علائم پوستي سرطان سينه
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

علائم پوستی سرطان سينه؛ نشانه و تغییرات پوستی

3/5 - (2 امتیاز)

سرطان سینه از بافت سینه منشا می‌گیرد و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پستان جهش پیدا می‌کنند، یعنی به‌صورت خارج از کنترل رشد کرده و توده‌ای از بافت (تومور) ایجاد می‌کنند. مانند سایر سرطان‌ها، سرطان سینه می‌تواند به بافت اطراف سینه نیز حمله کرده و رشد کند، و همچنین می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن رفته (متاستاز) و تومورهای جدیدی را تشکیل دهد. بدین ترتیب، سرطان سینه می‌تواند حتی علائم بسیاری جدی بر روی پوست بدن بر جای بگذارد که در این مطلب قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. در ادامه، با بررسی علائم پوستي سرطان سينه همراه ما باشید.

نشانه‌های کلی ابتلا به سرطان سینه

قبل از اینکه به بررسی علائم پوستي سرطان سينه بپردازیم، بیایید نگاهی کلی به این بیماری نسبتا شایع در بین زنان داشته‌باشیم. درواقع پس‌از سرطان پوست، سرطان سینه شایع‌ترین سرطانی است که در بین زنان تشخیص داده می‌شود.

سرطان سینه می‌تواند حتی علائم بسیاری جدی بر روی پوست بدن بر جای بگذارد

البته سرطان سینه می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد، اما در زنان بسیار شایع‌تر است. خوشبختانه، حمایت قابل توجه از افزایش آگاهی درباره سرطان پستان و بهبود بودجه تحقیقاتی برای درمان این بیماری در کشورهای پیشرفته‌تر، به ایجاد پیشرفت‌هایی در تشخیص و درمان این بیماری کمک کرده‌است و بدین ترتیب، میزان بقای سرطان سینه افزایش یافته است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به‌طور پیوسته در حال کاهش است، که این موضوع عمدتاً به دلیل عواملی مانند تشخیص زودهنگام این بیماری است.

در مورد علائم پوستي سرطان سينه و به‌طورکلی، علائم اولیه ابتلای به این بیماری، باید گفت که سرطان سینه می‌تواند چندین علامت داشته‌باشد، اما اولین علامت قابل توجه آن معمولاً وجود یک توده یا ناحیه‌ای از بافت ضخیم در سینه است. البته بیشتر توده‌های سینه، سرطانی نیستند، اما همیشه بهتر است که آنها را توسط پزشک بررسی کنید. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک عمومی مراجعه کنید:

  • تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو سینه
  • ترشح از هر یک از نوک سینه‌های شما که ممکن است رگه‌هایی از خون داشته‌باشد
  • وجود یک توده یا تورم در زیر بغل
  • فرورفتن روی پوست سینه‌ها
  • راش روی نوک پستان یا اطراف آن
  • تغییر در ظاهر نوک پستان، مانند فرورفتن آن

درد سینه معمولاً از علائم سرطان سینه نیست. متاسفانه علل دقیق سرطان سینه هم هنوز به‌طور کامل شناخته نشده‌است. با این حال، عوامل خاصی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه عنوان می‌شوند:

  • با افزایش سن خطر ابتلا به سزطان سینه افزایش می‌یابد
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • تشخیص قبلی سرطان سینه
  • وجود یک توده غیر سرطانی (خوش خیم) قبلی بر روی پستان
  • قد بلند، اضافه وزن یا چاق بودن
  • نوشیدن الکل

بیشتر بخوانید: سرطان پوست؛ علائم، دلایل و درمان‌های رایج!

همچنین انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که در قسمت‌های مختلف از پستان ایجاد می‌شود. سرطان سینه اغلب به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • سرطان غیر تهاجمی پستان (کارسینوم درجا): در مجاری پستان یافت می‌شود، در حالی که در بافت اطراف مجاری گسترش نیافته‌است. سرطان غیر تهاجمی پستان معمولاً در طول ماموگرافی یافت می‌شود و معمولا به‌صورت توده در سینه ظاهر نمی‌شود.
  • سرطان تهاجمی پستان: جایی که سلول‌های سرطانی از طریق پوشش مجاری به بافت سینه اطراف پخش شده‌اند. این شایع‌ترین نوع سرطان سینه است.

انواع دیگر سرطان سینه که کمتر شایع هستند عبارتند از:

  • سرطان سینه لوبولار مهاجم (و پیش تهاجمی).
  • سرطان سینه التهابی
  • بیماری پاژه (Paget) پستان

این امکان وجود دارد که سرطان سینه، معمولاً از طریق خون یا غدد لنفاوی زیر بغل، به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد که اگر این اتفاق بیفتد، به‌عنوان سرطان سینه ثانویه یا متاستاتیک شناخته می‌شود. حال با ذکر این توضیحات، در ادامه درک بهتری از علائم پوستي سرطان سينه پیدا خواهید کرد.

همچنین انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد که در قسمت‌های مختلف از پستان ایجاد می‌شود.
به پوستت جون تازه بده

تغیییرات در پوست سینه

به‌طور کلی، علائم پوستي سرطان سينه شامل موارد زیر می‌شود:

  • وجود یک توده یا ضخیم شدن سینه که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد.
  • تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر سینه
  • تغییرات در پوست روی سینه، مانند فرورفتگی
  • معکوس شدن نوک پستان به سمت داخل
  • لایه لایه یا پوسته پوسته شدن ناحیه رنگی اطراف نوک پستان (آرئولا) یا پوست تمامی سینه
  • قرمزی یا سوراخ شدن پوست روی سینه، (ایجاد ظاهری شبیه پوست پرتقال)
متاستازهای پوستی، سرطان‌های ثانویه پستان هستند که روی پوست یا درست در زیر آن ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی لوپوس؛

تغییرات پوستی که نشانه سرطان سینه است؟

به غیر از تمامی علائم پوستي سرطان سينه که در بالا گفتیم، اگر یادتان باشد در ابتدای این مطلب عنوان کردیم که سزطان سینه می‌تواند به بافت‌های مجاور پستان، از جمله پوست، سرایت کند (سرطان پستان ثانویه). متاستازهای پوستی، سرطان‌های ثانویه پستان هستند که روی پوست یا درست در زیر آن ایجاد می‌شوند.

البته این بیماری مشابه سرطانی نیست که از خود پوست شروع شود و در واقع، سلول‌هایی که به پوست گسترش یافته‌اند، سلول‌های سرطان سینه هستند. شایع‌ترین محل‌هایی که تحت تأثیر قرار می‌گیرند، نواحی نزدیک به محل سرطان سینه، برای مثال پوست دیواره قفسه سینه، اطراف جای زخم جراحی سینه یا شکم هستند.

به ندرت، متاستازهای پوستی می‌توانند در نواحی دیگر پوست مانند پوست سر، گردن، کمر و بازوها نیز ایجاد شوند. متاسفانه حدود یک سوم افراد مبتلا به سرطان پستان ثانویه دچار متاستازهای پوستی می‌شوند، بنابراین بسیار مهم است که با علائم پوستي سرطان سينه آشنایی داشته‌باشیم.

ضمنا توجه کنید که متاستازهای پوستی با عود موضعی (یعنی زمانی که سرطان اولیه پستان در قفسه سینه یا ناحیه سینه عود کرده است) متفاوت هستند. علائم متاستاز پوستی عبارتند از:

  • تغییر در رنگ پوست
  • وجود بثورات (راش) به‌صورت ماندگار و دائمی بر روی پوست
  • وجود یک توده سفت، بدون درد و کوچک (ندول)، یا تعدادی توده با اندازه‌های مختلف بر روی پوست

گاهی اوقات علائم متاستازهای پوستی مانند قرمزی و التهاب ممکن است مانند عفونت پوست به‌نظر برسند. متاستازهای پوستی همچنین می‌توانند باعث لنف‌ادم (ورم لنفاوی که شامل تورم ناحیه بازو، دست یا سینه است) شوند. سایر علائم احتمالی عبارتند از:

  • درد
  • خون ریزی
  • عفونت
  • بوی بد
گاهی اوقات علائم متاستازهای پوستی مانند قرمزی و التهاب ممکن است مانند عفونت پوست به‌نظر برسند.

رابطه بین سرطان سینه و سرطان پوست

هر کسی که در یک مرحله از زندگی خود به سرطان سینه یا سرطان پوست دچار شده‌است، باید این حقیقت تاسف‌بار را بداند: به‌نظر می‌رسد داشتن یکی از این بیماری‌ها احتمال ابتلا به دیگری را افزایش می‌دهد. و همچنین به‌نظر می‌رسد که خطر ضربه خوردن با این ضربات مضاعف در میان زنان جوان بیشتر باشد.

و متأسفانه شکلی از سرطان پوست که بیشترین ارتباط را با سرطان سینه دارد، خطرناک‌ترین نوع آن یعنی ملانوم است. تحقیقات نشان می‌دهند که بازماندگان سرطان سینه در سنین 50 سال و کمتر، 46 درصد افزایش خطر ابتلا به ملانوم را داشتند.

زنانی که ملانوم داشتند نیز بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند، اگرچه افزایش خطر بسیار کمتر بود. در یک مطالعه دیگر نشان داده شد که زنان بازمانده از سرطان سینه‌ی دارای سن کمتر از 45 سال در مقایسه با جمعیت عمومی، 38 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم بودند. در میان زنان بالای 45 سال که از سرطان سینه جان سالم به در بردند، افزایش خطر ابتلا به ملانوم 12 درصد بود.

بیشتر بخوانید: شایع ترین عوارض پوستی شیمی درمانی چیست؟

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است و بعد از سرطان پوست در رتبه دوم قرار دارد.

سرطان سینه در مردان

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است و بعد از سرطان پوست در رتبه دوم قرار دارد. البته این بیماری در اکثر موارد، زنان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و اگرچه نادر است، اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

مثلا، در ایالات متحده سالانه تقریباً 2600 مرد به سرطان سینه مبتلا می‌شوند که این عدد کمتر از 1٪ از کل موارد این بیماری را تشکیل می‌دهد. زنان تراجنسیتی نیز در مقایسه با مردان سیس‌جندر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. علاوه بر این، مردان تراجنسیتی در مقایسه با زنان سیس‌جندر کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

علائم پوستي سرطان سينه می‌رسیم. تشخیص سرطان سینه می‌تواند ترسناک و حتی ناامید کننده باشد.

پیشگیری از سرطان سینه

ایجاد تغییرات در زندگی روزمره ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند. سعی کنید:

  • از یک پزشک در مورد غربالگری سرطان سینه سوال کنید: با پزشک خود در مورد زمان شروع معاینات و آزمایشات غربالگری سرطان پستان، مانند معاینه بالینی پستان و ماموگرافی صحبت کنید. در مورد مزایا و خطرات غربالگری با پزشک خود صحبت کنید. با هم می‌توانید تصمیم بگیرید که چه استراتژی‌های غربالگری سرطان سینه برای شما مناسب است.
  • از طریق خودآزمایی سینه از سلامت سینه‌های خود آگاه شوید: بهتر است با بررسی گهگاهی، سینه‌های خود در طی خودآزمایی سینه، از عدم وجود تومور در آن‌ها مطمئن شوید. اگر تغییر جدیدی، توده یا سایر علائم غیرعادی در سینه‌های شما وجود دارد، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. آگاهی از پستان نمی‌تواند از سرطان سینه جلوگیری کند، اما ممکن است به شما کمک کند تا تغییرات طبیعی را که سینه‌هایتان متحمل می‌شوند را درک کنید و علائم و نشانه‌های غیرعادی را شناسایی کنید.
  • الکل کمتری بنوشید: در صورت تمایل به نوشیدن، مقدار الکلی را که می‌نوشید به حداکثر یک نوشیدنی در روز محدود کنید.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید: در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
  • هورمون درمانی پس از یائسگی را محدود کنید: هورمون درمانی ترکیبی، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات هورمون درمانی صحبت کنید. برخی از زنان علائم و نشانه‌های آزاردهنده‌ای را در طول یائسگی تجربه می‌کنند و برای این زنان، افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در مقابل تسکین علائم و نشانه‌های یائسگی ممکن است قابل قبول باشد! اما برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، از کمترین دوز هورمون درمانی برای کمترین زمان استفاده کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید: اگر وزن شما سالم است، برای حفظ آن وزن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد استراتژی‌های سالم برای انجام این کار سوال کنید. تعداد کالری‌هایی که در روز می‌خورید را کاهش داده و به آرامی میزان ورزش روزانه را افزایش دهید.
  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید: مثلا مطالعات نشان می‌دهند، زنانی که رژیم مدیترانه‌ای همراه با روغن زیتون بکر و آجیل مصرف می‌کنند، ممکن است خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه داشته‌باشند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره و ماهی را به جای گوشت قرمز مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: عوارض پوستی روماتیسم و راه‌های درمان آن

اگر پزشک، سابقه خانوادگی شما را ارزیابی کرده و تشخیص داده باشد که عوامل دیگری که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند را دارید (مانند یک بیماری پیش سرطانی پستان)، می‌توانید گزینه‌هایی را برای کاهش خطر خود مطرح کنید، مانند:

  • داروهای پیشگیرانه (chemoprevention): داروهای مسدودکننده استروژن، مانند تعدیل‌کننده‌های انتخابی گیرنده استروژن و مهارکننده‌های آروماتاز، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان با خطر بالای این بیماری کاهش می‌دهند. این داروها دارای خطر عوارض جانبی هستند، بنابراین پزشکان این داروها را برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها بسیار بالا است، تجویز می‌کنند.
  • جراحی پیشگیرانه: زنانی که در معرض خطر بسیار بالای سرطان سینه قرار دارند، ممکن است سینه‌های سالم خود را با جراحی خارج کنند (ماستکتومی پیشگیرانه). آنها همچنین می‌توانند تخمدان‌های سالم خود را حذف کنند (اووفورکتومی پیشگیرانه) تا خطر سرطان سینه و سرطان تخمدان را کاهش دهند.

سخن نهایی

به پایان مطلب بررسی علائم پوستي سرطان سينه می‌رسیم. تشخیص سرطان سینه می‌تواند ترسناک و حتی ناامید کننده باشد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با این بیماری مواجه هستید، مهم است که از منابع زیادی که در دسترس شماست استفاده کنید.

با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کنید. شما باید نسبت به برنامه درمانی خود احساس رضایت و خوش‌بینی داشته‌باشید. همچنین با داشتن شناخت کامل تمامی علائم این بیماری، از جمله علائم پوستي سرطان سينه، می‌توانید سرطان را در مراحل اولیه و قبل از وخیم شدن اوضاع شکست دهید.

منابع: + + + + +

سوالات متداول

آیا سرطان سینه کشنده است؟

افراد مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه، اغلب با درمان مناسب، وضعیت خود را با موفقیت مدیریت می‌کنند. در واقع، بسیاری از افرادی که تشخیص سرطان سینه را دریافت کرده‌اند، زندگی طولانی و کاملی دارند. با این حال، درمان سرطان سینه در مراحل پیشرفته دشوارتر است و می‌تواند کشنده باشد.

میزان بقای سرطان سینه چقدر است؟

میزان بقای کلی پنج ساله برای سرطان سینه 90٪ است. این بدان معناست که 90 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، پنج سال بعد هنوز زنده هستند. نرخ بقای پنج ساله برای سرطان سینه‌ای که به مناطق مجاور گسترش یافته است 86٪ است، در حالی که نرخ بقای پنج ساله برای سرطان سینه متاستاتیک 28٪ است.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

علاوه بر انجام معاینات روتین و ماموگرافی، در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سینه باید با پزشک خود تماس بگیرید.

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی