اگزما در کودکان
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

اگزما در کودکان؛ علائم، دلایل و روش درمان خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

پوست به‌عنوان نخستین خط دفاعی بدن در برابر عوامل محیطی و بیرونی شناخته می‌شود. مراقبت از پوست یکی از مهم‌ترین کارهایی است که افراد باید انجام دهند. البته بسیاری از افراد به‌منظور حفظ زیبایی ظاهری خود و جلب توجه، درصدد محافظت از پوست خود هستند. امروزه مشکلات پوستی یکی از عارضه‌های بسیار شایع در بین افراد بوده که باید به‌طرز کاملا جدی آن‌ها را مدنظر داشت. اگزما یکی از شایع‌ترین انواع مشکلات پوستی بوده که متخصصان همواره هشدارهایی را نسبت به آن داده‌اند. اگزما در کودکان نیز یکی از جدی‌ترین مشکلات است. در این مطلب قصد داریم تمام اطلاعات موردنیاز و مهم در خصوص اگزمای کودکان را برای شما بیان کنیم.

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که باعث خشکی پوست، خارش پوست، بثورات پوستی، لکه‌های پوسته پوسته، تاول و عفونت‌های پوستی می‌شود. خارش پوست شایع‌ترین علامت اگزما کودکان است. هفت نوع مختلف اگزما وجود دارد: درماتیت آتوپیک، درماتیت تماسی، اگزمای دیسایدروتیک‌، اگزمای نومولار، درماتیت سبورئیک و درماتیت استاز.ش

اگزما یکی از شایع‌ترین انواع مشکلات پوستی بوده که متخصصان همواره هشدارهایی را نسبت به آن داده‌اند.

اگزما در کودکان بیشتر شایع بوده و اما این بدان معنا نیست که در سنین دیگر رخ ندهد. درماتیت آتوپیک اغلب طولانی مدت (مزمن) است و به طور دوره‌ای امکان بروز دارد. بسیاری از متخصصان معتقدند در مواردی ممکن است اگزما با آسم یا تب یونجه همراه باشد. بیش از 100 میلیون تن در دنیا به‌نوعی از اگزما مبتلا هستند. این مشکل پوستی می‌تواند در دوران کودکی، نوجوانی یا بزرگسالی شروع شود و از خفیف تا شدید متغیر است.

عموما نوزادان تازه متولد شده در هفته‌ها یا ماه‌های ابتدایی پس از تولد اگزما را تجربه خواهندکرد. اگزما در کودکان خردسال ممکن است با خشکی و خارش پوست زیاد همراه باشد. همچنین در موارد حادتر، اگزما گاهی منجر به تاول و عفونت پوست نیز می‌شود.

بسیاری از افراد مبتلا به اگزما از عبارت “شعله‌ور شدن” برای توصیف مرحله‌ای از اگزما استفاده می‌کنند که یک یا چند علامت حاد را تجربه می‌کنند. مرطوب کننده‌ها، برخی آنتی هیستامین‌ها، کرم‌های استروئیدی موضعی و کورتیکواستروئیدها، از جمله داروهای شیمیایی بالقوه درمان اگزما هستند که معمولاً توسط متخصصان و پزشکان حوزه سلامت و مراقبت از پوست توصیه می‌شود.

درماتیت آتوپیک، شایع‌ترین نوع اگزما (گاهی به آن اگزما آتوپیک نیز گفته می‌شود)، ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن است که باعث خشکی و خارش شدید پوستی می‌شود. خوشبختانه اگزما مسری نیست؛ هر چند علت دقیق اگزما ناشناخته است.

بیشتر بخوانید: درمان اگزما؛ 

محققان می‌دانند که افراد به‌دلیل تداخل ژن‌ها و محرک‌های محیطی به اگزما مبتلا می‌شوند. بسیاری از افراد مبتلا به اگزما، اغلب علائم همراه تب یونجه، آسم آلرژیک و آلرژی‌های غذایی را دارند. مراقبت مناسب و مداوم از پوست در پیشگیری و مدیریت اگزما ضروری است.

آزمایش‌های پزشکی نشان می‌دهند هیچ درمان قطعی برای اگزما یافت نشده است. اما می‌توان با روش‌های توصیه ‌شده از جانب متخصصین و اقدامات خودمراقبتی از جانب فرد، علائم مربوط به آن را تا حد زیادی کاهش داد، به تسکین آن کمک نمود و از شیوع جدید آن جلوگیری کرد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا تمامی آنچه که باید در خصوص اگزما بدانید، از علائم، درمان تا راه‌های پیشگیری در اختیار شما بگذاریم.

به پوستت جون تازه بده

انواع اگزما چیست؟

ضایع پوستی اگزما با توجه به محل بروز و ظاهر شدن آن، می‌تواند اسامی و علائمی متفاوتی داشته‌ باشد. برای جهت افزایش آگاهی شما، انواع اگزما را معرفی می‌کنیم.

  • اگزما دیسکوئید: نوعی اگزما که از لکه‌های دایره‌ای یا بیضی شکل روی پوست ایجاد می‌شود.
  • درماتیت تماسی: نوعی اگزما که در صورت تماس بدن با ماده خاصی رخ می‌دهد.
  • اگزمای واریس: نوعی اگزما که اغلب در ناحیه پایین پا ایجاد می‌شود و به دلیل مشکلات جریان خون از طریق وریدهای پا به‌ وجود می‌آید.
  • اگزمای سبورئیک: نوعی اگزما که در آن لکه‌های قرمز و پوسته پوسته در کناره‌های بینی، ابروها، گوش‌ها و پوست سر ایجاد می‌شود.
  • اگزمای دیس هیدروتیک (پومفولیکس): نوعی اگزما که باعث بیرون آمدن تاول‌های ریز از کف دست می‌شود.
اما متخصصان حوزه پوست معتقدند برخی از عوامل وجود دارند که سبب تسریع در بروز اگزما روی پوست افراد می‌شود.

3 علت مهم بروز اگزما در کودکان چیست؟

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، بروز اگزما علت مشخصی نداشته و تحت هر شرایطی می‌تواند در بدن یک فرد ظاهر شود. اما متخصصان حوزه پوست معتقدند برخی از عوامل وجود دارند که سبب تسریع در بروز اگزما روی پوست افراد می‌شود. عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد اگزما نقش داشته باشند، از جمله تعامل بین محیط و ژن‌های شما.

هنگامی که یک محرک یا یک آلرژن از خارج یا داخل بدن سیستم ایمنی را “روشن” می‌کند، این التهاب باعث ایجاد علائم مشترک در اکثر انواع اگزما می‌شود. همچنین یک جزء ژنتیکی بالقوه برای اگزما وجود دارد که شامل پروتئینی به نام “فیلاگرین” است که به حفظ رطوبت در پوست شما کمک می‌کند. کمبود فیلاگرین می‌تواند منجر به خشکی و خارش پوست شود.

اگر بخواهیم این عوامل را شمارش کنیم خارج از حوصله شما خوانندگان خواهد بود. با توجه به اینکه در این مقاله تمرکز ما بر اگزما در کودکان است، سعی می‌کنیم عواملی که کودکان را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهند، مورد بررسی قرار دهیم.

آب‌ و هوا

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب بروز اگزما، به‌ویژه در کودکان می‌شود، آب‌ و هوای خشک و گرما یا سرمای شدید است. پوست کودکان به‌دلیل لطافت و حساسیت بالایی که نسبت به عوامل خارجی دارد، می‌تواند زودتر نسبت به شرایط آب‌وهوایی واکنش نشان دهد.

به‌همین جهت پزشکان توصیه می‌کنند والدین، کودکان خود را به مدت طولانی در معرض گرما یا سرمای شدید و همچنین شرایط جو خشک قرار ندهند و از مرطوب‌کننده‌ها برای پوست کودکان خود استفاده کنند.

مواد بهداشتی و شوینده شیمیایی

قطعا برای شما هم پیش آمده تا هنگام استحمام یا شستشو از انواع صابون و شامپوها به همراه نرم‌کننده‌های مختلف استفاده کنید. بسیاری پس از استفاده از این ترکیبات حس خوشایندی را تجربه می‌کنند و ترجیح می‌دهند همچنان از آن استفاده کنند. باید به شما بگوییم این در مورد کودکان صدق نمی‌کند. پوست و سیستم ایمنی بدن در کودکان به‌ شدت حساس بوده و اگر عامل خارجی مضری را احساس کند، سریعا واکنش نشان داده و در بیشتر موارد اگزما بروز کند.

این موضوع همچنین درارتباط با انواع مواد شوینده لباس‌ها و نرم‌کننده‌ها وجود دارد. به‌همین دلیل است که باید هنگام خرید این ترکیبات، دقت لازم صورت گیرد و با مطالعه برچسب هر کدام از آن‌ها و توصیه‌های متخصص، بهترین انتخاب را انجام دهید.

رژیم غذایی

شاید برای شما کمی عجیب باشد که مصرف برخی از مواد غذایی سبب بروز این عارضه پوستی می‌شود. یکی از علت‌های اگزما در کودکان، همین مواد غذایی خاصی است که برخی از آن‌ها سبب ایجاد آن می‌شود. کودکان ممکن است به برخی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و… حساسیت پوستی داشته‌ باشند و در صورت مصرف هریک از آن‌ها، دچار اگزما، خارش‌ و قرمزی پوست شوند.

5 ماده جادویی درمان خانگی اگزما در کودکان چیست؟

بسیاری فکر می‌کنند برای درمان اگزما و انواع بیماری‌های پوستی، حتما باید به متخصص مربوطه مراجعه کنند؛ اما ما به شما می‌گوییم که لزوما نیازی به این کار نیست. شما می‌توانید در خانه با استفاده از برخی مواد طبیعی مفید، اقدام به درمان و جلوگیری از بروز اگزما در کودکان خود کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از متداول‌ترین و مرسوم‌ترین این مواد را به شما معرفی کنیم و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح دهیم.

‌‌بعضی از روش‌های خانگی می‌توانند خشکی و خارش ناشی از اگزما را تسکین دهند. می‌توانید از کرم‌ها و محصولات طبیعی، به‌ویژه در فصل زمستان که علائم بدتر می‌شوند، استفاده کنید. تغییر سبک زندگی و برنامه‌ی غذایی هم می‌تواند بر روی درمان اگزما تأثیرگذار باشد.

ترکیبات طبیعی مثل ژل آلوئه‌ورا و روغن نارگیل نیز می‌توانند پوست خشک را مرطوب کنند. همچنین می‌توانند با التهاب و باکتری‌های مضر مبارزه کنند و از این طریق، به کاهش تورم و پیشگیری از عفونت‌ها کمک کنند. توجه داشته باشید که روش‌های طبیعی نمی‌توانند اگزما را درمان کنند، اما در مدیریت علائم و جلوگیری از تشدید بیماری مفید هستند.

ژل آلوئه‌ورا، راه درمان اگزما در کودکان

پزشکان و متخصصان طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که ژل این گیاه، خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد و در تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها مؤثر است. تأثیرات ضدباکتریایی و ضدمیکروبی گیاه آلوئه‌ورا می‌تواند از عفونت‌های پوستی جلوگیری کند که احتمال بروز آن‌ها زمانی که پوست شما خشک و ترک‌دار باشد، بیشتر می‌شود.

اثرات بهبود دهنده‌ی زخم در این گیاه ممکن است خشکی پوست را تسکین دهد و به بهبود آن کمک کند. از آنجایی که این گیاه اثرات جانبی و معمولا فاقد حساسیت برای عموم افراد است، درمانی بسیار ایده‌آل برای اگزما در کودکان است.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

عسل، راه درمان اگزما در کودکان

عسل یک عامل ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی که قرن‌هاست مردم از آن برای التیام زخم‎ها استفاده می‌کنند. یک بررسی نشان داد که عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند؛ یعنی می‌تواند به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.

همچنین تحقیق دیگری بیان می‌کند که عسل برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، از جمله سوختگی و زخم مفید است و خواص ضد باکتریایی دارد. با استفاده مستقیم بر روی پوست مبتلا به اگزما، عسل می‌تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند و در عین حال پوست را مرطوب کرده و بهبودی را تسریع نماید.

عسل یک عامل ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی که قرن‌هاست مردم از آن برای التیام زخم‎ها استفاده می‌کنند.

روغن نارگیل، راه درمان اگزما در کودکان

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفیدی است که می‌تواند به پوست، رطوبت اضافه منتقل نموده و به افراد مبتلا به پوست خشک و اگزما کمک کند. علاوه ‌بر این، روغن نارگیل بکر ممکن است به مبارزه با التهاب و بهبود سلامت پوست کمک شایانی کند.

یک مطالعه قدیمی به بررسی اثرات استفاده از این روغن روی پوست در کودکان پرداخت. نتایج این تحقیق نشان داد استفاده از روغن به مدت 8 هفته، علائم اگزما را بهبود می‌بخشد.

روغن نارگیل بکر را به‌طور مستقیم پس از حمام و تا چند بار در روز روی پوست بمالید. قبل از خواب از آن استفاده کنید تا پوست در طول شب مرطوب بماند. روغن نارگیل فوق بکر به طور کلی در دمای اتاق جامد است، اما گرمای بدن فرد آن را به مایع تبدیل می‌کند. افرادی که به نارگیل حساسیت دارند، نباید از روغن نارگیل استفاده کنند.

سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب برای بسیاری از بیماری‌ها، از جمله اختلالات پوستی است. انجمن ملی اگزما گزارش می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند یک عامل موثر در درمان اگزما در کودکان باشد. با این‌حال، متخصصان معتقدند نباید از سرکه سیب به میزان زیاد استفاده کرد، زیرا اسیدهای سرکه می‌توانند به بافت نرم پوست آسیب برسانند.

استفاده از سرکه سیب رقیق شده می‌تواند به تعادل سطح اسیدیته پوست کمک کند، اما سرکه اگر رقیق نشود، می‌تواند باعث سوختگی شود. در مقابل، بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده و پاک‌کننده‌ها قلیایی هستند. این نوع از سرکه‌ها می‌توانند اسیدیته پوست را مختل کنند.

بلغور جو

بلغور جو دوسر کلوئیدی که به نام Avena sativa نیز شهرت دارد، از جو تهیه شده و آسیاب و جوشانده شده است تا خواص درمانی پوست آن استخراج شود. یک مطالعه در سال 2015 گزارش می‌دهد که لوسیون بلغور جو دوسر کلوئیدی، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که سبب مرطوب ماندن پوست و جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن آن می‌شود.

برای استفاده از آن فقط کافی‌ است، پودر بلغور جو را به یک حمام گرم اضافه نموده و خیس کنید و مدتی در وان قرار بگیرید. بلغور جو دوسر به‌طور کلی برای همه سنین بی‌خطر است، اما افرادی که به جو دوسر حساسیت دارند، باید از آن اجتناب کنند. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نیز باید احتیاط کنند، زیرا تولیدکنندگان اغلب جو را با گندم فرآوری می‌کنند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر خارش و قرمزی که در هنگام بروز اگزما به‌طور طبیعی برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید. عموما متخصصان پوست می‌توانند اگزما را تشخیص داده و آن را درمان کنند. یکی از نکاتی که به شما توصیه می‌کنیم حتما قبل از مراجعه به دکتر در نظر بگیرید و انجام دهید، تهیه لیستی از موارد زیر است:

  • مصرف انواع خوردنی یا نوشیدنی در طول روز
  • ذکر نام محصولات بهداشتی و آرایشی که استفاده می‌کنید.
  • نوع و میزان فعالیت بدنی روزانه خود
  • مدت و میزان استفاده از حمام
  • شرایط استرس‌زا
اگزما بیماری التهابی شایع پوستی است. شایع‌ترین نوع آن، درماتیت آتوپیک است.

تمامی این موارد و دانستن هر کدام از آن‌ها و در اختیار قرار دادن آن‌ها توسط شما به دکتر سبب می‌شود تا متخصص راحت‌تر شما را بابت درمان اگزما کمک کند.

یک متخصص آلرژی همچنین می‌تواند با انجام آزمایش پچ مقادیر کمی از مواد تحریک‌کننده را روی پوست شما قرار دهد. لکه‌ها به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست شما می‌مانند تا ببینند آیا واکنشی دارید یا خیر. این آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشخص شود کدام مواد باعث ایجاد اگزما می‌شوند، بنابراین می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید.

نکاتی برای پیشگیری از اگزما در کودکان

بسیاری از درمان‌های خانگی برای نوزادان و کودکان مناسب هستند، اما همیشه قبل از استفاده از هر یک از آن‌ها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. روش‌های خانگی زیر ممکن است. بیایید با هم چند نکته برای کمک به درمان اگزما در کودکان را مشاهده کنیم:

  • جلوگیری از پوشیدن لباس زیاد، به‌منظور عدم تعریق بیش‌ از اندازه و بروز اگزما
  • استفاده از دستکش برای نوزادان، برای جلوگیری از خارش بیش‌ از حد
  • مصرف مداوم مرطوب‌کننده‌ها در مناطقی با حساسیت بالا
  • عدم استحمام مکرر و زیاد نوزادان
  • استفاده از دستمال مرطوب‌کننده فاقد الکل
  • استفاده از شامپوهای مخصوص کودکان
یک متخصص آلرژی همچنین می‌تواند با انجام آزمایش پچ مقادیر کمی از مواد تحریک‌کننده را روی پوست شما قرار دهد.

اگزما بیماری التهابی شایع پوستی است. شایع‌ترین نوع آن، درماتیت آتوپیک است. اگزما در کودکان شیوع بسیاری دارد. اگزما می‌تواند باعث ناراحتی و ناخوشایندی در پوست کودکان شود و از نظر شدت، بسیار متفاوت است. این بیماری با توجه به سن فرد می‌تواند متفاوت ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: اگزما پوستی چیست؟

در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، علائم ممکن است بیشتر دیده شوند. افراد می‌توانند از کرم‌ها، محصولات طبیعی و تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی برای مدیریت یا جلوگیری از تشدید اگزما استفاده کنند، به خصوص در فصل زمستان، زمانی که علائم در بدترین حالت خود هستند.

مواد طبیعی مانند ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل، می‌توانند پوست خشک و شکسته را مرطوب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با التهاب و باکتری‌های مضر برای کاهش تورم و جلوگیری از عفونت مبارزه کنند. درمان‌های طبیعی نمی‌توانند اگزما را درمان کنند، اما می‌توانند به مدیریت علائم و جلوگیری از عود بیماری کمک کنند.

منبع +++++

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که باعث خشکی پوست، خارش پوست، بثورات پوستی، لکه‌های پوسته پوسته، تاول و عفونت‌های پوستی می‌شود. خارش پوست شایع‌ترین علامت اگزما کودکان است.

چند نوع اگزما وجود دارد؟

1. درماتیت آتوپیک، 2. درماتیت تماسی، 3. اگزمای دیسایدروتیک‌، 4. اگزمای نومولار، 5. درماتیت سبورئیک و6. درماتیت استاز.ش

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر خارش و قرمزی که در هنگام بروز اگزما به‌طور طبیعی برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید. عموما متخصصان پوست می‌توانند اگزما را تشخیص داده و آن را درمان کنند.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی