کهیر در کودکان
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کهیر در کودکان؛ علائم، دلایل و درمان خانگی کهیر پوستی کودک

2/5 - (5 امتیاز)

کهیر مشکلی است که در آن نواحی قرمز، متورم و همراه با خارش روی پوست ظاهر می‌شود. علل کهیر، عبارتند از غذا، داروها و سایر محرک‌های محیطی. عمده کارشناسان حوزه سلامتی پوست، درمان کهیر را در مصرف آنتی هیستامین‌ها و تزریق اپی نفرین می‌دانند؛ هر چند در قدم اول، افراد باید در خصوص عواملی که ممکن است باعث ایجاد این مشکل در آنها ‌شود، اطلاعاتی داشته باشند. کهیر در کودکان یکی از شایع‌ترین معضلات و مشکلات پوستی است که می‌تواند با توجه به شرایط سنی آن‌ها شدت متفاوتی داشته‌ باشد. در این مطلب ضمن بررسی کهیر، درباره علل بروز آن در کودکان، علائم و نحوه‌ی درمان آن، اطلاعات مفیدی در اختیار شما خواهیم گذاشت.

کهیر چیست؟

کهیر برجستگی‌های متورم و همراه با خارش را گویند که روی پوست یافت می‌شوند. کهیرها معمولا به رنگ قرمز یا صورتی هستند که در صورت شدت، فرم گوشتی به خود می‌گیرند. همچنین گاهی اوقات این کهیرها دچار گزش شدید یا درد در ناحیه مربوطه می‌شوند. در بیشتر موارد، کهیر به دلیل واکنش آلرژیک به دارو یا غذا یا واکنش به یک ماده محرک در محیط ایجاد می‌شود.

کهیر در کودکان یکی از شایع‌ترین معضلات و مشکلات پوستی است که می‌تواند با توجه به شرایط سنی آن‌ها شدت متفاوتی داشته‌ باشد.

در بسیاری از موارد، کهیر یک مشکل حاد، ولی موقت است که امکان دارد با داروهای آلرژی کاهش یابد. بیشتر محل‌های کهیر زده شده، به خودی خود از بین می‌روند. با این‌حال، در موارد مزمن و طولانی‌تر شدن زمان کهیر در بدن، حتما باید نسبت به درمان آن با پزشک متخصص مشورت‌های لازم صورت گیرد. جالب است بدانید که کهیر بیماری شایعی در جهان است و نزدیک به 25 درصد از مردم جهان در طول زندگی خود دچار آن می‌شوند.

به پوستت جون تازه بده

 8 علت مهم بروز کهیر در کودکان چیست؟

چرا بچه‌ها کهیر می‌زنند؟ آیا کهیرها بر اثر حساسیت پوستی به وجود می‌آیند یا وقتی نوزادان و کودکان غذای خاصی را مصرف می‌کنند یا دچار اضطراب می‌شوند و استرس می‎گیرند کهیر می‌زنند، یا کهیر ریشه‎های دیگری هم دارد؟ این لکه‎های قرمز روی پوست بچه‎ها چه دلیلی دارند؟

در این مطلب، این سوال‎ها را پاسخ خواهیم داد. کهیر معمولاً به دلیل واکنش آلرژیک به چیزی است که شما با آن در تماس بوده‌ یا مصرف کرده‌اید. در هنگام بروز واکنش آلرژیک، بدن شما شروع به ترشح هیستامین در خون می‌کند. هیستامین‌ها نوعی ترکیبات شیمیایی هستند که بدن شما در تلاش برای دفاع از خود در برابر عفونت و سایر مزاحمان خارجی تولید می‌کند

. کهیر معمولاً به دلیل واکنش آلرژیک به چیزی است که شما با آن در تماس بوده‌ یا مصرف کرده‌اید.

کودکان سیستم بدنی حساسی دارند و پوستشان به چیزهایی حساسیت نشان می‌دهد که برای بزرگسالان عادی هستند. بنابراین بهتر است از سلامت و حساسیت‎زا نبودن گل و گیاه خانگی‏تان مطمئن شوید، در مورد حیوانات خانگی با پزشک مشورت کنید و قبل از سفر حتما شرایط آب و هوا را بررسی کنید. متأسفانه در برخی افراد، واکنش بدن نسبت به وجود هیستامین‌ها بیشتر بوده و این ترکیب می‌تواند باعث تورم، خارش و بسیاری از علائمی شود که همراه با کهیر به‌وجود می‌آیند.

از نظر مواد و ترکیباتی که می‌توانند حاوی آلرژ‌ن‌ها باشد، می‌توان به گرده گل، برخی داروها، غذا، حیوانات و نیش حشرات اشاره کرد. کهیر علاوه بر آلرژی نسبت به محیط خارجی، می‌تواند در اثر تغییرات روحی و احساسی داخلی یک فرد (ناشی از شرایطی مانند استرس بالا، استفاده از لباس‌های نامناسب، برخی ورزش‌ها، بیماری‌ها یا عفونت‌ها) نیز اتفاق افتد.

همچنین این مشکل پوستی در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در دمای سرد یا گرم یا تحریک ناشی از تعریق بیش از حد ایجاد می‌شود. از آنجایی که چندین محرک بالقوه وجود دارد، بسیاری از اوقات نمی‌توان علت واقعی کهیر را تعیین کرد. توجه به تمامی این موارد می‌تواند در جلوگیری از بروز کهیر در کودکان بسیار موثر باشد. برای دید بهتر نسبت به علل بروز کهیر در کودکان، به فهرست زیر توجه کنید:

  • مصرف برخی مواد غذایی، مانند بادام‌زمینی، تخم‌مرغ، آجیل و صدف
  • مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، مثل پنی‌سیلین، آسپرین و ایبوپروفن
  • نیش و گزش حشرات
  • محرک‌های فیزیکی، مانند فشار، سرما، گرما، ورزش یا قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • عفونت‌های ویروسی، مانند سرماخوردگی، مونونوکلئوز عفونی و هپاتیت
  • حیوانات خانگی
  • گرده‌افشانی گیاهان
  • استفاده از لوسیون و صابون
از نظر مواد و ترکیباتی که می‌توانند حاوی آلرژ‌ن‌ها باشد، می‌توان به گرده گل، برخی داروها، غذا، حیوانات و نیش حشرات اشاره کرد.

4 علامت واضح کهیر در کودکان چیست؟

کهیر در کودکان معمولاً خطری ندارد و واگیردار نیست. همچنین به احتمال زیاد بعد از ۲۴ ساعت از بین می‌رود، اما در برخی از موارد از ناحیه‌ای به ناحیه‌ی دیگر منتقل می‌شود. در حالت کلی کهیر در کودکان در مدت چند ساعت با علائم زیر ظاهر می‌شود:

  • بروز لک‌های گرد، مانند نیش حشرات که وسط آن سفید و بیرون آن قرمز رنگ است.
  • خارش نسبتا شدید پوستی در ناحیه‌های متورم.
  • غالبا اندازه کهیر پوستی در کودکان متفاوت است. بیشتر این ضایعات پوستی شکلی جدا جدا دارند (شبیه به لکه‌های پراکنده رنگی روی پوست) یا به‌هم پیوسته هستند.
  • کهیر کودکان معمولاً طی چند روز از بین می‌رود، اما ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

کهیر در کودکان و نوزدان اگر همراه با اسهال یا تب باشد، بسیار خطرناک است. با مشاهده درجه حرارت بالای ۳۹ درجه بدن کودک، حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید. همچنین توجه داشته باشید که ضایعات پوستی همیشه نشانه کهیر نیست و ممکن است نشان‌ از حساسیت پوستی دیگری در کودک باشد. به همین دلیل بهتر است در صورت بروز هر گونه حساسیت‌های پوستی، حتما کودک را نزد پزشک ببرید تا علت آن مشخص شود.

بیشتر بخوانید: کهیر عصبی چیست؟ 

انواع کهیر در کودکان

حال که دانستیم کهیر چیست، بهتر است با انواع کهیر آشنا شویم. کهیر‌ها عموماً به دو نوع دسته‌بندی می‌شوند:

  • کهیر حاد (کوتاه‌مدت)
  • کهیر مزمن (بلند‌مدت)

نتایج تحقیقات گویای این است که کهیر مزمن تقریباً به‌صورت روزانه و به مدت شش هفته اتفاق می‌افتد و معمولاً با خارش همراه است. هر قسمتی از بدن که دچار کهیر می‌شود، در کمتر از ۲۴ ساعت بهبود می‌یابد؛ بدون اینکه اثر رنگ پریدگی یا کبودی بر پوست به‌جا بگذارد. به خاطر داشته باشید اگر بروز کهیر در بدن بیش از یک ماه طول بکشد یا در طول زمان دوباره ظاهر شود، باید به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا با انجام معاینه کامل پزشکی و بررسی سابقه بیماری‌های پوستی، علت بروز علائم کهیر را در شما مشخص کند.

برای کهیرهای مزمن، پزشک ممکن است داروی آنتی هیستامین که می‌توانید بدون نیاز به نسخه از داروخانه تهیه کنید را شما توصیه کند. با این‌ حال، بدن همه کودکان به داروهای مشابه پاسخ یکسان نمی‌دهد. بنابراین مهم است با پزشک خود برای یافتن یکی از موارد مناسب برای کودک خود مشورت کنید. اگر یک آنتی هیستامین خواب آور نباشد، پزشک ممکن است یک آنتی هیستامین قوی‌تر یا داروی دیگر و یا ترکیبی از داروها را به شما پیشنهاد کند.

در موارد نادر، پزشک ممکن است قرص یا شربت استروئیدی برای درمان حساسیت پوستی مزمن تجویز کند. معمولا این درمان تنها برای یک دوره کوتاه (2 تا 5 هفته) انجام می‌شود تا از عوارض جانبی استروییدی مضر جلوگیری شود.

برای کهیرهای مزمن، پزشک ممکن است داروی آنتی هیستامین که می‌توانید بدون نیاز به نسخه از داروخانه تهیه کنید را شما توصیه کند.

درمان کهیر در کودکان چیست؟

طبیعی است که اگر روی پوست فرزندتان کهیر می‌بینید، احساس نگرانی کنید. از این گذشته، کهیر در برخی از کودکان نیاز به مراقبت اضطراری دارد. آلرژی غذایی می‌تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند کشنده باشد. علائمی مانند، تنگی تنفس، سرگیجه و غش، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، اسهال، ضربان قلب سریع، گرفتگی گلو و صدای خشن، می‌تواند زمینه‌ی ایجاد آتافیلاکسی باشد. پس بهتر است برای جلوگیری از شدت کهیر در کودکان، راه‌های مقابله و درمان آن را با هم بررسی کنیم.

انواع آنتی‌هیستامین

برای کمک به رفع خارش و تسکین آن، بهترین دفاع آنتی هیستامین‌هایی مانند بنادریل یا کلاریتین است. البته در مصرف داروهای آنتی‌هیستامین حتما باید به مقدار آن توجه داشت و با توجه به شرایط وزنی و سن خود اقدام کنید. توجه داشته باشید آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند برخی از کودکان را خواب‌آلود و برخی دیگر را بیش فعال کنند.

اگر عوارض جانبی دارو بیش از حد شدید است، حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم داروی دیگری را تجویز کند. عموما پزشکان متخصص برای درمان کهیر در کودکان، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها را توصیه نمی‌کنند.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

استفاده از ترکیبات بلغور جو

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند کودک خود را در آب ولرم به مدت محدود 10 دقیقه در ترکیبات حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی حمام کنید، زیرا که خارش را تسکین می‌دهد. با این حال، از حمام‌ کردن در ترکیبات دارای لوسیون‌های‌ معطر شیمیایی خودداری کنید. پس از حمام کردن، پوست کودک خود را با کرم یا لوسیون ملایم مرطوب کنید. همچنین برخی از متخصصان مصرف بلغور جو را یکی از راه‌های درمان سریع‌تر کهیر در کودکان می‌دانند.

استفاده از لباس‌های مناسب

در بسیاری از موارد مشاهده شده ‌است که استفاده از لباس‌های تنگ، به دلیل وجود مواد شیمیایی در الیاف، سبب بروز کهیر در کودکان می‌شود. یکی از اولین قدم‌ها برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی، قطعا استفاده از لباس‌های مناسب و نسبتا گشاد است تا علاوه ‌بر راحتی کودک از بروز کهیر جلوگیری شود.

دوش آب خنک و کیسه یخ

این روش از قدیم نیز رایج بوده ‌است. استفاده از یخ روی قسمت‌های متورم و قرمز سطح پوست، یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های جلوگیری از بزرگ شدن کهیر در بدن است. همچنین هنگام بروز کهیر در بدن خود به منظور کاهش خارش، قرمزی و تورم ناشی از آن، می‌توانید به مدت کوتاه از دوش آب سرد استفاده کنید.

4 دلیل برای مراجعه به پزشک در درمان کهیر

پزشک در مرحله اول بررسی می‌کند که کهیر در کودک ناشی از مشکلات آلرژیک است یا خیر. پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق، آزمایش خون یا تست آلرژی را تجویز کند. بعد از تشخیص علت بیماری، اگر کهیر کودکان خفیف باشد، بیشتر اوقات نیاز به درمان پیشرفته ندارد و تنها با دوری از عامل حساسیت‏‌زا و مراقبت‌های خانگی از بین می‌رود؛

اما ممکن است پزشک برای جلوگیری از انتشار هیستامین در جریان خون و بیشتر شدن کهیر، آنتی‌هیستامین تجویز کند. در حالت کلی بهتر است در صورت مشاهده علائم زیر، کودک خود را نزد پزشک ببرید:

  • سن کودک زیر یک سال باشد و تمام بدن او کهیر داشته ‌باشد.
  • بیماری و بی‌حالی کودک
  • بعد از مصرف دارو، کهیر همچنان در بدن وجود داشته ‌باشد.
  • کهیر بعد از مصرف موادی مانند آجیل، غذاهای دریایی یا تخم‌مرغ ایجاد شده است.
بیشتر کهیرهای پوستی به ویژه در کودکان و نوزادان خودبه‌خود از بین می‌روند.

بیشتر کهیرهای پوستی به ویژه در کودکان و نوزادان خودبه‌خود از بین می‌روند. اما قسمت مهم ماجرا، پیدا کردن ریشه آن‌‌هاست؛ چون با وجود اینکه کهیر پوستی معمولا خطر طولانی‌مدتی ایجاد نمی‏‎کند، می‏‎تواند پوست کودک یا نوزاد را دچار خارش یا سوزش کند. پس بهتر است آن‎ها را بشناسیم تا بتوانیم جلو ظهور دوباره آن‌ها را بگیریم.

بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی کهیر؛ 

خوشبختانه کهیر در کودکان معمولا بی‌خطر است و فقط یک تا دو روز روی پوست بدن باقی می‌ماند و معمولا بدون مراجعه به پزشک و با حذف عامل آلرژیک قابل درمان است. نکته مهم این است که اگر فرزند شما بیش از شش هفته دچار این بیماری بود و بهبود پیدا نکرد، حتما به متخصص کودکان یا پزشک عمومی مراجعه کنید، چرا که ممکن است کودک دچار یک واکنش آلرژیک جدی‌تر باشد که به درمان نیاز دارد. پزشک بعد از بررسی علائم کودک، ممکن است مراجعه به متخصص ایمونولوژی و آلرژی را پیشنهاد دهد.

منبع +++

کهیر چیست؟

کهیر برجستگی‌های متورم و همراه با خارش را گویند که روی پوست یافت می‌شوند. کهیرها معمولا به رنگ قرمز یا صورتی هستند که در صورت شدت، فرم گوشتی به خود می‌گیرند. همچنین گاهی اوقات این کهیرها دچار گزش شدید یا درد در ناحیه مربوطه می‌شوند. در بیشتر موارد، کهیر به دلیل واکنش آلرژیک به دارو یا غذا یا واکنش به یک ماده محرک در محیط ایجاد می‌شود.

علائم کهیر در کودکان چیست؟

آلرژی غذایی می‌تواند یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی ایجاد کند که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند کشنده باشد. علائمی مانند، تنگی تنفس، سرگیجه و غش، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، اسهال، ضربان قلب سریع، گرفتگی گلو و صدای خشن، می‌تواند زمینه‌ی ایجاد آتافیلاکسی باشد.

۴ علامت واضح کهیر در کودکان چیست؟

1. بروز لک‌های گرد، مانند نیش حشرات که وسط آن سفید و بیرون آن قرمز رنگ است. 2. خارش نسبتا شدید پوستی در ناحیه‌های متورم. 3. غالبا اندازه کهیر پوستی در کودکان متفاوت است. بیشتر این ضایعات پوستی شکلی جدا جدا دارند (شبیه به لکه‌های پراکنده رنگی روی پوست) یا به‌هم پیوسته هستند. 4. کهیر کودکان معمولاً طی چند روز از بین می‌رود، اما ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی