مراقبت از موهای رنگ شده
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از موهای رنگ شده؛ 10 راز نگهداری موهای رنگ شده

5/5 - (1 امتیاز)

اگر به تازگی موهایتان را رنگ کرده‌اید، قطعا دوست دارید این رنگ ماندگاری زیادی روی سرتان داشته باشد، درست است؟ خوشبختانه راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این امر را محقق کنید. چه موهای بلوند پلاتینی، قهوه‌ای، مشکی، قرمز یا حتی آبی داشته باشید، موهای رنگ شده به کمی توجه بیشتر نیاز دارند و اگر می‌خواهید رنگتان طولانی باشد، لازم است بدانید چگونه موهای رنگ شده خود را نگهداری و محافظت کنید. علاوه بر این، هزینه سالن‌ها معمولا بسیار بالا است و احتمالاً برای رسیدن به رنگ موی دلخواه خود پول خوبی خرج کرده‌اید. با کمی مراقبت و توجه بیشتر، موهای رنگ شده شما سالم می‌مانند و برای مدت طولانی‌تری شاداب به نظر می‌رسند. بیایید دریابیم مراقبت از موهای رنگ شده چگونه است. با ما همراه باشید.

چطور از موی رنگ شده نگهداری کنیم؟

دو مورد مهم و اصلی که برای مراقبت از موهای رنگ شده خود باید انجام دهید، عبارتند از:

  • بعد از رنگ کردن، 72 ساعت کامل قبل از شامپو زدن به موهای خود صبر کنید
  • از شامپو و نرم‌کننده بدون سولفات استفاده کنید
علاوه بر این، هزینه سالن‌ها معمولا بسیار بالا است و احتمالاً برای رسیدن به رنگ موی دلخواه خود پول خوبی خرج کرده‌اید.

این دو مورد از روش‌های مراقبت از موهای رنگ شده را در ادامه به طور مفصل توضیح می‌دهیم. اما سایر نکات مهم در مراقبت از موهای رنگ شده چیستند؟

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای فر؛

قبل از رنگ‌آمیزی از ژل حاوی پروتئین استفاده کنید

هنگامی که موهای خود را رنگ می‌کنید، مستعد آسیب و شکنندگی می‌شوند. اما با تقویت مو و کاهش تخلخل درون تارهای مو قبل از رنگ‌آمیزی، رنگدانه‌ها بیشتر به موها می‌چسبند. پس هر چه موهای شما سالم‌تر به سالن رنگ‌آمیزی برسند، بهتر است. به دنبال درمان‌های پروتئینه‌ای باشید که به طور ویژه برای قبل از رنگ کردن موها ساخته شده‌اند.

موهای خود را کمتر بشویید

پس از رنگ کردن، نباید بیش از 2 تا 3 بار در هفته موهای خود را بشویید. هنگامی که موهای خود را می‌شویید، روغن‌های محافظ را از فولیکول‌ها پاک می‌کنید. حفظ روغن‌های طبیعی در موهای شما کلیدی است برای درخشان و براق نگه داشتن آن‌ها. روغن‌هایی که پوست سر شما تولید می‌کند به جلوگیری از شکنندگی و خشکی موهایتان نیز کمک می‌کنند.

دمای دوش را کم کنید

فقط از آب سرد یا ولرم برای شستن و آبکشی موهایتان استفاده کنید. این کار به مهر و موم شدن کوتیکول و حفظ رنگ در موهای رنگ شده شما کمک می‌کند. هنگامی که موهای خود را با آب داغ می‌شویید، رنگ با سرعت بیشتری از روی تارهای مو پاک می‌شود.

خشک کردن مو به طور طبیعی

گرما دشمن موهای سالم است. استفاده از سشوار برای خشک کردن موها می‌تواند باعث آسیب، ترک خوردن و شکننده شدن موها شود. موهایی که شکننده هستند می‌توانند رنگ را از فولیکول خارج کنند. در صورت امکان، موهای خود را با حوله خشک کنید و بگذارید باقیمانده رطوبت آن در هوا خشک شود.

با موهای خیس به رختخواب نروید

قبل از رفتن به رختخواب زمان کافی را برای خشک شدن موهایتان بگذارید. خیس بودن موها در هنگام خواب می‌تواند منجر به شکستگی و آسیب رساندن به آن‌ها شود. اگر موهایتان بلند است و وقت ندارید آن‌ها را خشک کنید، آن‌ها را ببافید، اما آن‌ها را با کش نبندید. این کار می‌تواند موها را تحت فشار قرار دهد و باعث شکستن تارهای مو در طول شب و هنگام چرخش در هنگام خواب شود.

نور خورشید می‌تواند موهای رنگ شده را سریع‌تر محو کند

از اشعه ماوراء بنفش و نور بیش از حد خورشید روی موهای رنگ شده خود اجتناب کنید. اگر قرار است برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید، از کلاه یا پوشش سر دیگری استفاده کنید تا از آسیب اشعه خورشید به موهایتان جلوگیری شود. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث خشک شدن و شکستن مو و نشت رنگ از تارهای مو می‌شود.

به جای نرم‌کننده از ماسک مو استفاده کنید

هفته‌ای یکبار از ماسک موی مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. این محصولات می‌توانند به محافظت طبیعی از فولیکول‌های مو کمک کنند. حتما از ماسک‌هایی استفاده کنید که سولفات ندارند. این محصولات موهای رنگ شده را حالت داده و از کم رنگ شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

این محصولات می‌توانند به محافظت طبیعی از فولیکول‌های مو کمک کنند.

برای مراقبت از موهای رنگ شده، از حالت‌دهنده‌های حرارتی اجتناب کنید

حالت دادن مو با اتوی فر، اتوی صاف یا سشوار می‌تواند باعث کم رنگ شدن رنگ موهای رنگ شده شود. بنابراین همیشه باید قبل از استفاده از ابزارهای داغ روی موهای رنگ شده، از محافظ حرارت استفاده کنید.

گرما باعث کم آبی و آسیب به تارهای مو می‌شود، به این معنی که رنگدانه از تارهای مو خارج می‌شود. یک محافظ حرارتی به کاهش از دست دادن رطوبت و محافظت از مو در برابر رطوبت کمک می‌کند. اگر بتوانید ابزارهای حالت‌دهنده داغ را به طور کلی کنار بگذارید، بسیار بهتر است!

از مدل دادن به موهایتان با محصولات دارای مواد شیمیایی اجتناب کنید

اگر اخیرا موهای خود را رنگ کرده‌اید، از قرار دادن آن در معرض مواد شیمیایی خودداری کنید. بسیاری از اسپری‌های مو یا محصولات حالت‌دهنده حاوی الکل هستند. این ماده می‌تواند باعث خشک شدن موها شود و مواد شیمیایی می‌توانند مولکول‌های کوتیکول را باز کنند و باعث فرار رنگدانه از قشر مو شوند.

برای مراقبت از موهای رنگ شده از کلر دوری کنید!

کلر موجود در استخرهای شنا می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر موهای رنگ شده داشته باشد. اگر موهای شما بلوند باشد، کلر می‌تواند موهای شما را به رنگ سبز تبدیل کند. مواد شیمیایی استخر می‌توانند بر رنگ‌های دیگر نیز تاثیر بگذارند.

اگر نمی‌توانید از شنا کردن اجتناب کنید، ابتدا موهای خود را خیس کنید و یک نرم‌کننده یا روغن نارگیل به عنوان محافظ روی آن بمالید. همچنین می‌توانید از کلاه شنا برای محافظت از موهای خود استفاده کنید.

کلر موجود در استخرهای شنا می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر موهای رنگ شده داشته باشد. اگر موهای شما بلوند باشد، کلر می‌تواند موهای شما را به رنگ سبز تبدیل کند.

برای مراقبت از موهای رنگ شده، موهای خود را مرتباً کوتاه کنید

بعد از رنگ کردن موها، حتما هر دو هفته یکبار موهایتان را کوتاه کنید. این کار به از بین بردن شکاف انتهای تارهای مو کمک می‌کند. قشر مو، جایی که رنگدانه حاصل از رنگ‌آمیزی در آن ذخیره می‌شود، از کویل‌های طولانی از جنس پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است.

استحکام کویل‌های کراتینه در تارهای موی شما استحکام موهای شما را تعیین می‌کند. هنگامی که موهای شما در معرض نور خورشید، کلر یا مواد شیمیایی، گرمای بیش از حد یا عناصر دیگر فرسوده می‌شوند، با از دست رفتن لایه خارجی، قشر تارهای موی شما ممکن است در معرض هوا قرار گیرد.

هنگامی که کراتین از هم باز شود، انتهای مو شکافته خواهد شد. نکته بد در مورد دوشاخه شدن انتهای یک تار مو این است که به محض دوشاخه شدن، این شکاف در سراسر آن تار مو پخش می‌شود. کوتاه کردن منظم موها باعث از بین رفتن شکاف انتهای آن‌ها می‌شود و به موها کمک می‌کند تا سالم بمانند و رنگ خود را حفظ کنند.

نکته: موهای مجعد به طور طبیعی بیشتر در معرض آسیب هستند، بنابراین هنگام رنگ کردن آن‌ها باید مراقبت بیشتری انجام دهید. همچنین سعی کنید از رنگ کردن پی در پی موهای خود اجتناب کنید.

به پوستت جون تازه بده

آیا بعد از رنگ مو شامپو بزنیم؟

در مورد شستشو و مراقبت از موهای رنگ شده رعایت دو نکته مهم بسیار ضروری است:

  • 72 ساعت بعد از رنگ کردن موها، برای شستن آن‌ها صبر کنید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند این است که پس از رنگ کردن، موهای خود را خیلی زود می‌شویند. بعد از اینکه برای اولین بار رنگ را از روی موهای خود شستید، اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شود، سپس آن را به مدت ۷۲ ساعت به حال خود رها کنید. اگر قبل از این مدت موی خود را بشویید، ممکن است رنگ موهایتان محو شود. همچنین، شما فقط قبل از رنگ کردن موهای خود می‌توانید از شامپوهای شفاف‌کننده استفاده کنید، زیرا این شامپوها نیز رنگ مو را از بین می‌برند.
  • از شامپوهای بدون سولفات و نرم‌کننده‌های ساخته شده برای موهای رنگ شده استفاده کنید. فقط به این دلیل که روی محصولی برچسب “مناسب برای موهای رنگ شده” را ببینید، لزوماً به این معنی نیست که آن محصول برای موهای شما خوب است. سولفات‌ها مواد پاک‌کننده خشنی هستند که باعث خشکی و شکننده شدن مو می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند باعث شوند که رنگ به سرعت از موهای شما محو شود. اگر می‌خواهید موهای خود را سالم و شاداب نگه دارید، باید همیشه از محصولات فاقد سولفات استفاده کنید. خوشبختانه روی اکثر شامپوها و محصولات شستشوی مو نوشته شده است که آیا این محصول فاقد سولفات است یا خیر. اگر برچسب روی محصول چیزی نشان نمی‌دهد، مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید و اگر هر ماده‌ای که حاوی سولفات باشد را روی آن دیدید، از خرید آن محصول اجتناب کنید. ضمنا اگر موهایتان را بلوند کرده‌اید، شامپوی آبی یا بنفش بدون سولفات را انتخاب کنید تا از برنجی شدن موهای خود جلوگیری نمایید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موی بلند؛ 

ماسک نرم‌کننده مو برای مراقبت از موی رنگ شده

بر کسی پوشیده نیست که مراقبت از موهای رنگ شده می‌تواند واقعاً سخت باشد. رنگ‌های مو اساساً ترکیبی از مواد شیمیایی هستند که روی سر خود قرار می‌دهید (مثلاً آمونیاک و پراکسید). مواد شیمیایی نه تنها می‌توانند به موهای شما آسیب بزنند، بلکه می‌توانند تمام رطوبت موها را نیز از بین ببرند و تارهای خشک و شکننده را برای شما به ارمغان بیاورند. بنابراین استفاده از ماسک موی نرم‌کننده برای مراقبت از موهای رنگ شده ضروری است.

اما با تعداد زیادی ماسک مو در بازار، سخت است بدانید که باید به دنبال چه چیزی باشید، و آخرین کاری که دوست دارید انجام دهید این است که در نهایت برای ماسک مویی که هیچ کار مفیدی انجام نمی‌دهد، پانصد هزار تومان خرج کنید! حال یک ماسک موی خوب را چگونه تشخیص دهیم؟

استایلیست‌ها روی یک چیز اتفاق نظر دارند و آن این است که کلید یک ماسک موی خوب، رطوبت زیاد آن است. بنابراین هنگامی که به دنبال یک ماسک مو برای مراقبت از موهای رنگ شده خود هستید، به دنبال محصولی باشید که دارای مواد مرطوب‌کننده فوق‌العاده قوی مانند کره شی (شی باتر) باشد. اما همچنین، بهتر است ماسک موی شما بدون سولفات، پارابن و عطرهای مصنوعی باشد.

علاوه بر کره شی، می‌توانید به روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن جوجوبا، کره کاکائو و غیره نیز توجه کنید. با این حال، رطوبت تنها چیزی نیست که باید به آن توجه کرد و شما همچنین باید به دنبال موادی در ماسک موی خود باشید که به تقویت موهای شما کمک می‌کنند تا از شکستگی آن‌ها در آینده جلوگیری شود.

مثلا اگر با موهای آسیب‌دیده ناشی از رنگ کردن یا درمان‌های شیمیایی مبارزه می‌کنید، باید به دنبال یک ماسک غنی از پروتئین باشید که به تقویت مجدد موهای شما کمک کند.

علاوه بر کره شی، می‌توانید به روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن جوجوبا، کره کاکائو و غیره نیز توجه کنید.

راهکار برای درخشندگی بیشتر و مراقبت از موهای رنگ شده

به غیر از تمامی مواردی که تاکنون برای مراقبت از موهای رنگ شده گفتیم، باید بدانید که رژیم غذایی شما روی موهای شما تأثیر می‌گذارد. ویتامین C، ویتامین A، بیوتین و آهن همگی برای سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو ضروری هستند. داشتن یک رژیم غذایی غنی از این مواد مغذی به حفظ براقی، درخشندگی بیشتر و سلامت موهای شما کمک می‌کند.

ویتامین C کمک می‌کند تا رگ‌های خونی در پوست سر به خوبی کار کنند. این ویتامین که در مرکبات، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شود، به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

آهن هم برای مراقبت از موهای رنگ شده مهم است، زیرا گلبول‌های قرمز خون از این عنصر برای انتقال اکسیژن به سلول‌های سراسر بدن از جمله پوست سر استفاده می‌کنند. آهن پایین در برخی موارد باعث ریزش مو می‌شود. بنابراین غذاهایی مانند گوشت، ماهی، سفیده تخم‌مرغ، سبزیجات برگ دار و پنیر کم چرب بخورید.

ویتامین C کمک می‌کند تا رگ‌های خونی در پوست سر به خوبی کار کنند.

بیوتین نوعی ویتامین B است که در هویج، زرده تخم‌مرغ و ماهی قزل آلا یافت می‌شود و به قوی و براق شدن موهای شما کمک می‌کند. دریافت بیوتین کافی در رژیم غذایی به بهبود سلامت مو، پوست و ناخن کمک می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای کمک به ترمیم موهای خشک و شکننده ویتامین A است که در اسفناج، هویج، زردآلو، فلفل قرمز و سیب زمینی شیرین وجود دارد. ویتامین A به بازگرداندن درخشندگی به موهای کدر کمک می‌کند و رطوبت پوست سر را تامین می‌نماید.

به پایان مطلب مراقبت از موهای رنگ شده می‌رسیم. موهای رنگ شده نیاز به توجه دارند و هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از این نیست که فقط به دلیل مراقبت ضعیف از مو، عرض یک هفته رنگ موهایتان محو شود! اگر در مراقبت از موهای رنگ شده خود مشکل دارید، نگران نباشید. ما نکات مفیدی برای سالم نگه داشتن گیسوان رنگی برایتان گردآوری کرده‌ایم! این نکات را دنبال کنید و از درخشندگی موهای خود لذت ببرید!

منبع ++++++

چند بار در هفته باید موهارا بشوریم؟

پس از رنگ کردن، نباید بیش از 2 تا 3 بار در هفته موهای خود را بشویید. هنگامی که موهای خود را می‌شویید، روغن‌های محافظ را از فولیکول‌ها پاک می‌کنید. حفظ روغن‌های طبیعی در موهای شما کلیدی است برای درخشان و براق نگه داشتن آن‌ها. روغن‌هایی که پوست سر شما تولید می‌کند به جلوگیری از شکنندگی و خشکی موهایتان نیز کمک می‌کنند.

چرا باید از ماسک موی نرم کننده استفاده کنیم؟

رنگ‌های مو اساساً ترکیبی از مواد شیمیایی هستند که روی سر خود قرار می‌دهید (مثلاً آمونیاک و پراکسید). مواد شیمیایی نه تنها می‌توانند به موهای شما آسیب بزنند، بلکه می‌توانند تمام رطوبت موها را نیز از بین ببرند و تارهای خشک و شکننده را برای شما به ارمغان بیاورند. بنابراین استفاده از ماسک موی نرم‌کننده برای مراقبت از موهای رنگ شده ضروری است.

چرا باید از نور خورشید روی موهای رنگ شده خود جلوگیری کنیم؟

از اشعه ماوراء بنفش و نور بیش از حد خورشید روی موهای رنگ شده خود اجتناب کنید. اگر قرار است برای مدت طولانی زیر نور خورشید باشید، از کلاه یا پوشش سر دیگری استفاده کنید تا از آسیب اشعه خورشید به موهایتان جلوگیری شود. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث خشک شدن و شکستن مو و نشت رنگ از تارهای مو می‌شود.

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی