درمان خانگی آلرژی پوست
۲۵ مهر ۱۴۰۱ ۲۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان خانگی آلرژی پوست

به این مطلب امتیاز دهید

آلرژی یا انواع حساسیت ها ممکن است برای هر فرد در هر فصلی بروز کند. آلرژی به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلف به وجود می‌آید. افراد مبتلا به آلرژی دارای سیستم ایمنی حساس هستند که به عوامل مختلفی که در محیط وجود دارد به سرعت واکنش نشان می‌دهد و باعث بروز مشکلاتی برای شخص می‌شود. این واکنش ممکن است بیش از اندازه، و نسبت به عواملی باشد که در حالت عادی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن انسان نمی‌شوند. درمان خانگی آلرژی پوست یکی از مهم ترین دغدغه های افراد مبتلا به انواع حساسیت است. در ادامه این مطلب از کیوت مگ به این مهم خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

حساسیت پوستی چیست؟

آلرژی های پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به تهدیدی که به طور معمول برای بدن شما بی خطر است، واکنش نشان دهد.

حساسیت پوستی چیست؟
افراد مبتلا به آلرژی دارای سیستم ایمنی حساس هستند که به عوامل مختلفی که در محیط وجود دارد به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

افرادی که پوست حساسی دارند به مواد شیمیایی، رنگ‌ها و اسانس‌های موجود در محصولات مختلف مثل ضدعفونی‌کننده‌ها واکنش موضعی نشان می‌دهند.  علائم رایج واکنش آلرژیک پوستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش
  • سرخی
  • ورم
  • برجستگی‌های بزرگ شده
  • پوسته پوسته شدن
  • ترک‌خوردگی پوست (به دلیل خشکی پوست)

راجع به درمان خانگی آلرژی پوست پوستی که قرمز شده است و دائماً خارش دارد می‌تواند بسیار حساس و دردناک بوده و باعث خجالت شود. در بسیاری از موارد، علت حساسیت پوستی به‌راحتی قابل ‌تشخیص نیست.

حساسیت پوستی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. به‌طور مثال، قرار گرفتن در معرض برخی گیاهان سمی و مصرف برخی از داروها و مواد غذایی باعث بروز حساسیت‌های پوستی می‌شود. 

موثرترین راه جلوگیری از آلرژی های پوستی محدود کردن یا جلوگیری از تماس با ماده آلرژی‌زا است. اما اگر در تماس با ماده حساسیت زا باشید، درمان‌های خانگی برای رفع علائم وجود دارد.

به پوستت جون تازه بده

علائم حساسیت پوستی چیست؟

  • خارش
  • قرمزی
  • پوست خشک میشود و به صورت پوسته پوسته در می آید
  • ناحیه هایی که زخم شده اند دچار عفونت میشوند
  • تاول هایی با اندازه های کوچک اما پر از مایع

بیشتر بخوانید: روتین مراقبت پوستی؛

اما چگونه می توان درمان خانگی آلرژی پوست را انجام داد؟

تعدادی از داروهای خانگی وجود دارد که مردم سالها برای تسکین علائم ناشی از واکنش های پوستی آلرژیک استفاده کرده‌اند. در اینجا برخی از آنها ذکر شده است:

حمام بلغور جو دوسر
روش‌های معروف استفاده از جو دوسر برای درمان واکنش آلرژیک پوستی شامل حمام یا مرهم بلغور جو دوسر است.

بلغور جو دوسر

در ادامه بررسی درمان خانگی آلرژی پوست باید گفت بلغور جو دوسر دارای خواص بیولوژیکی متنوعی است، از جمله اجزای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی. همه این‌ها می توانند به تسکین خارش واکنش های پوستی آلرژیک کمک کنند. روش‌های معروف استفاده از جو دوسر برای درمان واکنش آلرژیک پوستی شامل حمام یا مرهم بلغور جو دوسر است.

هر دو به بلغور جو دوسر احتیاج دارند. می‌توانید بلغور جو دوسر را به صورت پودر تهیه کنید و یا با استفاده از مخلوط کن، دستگاه غذاساز یا آسیاب قهوه، بلغور جو دوسر خریداری شده در فروشگاه را به صورت پودر ریز درآورید.

حمام بلغور جو دوسر

  1. فنجان بلغور جو دوسر پودر شده را به وان آب ولرم اضافه کنید.
  2. بلغور جو دوسر را کاملاً در آب حمام مخلوط کنید.
  3. وارد وان شوید و بدن خود را کاملا غوطه ور کنید.
  4. بعد از ۳۰ دقیقه، خود را با دوش آرام و ملایم بشویید.

مرهم بلغور جو دوسر

  1. ۱/۴ فنجان بلغور جو دوسر پودر شده را به یک کاسه مخلوط کن اضافه کنید.
  2. همزمان، آب مقطر را به داخل بلغور جو دوسر پودر شده، مخلوط کنید.
  3. مخلوط کردن و افزودن آب را ادامه دهید تا خمیری نرم و قابل پخش داشته باشید.
  4. خمیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید.
  5. ناحیه را به آرامی با پارچه مرطوب پانسمان کنید.
  6. پس از ۳۰ دقیقه پارچه مرطوب را برداشته و به آرامی محل را با آب خنک بشویید.
  7. محل آسیب دیده را مرطوب کنید.

نکته: همچنین می توانید ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل، چهار قطره روغن اسطوخودوس یا حتی هر دو را اضافه کنید.

روش‌های معروف استفاده از جو دوسر برای درمان واکنش آلرژیک پوستی شامل حمام یا مرهم بلغور جو دوسر است.

جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند عدم تعادل PH پوست را برطرف کند و به عنوان ضد التهابی برای تسکین آلرژی و درمان خانگی آلرژی پوست پوست شما عمل می‌کند. جوش شیرین یک ماده قلیایی است و استفاده از آن باعث بازگرداندن مقدار PH ناحیه آسیب دیده می‌شود. مصرف آن در روند بهبودی موثر است و در درمان انواع خاصی از بثورات بسیار مفید است.

حمام جوش شیرین

  • ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را و ۱۲ قاشق غذاخوری از آب مقطر را تا زمانی که خمیر شود با هم مخلوط کنید.
  • خمیر را در ناحیه خارش قرار دهید.
  • پس از ۱۰ دقیقه ، محل را به آرامی با آب خنک بشویید.

نکته: میتوانید به جای آب، از روغن نارگیل استفاده کنید.

جوش شیرین می‌تواند عدم تعادل PH پوست را برطرف کند و به عنوان ضد التهابی برای تسکین آلرژی پوست شما عمل می‌کند.

حمام جوش شیرین

  • ۱ فنجان جوش شیرین را در وان آب ولرم مخلوط کنید.
  • هم بزنید تا کاملا مخلوط شود.
  • بدن خود را حدود 15 دقیقه کاملا غوطه ور کنید.
  • خود را در یک دوش آب ولرم بشویید.

عسل

یکی از ساده ترین و موثرترین روش های درمان خانگی آلرژی پوست، استفاده از عسل می‌باشد؛ عسل حاوی مقدار زیادی آب است. این می تواند رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین کند و برای درمان خانگی حساسیت پوستی مورد استفاده قرار بگیرد.

اسکین اسکرابر، درما اف

در عین حال، برای اعمال این درمان باید مراحل زیر را دنبال کنید: دو بار در روز پوست خود را به صورت مستقیم با عسل مالش دهید. شما می‌توانید یک ماساژ ملایم را انجام دهید، تا مواد مغذی عسل در پوست نفوذ کنند و بتوانند پوست را به گونه‌ای موثرتر تغذیه و نرم کنند. پس از 15 تا 20 دقیقه پوست خود را با آب بشویید.

 خوردن عسل باعث می‌شود تا بدن با مواد آلرژی‌ زای موجود در محیط سازگار شود. عسل مانند یک آلرژی طبیعی عمل می‌کند منتها بدون اثرات جانبی. خوردن یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر از عسل طبیعی باعث پیشگیری از ابتلا به حساسیت می‌شود.

همچنین خوردن روزانه عسل در سه نوبت، باعث از بین بردن علائم و درمان آلرژی می‌شود. پیشنهاد می‌شود بلافاصله بعد از شروع علائم آلرژی، اقدام به خوردن عسل شود تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود.

 وازلین

خشکی پوست می‌تواند بسیاری از انواع بثورات پوستی را تشدید کند. در ادامه بحث درمان خانگی آلرژی پوست باید گفت وازلین به عنوان یکی از درمان های خانگی موثر برای آلرژی های پوست در زمستان نقش خود را ایفا میکند. وازلین ناحیه آسیب دیده را کاور میکند با این کار او از پوست در برابر میکروب ها محافظت میکند و آن را مرطوب نگه می‌دارد و در نتیجه روند بهبودی را تسریع می‌بخشد.

برای استفاده از وازلین به منظور درمان فوری حساسیت پوستی کافیست یه لایه نازک از وازلین را بر پوست خود بمالید و سعی کنید آن را در کل روز روی پوست خود نگه دارید و اگر لازم بود دوباره از آن استفاده نمایید.

زنجبیل

زنجبیل از خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی برخوردار است که به همین دلیل در درمان بسیاری از حساسیت های پوستی موثر واقع می‌شود.

برای مصرف زنجبیل باید آن را رنده کنید و با یک فنجان آب مخلوط نمایید سپس آن را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. بعد از گذشت پنج دقیقه آن را صاف کنید و اجازه دهید تا سرد شود. پنبه ای را آغشته به ترکیب به دست آمده کنید و روی قسمت های آسیب دیده بمالید. بعد از گذشت نیم ساعت شست و شو دهید. این کار را سه تا چهار مرتبه در روز تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

برای مصرف زنجبیل باید آن را رنده کنید و با یک فنجان آب مخلوط نمایید سپس آن را به مدت پنج دقیقه بجوشانید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص دارویی گسترده اش برای درمان طبیعی بسیاری از بیماری های پوستی مورد استفاده قرار میگیرد. این روغن ماهیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که باعث تسکین فوری بثورات و جلوگیری از عفونت های دیگر می‌شود.

برای استفاده از این روغن به منظور درمان فوری حساسیت پوستی باید روغن درخت چای را به حدود یک قاشق چای خوری روغن حامل اضافه نمایید و به خوبی ترکیب کنید سپس از آن بر روی قسمت آسیب دیده بمالید. بعد از گذشت چهل پنج دقیقه آن را بشویید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید تا دردهایتان تسکین یابد.

گیاهان

پزشکان طبیعی درمانی انواع گیاهان را برای درمان آلرژی های پوستی توصیه می‌کنند. برخی از این گیاهان توصیه شده عبارتند از:

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص دارویی و ضد التهابیش در بسیاری از داروهای طبیعی و درمانی استفاده می‌شود. آلوئه ورا به روند بهبودی سرعت میبخشد و آرامش را به شما می‌دهد. همین عوامل این گیاه را به یکی از بهترین درمان ها برای آلرژی‌های پوستی در بدن تبدیل کرده است.

استفاده موضعی از ژل شفاف گیاه آلوئه ورا ممکن است خارش درماتیت آتوپیک (اگزما) و سایر مشکلات پوستی را تسکین دهد. در مطالعه 2006 (PubMed Central) این گیاه چند ساله رایج را به عنوان یک درمان جایگزین بالقوه موثر برای درماتیت آتوپیک (اگزما) شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید: ماسک صورت آلوئه ورا

آلوئه ورا
ژل آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص دارویی و ضد التهابیش در بسیاری از داروهای طبیعی و درمانی استفاده می‌شود.

عصاره برگ خرمالو

مطالعه 2002 در مورد موش‌ها نشان داد که مصرف خوراکی عصاره برگ خرمالو کیفیت پیشگیری و بهبودی را برای درماتیت آتوپیک نشان می‌دهد.

سرامیک کونیاک

یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که مصرف کونیاک سرامید از طریق دهان باعث بهبود آلرژی پوست و کاهش پاسخ های آلرژیک در کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزما) می‌شود.

سایر گیاهان و گیاهان که معمولاً توسط پزشکان بهداشت طبیعی پیشنهاد می‌شوند، از جمله داروهای خانگی آلرژی پوست عبارت است از:

  • ریحان
  • بابونه
  • گشنیز
  • گل همیشه بهار
  • گیاه چریش
  • گیاه گزنه
 گیاه گزنه
سایر گیاهان که معمولاً توسط پزشکان بهداشت طبیعی پیشنهاد می‌شوند

زمان مراجعه به پزشک

  • آلرژی پوست، فعالیت‌های روزمره شما را مختل می‌کند و حتی خواب شما را دچار مشکل می‌کند.
  • مناطق آسیب دیده پوست، دردناک می‌شود.
  • دلایل بروز حساسیت پوستی
  • راش پوستی به دلایل مختلفی از جمله عوامل محیطی، ارثی و ضعف سیستم ایمنی بروز می‌کند.

اگر پوست شما نسبت به یک گیاه، حیوان، غذا یا ماده دیگر واکنش آلرژیک دارد، تعدادی از داروهای خانگی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا تسکین پیدا کنید.

به طور معمول داشتن پوستی حساس نشانه‌ای از یک بیماری یا شرایط جدی نیست. برخی از افرا نسبت به محصولاتی که در معرض یا در تماس با پوست قرار می‌گیرند، حساس‌تر هستند.

در بسیاری از موارد، اجتناب از مواد شیمیایی قوی، عطرها و سایر موا محرک موجود در محصولات مراقبت از پوست می‌تواند در تسکین علائم پوست حساس موثر باشد. درمان‌های خانگی ساده نیز می‌تواند به تسکین راش‌های پوستی و به حداقل رساندن آلرژی پوست به این محصولات کمک کند.

در انتها باید راجع به درمان خانگی آلرژی پوست گفت بااینکه شواهد علمی برای مؤثر بودن درمان‌های خانگی حساسیت وجود دارد، اما بهتر است هر درمانی که در نظر دارید، قبل از استفاده از هر دارویی – طبیعی یا غیر آن – با پزشک خود مشورت کنید. یک معاینه‌ی تشخیصی کامل را انجام دهید و بعد به توصیه‌های پزشکتان در مورد بهترین درمان با توجه به شرایط ویژه‌ی خود گوش کنید. خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حساسیت پوستی چیست؟

آلرژی های پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به تهدیدی که به طور معمول برای بدن شما بی خطر است، واکنش نشان دهد. افرادی که پوست حساسی دارند به مواد شیمیایی، رنگ‌ها و اسانس‌های موجود در محصولات مختلف مثل ضدعفونی‌کننده‌ها واکنش موضعی نشان می‌دهند.

چرا ژل آلوئه ورا برای حساسیت پوستی مناسب است؟

ژل آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص دارویی و ضد التهابیش در بسیاری از داروهای طبیعی و درمانی استفاده می‌شود. آلوئه ورا به روند بهبودی سرعت میبخشد و آرامش را به شما می‌دهد. همین عوامل این گیاه را به یکی از بهترین درمان ها برای آلرژی‌های پوستی در بدن تبدیل کرده است.

آیا خوردن عسل برای حساسیت پوستی مناسب است؟

 خوردن عسل باعث می‌شود تا بدن با مواد آلرژی‌ زای موجود در محیط سازگار شود. عسل مانند یک آلرژی طبیعی عمل می‌کند منتها بدون اثرات جانبی. خوردن یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر از عسل طبیعی باعث پیشگیری از ابتلا به حساسیت می‌شود. همچنین خوردن روزانه عسل در سه نوبت، باعث از بین بردن علائم و درمان آلرژی می‌شود.

۲۵ مهر ۱۴۰۱ ۲۳ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

23 دیدگاه برای درمان خانگی آلرژی پوست

سلام فاطمه استم مدت یکو نیم ماه میشه صورتم حساسیت کرده هر چی داکتر میروم جور نمی‌شوم نمی فهمم چی کنم

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی