۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه admin

آشنایی با مواد غذایی که طبع سرد و گرم دارند

به این مطلب امتیاز دهید

چه مواد غذایی سرد و چه مواد غذایی گرم است ؟

کسانی که طبع گرم و یا سرد دارند باید به خوبی با انواع مواد غذایی که برای طبع سرد و گرم مناسب است آشنایی داشته باشند. به طور کلی باید بدانیم مواد غذایی به دو دسته تقسیم می‌شوند که یکی از آنها طبع سرد دارد و دیگری طبع گرم، افرادی که دارای طبع سرد می‌باشند باید مواد غذایی را مورد استفاده قرار دهند که طبع گرم دارند و مزاج آنها گرم می‌باشد.

همچنین افرادی که دارای طبع سرد هستند هم می‌توانند از غذاهایی که طبع سرد دارند استفاده کنند. شما بعد از اینکه مزاج و طبع خود را مشخص کردید و متوجه شدید دارای چه طبعی می‌باشید باید بر اساس رژیم غذایی و برنامه غذایی که در غذاهای سرد و گرم وجود دارد، آنها را میل کنید تا سلامت بدن شما تامین شود. برای اینکه شما به خوبی با مواد غذایی گرم و سرد آشنایی داشته باشید در ادامه برخی از مهمترین آنها را معرفی می‌کنیم تا اطلاعات شما در این مورد بیشتر شود.

به پوستت جون تازه بده

معرفی مواد غذایی که طبع گرم دارند :

همانطوری که بیان نمودیم مواد غذایی طبع گرم برای کسانی که طبع و مزاج سرد دارند بهترین انتخابی است که می‌توانند داشته باشند. غذاهایی که طبع گرمی دارند کالری آنها بسیار بالا است و به همین دلیل باید انرژی به خرج بدهید و آنها را بسوزانید تا چاق نشوید. این غذاها یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که دارند این است که با حرارت بسیار بالا پخته می‌شوند و تند و گرم هستند. بسیاری از پزشکانی که در زمینه شناخت مواد غذایی گرم تخصص بسیاری دارند و این غذاها را در رژیم غذایی شما قرار می‌دهند، توصیه می‌کنند که آنها را نباید در فصل تابستان میل کرد و همچنین کسانی که بیماری‌های سرد مزاجی دارند باید این غذاها را مصرف کنند. برخی از مهمترین خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند عبارت می‌باشند از :

  1. لبنیات :

دقت داشته باشید که تمامی محصولات لبنی از جمله مواد غذایی که برای طبع گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد نمی‌باشند و تنها برخی از آنها دارای طبع گرم هستند. از جمله مهمترین آنها عبارت می‌باشد از کره، ماسک چکیده و شیر تازه گاو محلی و یا شیر گوسفند، که شما اگر طبع سرد دارید می‌توانید این محصولات لبنی را میل کنید.

طبع گرم

  1. صیفی جات :

تمامی محصولاتی که در دسته بندی صیفی جات قرار می‌گیرند طبع گرم ندارند و تنها گرمک، طالبی و خیار چنبر از جمله محصولات طبع گرم به شمار می‌روند که باید افرادی که سرد مزاج هستند این صیفی جات را میل کنند.

  1. میوه های گرم :

برخی از میوه‌هایی در دسته بندی مواد غذایی طبع گرم قرار می‌گیرند عبارت هستند از قیسی، موز، گلابی، آناناس، انگور، سیب های ترش، خرما، گیلاس، بالنگ، انجیر تازه و انواع توت ها که افراد سرد مزاج بهتر است از این میوه‌ها را استفاده کنند تا سلامت بدنشان تامین شود.

مواد غذایی

  1. سبزی ها :

سبزی خواص بسیار زیاد دارد و سیزی‌هایی که دارای طبع گرم هستند فواید بیشتری دارند که آنها عبارت هستند از ترب، شبدر و تربچه که از جمله بهترین سبزی های دارای طبع گرم شناخته می‌شوند.

به طور کلی باید بدانید مواد غذایی که در دسته بندی خوراکی‌های طبع گرم قرار می گیرند بسیار زیاد هستند و تعداد آنها بی شمار است، برای اینکه شما تمامی آنها را در رژیم غذایی خود استفاده کنید باید با پزشکی که در زمینه برنامه غذایی دادن تخصص زیادی دارد مشورت کنید تا بهترین مواد غذایی را بر اساس طبع تان به شما معرفی کند.

مواد غذایی طبع سرد دارند :

بر اساس توضیحاتی که ارائه دادیم شما باید به خوبی متوجه شده باشید که مواد غذایی سرد فواید کمتری نسبت به غذاهای گرم دارند. بر اساس تحقیقاتی که محققان بر روی این غذاها انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر بیماری‌ها از خوراکی‌هایی می‌باشد که طبع سرد دارند، بر این اساس اگر شما از آن دسته افرادی می‌باشید که طبع سرد دارند بهتر است این دسته از خوراکی ها که معرفی خواهیم کرد را مصرف نکنید. بیشتری خوراکی هایی که طبع سرد دارند برای کسانی مناسب است که دارای طبع گرم می‌باشند. این خوراکی‌ها عبارت هستند از :

  1. لبنیات :

برخی از محصولاتی که در دسته بندی لبنیات قرار می‌گیرند دارای طبع سرد می‌باشند و بر این اساس اگر شما دارای طبع سرد می‌باشید بهتر است این خوراکی‌ها را استفاده نکنید. این لبنیات عبارت می‌باشد از قاراقروط، خامه، دوغ، سرشیر، شیر پاستوریزه، ماست و کشک که طبع سردی دارند.

  1. میوه ها :

برخی از میو‌ها هم هستند که دارای طبع سرد می‌باشند و آنها را نباید افراد سرد مزاج استفاده کنند. این میوه‌ها عبارت هستند از لیموترش، نارنج، شاه توت، انار ترش، تمشک، تمر هندی، غوره، لیمو عمانی، کیوی، هلو، آلو، زردآلو، پرتقال، شلیل و نارنگی که طبع سرد دارند و بیشتر افرادی که طبع گرم دارند می‌توانند از این میوه‌ها استفاده کنند.
  1. سبزی ها :

یکی دیگر از مواد غذایی که طبع سردی دارد و افراد سرد مزاج نباید از آنها استفاده کنند سبزی‌ها می‌باشد. برخی از سبزی‌ها مانند بامیه، اسفناج، ریواس، ترشک، گشنیز، کاهو، کاسنی، لوبیا قرمز و خرفه دارای طبع سرد هستند و به همین دلیل بیشتر افرادی که دارای طبع گرم می‌باشند می‌توانند از آنها استفاده کنند. البته باید بدانید افرادی که سرد مزاج هم هستند می‌توانند از این سبزی‌ها استفاده کنند ولی در مصرف کردن آنها باید احتیاط کنند و بیش از حد این سبزی‌ها را میل نکنند.

  1. حبوبات :

برخی از حبوبات در دسته مواد غذایی سرد مزاج قرار می‌گیرند و آنها عبارت هستند از عدس، نخود سبز، باقلا سبز، ارزن، ذرت، جو و برنج آبکش شده که طبع سردی دارند و به همین دلیل کسانی که دارای طبع سرد می‌باشند بهتر است از این حبوبات استفاده نکنند و در صورت استفاده کردن مقدار کمی از آنها را میل کنند.

طبع سرد

نتیجه گیری در مورد مواد غذایی گرم و سرد :

اگر بخواهیم در مورد مواد غذایی سرد و گرم صحبت کنیم باید بدانید که هر یک از آنها ویژگی‌های خاصی دارند و به تنهایی به بدن فواید زیادی را می‌رسانند، به همین دلیل شما باید تمامی ویتامین‌هایی که در درون آنها وجود دارد را به بدن خود برسانید. اگر شما طبع سرد و یا طبع گرم دارید باید با پزشک در مورد طبع خود صحبت کنید تا تمامی خوراکی‌هایی را که برای طبع و سلامت بدن شما فایده را را معرفی کند و از آنها استفاده نمایید. بدون شک بدن شما به ویتامین‌ها و خوراکی‌های زیادی نیاز دارید که شما باید آنها را به بدن خود برسانید و بهترین راه دریافت آنها بر اساس طبع سرد و گرم که دارید رژیم غذایی مناسب است که در آن تمامی خوراکی‌های مهم بدن وجود داشته باشد و شما از آنها استفاده کنید.

مقالات مرتبط

آشنایی با روش های شناسایی طبع گرم و سرد

۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی