روش کراتینه مو مردانه
۱۹ شهریور ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه zohre.kh

کراتینه مو مردانه؛ آموزش روش‌های متداول + مزایا و معایب

1/5 - (1 امتیاز)

درمان‌های صاف‌کردن مو مانند استفاده از کراتین، دیگر فقط به زنان توصیه نمی‌شود. در واقع، درمان کراتینه مو مردانه در حال حاضر در بسیاری از سالن‌ها و مراکز زیبایی موجود است. آقایان، به‌خصوص آنهایی که عاشق مدل موی بلند هستند، برای براق‌تر، صاف‌تر و نرم‌تر‌کردن موهایشان به درمان کراتینه نیاز دارند. درمان‌های مو با استفاده از کراتینه مطمئناً می‌تواند از وز‌بودن موهای مجعد و نامنظم در بین مردان کاسته و آنها را زیباتر کند. درست مانند زنان، موهای مردانه نیز می‌توانند بر ظاهر آن‌ها تأثیر بگذارند. با داشتن موهای صاف و سالم که به راحتی می‌توان آنها را حالت داد، مطمئناً می‌توانید از دیدن خود در آینه بیشتر لذت ببرید! بنابراین اگر به دنبال خوش فرم‌کردن موهای خود هستید، با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی روش کراتینه مو مردانه بپردازیم.

آموزش روش کراتینه مو مردانه

خب، تاکنون در دیگر مطالبی که راجع به کراتینه در این وبسایت منتشر کردیم، به طور مفصل راجع به اینکه کراتین چیست، چگونه می‌توانیم آن را از غذا یا با مصرف مکمل‌ها به دست آوریم و چه تاثیراتی روی پوست و مو و ناخن می‌گذارد، صحبت کرده‌ایم.

درمان‌های مو با استفاده از کراتینه مطمئناً می‌تواند از وز‌بودن موهای مجعد و نامنظم در بین مردان کاسته و آنها را زیباتر کند.

در اینجا فقط به طور خلاصه یادآوری می‌کنیم که کراتین پروتئینی است که ساختار مو را می‌سازد و از آن در برابر آسیب و استرس محافظت می‌کند. درمان‌هایی که حاوی کراتین هستند می‌توانند فری مو و موخوره را صاف کرده و درخشندگی را تا 2 و نیم الی 6 ماه افزایش دهند.

درمان کراتینه روی موهای شسته و کاملا خشک شده اعمال می‌شود و قبل از سشوار کشیدن و صاف‌کردن موهای خود، نباید آن را آبکشی نمایید. پس از اعمال این درمان باید حداقل سه روز از شستشوی مجدد موهایتان خودداری کرده و در این مدت باید از بستن کش یا گیره مو خودداری کنید.

هنگامی که موهای خود را می‌شویید، این کار را فقط درصورت نیاز و فقط با شامپوی بدون سولفات (بدون نرم‌کننده) انجام دهید. به طور کلی رعایت 3 نکته‌ی زیر هنگام استفاده از روش کراتینه مو مردانه ضروری است:

  • برخلاف کراتینه‌ی موی بانوان، آقایان می‌توانند این درمان را یا در خانه توسط خودشان (احتمالا با کمک فرد دیگر) و یا در آرایشگاه انجام دهند، زیرا معمولا با توجه به پایین‌تر‌بودن حجم موی آقایان، امکان اینکه روش کراتینه مو مردانه را خودتان انجام دهید، وجود دارد. فقط اگر ماده‌ی کراتینه را خودتان خریداری می‌کنید، سعی کنید برندی را انتخاب نمایید که دارای فرمالدئید نباشد.
  • اگر می‌خواهید در خانه موهایتان را کراتینه کنید، قبل از اعمال کراتینه روی موهایتان و پس از شستن و خشک‌کردن آنها با شامپوی مخصوص شستشوی قبل از کراتینه که در فروشگاه‌های لوازم آرایشی موجود است (هنگام خرید ماده‌ی کراتینه باید کمی هم از این نوع شامپوها (شامپوی ضد پسماند) خریداری کنید و قبل از درمان، دو بار موهایتان را با آن بشویید)، از یک درمان کراتینه در خانه استفاده کنید و بگذارید تا زمانی که دستورالعمل نشان می‌دهد (معمولاً 20 تا 30 دقیقه)، مواد روی موهایتان بماند.
  • با حذف دوش و عدم بستن مو به مدت 3 روز پس از درمان، اثرات درمان خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

حال در ادامه این مطلب، مستقیم به اصل موضوع پرداخته و در ابتدا روش کراتینه مو مردانه را به صورت گام به گام آموزش می‌دهیم.

به پوستت جون تازه بده

طریقه استفاده از کراتینه مو مردانه

  • بین خانه یا آرایشگاه یکی را انتخاب کنید: اگر می‌خواهید روش کراتینه مو مردانه در آرایشگاه روی موهایتان اعمال شود، قطعا علاوه بر هزینه‌ی مواد، باید دستمزد زیادی را هم به آرایشگر بپردازید. با این حال، توصیه‌ی ما این است که این درمان را زیر دست یک آرایشگر با تجربه انجام دهید، زیرا اگر به درستی نتوانید مواد کراتینه را به ریشه و ساقه‌ی موهای خود برسانید و یا اتوی بعد از آن را به دقت انجام دهید، ممکن است نتایج مورد انتظارتان حاصل نشود. با این حال درمان‌های خانگی معمولا آسیب کمتری دارند و در عین حال کوتاه‌تر هستند. بنابراین در ادامه‌ی توضیح روش کراتینه مو مردانه فرض را بر این می‌گذاریم که شما شخصا در حال انجام این مراحل هستید. با این حال آرایشگران نیز دقیقا همین مراحل را دنبال می‌کنند:
  • فرآیند کراتینه مو را درک کنید: “کراتین” در واقع مو را صاف نمی‌کند، بلکه روی آن درمان انجام می‌دهد. در طول درمان، یک محصول صاف‌کننده مو با کراتین روی موهای شما اعمال می‌شود و از گرمای یک اتو برای مهر و موم‌کردن آن استفاده می‌شود. در واقع این ماده‌ی اضافی که در ماده‌ی کراتینه گنجانده می‌شود، باعث صاف‌تر‌شدن موهای شما خواهد شد.
  • از درمان‌های آزاد‌کننده فرمالدئید دوری کنید: برخی از درمان‌های کراتینه حاوی موادی هستند که فرمالدئید آزاد می‌کنند. فرمالدئید یک ماده شیمیایی است که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند سوزش چشم و بینی، واکنش‌های آلرژیک پوست، چشم‌ها و ریه‌ها شود و حتی می‌تواند باعث سرطان گردد. سایر درمان‌ها از جایگزین‌هایی برای فرمالدئید استفاده می‌کنند.
    اگر می‌خواهید مطمئن شوید درمانتان بدون فرمالدئید است، برچسب محصول را بررسی کنید یا از یک متخصص در این امر بپرسید. همچنین اگر ماده‌ی کراتینه را خودتان خریداری نکرده‌اید، می‌توانید قبل از اعمال درمان کراتینه برای خودتان، به آرایشگاه مورد نظرتان بروید و ببینید که در هنگام کراتینه‌کردن موی دیگران و در مرحله‌ی اتوکشی، چه میزان دود و بو سالن را فرا می‌گیرد. اگر در این هنگام چشمانتان سریعا شروع به سوختن کرد، یعنی در آن آرایشگاه احتمالا از موادی استفاده می‌شود که فرمالدئید فراوانی آزاد می‌کنند. بهتر است تا حد امکان از فرمالدئید دوری کنید! از آنجایی که فرمالدئید به مقدار زیاد در سالن‌ها و آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند برای کسانی که اغلب با آن کار می‌کنند هم خطرناک باشد.
    DMDM هیدانتوئین، گلیوکسال، ایمیدازولیدینیل اوره، دیازولیدینیل اوره، متیل گلیکول، پلی اکسی متیلن اوره، کواترنیوم-15 و سدیم هیدروکسی متیل گلیسینات، همگی مواد شیمیایی آزاد‌کننده فرمالدئید هستند که ممکن است در محصولات مراقبت از مو یافت شوند. با این حال درمان‌های بدون مواد شیمیایی سمی هم در نرم‌کردن الگوی موی فر موثر نیستند! پس همانطور که می‌بینید، روش کراتینه مو مردانه کاملا هم بی خطر نیست.
  • قبل از اعمال کراتین، موهای خود را با شامپوی anti-residue (ضد پسماند بشویید): شامپو را روی موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا کف کند. بگذارید سه تا پنج دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. یک بار دیگر شامپو را روی موهایتان بمالید و روند قبلی را طی کنید. مطمئن شوید آن را به طور کامل از روی موهای خود آبکشی کنید. از نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده نکنید. فقط موهایتان را تمیز بگذارید.
    شامپوی ضد پسماند برای از بین بردن رسوبات از موهای شما (مانند نرم‌کننده‌ها یا محصولات حالت دهنده) فرموله شده است. این کار موهای شما را برای جذب یکنواخت درمان کراتینه آماده می‌کند. شامپو anti-residue را گاهی اوقات “شامپو شفاف‌کننده” نیز می‌نامند.

بیشتر بخوانید: اصول مراقبت از پوست مردانه 

با این حال درمان‌های خانگی معمولا آسیب کمتری دارند و در عین حال کوتاه‌تر هستند.
  • موهایتان را تا زمانی که کاملا خشک شوند، سشوار کنید: هنگام سشوار کشیدن با حرارت متوسط، دست‌هایتان را بین موهایتان بکشید. مطمئن شوید موهای شما کاملاً خشک است، مگر اینکه دستورالعمل محصول شما خلاف آن را بیان کند. مثلا در درمان برزیلی نیاز است که موهایتان کمی مرطوب باشند (85-90٪ خشک)، در حالی که دیگر روش‌های کراتینه به موهای کاملاً خشک نیاز دارند. از آنجایی که اصطلاحات “برزیلی” و “کراتین” به درمان‌های مو مربوط می‌شوند، گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. مهم است که دستورالعمل‌های محصول خود را بررسی کنید.
  • موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید: با استفاده از برس یا شانه، قسمتی از وسط موها را جدا کنید. موهای خود را به چهار تا هشت قسمت تقسیم کنید (بسته به میزان موی شما). هر بخش را با یک کلیپس محکم ببندید تا در طول فرآیند ایمن بمانند.
  • تمام دستورالعمل‌های محصول را دقیقاً دنبال کنید: برند و نوع درمانی که انتخاب می‌کنید، باید دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد نحوه اعمال کراتینه درمانی به شما ارائه دهند. مطمئن شوید تمام دستورالعمل‌ها و اقدامات احتیاطی ایمنی را بخوانید و دنبال کنید. اگر دستورالعمل‌های محصول شما با این دستورالعمل‌ها متفاوت است، همیشه دستورالعمل‌های ارائه شده توسط سازنده محصول خود را دنبال کنید.
  • محصول را به طور یکنواخت روی موهای خود بمالید: دستکش و یک لباس کهنه که کثیف‌شدن آن برای شما خیلی مهم نیست را بپوشید. قسمتی از موهای خود را بردارید و محصول را روی آن بمالید. با مقدار کمی شروع کنید و تا زمانی که موها کاملا پوشانده شوند اما بیش از حد اشباع نشوند، کار را ادامه دهید. از یک شانه دندانه ظریف یا برس رنگ مو استفاده کنید تا محصول را در هر قسمت، از ریشه تا انتهای مو اعمال کنید. پس از اتمام هر بخش، کلیپس آن قسمت را جدا کنید.
  • اجازه دهید محصول به مدت سی تا چهل دقیقه (یا طبق دستورالعمل) روی موهایتان بماند: موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید. اجازه دهید تا زمانی که لازم است محصول روی موهای شما بماند. معمولا این مدت زمان حدود 40 دقیقه در نظر گرفته می‌شود. با این حال ممکن است دستورالعمل روی محصولی که خریده‌اید، مدت بیشتر یا کمتری را بطلبد.
فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
  • موهایتان را خشک کنید: کلاه و گیره مو را بردارید. موهایتان را آبکشی نکنید، مگر اینکه دستورالعمل به شما خلاف آن را توصیه کرده باشد. موهای خود را با سشوار خشک کنید. بسته به اینکه محصول شما کدام یک را توصیه می‌کند، از حالت گرم یا سرد سشوار استفاده کنید.
  • موهای خود را با اتو صاف کنید: اتو را روی دمای توصیه شده در دستورالعمل محصول برای نوع موی خاص خود تنظیم کنید. هنگامی که اتوی شما به دمای مناسب رسید، موهای خود را در قسمت‌های کوچک (حدود یک تا دو اینچ ضخامت) صاف کنید. ممکن است بخواهید قسمت‌هایی از موهای خود را از قبل یا پس از اتمام صاف‌کردن آنها کوتاه کنید.
    استفاده از اتوی صاف‌کنی که خیلی داغ است، ممکن است موهای شما را بسوزاند و باعث شکستگی آنها شود. در نظر داشته باشید این مرحله، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های روش کراتینه مو مردانه است باید به دقت آن را انجام دهید. اتوی صاف کن باعث مهر و موم‌شدن مواد صاف‌کننده‌ی درون محلول کراتینه روی موهای شما می‌شود و در واقع، صاف‌شدن موهای شما تا حد زیادی به این مرحله بستگی دارد.
  • حداقل سه روز موهای خود را نشویید: تا اینجا روش کراتینه مو مردانه به اتمام رسیده است، حال باید نحوه نگهداری از موهایتان را بدانید. شستن زود هنگام موهایتان، عمر درمان کراتینه شما را کوتاه می‌کند و تا 3 روز هیچ رطوبتی نباید روی موهایتان بنشیند. اگر بتوانید قبل از خیس‌کردن موهایتان یک هفته صبر کنید، حتی بهتر است! اگر حمام نکردن شما را آزار می‌دهد، از شامپوی خشک استفاده کنید.
  • حداقل تا 48 ساعت از کش مو استفاده نکنید: درصورت امکان موها را پشت گوش نگذارید. اگر می‌خواهید موهایتان را از صورتتان دور نگه دارید، از یک بند پارچه‌ای استفاده کنید. اگر موهایتان را با یک پارچه به صورت شل ببندید، ممکن است مشکلی برایتان ایجاد نکند.
  • از اعمال گرما و استفاده از برخی محصولات مو خودداری کنید: اگر از حالت دادن یا خشک‌کردن موهای خود با گرما اجتناب کنید، درمان کراتینه شما ممکن است طولانی‌تر بماند. موهای خود را به مقدار کم (درصورت نیاز) فقط با شامپو بشویید. از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید. برای طولانی‌تر‌کردن اثر درمان، بهتر است از تماس مو با آب دریا و استخر (آب کلردار) تا چند ماه خودداری کنید.
اگر از حالت دادن یا خشک‌کردن موهای خود با گرما اجتناب کنید، درمان کراتینه شما ممکن است طولانی‌تر بماند.

هزینه کراتینه مو مردان

استفاده از روش کراتینه مو مردانه با توجه به حجم موهای شما، محصولی که می‌خرید و آرایشگاهی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. مثلا در حال حاضر (تابستان 1401) قیمت محصولات کراتینه به صورت میلی‌لیتری از 2 تا 7 هزار تومان متغیر است.

محصولات ارزان قیمت‌تر معمولا خیلی برای استفاده مفید نیستند، اما اگر از یک فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی معتبر خرید کنید، می‌تواند یک ماده‌ی کراتینه‌ی خوب را با قیمت میلی‌لیتری 4 هزار تومان خریداری نمایید. حال سوال اینجاست که موی شما به چند میلی‌لیتر کراتینه نیاز دارد؟

پاسخ این سوال را یک آرایشگر خبره بهتر می‌تواند بیان کند، اما مثلا برای یک مدل موی پسرانه‌ی دور کوتاه (یعنی دور موها تراشیده شده و کراتینه نمی‌شود) که دم اسبی آن بیشتر از ده سانتی‌متر نباشد، حدود 30 میلی لیتر ماده‌ی کراتینه نیاز است. پس تا اینجا 120 هزار تومان کراتینه خریداری می‌کنید.

همانطور که گفتیم، برای شستشوی موهایتان قبل از استفاده از روش کراتینه مو مردانه هم نیاز به خریداری شامپوی مخصوص ضد پسماند دارید. برای دو بار شستشو، خرید حدود 30 هزار تومان از این شامپو کفایت می‌کند.

اگر بخواهید مواد گفته شده را خریداری کرده و برای اعمال درمان به آرایشگاه مراجعه کنید، باید دستمزد آرایشگر را هم بپردازید. این مورد کاملا به آرایشگر شما بستگی دارد، اما دستمزد کراتینه در سطح شهر تهران حداقل 150 هزار تومان می‌باشد. پس برای یک کراتینه‌ی خوب مردانه، حداقل 300 هزار تومان پول نیاز خواهید داشت!

برای شستشوی موهایتان قبل از استفاده از روش کراتینه مو مردانه هم نیاز به خریداری شامپوی مخصوص ضد پسماند دارید.

عوارض کراتینه‌کردن موها

برخی مردان پس از اولین شستشوی مو بعد از اعمال روش کراتینه مو مردانه که ممکن است حدود 72 ساعت باشد، از عوارض جانبی شکایت دارند. برخی از عوارضی این روش درمانی به شرح زیر است.

  • احتمال ابتلا به سرطان: تقریبا تمام درمان‌های معروف کراتینه شامل استفاده از فرمالدئید هستند و این ماده سرطان‌زا است. البته جزء اصلی که در این روش درمان مو وجود دارد، پروتئین کراتین است. اما بیشتر آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی از محصولات دارای فرمالدئید استفاده می‌کنند و با استفاده از فرمالدئید بخار تولید می‌شود. برخی از این بخارات از طریق پوست و تنفس وارد بدن ما می‌شوند. بنابراین، افراد ناآگاهانه با خطر ابتلا به سرطان به دلیل تماس با فرمالدئید مواجه می‌شوند. متاسفانه در بازار، کمتر محصولی وجود دارد که فرمالدئید نداشته باشد، اما با استفاده از آن محصولات نمی‌توان به نتایج دلخواه رسید. در واقع صاف‌شدن واقعی مو و از بین رفتن موخوره نتیجه‌ی اثر فرمالدئید روی موهایمان است که با استفاده از یک اتوی داغ اعمال می‌شود.
  • ریزش بیش از حد مو: بسیاری از مردان از ریزش موهای سر به دلیل انجام درمان کراتینه شکایت دارند. حتی اگر افراد از محصولات موی توصیه شده توسط آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی استفاده کنند، احساس می‌کنند که موهای زیادی را در هفته اول از دست داده‌اند. ریزش مو آنقدر محسوس است که بیماران پس از درمان از داشتن موهای کم پشت شکایت دارند. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از انجام هر گونه درمان مو مانند کراتینه، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. از آنجایی که مردان بیشتر از زنان مستعد ریزش مو هستند، درصورت داشتن حساسیت به مواد موجود در محصولات کراتینه، احتمال از دست دادن موهای زیادی در آنها وجود دارد.
  • بدتر‌شدن بافت مو: برخی مردان پس از استفاده از روش کراتینه مو مردانه ابتدا احساس خوشحالی می‌کنند، زیرا موهایشان صاف و پر از درخشندگی شده‌ است. اما پس از درمان در عرض چند هفته، بیماران از داشتن بافت ضعیف مو شکایت دارند. برخی مردان احساس می‌کنند موهایشان به هم ریخته، خشک شده و کمرنگ شده است. آنها همچنین شکایت دارند موهایشان بعد از شستن خیلی صاف می‌شوند، اما آرایشگرها به آنان گفته بودند که در یکی دو روز بعدی، موهای مجعد و موج داری خواهند داشت که بسیار طبیعی به نظر می‌رسد!
  • واکنش‌های آلرژیک: برخی افراد از بروز واکنش‌های آلرژیک در هنگام انجام درمان کراتینه شکایت دارند. علائم اصلی شامل بثورات و خارش پوست است. بنابراین برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، همیشه بهتر است قبل از اعمال این درمان‌ها با متخصص پوست مشورت کنید. ضمنا با یک آرایشگر باتجربه صحبت کنید که بتواند تشخیص دهد کدام محصول مناسب موهای شما است.

بیشتر بخوانید: پاکسازی صورت مردانه؛ 

این روش اگرچه در مجموع کم خطر است، اما ممکن است عوارضی هم برایتان داشته باشد که از نظر ظاهری، ریزش مو بدترین آنهاست!

به پایان مطلب بررسی روش کراتینه مو مردانه می‌رسیم. امروزه علاوه بر بانوان، بسیاری از مردان هم روش کراتینه مو را برای صاف و درخشنده‌کردن موهای خود امتحان می‌کنند. این روش اگرچه در مجموع کم خطر است، اما ممکن است عوارضی هم برایتان داشته باشد که از نظر ظاهری، ریزش مو بدترین آنهاست!

همچنین برخی مردان شکایت دارند با کراتینه‌کردن اثر خاصی را روی موهای خود مشاهده نکرده‌اند. بنابراین انتخاب محصول کراتینه مناسب و آرایشگر خبره را برای تاثیرگذاری بیشتر و پذیرش عوارض کمتر جدی بگیرید! همچنین اگر مراقبت‌های پس از درمان را به خوبی رعایت کنید، می‌توانید تا 6 ماه از موهای نرم و لطیف خود لذت ببرید!

منبع +++++

کراتینه خانم ها با اقایان چه تفاوتی دارد؟

برخلاف کراتینه‌ی موی بانوان، آقایان می‌توانند این درمان را یا در خانه توسط خودشان (احتمالا با کمک فرد دیگر) و یا در آرایشگاه انجام دهند، زیرا معمولا با توجه به پایین‌تر‌بودن حجم موی آقایان، امکان اینکه روش کراتینه مو مردانه را خودتان انجام دهید، وجود دارد. فقط اگر ماده‌ی کراتینه را خودتان خریداری می‌کنید، سعی کنید برندی را انتخاب نمایید که دارای فرمالدئید نباشد.

هزینه کراتینه مو مردان چقدر است؟

استفاده از روش کراتینه مو مردانه با توجه به حجم موهای شما، محصولی که می‌خرید و آرایشگاهی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. مثلا در حال حاضر (تابستان 1401) قیمت محصولات کراتینه به صورت میلی‌لیتری از 2 تا 7 هزار تومان متغیر است

آیا ریزش بیش از حد مو از عوارض کراتینه است؟

بسیاری از مردان از ریزش موهای سر به دلیل انجام درمان کراتینه شکایت دارند. حتی اگر افراد از محصولات موی توصیه شده توسط آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی استفاده کنند، احساس می‌کنند که موهای زیادی را در هفته اول از دست داده‌اند. ریزش مو آنقدر محسوس است که بیماران پس از درمان از داشتن موهای کم پشت شکایت دارند.

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

9 دیدگاه برای کراتینه مو مردانه؛ آموزش روش‌های متداول + مزایا و معایب

میخوام بدونم بهترین روش کراتین مو مردانه ب چه روشی هستش مراحل قبل کراتینه مو و بعدش و مراحل موندگاری بالای محصول بدون عوارض خطرناک با تشکر

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی