جوش بدن کودکان
۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

جوش بدن کودکان؛ راش پوستی در کودکان و نوزدان را بشناسید!

2.5/5 - (2 امتیاز)

بروز جوش در بدن کودکان، مشکلی است که در آن نواحی قرمز، متورم و همراه با خارش خواهد بود و عمدتا روی پوست ظاهر می‌شود. علل این جوش‌ها، عبارتند از غذا، داروها و سایر محرک‌ها محیطی و عوامل بیرونی. بیشتر کارشناسان حوزه سلامتی پوست، درمان انواع جوش بدن کودکان را در مصرف برخی داروهای ضدحساسیت و تزریق اپی‌نفرین می‌دانند. هر چند در قدم اول، افراد باید در خصوص عواملی که ممکن است در صورت تماس یا مصرف بعد از آن دچار جوش ‌شوند، اطلاعاتی داشته باشند. جوش بدن کودکان، یکی از شایع‌ترین معضلات و مشکلات پوستی است که می‌تواند با توجه به شرایط سنی آن‌ها شدت متفاوتی داشته ‌باشد. در این مطلب ضمن بررسی جوش، علل بروز آن در کودکان، علائم و نحوه‌ی درمان آن، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

آکنه یا جوش چیست؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که باعث بروز لکه‌ها، جوش‌ها و گاهی اوقات ضایعات عمیق‌تر به نام ندول می‌شود. آکنه معمولا در نوجوانان بیشتر بروز می‌کند. با این‌حال، بزرگسالان در 20 سالگی و حتی تا 40 سالگی ممکن است دچار آکنه شوند. جوش معمولاً پس از چندین سال از بین می‌رود، اما برای برخی افراد ممکن است مدت طولانی‌تری باقی بماند.

. جوش بدن کودکان، یکی از شایع‌ترین معضلات و مشکلات پوستی است که می‌تواند با توجه به شرایط سنی آن‌ها شدت متفاوتی داشته ‌باشد.

بسته به شدت آکنه، ممکن است برای خلاص شدن از شر آن به درمان خاصی با کرم یا دارو نیاز باشد. آکنه‌های شدید می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده باشند و بر اعتماد به نفس و تصویر فرد تأثیر بگذارند و جوش‌های درمان‌نشده یا پیچیده می‌توانند زخم‌های مادام‌العمر بر جای بگذارند.

به پوستت جون تازه بده

علائم جوش چیست؟

آکنه می‌تواند شامل تحت تاثیر قرار گرفتن پوست، توسط مقادیر زیادی از موارد زیر باشد:

  • جوش‌های سر سیاه (لکه‌های سیاه کوچک)
  • سرسفید (لکه‌های سفید کوچک)
  • جوش‌ها (لکه‌های قرمز ملتهب که گاهی مرکز زرد رنگی از چرک دارند)
  • ندول‌ها (برجستگی‌های زیر پوست که می‌تواند دردناک باشد).

علت ایجاد جوش بدن کودکان چیست؟

جوش یک اختلال در فولیکول‌های مو و غدد چربی سطح پوست است. فولیکول‌های مو نواحی اطراف پایه یا ریشه هر مو هستند. غدد سباسه غدد ریز هستند که چربی (سبوم) را در فولیکول‌های مو آزاد می‌کنند. سبوم سبب رطوبت پوست و مو می‌شود. جوش در کودکان بسیار شایع است.

اکثر کودکان و بزرگسالان جوان بین 11 تا 30 سال ممکن است در معرض این جوش‌ها قرار گیرند. آکنه یا جوش اغلب در دوران بلوغ شروع می‌شود. اما ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. انواع مختلفی از آکنه وجود دارد که نوزادان، کودکان کوچک‌تر و بزرگسالان را درگیر می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد آکنه ۲5٪ نوزادان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آکنه نوزادی به صورت کومدون (جوش‌های سر سفید و جوش‌های سرسیاه) است که از پوست سر، قسمت فوقانی قفسه سینه و کمر انتشار می‌یابد و ضایعات التهابی (پاپول و جوش‌های اریتماتو) روی گونه‌ها، چانه و پیشانی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اگزما در کودکان؛

جوش یک اختلال در فولیکول‌های مو و غدد چربی سطح پوست است.

آکنه ممکن است زمانی ایجاد شود که منافذ پوست با سلول‌های مرده و چربی مسدود شود. باکتری‌هایی که به طور معمول روی پوست هستند نیز ممکن است وارد منافذ مسدود شده شوند. آکنه انواع مختلفی دارد. یک نوع آن کومدون است. در واقع آن‌ها جوش‌های سرسفید بسته یا جوش‌های سر سیاه باز هستند که اغلب ملتهب، متورم یا عفونی نیستند.

5 روش‌ درمانی موثر جوش بدن کودکان

طبیعی است اگر تعداد زیادی جوش در بدن کودکان می‌بینید، باید احساس نگرانی کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که آکنه و جوش در برخی کودکان نیاز به مراقبت اضطراری دارد. حساسیت به رژیم‌های غذایی خاص، می‌تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند که در صورت عدم توجه به آن امکان دارد کشنده باشد.

علائمی مانند، تنگی تنفس، سرگیجه و غش، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، اسهال، ضربان قلب سریع، گرفتگی گلو و صدای خشن، می‌تواند زمینه‌ی ایجاد آنافیلاکسی باشد. پس بهتر است برای جلوگیری از شدت جوش بدن کودکان، راه‌های مقابله و درمان آن را با هم بررسی کنیم.

مصرف داروهای ضدحساسیت

بسیاری از پزشکان و متخصصان حوزه سلامت پوست و مو برای کمک به رفع خارش و تسکین محل جوش، استفاده از برخی داروهای ضدحساسیت را توصیه می‌کنند. البته این داروها عمدتا برای درمان کودکان مناسب نبوده و گاهی ممکن است خطرناک باشد.

به همین علت است که حتما والدین باید قبل از استفاده از این نوع داروها به پزشک مراجعه کنند و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند. توجه داشته باشید آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند برخی از کودکان را خواب آلود و برخی دیگر را بیش فعال کنند.

اگر عوارض جانبی دارو بیش از حد شدید است، حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم داروی دیگری را تجویز کند. عموما پزشکان متخصص برای درمان جوش بدن کودکان، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها را توصیه نمی‌کنند.

به همین علت است که حتما والدین باید قبل از استفاده از این نوع داروها به پزشک مراجعه کنند و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند

ترکیبات بلغور جو

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند، کودک خود را به مدت محدود 10 الی 15 دقیقه در آب ولرم و ترکیبات حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی حمام کنید، زیر خارش و تورم محل جوش را بیشتر تسکین می‌دهد. با این‌حال، از حمام‌ کردن در ترکیبات حاوی لوسیون‌های‌ معطر شیمیایی خودداری کنید. پس از حمام کردن، پوست کودک خود را با کرم یا لوسیون ملایم مرطوب کنید. همچنین برخی از متخصصان، مصرف بلغور جو را یکی از راه‌های درمان سریع‌تر جوش بدن کودکان می‌دانند.

استفاده از لباس‌های مناسب

در بسیاری از موراد مشاهده شده‌ که استفاده از لباس‌های تنگ که به پوست بدن چسبیده، سبب بروز آکنه در بدن کودکان می‌شود. از طرفی امکان دارد پوست کودک شما به برخی از الیاف‌های موجود در این لباس‌ها حساسیت داشته ‌باشد. اولین قدم‌ برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی، قطعا استفاده از لباس‌های مناسب و نسبتا گشاد است تا علاوه‌بر راحتی کودک از بروز جوش جلوگیری شود.

دوش آب خنک و کیسه یخ

این روش از قدیم نیز رایج بوده ‌است. استفاده از یخ روی قسمت‌های متورم و قرمز سطح پوست، یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های جلوگیری از بزرگ شدن جوش در بدن است. همچنین هنگام بروز آکنه در بدن به منظور کاهش خارش، قرمزی و تورم ناشی از آن، می‌توانید به مدت کوتاه از دوش آب سرد استفاده کنید.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

درمان‌های خانگی فوق‌العاده جوش بدن کودکان

آکنه یک مشکل پوستی است که به صورت جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش ظاهر می‌شود. اغلب صورت، گردن و قسمت بالایی بدن را درگیر می‌کند. آکنه زمانی رخ می‌دهد چربی و سلول‌های مرده پوست منافذ پوست را مسدود کنند. آکنه معمولا در دوران نوجوانی شروع می‌شود و اغلب تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.

پاکسازی ملایم روزانه، اکثر آکنه‌های خفیف را کنترل می‌کند. اگر درمان خانگی مؤثر نباشد، پزشک ممکن است کرم، آنتی بیوتیک یا داروی قوی‌تری به نام ایزوترتینوئین تجویز کند. گاهی اوقات قرص‌های ضدبارداری به دختران نوجوانی که ماهانه آکنه آنها شدت می‌یابد، کمک می‌کند. حال بیایید با هم چند روش و راه درمان خانگی برای از بین بردن جوش بدن کودکان را بررسی کنیم.

آکنه یک مشکل پوستی است که به صورت جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش ظاهر می‌شود

شستشوی مداوم صورت

از کودک خود بخواهید روزی 1 یا 2 بار صورت خود را به آرامی با آب گرم (نه داغ) و صابون ملایم یا پاک‌کننده خوب بشوید.

استفاده از داروهای مناسب

از کودک خود بخواهید از لوسیون یا ژل بدون نسخه حاوی بنزوئیل پراکسید استفاده کند. بنزوئیل پراکسید در برابر آکنه خوب عمل می‌کند، اما ممکن است کودک شما تا 2 ماه قبل از شروع بهبود آکنه از آن استفاده کند.

استفاده از لوسیون و ژل درمانی

از کودکتان بخواهید کرم، لوسیون یا ژل آکنه را در همه جاهایی که جوش سرسیاه یا سرسفید وجود دارد، استفاده کند. حتما قبل از استفاده، دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید. اگر پوست کودک شما بیش‌ازحد خشک و پوسته پوسته یا قرمز و دردناک شد، مقدار آن را کاهش دهید. برای بهترین نتایج، مطمئن شوید کودک شما داروها را طبق دستور مصرف می‌کند و دوز را فراموش نمی‌کند.

عدم دستکاری جوش

اجازه ندهید کودکتان جوش‌ها و جوش‌های سرسیاه را فشار دهد یا بچیند. این می‌تواند باعث عفونت و زخم شود.

استفاده اصولی از لوازم آرایشی مناسب

مطمئن شوید کودک شما فقط از لوازم آرایش بدون روغن، ضد آفتاب و سایر محصولات مراقبت از پوست باکیفیت مطلوب استفاده می‌کند که منافذ پوست را مسدود نمی‌کند.

راه‌های پیشگیری از جوش در کودکان چیست؟

شما باید کودک خود را از افراد مبتلا به راش‌های پوستی واگیردار دور کنید. همچنین به‌دلیل حساس بودن پوست کودک، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار نیز هنگام بیرون رفتن یا بازی کردن موثر خواهد بود. اگر حشرات کودک را نیش می‌زنند، والدین باید هنگام بیرون رفتن وی از مواد دافع حشرات استفاده کنند.

برای درماتیت آلرژیک یا درماتیت تماسی تحریک کننده، سعی کنید از مصرف مواد تحریک کننده پرهیز کنید. در صورت اگزما باید از صابون‌های تند که ممکن است باعث خشکی پوست شوند، پرهیز کرد.

همچنین سعی کنید پوست کودک خود را با کرم یا پماد مرطوب کنید. دوش‌های آب سرد کوتاه مدت نیز موثر هستند، زیرا حمام آب داغ می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست گردد. هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری شود.

عوارض جوش بدن کودکان چیست؟

در حالت عمومی آکنه بدن کودکان منجر به عوارض جانبی خاص نمی‌شوند و نیازی به درمان پزشکی و دارویی خاصی ندارند. اما اگر یک جوش تحت فشار قرار گرفته یا باز شود، ممکن است منجر به ایجاد زخم بر پوست شود. اگر این جوش‌ها خیلی بزرگ شوند، ممکن است باعث ایجاد سلولیت شوند. در این شرایط، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها ضروری خواهد بود.

در صورتی که جوش تبدیل به گروهی از آکنه‌ها شوند و در آن نشانه‌ای از ضعیف‌تر شدن نباشد، ممکن است عمل جراحی یکی از پیشنهادهای پزشک معالج باشد. از آنجایی که جوش‌های چرکین واگیردار هستند، بهتر است در مواجهه با آن‌ها با دقت عمل بیشتری وارد شوید.

بیشتر بخوانید:‌ قارچ پوستی در کودکان؛

در حالت عمومی آکنه بدن کودکان منجر به عوارض جانبی خاص نمی‌شوند و نیازی به درمان پزشکی و دارویی خاصی ندارند.

چه زمانی برای جوش بدن کودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، عموما جوش بدن کودکان مسئله‌ی خیلی خطرناک و بغرنجی نبوده و در بیشتر موارد با درمان‌های بسیار ساده قابل جلوگیری است. اما در موارد حاد و شرایط خاص، این نوع مشکل پوستی می‌تواند خطراتی را برای کودکان و نوزادان در پی داشته ‌باشد. پزشک در مرحله اول بررسی می‌کند جوش بدن کودکان ناشی از مشکلات آلرژیک است یا خیر. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق، آزمایش خون یا تست آلرژی را تجویز کند.

پزشک پوست کودک شما را ارزیابی و تعیین می‌کند که آیا وضعیت پوست کودک، دارای آکنه است یا خیر. گاهی اوقات، بثورات آکنه می‌تواند به دلایل دیگری باشد؛ مانند لوسیون‌هایی که استفاده کرده‌اید یا داروهای خوراکی. از این رو بهتر است تاریخچه‌ای از آنچه روی پوست کودک خود استفاده می‌کنید، به پزشک ارائه دهید.

بعد از تشخیص علت بیماری، اگر آکنه کودکان خفیف باشد، بیشتر اوقات نیاز به درمان پیشرفته ندارند و تنها با دوری از عامل حساسیت‏‌زا و مراقبت‌های خانگی از بین می‌روند؛ اما ممکن است پزشک برای جلوگیری از انتشار داروهای ضدحساسیت در جریان خون و بیشتر شدن آکنه، آنتی‌هیستامین تجویز کند.

در صورتی که جوش‌های کودک شروع به بزرگ‌تر شدن و پخش شدن در نواحی اطراف پوست کنند، پزشک معالج احتمالا استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را تجویز خواهد کرد.

شایان ذکر است حتی پس از بین رفتن جوش‌های صورت، باید دوره استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را به اتمام برسانید. همچنین می‌توانید یک کرم ضد عفونی را پس از مشورت با پزشک خود استفاده نمایید. در برخی از موارد، ممکن است پزشک پوست پیشنهاد کند جوش‌ها به کمک جراحی باز شده و چرک درون آن‌ها خارج گردد.

ممکن است این پروسه جراحی به کمک بیهوشی پیگیری گردد. در حالت کلی بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر، کودک خود را نزد پزشک ببرید:

  • سن کودک زیر یک سال باشد و تمام بدن او جوش داشته ‌باشد.
  • بیماری و بی‌حالی کودک
  • بعد از مصرف دارو، جوش همچنان در بدن وجود داشته ‌باشد.
  • جوش بعد از مصرف موادی مانند آجیل، غذاهای دریایی یا تخم‌مرغ ایجاد شود.

خوشبختانه، جوش بدن کودکان بی‌خطر است و فقط یک تا دو روز روی پوست باقی می‌ماند و معمولا بدون مراجعه به پزشک و با حذف عامل آلرژیک، قابل درمان است.

نکته مهم این است که اگر فرزند شما بیش از شش هفته دچار این بیماری بود و بهبود پیدا نکرد، حتما به متخصص کودکان یا پزشک عمومی مراجعه کنید، چراکه ممکن است کودک دچار یک واکنش آلرژیک جدی‌تر باشد که به درمان نیاز دارد. پزشک بعد از بررسی علائم کودک ممکن است مراجعه به متخصص ایمونولوژی و آلرژی را پیشنهاد دهد.

منبع +++

آکنه یا جوش چیست؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که باعث بروز لکه‌ها، جوش‌ها و گاهی اوقات ضایعات عمیق‌تر به نام ندول می‌شود. آکنه معمولا در نوجوانان بیشتر بروز می‌کند. با این‌حال، بزرگسالان در 20 سالگی و حتی تا 40 سالگی ممکن است دچار آکنه شوند. جوش معمولاً پس از چندین سال از بین می‌رود، اما برای برخی افراد ممکن است مدت طولانی‌تری باقی بماند.

راه‌های پیشگیری از جوش در کودکان چیست؟

شما باید کودک خود را از افراد مبتلا به راش‌های پوستی واگیردار دور کنید. همچنین به‌دلیل حساس بودن پوست کودک، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار نیز هنگام بیرون رفتن یا بازی کردن موثر خواهد بود. اگر حشرات کودک را نیش می‌زنند، والدین باید هنگام بیرون رفتن وی از مواد دافع حشرات استفاده کنند.

چه زمانی برای جوش بدن کودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

عموما جوش بدن کودکان مسئله‌ی خیلی خطرناک و بغرنجی نبوده و در بیشتر موارد با درمان‌های بسیار ساده قابل جلوگیری است. اما در موارد حاد و شرایط خاص، این نوع مشکل پوستی می‌تواند خطراتی را برای کودکان و نوزادان در پی داشته ‌باشد. پزشک در مرحله اول بررسی می‌کند جوش بدن کودکان ناشی از مشکلات آلرژیک است یا خیر. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق، آزمایش خون یا تست آلرژی را تجویز کند.

۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

13 دیدگاه برای جوش بدن کودکان؛ راش پوستی در کودکان و نوزدان را بشناسید!

سلام ببخشید دهن بچم جوش سفید زده شده و کف دست وکف پاهاهاش ونک انگشتانش .اسم بیماری یا مشکل چیه ودارو…تا ب پزشک هم مراجعه کنیم

سلام ببخشید پای بچه من یه چربی زیر پوستی در اومده بود من اونو فشار دادم یه جوری انگار له شده انگار یکی دیگه داره کنارش درمیاد نمیدونم از چیه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی