علائم پیری پوست
۱ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم پیری پوست؛ پیری زودرس پوست را جدی بگیرید!

به این مطلب امتیاز دهید

واضح است افزایش سن نه فقط روی اندام‌های داخلی، که روی ظاهر شما هم تاثیرگذار است. افزایش سن تقریبا در تمام افراد موجب کاهش کلاژن و پیری پوست می‌شود و به‌همین ترتیب پوست حالت کشسانی و ارتجاعی طبیعی خود را از دست می‌دهد. نتیجه این امر افزایش چین‌وچروک‌ پوستی و افتادگی پوست خواهد بود. هر چند شما می‌توانید با داشتن یک روتین پوستی صحیح و انجام مراقبت‌های لازم علائم پیری پوست، خصوصا پیری زودرس را کاهش دهید و اجازه ندهید بروز علائم پیری روی پوست صورتتان زیبایی شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در ارتباط به‌پیری زودرس، علائم و راه‌های مبارزه با آن اطلاعاتی به‌شما بدهیم.

آن‌چه خواهید خواند...

پیری زودرس پوست چیست؟

این‌که با افزایش سن علائم پیری نمایان شود کاملا طبیعی است؛ اما بسیاری از افراد به‌علت عدم رعایت مراقبت‌های پوستی، عدم استفاده از ضدآفتاب و استفاده از لوازم آرایشی بی‌کیفیت در سنین پایین‌ دچار افتادگی پوست، چین‌وچروک، لک و در یک کلام «پیری پوست» می‌شوند.

افزایش سن تقریبا در تمام افراد موجب کاهش کلاژن و پیری پوست می‌شود و به‌همین ترتیب پوست حالت کشسانی و ارتجاعی طبیعی خود را از دست می‌دهد.

مشکل درست از همین‌جا آغاز می‌شود. اگر شما هم دچار پیری زودرس شده‌اید، حتما می‌دانید چقدر این اتفاق ناخوشایند است؛ چرا که شما قطعا از لحاظ روانی هنوز آماده پذیرش این مشکل نیستید و از طرف دیگر اصلا در چنین سنی شما نباید علائم پیری را تجربه‌کنید و پوست صورتتان این‌چنین تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

شما باید با ریشه‌یابی این مشکل به‌دنبال حل آن بروید و اجازه ندهید مشکل پوستی‌تان آن‌قدر پیش برود که دیگر نتوانید راه‌حلی برای بهبود آن‌ها پیدا کنید.

به پوستت جون تازه بده

علل پیری زودرس پوست

مشخصا پیری زودرس پوست خود به‌خود اتفاق نمی‌افتد و عوامل مختلفی می‌تواند زمینه‌ساز بروز آن باشد. شما می‌توانید با کنترل این عوامل پیری پوست را به‌تاخیر بیندازید.

مصرف دخانیات و سیگار

سیگار کشیدن یکی از عمده‌ترین و اصلی‌ترین علل پیری زودرس پوست به‌شمار می‌آید، زیرا سموم موجود در دود سیگار باعث می‌شوند پوست شما در معرض استرس اکسیداتیو قرار بگیرد.

استرس اکسیداتیو در حقیقت به‌از بین رفتن تعادل آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن گفته می‌شود. نتیجه این اتفاق خشکی پوست، بروز چین‌وچروک در نواحی مختلف آن و افتادگی پوست خواهد بود.

وراثت

عامل وراثت و عارضه‌های ژنتیکی از نادرترین علل پیری پوست محسوب می‌شوند؛ اما به‌هر حال در سرتاسر جهان صدها میلیون امکان بروز این اتفاق وجود دارد. در حقیقت طی شرایط ژنتیکی فوق‌العاده نادری ممکن است علائم پیری پوست در سنین نوجوانی و ابتدای دوران بلوغ خود را نشان دهد که به‌آن پروگریا (Progeria) می‌گویند.

سندرم ورنر یکی از این مشکلات ژنتیکی است که یک نفر از میان یک میلیون نفر ممکن است به‌آن مبتلا شوند. عموما این سندرم در سنین ۱۲ تا ۳۰ سالگی خود را با علائمی چون سفید شدن موی سر و صورت، چین‌وچروک‌های پوستی و ریزش مو نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تغذیه ای برای داشتن پوست شاداب و جوان

در سندرم هاچینسون-گیلفورد، کودکان مطابق برنامه رشدی طبیعی خود رشد نمی‌کنند و در این زمینه از هم‌سن و سالان خود عقب می‌مانند.

سندرم بسیار نادر دیگری که احتمال ابتلا به‌آن وجود دارد، سندرم هاچینسون-گیلفورد (Hutchinson-Gilford) است. از میان هر ۸ میلیون نوزادی که متولد می‌شوند، ممکن است ۱ نفر ابتلا به‌این سندرم را تجربه می‌‌کند. در سندرم هاچینسون-گیلفورد، کودکان مطابق برنامه رشدی طبیعی خود رشد نمی‌کنند و در این زمینه از هم‌سن و سالان خود عقب می‌مانند.

کودکان مبتلا به ‌هاچینسون-گیلفورد، عموما اندام‌های رشد نکرده، ضعیف و نحیفی دارند و طاسی را نیز تجربه‌ می‌کنند. برخلاف سندرم ورنر، این سندرم پیش از دوران بلوغ و در سنین خردسالی و کودکی خود را نشان می‌دهد و متاسفانه امید به‌زندگی کودکانی که دچار این سندرم نادر می‌شوند، حدودا ۱۳ سال است.

نور شدید آفتاب و سولاریوم

پوست برای تقویت و دریافت ویتامین D به‌قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیاز دارد. اما اگر این تابش زیاد از حد باشد و یا برای مدت زمان زیادی در برابر نور آفتاب قرار بگیرید، اشعه فرابنفش می‌تواند به‌پوستتان و DNAهای موجود در آن آسیب وارد کرده و علائم پیری پوست مانند افتادگی، چین‌وچروک و لک را نمایان کند.

استفاده از اتاق‌های سولاریوم و تلاش برای برنزه کردن پوست هم همین نتیجه را به‌همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:‌ پیری زودرس پوست؛

عواملی که باعث تشدید علائم پیری پوست می‌شوند

حال که به‌انواع علل ابتلا به‌پیری پوست آشنا شدید، وقت آن رسیده با عواملی که می‌توانند ریسک بروز علائم بروز پیری پوست را سرعت ببخشند، آشنا شوید. تقریبا تمام این عوامل همان عادت‌های بد و نادرستی هستند که در زندگی بسیاری از افراد جریان دارند و می‌توانند بسیار آسیب‌‌زا باشند.

خواب ناکافی و کیفیت پایین آن از علائم پیری پوست

خواب یکی از لازم‌ترین و مهم‌ترین فرایندهایی است که بدن انسان در طول شبانه‌روز تجربه ‌می‌کند. خواب کافی و درست، به‌بدن و ذهن شما امکان بازتولید، احیا و بهبود روند مکانیسم اثر سلول‌هایتان را می‌دهد و با منظم کردن چرخه‌های هورمونی درون بدنتان شما را برای رشد کردن، کار و فعالیت تقویت می‌کند.

تحقیقات و مطالعات بسیار زیادی نشان داده است که خواب ناکافی و کیفیت پایین خواب، بیشترین اثر ممکن را روی پوست می‌گذارد، عملکرد سدهای محافظتی پوست را با اختلال مواجه می‌کند و موجب بروز انواع علائم پیری پوست می‌شود.

مصرف بیش از اندازه الکل از علائم پیری پوست

افراط در مصرف هر چیزی در طولانی‌مدت مشکل‌ساز می‌شود و الکل هم از این قاعده مستثنا نیست. باید بدانید نوشیدن بیش از اندازه الکل، باعث دهیدراته شدن بدن شما می‌شود و یقینا به‌دنبال آن، مشکلاتی مانند افتادگی پوست و از دست دادن حالت ارتجاعی آن شما را تهدید می‌کند.

استرس و فشار روانی از علائم پیری پوست

تقریبا همه انسان‌ها در این مورد متفق‌القول هستند که استرس و فشار روانی از مهلک‌ترین اتفاقاتی است که بدن و ذهن انسان آن را تجربه می‌کند. حتما می‌دانید قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا و دست و پنجه نرم کردن با فشارهای روانی چقدر روی کیفیت خواب انسان تاثیرگذار است.

در همان بخش ابتدایی هم به‌این موضوع اشاره کردیم که کمبود خواب و کیفیت پایین آن سلامت پوست را تهدید کرده و روند اتفاق افتادن پیری پوست را سرعت می‌بخشد. علاوه بر این ترشح هورمون‌های استرس در بدن شما التهابات داخلی را افزایش داده و این مسئله با آشکار شدن علائم پیری پوست همراه خواهد بود.

حتما می‌دانید قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا و دست و پنجه نرم کردن با فشارهای روانی چقدر روی کیفیت خواب انسان تاثیرگذار است.

رژیم غذایی بد از علائم پیری پوست

غذا بنزین بدن است. غذایی که در هر وعده می‌خورید، شما را برای ادامه حیات، کار و فعالیت روزمره آماده می‌کند. حال اگر برنامه غذایی شما حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدنتان نباشد، در طولانی مدت ارگان‌های داخلی بدن تحلیل می‌روند و مشکلات بسیار زیادی را به‌وجود می‌آورند.

یکی از این مشکلات، وارد شدن آسیب‌های عمیق به‌پوست صورت است. تحقیقات انجام‌شده در زمینه تاثیر رژیم غذایی سالم و ناسالم بر کیفیت پوست نشان می‌دهد که مصرف بیش‌ از اندازه کربوهیدرات و قند باعث آسیب زدن به‌پوست و تشدید علائم پیری زودرس می‌شود.

آلودگی از علائم پیری پوست

متاسفانه امروزه با ماشینی شدن زندگی، گسترش کارخانه‌ها و نزدیک شدنشان به‌محل زندگی انسان‌ها، آلاینده‌های زیست محیطی در نزدیک‌ترین موضع ممکن نسبت به‌انسان‌ها قرار گرفته‌اند و همین اتفاق باعث به‌وجود آمدن مشکلات مختلفی از جمله بروز چین‌وچروک‌های پوستی شده است.

خصوصا که پوست صورت شما مستقیما در معرض مواجهه با انواع آلاینده‌ها قرار دارد و نفوذ این آلودگی‌ها به‌لایه‌های عمیق پوست کاهش کلاژن، افتادگی و چین‌وچروک‌های پوستی را به‌همراه دارد.

راه‌های درمان پیری پوست

با کنترل عوامل تشدیدکننده، می‌توانید سرعت روند پیری پوست را کنترل کرده و بروز علائم آن را به‌سن طبیعی‌اش موکول کنید. اما بعد از اینکه دچار این علائم شدید، به‌هر حال ناچار به‌درمان‌شان خواهید بود.

البته که راه مقابله با هر یک از علائم پیری پوست منحصربه‌فرد است و شما باید ابتدا ریشه بروز آن را بدانید تا بتوانید یک روند درمانی منطقی، ایمن و راه‌گشا را آغاز کنید.

درمان لکه‌های پوستی ناشی از تابش نور خورشید

اگر علائم پیری پوست شما شامل لکه‌هایی است که فکر می‌کنید به‌دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌وجود آمده است، توصیه می‌کنیم حتما به‌یک متخصص پوست مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های مختلف، صحت این موضوع را تایید کند؛

چرا که اگر ریشه بروز این لکه‌ها مشکلات و بیماری‌های داخلی باشد، ممکن است با پیش گرفتن روند درمان اشتباه کار خود را سخت‌تر کنید. در نهایت اگر علت اصلی همان تابش اشعه فرابنفش نور خورشید بود، توصیه می‌کنیم مصرف ضدآفتاب را جدی بگیرید.

 اصلی‌ترین محافظ پوست شما در برابر اشعه فرابنفش، همین کرم‌های ضدآفتاب هستند.همچنین باید سعی کنید تا حد امکان در معرض تابش مستقیم نور خورشید، خصوصا در ساعات گرم روز قرار نگیرید. اگر هم مجبور به‌ترک منزل یا محل کار در چنین ساعاتی هستید، بهتر است پوست خود را تا حد ممکن بپوشانید تا تابش آفتاب اثر منفی روی آن نگذارد.

در کنار این مراقبت‌ها باید از درمان‌های موضعی مانند کرم‌ها و سرم‌های ویتامین C، آلوئه‌ورای طبیعی و محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید نیز استفاده نمایید. مرحله بعدی درمان شامل روش‌های درمانی می‌شوند که پزشک به‌شما پیشنهاد می‌دهد. روش‌هایی مانند کرایوتراپی، تاباندن نور پالسی با شدت زیاد IPL و لایه‌برداری شیمیایی قوی، از جمله این درمان‌ها خواهد بود.

درمان افتادگی پوست صورت و بروز چین‌وچروک پوست

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، کاهش کلاژن اصلی‌ترین علت شل شدن و افتادگی پوست شما است که در ادامه منجر به‌آشکار شدن چین‌وچروک‌ می‌شود. برای بهبود وضعیت پوستتان شما باید مراقبت‌های ساده و البته همیشگی را انجام دهید.

مراقبت‌هایی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب، استفاده از لباس‌ها و کلاه‌هایی که از پوستتان محافظت می‌کنند، مصرف آب در طول روز، عدم استفاده از دخانیات و سیگار، استفاده از محصولات پوستی حاوی ویتامین C، ویتامین A، آلوئه‌ورا و چای سبز و مرطوب‌ کردن و هیدراته نگه داشتن پوست، از جمله این مراقبت‌های روزانه خواهد بود.

اگر شدت چین‌وچروک‌ها به‌حدی بود که درمان‌های این‌چنینی از سرعت روند پیشرفت آن کم نکرد، باید با مشورت پزشک به‌سراغ درمان‌های مکمل بالینی مانند تزریق ژل و بوتاکس بروید.

درمان چین‌وچروک‌های پوست دست

اگر علائم پیری پوست در نقاطی به‌جز صورتتان، مانند پوست دستتان هم خود را نشان داده است، حتما باید با استفاده از مرطوب‌کننده‌های قوی فرایند آب‌رسانی به‌پوستتان را انجام دهید. همچنین استفاده از یک ضدآفتاب با SPF مناسب برای دستتان توصیه می‌شود.

اگر در منزل یا در محل کار عموما با مواد شیمیایی قوی سر و کار دارید، روند درمانتان کمی سخت‌تر می‌شود. در قدم اول می‌توانید از دستکش مخصوص استفاده کنید و برای شروع روند درمان به‌پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. می‌توانید به‌کمک لایه‌برداری‌، لیزر یا تزریق ژل، وضعیت پوست دست خود را کمی بهبود ببخشید.

استفاده از محصولات پوستی حاوی ویتامین C، ویتامین A، آلوئه‌ورا و چای سبز و مرطوب‌ کردن و هیدراته نگه داشتن پوست، از جمله این مراقبت‌های روزانه خواهد بود.

درمان هایپرپیگمنتیشن

علائم پیری پوست می‌توانند با بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست قفسه سینه‌تان خود را نشان دهند. مهم‌ترین قدم در درمان این لکه‌ها، محافظت از آن‌ها در برابر تابش نور خورشید است. بهتر است به‌کمک ضدآفتاب و پوشش مناسب این کار را انجام دهید.

قدم بعد استفاده از محصولاتی مانند سرم‌های موضعی ویتامین C است که خاصیت لایه‌برداری خوبی دارند. اگر نتوانستید لکه‌ها را کنترل کنید، برای درمان تکمیلی باید به‌پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید تا با تجویز استروئید این لکه‌ها را محو کند.

درمان التهاب، خشکی و خارش پوست

اگر فکر می‌کنید پوست دست یا صورتتان پوسته پوسته می‌شود و خارش آن شما را اذیت می‌کند، حتما باید به‌پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا با معاینه‌ بتواند احتمال بروز بیماری‌های دیگر یا پیری زودرس را بررسی کند.

عموما خشکی و خارش پوست راحت‌تر از دیگر علائم پیری زودرس درمان می‌شود و کافی است سبک زندگی خود را در طول درمان تغییر دهید. برای مثال در طول روز آب بیشتری بنوشید، با آب خیلی داغ یا خیلی سرد دوش نگیرید و برای مدت زمان زیادی زیر دوش باقی نمانید.

همچنین با استفاده از لوسیون‌ها یا کرم‌های مرطوب‌کننده پوستتان را مرطوب نگه دارید. با رعایت این مراقبت‌ها بخش بزرگی از روند درمانی خود را کامل خواهید کرد.

راهکارهای جلوگیری از پیری زودرس پوست

روزانه از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده استفاده کنید

اولین و مهم‌ترین قدمی که برای محافظت از پوست خود می‌توانید انجام دهید، استفاده روزانه و مداوم از ضدآفتاب است. البته نباید استفاده از ضدآفتاب را تنها منحصر به‌صورتتان کنید.

دست‌های شما هم دائما در معرض آلاینده‌ها و آفتاب قرار دارند و یقینا هم اشعه فرابنفش روی آن‌ها اثر می‌گذارد و هم آلاینده‌ها موجب خشکی و التهابشان می‌شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب مناسب برای دست‌های خود نیز استفاده کنید.

خواب کافی را از خود دریغ نکنید

همان‌طور که گفتیم، خواب از ضروری‌ترین فرایندهایی است که بدن شما در طول شبانه‌روز برای تنظیم هورمون‌ها و تقویت ارگان‌های بدن انجام می‌دهد.

کیفیت پایین خواب باعث می‌شود تمام ارگان‌های بدن شما علی‌الخصوص پوست‌تان با مشکل مواجه شده و به‌سرعت به‌سمت پیر شدن حرکت کنند. توصیه می‌کنیم برای بازسازی و احیای پوست صورتتان هم که شده خواب کافی و مناسب داشته باشید.

در استفاده از محصولات مراقبت پوستی‌تان صبور باشید

محصولات شیمیایی بسیار زیادی نظیر لوسیون‌ها، کرم‌ها، سرم‌ها، صابون‌ها و… در بازار موجود هستند که تمامی‌شان برای درمان علائم پیری پوست تجویز می‌شوند. علائم پیری یک‌شبه‌روی صورت شما به‌وجود نیامده است که شما بخواهید یک‌شبه‌آن‌ها را از بین ببرید.

باید صبور باشید تا تک تک آن‌ها بتوانند در مدت زمان مشخصی روی پوستتان اثر بگذارند. دوره درمان شما ممکن است ماه‌ها هم طول بکشد و در طول این دوران نباید خسته شوید و دوره درمانی خود را نیمه‌کاره رها کنید. برای مشاهده نتایج عینی استفاده از محصولات مراقبت پوستی، حتما طول درمانتان را به‌ اتمام برسانید و سپس در رابطه با کیفیت محصول استفاده‌شده نظر بدهید.

با آرایش به‌رخت‌خواب نروید

باقی ماندن مواد و لوازم آرایشی، هرچند کم، روی پوست شما اثر منفی می‌گذارد و اجازه تنفس در طول شب را به‌پوست شما نمی‌دهد. هر شب پیش از خواب باید با پاک‌کننده‌های مخصوص و ملایم پوست صورت خود را بشویید و مطمئن شوید هیچ‌گونه مواد آرایشی روی آن باقی نمانده است.

در طول روز آب کافی بنوشید

دهیدراته شدن بدن، باعث التهاب، خشکی و افزایش چین‌وچروک‌های پوستی می‌شود. در طول روز حتما سعی کنید حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

بیشتر بخوانید: ۱۶ راه جلوگیری از پیری صورت

باقی ماندن مواد و لوازم آرایشی، هرچند کم، روی پوست شما اثر منفی می‌گذارد و اجازه تنفس در طول شب را به‌پوست شما نمی‌دهد.

خود را در شرایط استرس‌زا قرار ندهید

فشار روانی و استرس تاثیر مخربی بر پوست صورتتان می‌گذارد. سعی کنید تا حد امکان خود را در شرایط استرس‌زا قرار ندهید و به‌جای آن با مصاحبت با دوستان، پیاده‌روی، یوگا و تمرین‌های ذهنی با استرستان مقابله کنید.

رژیم غذایی مغذی و خوب داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم باید بتواند کلیه مواد معدنی و مغذی لازم برای بدنتان را به‌شما برساند. حتما یک برنامه غذایی سالم و مشخص برای خود ترتیب دهید و سعی کنید از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. فراموش نکنید که قندهای مصنوعی، فست‌فودها، غذاهایی با چربی اشباع‌شده و تنقلات، می‌توانند فرایند پیری پوست را سرعت ببخشند.

مصرف دخانیات را برای همیشه ترک کنید

سیگار کشیدن مضرات بسیار زیادی را به‌بدنتان تحمیل می‌کند که یکی از آن‌ها بروز علائم پیری در پوست صورت است. شما با سیگار کشیدن فرصت بازسازی و ترمیم را به‌پوستتان نمی‌دهید و به‌همین ترتیب علائم پیری روی صورتتان نمایان می‌شود. برای سلامتی خودتان مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

تحرک داشته باشید

تحرک داشتن و ورزش منظم روزانه، گردش خون را در بدنتان افزایش می‌دهد. نتیجه این اتفاق سالم ماندن و شاداب ماندن پوستتان خواهد بود.

در این مطلب به‌طور کامل و جامع با علائم پیری پوست، علل و راه‌های درمان آن آشنا شدید. با رعایت مراقبت‌های بسیار ساده و تغییر سبک زندگی، می‌توانید پیری را به‌تاخیر بیندازید و همیشه پوستی شاداب و جوان داشته باشید.

منبع +++

پیری زودرس پوست چیست؟

این‌که با افزایش سن علائم پیری نمایان شود کاملا طبیعی است؛ اما بسیاری از افراد به‌علت عدم رعایت مراقبت‌های پوستی، عدم استفاده از ضدآفتاب و استفاده از لوازم آرایشی بی‌کیفیت در سنین پایین‌ دچار افتادگی پوست، چین‌وچروک، لک و در یک کلام «پیری پوست» می‌شوند.

آیا وراثت از عوامل پیری پوست است؟

عامل وراثت و عارضه‌های ژنتیکی از نادرترین علل پیری پوست محسوب می‌شوند؛ اما به‌هر حال در سرتاسر جهان صدها میلیون امکان بروز این اتفاق وجود دارد. در حقیقت طی شرایط ژنتیکی فوق‌العاده نادری ممکن است علائم پیری پوست در سنین نوجوانی و ابتدای دوران بلوغ خود را نشان دهد که به‌آن پروگریا (Progeria) می‌گویند.

رژیم غذایی سالم بر پیری پوست تاثیر دارد؟

یک رژیم غذایی سالم باید بتواند کلیه مواد معدنی و مغذی لازم برای بدنتان را به‌شما برساند. حتما یک برنامه غذایی سالم و مشخص برای خود ترتیب دهید و سعی کنید از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. فراموش نکنید که قندهای مصنوعی، فست‌فودها، غذاهایی با چربی اشباع‌شده و تنقلات، می‌توانند فرایند پیری پوست را سرعت ببخشند

۱ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی