چرا پوست من بی‌دلیل کبود می‌شود؟
۹ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کبودی بی دلیل پوست؛ چرا پوست من بی‌دلیل کبود می‌شود؟

1/5 - (1 امتیاز)

اغلب به دنبال یک ضربه شدید و آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی کوچک‌، خون زیر پوست جمع و آن ناحیه کبود می‌شود؛ بااین‌حال همه کبودی‌ها به این سادگی تعریف نمی‌شوند! اگرچه کبودی‌های بی دلیل پوست لزوماً به معنای بروز مشکلی در بدن نیستند اما باید جدی گرفته شوند. در این مقاله به بررسی عوامل و دلایل این کبودی‌ها می‌پردازیم و روش‌هایی برای درمان آن ارائه می­دهیم؛ با کیوت مگ همراه باشید.

عواملی که بر کبودی‌های بی دلیل پوست تأثیرگذارند

بیشتر کبودی‌های بی دلیل پوست نگران‌کننده نیستند و طی دو هفته بهبود می‌یابند. رنگ آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد چراکه رنگ پوست می‌تواند در ظاهر کبودی تأثیرگذار باشد. بااین‌حال کبودی‌های پراکنده و بی­دلیل ممکن است علامت بروز مشکلی در بدن باشند که تا به امروزه نادیده گرفته‌شده­اند، به‌خصوص اگر با علائم دیگر همراه باشند.

کبودی‌های بی دلیل پوست

کبودی در اندام میانی، پشت یا صورت می‌تواند نگران‌کننده باشد. در اینجا برخی از فاکتورهایی که بر کبودی‌های بی دلیل پوست تأثیرگذارند را ذکر کرده‌ایم:

  • سن: افراد مسن بسیار مستعد کبودی بی دلیل پوست هستند، به‌خصوص در ناحیه پشت بازوها که پوست نازک‌تر و از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است. با افزایش سن رگ‌های خونی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و راحت‌تر آسیب می‌بینند.
  • جنسیت: پوست زنان راحت‌تر از مردان کبود می‌شود. اگرچه هیچ دلیل پزشکی قطعی در مورد آن وجود ندارد اما شاید به این دلیل باشد که پوست زنان نازک‌تر است.
  • ژنتیک: تمایل به کبودی پوست می‌تواند از ژنتیک باشد. برای مثال بیماری فون ویلبراند یک بیماری خونریزی ارثی است که در آن خون به‌درستی لخته نمی‌شود. به‌واسطه این بیماری کبودی راحت‌تر و یا بزرگ‌تر رخ می‌دهد.
بیشتر کبودی‌های بی دلیل پوست نگران‌کننده نیستند و طی دو هفته بهبود می‌یابند، بااین‌حال کبودی‌های پراکنده و بی ­دلیل ممکن است علامت بروز مشکلی در بدن باشند که تا به امروزه نادیده گرفته‌شده­اند.
به پوستت جون تازه بده

 ۹ دلیل کبودی بی دلیل پوست

کبودی بی دلیل پوست بسیار شایع است و نسبتاً سریع هم بهبود می‌یابد بااین‌حال اگر کبودی ادامه‌دار شود، غیرمعمول به نظر برسد و یا تغییر اندازه دهد باید به دنبال یک بیماری زمینه‌ای یا عوامل دیگری باشید. برخی از دلایل احتمالی کبودی بی دلیل پوست عبارت‌اند از:

کبودی به دلیل مصرف دارو

1- داروها و مکمل‌ها:

داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن و کورتیکواستروئیدها توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند. این مسئله ممکن است به نشت خون از عروق و تجمع آن در زیر پوست منجر شود.

مطالعات نشان داده است که برخی مکمل‌های غذایی خاص مانند روغن ماهی، سیر و جینسینگ نیز ممکن است از عوامل خونریزی و کبودی بی دلیل پوست باشند. کسی که دارو مصرف می‌کند و کبودی برایش رخ می‌دهد باید از پزشک خود مشاوره بگیرد و در مورد دارو و سابقه پزشکی خانوادگی با او صحبت کند.

۲- اختلال خونریزی یا لخته شدن:

اختلالات زمینه‌ای خونریزی مانند هموفیلی، ترومبوسیتوپنی یا کمبود فاکتور V(نوعی اختلال خونریزی نادر) می‌تواند دلیل دیگری برای کبودی‌های بی دلیل پوست باشد. هموفیلی نوعی بیماری ژنتیکی است که در آن فرد فاقد فاکتور لخته شدن VIII یا XI است و درنتیجه کبودی بیش‌ازحد را تجربه می‌کند. این بیماری نادر در مردان بیشتر است.

در افراد مبتلا به ایمنی ترومبوسیتوپنی، تعداد پلاکت‌های خونی کم است ازاین‌رو کبودی بی‌دلیل ظاهر می‌شود-پلاکت‌ها سلول‌های هستند که به لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی کمک می‌کنند. کمبود فاکتور V نوعی اختلال خونریزی نادر است که در آن فرد فاقد فاکتور انعقادی پروتئین است.

این اختلال از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. علائم آن در هر سنی می‌تواند رخ دهد اما بیشتر در دوران کودکی اتفاق می‌افتد. خون‌دماغ شدن، وجود خون در ادرار یا مدفوع و خونریزی لثه از شایع‌ترین علائم اختلال خونریزی است.

۳- عفونت:

سپسیس(Sepsis) عفونتی است که باعث تجمع سموم در خون یا بافت‌ها می‌شود. افراد مبتلا به سپسیس اغلب لکه‌های خونی ریز، لکه­‌های ارغوانی و قرمز رنگ(petechiae) یا نواحی بنفش(purpura) روی پوست مشاهده می‌­کنند. اگر عفونت درمان نشود کبودی‌ها به هم متصل و کبودی‌های بزرگتری را ایجاد می‌کنند. سپسیس به‌عنوان مسمومیت خونی نیز شناخته می‌شود و فوراً باید درمان باشد.

کمبود ویتامین و کبودی بی دلیل پوست
سپسیس(Sepsis) عفونتی است که باعث تجمع سموم در خون یا بافت‌ها می‌شود.

۴- کمبود ویتامین:

یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد و به کبودی بی دلیل پوست کمک کند! افرادی که کمبود ویتامین C یا K دارند اغلب کبودی بیشتری را در بدن تجربه می‌کنند. ویتامین C یک ویتامین همه‌کاره سلامتی است که برای تولید کلاژن، تقویت سیستم ایمنی و حفظ فعالیت آنتی‌اکسیدانی بدن، حیاتی است. همچنین رادیکال‌های آزاد مضر را که می‌توانند منجر به تحلیل رفتن بافت و کبودی‌های بی دلیل پوست شوند، از بین می‌برد.

نتیجه کمبود شدید ویتامین C، نوعی بیماری به نام اسکوروی( یا اسکوربوت) است که منجر به خونریزی لثه، شکنندگی ناخن، خراب شدن دندان و نارسایی قلبی می‌شود. کمبود ویتامین K نیز می‌تواند به خونریزی شدید، رشد ضعیف استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود که عموماً در نوزادی رخ می‌دهد و در بزرگسالان نادر است.

مصرف داروهای ضد انعقاد و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند در تولید ویتامین K تداخل ایجاد کرده و باعث کمبود این ویتامین در بدن شود. افراد می‌توانند با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها از کمبود ویتامین در بدن جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین سی بر پوست!

۵- بیماری‌های کبد و کلیه:

هنگامی‌که کبد آسیب می­بیند، بدن تولید پروتئین‌های موردنیاز برای لخته شدن خون را متوقف می‌کند. به‌طور مثال سیروز(Cirrhosis) نتیجه آسیب مداوم و طولانی‌مدت کبد است که کبودی یکی از علائم آن است، اگرچه در کنار آن ممکن است با خستگی، از دست دادن اشتها، درد شکم و حالت تهوع ظاهر شود.

پوست فرد مبتلا به بیماری‌های کلیوی به دلیل از دست دادن خاصیت ارتجاعی، راحت‌تر کبود می‌شود. داروها نیز می‌توانند از روند لخته شدن خون جلوگیری کرده و عملکرد پلاکت‌ها را مهار کنند.

اکیموز(کوفتگی و تغییر رنگ پوست) که اغلب در صورت نشت خون از یک مویرگ آسیب‌دیده در بافت رخ می‌دهد، نیاز به یک برنامه درمانی پیشگیرانه دارد. بنابراین درصورتی‌که مشکوک به بیماری کبد یا کلیه هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۶- شیمی‌درمانی:

برخی روش‌های درمانی مانند شیمی‌درمانی می­توانند منجر به کبودی شوند و این بدان دلیل است که این روش‌های درمانی، مقدار پلاکت خون را کاهش می‌دهند. کبودی و خونریزی از شایع‌ترین علائم سرطان خون است که عموماً پشت بدن، پاها و دست‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۷- سندروم برنارد سولیر:

سندرم برنارد سولیر یک اختلال ارثی و نادر لخته شدن خون است. افراد مبتلا به این بیماری به‌راحتی دچار خونریزی مویرگ‌های کوچک در زیر پوست می‌شوند که درنتیجه آن پوستشان کبود می‌شود.

۸- سندروم گاردنر:

سندروم گاردنر وضعیتی است که در آن کبودی دردناک و غیرمنتظره‌ای عمدتاً در بازوها، پاها یا صورت رخ می‌دهد. این اختلال در خانم‌هایی که دچار بیماری روانی یا استرس عاطفی هستند بیشتر دیده می‌شود ازاین‌رو باید تحت درمان روان‌پزشکی قرار گیرند.

کبودی بی دلیل پوست در بارداری
سندروم گاردنر وضعیتی است که در آن کبودی دردناک و غیرمنتظره‌ای عمدتاً در بازوها، پاها یا صورت رخ می‌دهد.

۹- بارداری:

کبودی بی دلیل پوست اغلب در ۴.۴ تا ۱۱.۶ درصد از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد که می‌تواند به دلیل کاهش سطح پلاکت خون یا نشانه‌ای از ترومبوسیتوپنی بارداری باشد-که خود به پایین بودن سطح پلاکت خون مرتبط است. همیشه کبودی‌های بی‌دلیل در دوران بارداری را با پزشک یا ماما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: آکنه بارداری؛

درمان کبودی بی دلیل پوست چیست؟

یک کبودی اغلب با توجه به ظاهر و رنگ آن قابل‌تشخیص است اما اگر مکرراً و بی‌دلیل رخ دهد باید جدی‌تر بررسی شود. برای تشخیص، اغلب آزمایشات زیر انجام می‌شود:

  • عکس X-Ray برای بررسی شکستگی استخوان‌ها
  • آزمایش خون برای بررسی اختلالات لخته شدن و کمبود ویتامین

بیشتر کبودی‌ها اغلب طی دو هفته و بدون درمان بهبود می‌یابند اما کبودی‌های شدیدتر مثل هماتوم ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر کبودی در اثر آسیب‌دیدگی رخ داده است می‌توانید از مراحل زیر برای درمان سریعتر کمک بگیرید:

درمان کبودی بی دلیل پوست
بیشتر کبودی‌ها اغلب طی دو هفته و بدون درمان بهبود می‌یابند اما کبودی‌های شدیدتر مثل هماتوم ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد.
  • کمپرس سرد مانند کیسه یخ را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید تا سرعت بهبودی کبودی و تورم را کاهش دهد. یخ را مستقیماً روی پوست نگذارید و آن را در حوله بپیچید.
  • اگر کبودی ناحیه بزرگی از ران یا ساق پا را اشغال کرده است باید تا ۲۴ ساعت پس از آسیب‌دیدگی و تا حد امکان پا را بالا نگه دارید.
  • برای کاهش درد می‌توانید داروهای مسکن مانند استامینوفن مصرف کنید اما از مصرف داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن جداً خودداری کنید زیرا لخته شدن خون را کند کرده و در حقیقت خونریزی را طولانی‌تر می‌کنند.
  • بعد از حدود ۴۸ ساعت از کمپرس گرم در ناحیه آسیب‌دیده استفاده کنید. ۲ تا ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه این کار را تکرار کنید چراکه به افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند. به‌ این‌ ترتیب پوست سریع‌تر خون را جذب کرده و کبودی محو می‌شود.

درمجموع کبودی می‌تواند ناخوشایند باشد اما بیشتر کبودی‌ها بدون درمان بهبود می‌یابند. گاهی کبودی نشانه‌ای از یک مشکل جدی است بنابراین اگر با کبودی‌های بی دلیل پوست مواجه شده‌اید حتماً به پزشک مراجعه کنید. آیا تابه‌حال کبودی بی دلیل پوست را تجربه کرده‌اید؟ از چه راهکاری برای درمان بهره برده‌اید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کدام داروها موجب کبودی بدن میشود؟

داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن و کورتیکواستروئیدها توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند. این مسئله ممکن است به نشت خون از عروق و تجمع آن در زیر پوست منجر شود.

کمبود کدام ویتامین موجب کبودی بدن میشود؟

یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد و به کبودی بی دلیل پوست کمک کند! افرادی که کمبود ویتامین C یا K دارند اغلب کبودی بیشتری را در بدن تجربه می‌کنند.

سندروم گاردنر چیست؟

سندروم گاردنر وضعیتی است که در آن کبودی دردناک و غیرمنتظره‌ای عمدتاً در بازوها، پاها یا صورت رخ می‌دهد. این اختلال در خانم‌هایی که دچار بیماری روانی یا استرس عاطفی هستند بیشتر دیده می‌شود ازاین‌رو باید تحت درمان روان‌پزشکی قرار گیرند.

۹ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی