مراقبت از پوست بعد از تتو زدن
۲۵ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست بعد از تتو زدن

به این مطلب امتیاز دهید

بالاخره این کار را کردید! طرحی که ماه‌ها در سر داشتید را روی بدنتان خالکوبی کردید اما بعدش چی؟ آیا چیزی در مورد مراقبت از پوست بعد از تتو زدن می‌دانید؟ قبل از هر چیز باید بدانید که تتو یک عمل زیبایی تهاجمی است که ممکن است سیستم ایمنی بدنتان را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین مراقبت از پوست بعد از تتو زدن بسیار حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید که خالکوبی شما به زیبایی روز اول دیده شود باید از آن مراقبت کنید تا مطمئن شوید که به عفونت‌های پوستی مبتلا نمی­شوید! در اینجا یک راهنمای کامل برای مراقبت از پوست بعد از تتو زدن ارائه شده است؛ مراقبت بعد از تاتو یکی از مراحل بسیار مهم و حساس تاتو بدن است. شاید شما بهترین تاتوکار را انتخاب کنید و از بهترین دستگاه تاتو و مواد نیز استفاده کنید، اما اگر دستورالعمل های مراقبتی بعد از تتو را رعایت نکنید، ممکن است مشکلات مختلفی برای شما ایجاد شود. با کیوت مگ همراه باشید.

۸ نکته برای مراقبت از پوست بعد از تتو زدن

دنیای خالکوبی یک قلمرو پیچیده است! چیزی که اکثر مردم نمی‌فهمند این است که هنر، سلامتی، قدرت بدنی، تکنیک، قلم‌زنی، سایه و زیبایی همه در زمین خالکوبی برابرند!

مراقبت از پوست بعد از تتو زدن
خالکوبی می‌تواند یک یادآوری روزانه برای یک خاطره معنادار از یک عزیز باشد یا به‌ نوعی شخص و خصوصیات او را به تصویر بکشد.

خالکوبی می‌تواند یک یادآوری روزانه برای یک خاطره معنادار از یک عزیز باشد یا به‌ نوعی شخص و خصوصیات او را به تصویر بکشد. به‌هرحال اگر می‌خواهید که خالکوبی شما دوام داشته باشد باید مراقبت قبل و بعد از آن را جدی بگیرید:

خالکوبی یک عمل زیبایی تهاجمی است که ممکن است سیستم ایمنی بدنتان را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین لازم است مراقبت از پوست بعد از تتو زدن را جدی بگیرید!
مشاوره قبل از تتو
مطمئن شوید که تتو کار شما بعد از تتو آن را با یک لایه نازک وازلین و باند می‌پوشاند.

تسریع در روند بهبودی تاتویتان بستگی به اندازه تاتو و میزان پیچیدگی طرح و شکل آن دارد. تاتوهای بزرگ‌تر مدت طولانی‌تری قرمز و متورم باقی می‌مانند زیرا این تاتوها صدمات بیشتری روی پوست ایجاد می‌کنند.

۱- قبل از تتو مشاوره بگیرید

راهنمایی‌های مراقبت از پوست بعد از تتو زدن از مرکزی به مرکز دیگر متفاوت است حتی گاهی تتوکاران ایده‌های مختلفی درباره روش‌های درمانی دارند. شما فقط به دستورالعمل‌هایی که تتوکار به شما می‌دهد گوش دهید.

در اکثر موارد نکات مراقبتی قبل و بعد از تتو در یک بروشور آماده و چاپ می‌شود تا مراجعه‌کنندگان قبل از انجام تتو آن را مطالعه کنند و اطلاعات کافی به دست آورند. مطمئن شوید که تتو کار شما بعد از تتو آن را با یک لایه نازک وازلین و باند می‌پوشاند.

۲- قبل از لمس تتو، دستان خود را بشویید

اگرچه هنرمندان خالکوبی دستورالعمل‌های مراقبتی مخصوص به خود دارند اما یک توصیه مشترک بین آن‌ها این است که فقط با دستان تمیز خالکوبی را لمس کنید. مهم‌ترین مرحله زمان تمیز کردن خالکوبی این است که ابتدا دستان خود را با یک مایع دستشویی حداقل ۲۰ ثانیه بشویید.

۳- بعد از چند ساعت تتو را بشویید

برای مراقبت از پوست بعد از تتو زدن توصیه می‌شود که بعد از ۲ تا ۳ ساعت بانداژ را باز کنید. خونابه خالکوبی ممکن است بعد از چند ساعت اول ظاهر شود. بنابراین لازم است تتو را بشویید و اجازه دهید پوست کمی نفس بکشد؛ دوباره باندپیچی نکنید. برای تمیز کردن خالکوبی از صابون ضد باکتری و بدون رایحه استفاده کنید.

برای پاک کردن از هیچ پارچه‌ای استفاده نکنید زیرا ممکن است لایه‌برداری کند. اجازه دهید کف ۱۰ دقیقه روی تتو باقی بماند. بعد از تمیز کردن تتو، پوستتان را با آب ولرم شستشو داده و با حوله خشک کنید. توصیه می‌شود که طی ۳ تا ۴ روز اول بعد از خالکوبی، پوستتان را ۳ تا ۵ بار در روز بشویید.

پماد بزنید
استفاده از مرطوب­ کننده‌های طبیعی مثل شی­باتر، روغن نارگیل، آلوورا و روغن‌های حاوی ویتامین E برای مراقبت از پوست بعد از تتو زدن بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: ۷ روش پاک کردن تتو از پوست

۴- پماد بزنید یا از مرطوب‌کننده استفاده کنید

دو بار در روز یک لایه نازک پماد ضد باکتری یا وازلین روی زخم تتو بمالید اما دیگر آن را نپوشانید. همچنین می‌توانید از یک مرطوب‌کننده بدون رایحه برای مرطوب کردن پوست تتوشده استفاده کنید. از پماد یا مرطوب‌کننده به مقدار زیاد استفاده نکنید زیرا استفاده بیش‌ازحد آن می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و بثوراتی ایجاد کند که به‌طور قطع روند بهبودی را مختل می‌کند.

استفاده از مرطوب­ کننده‌های طبیعی مثل شی­باتر، روغن نارگیل، آلوورا و روغن‌های حاوی ویتامین E برای مراقبت از پوست بعد از تتو زدن بسیار مناسب است. در طول روند بهبودی مطمئن باشید که به مقدار کافی هوا به پوست می‌رسد.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

 ۵- تتو را تمیز و خشک نگه دارید

لازم است روند تمیز کردن محل خالکوبی را برای ۲ تا ۴ هفته تکرار کنید و حداقل تا یک ماه، طولانی‌مدت زیر دوش یا وان نمانید. با آب خنک یا ولرم دوش بگیرید؛ استفاده از دوش آب گرم نه‌تنها ممکن است به پوست صدمه بزند بلکه می‌تواند جوهر را نیز کمرنگ کند. همچنین از پوشیدن لباس چسبان در این مدت خودداری کنید. 

۶- دست زدن و خاراندن تتو ممنوع

روز سوم یا چهارم پوست شروع به لایه‌برداری می‌کند که ممکن است با خارش همراه باشد اما از خاریدن و کندن پوسته‌ها خودداری کنید. خارش یا کندن زخم روی تتو ممکن است منجر به بروز عفونت یا پاک شدن رنگ آن شود. برای کاهش خارش می‌توانید به‌آرامی روی آن دست بکشید.

معمولاً این خارش‌ها بعد از چند هفته برطرف می‌شوند اما اگر خارش شدیدتر شد یا اطراف تتو قرمزی، خونریزی و تورم احساس کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. منطقه تتو حتی بعد از لایه‌برداری نیز بسیار حساس است بنابراین توصیه می‌شود فقط محل را مرطوب نگه دارید.

در معرض نور آفتاب قرار نگیرید
نور مستقیم آفتاب می‌تواند خالکوبی­‌های بهبود یافته به‌ویژه خالکوبی­‌های رنگی را کمرنگ کند

۷- در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید. نور مستقیم آفتاب می‌تواند خالکوبی­‌های بهبود یافته به‌ویژه خالکوبی­‌های رنگی را کمرنگ کند بنابراین اگر می‌خواهید زیر نور آفتاب بروید حتماً پوستتان را با یک کرم ضد آفتاب با SPF45 یا بالاتر بپوشانید.

۸- صبور باشید

مدت‌زمان بهبودی به اندازه و نحوه اجرای خالکوبی بستگی دارد اما معمولاً ۶ هفته طول می‌کشد. دستورالعمل‌های مراقبت از پوست بعد از تتو زدن را تا زمانی که تتوکارتان به شما گفته است دنبال کنید و اطمینان یابید که خالکوبی خود را به مدت چند ماه تمیز و مرطوب نگه داشته‌اید. از لایه‌بردار و محصولات ساینده در این مدت استفاده نکنید.

به پوستت جون تازه بده

بایدها و نبایدهای مهم مراقبت های بعد از تاتو

علاوه بر موارد فوق، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • حوله، ملافه و لباس تمیز در طول فرآیند بهبودی بسیار توصیه می‌شود.
  • دوش گرفتن خوب است؛ با این حال، لطفا تاتو خود را حداقل به مدت 2 هفته خیس نکنید. این بدان معناست که از شنا کردن، حمام کردن یا غوطه ور کردن خالکوبی خود در آب برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • آب کافی بنوشید. آب به مقدار زیاد بنوشید تا پوستتان همیشه مرطوب بماند.
  • حداقل به مدت 2 هفته از تابش مستقیم نور خورشید روی تاتو خودداری کنید تا تاتو شما کاملاً بهبود یابد. پس از آن، توصیه می‌کنیم هر زمان که تا پایان عمر زیر نور مستقیم خورشید قرار گرفتید، یک ضد آفتاب حداقل SPF 50 روی خالکوبی خود قرار دهید. خورشید بدون شک باعث آسیب می‌شود و طول عمر خالکوبی شما را به خطر می‌اندازد.
  • لباس های گشاد (ترجیحاً نخی) بپوشید و از لوازم جانبی منقبض مانند بند سوتین و کمربندهای تنگ روی تاتو تازه خودداری کنید. از پوشیدن لباس‌ های کثیف، عرق ‌دار یا پشمی و خارش ‌دار خودداری کنید زیرا می‌توانند مشکلات پوستی ایجاد کنند.
ممکن است متوجه شوید که مخلوطی از خون و جوهر اضافی در حال نشت کردن از جای تاتو است این طبیعی است.

عوارض جانبی و مشکلات احتمالی

در چند روز اول بعد از تاتو کردن پوست ممکن است قرمز و دردناک شده یا دچار خارش شود. ممکن است متوجه شوید که مخلوطی از خون و جوهر اضافی در حال نشت کردن از جای تاتو است این طبیعی است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم یا مشکلات زیر حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

  • عفونت
  • واکنش‌های حساسیت‌زا
  • زخم و جراحت
  • اسکار پوستی

چرا مراقبت های بعد از تاتو مهم است؟

خالکوبی به سیستم ایمنی بدن شما فشار وارد می‌کند. به همین دلیل آماده سازی اولیه پوست به همان اندازه مراقبت های بعد از تاتو حائز اهمیت است.

از آنجایی که خالکوبی یک عمل زیبایی تهاجمی است، سیستم ایمنی و لنفاوی شما برای بهبود یک تاتو تازه سخت کار می‌کند. بنابراین فعالیت های بیش از حد توصیه نمی‌شود. به عبارت دیگر سعی کنید بعد از انجام تاتو آرام باشید و فعالیت های سنگین نکنید.

آیا از روغن نارگیل می‌توان برای مراقبت‌ بعد تاتو استفاده کرد؟

مردم جزایر پلینزی (Polynesian) مدت‌های مدیدی است که از روغن نارگیل روی تاتوهایشان استفاده می‌کنند. آن‌ها بعد از بهبود یافتن جای تاتو از روغن نارگیل استفاده می‌کنند تا طراحی هنری روی بدنشان بدرخشد.

برخی وب‌سایت‌ها ادعا می‌کنند که روغن نارگیل پوست تاتوشده را مرطوب نگه‌داشته و از آن در برابر عفونت محافظت می‌کند. هرچند مؤثر بودن آن به لحاظ علمی اثبات نشده است. قبل از استعمال روغن نارگیل یا سایر محصولات تائید نشده روی تاتویتان با پزشک مشورت کنید.

مردم جزایر پلینزی (Polynesian) مدت‌های مدیدی است که از روغن نارگیل روی تاتوهایشان استفاده می‌کنند.

زمان مراجعه به پزشک

حال که نحوه مراقبت بعد از لیزر خالکوبی را توضیح دادیم، با درک هر مرحله، مراقبت کار ساده ای خواهد بود. با این وجود ممکن است در برخی موارد نیاز باشد تا به پزشک مراجعه کنید.

شایع ترین علت مراجعه به پزشک پس از خالکوبی، بروز عفونت است. این مساله زمانی رخ می دهد که فرد مراقبت درستی از ناحیه مورد نظر نکرده و درنتیجه به باکتری ها آلوده شود.

ایجاد عفونت در ناحیه تاتو، سبب ایجاد حس گرما، التهاب و درد هنگام لمس آن خواهد شد. علاوه بر این ممکن است پوست ناحیه ترشح داشته و بثورات پوستی ایجاد شود.

خلاصه به یاد داشته باشید که خالکوبی نوعی زخم است بنابراین باید مانند یک آسیب پوستی با آن رفتار کنید. بنابراین برای مراقبت از پوست بعد از تتو زدن، لازم است که همواره ناحیه موردنظر را با آب و صابون بشویید و خشک کنید. سپس یک لایه نازک پماد روی آن بمالید و اجازه دهید پوست نفس بکشد.

اگر می‌خواهید تتوی شما همیشه براق باقی بماند روزانه محل خالکوبی را مرطوب کنید مخصوصاً اگر در نقطه‌ای از بدن(مانند دستان) است که می‌تواند به‌سرعت محو شود. کمتر زیر نور آفتاب قرار بگیرد و زمان بیرون رفتن حتماً پوستتان را با یک کرم ضد آفتاب بپوشانید.

مهمترین عامل جهت مراقبت از تاتو این است که خالکوبی شما توسط یک تاتوکار حرفه ای و متخصص انجام شود. هرکسی که ادعا کند خالکوبی می کند حرفه ای نیست. اگر سلامت پوست و جسم تان برای شما مهم است به دنبال یک تاتوکار حرفه ای باشید.

منبع: + + +

روزی چندبار باید از پماد استفاده کرد؟

دو بار در روز یک لایه نازک پماد ضد باکتری یا وازلین روی زخم تتو بمالید اما دیگر آن را نپوشانید. همچنین می‌توانید از یک مرطوب‌کننده بدون رایحه برای مرطوب کردن پوست تتوشده استفاده کنید.

آیا از روغن نارگیل می‌توان برای مراقبت‌ بعد تاتو استفاده کرد؟

برخی وب‌سایت‌ها ادعا می‌کنند که روغن نارگیل پوست تاتوشده را مرطوب نگه‌داشته و از آن در برابر عفونت محافظت می‌کند. هرچند مؤثر بودن آن به لحاظ علمی اثبات نشده است. قبل از استعمال روغن نارگیل یا سایر محصولات تائید نشده روی تاتویتان با پزشک مشورت کنید.

چه مقدار از پماد یا مرطوب کننده استفاده کنیم؟

از پماد یا مرطوب‌کننده به مقدار زیاد استفاده نکنید زیرا استفاده بیش‌ازحد آن می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و بثوراتی ایجاد کند که به‌طور قطع روند بهبودی را مختل می‌کند. استفاده از مرطوب­ کننده‌های طبیعی مثل شی­باتر، روغن نارگیل، آلوورا و روغن‌های حاوی ویتامین E برای مراقبت از پوست بعد از تتو زدن بسیار مناسب است.

۲۵ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی