پی آر پی زیر چشم
۶ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

پی آر پی زیر چشم؛ مزایا و دردسرهای تزریق PRP برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم

به این مطلب امتیاز دهید

در دهه گذشته، پی آر پی زیر چشم یا همان پلاسمای غنی‌از پلاکت، توجه بیمارانی را به خود جلب کرده است که به‌دنبال درمان موثری برای حل مشکلات پوست اطرف چشم خود هستند. این روش درمانی نیازی‌به مداخلات جراحی ندارد. شما می‌توانید به‌راحتی و طی چند جلسه، شاهد رفع مشکلاتی ازجمله تیرگی، چروک، افتادگی و پف اطراف چشم خود باشید. درصورتی که قصد دارید از این روش درمان ایمن و موثر استفاده کنید، بهتر است به‌خوبی با آن آشنا شوید. در این مطلب به معرفی کامل PRP زیر چشم، کاربرد و مزایای آن و روش‌های مراقبتی پس از درمان پی آر پی می‌پردازیم.

پی آر پی چیست؟

PRP درواقع مخفف Platelet-Rich Plasma است. تزریق پی آر پی نوعی درمان جوانسازی صورت است که برای کمک‌به بهبود ظاهر پوست استفاده می‌شود.

شما می‌توانید به‌راحتی و طی چند جلسه، شاهد رفع مشکلاتی ازجمله تیرگی، چروک، افتادگی و پف اطراف چشم خود باشید.

این روش درمانی شامل گرفتن نمونه خون از اهداکننده، حاوی گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌هایی است که فاکتورهای رشد را آزاد می‌کنند. این فاکتورهای رشد وقتی به پوست صورت تزریق می‌شوند، تولید کلاژن را تحریک کرده و اثرات ضدپیری و جوانسازی روی ظاهر صورت ایجاد می‌کنند.

روش درمانی پی آر پی کاملاً طبیعی بوده و از بدن شما مشتق شده است (اتولوگ درنظر گرفته می‌شود). این یک روش ایمن، برای جوان‌سازی مفاصل بدن، رشد مجدد مو، کمک‌به بی‌اختیاری ادرار در زنان و اختلال نعوظ و بیماری پیرونی در مردان نیز استفاده می‌شود.

پی آر پی برای کسانی که به‌دنبال درمان‌های ضد پیری هستند و مشکل آن‌ها به‌گونه‌ای است که نیازی به درمان‌های پوستی گسترده یا روش‌های جراحی پلاستیک گران‌قیمت ندارند، گزینه عالی محسوب می‌شود. پی آر پی زیر چشم ازجمله درمان‌هایی است که برای رفع تیرگی، پف‌وچروک زیرچشم نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویتامین E برای پوست دور چشم؛

به پوستت جون تازه بده

تزریق پی آر پی

در تزریق پی آر پی برای درمان مشکلات پوستی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا از بیمار نمونه خون گرفته می‌شود. گرفتن خون از بیمار به پزشک کمک می‌کند تا پلاسمای غنی از پلاکت را با استفاده از یک سانتریفیوژ از خون خود بیمار استخراج کرده و برای درمان از آن استفاده کند.
  • هنگامی که PRP به‌اندازه کافی برداشت شد، درجایی که نیاز است دوباره تزریق می‌شود.
  • برای درمان پی آر پی زیر چشم، پلاسمای غنی‌از پلاکت با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف به پوست تزریق می‌شود. برای به‌حداقل رساندن درد ناشی از تزریق از سوزن‌های کوچک استفاده می‌شود.
  • این درمان تزریقی را می‌توان با سایر روش‌های جوانسازی تحریک‌کننده مانند میکرونیدلینگ یا لایه‌برداری با لیزر ترکیب کرد تا نتایج عالی برای درمان خطوط ریز، چین‌وچروک و حتی اسکار آکنه به دست آورد.
  • توجه داشته باشید تزریق PRP زیر چشم، فقط باید توسط پزشکان و متخصصانی انجام شود که برای کاهش خطر عوارض ناشی‌از تزریق آموزش دیده‌اند.
  • زمان موردنیاز برای درمان زیر چشم PRP تقریباً 30 دقیقه از آماده‌سازی صورت تا پایان درمان بیمار است.
تزریق پی آر پی زیر چشم برای بیمارانی که علائم پیری دارند، مانند خطوط ریز، چین‌وچروک یا پف در زیر چشم بسیار مناسب است.

PRP زیر چشم برای چه کسانی مناسب است؟

تزریق پی آر پی زیر چشم برای بیمارانی که علائم پیری دارند، مانند خطوط ریز، چین‌وچروک یا پف در زیر چشم بسیار مناسب است. این روش درمانی برای بیماران مبتلا‌به آکنه فعال، روزاسه، لوپوس یا سایر بیماری‌های خودایمنی توصیه نمی‌شود. پلاسمای غنی‌از پلاکت، برای بیمارانی که سابقه اختلالات خونریزی دارند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، مناسب نیست؛

زیرا PRP زیر چشم برای دستیابی‌به نتایج درمانی موثر و مطلوب به خون بیمار نیاز دارد. درحالی‌که از تزریق PRP درسراسر بدن برای کاهش ظاهر پیری با تحریک تولید کلاژن به روش‌های جدید استفاده می‌شود، اما این روش در رفع مشکلات و مسائل مربوط‌به زیر چشم بسیار مؤثر هستند.

فرآیند اثرگذاری پی آر پی

نکته مهم و قابل توجه در درمان مشکلات پوستی با روش PRP این است که پلاکت‌های خون شما دارای خواص بازسازی و شفابخش هستند. به این صورت که پلاسما بدن شما را تحریک می‌کند تا کلاژن بیشتری تولید کند و همچنین دارای خواص ضدالتهابی است. در مورد حلقه‌های زیر چشم، این باور وجود دارد که پلاسمای غنی‌از پلاکت باعث می‌شود ناحیه زیر چشم شما کلاژن و رگ‌های خونی بیشتری ایجاد کرده و پوست را در این قسمت ضخیم ‌کند.

به این شکل، نه تنها پوست جدیدی با ساختار سالم‌تری دارید، بلکه گوشت بیشتری بین رگ‌های خونی زیر چشم و پوست صورت شما وجود خواهد داشت. هر دوی این موارد باعث کاهش ظاهر حلقه‌های زیر چشم می‌شود. نتایج موثر روش درمان پی آر پی زیر چشم بارها در مطالعات مختلف ثابت شده است؛ تا جایی که براساس یک بررسی در سال 2021 در مورد درمان PRP زیر چشم، شاهد پذیرش این روش درمانی جدید درسراسر جهان بوده‌ایم.

نتایج موثر روش درمان پی آر پی زیر چشم بارها در مطالعات مختلف ثابت شده است؛

 از آنجایی که پی آر پی زیر چشم از خون شما تشکیل شده و نه چیزی خارجی، ریسک فاکتور تزریق آن به صورت شما ممکن است به‌میزان قابل توجهی کمتر از فیلرها باشد که قبلا جزو درمان‌های استاندارد بودند. برای حلقه‌های زیر چشم در بدترین حالت، فیلرهای نادرست در ناحیه چشم شما می‌توانند باعث کوری شوند.

البته باید بدانید کوری ناشی‌از فیلر شایع نیست، اما حداقل صدها بار اتفاق افتاده است. به‌طور معمول پس از چهار جلسه PRPزیر چشم به روش مطلوب، می‌توانید شاهد اثرات آن به مدت دو سال باشید. در صورتی که این روش درمانی را سالی یک‌بار انجام دهید، برای حفظ اثرات موثر آن به‌طور نامحدود و طولانی‌مدت اقدام کرده‌اید.

نتایج پی آر پی زیر چشم

 درحالی‌که یک ماه طول می‌کشد تا PRP زیر چشم اثرات اولیه خود را نشان دهد و همچنین سه تا چهار جلسه برای رسیدن‌به اثر کامل آن زمان لازم است، ممکن است نتایج فوری را مشاهده کنید که کاملاً شگفت‌انگیز است. شما می‌توانید بعد از درمان پی آر پی زیر چشم، شاهد این موارد باشید:

  • ازبین‌رفتن حلقه‌های زیرچشم
  • مشاهده اثرات روشن‌کننده پوست
  • کم‌رنگ شدن تدریجی تیرگی زیر چشم

مزایای PRP زیر چشم

تزریق پی آر پی در ناحیه زیر چشم یک درمان عالی برای رفع خطوط ریز و چین‌وچروک موجود در این ناحیه و کمک‌به جوانسازی بهینه آن است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پی آر پی حاوی فاکتورهای رشدی است که تولید کلاژن را هنگام تزریق‌به پوست تحریک می‌کند. با تحریک تولید کلاژن جدید، پلاسمای غنی‌از پلاکت به سفت‌شدن پوست افتاده اطراف چشم کمک کرده تا ظاهر چین‌وچروک‌هایی مانند پنجه کلاغی را کاهش دهد.

ازجمله مزایای پی آر پی زیر چشم این است که کیسه‌های موجود در زیرچشم را نیز از بین می‌برد. همچنین این روش درمانی یک راه عالی برای درمان سیاهی دور چشم است، زیرا باعث افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود. پف و تغییر رنگ اطراف چشم نیز با این درمان کاهش می‌یابد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های PRPزیر چشم، اثرات بلندمدت آن است. درحالی‌که نتایج سایر درمان‌ها دائمی نیستند، اما این تزریق‌ها می‌توانند به بیمارانی که به‌دنبال گزینه‌های درمانی طولانی‌مدت‌تری برای داشتن ظاهری جوان و شاداب هستند، کمک کند.

با تحریک تولید کلاژن جدید، پلاسمای غنی‌از پلاکت به سفت‌شدن پوست افتاده اطراف چشم کمک کرده تا ظاهر چین‌وچروک‌هایی مانند پنجه کلاغی را کاهش دهد.

عوارض پی آر پی زیر چشم

در روش درمانی پی آر پی برای کاهش مشکلات مربوط‌ به زیر چشم، بیماران معمولاً هیچ زمان استراحتی برای بهبودی نیاز نداشته و حداقل عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد. برخی از بیماران ممکن است پس از تزریق پلاسمای غنی‌از پلاکت به پوست، احساس سوزن‌سوزن‌شدن خفیفی را تجربه کنند، اما این احساس به‌سرعت و به‌صورت خودبه‌خود برطرف شده و برای اکثر افراد ناراحتی زیادی ایجاد نمی‌کند.

پس از پی آر پی زیر چشم، بیشتر افراد می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را در روز بعد از درمان انجام دهند. سایر عوارض جانبی که ممکن است پس از درمان شاهد آن باشید، عبارتند از:

  • کبودی در محل تزریق
  • تورم جزئی
  • خارش و سوزش خفیف
میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

از آنجایی که در تزریق پلاسمای غنی‌از پلاکت، از پلاسمای خون خود بیمار استفاده می‌شود، ترکیبات تزریقی، غیرسمی و طبیعی است و خطر واکنش‌های آلرژیک ندارد. هنگامی‌که این روش درمانی به‌درستی توسط یک متخصص آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود، بیماران می‌توانند کمترین میزان عوارض پی آر پی زیر چشم را تجربه کنند.

کاربرد پی آر پی در درمان تیرگی، گودی، پف و چروک اطراف چشم

همان‌طور که می‌دانید تزریق پی آر پی زیر چشم معمولاً برای درمان چین‌وچروک دور چشم، سیاهی دور چشم و پف صورت استفاده می‌شود. شما قبل از اقدام برای درمان، بهتر است برای تعیین بهترین و موثرترین درمان، با پزشک متخصص مشورت کنید. طی یک جلسه مشاوره اولیه، ارائه‌دهنده درمان، سلامت پوست، مشکلات و اهداف منحصربه فرد بیمار را تعیین می‌کند تا مشخص کند که آیا بیمار نتایج مطلوب را از این روش درمانی خواهد دید یا خیر.

قبل از هرگونه اقدام درمانی برای پی آر پی، باید بدانید تزریق پلاسمای غنی‌از پلاکت به‌گونه‌ای طراحی نشده که نتایجی مشابه روش‌های جراحی مانند لیفت را به‌همراه داشته باشد. پس بهتر است قبل از درمان، با تفاوت‌ها و کارایی روش‌های مختلف درمانی برای رفع مشکلات موجود در ناحیه اطراف چشم خود به‌خوبی آشنا شوید.

شما قبل از اقدام برای درمان، بهتر است برای تعیین بهترین و موثرترین درمان، با پزشک متخصص مشورت کنید.

ماندگاری PRP زیر چشم

اگرچه درمان‌های پی آر پی زیر چشم بیشتر از سایر روش‌های تزریقی موجود دوام می‌آورند، اما ضروری است بیماران بدانند که این یک روش درمانی دائمی نیست. برای بسیاری از بیماران، تزریق PRP بسته‌به شرایط پوستی فعلی، شدت مشکل و سن بیمار، ظاهر زیر چشم فرد را بین یک تا دو سال بهبود می‌بخشد.

با تزریق پلاسمای غنی‌از پلاکت برای درمان زیر چشم، بیماران پس از اولین درمان متوجه نتایج خواهند شد. بااین‌حال، توصیه می‌شود سه جلسه درمان را با فاصله تقریباً چهار هفته درنظر بگیرید و سپس هر شش ماه یک‌بار تزریق نگهدارنده را انجام دهید. در صورتی که این روال درمانی را رعایت کنید، شاهد ماندگاری PRP زیر چشم، در مدت زمان طولانی خواهید بود.

 PRP همراه با تزریق چربی

پیوند چربی، شامل هدف قراردادن ناحیه‌ای از بدن است که در آن چربی اضافی دارید. در این روش، چربی از طریق لیپوساکشن برداشته و خالص شده و به ناحیه موردنظر تزریق می‌شود. این روش را می‌توان با تزریق PRP ترکیب کرد. تزریق پی آر پی نیز براساس ماده‌ای است که از بدن شما گرفته شده است.

پی آر پی که به‌عنوان پلاسمای غنی‌از پلاکت شناخته می‌شود، هنگام گرفتن نمونه خون از سایر قسمت‌های خون شما جدا می‌شود و سپس به ناحیه‌ای که انتقال چربی داشته‌اید، تزریق می‌شود.

این‌کار به حفظ سلامت سلو‌ل‌های چربی شما پس از اتمام انتقال کمک می‌کند. پی آر پی زیر چشم، خط دفاعی طبیعی بدن شماست که آسیب را درسراسر بدن ترمیم می‌کند. توصیه می‌شود پی آر پی را به روش انتقال چربی خود اضافه کنید تا از خواص درمانی آن بهره‌مند شوید.

پی آر پی که به‌عنوان پلاسمای غنی‌از پلاکت شناخته می‌شود، هنگام گرفتن نمونه خون از سایر قسمت‌های خون شما جدا می‌شود

بیشتر بخوانید: بوتاکس دور چشم؛ 

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا باید پیوند چربی را با پی آر پی ترکیب کنیم؟ باید بدانید زمانی که تحت درمان انتقال چربی قرار می‌گیرید، همیشه این احتمال وجود دارد که مقداری از چربی را از دست بدهید. افزودن پی آر پی به روش پیوند چربی به شما کمک می‌کند نتایج چشم‌گیرتری را تجربه کنید. ازجمله مهم‌ترین این نتایج شامل موارد زیر است:

  • برای بهبود ظاهر و ویژگی‌های خود، از قدرت بدن خود بهره خواهید برد.
  • هیچ چیز مصنوعی وارد سیستم بدن شما نخواهد شد.
  • شما چربی را در جایی که نمی‌خواهید از بین خواهید برد.
  • قسمت دیگری از بدن از انتقال چربی سود می‌برد .
  • پی آر پی در خون شما قدرتمند است. هنگامی که تزریق غلیظ پلاسمای غنی‌از پلاکت پس از انتقال چربی به پوست شما انجام می‌شود، از نتایج آن لذت خواهید برد.
باید بدانید زمانی که تحت درمان انتقال چربی قرار می‌گیرید، همیشه این احتمال وجود دارد که مقداری از چربی را از دست بدهید.

مراقبت‌های بعد از انجام پی آر پی زیر چشم

همان‌طور که اشاره شد، پی آر پی یک روش درمانی ایمن و موثر است که کمترین عوارض را به‌همراه دارد. بعد از اتمام جلسه درمانی تا رفع علائم ناشی‌از درمان، باید یک‌سری مراقبت‌ها و دستورالعمل‌ها را برای رسیدن‌به نتایج مطلوب رعایت کنید. پزشک شما بعد از جلسه درمانی، توصیه‌های لازم را برای به‌حداقل رساندن عوارض ناشی‌از تزریق به شما ارائه می‌دهد. برخی از مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از انجام پی آر پی زیر چشم، عبارت است از:

  • تا 24 ساعت بعد از درمان، از لمس محل تزریق خودداری کنید.
  • از مصرف آسپرین برای تسکین درد خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجربه تشدید عوارضی مانند کبودی شود.
  • از نوشیدن الکل، لایه‌برداری و ماساژ تا حدود 72 ساعت پس از انجام عمل خودداری کنید.
  • قراردادن یخ در ناحیه تزریق، خوابیدن به‌صورت صاف و نگه‌داشتن سر به سمت بالا نیز ازجمله مواردی است که به کاهش تورم کمک می‌کند.

شما ممکن است درگیر برخی مشکلات پوستی در ناحیه اطراف و زیر چشم خود باشید. تیرگی، افتادگی، گودی، چروک و پف زیر چشم، ازجمله رایج‌ترین مشکلات در این ناحیه از صورت است. برای درمان این موارد، ممکن است روش‌های درمانی مختلفی به شما ارائه شود.

پی آر پی زیر چشم ازجمله ایمن‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی برای رفع بیماری‌های اطراف چشم محسوب می‌شود. شما می‌توانید از این روش برای ایجاد ظاهری زیبا و جوان در طولانی‌مدت بهره ببرید. توصیه می‌شود برای کاهش عوارض ناشی‌از تزریق پی آر پی، حتما نکات مراقبتی ارائه شده توسط پزشک را رعایت کنید.

منبع +++

پی آر پی چیست؟

PRP درواقع مخفف Platelet-Rich Plasma تزریق پی آر پی نوعی درمان جوانسازی صورت است که برای کمک‌به بهبود ظاهر پوست استفاده می‌شود.

PRP زیر چشم برای چه کسانی مناسب است؟

تزریق پی آر پی زیر چشم برای بیمارانی که علائم پیری دارند، مانند خطوط ریز، چین‌وچروک یا پف در زیر چشم بسیار مناسب است. این روش درمانی برای بیماران مبتلا‌به آکنه فعال، روزاسه، لوپوس یا سایر بیماری‌های خودایمنی توصیه نمی‌شود. پلاسمای غنی‌از پلاکت، برای بیمارانی که سابقه اختلالات خونریزی دارند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، مناسب نیست؛

مزایای PRP زیر چشم چیست؟

تزریق پی آر پی در ناحیه زیر چشم یک درمان عالی برای رفع خطوط ریز و چین‌وچروک موجود در این ناحیه و کمک‌به جوانسازی بهینه آن است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پی آر پی حاوی فاکتورهای رشدی است که تولید کلاژن را هنگام تزریق‌به پوست تحریک می‌کند. با تحریک تولید کلاژن جدید، پلاسمای غنی‌از پلاکت به سفت‌شدن پوست افتاده اطراف چشم کمک کرده تا ظاهر چین‌وچروک‌هایی مانند پنجه کلاغی را کاهش دهد

۶ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی