درمان تیرگی زیر بغل
۵ شهریور ۱۴۰۱ ۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان تیرگی زیر بغل؛ ۱۷ راهکار ساده و مؤثر

به این مطلب امتیاز دهید

هوا سرد شده است و شما خوشحالید که می‌توانید تیرگی زیر بغلتان را زیر لباس‌هایتان پنهان کنید؟ بهتر نیست نگرانی را کنار بگذارید و به فکر درمان باشید؟ تیرگی زیر بغل یک مشکل بسیار شایع است که اغلب به دلیل اصلاح، تجمع سلول‌های مرده، تعریق زیاد، استفاده برخی از داروها یا دئودورانت­ها ایجاد می‌شود. اما آیا این بدان معناست که باید با لباس‌های بدون آستین خداحافظی کنید؟ قطعا جواب این سؤال منفی است! زیرا در این مقاله ما چند راهکار مؤثر برای درمان تیرگی زیر بغل ارائه می‌دهیم تا زیبایی خود را به رخ بکشید!

علت سیاهی زیر بغل

هر یک از این علت‌ها را می‌توان به راحتی درمان کرد. بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در مورد خطرات و عوارض سیاهی زیر بغل نیست. سیاه شدن زیر بغل دلایل بسیار زیادی دارد که ما در این بخش به همه این دلایل اشاره کرده ایم:

درمان تیرگی زیر بغل در خانه
پوست زیر بغل بسیار لطیف و حساس است بنابراین به‌ راحتی در معرض انواع آسیب‌های پوستی مانند تیرگی، موهای زیرپوستی، اثرات شدید دئودورانت­ها و عفونت‌های پوستی قرار می‌گیرد.
  • پدیده‌های ژنتیکی
  • اصطکاک بین یک تی‌شرت تنگ و زیر بغل
  • تعرق بیش از حد
  • عفونت‌های ناشی از شستن نادرست زیر بغل
  • متابولیزه شدن باکتری‌های عرق و چربی پوست (به نام کورینه باکتریوم)
  • تجمع بیش از حد رنگ‌دانه‌ها در بافت بعد از التهاب (ناشی از آسیب یا آلرژی)
  • تراشیدن موی زیر بغل: در این مورد برای نتیجه بهتر می توان از لیزر موهای زائد استفاده نمود.
  • تجمع پوست مرده
  • مواد شیمیایی
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری با پایه‌ی آندروژن
  • الکل و عطر قوی در اسپری‌ها
  • اضافه وزن (ایجاد اصطکاک مکانیکی با پوست اطراف)
  • بیماری نادر پوستی به نام آکانتوز نیگریکان (وضعیتی که به دیابت‌های مقاوم نسبت به انسولین مربوط می‌شود)
  • رسوب هموسیدرین (Hemosiderin)
به پوستت جون تازه بده

پیشگیری از تیرگی زیر بغل

بهترین راه برای پیشگیری از سیاه شدن زیر بغل، رعایت کردن همه اقداماتی است که از بروز عوامل تغییر رنگ زیر بغل جلوگیری می‌کند. برای مثال اگر زیاد عرق می‌کنید، لباس تنگ نپوشید و سعی کنید هر چقدر می‌توانید، زیر بغل خود را بیشتر بشویید.

تمیز و خشک نگه داشتن زیر بغل می‌تواند به جلوگیری از لکه‌های پوستی و عوارضی که این ناحیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کمک کند.همچنین می‌توانید به جای استفاده از خوشبو کننده‌هایی که حاوی ترکیبات ناسازگار با پوست شما هستند، از کرم‌های ضد قارچ و پودرهای مخصوصی که برای این منظور عرضه می‌شود، استفاده کنید.

چگونه تیرگی زیر بغل را در خانه درمان کنیم؟

پوست زیر بغل بسیار لطیف و حساس است بنابراین به‌ راحتی در معرض انواع آسیب‌های پوستی مانند تیرگی، موهای زیرپوستی، اثرات شدید دئودورانت­ها و عفونت‌های پوستی قرار می‌گیرد. بااین‌حال اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید از شر تیرگی زیر بغل خلاص شوید درمان‌های خانگی زیر را دنبال کنید:

درمان تیرگی زیر بغل با آلوورا
کمی از ژل را برداشته و به زیر بغل خود بمالید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند، درنهایت با آب بشویید و خشک کنید.

۱- آلوورا

اگر به دنبال یک درمان طبیعی برای روشن شدن پوست زیر بغل خود هستید یک برگ تازه آلوورا جواب می‌دهد! ژل آلوورا از آلوئسین تشکیل شده است، ترکیبی که از رشد آنزیمی که مسئول رنگدانه سازی پوست است جلوگیری می‌کند. این گیاه ضد باکتری است بنابراین برای تسکین و از بین بردن هرگونه التهاب پوستی نیز بسیار عالی است.

یک برگ تازه آلوورا را بچینید و از وسط شکاف دهید. سپس ژل آلوورا را از آن بیرون کشیده و در کاسه‌ای بریزید. کمی از ژل را برداشته و به زیر بغل خود بمالید. بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند، درنهایت با آب بشویید و خشک کنید. تا زمانی که پوستتان روشن شود می‌توانید از این درمان به‌صورت روزانه استفاده کنید.

۲- زردچوبه

زردچوبه به دلیل خاصیت روشن‌کنندگی­ای که دارد به‌عنوان یک ماده مؤثر در بسیاری از محصولات گیاهی مراقبت از پوست استفاده می‌شود و می‌تواند به درمان تیرگی زیر بغل نیز کمک کند.

یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق چای‌خوری شیر و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. این ترکیب را به زیر بغل بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید. برای اثربخشی درمان می‌توانید دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

اگر به دنبال یک درمان طبیعی برای روشن شدن پوست زیر بغل خود هستید زردچوبه یک سفیدکننده طبیعی است که می­تواند در درمان تیرگی زیر بغل مؤثر باشد.

۳- روغن درخت چای

این داروی جادویی نه‌تنها به درمان تیرگی زیر بغل کمک می‌کند بلکه بوی خوبی نیز دارد. روغن درخت چای با خواص آنتی‌اکسیدانی خود به روشن شدن پوست کمک می‌کند و خواص ضد میکروبی آن نیز با بوی بد عرق مبارزه کرده و زیر بغل شما را شاداب نگه می‌دارد.

شما برای این درمان به ۱ فنجان آب مقطر و ۵ تا ۶ قطره روغن درخت چای نیاز دارید. این مواد را در یک بطری اسپری بریزید و خوب تکان دهید. سپس زیر بغل اسپری کنید و بگذارید خشک شود. می‌توانید هر روز از این اسپری استفاده کنید.

درمان تیرگی زیر بغل با لیمو
می‌توانید ۳ تا ۴ بار در هفته از آب‌لیمو برای درمان تیرگی زیر بغل خود استفاده کنید.

۴- لیمو

آب لیمو برای روشن شدن پوست زیر بغل معجزه می‌کند. لیمو حاوی مقادیر زیادی اسیدسیتریک است ازاین‌رو یک ضدعفونی‌کننده و سفیدکننده طبیعی به شمار می‌رود.

می‌توانید ۳ تا ۴ بار در هفته از آب‌لیمو برای درمان تیرگی زیر بغل خود استفاده کنید. کافی است یک لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و به زیر بغل بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند سپس با آب خنک زیر بغلتان را بشویید.

 ۵- سیب‌زمینی

سیب‌زمینی یکی از ارزان‌ترین راه­ها برای درمان تیرگی زیر بغل است. این ماده نه‌تنها به روشن شدن پوست کمک می‌کند بلکه در کاهش لکه و خارش نیز مؤثر است.

یک عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آب سیب‌زمینی را با کمک پنبه به زیر بغل بمالید؛ اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند سپس با آب بشویید. برای به دست آوردن نتایج دلخواه می‌توانید یک تا دو بار در روز از این درمان استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: فواید گلاب برای پوست و مو

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۶- گلاب

گلاب علاوه بر اینکه سبب تقویت پوست می‌شود برای درمان تیرگی زیر بغل نیز ایده ­آل است. ۱ قاشق سوپ‌خوری گلاب درجه‌یک را با ۱ قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین مخلوط کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرد. سپس آن را به زیر بغل بمالید و بگذارید ۶ تا ۷ دقیقه بماند و بعد بشویید.

گلاب دارای مزایای پوستی متعددی است و سبب تسکین پوست، بهبود گردش خون، روشن شدن پوست و حفظ تعادل PH پوست می‌شود. مزیت لایه‌برداری پوست با گلاب نیز با افزودن جوش‌شیرین حاصل می‌شود. شما می‌توانید دو بار در هفته از این محلول استفاده کنید.

۷- روغن آفتاب‌گردان

روغن آفتابگردان برای درخشش و شادابی طبیعی پوست زیر بغل فوق‌العاده است زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است. کافی است چند قطره روغن آفتاب‌گردان ارگانیک را زیر بغل بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و در آخر با آب گرم بشویید. می‌توانید با روزی دو بار استفاده، بهترین نتیجه را از این درمان خانگی بگیرید.

درمان تیرگی زیر بغل با خیار
خیار خاصیت سفیدکنندگی داشته و می‌تواند به روشن شدن پوست تیره زیر بغل کمک کند.

۸- خیار

روزانه چند برش خیار تازه را بردارید و به زیر بغل بمالید. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب بشویید. خیار خاصیت سفیدکنندگی داشته و می‌تواند به روشن شدن پوست تیره زیر بغل کمک کند.

۹- خمیردندان

این روش درمانی کمی عجیب به نظر می‌رسد اما می‌تواند به روشن شدن پوست زیر بغل کمک کند! خمیردندان حاوی جوش‌شیرین و مقدار کمی فلوراید است ازاین‌رو می‌تواند در از بین بردن تیرگی و رنگدانه­ها پوستی مؤثر باشد.

یک لایه نازک از خمیردندان را به زیر بغل بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس با آب بشویید. می‌توانید دو تا سه بار در روز این درمان را تکرار کنید. 

۱۰.روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون برای درمان­های زیبایی از گذشته مرسوم بوده و امروزه نیز بسیار موردتوجه است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای مخلوط کنید تا یک لایه‌بردار خانگی داشته باشید. آن را به مدت دو دقیقه روی پوست زیر بغل اسکراب کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با آب معمولی بشویید.

۱۱- سرکه سیب

سرکه سیب نه‌تنها باعث کاهش چربی پوست می‌شود بلکه سلول‌های مرده پوست را نیز از بین می‌برد زیرا حاوی اسیدهای ملایمی است که پاک‌کننده‌های طبیعی هستند. دو قاشق سرکه سیب را با کمی جوش‌شیرین مخلوط کنید و به زیر بغل بمالید. بگذارید ۵ دقیقه بماند تا خشک شود، سپس با آب سرد بشویید.

سرکه سیب نه‌تنها باعث کاهش چربی پوست می‌شود بلکه سلول‌های مرده پوست را نیز از بین می‌برد زیرا حاوی اسیدهای ملایمی است که پاک‌کننده‌های طبیعی هستند.

۱۲– روغن نارگیل

یکی دیگر از مواد طبیعی موثر برای رفع تیرگی زیر بغل، روغن نارگیل است. خواص روغن نارگیل برای پوست و مو بر هیچ کسی پوشیده نیست.

این روغن شگفت انگیز در از بین بردن سیاهی زیر بغل نیز تاثیر دارد. برای استفاده از این روغن گیاهی می‌توانید، یک قاشق مربا خوری روغن نارگیل را روی پوست تمیز قرار داده و به خوبی ماساژ دهید.

سپس اجازه دهید تا به مدت 15 دقیقه روی پوست باقی بماند. پس از گذشت این مدت می‌توانید پوست خود را با استفاده از آب و صابون شستشو دهید. شما می‌توانید دو بار در هفته از این روش برای رفع تیرگی زیر بغل خود استفاده نمایید.

۱۳- پوست پرتقال

۱ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری گلاب را با مقدار کافی از پودر پوست پرتقال مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. زیر بغل را به آرامی با خمیر مالش دهید و سپس قبل از شستشو با آب خنک، اجازه دهید خمیر حدودا ۱۵ دقیقه بر محل تیرگی باقی بماند. این کار را هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید.

۴ راهکار رفع سیاهی زیر بغل با درمان های پزشکی

میکرودرم ابریژن

سیاهی زیر بغل را با استفاده از روش میکرودرم ابریژن هم می‌توان درمان کرد. در این روش از نیروی فشار و مکش کنترل شده برای تماس دادن کریستال‌های ساینده اکسید آلومینیوم بر روی سطح پوست استفاده می‌شود.

روش میکرودرم ابریژن با ساییدن ملایم پوست به وسیله ذرات بسیار ریز کریستال می‌تواند تغییرات رنگ پوست را برطرف کند. میکرودرم ابریژن یک روش کاملاً بدون درد است.

روش میکرودرم ابریژن با ساییدن ملایم پوست به وسیله ذرات بسیار ریز کریستال می‌تواند تغییرات رنگ پوست را برطرف کند.

لیزر درمانی

 اگر هیچ یک از روش‌های طبیعی و خانگی در رفع سیاهی زیر بغل مؤثر نبود و هنوز هم از این بابت نگرانی دارید، آخرین کاری که می‌توانید انجام دهید، مراجعه به یک متخصص است. کاری که متخصص انجام می‌دهد، استفاده از لیزر و نور ماوراء بنفش برای روشن کردن رنگ پوست است.

البته این شاید گران‌ترین راه برای درمان سیاهی زیر بغل باشد، اما اگر هیچ روش دیگری برای این کار مؤثر نبوده است، تنها گزینه باقیمانده می‌باشد.

ممکن است افرادی که پوست تیره‌ دارند، مشکلاتی با روش‌هایی که در آنها از لیزر استفاده می‌شود نیز داشته باشند. برای مثال شاید نتایج ماندگاری در این افراد به دست نیاید یا باعث بروز حساسیت پوستی شود. بنابراین اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، نباید از این روش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لیزردرمانی برای چه کسانی مناسب است؟

بوتاکس

تزریق بوتاکس در گذشته اغلب برای کشیدن و سفت کردن ماهیچه‌های صورت مورد استفاده می‌گرفت. اما امروزه می‌توان از این روش برای درمان تعریق زیاد زیر بغل نیز استفاده کرد. برای این منظور مجراهای عرق موجود در پوست با تزریق بوتاکس برای مدت 6 ماه مسدود می‌شوند.

انجام این عمل برای زیر هر دو بغل فقط نیم ساعت زمان می‌برد. در این روش ابتدا از یک کرم بی حس کننده در ناحیه مورد نظر استفاده شده و سپس یک ماده یددار روی پوست مالیده می‌شود تا رنگ پوست تیره‌تر شده و منافذی که محلول بوتاکس باید در آن تزریق شود، مشخص گردد. در نهایت از پودر تالک برای تسکین ناحیه مورد عمل استفاده می‌شود.

لایه برداری با مواد شیمیایی

لایه برداری با مواد شیمیایی هم اثر بسیار خوبی در رفع سیاهی زیر بغل دارد. در این روش از یک ماده شیمیایی ایمن و مؤثر برای رفع بسیاری از انواع لکه‌های پوستی استفاده می‌شود. یک اسید برای برداشتن لایه سطحی پوست که آسیب دیدگی در آن وجود دارد، استفاده می‌شود که رنگ پوست را شفاف می‌کند.

بعد از این عمل، سلول‌های مرده پوست می‌ریزند و پوست سالم و شفاف ظاهر می‌شود. اسیدهایی که در این روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً از نوع اسیدهای آلي و طبیعی موجود در میوه‌ها هستند که گاهی اوقات تحت عنوان اسیدهای آلفا هیدروکسی نيز شناخته می‌شوند.

لایه برداری با مواد شیمیایی باعث روشن شدن رنگ پوست زیر بغل و حتی برطرف شدن سایر عوارض پوستی می‌شود و از این طریق رنگ روشن و یکنواختی بر روی پوست ایجاد می‌کند.

اگر تیره شدن پوست برخی از نواحی بدن شما مانند پوست زیربغل در حال تیره شدن است. و این موضوع شما را نگران می‌کند در مرحله اول با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در صورتی که علت تیرگی پوست شما بر اثر عوامل بالینی و بیماری نبود با تشخیص پزشک از روش های کلینیکی و خانگی رفع تیرگی زیر بغل، برای روش سازی پوست خود کمک بگیرید.

اگرچه درمان‌های طبیعی فوق برای پوست بی‌خطر هستند اما اگر پوست حساس یا مستعد آلرژی دارید ابتدا هریک از آن‌ها را روی مچ دست امتحان کنید. همچنین با لایه‌برداری، تمیز کردن منظم و استفاده از اپیلاسیون به‌جای اصلاح با تیغ، می‌توان از تیرگی زیر بغل جلوگیری کرد. شما برای درمان تیرگی زیر بغل از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟ لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

چگونه از تیرگی زیر بغل پیشگیری کنیم؟

برای مثال اگر زیاد عرق می‌کنید، لباس تنگ نپوشید و سعی کنید هر چقدر می‌توانید، زیر بغل خود را بیشتر بشویید. تمیز و خشک نگه داشتن زیر بغل می‌تواند به جلوگیری از لکه‌های پوستی و عوارضی که این ناحیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کمک کند.همچنین می‌توانید به جای استفاده از خوشبو کننده‌هایی که حاوی ترکیبات ناسازگار با پوست شما هستند، از کرم‌های ضد قارچ و پودرهای مخصوصی که برای این منظور عرضه می‌شود، استفاده کنید.

روغن آفتابگردان چگونه سیاهی زیربغل را رفع میکند؟

روغن آفتابگردان برای درخشش و شادابی طبیعی پوست زیر بغل فوق‌العاده است زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است. کافی است چند قطره روغن آفتاب‌گردان ارگانیک را زیر بغل بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و در آخر با آب گرم بشویید. می‌توانید با روزی دو بار استفاده، بهترین نتیجه را از این درمان خانگی بگیرید.

آیا میکرودرم آبریژن سیاهی زیربغل را رفع میکند؟

سیاهی زیر بغل را با استفاده از روش میکرودرم ابریژن هم می‌توان درمان کرد. در این روش از نیروی فشار و مکش کنترل شده برای تماس دادن کریستال‌های ساینده اکسید آلومینیوم بر روی سطح پوست استفاده می‌شود. روش میکرودرم ابریژن با ساییدن ملایم پوست به وسیله ذرات بسیار ریز کریستال می‌تواند تغییرات رنگ پوست را برطرف کند. میکرودرم ابریژن یک روش کاملاً بدون درد است.

۵ شهریور ۱۴۰۱ ۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی