تاثیر چاقی بر پوست
۱۳ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تاثیر چاقی بر پوست؛ اثرات اضافه وزن بر صورت ?

به این مطلب امتیاز دهید

از آنجایی که چاقی یکی از شرایط سخت برای هر فردی می‌باشد، تاثیر چاقی بر پوست هم یکی دیگر از بدترین شرایطی می‌باشد که افرادی که چاق می‌شوند به آن دچار می‌گردند. همه ما به خوبی می‌دانیم که رژیم‌های غذایی و یا رعایت نکردن رژیم تنها بر روی بدن تاثیری نمی‌گذارد و تاثیر چاقی بر پوست هم یکی از مهمترین دغدغه‌هایی می‌باشد که بسیاری از افراد با تاثیرات چاقی بر روی پوست درگیر هستند و اذیت می‌شوند. از آنجایی که پوست یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اجزای بدن به شمار می‌رود باید به سلامت آن دقت بسیاری داشته باشیم و در مورد تاثیرات چاقی بر روی پوست اطلاعات خود را بیشتر کنیم. برای اینکه با تاثیر چاقی بر پوست آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه توضیحات کامل‌تری را ارائه می‌دهیم.

تاثیر چاقی بر پوست که یکی از مهمترین ارگان های محافظ می‌باشد 

همانطوری که بیان کردیم تاثیر چاقی بر پوست یکی از مهمترین دغدغه‌هایی بسیاری از افرادی که چاق می‌شوند است و به همین دلیل باید به این موضوع به صورت دقیق‌تری نگاه کنیم. پوست انسان نقش‌های متنوعی را در بدن به عهده گرفته است، که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین نقش آن محافظت کردن از بدن می‌باشد.

تاثیر چاقی بر پوست هم یکی از مهمترین دغدغه‌هایی می‌باشد که بسیاری از افراد با تاثیرات چاقی بر روی پوست درگیر هستند و اذیت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: پانچ صورت چیست؟

همچنین باید بدانید پوست آب بسیاری را در بدن ذخیره می‌کند و حرارت بدن را هم به خوبی تحت کنترل خود در می‌آورد. علاوه بر این باید بدانیم که تاثیر چاقی بر پوست که یکی از ارگان های حسی هم به شمار می‌رود یک امر اجتناب ناپذیر می‌باشد. به همین دلیل باید با دقت بیشتری به این مسئله بپردازیم تا دچار تاثیرات چاقی بر روی پوست خود نشویم.

پوست یکی از وسیع ترین و بزرگترین عضو اصلی بدن به شمار می‌رود که باید به آن اهمیت زیادی دهیم تا تاثیر چاقی بر پوست چندان ما را آزار ندهد. زمانی که از این ارگان به خوبی و درستی محافظت نکنیم بعد از مدتی دچار آسیب‌های بسیاری می‌گردد و به همین دلیل سن شما بیشتر از آنچه که هست نشان داده می‌شود.

تغییر کردن وزن و افزایش وزن یکی از مهمترین عواملی به شمار می‌رود که بر روی سلامت پوست تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل اگر می‌خواهید دچار آسیب  به پوست خود نشوید و تاثیرات چاقی بر روی پوست شما ماندگار نشود بهتر است به خوبی به نیازهای این ارگان مهم در بدن توجه نشان دهید تا همیشه پوست سالم و زیبایی داشته باشید

به پوستت جون تازه بده

چاقی سبب بروز چه مشکلات پوستی می‌شود؟

ضمن اینکه چاقی سبب بروز مشکلات پوستی متعددی می‌شود، تغییرات فیزیولوژی پوستی به‌خصوصی را ایجاد می‌کند. با افزایش وزن پوست تغییرات زیر را تجربه خواهد کرد:

  • تغییر لایه اپیدرمی که منجر ‌به افزایش اتلاف آب بدن از طریق پوست به مقدار غیرطبیعی می‌شود
  • ایجاد لایه‌ای ضخیم از چربی زیر جلدی که سبب بروز چین‌های پوستی بزرگ‌تر و بیشتر شدن تعریق می‌شود
  • افزایش سطح تولید سموم از غدد چربی
  • ایجاد اختلال در جریان لنفاوی در بافت زیر جلدی که سبب لنف ادم می‌شود
  • بروز اختلال در تولید کلاژن که اگر کم شود زخم‌ها به‌سختی بهبود پیدا می‌کنند
ضمن اینکه چاقی سبب بروز مشکلات پوستی متعددی می‌شود، تغییرات فیزیولوژی پوستی به‌خصوصی را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: نوردرمانی پوست چیست؟ 

تاثیر چاقی بر پوست و ضرر آن

بیشتر متخصصانی که در زمینه تاثیر چاقی بر پوست تحقیقاتی انجام داده‌اند و مطالعات بیشتری در این زمینه نسبت به ما داشته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که بیشترین تاثیرات چاقی بر روی پوست بعد از 30 سالگی خودش را نشان می‌دهد.

دقت داشته باشید که این عوارض در بیشترین افرادی که رخ می‌دهد خانم ها می‌باشد، و آقایان بسیار کم به این موضوع دچار می‌شوند. به طور کلی باید بدانید چاقی عوارض بسیار جبران ناپذیری دارد که باید به آن اهمیت زیادی دهیم تا دچار نگردیم.

یکی از مهمترین عوامل تاثیر چاقی بر پوست که بسیاری از متخصصان آن را تایید کرده‌اند پیری زودرس می‌باشد، چرا که چاقی موجب می‌شود ضایعات پوستی تشدید شوند و ترک‌ها و خطوط بسیاری بر روی پوست ایجاد شود.

بیشترین قسمت‌هایی که در بدن دچار این ترک‌ها می‌شوند، قسمت هایی هستند که کششی می‌باشند، مانند بازوها، ران‌ها، پستان‌ها، باسن، کشاله ران، نواحی مختلف شکم و … که دچار آسیب‌های چاقی می‌گردند.

دقت داشته باشید که این عوارض در بیشترین افرادی که رخ می‌دهد خانم ها می‌باشد، و آقایان بسیار کم به این موضوع دچار می‌شوند.

ترک‌های پوستی یکی از عوارض مهم و اصلی چاقی می‌باشد که تاثیر چاقی بر پوست را به خوبی نشان می‌دهد، این ترک‌ها بیشتر در خانم‌هایی که باردار هستند و دختر خانم‌هایی که چاق می‌باشند رخ می‌دهد.

یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد و باید به آن دقت داشته باشید تا دچار ترک‌های پوستی نگردید این است که، بدن خود را با روغن‌های متنوع مانند، روغن زیتون، بادام و … چرب کنید تا تاثیرات عوارض چاقی بر روی پوست را کاهش دهید.

در واقع باید بدانید یکی از راهکارهای بسیار مناسب که موجب می‌شود دچار این ترک‌ها نشوید این است که رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا وزن شما برای همیشه متعادل باشد.

بیشتر بخوانید: راهکار چاق شدن صورت؛

تأثیر چاقی بر پوست چه زمانی خود را نشان می‌دهد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده درباره اثرات چاقی روی پوست صورت و بدن، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که، مشکلات مختلف پوستی در اثر چاقی، بیشتر بعد از سن سی سالگی نشان داده می‌شوند. همچنین پوست زنان بیشتر از مردان درگیر اثرات ناشی از بیماری چاقی می‌شود.

چاقی باعث پیری زودرس در انسان می‌شود؛ زیرا در اثر اضافه وزن، پوست شما بیشتر دچار ترک و ضایعات مختلف خواهد شد. بسیاری از افراد دارای اضافه وزن، صورتی متورم و چاق دارند که پس از کاهش وزن پوست صورت آن‌ها شدیداً افتاده و پیر می‌شود که قطعاً حس ناخوشایندی را در شخص ایجاد می‌کند.

تأثیر چاقی بر پوست و اختلال در عملکردهای مختلف آن

بیماری چاقی عملکردهای مختلف پوست را دچار مشکل می‌کند. در واقع افراد چاق به شدت دچار مشکلات مختلف پوستی خواهند شد. در ادامه تأثیر اضافه وزن بر پوست و اختلال در عملکردهای مختلف پوست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اختلال در سد دفاعی پوست

پوست انسان، مانند سد دفاعی عمل می‌کند. زمانی که شخصی دچار چاقی شود، آب موجود در پوست از بین می‌رود و پوست خشک خواهد شد. در اثر این اتفاق زخم‌هایی که در بدن ایجاد می‌شوند، دیرتر خوب شده و عملکرد پوست به عنوان سد دفاعی دچار اختلال خواهد شد.

اختلال در عملکرد غدد تعریق

لایه‌های چربی در زیر پوست افراد چاق بسیار بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود غده‌های تعریق زیر پوست زیاد شوند و در نتیجه افراد دارای اضافه وزن بسیار بیشتر عرق می‌کنند و همین موضوع باعث بروز ناراحتی و آزار آن‌ها خواهد شد.

بیماری آکانتوز نیگریکانس

از تأثیر چاقی بر پوست به بیماری آکانتوز نیگریکانس نیز می‌توان اشاره کرد. این بیماری باعث تیرگی پوست می‌شود. در واقع چاقی رنگدانه های پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در اثر آن لکه‌های تیره پوست که بافتی ضخیم دارند در کشاله ران، گردن، آرنج و برخی اعضای دیگر دیده می‌شود. 

در واقع چاقی رنگدانه های پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در اثر آن لکه‌های تیره پوست که بافتی ضخیم دارند

اختلال در عملکرد کلاژن

پوست انسان از کلاژن تشکیل شده است. کلاژن به بهبود سریع‌تر زخم‌های پوستی کمک می‌کند که در اثر چاقی، عملکرد آن دچار اختلال می‌شود و زخم‌ها دیرتر بهبود می‌یابند.

اختلال در کانال‌های لنفاوی

چاقی و اضافه وزن باعث می‌شود جریان لنفاوی در بدن کند شود و مایع لنفاوی در زیر پوست تجمع کند. در نتیجه بیماری لنف آدم (lymphedema)ایجاد می‌شود. 

اختلال در عملکرد رگ‌های خونی

یکی دیگر از اثرات مخرب چاقی، تغییر جریان خون در پوست شخص دارای اضافه وزن است. در اثر این اتفاق فشار خون بالا و میکروآنژیوپاتی (بیماری مربوط به عروق خونی) در شخص اتفاق می افتد.

ترک پوستی ناشی از چاقی چیست؟

ترک‌های پوستی خطوط ریز روی بدن هستند که از بافت زیر پوست تشکیل می‌شوند. کشیدگی‌ها یا ترک‌های پوستی در اثر رشد سریع یا کشیدگی بیش‌ازحد پوست به وجود می‌آیند. ترک پوستی یک بیماری پوستی شایع است و تقریباً هیچ خطری برای فرد به دنبال نخواهد داشت. در حقیقت ترک پوستی یک مشکل پزشکی نیست و نیازی نیست حتماً برای درمانش به پزشک مراجعه کنید.

معمولاً زمانی که فرد دچار اضافه‌وزن می‌شود، ترک‌هایی روی بخش‌های مختلف بدنش به وجود می‌آید. هم‌زمان با اضافه‌وزن پوست کشیده می‌شود و اگر سرعت و شدت این کشش زیاد باشد، پوست دچار ترک می‌شود.

چه کسانی دچار ترک پوستی می‌شوند؟

ترک پوستی ناشی از چاقی یا اضافه وزن یکی از مشکلات شایع پوست به‌شمار می‌رود و هیچ محدودیت سنی ندارد. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و هرکسی در هر سنی ممکن است دچار ترک پوستی شود. ۷۰ درصد دختران و ۴۰ درصد پسران دچار این مشکل پوستی می‌شوند. ترک پوستی در نقاط خاصی از بدن که دچار کشش پوست می‌شود، به وجود می‌آید. بیشتر گروه‌های زیر دچار ترک پوستی می‌شوند:

  • زنان باردار: این پروسه کاملاً غیرقابل‌کنترل است و مادران در دوره بارداری نمی‌توانند از ترک خوردن پوستشان جلوگیری کنند. معمولاً ناحیه‌های به‌خصوصی مانند سینه و شکم در بانوان باردار دچار ترک پوستی می‌شود
  • نوجوانان: نوجوانان در دوره رشد و بلوغ جهش زیادی را تجربه می‌کنند. به همین خاطر در این گروه سنی روی سینه، باسن و ران استریا بروز می‌کند
  • افراد چاق: افرادی که مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هستند، حتماً با شدت یافتن چاقی دچار ترک‌های پوستی متعدد می‌شوند
ترک پوستی ناشی از چاقی یا اضافه وزن یکی از مشکلات شایع پوست به‌شمار می‌رود و هیچ محدودیت سنی ندارد.

چگونه از بروز ترک پوستی جلوگیری کنیم؟

تقریباً هیچ راه قطعی برای جلوگیری از بروز ترک پوستی وجود ندارد. حتی اگر شما مرتباً از لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص استفاده کنید، امکان دارد که دچار ترک پوستی شوید. بااین‌وجود توصیه می‌شود وزنتان را در محدوده سلامت حفظ کنید. مواد غذایی بخورید که کمترین سطح چربی را داشته باشند و یا حاوی چربی‌های سالم باشند.

راهکارهایی برای جلوگیری تاثیر چاقی بر پوست

همانطوری که می‌دانید تاثیر چاقی بر پوست بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل برای اینکه تاثیرات چاقی بر روی پوست را از بین ببرید باید با راهکارها و روش های آن آشنایی بیشتری داشته باشید که آنها عبارتند از :

۱. استفاده کردن از روغن‌های گیاهی

برای اینکه تاثیر چاقی بر پوست را از بین ببرید باید با روش‌ها و راهکارهای آن آشنایی لازم را داشته باشید، تا همیشه پوست سالم و شادابی داشته باشید.

یکی از مهمترین روش‌ها و راهکارهایی که برای از بین بردن تاثیر چاقی بر پوست وجود دارد این است که به بدن خود روغن‌های گیاهی بزنیم تا از به وجود آمدن ترک‌های روی پوست جلوگیری نماییم.

همچنین باید دقت داشته باشید که در رژیم لاغری خود از گوشت قرمز زیاد استفاده نکنید و بیشتر به دنبال رژیم‌هایی بروید که گوشت قرمز ندارند، البته باید بدانید که متخصصان پوست رژیم درست و صحیحی را به شما می‌دهند تا شما ترک پوست برایتان به وجود نیاید.

۲. استفاده از سبزیجات و میوه‌ها 

همچنین یکی دیگر از روش هایی که موجب می‌شود تاثیر چاقی بر پوست از بین برود استفاده نکردن از روغن های جامد، تنقلات، فست فودها، پفک و … می‌باشد. شما باید دقت داشته باشید که در رژیم غذایی خود استفاده زیادی از سبزیجات و میوه های داشته باشید، میوه و سبزیجات خاصیت بسیاری دارند و به همین دلیل موجب می‌شوند که ترک‌های پوست در صورت و بدن شما در هنگام رژیم لاغری به وجود نیاید.

بسیاری از افرادی که چاق هستند و یا بر اثر خوراکی‌هایی که در بالا بیان کردیم چاق می‌شوند باید مراقب باشند که پوست یک از مهمترین اجزا و ارگان بدن آنها به شمار می‌رود، به همین دلیل در خوراک خود دقت بسیاری داشته باشند.

تاثیر چاقی بر پوست
شما باید دقت داشته باشید که در رژیم غذایی خود استفاده زیادی از سبزیجات و میوه های داشته باشید، میوه و سبزیجات خاصیت بسیاری دارند

بیشتر بخوانید: تاثیر مواد غذایی ارگانیک در سلامت پوست

۳. استفاده از ضد آفتاب 

همچنین باید بدانید یکی دیگر از راهکارها و روش‌هایی که تاثیر چاقی بر پوست کاهش می دهد، استفاده کردن از کرم‌های ضد آفتاب و لباس های مناسب در حین رژیم لاغری می‌باشد. همه ما به خوبی می‌دانیم که هیچ فردی تمایل ندارد چاق باشد و به همین دلیل به دنبال بهترین راهکارها و روش‌ها برای رژیم لاغری می‌باشد.

در همین حین باید به فکر راهکارهایی هم برای از بین بردن ترک‌های پوستی و جلوگیری کردن از شکل گیری آنها باشد تا از به وجود آمدن آنها در بدن خود جلوگیری نمایید. دقت داشته باشید که کرم ضد آفتاب تاثیر بسیاری در این مورد دارد، به همین دلیل هر زمانی که بیرون از خانه می‌روید از این کرم‌ها استفاده کنید تا پوستتان دچار آسیب و ترک نشود.

تاثیر چاقی بر پوست
همه ما به خوبی می‌دانیم که هیچ فردی تمایل ندارد چاق باشد و به همین دلیل به دنبال بهترین راهکارها و روش‌ها برای رژیم لاغری می‌باشد.

۴. استفاده از ویتامین ها

  • ویتامین های گروه B

مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ویتامین ها برایسلامت پوست، ویتامین های گروه ب هستند. این ویتامین ها شامل تیامین (B1)، ریبوفلاوین(B2)، نیاسین(B3)، اسید پانتوتنیک(B5)، پیریدوکسین(B6)، بیوتین(B7)، اسید فولیک(B9) و کوبالامین(B12) هستند. 

این ویتامین ها تأثیر زیادی در سوخت و ساز بدن دارند. همچنین نقش اصلی آن‌ها متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هستند. اگر سطح این ویتامین ها در بدن کم شود، متابولیسم بدن به خوبی کار نمی‌کند و وزن شما کاهش می‌یابد. لوبیا، عدس، شیر، تخم مرغ، موز، سیب زمینی، غلات کامل و … منابع مهم ویتامین های گروه ب هستند. 

چاقی و لاغری از چالش‌هایی هستند که بسیاری از افراد از زن و مرد تا پیر و جوان درگیر آن هستند. برخی به دنبال روش‌هایی برای چاق شدن و برخی دیگر به دنبال لاغری و تناسب اندام هستند.

در هر دو مورد باید بدانید داشتن سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی، ورزش منظم، خواب کافی و … می‌تواند به سلامتی و تناسب اندام شما کمک کند. در این مقاله به روش‌هایی برای تاثیر چاقی بر پوست  پرداخته شد.

تأثیر چاقی بر پوست چه زمانی خود را نشان می‌دهد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده درباره اثرات چاقی روی پوست صورت و بدن، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که، مشکلات مختلف پوستی در اثر چاقی، بیشتر بعد از سن سی سالگی نشان داده می‌شوند. همچنین پوست زنان بیشتر از مردان درگیر اثرات ناشی از بیماری چاقی می‌شود.

چگونه از بروز ترک پوستی جلوگیری کنیم؟

تقریباً هیچ راه قطعی برای جلوگیری از بروز ترک پوستی وجود ندارد. حتی اگر شما مرتباً از لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص استفاده کنید، امکان دارد که دچار ترک پوستی شوید. بااین‌وجود توصیه می‌شود وزنتان را در محدوده سلامت حفظ کنید. مواد غذایی بخورید که کمترین سطح چربی را داشته باشند و یا حاوی چربی‌های سالم باشند.

بیماری آکانتوز نیگریکانس چیست؟

از تأثیر چاقی بر پوست به بیماری آکانتوز نیگریکانس نیز می‌توان اشاره کرد. این بیماری باعث تیرگی پوست می‌شود. در واقع چاقی رنگدانه های پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در اثر آن لکه‌های تیره پوست که بافتی ضخیم دارند در کشاله ران، گردن، آرنج و برخی اعضای دیگر دیده می‌شود. 

۱۳ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی