درم ابریژن چیست؟
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درم ابریژن چیست؟ مزایا و معایب درم ابریژن برای پوست

به این مطلب امتیاز دهید

درم ابریژن روشی نوین در جوانسازی پوست است که باعث ایجاد سطح جدیدی از پوست شده و با استفاده از دستگاهی که به‌سرعت در حال چرخش است لایه خارجی پوست را از بین می‌برد. پوستی که مجدداً رشد می‌کند معمولاً صاف‌تر است. درم ابریژن می‌تواند در کاهش خطوط ظریف صورت مؤثر باشد و بسیاری از نواقص پوستی ازجمله آکنه، جوش‌های ناشی از جراحی، لکه‌های پیری و چین‌وچروک را بهبود بخشد. این روش در مقایسه با سایر روش‌های مراقبتی که بازار را اشباع کرده‌اند، عملکرد قابل‌توجهی دارد و از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

با ظاهر شدن آثاری چون چین و چروک، خطوط و لک های پوستی در هر سنی، فرد درصدد رفع آنها بر می‌آید. یکی از متد های جوانسازی و رفع عیوب و مشکلات پوستی، لایه برداری به روش درم ابریژن است.درم ابریژن می‌تواند خطوط ریز صورت را کاهش دهد و اسکارها را بهبود بخشد (اسکارهای ناشی از آکنه). درم ابریژن می‌تواند تنها و یا در ترکیب با سایر روش های زیبایی به کار رود.در طول درم ابریژن پوست شما بی حس خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش جوانسازی پوست بیشتر آشنا شوید.

درم ابریژن چیست؟

Dermabrasion در لغت به معنای “تراشیدن پوست” است. درواقع در این روش درمانی یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک از یک ابزار پرسرعت چرخشی برای سابیدن پوست استفاده می‌کند تا لایه‌های خارجی پوست را از بین ببرد و هرگونه بی‌نظمی در سطح پوست را بهبود بخشد. بنابراین اگر پوست صاف‌تری می‌خواهید درم ابریژن گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

درم ابریژن برای پوست
درم ابریژن روشی نوین در جوانسازی پوست است که باعث ایجاد سطح جدیدی از پوست شده و با استفاده از دستگاهی که به‌سرعت در حال چرخش است لایه خارجی پوست را از بین می‌برد.
درم ابریژن روشی برای جوانسازی پوست است که از یک ابزار پرسرعت چرخشی برای سابیدن لایه‌های خارجی پوست استفاده می‌کند تا هرگونه بی‌نظمی در سطح پوست را بهبود بخشد.

در حین درمان پوست با Dermabrasion، پزشک با داروهای بی‌حس‌کننده پوستتان را بی‌حس می‌کند؛ بسته به میزان درمان، ممکن است از داروهای آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی در این مرحله استفاده شود. پوستی که با درم ابریژن درمان می‌شود تا چند هفته حساس و لکه‌دار خواهد بود.

پوست صاف و جدیدی که بعد از سایش رونمایی می‌شود در ابتدا صورتی رنگ است و به‌تدریج یک رنگ طبیعی پیدا می‌کند؛ ممکن است حدود سه ماه طول بکشد تا رنگ پوست به حالت عادی برگردد. تا چند روز بعد از درمان نیز ممکن است احساس کشیدگی یا سوختگی در پوست داشته باشید. معمولاً بعد از 7 تا 10 روز بهبودی اتفاق می‌افتد.

به‌طورکلی اکثر افراد می‌توانند طی 7 تا 14 روز بعد از جراحی، فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر گیرند. بهتر است تا چند هفته بعد از طبیعی شدن رنگ پوست در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید. همچنین قبل از ورود به فضای باز از کرم ضد آفتاب با SPF30 یا بیشتر استفاده کنید و کلاهی لبه­‌دار روی سرتان بگذارید.

مزایا درم ابریژن
درم ابریژن اگر توسط یک متخصص یا جراح پوست انجام شود بسیار کم‌خطر است اما ممکن است روی برخی از انواع پوست نتیجه مطلوبی حاصل نشود
به پوستت جون تازه بده

مزایای Dermabrasion برای پوست

درم ابریژن برای بهبود جای زخم‌های آکنه، علائم آبله و زخم‌های ناشی از تصادف یا بیماری استفاده می‌شود اما در درمان عیوب پوستی مادرزادی، خال‌های گوشتی، ماه‌گرفتگی مادرزادی یا زخم‌های ناشی از سوختگی مؤثر نیست. به‌طورکلی درم ابریژن فقط برای افرادی که پوست روشن دارند بی‌خطر است و برای افراد با پوست تیره مناسب نیست چراکه ممکن است باعث ایجاد زخم یا تغییر رنگ پوست شود. از دیگر مزایا درم ابریژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان اسکارهای ناشی از آکنه، جراحی یا جراحات
  • از بین بردن چین‌وچروک‌های ظریف به‌خصوص خطوط اطراف لب
  • درمان آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب ازجمله لکه‌های پیری
  • پاک کردن تتو و خالکوبی
  • از بین بردن تورم و قرمزی بینی(رینوفیما)
  • از بین بردن وصله‌های پوستی بالقوه پیش سرطانی
  • درمان آفتاب سوختگی
  • رفع خال های سطحی
  • رفع اسکار جراحی
  • رفع خطوط دور لب و پیشانی
  • پوست ناهموار

بیشتر بخوانید: پیلینگ صورت چیست؟

معایب درم ابریژن

درم ابریژن اگر توسط یک متخصص یا جراح پوست انجام شود بسیار کم‌خطر است اما ممکن است روی برخی از انواع پوست نتیجه مطلوبی حاصل نشود یا با عوارض جانبی زیر همراه شود:

  • قرمزی و تورم: ممکن است پوست بعد از درم ابریژن کمی قرمز و متورم شود. این تورم و قرمزی عموماً بعد از چند روز کاهش می‌یابد اما ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد.
  • آکنه: ممکن است بعد از درمان با درم ابریژن جوش‌های سفید رنگی روی پوست مشاهده کنید. این برجستگی‌ها معمولاً خودبه‌خود از بین می‌روند. اگرچه استفاده از صابون یا پدهای ساینده نیز می‌تواند در از بین بردن آن‌ها مفید باشد.
  • بزرگ شدن منافذ: بزرگ شدن منافذ پوست از دیگر معایب درم ابریژن است.
معایب درم ابریژن
درم ابریژن برای بهبود جای زخم‌های آکنه، علائم آبله و زخم‌های ناشی از تصادف یا بیماری استفاده می‌شود اما در درمان عیوب پوستی مادرزادی، خال‌های گوشتی، ماه‌گرفتگی مادرزادی یا زخم‌های ناشی از سوختگی مؤثر نیست.
  • تغییرات ناهموار در رنگ پوست: ممکن است پوست تحت درمان با درم ابریژن به‌طور موقت نسبت به حالت طبیعی تیره‌تر یا روشن‌تر و یا حتی لکه‌دار شود. این مشکل در افراد با پوست تیره بیشتر دیده می‌شود و گاهی می‌تواند دائمی باشد.
  • عفونت: بروز عفونت‌های باکتریایی، قارچی یا ویروسی یکی دیگر از معایب درم ابریژن است که به‌ندرت رخ می‌دهد.
  • تشکیل اسکار: درم ابریژن اگر به‌صورت عمیق انجام شود می‌تواند منجر به زخم شود. برای نرم کردن ظاهر این اسکارها می‌توان با مشورت پزشک از داروهای استروئیدی استفاده کرد.
  • سایر واکنش‌های پوستی: اگر اغلب دچار بثورات پوستی آلرژیکی یا سایر واکنش‌های پوستی می‌شوید توجه داشته باشید که درم ابریژن می‌تواند سبب تحریک چنین واکنش‌هایی در پوست شود.

قبل از Dermabrasion رعایت چه نکاتی ضروری است؟

  • قبل درم ابریژن مصرف داروهای رقیق کننده خون را قطع کنید، مصرف برخی داروها که سبب تیره تر شدن پوست می‌شود (هایپرپیگمنتاسیون) نیز باید قطع گردد.
  • توقف مصرف سیگار یک یا دو هفته قبل از درم ابریژن و تا مدتی بعد از درم ابریژن الزامی است. سیگار جریان خون در پوست را کم کرده و سبب کند شدن فرایند بهبودی می‌شود.
  • از داروهای آنتی ویرال قبل و بعد از درمان باید استفاده کنید تا از بروز عفونت ویروسی تبخال جلوگیری شود.
  • مصرف آنتی بیوتیک قبل از درمان در صورت داشتن آکنه فعال
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل از درم ابریژن می تواند سبب پیگمنتاسیون نامنظم در ناحیه درمان شود.
  • اگر از مشتقات ایزوترتینوئین مانند رآکوتان استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

چه افرادی نمی­توانند از درم ابریژن استفاده کنند؟

اگرچه افراد در هر سنی می‌توانند از درم ابریژن برای درمان مشکلات پوستی استفاده کنند بااین‌حال برای افرادی با شرایط زیر مناسب نیست:

چه افرادی میتوانند از درم ابریژن استفاده کنند؟
درم ابریژن اگر به‌صورت عمیق انجام شود می‌تواند منجر به زخم شود. برای نرم کردن ظاهر این اسکارها می‌توان با مشورت پزشک از داروهای استروئیدی استفاده کرد.
  • افرادی که در طول سال‌های گذشته از داروهای مانند ایزوترتینوئین برای درمان جوش استفاده کرده‌اند نمی‌توانند از درم ابریژن استفاده کنند.
  • افرادی که سابقه بیماری­ کلوئید(برآمدگی ناشی از رشد بیش‌ازحد بافت اسکار) فردی یا خانوادگی داشته‌اند.
  • برای پوست‌های جوش‌دار و چرکین نمی‌توان از این روش استفاده کرد چراکه خطر عفونت وجود دارد.
  • اگر به واکنش‌های پوستی، بثورات آلرژیک، تب‌خال و زخم‌های سرد مبتلا هستید فرد مناسبی برای استفاده از درم ابریژن نخواهید بود چراکه باعث تحریک و تشدید این مشکلات می‌شود.
  • اگر زخم‌هایی از سوختگی شدید روی پوستتان دارید یا از لایه‌برداری شیمیایی و پرتودرمانی استفاده کرده‌اید نمی­توانید از درم ابریژن استفاده کنید.

میکرودرم ابریژن چیست؟

در Dermabrasion با استفاده از یک ابزار خاص روی پوست شما شن پاشیده می‌شود. با این کار لایه پوستی جدید و لطیف جایگزین پوست تحت درمان شما می‌شود.در میکرودرم پوست، کریستال‌های لایه‌بردار ریز روی پوست اسپری می‌شوند. این روش برای درمان مشکلاتی مانند پوست کدر، لکه‌های قهوه‌ای و لکه‌های ناشی از افزایش سن بسیار مناسب است.

میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن


تفاوت درم ابریژن با میکرودرم ابریژن چیست؟

Dermabrasion و میکرودرم ابریژن هر دو روشی برای جوانسازی پوست هستند اما آنچه در انتخاب این دو روش برای رفع مشکلات پوستی حائز اهمیت است، کارایی هر روش متناسب با نوع پوست فرد می‌باشد.

در افراد با انواع پوست، روش میکرودرم ابریژن مناسب تر بوده زیرا به دلیل ظرافت در کار سبب لک یا تغییر رنگ پوست و یا ایجاد زخم نمی‌شود اما برای افراد با پوست روشن، روش درم ابریژن مناسب تر است زیرا برای افراد با پوست تیره این روش ممکن است باعث ایجاد لک، زخم و تغییر رنگ گردد.

در میکرودرم ابریژن، کریستال های لایه بردار کوچکی روی پوست اسپری شده و سبب لایه برداری می‌گردند که از این جهت این روش بیشتر برای درمان مشکلات عمیق پوستی چون زخم، خطوط کشیدگی، پوست شل، چروک و جای جوش استفاده می‌شود. درم ابریژن بیشتر برای درمان جای جوش، آبله و آثار ناشی از حوادث و بیماری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان نقص های مادرزادی پوست، ماه گرفتگی و زخم ناشی از اثر سوختگی مؤثر نیست.

مدت زمان لازم برای انجام روش میکرودرم ابریژن نسبت به درم ابریژن کمتر است. یک جلسه میکرودرم ابریژن معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

بیماران پس از یک جلسه درمان، شاهد بهبودی در رنگ پوست، رفع چروک صورت و جای جوش صورت خود هستند اما نتایج پایدار تنها پس از چندین جلسه درمان پی در پی در طول چند هفته حاصل می‌شوند. پس از انجام میکرودرم پوست به طور موقت کمی ملتهب و قرمز می‌شود که پس از ۲۴ ساعت برطرف می‌گردد.

از این روش برای افرادی که به بهبود پوست در کمترین زمان ممکن نیاز دارند می‌توان بهره برد. پس از لایه برداری به روش میکرودرم ابریژن، پوست فرد نرم تر و روشن تر می‌گردد. با میکرودرم ابریژن لکه های حاصل از حاملگی، آفتاب سوختگی و… تا ۴۰ درصد برطرف می‌شوند همچنین اثر بخشی میکرودرم ابریژن در مواردی مانند جای جوش ها حداکثر تا پنجاه درصد می‌باشد.

اثرات مثبت درم ابریژن چه زمانی قابل مشاهده است؟

درم ابريژن مي‌تواند باعث پيشرفت‌هاي قابل توجهي در سطح پوست شما بشود، اما مدتي طول مي‌كشد تا شما بتوانيد نتايج نهايي را ببينيد. پوست شما بلافاصله بعد از اين روش دچار ترشح و دلمه مي‌شود. در زمانيكه در عرض يك هفته بهبود پيدا كرد، شما كاملا به رنگ قرمز مي‌باشيد.

اين حالت رنگ صورتي پوست شما بر حسب عمق درمان در حدود 3-1 ماه طول مي‌كشد تا به تدريج ناپديد شود. در زمانيكه پوست جديد شما كاملا داراي رنگدانه شده و رنگ آن بايستي با پوست اطراف همخوان باشد كه باعث ايجاد يك حالت صاف تر و شاداب تري مي‌شود. پيگيري توسط يك متخصص پوست و زيبايي بهترين راه براي اطمينان از نتايج طولاني مدت متعاقب درمان‌هاي درم ابريژن است.

درم ابريژن مي تواند باعث پيشرفتهاي قابل توجهي در سطح پوست شما بشود، اما مدتي طول مي كشد تا شما بتوانيد نتايج نهايي را ببينيد.

مراقبت های بعد از انجام درم‌ابریژن

  • عموماً پس از ۱۰ روز بهبودی حاصل می‌شود.
  • ممکن است پزشکتان با صلاحدید خود جهت بهبود حس خراشیدگی و التهاب پوست بعد از انجام درمان برایتان داروهای مسکن یا آرام بخش تجویز کند.
  • مصرف آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی و داروهای ضد تبخال و کرم های ترمیم کننده بعد از عمل ضروری است.
  • برای تکمیل فرایند درمان، تا تکمیل فرآیند شما باید تحت نظر پرشک باشید.
  • توصيه مي شود تا بعد از درمان براي 6-3 ماه از مواجهه غيرضروري مستقيم و غيرمستقيم با نور خورشيد اجتناب كنيد.
  • مرتب از كرم ضدآفتاب استفاده نماييد.
  • به مدت ۴۸ ساعت پس از درم ابریژن الکل ننوشید و آسپیرین یا هر محصول حاوی آسپیرین یا ایبوپروفن را تا یک هفته پس از انجام درم ابریژن مصرف نکنید. همچنین از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • پوست بعد از انجام درم ابریژن ظرف هفت تا ده روز ترمیم میشود ولی قرمزی ناشی از آن برحسب جنس پوست هر فرد، تا مدتی باقی می‌ماند که پروسه طبیعی بوده و با مراقبت از آفتاب و اجرای دستورات پزشک برطرف خواهد شد.
  • برای کاهش لک های بعد از درم ابریژن باید از کرم های لایه بردار و لک بر بعد از ترمیم پوست استفاده شود.
  • در صورت تداوم قرمزی، از لیزرهای PDL و دستگاه IPL می توان جهت بهبود قرمزی استفاده نمود.

اتفاقات دوران بهبودی

  • احساس درد و سوزش
  • خارش پوست
  • پوسته پوسته شدن زخم در زمان شروع بهبودی
  • تورم و قرمز شدن پوست

بیشتر بخوانید: پاکسازی صورت با لیزر؛

در صورت داشتن درد، پزشک می تواند از مسکن هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و یا ناپروکسن سدیم تجویز نماید.

برای حفظ طراوت و رفع برخی از مشکلات پوستی، هر چند وقت یکبار نیاز است که پوست لایه برداری شود؛ و با پاکسازی سلولهای معیوب و مرده، پوست به ساخت سلولهای جدید تحریک گردد. پس از پایان پروسه درمان، پوست شما نرم تر و لطیف تر خواهد شد، اما توجه داشته باشید که برای پیشگیری از ایجاد لکه ها و تغییرات پوستی باید به مدت ۶ ماه تا یک سال از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

کلام آخر اینکه اگر از جای زخمی که به دلیل آکنه، جراحی یا تصادف روی صورت یا بدنتان باقی مانده است، رنج می‌برید یا دچار ملاسما(لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز یا آبی روی صورت) و لکه‌های خشن پیش سرطانی هستید درم ابریژن می‌تواند پوستی صاف و جوان به شما هدیه دهد.

به خاطر داشته باشید که نتایج این روش درمانی ممکن است موقتی باشد. حتی عوامل محیطی مانند نور آفتاب می‌تواند نتایج درم ابریژن را معکوس کند.

منبع: +

اثرات مثبت درم ابریژن چه زمانی قابل مشاهده است؟

درم ابريژن مي تواند باعث پيشرفتهاي قابل توجهي در سطح پوست شما بشود، اما مدتي طول مي كشد تا شما بتوانيد نتايج نهايي را ببينيد. اين حالت رنگ صورتي پوست شما بر حسب عمق درمان در حدود 3-1 ماه طول مي كشد تا به تدريج ناپديد شود.

چند جلسه میکرودرم ابریژن مورد نیاز است؟

در ابتدا 5 تا 8 جلسه درمانی با فاصله بین 7 تا 10 روز برای اکثر افراد توصیه می‌شود. جای زخم آکنه و یا تغییر رنگ ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشد. درمان‌های مراقبتی ماهانه هر 2 یا 3 ماه یکبار ممکن است برای حفظ نتایج لازم باشد.

چگونه درم ابريژن انجام مي شود؟

منطقه مورد نظر به طور كامل با يك عامل پاك كننده ضد ميكروبي تميز مي شود و سپس پزشك شما از يك اسپري ويژه اي استفاده مي نمايد كه باعث فريز شدن پوست مي شود.سپس از يك وسيله چرخنده با سرعت بالا با يك چرخ خراش دهنده يا برس استفاده مي شود تا لايه خارجي براشته شود و باعث بهتر شدن هر گونه نامنظمي در سطح پوست بشود.

چرا درم ابریژن انجام می شود؟

1. اسکارهای ناشی از آکنه، جراحی یا آسیب ها 2. چین و چروک به ویژه پیرامون دهان 3. آسیب ناشی از نور خورشید 4. تاتو
5. پوست ناهموار 6. تورم و قرمزی بینی (رینوفیما) 7.تکه های پوستی که می تواند بالقوه پیش سرطانی باشد (کراتوز اکتینیک)

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی