سلولیت شکم
۹ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

سلولیت شکم؛ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان سریع خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

در دنیای فیلترهای تصویری موجود در رسانه‌های اجتماعی، فتوشاپ و امثال آن، می‌توانیم یک واقعیت بسیار مهم را فراموش کنیم و آن اینکه اکثر زنان سلولیت دارند. این کاملا طبیعی است! بعضی از مردم آن را روی ران‌ها یا روی شکم خود دارند و برخی آن را در پشت بازوها یا روی باسن خود مشاهده می‌کنند. البته سلولیت جای خجالت ندارد و بخشی کاملا طبیعی از بدن انسان است. البته همانطور که می‌دانید، حمل چربی اضافی در شکم می‌تواند باعث نگرانی شود، زیرا این نوع چربی می‌تواند برای سلامتی انسان خطرناک باشد و شما را در معرض خطر مشکلاتی مانند حملات قلبی و سکته مغزی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و دیابت نوع 2 قرار دهد. آپنه خواب، فشار خون بالا، آرتریت، بیماری کبد چرب، افسردگی و زوال عقل نیز با سطوح بالای چربی احشایی در معده مرتبط هستند. پس اگر نگران چربی شکم خود و به‌دنبال کاهش سلولیت شکم خود هستید، با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نکات مهمی را با شما به‌اشتراک بگذاریم.

همه چیز درباره سلولیت ناحیه شکم

متاسفانه آمار می‌گویند تا 90 درصد از زنان به‌سلولیت مبتلا می‌شوند، اما مردان چندان دچار این مشکل نخواهند شد. بنابراین سلولیت را می‌توان بیشتر یک مشکل زنانه به‌حساب آورد. اما علت چیست؟ شما باید از هورمون‌ها و ژنتیک خانواده خود برای این مشکل تشکر کنید!

آپنه خواب، فشار خون بالا، آرتریت، بیماری کبد چرب، افسردگی و زوال عقل نیز با سطوح بالای چربی احشایی در معده مرتبط هستند.

همچنین با ورود زنان به‌دوران یائسگی و از دست دادن مقادیر سالم هورمون جنسی استروژن، آن‌ها شروع به‌از دست دادن بافت حمایتی، همبند و گیرنده‌های رگ‌های خونی موجود در اطراف پاها و تنه خود می‌کنند، که این امر منجر به‌کاهش گردش خون در این مناطق می‌شود. همراه با این کاهش گردش خون، بدن شما اکسیژن و تغذیه کمتری را به‌آن نواحی می‌رساند.

این موضوع منجر به‌کاهش تولید کلاژن و در نتیجه ایجاد سلولیت می‌شود. این چرخه کاملا معیوب است، زیرا وقتی سلول‌های چربی جدید تشکیل می‌شوند، سطح استروژن بیشتری را در بدن ایجاد می‌کنند و کل فرآیند را تحریک می‌کنند تا دوباره و دوباره آغاز شود.

سلولیت به‌طور قطع زمانی رخ می‌دهد که وزن اضافه می‌کنید و در مناطقی از بدن خانم‌ها که بیشتر در معرض افزایش وزن هستند (شکم، ران‌ها و باسن) قابل توجه است. زمانی که چربی بدن رشد می‌کند، بزرگ می‌شود و به‌الیاف همبند زیر پوست شما فشار می‌آورد. این فشار منجر به‌ایجاد ظاهر گودی روی پوست می‌شود که آن را به‌عنوان سلولیت تشخیص می‌دهند. این مشکل می‌تواند روی شکم شما، و در هر جایی که چربی وجود دارد، ایجاد شود.

گول حرف‌های غیرعلمی را نخورید! امروزه علم به‌سادگی ثابت کرده که چربی و ماهیچه دو بافت مجزا هستند و رفتار کاملا متفاوتی دارند. یعنی چه؟ یعنی عضله از آمینو اسیدها و پروتئین‌ها ساخته شده است، اما چربی یک منبع انرژی در داخل سلول است که ما را گرم نگه می‌دارد و می‌تواند از ما محافظت کند.

پس وقتی مردم می‌گویند می‌خواهند «چربی را به‌عضله تبدیل کنند»، منظورشان این است که می‌خواهند ماهیچه‌هایی زیبا و حجیم تولید کنند و چربی کمتری در سرتاسر بدن خود داشته باشند. بنابراین شما ورزش می‌کنید تا بافت چربی آب شود و هم زمان، بافت عضله‌ی زیر آن حجیم شده و به‌چشم بیاید، اما چربی هیچ‌وقت به‌عضله تبدیل نمی‌شود!

بیشتر بخوانید: سلولیت پا چیست؟

آیا ورزش به‌از بین بردن سلولیت شکم کمک می‌کند؟

از آنجایی که سلولیت از چربی تشکیل شده است، بهترین راه برای مقابله با آن از دست دادن سلول‌های چربی است. یکی از موثرترین راه‌ها برای انجام این کار، ورزش است. طبق گفته شورای ورزشی آمریکا، موثرترین راه برای هدف قرار دادن سلولیت، انجام تمرینات قلبی عروقی چربی سوز (به‌صورت روزانه) همراه با دو تا سه تمرین روتین قدرتی در هفته است.

بنابراین ترکیبی از تمرینات قلبی (کاردیو) را در نظر بگیرید و سعی کنید با قوی‌تر شدن، شدت تمرینات قلبی خود را افزایش دهید. تمرینات زیر ممکن است به‌مرور زمان به‌سوزاندن چربی بدن و به‌حداقل رساندن ظاهر سلولیت شکم کمک کنند:

  • پیاده‌روی سریع و دویدن، چه در فضای باز و یا روی تردمیل
  • دوچرخه سواری (با دستگاه و یا در فضای باز)
  • شنا كردن
  • قایقرانی
  • رقصیدن

برخی از تمرینات قدرتی شکم نیز می‌توانند عضله بسازند و چربی را کاهش دهند، اما تنها زمانی که با یک رژیم غذایی و روتین قلبی عروقی سالم ترکیب شوند. از مربی خود در مورد حرکات زیر سوال کنید:

  • کرانچ، روی‌زمین یا با یک توپ
  • ددباگ لیفت‌ها
  • پلانک
  • ساید پلانک
  • بایسیکل کرانچ
نکته کلیدی برای انجام این ورزش‌ها این است که ابتدا مناسب با سطح آمادگی جسمانی خود شروع کنید و در طول زمان شدت تمرینات خود را افزایش دهید.

نکته کلیدی برای انجام این ورزش‌ها این است که ابتدا مناسب با سطح آمادگی جسمانی خود شروع کنید و در طول زمان شدت تمرینات خود را افزایش دهید. به‌یاد داشته باشید حتی ورزشکاران نیز ممکن است سلولیت داشته باشند. هدف ما در اینجا کاهش چربی بدن و به‌حداقل رساندن ظاهر سلولیت است. اما ورزش ممکن است به‌طور کامل شما را از شر سلولیت خلاص نکند. ادامه مطلب را بخوانید تا با دیگر راهکارهای رهایی از شر سلولیت شکم آشنا شوید.

به پوستت جون تازه بده

علل ایجاد سلولیت در ناحیه شکم

در این مرحله، اگر مقداری چربی غیرمجاز اطراف ناحیه شکم خود می‌بینید، ممکن است از خود سؤالاتی بپرسید: “چرا من روی شکمم سلولیت دارم؟” با افزایش سن، پوست شما حالت ارتجاعی کمتری پیدا می‌کند و نازک‌تر می‌شود. به‌این ترتیب، رول‌های چربی که قبلاً نامحسوس بودند، به‌محض اینکه به‌30 سالگی و بعد از آن رسیدید، قابل توجه‌تر می‌شوند.

زنانی که در اوایل 20 سالگی یا اواخر نوجوانی شکم‌های صافی داشتند، وقتی به‌میانسالی و بعد از آن می‌رسند، ناگهان باید با شکم ناخوشایندی دست و پنجه نرم کنند. با این حال، علل ایجاد سلولیت شکم به‌تعدادی از عوامل مختلف دیگر هم بستگی دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ژنتیک: هر چقدر هم که غیرعادی به‌نظر برسد، سابقه خانوادگی شما در این موضوع که چقدر می‌توانید رول‌های چربی قابل توجه روی شکم خود داشته باشید، نقش مهمی دارد. اگر والدین یا خواهر و برادرهای نزدیک شما سلولیت شکم داشته باشند، احتمالاً شما نیز به‌آن مبتلا خواهید شد.
  • رژیم غذایی: کارشناسان معتقدند آنچه که به‌طور منظم می‌خورید ممکن است روی سلولیت شکم تأثیر بگذارد. رژیم غذایی بدون غذاهای غنی از آنتی اکسیدان یا آب فراوان تقریباً همیشه منجر به‌از دست دادن کلاژن، دهیدراته شدن و خاصیت ارتجاعی کمتر پوست می‌شود. این موارد‌زمینه را برای سلولیت در ناحیه شکم آماده می‌کنند.
  • التهاب: کارشناسان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهند التهاب باعث تسریع تجزیه بافت همبند پوست شما می‌شود که به‌نوبه‌خود می‌تواند منجر به‌سلولیت شکم شود.
  • بارداری: افزایش وزن (و کاهش متعاقب آن) در دوران بارداری و بعد از آن به‌این معنی است که زنان باردار پس از بچه دار شدن بسیار در معرض خطر ابتلا به‌سلولیت شکم هستند.
  • نوسانات وزن: افزایش یا کاهش وزن شدید، پوست شما را تا حد زیادی می‌کشد، که این امر فضای بیشتری برای تجمع یا رسوب سلول‌های چربی زیر آن ایجاد می‌کند. این سلول‌های چربی به‌زودی خود را به‌عنوان سلولیت شکم نشان می‌دهند.

روش‌های درمانی مناسب برای از بین بردن سلولیت در ناحیه شکم

خوشبختانه با داشتن نظم و قاطعیت مناسب، می‌توانید در کمترین زمان از شر سلولیت شکم خلاص شوید. به‌غیر از ورزش کردن که پیشت‌ر به‌آن پرداختیم، با رعایت سه موضوع کلیدی دیگر می‌توانید شر سلولیت شکم را از زندگی خود کم کنید!

خوشبختانه با داشتن نظم و قاطعیت مناسب، می‌توانید در کمترین زمان از شر سلولیت شکم خلاص شوید.

تغییرات رژیم غذایی

الف) نوشیدن مقدار زیادی آب. آبرسانی به‌بدن باعث می‌شود سلول‌های پوست شما شاداب به‌نظر برسند و بدین ترتیب ظاهر سلولیت کاهش یابد. حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید تا مطمئن شوید که سیستم شما تمام آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

  • اول صبح، قبل از خوردن قهوه یا چای صبحگاهی، یک لیوان آب بنوشید.
  • در طول روز یک بطری آب همراه داشته باشید.
  • میوه و سبزیجات بخورید. رژیم غذایی پر از میوه‌ها و سبزیجات سالم به‌شما کمک می‌کند تا با کاهش وزن، ظاهر سلولیت شکم خود را کاهش دهید. میوه‌ها و سبزیجات حاوی محتوای آب بالایی هستند، بنابراین به‌شما کمک می‌کنند هیدراته بمانید.
  • برای صبحانه یک اسموتی اسفناج میل کنید. یک فنجان شیر بادام، یک فنجان اسفناج، نصف موز و یک کیوی یا یک مشت توت فرنگی را با هم مخلوط کنید. این صبحانه پرقدرت سطح انرژی شما را بالا نگه می‌دارد و راهی عالی برای دریافت یک وعده سبزیجات در وعده صبحانه است.
  • مقدار زیادی سبزیجات خام مصرف کنید. سبزیجات خام مثل کاهو، بروکلی، هویج و سایر سبزیجات سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و آب هستند. اگر آن‌ها را به‌عنوان پایه اصلی رژیم غذایی خود قرار دهید، تفاوتی در میزان سلولیت خود خواهید دید.

ج) چربی‌های سالم بخورید. سلولیت به‌دلیل چربی زیر پوست ایجاد می‌شود، اما اگر پوست شما شاداب و سالم باشد، سلولیت آنچنان قابل توجه نخواهد بود. غذاهایی مانند زیتون، آجیل، آووکادو، ماهی و روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و برای سلامت پوست ضروری می‌باشند.

غذاهایی که باعث افزایش وزن و از دست رفتن آب بدن می‌شوند، میزان سلولیت شما را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سلولیت چیست؟ 

  • اسید چرب امگا 3 مصرف کنید. از آنجایی که ما همیشه غذاهای چرب یا حداقل غذاهای پر از انواع چربی می‌خوریم، بنابراین مصرف اسیدهای چرب مناسب و غفلت از اسیدهای چربی که برای ما مضر هستند، برای بهبودی کامل از شر سلولیت شکم حیاتی است. گوشت‌های ارگانیک، لبنیات غنی شده با امگا 3، ادامام، برنج سبوس دار، روغن کانولا یا گردو تنها تعدادی از غذاهایی هستند که سرشار از این اسید چرب می‌باشند.

د) از خوردن غذاهایی که منجر به‌سلولیت بیشتر می‌شوند خودداری کنید. غذاهایی که باعث افزایش وزن و از دست رفتن آب بدن می‌شوند، میزان سلولیت شما را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از ظهور سلولیت بیشتر از غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای سرخ شده مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده و غیره.
  • تنقلات بسته‌بندی شده مانند چیپس، پفک و چوب شور.
  • غذاهای سرشار از نمک، مانند سوپ کنسرو شده و سس، که باعث از دست رفتن آب بدن شما می‌شوند.
  • غذاهای سرشار از قند مانند آب‌نبات، محصولات پخته شده و نوشابه ‌باعث افزایش وزن می‌شوند.
  • الکل، به‌خصوص زمانی که با مخلوط‌کننده‌های قندی مانند نوشابه‌ همراه باشد، می‌تواند باعث افزایش وزن و از دست رفتن آب شود.

یک رژیم جدید مراقبت از پوست را امتحان کنید

الف) ماساژ خشک پوست گردش خون را بهبود می‌بخشد و به‌پوست شما کمک می‌کند از شر سموم خلاص شود و ظاهر سلولیت را کاهش دهد. یک برس بدن ساخته شده از الیاف طبیعی بخرید و ماساژ خشک را بخشی از برنامه صبحگاهی خود قرار دهید.

  • قبل از شروع مطمئن شوید پوست و برس شما هر دو خشک هستند.
  • از پاهای خود شروع کنید، به‌سمت بالا و قلب خود برس بزنید. روی نواحی دارای سلولیت زیاد مانند ران و باسن تمرکز کنید. شکم خود را با حرکات دایره‌ای در جهت عقربه‌های ساعت و بازوها را به‌سمت بالا برس بزنید. تمام حرکات باید به‌سمت قلب شما انجام شوند تا بازگشت خون را تشویق کنند.
  • دوش بگیرید تا سلول‌های مرده پوست و سمومی که به‌سطح بالا آمده‌اند از روی پوستتان پاک شوند.

ب) با استفاده از یک اسپری برنزه می‌توانید ظاهر سلولیت شکم خود را کاهش دهید. همچنین، حمام کردن در آب ولرم یا خنک به‌جای آب داغ، پوست شما را سفت می‌کند و باعث می‌شود پوست شما شاداب‌تر به‌نظر برسد. پوست خود را با محصولی حاوی کافئین مرطوب کنید.

کرم یا لوسیونی بخرید که حاوی حداقل 5 درصد کافئین باشد که رنگ پوست را بهبود ‌بخشد و ظاهر سلولیت را کاهش دهد. از محصول موضعی دیگری که برای کاهش ظاهر سلولیت طراحی شده است استفاده کنید. کرم‌ها و لوسیون‌های زیادی در بازار وجود دارند که به‌طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند.

درمان‌های پزشکی را امتحان کنید

  1. درمان‌های تزریقی را امتحان کنید. این درمان‌ها شامل تزریق فرمولی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌پوست است تا پوست را یکدست‌تر نشان دهد. این محلول رسوبات چربی را درست زیر سطح پوست تجزیه می‌کند.
  2. درمان فرم‌دهی بدن را انجام دهید. این درمان‌ها از لیزر، غلتک‌های ماساژ و انرژی فرکانس رادیویی برای شکستن رسوبات چربی استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین تولید کلاژن را در پوست شما تحریک می‌کنند، که منجر به‌پوست با ظاهری سفت‌تر و لطیف‌تر می‌شود.
  3. از لیپوساکشن و سایر جراحی‌های حذف چربی خودداری کنید. این‌ها ممکن است به‌کاهش وزن کمک کنند، اما در واقع می‌توانند با ناهموار کردن بافت زیر پوست، ظاهر سلولیت شکم را افزایش دهند.
این درمان‌ها شامل تزریق فرمولی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌پوست است تا پوست را یکدست‌تر نشان دهد.

روش‌های پیشگیری از ایجاد سلولیت در ناحیه شکم

اگرچه پیشگیری از سلولیت شکم سخت است، اما ممکن است راه‌هایی برای محدود کردن آن وجود داشته باشد. مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • همیشه هیدراته بمانید. سعی کنید حداقل 8 فنجان آب در روز بنوشید تا به‌دفع سموم از بدن شما کمک کند.
  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید.
  • مصرف غذاهای فرآوری شده و با قند بالا را کاهش دهید. این غذاها می‌توانند باعث تجمع سموم در بدن شما شوند.
  • کاهش وزن یا حفظ وزن سالم می‌تواند به‌کوچک شدن سلول‌های چربی کمک کرده و سلولیت را کمتر به‌چشم بیاورد.

بیشتر بخوانید: سلولیت شکم؛ 

به‌پایان مطلب بررسی سلولیت شکم و راه‌های درمان آن می‌رسیم. اگرچه شما نمی‌توانید به‌طور کامل از شر سلولیت شکم خلاص شوید، اما درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند سلولیت را کمتر نمایان کنند.

ورزش منظم، هیدراته ماندن، حفظ وزن سالم و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توانند در این امر بسیار مفید باشند. اگر می‌خواهید سلولیت شکم خود را به‌حداقل برسانید، با پزشک متخصص در مورد ایمن‌ترین و موثرترین راه‌های انجام این کار صحبت کنید.

منبع +++++

سلولیت چه زمانی رخ میدهد؟

سلولیت به‌طور قطع زمانی رخ می‌دهد که وزن اضافه می‌کنید و در مناطقی از بدن خانم‌ها که بیشتر در معرض افزایش وزن هستند (شکم، ران‌ها و باسن) قابل توجه است. زمانی که چربی بدن رشد می‌کند، بزرگ می‌شود و به‌الیاف همبند زیر پوست شما فشار می‌آورد. این فشار منجر به‌ایجاد ظاهر گودی روی پوست می‌شود که آن را به‌عنوان سلولیت تشخیص می‌دهند.

آیا ورزش به‌از بین بردن سلولیت شکم کمک می‌کند؟

از آنجایی که سلولیت از چربی تشکیل شده است، بهترین راه برای مقابله با آن از دست دادن سلول‌های چربی است. یکی از موثرترین راه‌ها برای انجام این کار، ورزش است. طبق گفته شورای ورزشی آمریکا، موثرترین راه برای هدف قرار دادن سلولیت، انجام تمرینات قلبی عروقی چربی سوز (به‌صورت روزانه) همراه با دو تا سه تمرین روتین قدرتی در هفته است.

اسید چرب امگا ۳ چه فایده ای دارد؟

اسید چرب امگا 3 مصرف کنید. از آنجایی که ما همیشه غذاهای چرب یا حداقل غذاهای پر از انواع چربی می‌خوریم، بنابراین مصرف اسیدهای چرب مناسب و غفلت از اسیدهای چربی که برای ما مضر هستند، برای بهبودی کامل از شر سلولیت شکم حیاتی است.

۹ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی