آبرسانی به پوست دست
۲۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آبرسانی به پوست دست؛ آشنایی با 5 روش آبرسانی به پوست دست و لیست مرطوب کننده‌های خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

آب نقش مهمی در حفظ سلامت، نرمی و درخشندگی پوست دارد. مشکلات زمانی شروع می‌شوند که پوست دست رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد. دلیل این امر می‌تواند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید – به ویژه در تابستان – و عدم دریافت مایعات باشد. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از صابون و آب بر لایه شاخی پوست تأثیر می‌گذارد و نقش محافظتی آن را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث تبخیر بیشتر آب از پوست شما می‌شود. برای همین آبرسانی به پوست دست اهمیت پیدا می‌کند.

آن‌چه خواهید خواند...

آبرسانی به پوست دست اهمیت دارد؟

دست‌ها به محافظت و آبرسانی بیشتری نیاز دارند، زیرا بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و بیشتر در معرض استفاده از آب، صابون و مواد ضدعفونی‌کننده هستند. مرطوب‌کننده‌ها رطوبت پوست را تأمین کرده و از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کنند.

دست‌ها به محافظت و آبرسانی بیشتری نیاز دارند
به پوستت جون تازه بده

بهترین مرطوب کننده و آبرسان چیست؟

ممکن است که پوست شما خشک نباشد بلکه کم آب باشد. پوست دارای یک سد چربی طبیعی است که از آسیب و از دست دادن آب محافظت می‌کند. اگر مستعد خشکی پوست هستید، این مورد یک نشانه است برای آنکه سلول‌های چربی به اندازه کافی تولید نمی‌شوند و پوست شما برای حفظ رطوبت خود با مشکل مواجه است.

اگر پوست شما کم آب است، باید با آبرسانی به پوست دست به آن آب اضافه کنید.  بهترین مرطوب‌کننده و آبرسان، خود آب است البته نه برای شستن مکرر دست‌ها با آن بلکه نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز. این کار ساده‌ترین راه برای دریافت رطوبت مورد نیاز سلول‌ها و آبرسانی به پوست دست است. همچنین داشتن یک رژیم غذایی متعادل، غنی از میوه‌ها و سبزیجات هم بسیار کمک‌کننده است.

در کنار این موارد باید اشاره کرد که فرقی نمی‌کند از چه برندی مرطوب‌کننده یا آبرسان می‌خرید، بهترین محصول باید دارای  اسید هیالورونیک باشد. این ماده توانایی نگهداری آب را 1000 برابر دارد.  روغن‌های طبیعی هم برای مرطوب نگه داشتن پوست دست بسیار مفید هستند.

مرطوب کننده‌های معجزه‌گر برای رفع خشکی و آبرسانی به پوست دست

برای تسکین پوست خشک دست و آبرسانی به پوست دست نیازی نیست به فکر هزینه کردن برای خرید محصولات مراقبتی گران‌قیمت باشید، ما در ادامه چند  مرطوب کننده‌ معجزه‌گر برای خشکی پوست دست را معرفی خواهیم کرد.

ممکن است که پوست شما خشک نباشد بلکه کم آب باشد.

استفاده از روغن زیتون برای آبرسانی به پوست دست

  یکی از روغن‌های طبیعی عالی برای استفاده روزمره، روغن زیتون است که به عنوان یک پاک‌کننده و مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند. فقط روغن را به پوست  دست خود بمالید و با یک پارچه گرم و مرطوب روی آن را بپوشانید تا سرد شود، سپس روغن اضافی را پاک کنید. این کار به نرمی پوست کمک کرده و رطوبت آن را حذف می‌کند.

آووکادو

ماسک خانگی آووکادو یکی دیگر از راه های طبیعی برای آبرسانی به پوست دست است. نصف آووکادو را پوره کنید و آن را با 1 قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید. همچنین می‌توانید 1 قاشق غذاخوری عسل برای پوست‌های خیلی خشک به آن اضافه کنید. ماسک را روی دست خود بمالید، بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس بشویید. با کمک آن آبرسانی  به پوست دو برابر خواهد شد.

 اسکراب طبیعی روغن زیتون و شکر

با استفاده از ترکیب روغن زیتون و شکر یک اسکراب لایه‌بردار طبیعی و مرطوب‌کننده درست کنید. برای این کار نصف فنجان شکر را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. در صورت تمایل، می‌توانید اسانسی مانند اسطوخودوس را نیز اضافه کنید. بعد از آن اسکراب را به آرامی روی پوست دست خود زده و ماساژ دهید، سپس آن را بشویید.

آلوئه‌ورا برای آبرسانی به پوست دست

پوست دست در فصول سرد مانند زمستان در اثر سرما خشک می‌شود و در فصول گرم هم آب زیادی از دست داده و دچار آفتاب سوختگی  و خشکی می‌شود. استفاده از ژل آلوئه‌ورا با آبرسانی به پوست دست باعث کاهش قرمزی و تحریک ناشی از خشکی بیش از خواهد شد و حتی می‌تواند علائم پیری و همچنین جوش و آکنه را از بین ببرد.

پنج روش ساده‌ای که دست های شما را ده سال جوانتر خواهند کرد

آبرسانی به پوست دست باعث می‌شود که دست‌ها سالم‌تر، صاف‌تر، نرم‌تر جوان‌تر به نظر ب‌رسد. وقتی پوست شما به خوبی هیدراته شود، انعطاف‌پذیرتر، حجیم‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود. شما می توانید با مصرف آب کافی از غذا و نوشیدنی در رژیم غذایی خود و با کمک به حفظ رطوبت با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها به پوست خود کمک کنید تا سالم و هیدراته بماند. 5 روش زیر باعث می‌شوددر پوست دست شما ده سال جوان‌تر به نظر برسد.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها برای آبرسانی به پوست دست

برای آبرسانی به پوست دست چند بار در روز از یک کرم مرطوب‌کننده یا لوسیون با کیفیت استفاده کنید. لوسیون‌ها و کرم‌ها به بازگرداندن رطوبت به پوست کمک می کنند.

 دستکش بپوشید

اگر دستان شما به طور مکرر با آب در تماس است، مثلاً هنگام شستن ظرف‌ها، به پوشیدن یک جفت دستکش فکر کنید. دستکش به جلوگیری از از بین بردن چربی‌های طبیعی پوست دست شما و حفظ آب آن کمک می‌کند.

سطح استرس خود را کاهش دهید

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما ارتباط مستقیم بین استرس و اگزما وجود دارد. بنابراین اگر متوجه شدید که دست‌هایتان به دلیل خشکی پوست دچار اگزما شده، برای کاهش استرس خود به فعالیت‌هایی چون گردش، خواندن کتاب، یوگا و … فکر کنید.

پوست دست را یک شبه درمان کنید

 یکی از بهترین درمان‌ها برای خشکی دست‌ها این است که آن‌ها را در شب با لوسیون یا مرطوب‌کننده‌های نفتی مانند وازلین بپوشانید. پس از آن، دستان خود را با یک جفت دستکش یا جوراب نرم بپوشانید. به دام انداختن آب در پوست به جذب کامل آن در پوست شما کمک می‌کند و با دستان نرمی مانند دست یک کودک از خواب بیدار خواهید شد.

نوشیدن شیر برای آبرسانی به پوست دست

نوشیدن شیر یکی از راه‌های آبرسانی به پوست دست است. شیر می‌تواند خشکی پوست را تسکین دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی شیر می‌تواند خشکی پوست را بهبود بخشد. چربی موجود در شیر به نام فسفولیپید، وقتی به رژیم غذایی اضافه شود، سد پوستی دست را برای حفظ رطوبت دست مقاوم‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست خشک 

 چرا آبرسانی به پوست دست مهمه؟

آب برای سلامت کلی ما بسیار مهم است. همه می‌دانیم که بدن از حدود 70 درصد آب تشکیل شده و مانند هر عضو دیگری در بدن بافت پوست هم دارای آب است. در واقع  پوست از انواع مختلفی از سلول ها تشکیل شده که همگی برای عملکرد صحیح به مقدار مناسب آب نیاز دارند.

پوستی که به اندازه کافی هیدراته نشده باشد، خشک، سفت و پوسته پوسته می‌شود.

 آبرسانی به پوست دست برای حفاظت از عملکردهای پوست دست

پوست وظایف مهم بسیاری را برای ما انجام می‌ دهد، از کمک به بدن برای از بین بردن سموم، تنظیم دما، حس کردن محیط از طریق لامسه و دما و مهمتر از همه به عنوان یک سد محافظ برای جلوگیری از ورود مواد مضر مانند میکروارگانیسم‌ها و محرک‌ها از محیط به بدن. دست بیش از همه در ارتباط با این موارد است و برای همین آبرسانی به پوست دست اهمیت دارد.

کاهش التهابات و مشکلات پوستی

پوستی که به اندازه کافی هیدراته نشده باشد، خشک، سفت و پوسته پوسته می‌شود. پوست خشک انعطاف‌پذیری کمتری دارد. در این نوع پوست شکاف‌های کوچکی بین سلول‌های لایه‌های بیرونی پوست باز شده و باعث می‌شود که مانعی برای جلوگیری از ورود مواد مضر به پوست وجود نداشته نباشد. این  امر می‌تواند منجر به قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن پوست یا حساسیت شود.

آبرسانی به پوست دست برای کمک به جوان شدن پوست

پوست خشک و کم آب  در برابر چین و چروک و خطوط ریز سطحی به دلیل کوچک شدن سلول‌ها در لایه بالایی خود مستعدتر است. سلول‌های پوسته پوسته خشک روی سطح نیز نور را به خوبی منعکس نمی‌کنند و این نکته باعث می‌شود پوست کدر، زبر و ناسالم به نظر برسد. برای همین آبرسانی به پوست دست بسیار اهمیت دارد.

مرطوب کننده های خانگی برای رفع صدمات ناشی از شستشوی مداوم دست

دست‌های زبر و خشک، مشکلی بسیار رایج برای مادران و خانم‌های خانه‌داری است که تمام روز را در خانه کار می‌کنند و لطافت و زیبایی دست و پای خود را قربانی کارهای روزمره می‌کنند. ماسک‌های زیر را می‌توانید برای آبرسانی به پوست دست و به عنوان مرطوب‌کننده خانگی تهیه و از آنها استفاده کنید.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

 ماسک نارگیل برای آبرسانی به پوست دست

روغن نارگیل نقش مهمی در روند زیبایی پوست و آبرسانی به پوست دست دارد. این روغن به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ و یک مرطوب‌کننده عالی است. این روغن نسبت به روغن های دیگر نفوذپذیری بیشتری دارد. چیزی که نیاز دارید1 قاشق غذاخوری روغن نباتی و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل است که باید با هم مخلوط شوند. مخلوط روغن را کمی گرم کنید. دست خود را به آرامی ماساژ داده و اجازه دهید ماسک روغن به عمق پوست نفوذ کند. حداقل 5-10 دقیقه به پوست استراحت بدهید و  برای جذب بهتر آن‌ها در یک حوله کوچک بپیچید. در نهایت روغن اضافی را با یک دستمال بگیرید.

ماسک لایه‌بردار زنجبیل

 زنجبیل خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و رنگ پوست را شفاف و یکدست می‌کند. در واقع زنجبیل حاوی حدود 40  ماده با خاصیت آنتی اکسیدانی است که از پیری دست جلوگیری می‌کند. این ماسک مطمئناً پوستی درخشان و جوان را به شما هدیه خواهد داد.

 چیزی که نیاز دارید 2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه پوست کنده و رنده شده ،1/2 فنجان عسل و 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌وراست. این مواد را با هم مخلوط کرده و یک لایه ضخیم روی هر دست بمالید. برای جلوگیری از خشک شدن ماسک روی آن را بپوشانید. برای نتیجه بهتر ماسک را به مدت 10 تا 15 دقیقه استراحت بدهید و بعد با آب بشویید و با کرم مرطوب کنید.

ماسک نرم‌کننده دارچین برای آبرسانی به پوست دست

دارچین ادویه‌ای است که از پوست داخلی درختان جنس Cinnamonium به دست می‌آید و حاوی فیبر، منگنز، کلسیم و آهن است و اساساً در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. اما دارچین دارای خواص دیگری هم دارد  و به دلیل خاصیت ضد میکروبی می‌تواند پوست را زیباتر کند. دارچین به شما کمک کند تا از شر آکنه و جوش خلاص شوید، همچنین پوست مرده را از بین ببرید و درخشندگی و لطافت پوست را بازیابی کنید.  علاوه بر این موارد بریدگی‌ها و زخم‌ها را درمان می‌کند

چیزی که نیاز دارید 1 قاشق غذاخوری دارچین، 1/2 فنجان روغن زیتون و  4 قطره اسانس لیمو است. دارچین و روغن لیمو و نصف فنجان روغن زیتون گرم، در یک کاسه اضافه کنید و به هم بزنید تا همه با هم مخلوط شوند. برای آبرسانی به پوست دست هر دست را با یک لایه ضخیم از ماسک بپوشانید. ماسک را روی هر دست حدود 10-15 دقیقه استراحت دهید و از پلاستیک برای پوشاندن آن‌ها استفاده کنید. بعد هم دست‌ها را بشویید.

ماسک تخم مرغ برای آبرسانی به پوست دست

تخم مرغ دارای خاصیت شگفت‌انگیزی برای روشن کردن رنگ پوست و آبرسانی به پوست دست است. خاصیت ارتجاعی پوست شما را برگردانده و آن را انعطاف پذیرتر می‌کند. چیزهایی که نیاز دارید  آب لیمو و یک تخم مرغ است. تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و آن را بزنید تا یکدست شود و 1 قاشق چایخوری آب لیمو به آن اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را به دستان خود بمالید و روی آن را با حوله کوچک بپوشانید یا برای حفظ رطوبت آن را با پلاستیک بپیچید. پس از 10 دقیقه، دستان خود را به خوبی بشویید.

ماسک دست سیب زمینی

 سیب زمینی التهابات دست را کاهش می‌دهد و کلاژن پوست را بازسازی می‌کند. چیزی که نیاز دارید  2یا3 سیب زمینی و کمی شیر است. سیب زمینی‌ها را آب پز کنید و له کنید. شیر را به آن اضافه کنید و آن را کاملاً مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. مخلوط گرم را روی دست ها بمالید و بگذارید بماند تا خنک شود. دست های خود را بشویید و از یک کرم یا لوسیون مغذی برای لطیف کردن پوست خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش صحیح آبرسانی به پوست با گلاب 

روش‌ها و مواد طبیعی که گفته شد برای آبرسانی به پوست دست عالی عمل می‌کنند و از مواردی چون التهاب و اگزما جلوگیری خواهد کرد. با این وجود فقط این موارد کافی نیست و باید در استفاده از شوینده‌ها و موادی که ph بالایی دارند، دقت داشت. در نهایت باید گفت که دستان شما در ارتباط با محیط و شناخت و بروز عواطف نقش مهمی دارند، برای همین بهتر است در حفاظت از آن‌ها تمام تلاش خود را به خرج دهید.

منبع ++

آبرسانی به پوست دست اهمیت دارد؟

دست‌ها به محافظت و آبرسانی بیشتری نیاز دارند، زیرا بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و بیشتر در معرض استفاده از آب، صابون و مواد ضدعفونی‌کننده هستند. مرطوب‌کننده‌ها رطوبت پوست را تأمین کرده و از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کنند.

چگونه پوست دست را یک شبه درمان کنیم؟

یکی از بهترین درمان‌ها برای خشکی دست‌ها این است که آن‌ها را در شب با لوسیون یا مرطوب‌کننده‌های نفتی مانند وازلین بپوشانید. پس از آن، دستان خود را با یک جفت دستکش یا جوراب نرم بپوشانید. به دام انداختن آب در پوست به جذب کامل آن در پوست شما کمک می‌کند و با دستان نرمی مانند دست یک کودک از خواب بیدار خواهید شد.

ماسک نارگیل چگونه برای پوست دست مناسب است؟

روغن نارگیل نقش مهمی در روند زیبایی پوست و آبرسانی به پوست دست دارد. این روغن به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ و یک مرطوب‌کننده عالی است. این روغن نسبت به روغن های دیگر نفوذپذیری بیشتری دارد. چیزی که نیاز دارید1 قاشق غذاخوری روغن نباتی و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل است که باید با هم مخلوط شوند. مخلوط روغن را کمی گرم کنید.

۲۷ آبان ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی