ریزش مو بعد از کاشت
۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه zohre.kh

ریزش مو بعد از کاشت؛ علائم، دلایل و روش پیشگیری

به این مطلب امتیاز دهید

ریزش مو با الگوهای مختلف در بسیاری از افراد، خصوصا آقایان بالای ۳۰ سال، اتفاقی کاملا رایج است. اما رایج‌بودن و طبیعی‌بودن ریزش موها باعث نمی‌شود که برخی از افراد از کنار آن ساده گذر کرده و تلاشی برای برگشت به وضعیت قبلی موهای خود نکنند. همان‌طور که می‌دانید، موها نقش مهمی در زیبایی و جذابیت ایفا می‌کنند و از دست دادن آن‌ها برای هیچ‌کس خوشایند نیست. البته این روزها با پیشرفت تکنولوژی و علم خصوصا در حیطه پزشکی، از دست رفتن موها به معنای طاسی همیشگی نیست و می‌توان با انجام عمل‌های زیبایی مانند کاشت مو دوباره به همان وضعیت سابق بازگشت. ما می‌خواهیم در ارتباط با ریزش مو بعد از کاشت صحبت کنیم؛ اتفاقی که شاید افراد زیادی از بروز آن اطلاع نداشته باشند و با ریزش موهایشان بعد از عمل پیوند شوکه شوند. نگران نباشید! این موضوع کاملا طبیعی است و نباید به خودتان نگرانی راه بدهید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا هر چیزی که لازم است در این‌باره بدانید را برایتان شرح دهیم.

علت ریزش مو بعد از کاشت چیست؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید کاشت مو یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی به حساب می‌آید و قادر است در مدت کوتاهی موهایی که به هر دلیلی از دست داده‌اید را به شما برگرداند.

اما رایج‌بودن و طبیعی‌بودن ریزش موها باعث نمی‌شود که برخی از افراد از کنار آن ساده گذر کرده و تلاشی برای برگشت به وضعیت قبلی موهای خود نکنند.

بسیاری از افراد هم با پیش‌زمینه بازگشت همیشگی موها به سراغ این روش درمانی می‌روند و فکر می‌کنند موهایی که مجددا به دست آمده‌اند، هیچ وقت قرار نیست بریزند و همیشه به قوت اولیه پا بر جا می‌مانند. اما غافل از این‌که این تصور کاملا اشتباه است و پس از انجام کاشت مو ممکن است موها دچار ریزش شوند.

 این اتفاق طبیعی است و اصلا قرار نیست بابت آن نگران شوید. مطمئن باشید با صبر می‌توانید دوباره به همان روزهای اول کاشت مو برگردید و جذابیت از دست رفته‌تان را بازگردانید. چرا می‌گوییم این ریزش موقتی است؟ زیرا فولیکول‌های مو در این حالت آسیبی نمی‌بیند.

در حقیقت هنگامی که شما عمل زیبایی کاشت و پیوند مو را انجام می‌دهید، بدنتان به‌صورت طبیعی به این شوک واردشده واکنش نشان می‌دهد. به علت همین شوک هم موها ابتدا وارد چرخه ریزش می‌شوند و پس از مدتی دوباره رشد می‌کنند.

این ریزش مو به هیچ وجه نشان آسیب جدی نیست و اتفاقا نشانگر درستی انجام روش درمانی و شروع فرایند بهبودی و ترمیم موها است.

بدن شما تا بتواند شوک ناشی از جابه‌جایی موها از قسمت‌های پرتراکم به قسمت‌های کم‌تراکم را هضم کند، مدتی طول می‌کشد و شما نمی‌توانید جلوی این شوک را بگیرید. تنها می‌توانید با کمی صبر و شکیبایی اجازه دهید بدنتان روند طبیعی خودش را طی کند و به حالت اول دربیاید.

به پوستت جون تازه بده

ریزش مو از چه زمانی شروع می‌شود؟

شما تقریبا از هفته دوم تا هشتم بعد از عمل کاشت مو باید منتظر ریزش آن‌ها باشید و تا زمان طی شدن این دوره صبر کنید، چرا که پس از آن فولیکول‌های جدید شروع به رشد می‌کنند و موهای از دست رفته‌تان به‌سرعت بازمی‌گردد.

البته باید بدانید اگر بعد از همان هفته اول پس از کاشت، موهایتان شروع به ریزش کرد، این ریزش تنها از قسمت ساقه موهای شما خواهد بود؛ چرا که بافت پوست‌ کف سرتان فولیکول‌ موهای شما را محکم نگه داشته‌اند و در این وضعیت منطقا احتمال بسیار کمی وجود دارد که موهایتان از ریشه جدا شود و بریزد.

اگر در آینه نگاه کنید، قسمت انتهایی هر ساقه از موهایتان کاملا مشخص بوده و به شکل یک نقطه هم‌رنگ موهای بدنتان خود را نشان می‌دهد. شاید در ابتدا تصور کنید هر کدام از این نقطه‌ها یک فولیکول مو هستند که از زیر پوست بیرون آمده‌اند.

اما ما به شما اطمینان می‌دهیم مشکلی تهدیدتان نمی‌کند و عروقی که درست زیر پوست سرتان قرار گرفته‌اند، فولیکول‌ موهایتان را جمع کرده و بعد از گذشت ۴-۵ روز پس از عمل هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند و در نهایت هم پس از گذشت ۱۰ روز از عمل پیوند مو، ریشه موهایتان به بهترین شکل ممکن تحت حفاظت عروق پوست کف سرتان قرار می‌گیرند.

در همین حین موهای کاشته‌شده هم مجددا شروع به رشد می‌کنند؛ اما در یک ماه پیش‌رویتان متوجه توقف رشد موها و ریزش‌شان از ساقه خواهید شد. عموما بین ۲۰ تا ۳۵ روز پس از پیوند موها حدود ۸۰ و یا حتی ۱۰۰ درصد موهایتان به علت جابه‌جایی و شوکی که به آن اشاره کردیم، می‌ریزند؛

اما گاهی هم در این رابطه استثنائاتی وجود دارد و امکان است ریزش نهایتا ۵۰ درصدی را پس از کاشت تجربه کرده و حتی بدون ریزش این دوره را رد کنید. بله! درست خواندید! اگر کمی شانس داشته باشید، جزو ۳ درصدی قرار می‌گیرید که دچار ریزش مو نمی‌شوند و موهای پیوندخورده‌شان به بهترین شکل ممکن رشد می‌کند.

بعد از تمام شدن دوره‌ای که گفتیم، موهایتان حدود ۳ ماه وارد فاز استراحت می‌شوند و بعد از این دوران در فاز رشد طبیعی قرار می‌گیرند. بهتر است بدانید به علت زخم‌های ایجادشده پس از پیوند، احتمال دارد موهای رشد کرده‌تان حالت فر به خود بگیرد. اگر موهایتان به شکل ارثی و ژنتیکی فر است که هیچ، اما اگر این‌چنین نیست، زمانی که زخم‌ها بهبود پیدا کنند. موهایتان به حالت عادی باز خواهد گشت.

بیشتر بخوانید: دلیل تغییر موها به مرور زمان چیست؟

ریزش گرافت‌های موی پیوند خورده و موهای طبیعی، بعد از عمل کاشت مو

دیده‌شده برخی از افرادی که عمل کاشت مو را انجام می‌دهند پس از پیوند هم می‌گویند ریزش موهایشان به همان روال قبل ادامه داشته است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ریزش مو پس از عمل کاشت فرایندی کاملا طبیعی است و این اتفاق عکس‌العمل بدنتان در برابر شوک و ترومای وارد‌شده است.

حتما می‌دانید فرایند کاشت مو به آن روش درمانی اطلاق می‌شود که طی آن موهایی که از لحاظ ژنتیکی بیشتر مقاوم به ریزش هستند، از ناحیه اهداکننده که به بانک مو معروف است و در پشت سر قرار دارد جدا می‌شوند و به مناطقی از سر که دچار ریزش و طاسی شده‌اند، به‌ شکل تک به تک انتقال پیدا می‌کنند.

طی این فرایند درمانی، تعدادی شکاف‌های ریز در سطح سر ایجاد می‌شود که در هر کدام از آن‌ها گرافت‌ها یا همان پیوندهای مویی جایگزین موهای ریخته‌شده می‌شوند. چه عمل کاشت موی شما به روش FUT انجام شود یا به روش FUE، ترومای این فرایند درمانی به پوست فرق سر و موهای اطراف آن ضربه وارد خواهد کرد.

نتیجه این تروما هم ریزش موقتی گرافت‌ها و موهای پیوندخورده خواهد بود. این روند طبیعی «افلوویوم» و یا «ریزش موی شوکی» معروف است.

در ارتباط با زمان ریزش موها و گرافت‌ها پس از عمل در بخش پیشین صحبت کردیم. به دلیل اطلاعات کم و عموما تجربه نداشتن، افرادی که فرایند کاشت مو را انجام می‌دهند، اکثرا با ادامه پیدا کردن روند ریزش موهایشان دچار استرس شده و دنبال راه درمان می‌گردند؛

اما همان‌طور که گفتیم جای نگرانی نیست و با پایان یافتن دوره درمان، موها مجددا رشد می‌کنند و به حالت اصلی خود بازمی‌گردند. فراموش نکنید هر چقدر شدت ریزش و مینیاتورسازی موهای شما بیشتر و حساس‌تر باشد، احتمال ریزش مو بعد از پیوند نیز بیشتر خواهد شد.

اما همان‌طور که گفتیم جای نگرانی نیست و با پایان یافتن دوره درمان، موها مجددا رشد می‌کنند و به حالت اصلی خود بازمی‌گردند.

چگونه باید از ریزش مو جلوگیری نمود؟

هرچند ریزش موها بعد از عمل پیوند مو اتفاقی طبیعی است، اما با رعایت نکات و مراقبت‌هایی می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کرده و حتی احتمال بروز آن را به صفر برسانید. این نکات کلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حتماً باید مراقبت‌های بعد از عمل پیوند مو را به شکل کامل انجام داده و طبق توصیه‌های پزشک‌تان دوران نقاهت را طی کنید.
  • بهتر است از ۲ ماه پیش از کاشت تا ۶ ماه پس از آن، استفاده از بیوتین و ویتامین‌های B12، B5، D، E را با نظر پزشک در دستور کار خود قرار دهید.
  • بعد از این‌که دوران نقاهت‌تان به‌طور کامل به پایان رسید و موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته شدند، توصیه می‌کنیم برای یک دوره ۳ ماهه در طول سال با نظر پزشکتان از محلول‌های تقویت‌کننده باکیفیت مانند ماینوکسیدیل ۲ درصد، آمینکسیل و محلول‌هایی که در ترکیباتشان آرژنین، کافئین و جینسینگ وجود دارد، استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد انجام عمل پیوند مو را دارید، تا ۳۰ سالگی صبر کنید؛ چرا که بعد از ۳۰ سالگی شما دیگر به شکل قبل دچار نوسانات هورمونی نخواهید شد و همین ثبات هورمون‌ها باعث کاهش ریزش مو می‌شوند. از سوی دیگر میزان ترشح هورمون‌ها پیش از ۳۰ سالگی نوسانات بسیاری دارد، بنابراین بهتر است برای انجام کاشت مو سن خود را در نظر بگیرید.
  • شاید تعجب کنید، اما تغذیه عاملی بسیار مهم در ریزش و یا رویش موها به شمار می‌آید. اگر تغذیه مناسب و اصولی داشته باشید، عموما ریزش موی شدیدی را تجربه نخواهید کرد. اما اگر رژیم غذایی مناسبی ندارید و مصرف فست فود، قند و شکر، غذاهای چرب و … بیش از اندازه‌ای دارید، به احتمال بسیار زیاد با ریزش موی شدید در همان سنین جوانی مواجه خواهید شد. توصیه ما این است که روغن‌های طبیعی مثل روغن کنجد، زیتون و یا نارگیل را در برنامه غذایی خود جای دهید و حتما در طول هفته مواد غذایی دارای ویتامین E و امگا ۳ را مصرف کنید.
  • سعی کنید تا جایی که می‌توانید از لوازم حالت‌دهنده گرم مانند اتو مو، بابلیس و سشوار استفاده نکنید.
  • بهتر است تا حد امکان استفاده از مواد حالت‌دهنده صنعتی مانند واکس مو، ژل مو، چسب مو و… را به حداقل برسانید.
  • استفاده بیش از اندازه از آب گرم می‌تواند منافذ پوست کف سرتان را باز کند و به همین ترتیب باعث افزایش ریزش موی شما شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به هنگام استحمام از آب خیلی گرم استفاده نکنید و آب ولرم را جایگزین آن نمایید.
  • به هیچ وجه پوست کف سر خود را با ابزار تیز به شکل افراطی نخارانید. این کار باعث افزایش التهاب و خارش بیشتر خواهد شد. بهتر است برای خلاص شدن از این التهاب و خارش از شامپوها، ماسک‌ها و لوسیون‌های دارای آلوئه ورا استفاده کنید.
  • استفاده از شامپوهای حاوی عصاره نعنا و اکالیپتوس برای خانم‌ها و استفاده از شامپوهای حاوی کافئین برای آقایان پس از پیوند مو توصیه می‌شود.
  • استفاده از گیاه نخل برای آقایان و استفاده از گیاه دم اسب برای خانم‌ها معجزه‌آسا خواهد بود. گیاه نخل اره‌ای در تحریک رشد موها کاملا شبیه به قرص فیناستراید عمل ‌کرده و از تبدیل هورمون تستوسترون به دی‌هیدروتستوسترون جلوگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم پس از انجام پیوند تا پایان دوره نقاهت آقایان روزانه مقداری از این گیاه را به‌صورت مکمل غذایی مورد استفاده قرار دهند. اگر هم به این گیاه دسترسی ندارید، استفاده از قرص فیناستراید را در برنامه خود قرار دهید. این قرص با کنترل ترشح هورمون دی‌هیدروتستوسترون ریزش موی شما را کنترل خواهد کرد. توجه داشته باشید این قرص فقط برای آقایان تجویز می‌شود و خانم‌ها نباید از آن استفاده کنند. در مقابل گیاه دم اسب باعث استحکام مو در خانم‌ها شده و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. حتما تا ۲ یا ۳ ماه پس از کاشت از این گیاه استفاده نمایید.
هرچند ریزش موها بعد از عمل پیوند مو اتفاقی طبیعی است، اما با رعایت نکات و مراقبت‌هایی می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کرده و حتی احتمال بروز آن را به صفر برسانید.

چگونه می‌توان ریزش مو بعد از کاشت را کاهش داد؟

به جز توصیه‌ها و مراقبت‌های گفته‌شده، برای کاهش ریزش مو بعد از کاشت می‌توان از روش‌های دیگری هم استفاده کرد. در ادامه این روش‌ها را به اختصار توضیح می‌دهیم.

پلاسما درمانی یا PRP

یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های کاهش ریزش مو پلاسما درمانی نام دارد. در این روش با تقویت ریشه موها به شکل عمقی و تقریبا دائمی، می‌توان از ریزش آن‌ها جلوگیری نمود. پزشک متخصص در پلاسما درمانی از فاکتورهای فعال موجود در پلاسمای خون شما استفاده کرده و با تزریق آن به پوست کف سرتان باعث تقویت ریشه‌ موها می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید شما با انجام این فرایند درمانی، علاوه بر کاهش ریزش موهایتان می‌توانید روند بهبود زخم‌های پس از عمل پیوند مو را سرعت ببخشید.

مزوتراپی

مزوتراپی روش موثر و کاربردی دیگری است که عموما برای افزایش حجم و تراکم موها و همچنین جلوگیری از ریزش آن‌ها استفاده می‌شود. در این روش، متخصص محلولی ویژه‌ و تخصصی را به لایه میانی پوست سرتان تزریق کرده که این محلول به علت وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی می‌تواند فولیکول‌‌ها را به رشد کردن تحریک کند.

عمده مواد معدنی موجود در این محلول‌ها شامل بیوتین، روی، ویتامین A، سلنیوم، سیلیکون و ویتامین‌های گروه B بوده که قادرند با تقویت ریشه موها از ریزش‌شان جلوگیری کنند. فراموش نکنید اگر قصد انجام مزوتراپی را دارید، باید پس از گذشت 4 ماه از عمل پیوند مو اقدام به انجام آن کنید.

دارو درمانی

دارو درمانی روشی بسیار آسان و البته مطمئن برای کاهش ریزش مو و بازگرداندن موهای از دست رفته است. در این روش پزشک متخصص عموما محلول ماینوکسیدیل را برای یک دوره ۴ تا ۶ ماهه تجویز می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید ضمن افزایش سرعت روند رشد موها، استحکام آن‌ها را نیز تضمین کنید.

مطالعات نشان می‌دهد محلول ماینوکسیدیل در افراد زیر ۳۰ سال تأثیر بسیاری بیشتری دارد. یکی از علل اقبال عمومی مردم نسبت به محلول ماینوکسیدیل این است که بدن افراد عموما به این دارو واکنش نشان نمی‌دهد و اصولا داروی حساسیت‌‌زایی نیست.

البته که طی این سال‌ها برخی از افراد در دفعات اول استفاده از این دارو عوارض جانبی مانند خارش، قرمزی، سوزش کف سر و سوزش چشم را تجربه کرده‌اند.

دارو درمانی روشی بسیار آسان و البته مطمئن برای کاهش ریزش مو و بازگرداندن موهای از دست رفته است.

بیشتر بخوانید: هیدروتراپی مو چیست؟

داروی دیگری که در بخش‌های پیشین هم به آن اشاره کردیم، فیناستراید نام دارد که در داروخانه‌ها با نام تجاری پروپشیا موجود است. این قرص با متصل شدن به آنزیم 5–آلفا ردوکتاز که مسئول کمک به تولید DHT در بدن انسان‌ها است، کار خود را انجام می‌دهد.

در حقیقت مکانیسم اثر فیناستراید به این شکل نیست که در لحظه تولید DHT را کاملا متوقف کند، بلکه فعالیت آن را به‌ گونه‌ای سرکوب می‌کند که پس از گذشت مدت زمان ۳ ماهه ریزش موها به شکل الگوی مردانه متوقف می‌شود.

البته باید بدانید ممکن است برای برخی از مردان مصرف این دارو عوارضی مانند کاهش میل جنسی، کاهش میزان منی، اختلال نعوظ و کاهش اسپرم آزادشده را به همراه داشته باشد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، مصرف این دارو برای بانوان به دلیل تاثیرات هورمونی ممنوع است.

در این مطلب شما به طور کامل با علل ریزش موها بعد از کاشت و روش‌های پیشگیری از آن آشنا شدید. مهم‌ترین عامل برای داشتن موهایی زیبا و جذاب پس از عمل پیوند، صبر و حوصله است.

منبع ++++

ریزش مو از چه زمانی شروع می‌شود؟

شما تقریبا از هفته دوم تا هشتم بعد از عمل کاشت مو باید منتظر ریزش آن‌ها باشید و تا زمان طی شدن این دوره صبر کنید، چرا که پس از آن فولیکول‌های جدید شروع به رشد می‌کنند و موهای از دست رفته‌تان به‌سرعت بازمی‌گردد.
البته باید بدانید اگر بعد از همان هفته اول پس از کاشت، موهایتان شروع به ریزش کرد، این ریزش تنها از قسمت ساقه موهای شما خواهد بود؛

یکی از بهترین روش های کاهش ریزش مو چیست؟

یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌های کاهش ریزش مو پلاسما درمانی نام دارد. در این روش با تقویت ریشه موها به شکل عمقی و تقریبا دائمی، می‌توان از ریزش آن‌ها جلوگیری نمود. پزشک متخصص در پلاسما درمانی از فاکتورهای فعال موجود در پلاسمای خون شما استفاده کرده و با تزریق آن به پوست کف سرتان باعث تقویت ریشه‌ موها می‌شود.

دارو درمانی چیست؟

دارو درمانی روشی بسیار آسان و البته مطمئن برای کاهش ریزش مو و بازگرداندن موهای از دست رفته است. در این روش پزشک متخصص عموما محلول ماینوکسیدیل را برای یک دوره ۴ تا ۶ ماهه تجویز می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید ضمن افزایش سرعت روند رشد موها، استحکام آن‌ها را نیز تضمین کنید.

۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای ریزش مو بعد از کاشت؛ علائم، دلایل و روش پیشگیری

با عرض سلام و خسته نباشید
من نزدیک ۶ ماه هست که کاشت مو انجام دادم
موقع حمام‌ حدود 100 تار از موهام ریزش داره
تمام داروها مصرف میکنم
نمی‌دونم طبیعی هست یا خیر
شامپو هم ژاک استفاده کردم و بتازگی سریتا گرفتم
لطفا میشه بنده رو از نگرانی در بیارین
اگر طبیعی نیست به دکتر متخصص مو مراجعه کنم
با سپاس

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی