۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه admin

همه چیز درباره تیروئید و راه درمان آن

به این مطلب امتیاز دهید

غده تیروئید یکی از مهمترین غده های بدن به شمار می‌رود که شما باید بسیار مراقبت عملکرد آن باشید. این غده پروانه ای شکل می‌باشد و در جلوی گردن قرار گرفته است. زمانی که ترشحات لازم در این غده وجود داشته باشد باید بدانید که سوخت و ساز بدن هم تا حد بسیاری کنترل می‌شود. کم کاری تیروئید یکی از مهمترین مشکلاتی می باشد که امکان دارد در این غده به وجود آید، و از آنجایی که علائم آن بسیار خاموش است شاید افراد به آن دچار شوند ولی از وجود این بیماری آگاهی نداشته باشند.

تیروئید

بدون شک شما اگر به پزشک مراجعه کنید و پزشک کم کاری غده تیروئید شما را تایید کند باید به فکر درمان آن باشید که اصول و روش‌های بسیار زیادی برای درمان آن وجود دارد و برای اینکه شما آشنایی بیشتری با این اصول و روش ها داشته باشید در  ادامه برخی از مهمترین آنها را معرفی می‌کنیم.

روش‌های درمانی غده تیروئید :

تمامی بیماری هایی که افراد به آن دچار می‌شوند با روش های درمانی متفاوتی درمان می‌شود و شما می‌توانید آنها را درمان کنید و برای درمان بیماری کم کاری تیرویید هم روش های بسیار زیادی وجود دارد، ولی باید بدانید برخی از مهمترین آنها که شما باید آنها را رعایت کنید عبارت می‌باشد از :

  1. داشتن تغذیه مناسب :

زمانی که شما یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید که در درون آن رژیم کافئین و قند وجود نداشته باشد بدون شک کم کاری تیروئید خود را تا حد بسیار زیادی درمان خواهید کرد. کربوهیدرات هایی که فرآوری شده هستند برای سلامتی خطراتی بسیاری دارند و به همین دلیل در مصرف آنها باید دقت بسیاری داشته باشد، چرا که عملکرد آنها برای بدن شبیه قند می‌باشد. شما می‌توانید سبزیجات غیر نشاسته ای را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از این طریق کم کاری تیروئید خود را با رژیم غذایی کنترل نمایید.

کم کاری تیروئید

  1. افزایش دادن مصرف پروتئین :

تمامی بافت‌‌‌ های بدن شما به هورمون‌هایی که دارای پروتئین باشد نیاز دارد، به همین دلیل بهتر است در هر وعده غذایی خود پروتئین را قرار دهید. این ماده یکی از تاثیرات بی نظیری که برای غده تیروئید دارد این است که عملکرد آن را بسیار طبیعی تر می‌سازد. حبوبات، ماهی ها، تخم مرغ، محصولات دامی و … از جمله مهمترین خوراکی‌هایی هستند که دارای پروتئین می‌باشند و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  1. مصرف کردن چربی‌های سالم :

[su_panels panels_color=”#ffd9ec” border_color=”#ba1a6b” text_color=”#000000″]شما باید به خوبی بدانید که چربی برای بافت های بدن بسیار ضروری می‌باشد، چرا که با وجود چربی مسیرهای هورمونی که در بدن وجود دارد، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. اگر شما به اندازه کافی از چربی ها و کلسترول استفاده نکنید امکان دارد که هورمون‌های شما در بدن تان تعادل نداشته باشند و همین امر موجب می‌شود که کم کاری تیروئید شما شدت بیشتری پیدا کند. چربی هایی که شما باید به بدن خود برسانید بدون شک باید سالم باشند و این چربی های سالم در بیشتر خوراکی‌هایی مانند روغن زیتون، مغزها، ماهی، ماست و … وجود دارد و وجود آنها در بدن برای کنترل کردن کم کاری تیروئید بسیار ضروری می‌باشد.[/su_panels]
  1. مصرف کردن مواد مغذی :

کمبود مواد مغذی موجب بیماری کم تیروئید نمی‌شود، ولی باید بدانید که اگر میزان و اندازه آنها در بدن کم باشد امکان دارد که به کم کاری این غده کمک بسیاری کند. ویتامین‌هایی که در این مواد مغذی وجود دارد برای بدن بسیار ضروری می‌باشد و به همین دلیل به خوبی می‌تواند عملکرد غده تیروئید را کنترل کند. بسیاری از افراد از گذشته‌های دور بر این باور بودند که اگر بدن ید نداشته باشد امکان دارد که به این بیماری دچار شود، ولی امروزه بسیاری از پزشکان این نظر را رد کرده‌اند و خوراکی‌های دیگری را برای مصرف تجویز می‌نمایند که مواد مغذی یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود، چرا که ویتامین‌های بسیار زیادی در درون آنها وجود دارد.

غده تیروئید

  1. انجام دادن تمرین‌های آرامش بخش :

غده تیروئید در بدن شما بسیار حساس می‌باشد و به همین دلیل اگر استرس و هیجان‌های زیادی داشته باشید این غده از خود عملکرد نشان می‌دهد و به همین دلیل شما باید استرس و تنش را از خودتان دور کنید، چرا که با این عوامل سلامتی این غده در خطر می‌افتد. بسیاری از پزشکانی که در این زمینه تخصص دارند بیان داشته اند که انجام دادن تمرین‌های آرامش بخش مانند یوگا برای افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند بسیار مناسب می باشد، به همین دلیل شما اگر به این بیماری دچار شده‌اید باید تمرین کنید که استرس و تنش را از خودتان دور کنید تا بتوانید این بیماری را کنترل نمایید.

  1. استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک :

[su_panels panels_color=”#ffffff” border_color=”#661aba” text_color=”#000000″]مکمل های پروبیوتیک یکی از مهمترین و اصلی ترین مکمل های می‌باشد که باید در روده های شما وجود داشته باشد. این مکمل ها دارای میکروب‌های مفیدی می‌باشند و محل تجمع آنها در روده ها می‌باشد. در واقع شما باید بدانید که 20 درصد عملکرد صحیح غده تیروئید به این باکتری‌های درون روده بستگی دارد، این باکتری ها تنها با مکمل هایی که پروبیوتیک هستند در روده به وجود می‌آیند.[/su_panels]
  1. مصرف داروهای مربوط به این بیماری :

اینکه شما از داروهای مربوط به بیماری کم کاری تیروئید استفاده کنید، بستگی به نظر پزشک شما دارد، در واقع اگر شما بخواهید از داروهای مناسبی استفاده کنید تا بتوانید این بیماری خود را کنترل کنید باید به پزشکی که در این زمینه تخصص دارید مراجعه کنید. داروهایی که برای بیماری و اختلال غده تیرویید مورد استفاده قرار گرفته می‌شود بسیار متنوع است و بر همین اساس پزشک بعد از اینکه غده شما را مورد بررسی قرار دهید می‌توانید تشخیص دهد که کدام یکی از داروها برای شما مناسب تر است. برخی از افرادی که شدت بسیاری در این بیماری دارند را پزشک پیشنهاد می‌دهد باید جراحی شوند، ولی البته شما شاید بتوانید با طول درمان بهبود پیدا کنید.

غده تیروئید

  1. خوراکی هایی را که گواتر ایجاد می کنند را باید کنار بگذارید :

گواتر یکی از بیماری هایی به شمار می‌رود که بیشتر آن را به عنوان تورم غده تیروئید می‌شناسند. آن دسته از مواد غذایی که این بیماری را شدت بسیاری می‌دهد را باید ترک کنید و کنار بگذارید. از جمله مهمترین خوراکی‌هایی که گواتر را بیشتر می‌کنند انواع کلم، بادام زمینی، توت فرنگی، شلغم، اسفناج، ارزن، سویا، شاهی آبی و تربچه می‌باشد. البته یکی از نکاتی که در مورد این مواد خوراکی باید بیان کنیم این است که شما اگر آنها را به صورت پخته مورد استفاده قرار دهید هیچ ایرادی ندارد، چرا که پخته شده آنها گواتر تیروئید را غیر فعال می‌سازد.

  1. استفاده از موادی که گلوتامین دارند :

گلوتامین یکی از بهترین و مقوی ترین آنتی اکسیدان ها به شمار می‌رود که در تقویت کردن سیستم ایمنی بدن بسیار نقش دارد. زمانی که این آنتی اکسیدان در بدن شما وجود داشته باشد، می‌تواند بیماری هایی را که خود ایمنی هستند را بسیار کاهش دهد. همچنین باید بدانید با مصرف خوراکی‌هایی که در درون آنها گلوتامین وجود دارد به بافت غده تیروئید خود بسیار کمک می‌کنید و آن را التیام می‌بخشید. برخی از مهمترین خوراکی‌هایی که دارای گلوتامین می‌باشند عبارت هستند از هلو، اسفناج، کدو، سیر، مارچوبه، تخم مرغ و … که بهتر است شما آنها را به صورت پخته شده مصرف کنید تا گواتر درون غده تیروئید تحریک نشود.

10. جدی گرفتن حساسیت های غذایی :

برخی از غذاها هستند که حساسیت را در بدن شما افزایش می‌دهند و این مسئله می‌تواند غده تیروئید را هم تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل شما به هیچ عنوان نباید آن خوراکی ها را استفاده کنید. هر فردی به خوبی می‌تواند این خوراکی ها را که بدن به آنها حساسیت دارد را تشخیص دهید، به همین دلیل شما بعد از تشخیص دادن این خوراکی ها باید خطر آنها را برای غده تیروئید خود بسیار جدی بگیرد و از آنها به هیچ عنوان استفاده نکنید.  

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی