مزایای کربوکسی تراپی چیست؟
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کربوکسی تراپی؛ هزینه‌ها، مزایا، مضرات و مراحل درمان

به این مطلب امتیاز دهید

درمان‌های زیبایی همواره در حال پیشرفت و تحول بوده و به دنبال یافتن راه حل‌هایی برای نوسازی هستند. اگر به دنبال راهی برای بهبود ظاهر خود بدون لیزر یا جراحی زیبایی هستید کربوکسی تراپی را به خاطر بسپارید! کربوکسی تراپی یک درمان زیبایی تقریباً غیرتهاجمی است که با تزریق دی اکسید کربن سبب بهبود چشمگیر وضعیت ارتجاعی پوست، کاهش ترک‌های پوستی، سلولیت، سلول‌های چربی و حلقه‌های تیره دور چشم می‌شود. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این روش درمانی کسب کنید.

کربوکسی تراپی یا دی اکسید تراپی چیست؟

به عمل تزریق گاز دی اکسید کربن در زیر پوست برای افزایش گردش خون و تحریک پوست به تولید کلاژن، کربوکسی تراپی می‌گویند. این عمل در هر نقطه‌ای از بدن از جمله صورت، گردن، بازوها، شکم، ساق و ران پا و باسن قابل انجام است.

کربوکسی تراپی
درمان‌های زیبایی همواره در حال پیشرفت و تحول بوده و به دنبال یافتن راه حل‌هایی برای نوسازی هستند.

گاز دی اکسید کربن حتی می‌تواند در مناطق ظریف مانند اطراف چشم که پوست نازکی دارد، تزریق شود. این روش درمانی به‌منظور کاهش چربی و سلولیت، ترک پوستی، زخم‌های باقی‌مانده از آکنه، خطوط و چین‌وچروک‌های ظریف و حتی تیرگی دور چشم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کربوکسی تراپی که با نام رسمی کربن دی اکسید تراپی شناخته شده، فرایندی است که به موجب آن مقادیر کمی از دی اکسید کربن (CO2) به درون بدن یا سطح زیرین پوست تزریق می‌شود. در این روش غیر جراحی، از یک سوزن کوچک برای تزریق مستقیم دی اکسید کربن در ناحیه موردنظر استفاده می‌شود.

این روش درمانی برای اکسیژن‌رسانی به‌منظور افزایش گردش خون جهت تولید گلبول‌های قرمز تازه در منطقه تحت درمان و تحریک پوست به ترمیم زخم و جوان‌سازی، مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ افزایش گردش خون، سبب خروج مایعات لنفاوی قدیمی و خون راکد در منطقه موردنظر می‌شود. کربوکسی تراپی کاملاً کارآمد بوده و کمک می‌کند تا پوستتان سالم‌تر و جوان‌تر به نظر برسد.

کربوکسی تراپی که با نام رسمی کربن دی اکسید تراپی شناخته شده، فرایندی است که به موجب آن مقادیر کمی از دی اکسید کربن(CO2) به درون بدن یا سطح زیرین پوست تزریق می‌شود.
کربوکسی تراپی چیست؟
این عمل در هر نقطه‌ای از بدن از جمله صورت، گردن، بازوها، شکم، ساق و ران پا و باسن قابل انجام است.
به پوستت جون تازه بده

کربوکسی تراپی بهتر است یا بوتاکس

با توجه به این که کربن دی اکسید به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود، این درمان به عنوان یک درمان غیر‌تهاجمی در نظر گرفته می‌شود. چرا که بدن به صورت طبیعی برای تولید بیشتر اکسیژن اقدام کرده و خطری برای فرد ندارد. در پاسخ به این سوال که کربوکسی تراپی بهتر است یا بوتاکس باید گفت این روش در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مانند تزریق بوتاکس یا تزریق ژل بهتر و ایمن‌تر است.

چرا که برخی از افراد به دلیل حساسیتی که به مواد تزریق شده دارند، بعد از انجام عمل با عوارض متنوعی رو به رو می‌شوند. به علاوه درمان از طریق این شیوه بسیار سریع انجام می‌شود و جایی از آن در سطح پوست باقی نمی‌ماند. در یک جلسه کوتاه، ناحیه وسیعی را می‌توان از طریق آن درمان کرد.

دستورالعمل قبل از درمان کربوکسی تراپی

  • حداقل 24 ساعت قبل از شروع درمان، نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید (الکل ممکن است خون را رقیق کند و خطر کبودی را افزایش دهد.)
  • در صورت امکان به مدت 2 هفته قبل از درمان از مصرف داروهای ضد التهاب و رقیق کننده خون خودداری کنید. داروها و مکمل هایی مانند آسپرین، ویتامینE، جینسینگ، مکمل های امگا 3، ایبوپروفن، Motrin، Advil، Aleveو سایرNSAIDSها خطر کبودی بعد از انجام درمان را افزایش میدهند.
  • مصرفRetin-A را 2 روز قبل و 2 روز پس از درمان قطع کنید.
  • زنان باردار و شیرده گزینه مناسبی برای انجام این عمل نیستند.

کربوکسی تراپی چه مزایایی دارد؟

کربوکسی تراپی برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ در فرانسه معرفی شد اما اکنون توسط پزشکان زیادی در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. فرانسوی‌ها زمانی متوجه مزایای شگفت‌انگیز آن شده‌اند که دریافتند حمام کردن یا شنا در چشمه‌های آب گرمی که غنی از کربن دی اکسید هستند، موجب بهبودی سریع‌تر زخم، افزایش گردش خون، بهبود بافت و الاستیسیته پوست می‌شود.

مزایای کربوکسی تراپی
کربوکسی تراپی برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ در فرانسه معرفی شد اما اکنون توسط پزشکان زیادی در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شرایط پوستی مختلفی وجود دارد که با استفاده از دی اکسید تراپی به‌طور مؤثر درمان می‌شوند و شایع‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. کاهش سلولیت: هنگامی که دی اکسید کربن به پوست تزریق می‌شود، رسوبات لنفاوی زیر پوست را کنده و با اکسیژن جایگزین می‌کند، از این رو چربی ساخته شده در اطراف نواحی از هم پاشیده و حل می‌شود. همچنین افزایش تخلیه لنفاوی در منطقه مورد نظر، باعث بهبود سلامت کل بدن می‌شود.
  2. کاهش فرورفتگی و سیاهی دور چشم: تزریق کربن دی اکسید در زیر پلک‌ها هرگونه انسداد را از بین برده و شبکه مویرگی را بهبود می‌بخشد.
  3. درمان ترک پوستی: هنگامی که پوست کشیده و تا حد پارگی کلاژن پیش رود، علائم کششی ظاهر می‌شود. با استفاده از کربن دی اکسید تراپی، کلاژن جدید در پوست ایجاد شده و جلوه بهتری به آن می‌بخشد.
  4. درمان آلوپسی: تزریق دی اکسید کربن به پوست سر سبب بهبود جریان خون در پوست سر شده و آلوپسی یا ریزش مو را درمان می‌کند.
  5. کاهش زخم‌های ناشی از آکنه: این روش به دلیل تشکیل کلاژن می‌تواند در کاهش و درمان زخم‌های باقی‌مانده از آکنه مؤثر باشد.
  6. کاهش موضعی چربی در کنار لیپوساکشن: کربوکسی تراپی بعد از لیپوساکشن، می‌تواند به تعادل چربی در ناحیه تحت درمان کمک کند.
  7. رفع افتادگی و ناهمواری پوستی با تشکیل کلاژن، بهبود سریع‌تر زخم‌ها و جوان‌سازی پوست از دیگر مزایای کربوکسی تراپی است.

برخی دیگر از مزایای کربوکسی تراپی عبارتند از:

  • یک روش درمانی بدون درد و غیرتهاجمی است.
  • فاقد دوره نقاهت بوده و تورم بلافاصله بعد از عمل کاهش می‌یابد.
  • کاملاً ایمن و بی‌خطر است چرا که از سیستم اکسیژن‌رسانی طبیعی بدن برای بهبود و سلامت پوست استفاده می‌کند.
  • برای انواع پوست مناسب است.
  • بهبود انعطاف پذیری و درمان شل شدگی و افتادگی پوست
  • رفع آثار پیر پوستی و جوانسازی پوست
  • رفع تیرگی و چروک‌های دور چشم
  • این روش همچنین می‌تواند برای درمان سایر مشکلات مانند رشد مو و اختلالات عروقی مفید باشد. برای بهترین نتیجه می‌توان آن را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کرد.

بیشتر بخوانید: بوتاکس صورت؛

عوارض کربوکسی تراپی
دی اکسید تراپی یک روش درمانی نسبتاً سریع و بدون درد است که تزریق آن بسته به محل و اندازه منطقه موردنظر، معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد.

آیا گاز کربن دی اکسید سمی است؟

این سوال برای بسیاری از مراجعین پیش می‌آید. کربن دی اکسید گازی است که به طور طبیعی درون بدن تولید می‌شود. در واقع این گاز محصول طبیعی فرآیند‌های سوخت و سازی بدن است، در خون ما وجود دارد و توسط ریه‌ها دفع می‌شود. پس خیر، کربن دی اکسید سمی نیست و باعث مرگ سلول‌ها یا آسیب دیدن بافت نمی‌شود.

کربوکسی تراپی شکم و پهلو

کربوکسی تراپی بعضا به عنوان یک جایگزین برای جراحی لیپوساکشن جهت کاهش چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته حائز اهمیت در مورد این درمان این است که بر اساس بررسی های انجام شده، نتیجه این درمان برای لاغری دائمی نیست. در واقع کربوکسی تراپی تنها برای شکستن سلولهای چربی به کار برده میشود و نه از بین بردن آنها! پس اگر به دنبال یک روش دائمی جهت لاغری همیشگی هستید، بهتر است به فکر روشهای جایگزین باشید.

کربوکسی تراپی برای جای جوش

در مورد جای زخم ها، جای جوش ها و افتادگی پوست، کربوکسی تراپی با هدف تسریع روند بهبود انجام میشود. دکتر پزشک نیویورک می گوید: “این درمان روند بهبودی را از نو شروع می‌کند و گردش خون را در ناحیه تحت درمان بیش از پیش افزایش میدهد. برخی پزشکان می‌گویند، ترکیب کربوکسی تراپی با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت(PRP)و میکرونیدلینگ می‌تواند نتایج را بهبود بخشد.

کربوکسی تراپی ترک پوستی

این روش یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش های درمان ترک پوستی بعد از زایمان میباشد. این عمل باعث ایجاد مویرگهای جدید در ناحیه تحت درمان میشود. که این عمل باعث، افزایش گردش خون و مقدار مواد مغذی و اکسیژن در ناحیه ای که استریا دارد میشود. این مسئله باعث کلاژن سازی و ترمیم پوست در نواحی ترک حاملگی میشود.

دی اکسید تراپی یک روش درمانی نسبتاً سریع و بدون درد است که تزریق آن بسته به محل و اندازه منطقه موردنظر، معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد.

عوارض کربوکسی تراپی

دی اکسید تراپی یک روش درمانی نسبتاً سریع و بدون درد است که تزریق آن بسته به محل و اندازه منطقه موردنظر، معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برد. هرچه منطقه بزرگ‌تر باشد CO2 بیشتری برای درمان موردنیاز است.

بعد از تزریق نیازی به استراحت ندارید و می‌توانید بلافاصله فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرید. این روش در مقابل سایر روش‌های درمانی زیبایی فاقد عوارض جانبی بوده یا اگر عارضه‌ای وجود داشته باشد ظرف مدت 24 ساعت از بین خواهد رفت. از عمده‌ترین عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقداری کبودی و درد در محل تزریق
  • ممکن است به مدت 24 ساعت در محل تزریق احساس سوزش و گرما کنید.
  • قرمزی و کمی تورم در ناحیه تحت درمان

تا ۲۴ ساعت پس از کربوکسی تراپی از غوطه‌ور شدن در وان حمام یا شنا در استخر بپرهیزید. اگر علائم شدید بوده یا با تورم و درد بیش‌ از حد روبه‌رو شده‌اید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

تعداد جلسات درمانی برای کربوکسی تراپی

تعداد جلسات درمانی به محل استفاده، نوع مشکلی که دارید و اهداف شما بستگی دارد.

  • برای از بین بردن چربی‌های موضعی، ۸ تا ۱۰ جلسه‌ی درمانی به بهترین نتایج ختم می‌شود. جلسات هر هفته یا یک هفته در میان انجام می‌شوند و ممکن است چند جلسه‌ی درمانی سالانه هم نیاز داشته باشید.
  • برای درمان سلولیت و پوست پرتقالی، معمولاً ۶ تا ۱۰ جلسه‌ی درمانی کفایت می‌کند. این جلسات هم با فواصل یک یا دو هفته‌ای برگزار می‌شوند.
  • برای درمان ترک‌های پوستی به ۴ تا ۱۰ جلسه‌ی درمانی نیاز است که ماهی یکبار برگزار می‌شوند.
  • برای سیاهی زیر چشم، ۴ تا ۸ جلسه‌درمانی به صورت ۲ هفته تا ۴ هفته در میان نیاز است.
  • جوانسازی پوست هم به ۴ تا ۸ جلسه‌ی درمانی نیاز دارد که ۳-۴ هفته یکبار برگزار می‌شوند.

ماندگاری نتایج کربوکسی تراپی چقدر است؟

در مورد جوانسازی پوست، نتایج کربوکسی تراپی بین ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارد. در سایر کاربردهای درمانی مثل سلولیت، در صورتی که رژیم غذایی خوبی داشته باشید و ورزش کنید، نتایج تا چند سال ماندگار خواهند بود.

در مورد جوانسازی پوست، نتایج کربوکسی تراپی بین ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

مراقبت های بعد از کربوکسی تراپی

  1. تا ۲۴ ساعت بعد از انجام کربوکسی تراپی از رفتن به حمام و استحمام با آب سرد و شنا خودداری کنید
  2. تا یک ماه از بودن در معرض آفتاب و برنزه کردن خودداری فرمایید.
  3. از انجام فعالیت های سنگین و فعالیت های ورزشی سنگین خودداری فرمایید.
  4. به جلسات تعیین شده برای معاینه بعد از کربوکسی نزد پزشک خود بروید
  5. از پمادها و کرم های توصیه شده توسط پزشک حتما استفاده کنید
  6. از مالیدن یا خاراندن پوست یا هرگونه تماس با آن خودداری فرمایید
  7. اگر تورم دارید به صورت رو به بالا و کمی با ارتفاع بخوابید.
  8. اگر تورم دارید بهتر است هر ساعت 15 دقیقه یک کمپرس خنک روی منطقه تحت درمان قرار دهید.
  9. برای جلوگیری از تورم بیش از حد از مصرف مقادیر زیاد الکل یا نمک خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:‌ پی آر پی زیر چشم؛ 

آیا کربوکسی تراپی دردناک است؟

قبل از انجام کربوکسی تراپی، از کرم مخصوص بی حسی استفاده می‌شود. ممکن است در طی درمان متوجه درجه ای از فشار، خارش، سوزن سوزن شدن یا گرما شوید که هیچ یک درد زیادی ایجاد نکرده و قابل تحمل هستند. سوزنی که برای تزریق دی اکسید کربن به کار می رود بسیار نازک است.

علاوه بر این، در صورتی که پزشک مهارت و تخصص لازم برای انجام این عمل را داشته باشد، به خوبی میداند که باید در چه ناحیه ای از بدن سوزن را وارد کرده تا هم درد را به حداقل برساند و هم میزان اثربخشی درمان را به همین خاطر است که برای انجام هر عمل زیبایی، هرچند کوچک، باید به بهترین مراکز با بهترین متخصص ها مراجعه کنید.

آیا کربوکسی تراپی نیز خطر وجود آلرژی و حساسیت و مشکلات ناشی از آن را دارد؟
هیچ آلرژی به دنبال تزریق گاز دی اکسید کربن ایجاد نمی‌شود. چون این کنار بطور طبیعی هم در بدن در اثر متابولیسم بدن تولید شده و از ریه خارج می‌شود.

اما حجم بالای آن در صورت حجم زیاد تزریق گاز، در افرادی که سابقه مشکلات قلبی دارند، ممکن است سبب تپش قلب یا افت فشار شود. و در این افراد بهتر است تزریق گاز کمتر در هر جلسه و افزایش تعداد جلسات به عنوان جایگزین انجام شود.

چون این کنار بطور طبیعی هم در بدن در اثر متابولیسم بدن تولید شده و از ریه خارج می‌شود.

چه کسانی نمی‌توانند از کربوکسی تراپی استفاده کنند؟

بانوانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، افرادی که دیابت شدید دارند، افرادی که دچار اختلالات لخته شدن خون و اختلالات قلبی عروقی هستند، افرادی که سابقه دیالیز داشته یا از نارسایی کلیه رنج می‌برند و همچنین بیماران سرطانی که تجربه شیمی‌درمانی داشته‌اند نمی‌توانند از این روش درمانی بهره ببرند.

در این مقاله به بررسی کامل جوانسازی پوست با کربوکسی تراپی پرداختیم. همانطور که می‌دانید این درمان با تزریق دی‌اکسید کربن به زیر پوست انجام می‌شود. بعضی از افراد تصور می‌کنند کربن دی‌اکسید گازی سمی است که به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند؛ درصورتی که این گاز به‌طور طبیعی در بدن وجود داشته و در واقع محصولی است که از فرایندهای سوخت و سازی در بدن انسان به وجود می‌آید. بنابراین درمان مشکلات پوستی به این روش هیچ خطری نداشته و می‌توانید با استفاده از آن جوانی را به خودتان ارزانی دهید.

دی اکسید تراپی یک روش درمانی ایمن و کمتر تهاجمی است که با تزریق دی اکسید کربن سبب جوان‌سازی و بهبود ظاهر پوست می‌شود به همین خاطر محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به دست آورده است. اگر تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.

کربوکسی تراپی یا دی اکسید تراپی چیست؟

به عمل تزریق گاز دی اکسید کربن در زیر پوست برای افزایش گردش خون و تحریک پوست به تولید کلاژن، کربوکسی تراپی می‌گویند. این عمل در هر نقطه‌ای از بدن از جمله صورت، گردن، بازوها، شکم، ساق و ران پا و باسن قابل انجام است. گاز دی اکسید کربن حتی می‌تواند در مناطق ظریف مانند اطراف چشم که پوست نازکی دارد، تزریق شود. این روش درمانی به‌منظور کاهش چربی و سلولیت، ترک پوستی، زخم‌های باقی‌مانده از آکنه، خطوط و چین‌وچروک‌های ظریف و حتی تیرگی دور چشم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چه کسانی نمی‌توانند از کربوکسی تراپی استفاده کنند؟

بانوانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، افرادی که دیابت شدید دارند، افرادی که دچار اختلالات لخته شدن خون و اختلالات قلبی عروقی هستند، افرادی که سابقه دیالیز داشته یا از نارسایی کلیه رنج می‌برند و همچنین بیماران سرطانی که تجربه شیمی‌درمانی داشته‌اند نمی‌توانند از این روش درمانی بهره ببرند.

آیا گاز کربن دی اکسید سمی است؟

این سوال برای بسیاری از مراجعین پیش می‌آید. کربن دی اکسید گازی است که به طور طبیعی درون بدن تولید می‌شود. در واقع این گاز محصول طبیعی فرآیند‌های سوخت و سازی بدن است، در خون ما وجود دارد و توسط ریه‌ها دفع می‌شود. پس خیر، کربن دی اکسید سمی نیست و باعث مرگ سلول‌ها یا آسیب دیدن بافت نمی‌شود.

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی