دلایل ایجاد گودی زیر چشم
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

دلایل ایجاد گودی زیر چشم چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

گودی زیر چشم یکی از نشانه‌های افزایش سن است که به دلیل کاهش کلاژن‌سازی و شل‌شدن پوست اتفاق می‌افتد. این عارضه در افراد جوان‌ هم به دلایل مختلفی مانند کم‌آبی بدن یا کم‌خوابی ممکن است به وجود آید. گودشدن و ایجاد هاله‌ای تیره در اطراف چشم‌ها تاثیر فراوانی بر زیبایی ظاهری و میزان شادابی و طراوت چهره دارد. از این رو افرادی که دچار این مشکل هستند همواره به دنبال راهی برای درمان می‌گردند و انواع و اقسام روش‌ها را امتحان می‌کنند. گودشدن چشم‌ها خود را به شکل سیاهی زیر چشم، ایجاد شیارهای روی پوست و نازک‌شدن آن نشان می‌دهد و باعث می‌شود افراد با هر بار نگاه کردن در آینه، حسی منفی و مخرب را تجربه کنند. در این مقاله سعی داریم در مورد عوامل ایجادکننده گودی و تیرگی زیر چشم و راه‌های درمان احتمالی آن صحبت کنیم. اگر شما هم با چنین مشکلی دست‌به‌گریبان هستید، ما را در ادامه همراهی کنید.

سیاهی و گودی زیر چشم چیست؟

چشمان فروافتاده و سیاهی اطراف آن یکی از عارضه‌هایی است که افراد بسیاری را درگیر می‌کند و تهدیدی جدی برای زیبایی و شادابی چهره‌ آن‌ها محسوب می‌شود. یکی از دلایل اصلی این مشکل افزایش سن است. در واقع گودی و سیاهی زیر چشم در بین افراد پیر و سالخورده شیوع بیشتری دارد. با افزایش سن و فرسودگی حاصل از آن، تراکم چربی‌ها و استحکام استخوان‌ها رو به تحلیل می‌رود.

گودشدن چشم‌ها خود را به شکل سیاهی زیر چشم، ایجاد شیارهای روی پوست و نازک‌شدن آن نشان می‌دهد

کلاژن‌سازی سلول‌های پوستی تقریبا متوقف می‌شود و کلاژن‌های موجود در پوست تجزیه می‌شوند. در این حالت پوست نازک شده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. تمامی این موارد دست به دست هم می‌دهند تا پیری پوست خود را به شکل ایجاد شیارهای پوستی و فرورفتگی‌های زیر چشم نشان می‌دهد.

این عارضه در افراد جوان‌تر هم تحت تاثیر عوامل مختلفی به وجود می‌آید که در برخی موارد قابل بازگشت و درمان خواهد بود. گاهی اوقات این علائم در اثر یک دوره بیماری و یا مشکلاتی گذرا ایجاد می‌شوند و با بهبود بیماری هم خودبه‌خود بهبود می‌یابند و ناپدید می‌شوند.

به پوستت جون تازه بده

تیرگی و فرورفتگی زیر چشم چگونه به وجود می‌آید؟

همان‌طور که در بخش پیشین اشاره کردیم، بالا رفتن سن و شروع دوران پیری یکی از دلایل عمده ایجاد گودی زیر چشم به شمار می‌رود. با افزایش سن میزان کلاژن‌سازی در سلول‌های پوستی دچار اختلال می‌شود و در اثر آن پوست بدن و صورت دچار نازکی و افتادگی می‌شود. با از بین رفتن خاصیت ارتجاعی، پوست اطراف چشم زودتر از سایر قسمت‌ها درگیر عارضه فرورفتگی زیر چشم می‌شود.

چرا که پوست صورت در این قسمت‌ها بسیار نازک و حساس است و با کوچک‌ترین تغییری سریع واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه این واکنش‌ها، پوست صورت دچار شیارهای فراوان و فرورفتگی در نواحی زیر چشم خواهد شد. یکی دیگر از دلایل ایجاد تیرگی و گودی بخش زیرین چشم که در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد کاهش وزن سریع است.

کاهش وزن سریع و غیراصولی در مدت زمان کوتاه، باعث خالی شدن بدن از ذخایر و تراکم چربی‌ها خواهد شد. با از دست رفتن چربی‌های زیر پوستی در ناحیه اطراف چشم، گودی و فرورفتگی‌ در زیر چشم ایجاد می‌شود.

همچنین در اثر ناپدیدشدن چربی‌ها، رگ‌های خونی زیر پوست خود را بیشتر نشان خواهند داد و در نتیجه آن هاله‌ای تیره و سیاه چشمان شما را احاطه خواهدکرد. به همین دلیل توصیه می‌شود فرآیند کاهش وزن زیر نظر متخصص تغذیه و به صورت اصولی انجام پذیرد تا از عواقب این‌چنینی جلوگیری به عمل آید.

بیشتر بخوانید: آرایش چشم؛ آموزش خودآرایی، ترفند و بایدها و نبایدها

نداشتن برنامه منظم برای خواب و استراحت و عدم خواب کافی می‌تواند یکی از دلایل شایع ایجاد تیرگی‌های زیر چشم به شمار رود.

گاهی گودی و فرورفتگی‌های زیر چشم جنبه ارثی و ژنتیک دارند. به این معنا که وقتی پدر و مادری گودی و تیرگی زیر چشم دارند، ممکن است ژن‌های ایجادکننده آن را به فرزندان خود منتقل کنند. در حال حاضر راه حلی برای جلوگیری از این انتقال وجود ندارد و احتمال وجود این عارضه در اعضای یک خانواده بسیار زیاد است. این مسئله یک استعداد نامطلوب ژنتیکی محسوب می‌شود.

نداشتن برنامه منظم برای خواب و استراحت و عدم خواب کافی می‌تواند یکی از دلایل شایع ایجاد تیرگی‌های زیر چشم به شمار رود. افرادی که در طول شبانه‌روز کمتر از 7 ساعت می‌خوابند معمولا دچار عارضه گودی و سیاهی در ناحیه زیر چشم می‌شوند. بی‌خوابی باعث می‌شود چهره شما همواره خسته و افسرده به‌نظر برسد و سطح انرژی پایینی را تجربه کنید.

گودی زیر چشم در کودکان هم قابل مشاهده است. در این حالت اگر عارضه زمینه وراثتی و ژنتیک نداشته‌باشد، ممکن است در اثر کم‌آبی شدید بدن ایجاد شود. کم‌آبی بدن هم‌چنین می‌تواند سبب بروز اسهال، استفراغ، خشکی دهان و خروجی کم ادرار شود. تمامی این موارد با فرورفتگی و سیاهی اطراف چشم کودکان در ارتباط است.

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن تیرگی و سیاهی اطراف چشم، افزایش تولید ملانین در سلول‌های پوستی است. ملانین ماده‌ای است که به پوست رنگ می‌بخشد. قرارگرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید تولید ملانین را تحریک می‌کند. افزایش تولید رنگدانه‌های پوست سبب می‌شود که پوست صورت در برخی از نقاط تیره‌تر از مناطق دیگر دیده شود. این مسئله در قسمت‌هایی مانند زیر چشم که پوست آن نازک و حساس است بیشتر اتفاق می‌افتد.

آلرژی‌های فصلی می‌تواند باعث افزایش تیرگی زیر چشم شود و وضعیت را بدتر کند. با گذر از مرحله آلرژیک فصلی، این علائم هم به مرور زمان ناپدید خواهند شد. عفونت‌های سینوسی و حساسیت سینوس‌ها هم از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌تواند زمینه‌ساز فرورفتگی زیر چشم و تیرگی‌های حاصل از آن شود.

در این حالت احتقان بینی و فشار بر روی چشم‌ها باعث می‌شود زیر چشم سیاه و کبود شود. البته این نوع از کبودی با گودی و سیاهی زیر چشم که در اینجا مورد نظر است، تفاوت دارد.

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات، نقشی اساسی در تسریع روند پیری پوست ایفا می‌کنند. این عمل موجب تجزیه کلاژن‌های موجود در پوست صورت می‌شود و تولید الاستین را متوقف می‌سازد. به همین دلیل، پوست افراد سیگاری معمولا دارای تیرگی و افتادگی است و چین و چروک‌های بسیاری دارد. از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست در اطراف چشم موجب گودی و سیاهی این بخش خواهد شد.

گاهی این سیاهی با پف‌کردگی پلک پایینی همراه است و باعث می‌شود سن افراد خیلی بیشتر از واقعیت دیده شود.

علائم گودی و تیرگی زیر چشم چیست؟

افرادی که با گودی زیر چشم درگیر هستند معمولا چشمانی فرورفته و توخالی دارند. پوست این ناحیه نسبت به پوست نقاط دیگر صورت تیره‌تر و سیاه‌تر به‌نظر می‌رسد. اما این تیرگی با کبودی حاصل از بیماری‌های عفونی متفاوت است. گاهی این سیاهی با پف‌کردگی پلک پایینی همراه است و باعث می‌شود سن افراد خیلی بیشتر از واقعیت دیده شود.

در این حالت، چهره افراد معمولا خسته و فرسوده به‌نظر می‌رسد و سطح انرژی در آن‌ها پایین است. این مشکل می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد تاثیر منفی و مخرب داشته‌باشد و نتایج نامطلوبی را ایجاد کند.

گودی و تیرگی زیر چشم می‌تواند به‌عنوان یک زنگ خطر در نظر گرفته شود و به شما اعلام کند که سبک زندگی سالمی را دنبال نمی‌کنید.

گاهی این مشکلات تحت تاثیر عوامل ژنتیکی یا افزایش سن اتفاق می‌افتد که تقریبا غیرقابل پیشگیری است. اما در باقی موارد می‌توان با رعایت یک سری نکات و پیروی از سبک زندگی سالم، تا حدود زیادی از بروز علائم جلوگیری کرد و یا شدت آن را کاهش داد.

به‌عنوان مثال، مصرف سیگار و سایر دخانیات نقش بسیار پررنگی در پیری زودرس پوست و ایجاد گودی و سیاهی در نواحی زیر چشم دارد. با پرهیز از استعمال دخانیات و یا کاهش میزان مصرف آن می‌توان به زیبایی و شادابی پوست کمک کرد. کم‌آبی بدن، بی‌خوابی و مصرف غذای ناسالم از دیگر عوامل ایجادکننده این مشکل به شمار می‌روند که با ایجاد یک روتین مناسب و سلام می‌توان به بهبود عوارض آن کمک کرد.

بیشتر بخوانید: فرق سرم و کرم دور چشم؛

راه‌های درمان گودی و سیاهی زیر چشم

هرچند سیاهی و گودی پوست در اطراف چشم یک عارضه جدی و نگران‌کننده نیست اما درمان علائم آزاردهنده آن تا حدود زیادی به بهبود ظاهر افراد و رفع خستگی و خمودی چهره آن‌ها کمک خواهد کرد. شیوه‌های درمان این مشکل به دو دسته درمان‌های خانگی و پزشکی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

درمان خانگی

تنظیم ساعت خواب

عدم خواب کافی در طول شبانه‌روز باعث تجمع مایعات در زیر پلک و ایجاد حفره‌های تیره در اطراف چشم می‌شود. برای تنظیم ساعات خواب و داشتن یک خواب کافی بهتر است از مصرف کافئین، 6 ساعت قبل از زمان خواب اجتناب کنید. نزدیک بودن زمان ورزش و تحرک بدنی به ساعات پایانی شب هم موجب بی‌خوابی‌های شبانه و به هم خوردن چرخه خواب خواهد شد.

مصرف خیار به صورت موضعی

برای بهبود سیاهی‌های اطراف چشم توصیه می‌شود حلقه‌هایی از یک خیار تازه و آبدار را بر روی پلک‌های خود قرار دهید. بعد از 15 دقیقه شاهد تاثیرات خنک‌کنندگی و بهبود گودی زیر پلک خود خواهید بود.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ دارای خاصیت سفت‌کنندگی پوست است و مصرف آن به صورت ماسک، به رفع گودی و چین و چروک‌های اطراف چشم کمک فراوانی خواهد کرد.

ماسک آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ماده نه تنها تیرگی و گودی نواحی چشم را از بین می‌برد، بلکه به روشن شدن پوست صورت و جلوگیری از پیری زودرس هم کمک خواهد کرد.

آبلیمو

مقداری آبلیمو را با کمی شیر یا خامه مخلوط کنید و به کمک پنبه به نواحی گود افتاده زیر چشم بمالید. ویتامین c موجود در آبلیو به بهبود علائم کمک خواهد کرد.

درمان پزشکی

تزریق ژل

تزریق ژل یکی از اقدامات غیرتهاجمی، بی‌خطر و به‌صرفه است که بدون عمل جراحی به بهبود گودی و سیاهی زیر چشم کمک می‌کند.

رادیو فرکانسی

رادیو فرکانسی یک وسیله پزشکی است که می‌تواند پوست صورت را سفت و خوش‌فرم کند و گودی و تیرگی زیر چشم را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: زردی زیر چشم؛ علائم، دلایل و راهکارهای درمان

سیاهی و گودی زیر چشم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و راه‌های درمانی متفاوتی برای آن وجود دارد.

سخن آخر این‌که، سیاهی و گودی زیر چشم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و راه‌های درمانی متفاوتی برای آن وجود دارد. این عارضه یک مشکل جدی و نگران‌کننده محسوب نمی‌شود. اما بهبود علائم آن نقش پررنگی در زیبایی ظاهری و شادابی چهره افراد ایفا می‌کند. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله به شما برای داشتن یک پوست سالم و چهره‌ای شاداب کمک کند.

سوالات متداول:

تیرگی و فرورفتگی زیر چشم چگونه به وجود می‌آید؟

بالا رفتن سن و شروع دوران پیری یکی از دلایل عمده ایجاد گودی زیر چشم به شمار می‌رود. یکی دیگر از دلایل ایجاد تیرگی و گودی بخش زیرین چشم، کاهش وزن سریع است. گاهی گودی و فرورفتگی‌های زیر چشم جنبه ارثی و ژنتیک دارند.

راه‌های درمان گودی و سیاهی زیر چشم چیست؟

1. تنظیم ساعت خواب 2. مصرف خیار به صورت موضعی 3. سفیده تخم‌مرغ 4. ماسک آلوئه‌ورا 5. آبلیمو 6. تزریق ژل 7. رادیو فرکانسی

منابع: + +

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی