فواید رازیانه برای پوست و مو
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه admin

فواید رازیانه برای پوست و مو

به این مطلب امتیاز دهید

رازیانه یک گیاه معطر و محبوب از خانواده جعفری است که دانه آن در آیورودا هند به عنوان نماد جاودانگی شناخته می­شود. تخم این گیاه انباری از سلامتی است و خواص آرامش‌بخش و تقویت کننده فراوانی دارد. همچنین دانه رازیانه با خواص ضدالتهابی که دارد می‌تواند برای پوست بسیار مفید باشد. این گیاه با آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی که دارد به یک ضد سرطان تمام عیار تبدیل شده است. از دیگر خواص رازیانه ضد میکروبی بودن آن است که هم برای پوست و هم برای مو بسیار مفید است. در این مقاله قصد داریم اصلی‌ترین فواید رازیانه بر پوست و مو را باهم مرور کنیم.

خواص رازیانه برای پوست

با توجه به خواصی که رازیانه دارد فرآورده های زیادی نیز بر پایه آن روانه بازار شده است که مورد توجه عموم قرار گرفته اند. برای پاسخ به این سوال که به طور کلی فواید رازیانه چیست؟ در ادامه به فواید رازیانه اشاره کرده‌ایم.

همچنین دانه رازیانه با خواص ضدالتهابی که دارد می‌تواند برای پوست بسیار مفید باشد.

تأثیر آنتول و آنتی‌اکسیدان رازیانه بر پوست

آنتول یکی از ترکیبات فعال موجود در دانه رازیانه بوده که خاصیت ضد میکروبی دارد. در شرایط آزمایشگاهی ثابت شده که این ماده موجود در تخم رازیانه می‌تواند از رشد انواع باکتری مانند E.coli، استافیلوکوکوس و فوزاریوم جلوگیری کند و به عنوان یک درمان عالی و مؤثر پوست باشد. آنتول موجود در رازیانه می‌تواند در درمان آکنه، درماتیت، اگزما، روزاسه و پسوریازیس بسیار کمک کننده باشد.

فواید رازیانه برای پوست و مو
آنتول موجود در رازیانه می‌تواند در درمان آکنه، درماتیت، اگزما، روزاسه و پسوریازیس بسیار کمک کننده باشد.

دانه رازیانه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و علاوه بر خاصیت ضد سرطانی، می‌تواند باعث از بین رفتن و دفع عناصر منفی در سلول­ های بدن شود. دانه رازیانه فلاونویید و سایر آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند فئولیک­ها را داراست. افزایش آنتی‌اکسیدان در بدن سبب کلاژن سازی پوست می‌شود، در نهایت سم‌زدایی پوست به بهترین شکل انجام شده و پوست سالم‌تر و درخشان‌تر خواهد شد.

درمان آکنه و جای جوش

یکی از اختلالات پوستی که سبب می‌شود پوست افراد به لکه‌های گوناگون و جوش دچار شود، آکنه است. چنانچه شما این عارضه را دارید، می‌توانید هر شب پیش از خواب روغن رازیانه‌ای که آماده کردید را روی ناحیه مربوطه ماساژ دهید.

چنانچه در یک بازه زمانی منظم این کار را انجام دهید، قطعاً می‌توانید آکنه‌های موجود بر روی پوست خود را کاملاً از بین ببرید. این درمان به دلیل خاصیت ضد اکسیدانی و ضدباکتریایی که روغن دارد، صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آکنه ولگاریس؛ 

رازیانه
دانه‌های رازیانه سرشار از ویتامین C، منیزیم، کلسیم، فسفر و آهن است و به همین دلیل بسیاری از افراد از عصاره آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌کنند.

بسیاری از افراد به اشتباه با استفاده بیش از حد پروتئین بر روی مو بر این باورند که سلامت مویشان بیشتر شده و مو سالم‌تر و براق‌تر می‌شود، اما حقیقت چیز دیگری است و این استفاده بیش از حد پروتئین بر روی مو می‌تواند باعث از بین رفتن تعادل PH طبیعی مو و پوست سر شود. مو به روغن تولید شده در ریشه‌ها تکیه می‌کند و رازیانه یکی از موادی است که می‌تواند روغن موجود در ریشه را تقویت می‌کند و در نهایت مانع از خشکی سر ‌شود.

دانه‌های رازیانه سرشار از ویتامین C، منیزیم، کلسیم، فسفر و آهن است و به همین دلیل بسیاری از افراد از عصاره آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می‌کنند. مواد مغذی موجود در دانه رازیانه باعث تقویت فولیکول‌ها شده که نهایتاً منجر به داشتن مویی سالم می‌شود.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

دانه رازیانه به‌دلیل داشتن مقادیر فراوان ترکیبات فلاونوئیدی و دیگر آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند مانند اسید‌ کافئویل‌کینیک (Caffeoylquinic acid)، فنولیک‌ها و کوئرستین، مکمل تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی در بدن است. این ویژگی، این دانه‌ها را به یک از بین برنده طبیعی رادیکال‌های آزاد و عوامل منفی و مخرب در سطح سلولی تبدیل می‌کند. افزایش آنتی‌اکسیدان باعث فعالیت بیشتر کلاژن برای سم‌زدایی، سلامت و طراوت پوست می‌شود.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب است اما آیا می‌دانید که دانه رازیانه SPF طبیعی دارد و می‌تواند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کند؟ دانه رازیانه فاکتور SPF را به طور طبیعی در خود داراست و با مسدود کردن ملانین ناشی از اشعه ماوراءبنفش کمک می‌کند تا آفتاب سوختگی به میزان بسیار زیادی کاهش یابد.

ترانس آنتول موجود در دانه رازیانه به روشن شدن لکه‌های پوستی کمک می‌کند، شما می‌توانید با استفاده موضعی صحیح، تولید آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند Nrf2 و GSH را افزایش دهید تا ترمیم پوست شما سریع‌تر و بدون عوارض جانبی باشد.

لایه‌برداری ملایم

یک‌مشت دانه رازیانه را بکوبید تا به‌صورت پودر دربیاید. این پودر بافتی زبر شبیه سنگ‌ریزه دارد و برای لایه‌برداری انواع پوست مناسب است. یک‌ قاشق غذاخوری پودر رازیانه را با یک قاشق چای‌خوری آب مخلوط‌ کنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید.

سپس خمیر را به‌آرامی روی صورت بمالید تا سلول‌های مرده و چربی اضافه روی سطح پوست از بین برود. با حرکت انگشتان خود به‌صورت دورانی به افزایش جریان خون کمک کنید.

برای این خاصیت باید از عرق رازیانه استفاده کرد. عرق رازیانه را ابتدا با روغن بنفشه و گلاب میکس کنید و آن را با پودر زعفران ترکیب سازید و بر روی پوست بگذارید.

از بین بردن لکه های روی پوست

برای این خاصیت باید از عرق رازیانه استفاده کرد. عرق رازیانه را ابتدا با روغن بنفشه و گلاب میکس کنید و آن را با پودر زعفران ترکیب سازید و بر روی پوست بگذارید. بهتر است این ماسک را به مدت شب تا صبح بر روی صورت بگذارید تا خواص رازیانه هویدا گردد. این گیاه التهاب پوست را کم می‌کند. به همین خاطر برای از بین بردن پف چشم و پلک ورم کرده می‌توان از آن استفاده کرد. 

 تونر طبیعی پوست

خاصیت قابض بودن دانه های رازیانه می‌تواند روی پوست اثر مثبت داشته باشد و به جمع شدن منافذ باز پوست کمک می‌کند و همچنین چربی پوست را کاهش داده و منافذ پوست را کوچک می‌کند. همچنین پوست را سفت کرده و فرم آن را حفظ می‌کند، در واقع ترکیبات موجود در رازیانه می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کند. 

برای استفاده از آن به عنوان تونر، می‌توانید دم‌کرده این گیاه را در یک بطری اسپری‌دار نگهداری و روزی دو بار روی صورت‌ خود اسپری کنید تا پوست‌تان سفت و محکم شود. همچنین می‌توانید آن را دم کرده و صاف کنید، سپس در یک بطری معمولی در بسته نگهداری کنید و هنگام استفاده مقداری از آن را روی پد آرایشی ریخته و با ملایمت روی پوست خود بکشید.

 روغن رازیانه برای دور چشم

روغن رازیانه سرشار از ویتامین های مفید برای پوست بوده و برای پوست اطراف چشم نیز مناسب می‌باشد. این روغن با داشتن ویتامین C سطح کلاژن سازی را در اطراف پوست چشم بالا نگه می‌دارد و این خود باعث می‌شود که چروک ها اطراف چشم رفع شود و همچنین پف یا هر گونه عارضه این چنینی در اطراف چشم از بین برود.

خواص روغن رازیانه برای دور چشم به این موارد محدود نشده و باعث نرمی و لطافت و شفافیت پوست اطراف چشم می‌شود زیرا می‌تواند تمام آلودگی های پوست را رفع کند.

دیگر فواید رازیانه

از دیگر فواید رازیانه بر پوست اسید کلروژنیک موجود در این گیاه است که موجب درمان اختلالات آلرژیک مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود. خواص موجود در این دانه گیاهی سبب سرکوب واکنش‌های التهابی شده و از این رو می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های التهابی پوستی استفاده کرد.

اگر پوستی از نوع SBR(حساس/ لکه‌دار) دارید و یا مکررا پوست شما قرمز می‌شود، دانه رازیانه می‌تواند در تسکین و بهبود پوست شما بسیار کمک کننده باشد.

در یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده شد که دانه رازیانه در تقویت کلاژن، الاستین و تولید TGF-Beta1 تأثیرگذار بوده و همه این مواد مانع از پیری و چین‌وچروک پوست می‌شوند؛

در واقع رازیانه می‌تواند این مواد ضد چروک را در بدن تقویت کند. از طرفی لیمونن موجود در دانه رازیانه روند بهبود زخم را تسریع می‌کند و همچنین کمک می‌کند تا شما از خطوط خنده کنار لب یا خطوط اخم روی پیشانی خلاص شوید.

رازیانه برای پوست و مو
از دیگر فواید رازیانه بر پوست اسید کلروژنیک موجود در این گیاه است که موجب درمان اختلالات آلرژیک مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود.

در هر 100 گرم دانه رازیانه،2 گرم ویتامین A، 17 گرم ویتامین C، 2 گرم ویتامین B6، 6 گرم فولات، 3 گرم نیاسین، 2 گرم ریبوفلاوین، 10 گرم پتاسیم، 8 گرم منگنز، فسفر و آهن هر کدام 4 گرم، مس 3 گرم، و همچنین حاوی انواع آمینه اسید مانند فنیل آلانین و غیره است.

از دیگر فواید رازیانه بر پوست اسید کلروژنیک موجود در این گیاه است که موجب درمان اختلالات آلرژیک مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود.
به پوستت جون تازه بده

شیوه ماساژ دادن صورت با روغن رازیانه

خاصیت ضدباکتریایی و مواد مغذی روغن رازیانه می‌تواند پوست شما را دچار تغییرات زیادی کند. اما نکته‌ای که باید در این خصوص به یاد داشته باشید، این است که پیش از شروع ماساژ صورت با روغن، حتماً پوست خود را کاملاً از آلودگی‌ها تمیز نمایید. روغن رازیانه می‌تواند میزان چربی پوست شما را کنترل کند.

 برای ماساژ دادن پوست کافی است چند قطره از آن را کف دست خود بریزید و سپس دست‌های خود را روی پوست خود مالش دهید. استفاده از روغن سبب می‌شود، انگشتان دست به نرمی بر روی پوست صورت شما حرکت کنند. همچنین پوست شما پس از انجام کامل ماساژ، روشن و درخشان شود.

از روغنی استفاده کنید که به طور ویژه برای ماساژ پوست تهیه شده است. برخی از افراد به دلیل چربی که روغن‌ها دارند، فکر می‌کنند ماساژ دادن منافذ صورت آن‌ها را مسدود می‌کند. اما باید این اطمینان را به شما بدهم که چنین اتفاقی هرگز نمی‌افتد. شما می‌توانید پیش از استفاده از روغن برای گرم‌کردن، آن را در آب گرم قرار دهید. با مطالعه پژوهشگران بر روی این گیاه خواص رازیانه برای پوست و مو روزبه‌روز بیش از گذشته می‌شود.

بهبود سلامت مو با رازیانه

اگر مشکلاتی مانند خارش پوست سر، شوره سر، شکستگی و ریزش مو دارید دانه رازیانه را فراموش نکنید. خاصیت ضد میکروبی دانه رازیانه خارش پوست سر را از بین می‌برد. از دیگر فواید رازیانه بر مو جلوگیری از ریزش آن است، رازیانه به همراه سرکه سیب و چای سبز می‌تواند باعث تقویت ریشه مو شود و سلامتی ساقه مو را افزایش دهد.

مهم‌ترین نکته در خرید روغن‌ها خالص بودن آن‌هاست، زیرا این عامل در کسب نتیجه لازم پس از مصرف آن‌ها نیز دخالت مستقیم دارد.

کمک به رشد موها

از دیگر ویژگی‌ها و خواص رازیانه برای پوست و مو می‌توان به مواد مغذی گوناگون مانند نیاسین، مس و آهن که در آن وجود دارد، اشاره کرد. این مواد می‌توانند سبب تحریک رشد موهای افراد شوند. ویتامین C که در این روغن وجود دارد، الکترون‌ها را به پوست سر و بدن اهدا می‌کند.

این ویژگی سبب جلوگیری از آسیب اکسیتاسیو و ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. آسیب‌های اکسیتاسیو می‌توانند سبب ریزش موهای شما همچنین پیری زودرس آن‌ها شوند.

آبرسانی پوست سر با رازیانه

خشکی و خارش پوست سر بسیار آزاردهنده است. حالا وقت آن است تا اجازه دهید دانه‌های رازیانه نقش خود را ایفا کنند. نگران نباشید! این دانه‌های شگفت‌انگیز قدرت آبرسانی خوبی دارند. این دانه‌ها تعادل pH پوست سر را حفظ کرده و رطوبت موردنیاز پوست‌ سر را نیز تأمین می‌کنند.

به‌این منظور پودر رازیانه را با ماست مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد، سپس این خمیر را به‌صورت یکنواخت روی پوست سرتان بمالید. بعد از 15 تا 20 دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

بیشتر بخوانید: روش صحیح آبرسانی به مو و پوست سر

جلوگیری از سفیدی زودرس مو

رازیانه هم به‌صورت موضعی و هم خوراکی در جلوگیری از سفیدی زودرس موها مؤثر است. از آنجا که این ماده سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، روی، سلنیوم، منگنز و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های قوی است، فولیکول‌های مو را تقویت و تغذیه می‌کند و باعث رشد سریع مو می‌شود.

برای داشتن ظاهر بانشاط، سالم و جوان، از دمنوش رازیانه در برنامه غذایی‌تان استفاده کنید. دقت کنید هنگام تهیه دمنوش، اجازه ندهید بجوشد.

رازیانه برای ازبین‌رفتن شوره سر و مو

یکی دیگر از ویژگی‌های این روغن این است که ضدقارچ عمل می‌کند. بدین ترتیب اگر موی سر شما دچار قارچ و شوره شده باشد، با مصرف این روغن کاملاً از بین می‌رود. آنتی‌اکسیدانی که در روغن وجود دارد، سبب می‌شود پوست سر شما به طور کامل تمیز شود. چنانچه شامپوهایی که استفاده می‌کنید نتیجه خوبی روی سر شما ندارند، می‌توانید این روغن را امتحان کنید.

البته می‌توانید چندین قطره از این روغن را نیز به شامپویی که استفاده می‌کنید، اضافه نمایید. این روش نیز می‌تواند نتیجه خوبی در درمان سریع شوره سر به دنبال داشته باشد.

بدین ترتیب اگر موی سر شما دچار قارچ و شوره شده باشد، با مصرف این روغن کاملاً از بین می‌رود.

هر چیزی را باید به‌اندازه مصرف کرد. درست است خواص رازیانه برای پوست و مو بسیار وسیع و گسترده است، اما هرگز نباید در مصرف این ماده زیاده‌روی کنید. قیمت این روغن باتوجه‌به خواص بسیار زیادی که دارد، مناسب به نظر می‌رسد. برای خرید روغن رازیانه آن را از مکان‌های معتبر تهیه کنید. مهم‌ترین نکته در خرید روغن‌ها خالص بودن آن‌هاست، زیرا این عامل در کسب نتیجه لازم پس از مصرف آن‌ها نیز دخالت مستقیم دارد. هنگام خرید روغن مطمئن شوید که بدون ناخالصی است و در فرایند تولید آن استانداردهای لازم رعایت شده است.

اکثر افراد بر این باورند که گیاه رازیانه و دانه آن برای سلامت عمومی بدن مفید است و بیشتر جنبه تسکین اعصاب و ایجاد آرامش را دارد اما باید تأکید کرد که فواید رازیانه بر مو و پوست کمتر از دیگر فواید آن نبوده و حتی می‌توان با مصرف منظم و بلندمدت این دانه از دست انواع بیماری و ناراحتی‌های کوچک و بزرگ پوستی خلاص شد.

باید یادآور شد که نحوه استفاده از دانه رازیانه برای انواع درمان‌ها متفاوت است و باید با توجه به نوع بیماری از آن به عنوان داروی خوراکی یا موضعی استفاده کرد. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید لطفا تجربیات خود را در پایین همین متن با ما به اشتراک بگذارید.

رازیانه چیست و چه فوایدی دارد؟

رازیانه یک گیاه معطر و محبوب از خانواده جعفری است که دانه آن در آیورودا هند به عنوان نماد جاودانگی شناخته می­شود. تخم این گیاه انباری از سلامتی است و خواص آرامش‌بخش و تقویت کننده فراوانی دارد. همچنین دانه رازیانه با خواص ضدالتهابی که دارد می‌تواند برای پوست بسیار مفید باشد. این گیاه با آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی که دارد به یک ضد سرطان تمام عیار تبدیل شده است. از دیگر خواص رازیانه ضد میکروبی بودن آن است که هم برای پوست و هم برای مو بسیار مفید است.

از دیگر فواید رازیانه بر پوست چیست؟

از دیگر فواید رازیانه بر پوست اسید کلروژنیک موجود در این گیاه است که موجب درمان اختلالات آلرژیک مانند اگزما و پسوریازیس می‌شود. خواص موجود در این دانه گیاهی سبب سرکوب واکنش‌های التهابی شده و از این رو می‌توان از آن برای درمان بیماری‌های التهابی پوستی استفاده کرد. اگر پوستی از نوع SBR(حساس/ لکه‌دار) دارید و یا مکررا پوست شما قرمز می‌شود، دانه رازیانه می‌تواند در تسکین و بهبود پوست شما بسیار کمک کننده باشد.

رازیانه برای مو چه فوایدی دارد؟

از دیگر ویژگی‌ها و خواص رازیانه برای پوست و مو می‌توان به مواد مغذی گوناگون مانند نیاسین، مس و آهن که در آن وجود دارد، اشاره کرد. این مواد می‌توانند سبب تحریک رشد موهای افراد شوند. ویتامین C که در این روغن وجود دارد، الکترون‌ها را به پوست سر و بدن اهدا می‌کند. این ویژگی سبب جلوگیری از آسیب اکسیتاسیو و ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. آسیب‌های اکسیتاسیو می‌توانند سبب ریزش موهای شما همچنین پیری زودرس آن‌ها شوند.

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

10 دیدگاه برای فواید رازیانه برای پوست و مو

مطالب عالی

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی