواصل منظم برس­های آرایشی خود را تمیز کنید. همچنین از به اشتراک گذاشتن لوازم‌آرایشی خود با دیگران به‌ویژه محصولات چشم و لب جداً خودداری کنید. این باکتری‌ها در نهایت به پوست‌ خودتان منتقل می‌شوند.

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

20 دیدگاه برای مراقبت از پوست نوجوانان؛ 14 نکته و روتین برای پوست نوجوانان

سلام من صورتم پره جوش و جای جوش هست پوستم نرمال هست ک چربی و خشکی پوستم یکسان رنگ پوستم گندمی روشن هست و نمیخام رنگ پوستم اصلا تغییر کنه!

چند تا برند محصول مراقبت پوستی برای جوش و اکنه بهم بگید و اینکه مرطوب کننده و شوینده صورتم باید چه مارکی باشه؟ فقط قیمت محصولاتی ک معرفی میکنید خیلی بالا نباشه من ۱۴ سالمه .. ممنون میشم جواب بدید

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی