بخور-صورت
۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

بخور صورت و پاکسازی صورت! +روش صحیح برای تاثیر باورنکردنی این روش ساده

به این مطلب امتیاز دهید

فواید بخور صورت بر کسی پوشیده نیست. پوست صورت بی هیچ محافظ و پوششی همواره در برابر آلودگی‌ها و نور آفتاب قرار دارد، بنابراین لازم است که از آن مراقبت ویژه به عمل آید. اولین گام پیش از گذاشتن ماسک بر روی صورت، استفاده از بخور می‌باشد. متخصصین و کارشناسان زیبایی معتقدند که بخور دادن مهمترین اصل پاک کردن پوست است. اما مانند تمامی روش‌های مراقبتی پوست رساندن گرما و رطوبت به شکل همزمان به پوست هم مزایا و معایبی دارد که به آنها می‌پردازیم.

چرا بخور صورت؟

به پوست صورت یک نوزاد نگاه کنید، متوجه می‌شوید که خداوند متعال از همان آغاز زندگی پوستی زیبا، شاداب و باطراوت به ما عنایت کرده، اما فشارهای عصبی و استرس‌های زندگی صنعتی، آلودگی‌های زندگی ماشینی، رعایت نکردن اصول و قوانین بهداشتی و خشکی هوا سبب گردیده که پوست ما به تدریج آن لطافت و شادابی اولیه خود را از دست بدهد.

بخور صورت
. اولین گام پیش از گذاشتن ماسک بر روی صورت، استفاده از بخور می‌باشد.

بخار آب یکی از موثرترین روش‌ها برای طراوت و تازگی پوست، افزایش جریان خون پوست و رفع درد و خستگی عضلات است به شرط آنکه در استفاده از آن دقت و احتیاط شود تا موجب سوختگی یا کاهش آب پوست نشود.

به پوستت جون تازه بده

بخور صورت چه می‌کند؟

بخار گرم باعث باز شدن منافذ پوست و دفع مواد زائد بدن می‌شود. اگر روغن اوکالیپتوس نیز به منبع بخار اضافه شود در باز کردن منافذ پوستی و تمیز کردن هوای تنفسی موثر خواهد‌بود. اوکالیپتوس یک ماده آنتی‌باکتریال قوی است و می‌تواند میکروب‌های هوا را از بین ببرد. توصیه می‌شود روزی ۱۰ دقیقه از بخور استفاده کنید.

بخور صورت

 فواید بخور صورت

  •  بخور صورت یک نظافت جهت زیبایی صورت است که معمولا در هفته یک بار باید انجام شود. این کار، مقدمه‌ای عالی برای گذاشتن ماسک بر روی صورت است.
  •  با بخور دادن پوست می‌توان آلودگی‌ها را از آن خارج کرد؛ زیرا بخور سبب باز شدن منافذ پوست است. باز شدن منافذ سبب می‌شود که آلودگی‌ها خیلی راحت‌تر از پوست خارج شوند.
  •  بخور صورت سبب می‌شود که سطح پوست تمیز شده و گردش خون سریع‌تر انجام پذیرد.
  •  بخور صورت باعث تحریک پوست می‌شود. در نتیجه غدد مترشحه پوست، سموم را به سرعت دفع می‌کنند.
  •  با بخور صورت، سطح پوست از آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک می‌گردد.
  •  بخور دادن پوست باعث می‌شود میزان رطوبت آن افزایش یابد و بالا رفتن میزان رطوبت، مانع چین و چروک و پیری زودرس می‌گردد.
  •  بخور صورت، منافذ پوست صورت را باز کرده و آن را آماده استفاده از ماسک و میکرودرم می‌نماید.
  •  به غیر از اثرات زیبایی که بخور صورت دربردارد، بخور دادن تأثیر بسزایی بر روی دستگاه تنفسی و پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مثل سینوزیت، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، برونشیت، سرفه‌های تشنجی، سیاه سرفه، عفونتهای ریوی باکتریال و قارچی، آلرژی، زکام، میگرن و بی‌خوابی دارد.

نکات بخور صورت

  • همیشه پیش از بخور، یک دوش آب گرم بگیرید تا راحت‌تر بتوانید گرمای بخور را تحمل نمایید. دوش گرفتن به طراوت پوست و باز شدن سریع منافذ پوستی نیز کمک می‌کند.
  •  پس از ۵ دقیقه، یک فیس براش را به نرمی بر پوست خود مالش دهید تا مواد زائد و سلول‌های مرده سطح پوست برداشته شود. نواحی آرنج، کف پا و پاشنه را می‌توانید با سنگ پا مالش دهید. بخار، پوست این نواحی را نرم می‌کند.
  •  پس از بخارگیری، بدن خود را با یک صابون ملایم غیرعطری ملایم مثل صابون گلیسیرین یا صابون نوتر که پوست را خشک نمی‌کند کاملا بشویید تا مواد زائد و سلول‌های مرده پوست پاک شود.
  • همیشه پس از اتمام کار یک روغن یا لوسیون بدن یا کرم مرطوب کننده را بر پوست بدن خود بمالید تا پوست شما مرطوب و لطیف بماند و خشک نشود.

برای بهترین نتیجه بخور صورت لازم است پوست به طور مستقیم این مواد را جذب کند تا از خواص آنها برای ترمیم خود استفاده نماید. به همین خاطر پیش از بخور صورت، باید مواد آرایشی را به طور کامل از روی آن پاک کرد. شامپوی بچه گزینه خوبی برای پاک کردن پوست صورت می‌باشد. شامپوهای بچه به این خاطر که دارای مواد قلیایی کمتری می‌باشند، به پوست آسیبی نمی‌رسانند.

بیشتر بخوانید: مراحل پاکسازی پوست

سونا نوعی بخور است!

سونا میتواند نوعی بخور برای پوست شما محسوب شود . هر کدام از سونا‌ها (خشک، بخار) کاره ویژه‌ای انجام می‌دهد:

سونای خشک

توجه داشته‌باشید که سونای خشک می‌تواند به پوست آسیب برساند زیرا حرارت خشک موجب کم آبی پوست می‌شود، مگر آنکه بر روی سنگ‌ها آب بریزید تا بخار در هوا ایجاد شود و سونای شما مرطوب گردد.این کار موجب افزایش دما خواهد شد و هرگز بیش از ۱۲ دقیقه در سونای خشک نمانید.

هرگز نباید بیش از ۲ یا ۳ بار در هفته به سونا بروید زیرا موجب آسیب پوستی و پیری زودرس پوست می‌گردد. اگر از آن دسته افرادی هستید که کم عرق می‌کنید و خیلی طول می‌کشد تا عرق کنید توصیه می‌شود هرگز به سونای خشک نروید. گرمای خشک موجب تخریب مویرگ‌های پوستی و خشکی شدید پوست می‌شود. همچنین افراد مسن و افرادی که پوست آنها نازک و ظریف است باید از سونا بپرهیزند. همیشه قبل و بعد از سونا، دوش بگیرید.

سونای بخار

سونای مرطوب و جکوزی وسایلی مفید برای آسوده سازی جسمی و روانی هستند و موجب آرامش می‌شوند. متأسفانه در برخی مراکز ممکن است مقدار کلر آب کمتر یا بیشتر از حد لازم باشد. اگر کلر کمتر از حد لازم باشد موجب آلودگی و عفونت می‌شود و اگر بیشتر از حد باشد برای تنفس و پوست مضر است و موجب آزردگی ریه‌ها و خشکی پوست می‌شود.

حتما توجه کرده‌اید که پس از دوش گرفتن هم بوی کلر را حس می‌کنید، این به آن علت است که کلر به پوست و مو می‌چسبد و از آن جدا نمی‌شود مگر آنکه پس از اتمام کار، بدن خود را با شامپو، صابون یا حالت دهنده‌های مخصوص که حاوی مواد ضدکلر است بشویید.

برای بهترین نتیجه بخور صورت لازم است پوست به طور مستقیم این مواد را جذب کند تا از خواص آنها برای ترمیم خود استفاده نماید. به همین خاطر پیش از بخور صورت، باید مواد آرایشی را به طور کامل از روی آن پاک کرد.

بخور صورت

انواع بخور صورت

بعد از بررسی موارد کلی در رابطه با بخور قصد داریم انواع مختلفی از بخورهای گیاهی قابل تهیه در منزل را به شما عزیزان معرفی کنیم.یکی از نکات مهم قبل از استفاده از گیاهان دارویی برای بخور این است که از حساسیت پوست خود نسبت به آن گیاه مطلع باشید. اگر پوست شما نسبت به گیاهی حساس است از آن هرگز برای بخور دادن استفاده نکنید و با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

بخورصورت
بخور صورت، منافذ پوست صورت را باز کرده و آن را آماده استفاده از ماسک و میکرودرم می‌نماید.

بخور صورت با بخار آب

راحت‌ترین و در دسترس‌ترین بخورها، بخور با بخار آب است که آن بخور را می‌توان همیشه و در هر جایی انجام داد. داخل ظرفی آب ریخته، اجازه بدهید جوش بیاید. حوله‌ای را بر روی سر بیندازید و صورت را در مقابل بخار نگه دارید. بخار باید گرم و ملایم و آرام‌بخش به صورت شما برسد نه اینکه خیلی داغ و غیر قابل تحمل باشد.

هنگام بخور چشم‌ها را ببندید تا آسیبی به آن‌ها نرسد. همزمان با اینکه صورت خود را بخور می‌دهید، با نوک انگشتان پوست خود را به صورت حلقوی ماساژ دهید و به آرامی به آن ضربه بزنید. این کار سبب تسهیل جریان خون، دفع سریع مواد زاید و شادابی و طراوت پوست می‌شود.

بخور صورت
محل قرارگيري حوله را طوري روي صورت خود تنظيم كنيد

بخار‌دهي با حوله گرم

1) يك حوله دست و صورت را برداريد و شير آب گرم را باز كنيد تا داغ شود، وقتي كه آب كاملاً داغ شد سينك يا كاسه را با آب داغ، به منظور خيساندن حوله پر كنيد و گياه دارويي مورد نظرتان را اضافه كنيد.

2) موهاي خود را به طور كامل جمع كنيد و با يك پاك كننده ملايم پوست، صورت و گردن خود را تميز كنيد.

3) حوله را درون آب داغ خيس كنيد و سپس بفشاريد تا آب اضافي خارج شده و حوله نم‌دار شود.

4) به يك صندلي راحت تكيه داده و يا دراز بكشيد. سپس حوله را روي صورت خود قرار دهيد. گوشه‌هاي حوله را به طرف بالا جمع كرده و در مركز پيشاني به يكديگر برسانيد.

5) محل قرارگيري حوله را طوري روي صورت خود تنظيم كنيد كه تمام صورت به همراه چشم‌ها (البته به غير از بيني) را كاملاً بپوشاند و به مدت 5 دقيقه استراحت كنيد.

بخورصورت
در ظرف آب جوش کمی گل ختمی و بابونه بریزید، سپس درب ظرف را ببندید تا کمی دم بکشد.

بخور صورت گل ختمی و بابونه

در ظرف آب جوش کمی گل ختمی و بابونه بریزید، سپس درب ظرف را ببندید تا کمی دم بکشد. حوله‌ای بر روی سر و ظرف‌اند اخته، صورت را در بالای ظرف و در معرض بخار قرار دهید. همزمان با بخور دادن پوست صورت، همانطور که در بخور با بخار آب بیان کردیم پوست را ماساژ داده و با نوک انگشتان به آرامی به آن ضربه بزنید.

این بخور علاوه بر تمیزی و مرطوب شدن پوست، آن را ضدعفونی، روشن و شاداب نیز می‌کند. بعد از تمام شدن عمل بخور، کمی روغن زیتون بر روی پوست بمالید و در صورتی که پوست شما جوش دارد، کمی لیموترش را با روغن زیتون مخلوط کنید. سپس با کمک پنبه این مخلوط را بر روی پوست بمالید و بعد از نیم ساعت پوست را شستشو دهید.

بخور صورت زنجبیل شامی

برای درست کردن این بخور صورت دو مشت کامل از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب ریخته و از جوشانده غلیظ و گرم آن استفاده کنید. برای بخور دادن با زنجبیل شامی یک حوله بر روی سر‌اند اخته، بخار آن را استنشاق کنید و همزمان پوست را ماساژ هم بدهید. بعد از تمام شدن عمل بخور، با یک حوله تمیز پوست را تمیز کنید. این بخور علاوه بر تمیزی و شادابی پوست برای دستگاه تنفسی هم بسیار مفید است.

بخور صورت اسطوخودوس

اگر شما هم از جوش‌های سرسیاه پوستتان کلافه شده اید، این بخور برای از بین بردن این جوش‌ها بسیار مفید است. برای تهیه آن مقداری آب را درون ظرف جوش آورید، سپس آن را از روی حرارت دور کرده، چند قطره روغن اسطوخودوس یا گیاه خشک شده آن را به همراه کمی رزماری یا نعناع به آب درون ظرف اضافه کنید.

اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

حوله‌ای را بر روی صورت خود و ظرف بیندازید و اجازه دهید بخاری که از ظرف بلند می‌شود به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت شما را نوازش کند. در طول این مدت، مرتبا صورت خود را به سمت چپ و راست بچرخانید تا بخار به همه نقاط صورت شما برسد. بعد از تمام شدن عمل بخور، ابتدا صورت خود را با آب ولرم و بعد با آب سرد بشویید. آب ولرم آلودگی‌های پوست شما را به طور کامل از بین می‌برد و آب سرد باعث بسته شدن منافذ پوستتان می‌شود.

 یکی از نکات مهم قبل از استفاده از گیاهان دارویی برای بخور این است که از حساسیت پوست خود نسبت به آن گیاه مطلع باشید. اگر پوست شما نسبت به گیاهی حساس است از آن هرگز برای بخور دادن استفاده نکنید و با پزشک خود در این باره مشورت نمایید.

بخور صورت با گیاهان جوان کننده و ضد پیری

برای تهیه این بخور باید یک قاشق سوپخوری بابونه را به همراه یک قاشق سوپخوری رازیانه و یک قاشق سوپخوری رز خشک شده در یک کاسه آب جوش بریزید.

افرادی که پوست‌های خشک و حساس دارند، بهتر است یک قاشق سوپخوری گل همیشه بهار به این مخلوط اضافه کنند و افرادی که پوست‌های آکنه دار و چرب دارند، به جای گل همیشه بهار از مرهم لیمو استفاده نمایند. تأثیر معجزه آسای این بخور زمانی مشخص می‌شود که یک روز در میان صورت خود را با آن بخور دهید.

بخور لیمو و نعناع

این بخور مخصوص پوست‌های چرب است و طرز تهیه و مصرف آن مانند بخورهای بالا می‌باشد.

سایر بخورهای گیاهی

گیاهان دیگری که برای بخور دادن مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: بابونه، آویشن، اسطوخودوس، رازیانه، بومادران، اکلیل کوهی و نعناع صحرایی.

بخور صورت

حرارت، مدت زمان و مواقع مناسب برای بخور صورت

سوختگي با بخار خطرناك‌تر از سوختن توسط آب جوش است بنابراين زمانيكه صورت خود را بخاردهی می‌كنيد بايد بسيار مراقب و هوشيار باشيد. براي كاهش خطر سوختگی از نزديك كردن صورتتان به بخار خودداري كرده و برای راحتی بيشتر فاصله صورتتان را از ظرف افزايش دهيد. توجه داشته باشيد در روش بخاردهی به وسيله حوله، آب بايد گرم باشد نه داغ.

برای اينكه بهترين نتيجه را بگيريد هفته‌اي يك بار بخاردهي را انجام دهيد و هر جلسه بخاردهي را به 10 دقيقه محدود كنيد تا باعث تحريك پوستتان نشود.

نكات و ترفند‌ها و روش انجام صحیح بخور صورت

در ادامه نكات و راهكار‌هايی را ارائه خواهيم داد تا بيشترين نتيجه را از بخاردهی صورت خود بگيريد.

قبل از شروع بخاردهی

آبرساني: نوشيدن آب قبل از اينكه در معرض هرگونه حرارت و گرما قرار بگيريد، می‌تواند ايده‌ خوبی باشد.

پاك‌سازي: با استفاده از يك پاك‌كننده‌ ملايم پوست، صورت خود را تميز كنيد. حالا پوست شما آماده‌ بخاردهی است.

به هنگام بخاردهی

چشمانتان را ببنديد: اگر چشمانتان را به هنگام بخاردهي ببنديد، راحت‌تر خواهيد بود و همچنين چشم‌هايتان در معرض خطر سوختگی و تحريك ‌شدن قرار نخواهد گرفت. به علاوه اجازه دهيد تا پلك‌هايتان نيز از فوايد بخاردهی بهره‌مند شوند.

قرارگيري صورت در فاصله 6 تا 10 اينچی: شما نمي‌خواهيد كه با نزديك شدن به كاسه يا سينك آب گرم خودتان را در معرض سوختن قرار دهيد. بنابراين به حرارتی كه روی پوستتان احساس می‌كنيد دقت كرده و آنچه موجبات راحتي شما را فراهم می‎كند انجام دهيد.

مطالعه دفترچه راهنما دستگاه بخاردهی صورت: دفترچه راهنما دستگاه خود را مطالعه كرده و همانطور كه در آن راهنمايی شده از آن استفاده كنيد.

مراقبت‌های بعد از بخور صورت

  • بعد از انجام بخور صورت، برش‌هایی از گوجه فرنگی را بر روی پیشانی، گونه و چانه قرار بدهید. با این کار هم مقدار زیادی ویتامین C به پوست شما می‌رسد و هم لک‌های ایجاد شده در اثر نور خورشید کم‌رنگ‌تر می‌شوند.
  • خوب است که بعد از بخور صورت، یک لیوان آب پرتقال یا توت فرنگی بنوشید؛ زیرا این دو میوه دارای مقادیر فراوانی ویتامین C هستند و سبب فعالیت بیشتر بدن برای ساختن کلاژن می‌گردند و به پوست شما لطافت، شادابی و طراوت را نیز هدیه می‌دهند.
  • بعد از بخور صورت می‌توان دانه‌های سرسیاه و جوش‌های صورت را تخلیه کرد. برای خالی کردن جوش‌های صورت، نباید از ناخن‌ها استفاده کرد، بلکه این کار را با یک دستگاه میکرودرم خانگی به سرعت و راحتی می‌توانید انجام دهید. اگر جوش صورت شما عفونی است، هرگز آن را با میکرودرم تخلیه نکنید، بلکه اجازه بدهید که به طور خود به خود خشک شود.
  • بخور صورت سبب باز شدن منافذ پوست می‎شود. بنابراین، همانطور که پوست در این حالت به بیشترین وجهی مواد مغذی را دریافت می‌کند، اگر در ارتباط با محیط‌های آلوده نیز باشد، سریعا آلودگی محیط را به خود جذب می‌کند. بنابراین، بهتر است که عمل بخور دادن را بعد از مستقر شدن در خانه انجام دهید.
  • بعد از گذشت ۱۰ دقیقه از بخور دادن، صورت خود را با آب نسبتا سرد شستشو دهید تا منافذ پوست مجددا بسته شوند. سپس با مالیدن کرم مرطوب کننده‌ای که خیلی چرب نمی‌باشد، رطوبت پوست خود را حفظ کنید.
  • برای بستن منافذ پوست که در اثر بخور باز شده‌اند از خیار رنده شده و یا لیمو ترش تازه نیز می‌توان استفاده کرد. اگر پوست صورت شما چرب است برای بستن منافذ از آب سرد یا یخ کمک بگیرید و آنها را به صورت ماسک بر روی پوست صورت خود بگذارید.
  • بعد از بخور صورت، از هیچ کرم آرایشی استفاده نکنید. در صورتی که پوست خشکی دارید با مالیدن کرم‌های مرطوب کننده، رطوبت را به پوست خود هدیه دهید.

بیشتر بخوانید: پاکسازی صورت با لیزر

در حال حاضر بعد از انجام بخور پوست شما کاملا ریلکس شده و به بهترین شکل ممکن منافذ پوستتان به صورت موقتی باز شده‌اند . بهترین زمان برای تخلیه چربی‌های زاد پوست صورت و جوش‌های سر‌سیاه سطح پوست است. کامل‌ترین روش استفاده از دستگاه میکرودرم خانگی کیوت اسکین برای تخلیه منافذ پوستی است.

بخور صورت چه می‌کند؟

بخار گرم باعث باز شدن منافذ پوست و دفع مواد زائد بدن می‌شود. اگر روغن اوکالیپتوس نیز به منبع بخار اضافه شود در باز کردن منافذ پوستی و تمیز کردن هوای تنفسی موثر خواهد‌بود. اوکالیپتوس یک ماده آنتی‌باکتریال قوی است و می‌تواند میکروب‌های هوا را از بین ببرد. توصیه می‌شود روزی ۱۰ دقیقه از بخور استفاده کنید.

سونای بخار چیست؟

سونای مرطوب و جکوزی وسایلی مفید برای آسوده سازی جسمی و روانی هستند و موجب آرامش می‌شوند. متأسفانه در برخی مراکز ممکن است مقدار کلر آب کمتر یا بیشتر از حد لازم باشد. اگر کلر کمتر از حد لازم باشد موجب آلودگی و عفونت می‌شود و اگر بیشتر از حد باشد برای تنفس و پوست مضر است و موجب آزردگی ریه‌ها و خشکی پوست می‌شود.

بخور صورت اسطوخودوس برای چه چیزی خوب است؟

اگر شما هم از جوش‌های سرسیاه پوستتان کلافه شده اید، این بخور برای از بین بردن این جوش‌ها بسیار مفید است. برای تهیه آن مقداری آب را درون ظرف جوش آورید، سپس آن را از روی حرارت دور کرده، چند قطره روغن اسطوخودوس یا گیاه خشک شده آن را به همراه کمی رزماری یا نعناع به آب درون ظرف اضافه کنید.

۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

16 دیدگاه برای بخور صورت و پاکسازی صورت! +روش صحیح برای تاثیر باورنکردنی این روش ساده

عالی

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی