راه‌های از بین بردن جای جوش و اسکار
۲۵ دی ۱۴۰۰ ۲۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

راه‌های از بین بردن جای جوش و اسکار

به این مطلب امتیاز دهید

جای جوش ها با توجه به شیوع ناگهانی جوش ها که علت اصلی انها هستند، با شکل و اندازه های مختلفی روی پوست ظاهر می‌شوند.بیشتر مردم معمولاً وقتی جوشی روی صورت‌شان می‌بینند، اولین چیزی که می‌خواهند این است که سریعاً آن را از بین ببرند. اما گاهی اوقات، جای این جوش‌ها بعد از محو شدن نیز به صورت لکه‌هایی سیاه باقی می‌ماند. خود آکنه و جوش به‌مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند اما از بین بردن جای جوش به همین راحتی نیست.

بعضی از لک ها به شکل نقاط سیاه در سطح پوست هستند در حالیکه برخی به صورت برجستگی در پوست دیده میشوند.
با اینکه از بین بردن جای جوش ها مثل یک نبرد خیلی طاقت فرسا به نظر میرسد ،ما قدم به قدم درمان را ،با شماییم تا با کمک هم از شر این لک ها خلاص شویم .

از بین بردن جای جوش

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند. وقتی فولیکول‌ مو یا منافذ پوست با چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ها پُر می‌شوند، جوش‌ ایجاد می‌شود. سپس این منافذ متورم می‌شوند تا در مناطق جداکننده‌ی فولیکول‌ شکاف ایجاد کنند.

جای جوش اثری است که بعد از آسیب پوستی یا آکنه بر روی پوست باقی می‌ماند.

اگر این شکاف نزدیک سطح پوست ایجاد شود، جوش کوچک خواهد بود و زود بهبود می‌یابد. جوش، یک‌دستی بافت پوست را بر هم می‌زند و حالتی مانند زخم روی پوست ایجاد می‌کند. اگر این زخم به‌درستی درمان نشود ممکن است باکتری‌های موجود در آن به‌طور کامل از بین نروند و دوباره جوش بزنید.

به پوستت جون تازه بده

انواع جای جوش و آکنه

جای جوش و آکنه معمولا به‌صورت لکه‌های تیره، لکه‌های قرمز، اسکار آکنه و اسکارهای قرمز دیده می‌شوند. 

  • لکه‌های تیره: این لکه‌ها به‌صورت مسطح روی پوست دیده می‌شوند و معمولا به‌رنگ قهوه‌ای هستند. دلیل اصلی ایجاد این لکه‌ها، تولید بیش‌ازحد ملانین توسط سلول‌هایی است که بافت آسیب‌دیده را ترمیم کرده‌اند.
  • لکه‌های قرمز: لکه‌های قرمز، جای جوش‌هایی هستند که به‌تازگی بهبود یافتند. این لکه‌ها نیز مانند لکه‌های تیره روی پوست مسطح هستند و معمولا ۶ ماه زمان می‌برد تا کامل از بین بروند.
  •  اسکار آکنه: بدترین نوع جای جوش روی پوست، اسکارهای آکنه است. این زخم‌ها به‌دلیل آسیب زیاد و التهاب شدید بافت زیرین پوست به وجود می‌آیند. اسکارها به ۲ صورت فرورفتگی یا برآمدگی روی پوست ایجاد می‌شوند. با کرم لایه‌بردار یا راهکارهای خانگی درمان نمی‌شوند و باید با لیزر و روش‌های دیگر بهبود پیدا کنند. 
  • اسکار قرمز: اسکارهای قرمز نسبت به اسکارهای آکنه، شدت کمتری دارند و راحت‌تر درمان می‌شوند. این زخم‌ها به‌صورت فرورفتگی‌هایی با عمق کم روی پوست دیده می‌شوند. اغلب روی گونه‌ها و پیشانی ایجاد می‌شوند و بعد از ۶ ماه بهبود می‌یابند.

چگونه جوش باعث ایجاد اسکار بر روی صورت می شود؟

زمانی که پوست دچار جوش می‌شود به سطح پوست آسیب می‌زند و موجب از بین رفتن فیبرهای کلاژنی می‌شود، این شرایط عامل انعطاف پذیری و نازک شدن پوست می‌باشد، همچنین جوش ها موجب از بین رفتن چربی طبیعی شده و باعث باز شدن منافذ پوست نیز خواهند شد. پس از بهبود جوش ها اسکار ناشی از آن همچنان بر روی پوست باقی می‌ماند و ظاهری ناخوشایند را ایجاد می‌نمایند.

برای از بین بردن جای جوش های قرمز که به تدریج قهوه‌ای می‌شوند، این است که حتما باید درمان را ادامه بدهیم تا جوش های جدید به وجود نیایند و جای آن ها باقی نماند. پس باید عامل به وجود آورنده ی جوش ها را با درمان از بین ببریم. معمولا درمان ها طولانی مدت هستند. نکته ی دوم این است که باید زمان بدهیم تا لک قهوه ای به وجود آمده در جای جوش از بین برود.

امـا جای جوش و آکنه به این سادگی‌ها محو نمی‌شود و برخورد با آن‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. خوشبختانه روش‌های درمان و بهبود جای جوش و آکنه پیشرفت زیادی داشته و امروز راهکارهای بسیاری برای حل این مشکل وجود دارد. می‌خواهیم روش‌های خانگی و کلینیکی درمان جای آکنه و جوش را بررسی کنیم.

پاک نکردن آرایش موقع خوابیدن باعث غیرشفاف شدن پوست صورت و ایجاد لک و آکنه می شود.شما باید از فیس واش استفاده کنید، تا آرایش صورت تان را پاک کنید.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش

اگر می‌خواهید هایپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب را درمان کنید، می‌توانید این کار را با درمان‌های خانگی شروع کنید.جالب است بدانید که از بین بردن جوش تا درمان جای و رفع قرمزی آن فرآیند راحت تری است و برخلاف تصور بسیاری از افراد، معمولاً زمان زیادی نیاز است تا جای جوش به طور کامل از بین رفته و پوست به حال نرمال و طبیعی اش بازگردد.

با این وجود روش‌هایی وجود دارد که برای از بین بردن سریع این مورد استفاده می‌شوند و روند بهبود بافت از بین رفته پوست را تسریع می‌کنند. 

از بین بردن جای جوش با جوش شیرین

اما جوش شیرین دقیقا چگونه می‌تواند به از بین بردن جای جوش و زخم های باقی مانده جوش ها در پوست کمک کند؟ جوش شیرین قابلیت رساندن اسید پوست به حد تعادل را دارد و نقش یک لایه بردار طبیعی را ایفا می‌کند. برای این کار، جوش شیرین سلول های مرده پوستی را حذف کرده و حس تازگی را به پوست بر می‌گرداند.

همچنین جوش شیرین به نواحی اطراف زخم ها آسیبی وارد نمی‌کند. استفاده از دو واحد آب و یک واحد جوش شیرین می‌تواند محلول خوبی را به وجود آورد. از همین محلول برای پوست استفاده کنید و پس از یک دقیقه آن را به آرامی شست و شو دهید.

روش مناسب برای پاک کردن و شستشوی صورت به افزایش فعالیت سلولها کمک میکند که این باعث محو شدن لک های سطحی و از بین بردن جای جوش پوست میشود.

مهم‌ترین راهکارهای خانگی درمان جای جوش شامل موارد زیر است:

  • آلوئه‌ورا: این گیاه خاصیت ترمیم‌کنندگی و روشن‌کنندگی قوی دارد. برای درمان لکه‌های تیره پوست و از بین بردن ترک‌ها و چین‌وچروک پوستی مفید است.
  • ویتامین C: لیمو‌ترش سرشار از ویتامین C است. با مالیدن اندکی از آب لیمو‌ترش روی جای جوش‌ها در مدت‌زمان کوتاهی شاهد سفید شدن و محو شدن لکه‌های تیره خواهید بود.
  • عسل: عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد. با قرار دادن عسل طبیعی روی جای جوش‌ها، لکه‌های تیره و قرمز کم‌رنگ می‌شوند.
  • خیار: خیار باعث شاداب شدن پوست می‌شود. همچنین به‌دلیل داشتن ویتامین A و پتاسیم در از بین بردن و ترمیم جای جوش نیز مفید است. می‌توانید مقداری از خیار یا آب خیار را روی پوست خود قرار دهید و بعد از 30 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

شستشو و پاک کردن مرتب و مناسب پوست

روش مناسب برای پاک کردن و شستشوی صورت به افزایش فعالیت سلولها کمک می‌کند که این باعث محو شدن لک های سطحی و از بین بردن جای جوش پوست میشود.در طول روز پوست ما در معرض چربی های طبیعی، عرق و آلودگی های محیطی است. یادتان باشد، از بین نبردن آلودگی هایی که در طول روز روی پوست جمع می شود، باعث تحریک پذیری و التهاب پوست و ایجاد لک و آکنه می شود.

حتماً می دانید که پاک نکردن آرایش موقع خوابیدن باعث غیرشفاف شدن پوست صورت و ایجاد لک و آکنه می شود.شما باید از فیس واش استفاده کنید، تا آرایش صورت تان را پاک کنید.استفاده از فیس براش کیوت اسکین برای شستشوی روزانه به همراه براش مخصوص پوست جوشدار از بهترین روشهای شستشوی مناسب است.

استفاده از فیس براش کیوت اسکین برای شستشوی روزانه به همراه براش مخصوص پوست جوشدار از بهترین روشهای شستشوی مناسب است.

سری مخصوص پوست جوشدار مناسب شستشوی پوست جوش دار و دارای لک جوش میباشد وبهترین نتیجه شستشو را حاصل میکند.

نکته: اگر شیوع جوش در سطح پوست در طی درمان جای جوش های قبلی را تجربه کردید به هیچ عنوان جوش ها را نکنید .کندن جوشها از سطح پوست مهم ترین عامل ایجاد اسکار میباشد .از مراحل قید شده در مقاله برای رهایی از جوش‌ها و اسکار پیروی کنید.

ترکاندن جوش صورت

دست زدن مداوم به صورتتان می‌تواند به ایجاد سوراخ های ریز و گسترش یافتن باکتریهای ایجاد کننده جوش (جوش صورت و پوست یا آکنه) منجر گردد. ترکیدن جوش‌های جدید می‌توانند باعث ایجاد جای جوش جدید شوند.

یکی از بدترین عادت هایی که ممکن است شما در حین سر و کار داشتن با جوش داشته باشید، عبارت از دست زدن مداوم به صورتتان می‌باشد یا حالت بدتر این است که بخواهید آن جوش را بردارید که این کار باعث ایجاد جای جوش روی پوستتون می‌شود.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که هر چقدر بیشتر به صورت خودتان دست بزنید، احتمال ایجاد سوراخ های ریز و جای جوش در صورت شما زیاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سابسیژن چیست؟

استفاده از محصولات روشن کننده پوست

برای جای جوش‌ها که نقاط تیره در سطح پوست باقی گذاشته اند،از محصولات روشن کننده استفاده کنید .سرم های روشن کننده پوست و ماسک های صورت که حاوی ویتامین C باشند از بهترین انتخابها هستند.پوست در اثر مواجهه با جوش در قسمت‌های برجسته دچار تیرگی موضعی شود و لک میاورد. برخی داروها و کرم‌های موضعی افزایش رنگ‌سازی را کاهش می‌دهند و باعث برگشت پوست به رنگ طبیعی و از بین بردن جای جوش می‌شوند.

بیشتر کرم‌های ترمیم کننده از بین بردن جای جوش از کرم‌های لایه‌بردار محسوب می‌شوند. این کرم‌ها بیشتر برای درمان لکه‌های تیره و قرمز آکنه کاربرد دارند و در بهبود اسکارهای آکنه چندان مفید نیستند. این کرم‌ها سطح میانی پوست را ترمیم می‌کنند و در برای از بین بردن جای زخم ناشی از سوختگی یا بریدگی نیز کاربرد دارند.

برای جای جوشها که نقاط تیره در سطح پوست باقی گذاشته اند،از محصولات روشن کننده استفاده کنید

استفاده از ضدآفتاب با SPF بالا

اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث بدتر شدن اسکارهای پوستی می‌شوند. پس حتماً از کرم هایی با SPFبالا استفاده کنید. به دنبال مرطوب کننده روزانه ای باشید که SPFداشته باشد. تا هم زمان با آبرسانی، محافظت از پوستتان نیز در مراقبتهای روزمره شما گنجانده شود.

باید ادعا کرد که کرم‌های ضد آفتاب اصلی‌ترین بخش روتین پوست هستند، یعنی همان اندازه که شستشوی پوست در روتین پوستی اهمیت دارد، به همان اندازه نیز استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای مراقبت از پوستتان مهم است و نقش بسیار زیادی دارد. 

اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

پوشاندن جای جوشها توسط کرم های ارایشی

از آنجایی که درمان جای جوش‌ها فرآیندی نیست که طی یک شب به نتیجه نهایی برسید، شما میتوانید طی مراحل درمان، تمام جای جوش‌های موجود را بوسیله کانسیلر و کرمهای ارایشی (مثل کرم پودر)بپوشانید .براش مخصوص میک آپ (آرایش)کیوت اسکین به شما پوششی یکنواخت و صاف روی پوست میدهد.

شما با براش میکاپ کیوت اسکین میتوانید کرم های آرایشی ،پودرهای ارایشی و کانتور و کانسیلرهای استیکی را بطور یکنواخت پخش کنید و خیلی بهتر از روش آرایش دستی از شر لک و جای جوش های مزاحم خلاص شوید .

رتینوئیدها

برخی از رتینوئیدهای موضعی ممکن است به از بین بردن جای جوش‌های صورت کمک کنند. در طی یک مطالعه صورت گرفته مشخص شد که رتینوئیدهای موضعی التهاب و اثرات جوش یا آکنه را کاهش داده و بازسازی سلول را تسریع می‌کنند. پژوهشگران این مطالعه همچنین اظهار داشته‌اند که رتینوئیدها می‌توانند به روشن‌تر شدن رنگ جای جوش‌ها نیز کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که رتینوئیدها می‌توانند پوست را به آفتاب حساس کنند. بنابراین در صورتی که فردی از رتینوئیدها برای درمان جوش یا جای جوش استفاده می‌کند، هنگام بیرون رفتن باید از ضد آفتاب استفاده کند.

یک تا سه بار لایه برداری در هفته

لایه برداری یکی از روشهای روشن سازی پوست است. میتوانید با اسکراب و یا آلفا هیدروکسی اسید این کار را روی پوستتان انجام دهید وبافت مرده را با لایه برداری از بین ببرید و لایه تازه تری را به سطح بیاورید.

لایه برداری از چند طریق باعث زیبایی پوست شما می‌شود:

  • طبق گفته‌ی آکادمی درماتولوژی آمریکا، لایه برداری پوست به شکل موثری باعث درخشندگی و بهبود تاثیرات محصولات مراقبت از پوست می‌شود. چرا که با از بین رفتن سلول‌های مرده، کرم‌ها و سایر محصولات موضعی مراقبتی بهتر جذب پوست می‌شوند.
  • لایه برداری منظم می‌تواند باعث پیشگیری از انسداد منافذ پوستی و کاهش آکنه‌ها و از بین بردن جای جوش‌ها شود.
  • لایه برداری در بلند مدت می‌تواند تولیدات کلاژن پوست را افزایش دهد. کلاژن عامل اصلی زیبایی، درخشش و جوانی پوست شما است. افزایش این پروتئین باعث بهبود انعطاف‌پذیری پوست و کاهش خطوط ظریف پوستی و افتادگی پوست می‌شود.
شما با براش میکاپ کیوت اسکین میتوانید کرم های آرایشی ،پودرهای ارایشی و کانتور و کانسیلرهای استیکی را بطور یکنواخت پخش کنید و خیلی بهتر از روش آرایش دستی از شر لک و جای جوش های مزاحم خلاص شوید

از بین بردن جای جوش با میکرودرم

میکرودرم یک روش درمانی بسیار محبوب است که در طی آن با کمک یک دستگاه لایه برداری پوست انجام می‌شود.اگر اسکار شما سطحی باشد، این بهترین روش برای محو کردن آنهاست .یکی از روش های ترکیبی برای از بین بردن جای جوش است و معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که جای جوش سطحی تری دارند.

پس از اینکه پزشک از روش سابسیژن استفاده کرد برای درمان جای جوش سطحی می‌توان از روش میکرودرم ابریژن استفاده کرد.

روشی برای لایه برداری پوست است که به کمک کریستال‌هایی بسیار ریز یا دستگاه نوک الماسی انجام می‌شود. میکرودرم ابریژن می‌تواند در رفع خطوط ظریف، سفت کردن، یکدست کردن بافت و رنگ پوست و از بین بردن برخی از لکه‌های پوستی موثر باشد.

چه کسانی نباید لایه برداری انجام دهند؟

کسانی که از آکنه رنج می‌برند باید حتماً در مورد لایه برداری با پزشک متخصص پوست مشورت کنند. اگر آکنه شما مزمن یا کیستیک باشد، پوست‌تان خود به خود ملتهب است و لایه برداری باعث التهاب بیشتر می‌شود.

در این صورت احتمال به جا ماندن لکه‌های تیره پوستی که به هایپرپیگمنتیشن معروف‌اند، وجود دارد. این لکه‌ها در کسانی که پوست تیره رنگی دارند شایع‌تر و ماندگارتر است. پس مراقب باشید.

روش‌ های سریع پزشکی برای از بین بردن جای جوش

درمان با لیزرهای جوان‌سازی

لیزرهای از بین برنده جوش در دو دسته سوزاننده  (ablative)و غیر سوزاننده (non-ablative) قرار می‌گیرند. لیزرهای سوزاننده در نقش لایه‌بردار عمل می‌کنند و یک لایه نازک از سطح پوست را برمی‌دارند. این لایه‌ برداری البته تحت‌نظر پزشک متخصص انجام می‌شود و آسیبی به پوست نمی‌رساند.

بعد از این لایه برداری پوست به‌صورت خودبه‌خود شروع به ساختن بافت و پوست جدید می‌کند و از این طریق عمق جای جوش فرورفته کاهش پیدا می‌کند.این لیزرهای سوزاننده لایه‌بردار قوی هستند و در یک‌دست کردن پوست تأثیر بالایی دارند. تنها عیب این روش دوره نقاهت بسیار بالای آن است.

التیام و بهبود پوست بعد از انجام این روش ممکن است دو هفته یا حتی بیشتر طول بکشد و در این مدت بسیار قرمز و متورم به نظر می‌رسد. گاهی از بین بردن قرمزی جای جوش و تورم ماه‌ها طول می‌کشد.

لیزرهای غیرسوزاننده آسیب شدیدی به پوست وارد نمی‌کنند، فقط پوست برای ساختن کلاژن بیشتر تحریک خواهد شد. این روش رنگ و بافت پوست را یک‌دست می‌کند. بهترین لیزری که در این روش برای از بین بردن جوش بکار برده می‌شود، لیزری است که کاربرد‌های فراوانی در زمینه‌های درمان ضایعات عروقی، ماه گرفتگی، جای جوش و آکنه دارد.

اگر تغییرات پایدار در رنگ پوست وجود داشته باشد یا در پوست تورفتگی وجود داشته باشد، درمان ضرورت پیدا می‌کند.

میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ، پزشک با ایجاد سوراخ‌هایی تقریبا به عمق ۲ میلی‌متر، سعی می‌کند پوست را تحریک کند تا کلاژن بیشتری ساخته شود. میزان اثربخشی این روش به تعداد دفعات انجام این کار و عمق سوراخ‌های ایجاد شده مربوط است. توجه کنید که این روش باید توسط پزشک متخصص انجام شود تا احتمال عفونت پوست کاهش یابد.

پیوند پوست

می‌توان از عمل پیوند پوست برای جایگزینی پوست بافت اسکار استفاده کرد. پیوند پوست که بعضاً برای از بین بردن جای جوش‌های عمیق استفاده می‌شود، بهترین آثار را در نقاط بدون تحرک صورت مانند پیشانی ایجاد می‌کند.

برای درمان جای جوش‌های یخ‌شکن مانند، بسته به انتخاب خود فرد می‌توان عمل پیوند پوست را به انجام رساند که معمولاً چند ماه پس از انجام عمل، رد دایره مانند عمل از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تخلیه جوش؛ 

مراجعه به پزشک متخصص پوست

در بیشتر موارد، جای جوش‌های آکنه‌ای به خودی خود برطرف می‌شوند یا با گذشت زمان بهبود می‌یابند. اما اگر تغییرات پایدار در رنگ پوست وجود داشته باشد یا در پوست تورفتگی وجود داشته باشد، درمان ضرورت پیدا می‌کند. درمان باید زمانی انجام شود که التهاب جوش‌ها فروکش کرده باشد.

به خاطر داشته باشید که همه روش‌های درمانی به یک اندازه برای بیماران جواب نمی‌دهند. برخی از بیماران ممکن است با یک درمان نتایج استثنایی را تجربه کنند، در حالی که دیگران ممکن است همان نتایج را به دست نیاورند.

گاهی اوقات نیز، ترکیبی از روش‌های درمانی مختلف برای از بین بردن جای جوش‌ها مورد نیاز است. بنابراین، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا ببینید که کدام گزینه‌ها برای شما مناسب‌تر خواهند بود.

خیلی از اسکارها (جای جوش)به خصوص آنهایی که از جوشهای هورمونی به جا میمانند به نظر متخصص احتیاج دارند .اگر اخیراً از شیوع شدید جوش‌ها، اسکارهای خیلی زیادی روی صورتتان به جا مانده است، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

متخصصان پوست درمانی اختصاصی برای شخص شما ارائه میدهند که میتواند در طی زمان ،جای جوشهای عمیق ( برجسته )و همچنین لک های سطحی را از پوست شما محو کند.

بهترین روشهای از بین بردن جای جوش کدام است؟

بهترین روش متناسب با نوع پوست و شدت آسیب پوست شما باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. اما در حال حاضر استفاده از میکرودرم و لیزردرمانی از پرکاربردترین روشهای درمان لکه‌های تیره و اسکار آکنه به شمار می‌روند.

جای جوش روی صورت چیست؟

برای بهبود جوش یا آکنه، سلول‌های جدید جای سلول‌های قدیمی پوست را می‌گیرند. این سلول‌ها برای ترمیم بافت آسیب‌دیده ملانین تولید می‌کنند. در بیشتر مواقع به‌دلیل شدت آسیب و التهاب، ملانین بیشتری تولید شده که موجب بروز لکه‌های تیره یا اسکار (زخم) می‌شود. به این لکه‌های تیره و زخم، جای جوش می‌گویند.

آیا روشهای خانگی برای درمان جای جوش موثر هستند؟

این روش‌ها در مقایسه با روش‌های دیگر مثل لیزردرمانی در مدت‌زمان طولانی‌تری موجب بهبودی پوست می‌شوند. اما استفاده درازمدت از آلوئه‌ورا، خیار و لیمو‌ترش می‌تواند تاثیر خوبی در بهبود لکه‌های تیره پوست داشته باشد.

چقدر طول می‌کشد تا جای جوش‌های روی صورت بهبود پیدا کنند؟

معمولا بین ۱ تا ۲ ماه طول می‌کشد تا جای جوش‌ها درمان شود. اما این موضوع متناسب با نوع آکنه و شدت آسیب پوست است. اگر آکنه باعث ایجاد اسکار روی پوست شود، ترمیم جای جوش ممکن است تا ۶ ماه هم طول بکشد. در مواردی نیز تنها با استفاده از لیزردرمانی و روش‌های دیگر می‌توان آن را درمان کرد.

۲۵ دی ۱۴۰۰ ۲۵ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی