دلیل تغییر موها به مرور زمان
۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۲۲ دیدگاه admin

دلیل تغییر موها به مرور زمان چیست؟

3.5/5 - (2 امتیاز)

تا بحال برایتان پیش آمده به عکسی از کودکیتان نگاه کنید و ندانید چه بلایی به سر موهای سالم و صافتان آمده است؟ یا شاید از تغییر رنگ موهایتان متعجب شده باشید. دلیل تغییر موها به مرور زمان چیست؟ همه ما با بالا رفتن سنمان شاهد تغییراتی در جنس و ظاهر موهایمان هستیم. این تغییرات می‎توانند دلایل بیولوژیکی و یا محیطی داشته باشند. گاها این تغییرات در نتیجه روتین روزمره‎ای که برای سال‎ها مراقبت از موهایتان داشتید اتفاق می‎افتد. دراین مقاله به طرح دلایل این تغییر می‎پردازیم و همچنین راه‎های مراقبت از مویی را معرفی می‎کنیم که به داشتن موهایی سالم و زیبا کمک می‎‏کند.

دلایل تغییر موها به مرور زمان

هورمون‌ها

هورمون‎ها از دلایل اصلی تغییر موها می‎باشند. با ورود به دوران بلوغ شاهد این تغییرات خواهید‎بود. در طی سنین بلوغ بدن شما هورمون‎های بیشتری تولید و ترشح می‎کند که می‎توانند باعث ایجاد تفاوت در جنس و ظاهر موهایتان شوند. همانطور که همزمان شاهد رشد مو در نقاط زیادی از بدن خواهید بود.

همه ما با بالا رفتن سنمان شاهد تغییراتی در جنس و ظاهر موهایمان هستیم.

از آنجاییکه موهای سرمان برای ما مهم هستند؛ همواره به آنها توجه می‎کنیم و کوچکترین تفاوت‎ها برایمان قابل تشخیص هستند. این تغییرات در افراد به شکل تبدیل شدن موهای صاف به شکل حالتدار و یا موهای تیره به روشن یا بالعکس قابل مشاهده می‎باشد.

نواسانات هورمونی باعث تحت تاثیر قرار دادن عملکرد آمینواسید‎های مسئول در تشکیل موها می‌شوند و نتیجه آن تغییر جنس موها می‌باشد. عوض شدن رنگ موها اما بستگی به میزان تولید ملانین در بدنمان دارد. ممکن است فردی با افزایش سن و افزایش تولید ملانین در بدن شاهد تیره شدن موها و چشم‌ها باشد.

بعد از عبور از سن بلوغ و ورود به بزرگسالی با ثابت شدن میزان هورمون‎ها تغییرات موها (در ظاهر، ساختار و رنگ) تقریبا متوقف می‎شود و با ورود به دوره دیگری از تغییرات هورمونی مثل بارداری یا یائسگی ممکن است مجددا شاهد این تغییرات باشید. مثلا در زنان باردار شاهد کلفت شدن موها و رشد بیشتر مو نسبت به گذشته هستیم.

عوامل ژنتیکی

همه ما در طی عمرمان شاهد تغییرات هورمونی هستیم اما چیزی که روند تاثیرگذاری این نواسانات بر پوست و موها تعیین می‎کند عوامل ژنتیکی است. به عنوان نمونه اگر مادر شما موهای زبر و وزی دارد امکان داشتن این جنس مو در شما بیشتر است.

در کل جنس موها با توجه به آنچه در والدین مشاهده می‎شود قابل پیش بینی است اما بدانید هیچ روند تضمین شده و ۱۰۰% ای ندارد. در برخی موارد نتایج کاملا برعکس مشاهده شده.

پس ممکن است شما تجربیات مشابهی به والدینتان را پیش رو داشته باشید یا کاملا متفاوت از آنها! و حتی حد میانه ای از آنچه در آنها بود.

ژنتیک به طور کلی نقطه شروع تغییرات محتمل تر در شما را بهتان نشان می‎دهد اما شما با توجه به عوامل محیطی، درمانی و مراقبتی مختص خودتان شاهد تفاوت نهایی در موها نسبت به والدینتان خواهید شد.

بیشتر بخوانید: نکات زیبایی مو؛

مراقبت‌های دارویی

استفاده از بعضی داروها عوارض جانبی شدیدی روی موها دارند. بارز ترین مثال این مورد تاثیر داروهای شیمی درمانی می‎باشد. همچنین در موارد خاصی از بیماری‎ها مثل کم کاری تیروئید، درماتیتیس، کمبود ویتامین‎ها و حتی آنوریسم مغزی تاثیرات بیماری بر بافت مو قابل مشاهده است.

در مواردی که فرد تحت درمان می‎باشد و از جانب پزشک معالج امکان تغییر موها گفته نشده، می‎تواند به عنوان عوارض جانبی درمان باشد.

این در صورتی است که تغییرات شدید در بافت و ظاهر مو مشاهده شود. تحت این شرایط سریعا با پزشک معالج مشورت انجام شود.

استرس

بعضی افراد تاثیرات استرس در ایجاد تفاوت‎های فیزیکی مشهود را دست کم می گیرند. اما بهتر است بدانید که استرس از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار است که می‎تواند بدنتان را از طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

ممکن است باعث افزایش وزن، ایجاد زوائد پوستی و تغییرات مو (نازک شدن، ریزش مو، کم شدن حجم، کاهش تولید ملانین و جو گندمی شدن زودرس موها) شود.

پس در شرایط بحرانی و استرس زا از خودتان مراقبت کنید. در صورت امکان از دیگران کمک بخواهید و به اطرافیان نزدیک تکیه کنید. در شرایط بالعکس هم سعی کنید فرد آسیب دیده را همراهی کنید.

مواد شیمیایی

با این همه رنگ کردن‎ها، فر کردن‎ها، دکلره، صافی، و حالت دادن به موها تغییرات جنس، ظاهر و سلامت موهایتان چیز تعجب آوری نیست. همه خانم‌هایی که زیاد موهایشان را رنگ می‎کنند با تاثیرات این مواد شیمیایی بر مو آشنا هستند. رنگ کردن مداوم موها باعث شکننده شدن، زبر شدن و خشکی موها می‎شوند.

اگر بخواهید مجددا موهای طبیعیتان را داشته باشید باید چند ماه صبر کنید تا با رشد، موهایتان به رنگ و جنس طبیعی اولیه برگردند. به دلیل آسیب هایی که طی رنگ کردن موها به آن وارد می‎شود مراقبت از موها بعد از اینکار برای داشتن موهایی نرم، لطیف و سالم بسیار مهم است.

عوامل محیطی

با توجه به محیط زندگیتان، شرایط جوی و آب و هوای محیط موها، تغییر می‎کنند. مثلا اشعه خورشیو و U.V می توانند باعث تغییر رنگ موها شوند.

میزان رطوبت موجود در هوا می‎تواند موهایتان را از وز و غیر قابل کنترل تا خشک و شکننده تغییر دهند. هرچند نمی توان این تاثیرات را به طور کامل از بین برد اما با کمک گرفتن از محصولات مراقبت از مو می‎توان آنها را به حداقل رساند.

میزان رطوبت موجود در هوا می‎تواند موهایتان را از وز و غیر قابل کنترل تا خشک و شکننده تغییر دهند.
به پوستت جون تازه بده

نکاتی برای کنترل میزان تغییرات موها

هر دلیلی هم که موجب تغییر در موهایتان باشد مطمئنا محصولات متنوعی برای مبارزه با آنها وجود دارد که کمک می کند تا موهایی صاف، نرم، لطیف و سالم داشته باشید. به معرفی بعضی از آنها می پردازیم:

شامپوهای لطیف کننده و نرم کننده‌های آب رسان

یکی از مشکلات اساسی خشک شدن موهاست. در افراد زیادی به دلیل نگه‎داری نامساعد از مو و گاها به دلیل بلند شدن زیاد مو به عنوان یک بافت مرده شاهد خشکی در قسمت‎هایی انتهایی آن هستیم. برای افرادی که موهای خشک و وز دارند استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب و خوب یک نیاز اساسی است.

این محصولات با محتویات آب رسان و چربی‌های متعادل باعث حفظ رطوبت و چربی ملایمی روی موها می‌شوند. که در نهایت باعث نرمی و لطافت مو بعد از شستشو می شود و موها راحت تر حالت می‎گیرند.

بیشتر بخوانید: 7 ماسک مو ضد ریزش خانگی

رنگ مو

تغییر رنگ موها هیچ محدودیتی ندارد. همه می‎توانند به راحتی موهایشان را قرمز، بنفش، آبی، سبز یا قهوه‎ای کنند. هرچند بعضی رنگ‌‎ها معمول به نظر نرسند.

اما دقت در انتخاب و مصرف رنگ موهایی که با پوست سر و موهایتان مهربان باشند اهمیت زیادی دارد. بسیار از رنگ موها به دلیل داشتن مواد شیمیایی فراوان می توانند به مو آسیب بزنند.

پس سعی کنید تا جای امکان با مواد آسیب رسان برای مو آشنا شوید و هنگام خرید رنگ مو به مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید.

تغییر مدل موها

با تغییر موها طی سال‎ها برای بهتر شدن ظاهر موها گاها تغییر مدل مو راه حل خوبی است. ممکن است به مدل موهایمان عادت کرده باشیم اما بدانید یک تغییر کوچک هم می‎تواند تفاوت بسیاری در بهتر شدن ظاهر آن داشته باشد.

مثلا اگر موهایتان در حال ضخیم شدن هستند کوتاه شدن مو و لیر زدن روی آن به ظاهر و راحتی آن کمک می‎کند. همان‎طور که اشاره شد موها بافت مرده هستند و این که هر چند ماه یکبار کوتاهشان کنیم به شاداب شدن ظاهرشان کمک فراوانی می‏‎کند.

سلامت عمومی

در کنار مراقبت‌های اختصاصی از مو باید به تاثیرات زیاد لایف استایل سالم و طبیعی روی موها هم توجه داشت. داشتن سبک زندگی سالم از خیلی جهات به سلامتی ما کمک می‎کند.

بهتر شدن رژیم غذاییتان با گنجاندن غذاهای سالم بیشتر مثل ویتامین‎ها و مواد مغذی در آن موجب بهبود سلامتی و بهتر شدن ظاهر و جنس پوست و موهایتان می‎شود.

تغییر موها یک جریان اجتناب ناپذیر است اما راه های بسیاری برای درمان و پیشگیری از این تغییرات منفی وجود دارد. با شناختن دلیل تغییر موهایتان می توانید راحت‎تر از آنها پیشگیری و یا اقدام به درمانش کنید.

آیا بلوغ رو تغییر موها تاثیر دارد؟

بعد از عبور از سن بلوغ و ورود به بزرگسالی با ثابت شدن میزان هورمون‎ها تغییرات موها (در ظاهر، ساختار و رنگ) تقریبا متوقف می‎شود و با ورود به دوره دیگری از تغییرات هورمونی مثل بارداری یا یائسگی ممکن است مجددا شاهد این تغییرات باشید.

رنگ کردن موها چه تاثیر بدی دارد؟

با این همه رنگ کردن‎ها، فر کردن‎ها، دکلره، صافی، و حالت دادن به موها تغییرات جنس، ظاهر و سلامت موهایتان چیز تعجب آوری نیست. همه خانم‌هایی که زیاد موهایشان را رنگ می‎کنند با تاثیرات این مواد شیمیایی بر مو آشنا هستند. رنگ کردن مداوم موها باعث شکننده شدن، زبر شدن و خشکی موها می‎شوند.

افراد دارای موی خشک و وز باید چه کنند؟

برای افرادی که موهای خشک و وز دارند استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب و خوب یک نیاز اساسی است. این محصولات با محتویات آب رسان و چربی‌های متعادل باعث حفظ رطوبت و چربی ملایمی روی موها می‌شوند. که در نهایت باعث نرمی و لطافت مو بعد از شستشو می شود و موها راحت تر حالت می‎گیرند.

۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۲۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

22 دیدگاه برای دلیل تغییر موها به مرور زمان چیست؟

من موهام موج دار بود،بعضی وقتام صاف و خوشگل میشد الان موهام وز وزی شده با فرهای درشت،نمیدونم چیکار کنممممم?

من ۱۴ سالمه قبلاً موهام براق و صاف بود و همینطور رنگش خرمایی خیلی روشن ولی بعد از اینکه کوتاه کردم موهام
فر فری شده رنگش تیره شده وز شده اصلا وضعیت مو هام خوب نیست باید چی کارکنم
شامپو مخصوص موهام sunskill هستش

سلام من رنگ موهام خیلی روشن بود ولی به مرور زمان خیلی تیره شد تا جایی که الان خرمایی شده چیکار کنم رنگ موهام برگرده???????

من برعکس تو سیاه بود موهام روز به روز روشن تر میشه مثل حنا

بچه ها منم ۱۵ سالم خُب موهام بشدت خرمایی شده بعد وز وزی موهام قبلا سیاه لخت بود طوری که موهامو هیچ وقت با کش نمی بستم چون کش وای نمی ستاد رو موهام می خوام که برم پیش دکتر پوست و مو بهتون اطلاع می دم که به من چه چیزی هایی داد شما هم استفاده کنید

من موهام مشکی پرکلاغی بود ولی الان ساقه موهام خرمایی روشن شده دلیلش چیه؟؟

مو خوره

من موهام خرماییه کمرنگ بود و لخت بود و به مرور زمان رنگش قهوه ای پررنگ شد و موهام وز وزی شد دلیلی چیه؟؟؟ باید چیکار کنم ک دوباره به شکل قدیمش برگرده؟؟؟؟

من موهام خیلی صاف و لخت بود از پارسال فر شدن موهای مامانم هم لخت هست امکانش هست که دوباره موهام صاف بشه؟

من موهام خیلی فر فری بود..
ولی الان لخ شده..شامپو،نوع حمام کردن،سشوار..هیچیمو عوضمن نکردم..
فقط وقتی میخواستم از حمام بیام بیرون آب سرد میریختم روی مو هام میگفتن خوبه…من مو های فر فریمو خیلی دوست داشتم..الان موهام لخ شده..کمکم کنید دوباره موهام فره فری بشه..15 سالمه

راه حلشو پیدا کردی به منم بگو ?

سلام..من رنگ مو هام قهوه ای بودش و الان داره خرمایی تیره میشه کاری کرد رنگش برگرده یا تغییر رنگش متوقف بشه؟

سلام من موهام خیلی صاف بدن ولی الان یک قسمتی ازموهام که پشت سرم هست حالت دار و پف دار شده چیکار کنم

سلام من موهام خیلی صاف بودن ولی الان پشت سرم یک قسمت خیلی کمیش حالت دار شده اگه میشه بگید چیکار کنم ممنون

من موهام بچگی مشکی پر کلاغی بودن اما الان قهوه ای شدن و روز به روز دارند روشن تر میشن جوری که بعضی از قسمت ها طلایی شدن ایا امکان داره سفید بشه؟

من موهام تا ۱۰ سالگیم لخت لخت بود حتی با کش بسته نمیشد ولی یهویی بشدت فر شد ولی الان ۱۷ سالمه و موهام کم کم داره صاف میشه و فعلا حالت داره بخاطر همین هومون هاست ؟ از این ب بعد موهام صاف باقی میمونه؟مثل قبل بلوغ از این صاف تر هم میشه؟

من مو هام لخت لخت بود بعد مصرف دارو مو هام فر شدن چطور میشه دوباره مو هام صاف بشه

سلام
من موهام تا قبل نه سالگیم کاملا صاف و لخت شلاقی بود اما بعد از اون شروع کرد به وز شدن و بعد از یه مدت موهای جدیدم کاملا فر و یه مقدار وز دار رشد کرد?? من الان ۱۶ سالمه و از بس توسط خونواده و اطرافیان بخاطر موهام مسخره شدم چند روز پیش تصمیم گرفتم که موهامو کوتاهه کوتاه کنم در حد دو سانتیمتر یعنی میشه موهام دوباره مثله قبل بشه؟؟؟??

بهتره پیش از کوتاه کردن پیش متخصص پوست و مو تشریف ببرید

سلام من موهام مشکی الان پایین موهام روشن شده طوری که یع تار طلایی بلند از موهام دیدم دلیلش چیه

من شونزده سالمه بعد تا همین سه چهار سال پیش موهام خیلی لخت بود اما کوتاه که کردم رفته رفته داره وز میشه جلوی موهام وزه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

من موهام خیلی رنگ قهوه ای نمی زد با زور میشد دید الان که به ۱۵ نزدیک میشم موهام هی داره روشن تر میشه من از خدام فقط اگه همین طور پیش بره زرد که نمیش

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی