علائم پوستی بیماری کلیه چیست؟
۲۸ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم پوستی بیماری کلیه چیست؟

2.5/5 - (4 امتیاز)

پوست درباره سلامت بدن اطلاعات زیادی نشان می‌دهد. علاوه بر عوارض پوستی، بیماری‌های مربوط به کلیه‌ها هم باعث تغییر ظاهر پوست می‌شوند. اگر کلیه‌های شما وظایفشان را به‌درستی اجرا نکنند، نشانه‌هایی مانند تغییر رنگ، خشکی و رنگ‌دانه‌های غیرطبیعی روی پوست ظاهر می‌شوند. اصلی‌ترین وظیفه کلیه‌ها این است که سموم بدن و مواد زائد را از خون دفع کنند. زمانی که کلیه‌ها بیمار می‌شوند، وظایف خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند و عملکرد طبیعی بدن به هم می‌خورد. مواد زائد در بدن انباشته می‌شوند. بنابراین، روی پوست تغییرات جدی بروز می‌کنند. بیماری کلیه‌ها علاوه بر پوست، در سایر قسمت‌های بدن تغییر ایجاد می‌کنند. در این مقاله علائم پوستی بیماری کلیه را بررسی خواهیم کرد تا هنگام بروز بیماری کلیه برای درمان آن سریعاً اقدام کنید.

آن‌چه خواهید خواند...

دلایل بروز علائم پوستی بیماری کلیه چیست؟

برخی مواقع عوارض پوستی مانند خشکی و خارش در افراد مبتلا به بیماری کلیه مشاهده می‌شوند. علائم پوستی بیماری کلیه در افراد مختلف یکسان نیست. ممکن است در بعضی افراد این علائم پوست را به طور جزئی تحریک کنند یا در برخی دیگر غیرقابل‌تحمل باشند.

زمانی که کلیه‌ها بیمار می‌شوند، وظایف خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند و عملکرد طبیعی بدن به هم می‌خورد.

همچنین این امکان وجود دارد که بیماری کلیه‌ها در برخی افراد باعث ایجاد خارش در یک قسمت خاص از بدن بشوند یا در بعضی دیگر تمامی قسمت‌های پوست را درگیر کند.

بنابراین، بهتر است درباره آثار بیماری کلیه‌ها روی پوست مطالعه کنید تا علاوه بر مراقبت از پوست، سلامت کلیه‌هایتان را هم حفظ کنید.

بعضی از بیماری‌ها فقط در سلامتی آن نقطه از بدن اثر منفی می‌گذارند و علائم ظاهری خاصی ندارند. اما بیماری کلیه‌ها روی پوست نشانه‌های مختلف ایجاد می‌کنند.

زمانی که کلیه‌ها سلامت خود را از دست می‌دهند و از حالت عادی خارج می‌شوند، در تصفیه خون به مشکل می‌خورند. نقص کلیه‌ها باعث می‌شود تا سموم و مواد زائد در بدن تجمع کنند. این سموم در بدن احساس خارش ایجاد می‌کنند یا رنگ پوست را تغییر می‌دهند.

همچنین کلیه‌های مریض تعادل بعضی از مواد معدنی مانند فسفر در بدن را با مشکل روبرو می‌کنند. در بدن‌هایی که به بیماری کلیه مبتلا هستند، سطح فسفر بیش‌ازحد طبیعی افزایش می‌یابد.

فسفر زیاد پوست را خشک و تحریک می‌کند. از طرفی نقص کلیه‌ها غدد مربوط به عرق‌کردن را دچار تغییرات جدی می‌کنند. در نتیجه، پوست بدن خشک می‌شود.

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین بیماری‌های پوستی

به پوستت جون تازه بده

کلیه‌ها در بدن چه وظیفه‌ای دارند؟

در دو طرف ستون فقرات بدن انسان، دو کلیه (هرکدام به‌اندازه یک‌مشت) وجود دارند. در هر کلیه بیش از یک میلیون نفرون موجود هستند.

این نفرون‌ها با رگ‌های خونی کوچک به نام «گلومرول» رابطه دارند. پس از اینکه خون به کلیه می‌رود، به کمک این اجزای ریز تصفیه می‌شود و مایع باقی‌مانده از طریق لوله‌های متصل به «گلومرول» با مواد شیمیایی و آب ترکیب می‌شود. در نهایت مواد زائد به شکل ادرار از بدن خارج می‌شوند.

به عبارتی وظیفه حیاتی که کلیه‌ها انجام می‌دهند، جداکردن سموم بدن از خون است. کلیه‌ها در هر شبانه‌روز حدود 200 لیتر خون را تصفیه می‌کنند. به‌طوری‌که 198 لیتر از خون به بدن برمی‌گردد و 2 لیتر باقی‌مانده آن از بدن دفع می‌شود.

کلیه‌ها در هر شبانه‌روز حدود 200 لیتر خون را تصفیه می‌کنند.

علائم پوستی بیماری کلیه چه نشانه‌هایی دارند؟

بسیاری از افراد بزرگسال که به بیماری کلیه مبتلا هستند، از آن خبری ندارند. باوجوداینکه نقص کلیه‌ها علائم مخصوص به خود را دارد، اما ممکن است به آن علائم توجهی نکنند و آن‌ها را به تغییرات عادی بدنشان نسبت دهند. علاوه بر این، بسیاری افراد از نقص کلیه‌هایشان در مراحل پایانی و پیچیده بیماری آگاه می‌شوند.

به‌طوری‌که فقط 10 درصد از افراد مبتلا به بیماری کلیه از این مشکل باخبر می‌شوند. باوجوداینکه قطعی‌ترین روش برای تشخیص بیماری کلیه انجام آزمایش و مراجعه به پزشک است، اما برخی از علائمی پوستی بیماری کلیه را زودتر از آزمایش‌های بالینی مشخص می‌کنند.

البته در حالت کلی افرادی که مشکلاتی مانند فشارخون بالا یا دیابت دارند، در معرض ابتلا به بیماری کلیه هستند. اما نشانه‌های پوستی که از مریض بودن کلیه‌ها خبر می‌دهند، عبارت‌اند از:

بثورات پوستی از علائم پوستی بیماری کلیه

اگر کلیه‌ها مواد زائد را از بدن دفع نکنند، بثورات پوستی ایجاد می‌شوند. بثورات پوستی به شکل برجستگی‌های کوچک بروز می‌کنند و خارش شدیدی دارند. همچنین این عارضه ممکن است لکه‌های خشنی را روی پوست ایجاد کند.

خشکی پوست از علائم پوستی بیماری کلیه

کلیه‌های مریض منجر به خشک‌شدن، سفت‌شدن و ترک‌خوردن پوست بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی پوست؛ 

خارش پوست از علائم پوستی بیماری کلیه

این عارضه یکی از علائم پوستی بیماری کلیه است که می‌تواند به‌صورت قابل‌تحمل یا بسیار سخت بروز کند. البته ممکن است خارش پوست دلایل دیگری هم داشته باشد. اما اگر این خارش به مدت طولانی یا به مقدار زیاد احساس شود، بهترین راه مراجعه به پزشک است.

تاول پوست از علائم پوستی بیماری کلیه

بعضی مواقع روی پوست بدن‌هایی که از بیماری کلیه رنج می‌برند، تاول‌های کوچک و بزرگ ایجاد می‌شوند.

رسوبات کلسیم زیرپوست از علائم پوستی بیماری کلیه

کلیه‌هایی که در اثر بیماری سلامتی خود را ازدست‌داده‌اند، تعادل مواد موردنیاز بدن و مواد معدنی خون را به هم می‌ریزند. در نتیجه، کلسیم‌های اضافی بدن در زیر پوست جمع می‌شوند. معمولاً این رسوبات در نزدیکی مفاصل مشاهده می‌شوند و دردی ندارند. اما اگر در نوک انگشتان تجمع کنند، باعث ایجاد درد می‌شوند.

کلیه‌هایی که در اثر بیماری سلامتی خود را ازدست‌داده‌اند، تعادل مواد موردنیاز بدن و مواد معدنی خون را به هم می‌ریزند.

تورم قسمت‌هایی از پوست بدن

کلیه‌هایی که از سلامتی مناسبی برخوردار هستند، مایعات و نمک اضافی بدن را دفع می‌کنند. اما زمانی که این کلیه‌ها سلامت خود را از دست می‌دهند، مایعات و نمک اضافی در بدن تجمع می‌کنند و باعث ایجاد تورم در پاها، دست‌ها، مچ پاها یا صورت می‌شوند.

تغییر رنگ پوست

اگر کلیه‌ها خون بدن را به‌درستی تصفیه نکنند، رنگ پوست تغییر می‌کند. اگر قسمتی از پوست به رنگ خاکستری یا زرد درآیند، احتمالاً از نقص کلیه‌ها در انجام وظایف خبر می‌دهند. البته این نشانه همراه با علائمی مانند خارش، برجستگی یا کیست مشاهده می‌شود.

تغییر رنگ ناخن‌ها

بیماری کلیه‌ها علاوه پوست بدن، ظاهر ناخن‌ها را هم تغییر می‌دهد؛ به‌طوری‌که بخشی از ناخن به رنگ سفید و قسمت دیگری از آن به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تبدیل می‌شود. این نشانه ممکن است روی یک یا چند ناخن مشاهده شود.

سایر علائم بیماری کلیه‌ها روی بدن چیست؟

برخی از علائم پوستی بیماری کلیه با سایر بیماری‌ها و عوارض پوستی مشترک هستند. در نتیجه، مشاهده‌کردن این نشانه‌ها دلیل قطعی برای ابتلا به مشکلات کلیه نیست. برای اینکه به وجود بیماری کلیه مطمئن شوید، باید علاوه بر علائم پوستی، در جستجوی علائم دیگری هم باشید. علائم بیماری کلیه که در بدن بروز می‌کنند، عبارت‌اند از:

خستگی زیاد، انرژی کمتر و تمرکز پایین

وجود نقص در عملکرد کلیه‌ها ناخالصی‌های خون را افزایش می‌دهد. این ناخالصی‌ها بدن را خسته می‌کنند و تمرکز کاهش می‌یابد. همچنین کم‌خونی حاصل از بیماری کلیه‌ها بدن را ضعیف می‌کند.

مشکلات مربوط به خواب

وجود سموم بدن در خون، خواب انسان را مختل می‌کند.

احساس نیاز به دفع ادرار بیشتر

اگر تعداد دفعات ادرار شما افزایش‌یافته است، احتمالاً کلیه‌هایتان به‌درستی کار نمی‌کنند.

مشاهده‌کردن خون در ادرار

زمانی که کلیه‌ها خون را تصفیه می‌کنند، سلول‌های خونی را در بدن نگه می‌دارند. حالا اگر کلیه‌ها وظیفه خود را به‌خوبی انجام ندهند، بخشی از این خون وارد ادرار می‌شود.

ادرار کف آلود

حباب‌هایی که با تعداد زیاد در ادرار وجود دارند، از پروتئین زیاد در ادرار خبر می‌دهند. علت این است که عملکرد کلیه‌های شما دچار مشکل هستند.

پف اطراف چشم

علائم پوستی بیماری کلیه که در اطراف چشم‌ها مشاهده می‌شوند، به‌این‌علت هستند که کلیه‌ها پروتئین خون را از بدن دفع می‌کند. این عملکرد در بدن عادی نیست.

تورم پاها

هنگامی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند، سدیم در بدن تجمع می‌کند. بنابراین، پاها و مچ پاها متورم می‌شوند.

اشتهای کم

این نشانه در بسیاری از بیماری‌ها مشاهده می‌شود. اما اگر این مورد را با علائم دیگر مشاهده کردید، به عملکرد غیرعادی کلیه‌هایتان شک کنید.

گرفتگی عضلات

کلیه‌های بیمار تعادل الکترولیت بدن را با مشکل روبرو می‌کنند. در نتیجه، عضلات بدن به گرفتگی مبتلا می‌شوند.

اما اگر این مورد را با علائم دیگر مشاهده کردید، به عملکرد غیرعادی کلیه‌هایتان شک کنید.

راه‌های مراقبت از پوست در زمان ابتلا به بیماری کلیه چیست؟

علائم پوستی بیماری کلیه بسیار ناراحت‌کننده هستند. اگر برای درمان مشکلات پوستی اقدامی صورت نگیرد، ممکن است عوارض آن شدیدتر شوند و زندگی را با مشکل روبرو کنند.

معمولاً این علائم با درمان بیماری کلیه کاهش می‌یابند و به‌مرورزمان حذف می‌شوند. اما بهتر است علاوه بر درمان کلیه، به مراقبت از پوست هم اهمیت بدهید. نکات مهمی که به سلامتی پوست در زمان ابتلا به مشکلات کلیوی کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

مصرف کلسیم خود را مدیریت کنید

اگر از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنید، این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. همچنین در مورد رژیم غذایی‌تان با متخصص تغذیه مشورت کنید تا سطح کلسیم بدنتان بیشتر از حد معمول نشود.

بهترین رژیم غذایی برای بیماری کلیه را انتخاب کنید

غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، بر سلامتی شما تأثیر مثبت می‌گذارند. اما برخی مواقع ممکن است غذایی که مصرف می‌کنید روی بدنتان تأثیر منفی داشته باشند. مخصوصاً زمانی که کلیه‌ها سطح فسفات بدن را از تعادل خارج می‌کنند.

اگر پزشک‌ها مشکل کلیه‌های شما را تأیید کرده‌اند، با کمک متخصص تغذیه رژیم غذایی‌تان را طوری تنظیم کنید که سطح فسفات بدنتان پایین بماند. پایین آمدن سطح فسفات بدن در افراد مبتلا به بیماری کلیه، تحریک پوستتان را کمتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر مواد غذایی ارگانیک در سلامت پوست

برای دفع علائم پوستی بیماری کلیه، از خاراندن پوستتان پرهیز کنید

باوجوداینکه خاراندن پوست آن را در کوتاه‌مدت تسکین می‌دهد، اما تحریک پوست بیشتر می‌شود. تحریک و خارش بیشتر باعث آسیب‌دیدن و عفونت پوست می‌شود.

از محصولات آرایشی و بهداشتی خشن دوری کنید

معمولاً محصولاتی که عطرهای غلیظی دارند، جزو محصولات خشن به‌حساب می‌آیند. این محصولات برای پوست حساسیت‌زا هستند و آن را تحریک می‌کنند. در نتیجه، بهتر است از محصولاتی که بوی ملایم دارند استفاده کنید.

از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید

سعی کنید لباس‌هایی که از پنبه یا پارچه‌های طبیعی دوخته شده‌اند را بپوشید. همچنین اگر به این لباس‌ها دسترسی ندارید، از لباس‌های گشاد استفاده کنید تا پوستتان تحریک نشود.

از کرم مرطوب‌کننده بهره‌مند شوید

کرم‌های مرطوب‌کننده که حاوی مواد محرک برای پوست نیستند، مقداری از خارش پوست را کمتر می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم روزانه یکبار مقداری از این کرم‌ها را روی پوستتان بمالید.

. اگر برای درمان مشکلات پوستی اقدامی صورت نگیرد، ممکن است عوارض آن شدیدتر شوند و زندگی را با مشکل روبرو کنند.

پوستتان را با آب خیلی داغ نشویید

آب داغ پوست را تحریک و خشک می‌کند؛ بنابراین، بهتر است برای حمام‌کردن یا شستن پوستتان از آب ملایم استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

آگاهی از علائم مربوط به پوست و سایر نقاط بدن به شما کمک می‌کند به سلامتی یا عدم سلامتی کلیه‌هایتان پی ببرید. اگر می‌خواهید عوارض پوستی بدنتان را به طور سریع بهبود دهید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر احساس خارش را به مدت طولانی روی پوستتان تجربه می‌کنید، در مورد داروها و سوابق پزشکی به فرد متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر علائم ذکر شده در این مقاله را به مدت طولانی روی پوستتان مشاهده می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و برای درمان بیماری کلیه تنبلی نکنید؛ زیرا ممکن است به‌مرورزمان علائم بیماری شما بدتر شوند و برای درمان با مشکل روبرو شوید.

هیچ گاه برای درمان مشکلات پوستی یا بیماری‌های بدن دیر نیست. اگر پزشک‌ها بیماری کلیه‌ها را سریع تشخیص دهند، علائم پوستی مربوط به این عضو بدن هم سریع کاهش می‌یابند و رشد نمی‌کنند.

متخصصان پوست چگونه به افراد مبتلا به بیماری کلیه کمک می‌کنند؟

درمان بیماری کلیه به عهده پزشک‌های متخصص کلیه است. اما ممکن است این پزشک‌ها از متخصص‌های پوست هم کمک بگیرند. زمانی که بیماری کلیه سلامت پوست را به خطر می‌اندازند، برخی مواقع کنترل علائم پوستی با مشکل انجام می‌شود.

در مواردی مانند خارش شدید متخصصان پوست برای بهبودی این عارضه نسخه تجویز می‌کنند. متخصصان پوست برای بعضی افراد مرطوب‌کننده یا دارو و برای برخی دیگر فتوتراپی توصیه می‌کنند. همچنین به بیمار نکات مهم درباره مراقبت از پوست را ارائه می‌کنند تا علائمی مانند خشکی پوست کاهش یابند.

کلیه‌ها در بدن وظایفی مانند دفع سموم، ایجاد تعادل در مایعات، تنظیم فشارخون، ساخت گلبول‌های قرمز و تولید ویتامین D را انجام می‌دهند. معمولاً پس از ایجاد اختلال در عملکرد کلیه‌ها، علائم پوستی بیماری کلیه ظاهر می‌شوند. بیماری کلیه‌ها علاوه بر پوست بدن و ناخن‌ها، سایر قسمت‌های بدن را هم درگیر می‌کند.

مشاهده علائم پوستی همراه با نشانه‌هایی مانند خستگی، گرفتگی عضلات و …، می‌تواند خبر از مشکلات مربوط به کلیه باشد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده این علائم با هم، علاوه بر متخصص پوست و مو، به پزشک متخصص کلیه هم مراجعه کنید.

منبع +++++

چرا دانستن علائم بیماری کلیه مهم است؟

بسیاری از افراد بزرگسال که به بیماری کلیه مبتلا هستند، از آن خبری ندارند. باوجوداینکه نقص کلیه‌ها علائم مخصوص به خود را دارد، اما ممکن است به آن علائم توجهی نکنند و آن‌ها را به تغییرات عادی بدنشان نسبت دهند. علاوه بر این، بسیاری افراد از نقص کلیه‌هایشان در مراحل پایانی و پیچیده بیماری آگاه می‌شوند.

در چه صورتی رنگ پوست تغییر میکند؟

اگر کلیه‌ها خون بدن را به‌درستی تصفیه نکنند، رنگ پوست تغییر می‌کند. اگر قسمتی از پوست به رنگ خاکستری یا زرد درآیند، احتمالاً از نقص کلیه‌ها در انجام وظایف خبر می‌دهند. البته این نشانه همراه با علائمی مانند خارش، برجستگی یا کیست مشاهده می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر احساس خارش را به مدت طولانی روی پوستتان تجربه می‌کنید، در مورد داروها و سوابق پزشکی به فرد متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر علائم ذکر شده در این مقاله را به مدت طولانی روی پوستتان مشاهده می‌کنید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و برای درمان بیماری کلیه تنبلی نکنید؛ زیرا ممکن است به‌مرورزمان علائم بیماری شما بدتر شوند و برای درمان با مشکل روبرو شوید.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی