رتینوئید چیست چه مزایا و عوارضی روی پوست دارد؟
۱۵ دی ۱۴۰۰ ۲۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

رتینوئید چیست و چه مزایا و عوارضی بر پوست دارد؟

1/5 - (1 امتیاز)

رتینوئید یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات مراقبت از پوست در بازار است که امروزه تحت عنوان عنصر ضد پیری شناخته‌شده و عمدتاً برای درمان مشکلات پوستی نظیر آکنه استفاده می‌شود. اگرچه مزایای رتینوئید برای پوست بی‌شمار است اما گاهی اوقات ممکن است با عوارض جانبی همراه شود. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این ماده محبوب بدانید آورده شده است؛ بخوانید تا بدانید!

رتینوئید چیست و چگونه کار می‌کند؟

رتینوئید که به‌عنوان عنصر ضد پیری در بیشتر محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود، ماده‌ای از مشتقات ویتامین A است. این ماده رفتار سلول‌های مسن را تغییر می‌دهد و کمک می‌کند تا مثل سلول‌های جوان‌تر عمل کنند!

رتینوئید چیست؟

برخی رتینوئیدها مثل رتینول را می‌توان بدون نسخه پزشک خریداری کرد اما سایر رتینوئیدهای قوی‌تر مانند ترتینوئین، فقط توسط پزشک تجویز می‌شوند.

رتینول نوعی رتینوئید است که وقتی به‌صورت موضعی استفاده شود توسط آنزیم‌های خاص موجود در پوست، به اسید رتینوئیک تبدیل می‌شود و از این طریق به افزایش چرخه تولید سلول‌های پوست کمک می‌کند. اگرچه اسید رتینوئیک می‌تواند به‌صورت موضعی مصرف شود اما نسبت به کرم یا سرم حاوی رتینول، قوی‌تر است.

رتینوئید که به‌عنوان عنصر ضد پیری در بیشتر محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود، ماده‌ای از مشتقات ویتامین A است.
رتینوئید چگونه کار میکند؟

رتینوئید مانند بسیاری از محصولات ضد پیری و درمان آکنه، علاوه بر حذف سلول‌های مرده پوست، مولکول‌های کوچکی که رتینول را در عمیق‌ترین سطح اپیدرم(سطح بیرونی پوست) تشکیل می‌دهند، به لایه میانی پوست هدایت می‌کند.

رتینول در لایه میانی پوست با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد، به تقویت و تولید الاستین و کلاژن کمک می‌کند. درنتیجه پوست حجم گرفته، خطوط ریز و چین‌وچروک کاهش‌یافته و منافذ پوست کوچک‌تر می‌شوند.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

مطالعات نشان داده است که رتینوئید می‌تواند سطح هیدراتاسیون پوست را متعادل کند؛ همچنین با اثر لایه‌برداری ملایم روی پوست، باعث بهبود بافت و رنگ پوست می‌شود. رتینوئیدها با کنترل تولید بیش‌ازحد سبوم در منافذ پوست، حتی می‌توانند برای پوست‌های چرب نیز بسیار مفید باشند. این ماده با بازسازی سلول‌های پوستی و افزایش تولید کلاژن باعث لطیف شدن بافت و افزایش درخشندگی پوست شده و چین‌وچروک، اسکارها و لکه‌های ناشی از پیری را کاهش می‌دهد.

به پوستت جون تازه بده

مزایای رتینوئید

از مهم‌ترین مزایا رتینوئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان آکنه و جوش‌های سرسیاه و سرسفید
  • از بین بردن خط لبخند
  • کاهش چین‌ و چروک و خطوط ریز روی پوست
  • درمان بافت ناهموار پوست
  • کاهش لکه‌های قهوه‌ای ناشی از افزایش سن، کک‌ومک و سایر آسیب‌های ناشی از نور آفتاب، از دیگر مزایای رتینویید است.
  • با لایه‌برداری در سطح سلولی، پوست کدر را روشن کرده و در درمان هایپرپیگمنتیشن مؤثر است.
  • در کوچک کردن منافذ باز ناشی از آکنه، چربی پوست یا از دست دادن کلاژن مؤثر است.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید محصولات مراقبت از پوستی که حاوی رتینول هستند را به‌صورت روزانه استفاده کنید. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا پیشرفت‌های چشمگیری را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:جلوگیری از چروک پوست زودرس

عوارض رتینویید

اگرچه از رتینوئید اغلب با عنوان یک ماده معجزه‌آسا برای مراقبت از پوست یاد می‌شود اما در کنار این داستان‌های خوب، داستان‌های بدی نیز وجود دارد! اما آیا واقعاً رتینوئید توانایی صدمه زدن به پوست را دارد یا اینکه می‌تواند روتین مراقبت از پوست شما را به سمت بهتر شدن تغییر دهد؟

برخلاف برخی تصورات، رتینوئید یک ماده ایمن برای مراقبت از پوست به شمار می‌رود اما اگر به‌درستی از آن استفاده نکنید ممکن است با عوارض جانبی ناخواسته‌ای همراه شود. داروهای قوی‌تر رتینوئید مانند رتین A دارای عوارض جانبی بالقوه‌ای هستند بنابراین کسانی که پوست حساس یا تحریک‌پذیر دارند باید بااحتیاط از آن استفاده کنند.

عوارض رتینوئید

کسانی که برای اولین بار از محصولات حاوی رتینوئید استفاده می‌کنند، ممکن است پوسته‌پوسته شدن، قرمزی، خشکی و لایه‌برداری پوست را تجربه کنند.

اگرچه رتینوئید ماده بسیار مؤثری است اما اگر بیش‌ازحد استفاده شود یا ترکیبات قوی‌تر آن در روتین مراقبت از پوست قرار گیرد، ممکن است باعث تحریکات بیشتر مانند خارش و لکه‌های پوستی شود. این عوارض جانبی معمولاً پس از چند هفته استفاده منظم، از بین می‌روند بنابراین مهم است که به پوست زمان دهید تا خود را تنظیم کند.

بهتر است که برای هفته اول یک تا دو بار در هفته از آن استفاده کنید و با توجه به نوع واکنش پوستتان، استفاده از آن را به‌آرامی افزایش دهید. اگر قرمزی یا لایه‌برداری مشاهده کرده‌اید برای یک ماه فقط یک‌بار در هفته استفاده کنید و سپس به دو بار در هفته افزایش دهید؛

قبل از افزایش مصرف، پوست را ازنظر تحریک‌پذیری کنترل کنید. کسانی که کرم یا سرم حاوی رتینول استفاده می‌کنند، قبل استفاده از سایر محصولات مراقبت پوستی، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اجازه دهند تا رتینول جذب پوست شود. همچنین زمانی که از رتینول استفاده می‌شود، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست ضروری است زیرا رتینول می‌تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس‌تر کند.

برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از رتینول متوجه جوش‌های پوستی ­شوند، اگرچه این عارضه جانبی بسیار نادر است. تشدید اگزما، تغییر رنگ پوست، تورم و گزش از دیگر عوارض رتینوئید به شمار می‌رود که بسیار نادر است.

توصیه می‌شود که بانوان باردار قبل از درمان با رتینول، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنند زیرا برخی رتینوئیدها مانند ایزوترنینوئین که برای درمان آکنه به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود ممکن است با عوارض جانبی خطرناکی مثل سقط‌جنین همراه باشد.

بیشتر بخوانید:آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین دی؛

کلام آخر اینکه رتینوئید می‌تواند برای تمام نگرانی‌های شما، چه برای آکنه و چه رنگدانه­های پوستی، معجزه کند. فقط برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی، باید رتینول را کم­کم به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید. آیا تابه‌حال از رتینوئیدها برای درمان مشکلات پوستی استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

رتینوئید چیست؟

یک عنصر ضد پیری است که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. رتینویید از مشتقات ویتامین A است. این ماده رفتار سلول‌های مسن را تغییر می‌دهد و کمک می‌کند تا مثل سلول‌های جوان‌تر عمل کنند!

مزایای رتینوئید چیست؟

درمان آکنه و جوش‌های سرسیاه و سرسفید، کاهش چین و چروک، از بین بردن خط لبخند و کاهش لکه‌های پوستی و… از مزایای رتینوئید هستند.

عوارض رتینوئید چیست؟

پوسته‌پوسته شدن، قرمزی، خشکی، سوزش و خارش برخی از عوارض جانبی رتینوئید است البته این عوارض در همه بروز پیدا نمی‌کند

۱۵ دی ۱۴۰۰ ۲۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

27 دیدگاه برای رتینوئید چیست و چه مزایا و عوارضی بر پوست دارد؟

سلام وقتتون بخیر خیلی ممنون برای مطلب مفیدتون .فقط ایا مصرف رتینوئید همراه سرم ویتامین سی مشکلی بوجود میاورد؟

سلام وقت بخیر، آیا می توان از این محصول برای چروک‌های ریز اطراف چشم‌ها استفاده کرد ؟ و اینکه از چه سنی می توان از این محصول استفاده کرد؟؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی