مراقبت از موی کراتینه شده
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از موی کراتینه شده؛ روش ها و اصول نگهداری

2/5 - (1 امتیاز)

اگر به فکر انجام درمان کراتینه مو هستید، بخشی از تحقیقات شما باید به نحوه مراقبت از موهای خود پس از آن اختصاص یابد. اولین شستشو بعد از کراتینه کردن موها، یکی از حیاتی‌ترین مراحل برای حفظ طول عمر و نتایج درمان است. همانطور که می‌دانید، کراتینه درمانی فرآیندی است که در آن با تزریق کراتین (پروتئینی که به طور طبیعی در مو یافت می‌شود) به مو، موهایتان صاف و لخت می‌شود. اثر این درمان می‌تواند بین سه تا شش ماه بر روی موهای شما باقی بماند، اما به شرطی که بعد از آن، به خصوص در روزهای اول به درستی از موهای خود مراقبت کنید. حال ما اینجا هستیم تا همه آنچه را که باید در مورد مراقبت از موی کراتینه شده‌ی خود بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

آن‌چه خواهید خواند...

برای مراقبت بعد از کراتینه کردن مو چه کنیم؟

اگر به دنبال کراتینه کردن موهای خود هستید، باید نحوه مراقبت از موی کراتینه شده را به خوبی بلد باشید، زیرا در غیر این صورت اثر کراتینه به سرعت از روی موهای شما پاک خواهد شد. به طور کلی، مراقبت بعد از کراتینه کردن مو شامل رعایت یکسری بایدها و نبایدها می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اثر این درمان می‌تواند بین سه تا شش ماه بر روی موهای شما باقی بماند، اما به شرطی که بعد از آن، به خصوص در روزهای اول به درستی از موهای خود مراقبت کنید.
به پوستت جون تازه بده

نکاتی که بعد از کراتینه کردن موها باید رعایت کنید

برای مراقبت از موی کراتینه شده حتما این نکات را به خاطر داشته باشید:

موهای خود را خشک نگه دارید

هنگامی که برای درمان کراتینه خود به سالن می‌روید، به یاد داشته باشید که از آرایشگر خود بپرسید که چه مدت باید از آب اجتناب کنید. شما معمولاً باید سه روز صبر کنید و سپس موهای خود را بشویید. با این حال، به دلیل وجود درمان‌های کراتینه متفاوت، این مدت زمان می‌تواند متفاوت باشد.

از شامپو و نرم کننده بدون سولفات استفاده کنید

قبل از شستن موها، شامپوی کراتینه و نرم کننده کراتینه‌ای را انتخاب کنید که فاقد سولفات و نمک باشند. استفاده از مواد دارای سولفات به درمان کراتینه آسیب می‌رساند و باعث می‌شود اثر این درمان خیلی زودتر از روی سر شما محو شود!

مهمترین نکته این است که از مصرف شامپوهای خیلی قوی، مانند شامپوهای شفاف کننده که ممکن است موهای شما را از درمان کراتینه عاری کنند و یا نتایج ناهمواری را برای شما به ارمغان بیاورند، خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای رنگ شده؛

پس از درمان کراتینه، موهای خود را زیاد نشویید

پس از گذشت سه روز از درمان، سعی کنید موهای خود را روزانه نشویید. پیروی از این نکته‌ی مراقبت از موی کراتینه شده به ماندگاری درمان تا حد امکان کمک می‌کند. برخی از افراد موهایی دارند که زودتر از دیگران چرب می‌شوند و به همین دلیل باید موهای خود را یک روز در میان بشویید.

اگر شما یکی از افراد خوش شانسی هستید که می‌توانید روزها بدون استحمام موهای تمیزی داشته باشید، روی یک کلاه دوش خوب سرمایه‌گذاری کنید! این کار از خیس شدن موهایتان در حین حمام کردن و دوش گرفتن روزانه محافظت می‌کند.

پیروی از این نکته‌ی مراقبت از موی کراتینه شده به ماندگاری درمان تا حد امکان کمک می‌کند.

موهای خود را تا چند روز حالت ندهید

بعد از اینکه کراتینه درمانی انجام دادید، موهای شما تا سه روز آینده بیشتر آسیب‌پذیر خواهند بود، بنابراین بسیار مهم است که موهای خود را شل و بدون استفاده از هرگونه گره مو نگه دارید. همچنین از قرار دادن موها در پشت گوش خودداری کنید!

پس از انجام درمان صاف کننده کراتینه، حالت دادن به موهای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. اگر در روزهای اول پس از درمان هنوز با موهای گره‌دار مشکل دارید، از یک بازکننده گره استفاده کنید و پس از گذشت سه روز از درمان، با خیال راحت گره‌های موهای خود را شانه کنید.

از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

شاید قبلاً شنیده باشید که استفاده از روبالشی ابریشمی می‌تواند به کاهش هرگونه اصطکاک مو با پارچه کمک کند، موهای شما را صاف‌تر نماید و آن‌ها را کمتر در معرض آسیب قرار دهد. بنابراین برای مراقبت از موی کراتینه شده به خاطر داشته باشید که موهای شما در معرض آسیب ناشی از روبالشی نخی هستند.

بعد از ورزش موهایتان را سشوار کنید

برای مراقبت از موی کراتینه شده در سه روز اول پس از درمان، باید موهای خود را کاملا خشک نگه دارید. این خشک نگه داشتن موها حتی شامل عرق کردن نیز می‌شود. اگر هنگام ورزش موهای شما عرق می‌کند، خیلی مهم است که به محض اتمام کار، تارهای موی خود را با سشوار خشک کنید.

موهایتان را زیاد لمس نکنید!

دست زدن بیش از حد به موها باعث می‌شود سرتان چرب شود. هنگامی که موهای کراتینه شده شما احساس چربی می‌کنند، وسوسه می‌شوید که آن‌ها را بیشتر بشویید. همانطور که گفتیم، بهتر است برای مراقبت از موی کراتینه شده سرتان را کمتر بشویید. به علاوه، اگر موهای خود را بیش از حد دستکاری کنید، خطر گره خوردن رشته موهای شما بیشتر می‌شود.

به مدت 2 هفته از هدبند استفاده نکنید

کراتین در هفته اول شکل‌پذیر است، بنابراین در طول این دوره، بستن کش، باندینگ (یا هر شکلی که به موهایتان بدهید) آن‌ها را مجبور می‌کند تا همان شکل را حفظ کنند. یعنی اگر در طول دو هفته اول پس از کراتینه درمانی به موهای خود حالت خاصی بدهید، این حالت بر روی موهای شما خواهد ماند. پس تا جایی که می‌توانید در 2 هفته اول موهایتان را به حال خود رها کنید.

عینک آفتابی را بر روی موهای خود نگذارید

عینک آفتابی هدبند نیست، اما بسیاری از ما دوست داریم تا از آن برای نگه داشتن موهای خود استفاده کنیم. همچنین گاهی اوقات عادت داریم تا عینک را بدون دلیل بر روی سرمان بگذاریم! این کار موهای شما را کج می‌کند و اثری همانند لوازم جانبی و هدبند بر روی آن‌ها خواهد داشت.

عینک آفتابی هدبند نیست، اما بسیاری از ما دوست داریم تا از آن برای نگه داشتن موهای خود استفاده کنیم.

از روغن‌های سنگین مانند روغن نارگیل استفاده نکنید

روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن کرچک در اعماق موها جای می‌گیرند تا رطوبت را تامین کنند. اگرچه این موضوع اصولا خوب است، اما جنبه بد آن این است که برای شستن آن‌ها به شامپوی زیادی نیاز دارید.

از شستن کمتر موها تا استفاده از روبالشی ابریشمی، نکاتی برای مراقبت از موی کراتینه شده هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید که درمان شما تا مدت زمان زیادی موهایتان را صاف و خوش حالت نگه می‌دارد. موفق باشید!

نحوه شستشوی موهای کراتینه شده

در ادامه بررسی نحوه مراقبت از موی کراتینه شده نگاهی دقیق‌تر به نحوه شستشوی موهای کراتینه شده می‌اندازیم. برای این کار کافی است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

قبل از اینکه موهای خود را خیس کنید، مطمئن شوید که یک حوله میکروفایبر در دسترس دارید.

حوله میکروفایبر خود را در دسترس داشته باشید

قبل از اینکه موهای خود را خیس کنید، مطمئن شوید که یک حوله میکروفایبر در دسترس دارید. حوله میکروفایبر بدون نیاز به مالش زیاد (که می‌تواند به طور ناخواسته لایه‌های کراتین تازه را بکند)، آب موهای شما را جذب می‌کند.

خشک کردن مو با یک حوله نخی معمولی نیز می‌تواند منجر به وز شدن موهایتان شود و شما را مجبور کند که به دنبال خرید محصولات اضافی و غیر ضروری برای جلوگیری از وز شدن موهای خود بگردید.

دمای مناسب را برای آب حمام تنظیم کنید و از آب داغ اجتناب کنید

هنگامی که زیر دوش هستید، آب را درست بالاتر از دمای طبیعی بدن و بر روی 38 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. اگر آب خیلی داغ باشد می‌تواند پوشش کراتینه را ذوب کند. 38 درجه سانتی‌گراد دمای ایده آل برای شستن موهای کراتینه شده است. البته که شما با خود دماسنج به حمام نمی‌برید! بنابراین فقط توجه کنید که موهای خود را به جای آب داغ با آب ولرم بشویید.

از آب “سخت” برای حمام کردن اجتناب کنید

آب سخت حاوی مواد معدنی خشنی است که می‌توانند لایه بیرونی مو را از بین ببرند و همچنین لایه‌هایی از رسوب بر روی سرتان ایجاد کنند که باعث ایجاد احساس چربی در مو می‌شود. اگر به آب نرم دسترسی ندارید، یک فیلتر دوش بخرید و یا از آب بطری استفاده کنید.

موهای خود را غرق در آب نکنید

اشباع کردن مو با آب باعث باز شدن کوتیکول‌های مو می‌شود که این امر می‌تواند پوشش کراتینه را بشکند. بنابراین توصیه می‌کنیم زمان خیساندن موهای خود را کوتاه کنید.

شامپو بزنید

مقداری از شامپو را به اندازه یک سکه بر روی کف دست خود بمالید و آن را به موهای خود بزنید. شامپو را بر روی ریشه‌های موی خود متمرکز کنید. شامپوها برای تمیز کردن موها نیستند.

آن‌ها به منظور تمیز کردن پوست سر هستند، حتی اگر شامپوی بدون سولفات باشند و به پوشش کراتین آسیب نرسانند، باز هم باید فقط بر روی شستن پوست سر تمرکز کنید. هنگامی که تمامی پوست سر خود را با شامپو پوشاندید و آن را به طور کامل ماساژ دادید، سرتان را بشویید.

نرم کننده را بر روی موهایتان اعمال کنید

یک نرم کننده‌ی “خوب” برای مرطوب کردن و متعادل کردن مو طراحی شده است. اما برخلاف شامپوها، نرم کننده‌ها برای پوست سر مفید نیستند. بنابراین مطمئن شوید که نرم کننده شما خیلی به پوست سر نزدیک نمی‌شود.

در غیر این صورت، ممکن است به دلیل داشتن مواد چرب، تجمع مومی شکلی از خود بر روی سرتان به جای بگذارد. بنابراین نرم کننده را به آرامی بر روی ساقه موهایتان ماساژ دهید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

از برس برای باز کردن گره‌ها زمانی که موهایتان مرطوب هستند خودداری کنید

استفاده از برس برای موهای مرطوب در 2 هفته اول توصیه نمی‌شود. برس زدن به موهای مرطوب می‌تواند باعث اصطکاک و ایجاد گره در موها شود. به جای آن از یک شانه دندانه‌دار برای باز کردن گره‌های بزرگ استفاده کنید، اما مطمئن شوید که موهایتان را نمی‌کنید.

موهایتان را به خوبی آبکشی کنید

موهای خود را کاملا آبکشی کنید تا مطمئن شوید چرب نیستند و نرم کننده بر روی آن‌ها باقی نمانده است.

شستشوی نهایی را با آب سرد انجام دهید

فوران سریع آب سرد به بسته شدن کوتیکول‌های مو کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود موها صاف‌تر، براق‌تر و کمتر مستعد ایجاد موخوره و گره خوردن شوند.

حوله میکروفایبر را دور سر خود بپیچید

با استفاده از حوله میکروفایبر موهای خود را به آرامی بپیچید و بگذارید حدود 3 دقیقه بماند. اجازه دهید حوله تمام آب موهایتان را جذب کند، سپس آن را باز کنید.

از سشوار استفاده نکنید، در عوض موهایتان را با هوا خشک کنید

گرما برای موهای کراتینه شده در ۲ هفته اول مضر است. مانند آب داغ، سشوار کردن مو پس از درمان کراتینه نیز می‌تواند پوشش کراتینه را ذوب کند. به همین دلیل است که خشک کردن موها با هوا بعد از کراتینه درمانی بهتر از استفاده از سشوار است.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای فر؛ 

رنگ کردن موهای کراتینه شده

یکی از سوالات رایج در مورد مراقبت از موی کراتینه شده این است که آیا می‌توانیم موی کراتینه شده را رنگ کنیم؟ بلافاصله پس از استفاده از روش کراتینه مو، رنگ کردن موها واقعاً توصیه نمی‌شود. اما اگر موهایتان نیاز به رنگ کردن دارند، این کار باید قبل از اعمال کراتینه انجام شود.

شما می‌توانید قبل از درمان در همان سالن موهایتان را رنگ کنید و یا باید حداقل بین 2 تا 3 هفته پس از تکمیل فرآیند کراتینه مو برای رنگ کردن مو صبر کنید. با رنگ کردن مو بلافاصله پس از درمان کراتینه، ممکن است به دلیل لایه پروتئینی که به موهایتان اضافه شده است، رنگ مو حالت ناهمواری پیدا کند.

این لایه پروتئینی مانند یک مانع عمل می‌کند که بر روی آن، مو به درستی رنگ را نمی‌پذیرد. پس بهتر است موها را چند هفته بعد از کراتینه کردن رنگ کنید تا مطمئن شوید که موهای شما رنگ را به خوبی بر روی خود می‌پذیرند.

گرما برای موهای کراتینه شده در ۲ هفته اول مضر است. مانند آب داغ، سشوار کردن مو پس از درمان کراتینه نیز می‌تواند پوشش کراتینه را ذوب کند.

بهترین مدل مو برای موی کراتینه شده چیست؟ آیا فر کردن مو مجاز است؟

یکی از سوالات متداول در مورد درمان‌های صافی این است که آیا می‌توانید به محض اعمال کراتینه موها را فر کنید؟ همانطور که قبلاً اشاره کردیم، هرگز نباید سعی کنید موها را در سه روز اول بعد از درمان بشویید، حالت دهید و یا فر کنید. با این حال، لحظه‌ای که تمام آن 72 ساعت کامل می‌شود، آزادی بیشتری در حالت دادن به موهایتان دارید.

همچنین در دو هفته اول پس از کراتینه کردن، هر حالتی که به موهایتان بدهید تا مدتی بر روی آن‌ها باقی خواهد ماند. پس مطمئناً، شما می‌توانید پس از یک فرآیند کراتینه، موهایتان را کاملاً فر کنید. باید بدانید که کراتینه کردن لزوما به معنای داشتن موی صاف نیست، بلکه به کاهش حجم مو و بازگرداندن آن به حالت سالم کمک می‌کند.

با این کار، بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که موهایشان وز و موخوره کمتری دارد و صاف‌تر به نظر می‌رسد. یکی از بهترین مزایای روش‌های کراتینه این است که شما زمان زیادی را برای حالت دادن به موهایتان صرف نمی‌کنید.

به پایان مطلب بررسی نحوه مراقبت از موی کراتینه شده می‌رسیم. کراتینه یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی برای صاف و خوش حالت کردن موهایمان است.

با این حال اثر این درمان همیشگی نیست و در صورت عدم رعایت یکسری نکات مهم که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، موهای شما به سرعت به حالت اول خود باز خواهند گشت. بنابراین با دانستن نحوه مراقبت از موی کراتینه شده می‌توانید در مدت زمان طولانی‌تری از موهای صاف و نرم خود لذت ببرید!

منبع +++++

برای مراقبت بعد از کراتینه کردن مو چه کنیم؟

اگر به دنبال کراتینه کردن موهای خود هستید، باید نحوه مراقبت از موی کراتینه شده را به خوبی بلد باشید، زیرا در غیر این صورت اثر کراتینه به سرعت از روی موهای شما پاک خواهد شد. به طور کلی، مراقبت بعد از کراتینه کردن مو شامل رعایت یکسری بایدها و نبایدها می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چرا باید از رو بالشی ابریشم استفاده کنیم؟

شاید قبلاً شنیده باشید که استفاده از روبالشی ابریشمی می‌تواند به کاهش هرگونه اصطکاک مو با پارچه کمک کند، موهای شما را صاف‌تر نماید و آن‌ها را کمتر در معرض آسیب قرار دهد. بنابراین برای مراقبت از موی کراتینه شده به خاطر داشته باشید که موهای شما در معرض آسیب ناشی از روبالشی نخی هستند.

چرا باید با اب ولرم موهای خود را بشوریم؟

هنگامی که زیر دوش هستید، آب را درست بالاتر از دمای طبیعی بدن و بر روی 38 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. اگر آب خیلی داغ باشد می‌تواند پوشش کراتینه را ذوب کند. 38 درجه سانتی‌گراد دمای ایده آل برای شستن موهای کراتینه شده است. البته که شما با خود دماسنج به حمام نمی‌برید!

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی