آفتاب گرفتن
30 تیر 1397 ۰ دیدگاه

قبل از آفتاب گرفتن به این نکات توجه کنید – قسمت دوم

قبل از آفتاب گرفتن به این نکات توجه کنید – قسمت دوم

در ادامه مطلب قبلی که به معرفی انواع مختلف پوست پرداختیم، در این متن به ارائه راه حل مناسب با هر نوع پوست می پردازیم:

پوست نوع ۱ دارید؟

آفتاب نگیرید. در تابستان وقتی در مقابل آفتاب قرار می گیرید حتما دست ها و پاهایتان را با لباس بلند بپوشانید.
پوست سالم و سفید دیرتر از پوست هایی که در معرض آفتاب و برنزگی بوده اند چروک می شوند.

پوست نوع ۲ دارید؟

سعی کنید آفتاب نگیرید. یا حساسیت بیشتری در مراقبت از پوستتان زیر نور افتاب به خرج دهید. از ضد آفتاب هایی با SPF بالای ۳۰ مصرف کنید.
ضد آفتاب با SPF کمتر از ۱۵ مناسب شما نیست.

باور غلط در مورد ضد آفتاب۱:

ضد آفتاب محافظت ۱۰۰% ای در مقابل آفتاب می دهد! حتی ضد آفتاب هایی با بالاترین سطح SPF , UVA هم نمی توانند جلوی تمام اشعات مضر را بگیرند. به همین دلیل در ساعات ۱۱:۰۰ تا ۱۵:۰۰ سعی کنید در سایه بمانید.

پوست نوع ۳ دارید؟

از ضد افتاب با SPF بالاتر از ۲۰ مصرف کنید. حتی برای آفتاب گرفتن با مصرف کرم هایی با SPF زیر ۱۵ خطر ابتلا به سرطان را افزایش ندهید.

**باور غلط در مورد ضد آفتاب ۲:

برنزه شدن نمود کلی آسیب دیدگی پوست شما در مقابل آفتاب است، پس بعد از تغییر رنگ پوستتان مجاز به استفاده از ضد آفتاب با SPF کمتر نخواهید بود.

-پوست نوع ۴ دارید؟

هرچند شما در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان نسبت به افراد با نوع پوست ۱ ،۲و ۳ هستید اما بدانید آفتاب توانایی آسیب رساندن به شما را هم دارد. (باعث ایجاد چروک شود) ضد آفتاب با SPF 15 برای شما مناسب است.

***نکته:

۲ نوع SPF داریم: SPD آمریکایی و SPF اروپایی
عدد SPF آمریکایی دوبرابر SPF اروپایی است. به عنوان مثال SPF آمریکایی ۲۰ با SPF اروپایی ۱۰ برابری می کند. پس هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

لایه برداری و پیلینگ

چند پیشنهاد خوب:

– در روزهای ابری هم ۳۰ تا ۵۰ درصد اشعه U.V خورشید به زمین می رسد، پس مراقب سوختگی های محتمل باشید.

– آفتاب گرفتن فشرده کار مضری است. مثلا در یک هفته هر روز آفتاب نگیرید.

– در روزهای خیلی گرم از کلاه آفتاب گیر و لباس های ازاد برای پوشش در مقابل آفتاب استفاده کنید .

– ویتامین D برای ما بسیار مفید است و ۹۰% جذب آن توسط تابش آفتاب به بدن امکان پذیر است . هفته ای ۲ الی ۳ بار ماندن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ای در آفتاب برای این منظور کافی است.

– کرم ضد آفتاب را به شکل لایه های ضخیم استفاده کنید.

– لوسیون های آفتاب را حدود ۳۰ دقیقه قبل از رفتن زیر آفتاب روی پوست بمالید.

– عملکرد ضد آفتاب ها ۱ الی ۲ ساعت است، آن را تمدید کنید.

– SPF 50 برتری خاصی نسبت به SPF 30 ندارد از این رو به شکل ۳۰+ ارائه می شوند.

– شنا کردن و تعریق و کلا خیس شدن پوست ضد آفتاب را تضعیف می کند از انواع ضد آب مصرف شود.

– بعضی عطر ها و کرم ها باعث حساسیت بیش از حد در مقابل آفتاب می شوند. برای اطمینان زیر آفتاب فقط از ضد آفتاب استفاده کنید.

علائم هشدار دهنده:

(اگر زیاد در آفتاب مانده اید)

-دمای پوستتان بالاست(حتی با آب پایین نمی آید)
-سرخی پوست
-سوزش

تست قرمزی پوست:

– با انگشتتان روی پوست فشار دهید.
– انگشت را روی پوست بکشید تا رد سفید ایجاد شود.
– اگر سریعا قرمز شد یعنی بیش از اندازه در آفتاب مانده اید.

اقداماتی جهت التیام آفتاب سوختگی:

-ناحیه سوخته را با آب ولرم بشویید.(نیم الی ۱ ساعت)
-ژل تسکین دهنده مثل کالامین مصرف کنید.
– برای کودکان دقت بیشتری به خرج دهید.

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

-پوستتان به شدت قرمز و دردناک شده است.
-تاول و یا لک های آفتابی زیادی زده اید.
-پوستتان ترک خورده و مایع از آن خارج می شود.
-اگر کودکی دچار آفتاب سوختگی است.

30 تیر 1397 ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.