قارچ پوستی در کودکان
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

قارچ پوستی در کودکان؛ علائم و 10 درمان خانگی بیماری عفونت قارچی پوست در کودکان

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در کودکان، قارچ پوستی دست است. احتمالا کودکانی را دیده‌اید که پوست دستشان قرمز و پوسته‌پوسته است. اما آیا همه این علائم نشانه قارچ پوستی است؟ به چه علائمی در دست کودکان قارچ پوستی گفته می‌شود و کدام یک اگزما هستند؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ در این مقاله به بررسی هر آنچه که می‌خواهید درباره قارچ پوستی کودکان بدانید، شامل علائم و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

قارچ پوستی در کودکان

قارچ‌ها موجودات گیاهی میکروسکوپی هستند که در محیط‌های مرطوب و گرم رشد می‌کنند. آن‌ها معمولاً خطرناک نیستند، اما گاهی اوقات می‌توانند باعث بیماری و عفونت شوند. قارچ پوستی ممکن است در نقاط مختلف بدن کودک از جمله دست ایجاد شود. عفونت قارچی پوست معمولا قرمز رنگ است و در ناحیه پوستی مانند جوش یا دانه پخش می‌شود.

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در کودکان، قارچ پوستی دست است.

قارچ پوستی به‌راحتی می‌تواند با اگزما یا حساسیت اشتباه گرفته شود. هر دو باعث تورم و خارش پوست می‌شوند، روی پوست برآمدگی‌های قرمزرنگی ایجاد می‌کنند، می‌توانند پوسته ایجاد کنند یا حتی ممکن است مایعاتی از آن‌ها ترشح کند. با نگاه دقیق به پوست فرزندتان، می‌توانید علائم قارچ پوستی را پیدا کنید. شما باید به دنبال نشانه‌های زیر باشید:

  • پوسته‌های زرد متمایل به نارنجی یا عسلی رنگ، اغلب در بالای اگزما
  • تاول‌های پر از چرک، به خصوص در بالای اگزما
  • زخم‌هایی که شبیه تبخال یا تاول‌های تب هستند.
  • برجستگی‌های متورم و قرمز روی پوست
  • رگه‌ها یا قرمزی که روی پوست پخش می‌شوند.

همچنین اگر فرزند شما دارای علائم زیر است، باید به عفونت قارچی مشکوک شوید:

  • تب
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • درد
  • لوزه‌های متورم و تورم سایر غدد لنفاوی

توجه داشته باشید که بسیاری از کودکان مبتلا به اگزما دچار عفونت‌های پوستی مکرر می‌شوند. پوست بسیار خشک دارای ترک‌هایی است که به باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها اجازه ورود به بدن را می‌دهد. هنگامی‌که کودک دارای اگزما دچار عفونت پوستی می‌شود، والدین اغلب متوجه می‌شوند که درمان اگزما نتیجه نمی‌دهد.

ممکن است اگزما با وجود درمان‌های همیشگی، همانطور که هست باقی بماند و علائمی ‌از خوب ‌شدن مشاهده نشود. همچنین ممکن است بدتر شود یا پوسته‌های عسلی رنگ بالای اگزما مشاهده شود. گاهی اوقات این پوسته‌ها نشانه عفونت استاف (staph infection) هستند.

قارچ‌های پوستی بسته به اینکه در کدام قسمت بدن ظاهر شده باشند، نام‌های متفاوتی دارند و واکنش‌های مختلفی ایجاد می‌کنند. زمانی که قارچ در ناحیه کشاله ران، بالای ران‌ها و باسن رشد می‌کند، به آن خارش جوک می‌گویند. وقتی روی پا رشد می‌کند، به آن پای ورزشکار می‌گویند. اما زمانی که قارچ در جای دیگری از بدن مانند پوست دست رشد می‌کند، به آن کرم حلقوی می‌گویند.

به پوستت جون تازه بده

علل قارچ پوستی در کودکان و راه‌های درمان آن

قارچ یک ارگانیسم کوچک مانند کپک است. قارچ‌ها در همه جا هستند. شما می‌توانید این ارگانیسم‌ها را در هوا، آب و روی بدن انسان پیدا کنید. حدود نیمی ‌از قارچ‌ها مضر هستند. اگر یکی از قارچ‌های مضر روی پوست شما بنشیند، می‌تواند باعث عفونت قارچی شود. در این حالت ممکن است دچار بثورات یا احساس خارش شوید.

قارچ‌های پوستی به‌طور طبیعی در لایه بالایی سلول‌های پوست در نواحی مرطوب بدن، مانند بین انگشتان پا یا در ناحیه کشاله ران و پوشک زندگی می‌کنند. گاهی اوقات، تعادل طبیعی که قارچ‌ها را کنترل می‌کند، به هم می‌خورد. این حالت هم به عفونت قارچی منجر می‌شود.

حدود نیمی ‌از قارچ‌ها مضر هستند. اگر یکی از قارچ‌های مضر روی پوست شما بنشیند، می‌تواند باعث عفونت قارچی شود.

بیشتر بخوانید: قارچ پوست در بارداری؛ 

برخی از عفونت‌های قارچی فقط مقدار کمی ‌تحریک ایجاد می‌کنند، در حالی که انواع دیگر به عمق بیشتری نفوذ می‌کنند و می‌توانند باعث خارش، تورم، تاول یا پوسته‌پوسته‌شدن شوند. در برخی موارد، عفونت‌های قارچی می‌توانند باعث واکنش‌هایی در نقاط دیگر بدن شوند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است همراه با عفونت قارچی روی پوست سر یا پا دچار عفونت در انگشتان یا روی دست شود.

برای از بین بردن عفونت قارچی، دارو لازم است. نوع دارو بسته به نوع میکروب عامل عفونت متفاوت است. اگر تشخیص داده شود که عفونت پوستی ناشی از باکتری مانند عفونت استاف یا استرپتوکوک است، آنتی بیوتیک برای درمان ضروری است. در این حالت آنتی بیوتیک یا به صورت جلدی یا خوراکی تجویز می‌شود. عفونت پوستی ناشی از ویروس مانند هرپس سیمپلکس اغلب به یک داروی ضد ویروسی مانند آسیکلوویر نیاز دارد. عفونت قارچی را می‌توان با کرم ضد قارچ درمان کرد. گاهی اوقات برای درمان عفونت ناشی از قارچ، داروی قوی‌تری لازم است.

قارچ پوستی در کودکان، ده درمان خانگی

اگرچه داروها و پمادهای مختلفی برای عفونت‌های قارچی در دسترس هستند، بسیاری از قارچ‌ها در برابر آن‌ها مقاوم می‌شوند و در نتیجه داروها را به نوعی بی‌فایده می‌کنند. اگر کودک شما دچار عفونت قارچی شده است و داروهای بدون نسخه کمکی نمی‌کنند، شاید درمان‌های خانگی مؤثر باشند. در ادامه ده درمان خانگی طبیعی برای عفونت‌های قارچی را معرفی می‌کنیم.

عسل درمان خانگی

عسل متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ماده خانگی برای مراقبت از پوست و کمک به درمان بیماری‌های پوستی است. از آنجایی که عسل یک ضدعفونی‌کننده است، به عنوان یک درمان خانگی برای عفونت‌های قارچی معجزه می‌کند. این ماده غذایی ارزش‌مند به‌طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است که می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد.

برای از بین بردن عفونت قارچی با استفاده از عسل، یک قاشق چای‌خوری از آن را به محل عفونت بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. برای بهبودی سریع‌تر می‌توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید. پس از سپری‌شدن مدت زمان لازم، حتما عسل را به‌درستی بشویید، در غیر این صورت ممکن است پوست را اذیت کند.

عسل متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ماده خانگی برای مراقبت از پوست و کمک به درمان بیماری‌های پوستی است.

عصاره دانه گریپ فروت

شواهد نشان می دهد که عصاره دانه گریپ فروت ممکن است عفونت های قارچی را درمان کند. برای درمان کرم حلقوی، توصیه می‌شود 1 قطره عصاره دانه گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و دو بار در روز روی پوست بمالید.

سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده اسیدی سرشار از مواد مغذی، مانند منیزیم، پتاسیم، فسفر و سرشار از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است؛ خواص اسیدی سرکه سیب رشد قارچ‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه عفونت‌های قارچی را سریع و موثر درمان می‌کند. سرکه سیب را می‌توان به روش‌های مختلفی برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی استفاده کرد.

یکی از راه‌ها، نوشیدن سرکه سیب رقیق‌شده با آب است. نسبت آن 1-2 قاشق غذاخوری سرکه سیب با یک فنجان آب است. همچنین می‌توانید برای بهبودی سریع‌تر، سرکه سیب رقیق‌شده را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید. اگر عفونت قارچی در پاها است، محلول سرکه سیب رقیق‌شده با آب را تهیه کنید و پاهای کودک خود را در آن خیس کنید.

خواص اسیدی سرکه سیب رشد قارچ‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه عفونت‌های قارچی را سریع و موثر درمان می‌کند.

روغن درخت چای قارچ پوستی در کودکان

روغن درخت چای یک ماده جادویی برای مراقبت از پوست و مو است و سرشار از خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. خواص روغن درخت چای، آن را به یک درمان خانگی مفید برای عفونت‌های قارچی تبدیل می‌کند.

برای رفع عفونت‌های قارچی با روغن درخت چای، آن را با هر روغن حاملی که دارید (نارگیل/ جوجوبا/ بادام/ زیتون) مخلوط کرده و روی نواحی آلوده بمالید. روغن درخت چای را بدون روغن حامل استفاده نکنید، زیرا بسیار قوی است و ممکن است باعث ایجاد واکنش نامطلوب روی پوست شود. مخصوصا در کودکان با احتیاط استفاده کنید.

روغن درخت چای یک ماده جادویی برای مراقبت از پوست و مو است و سرشار از خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است.

ماست

همه ما می‌دانیم که ماست مملو از باکتری‌های پروبیوتیک است. باکتری لاکتوباسیلوس موجود در ماست پراکسید هیدروژن آزاد می‌کند که عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد. بنابراین، ماست یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای عفونت‌های قارچی است. برای تسکین سریع‌تر، ماست سرد را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل بهترین ماده برای مراقبت از پوست و همچنین برای درمان بیماری‌ها است. این ماده ارزش‌مند یک داروی قدیمی‌ برای عفونت‌های پوستی است و سلول‌های قارچی را از بین می‌برد. برای استفاده از روغن نارگیل، روزی دو تا سه بار یک لایه روغن نارگیل را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. برای تسکین سریع‌تر باید به‌طور منظم این درمان را تکرار کنید.

روغن نارگیل بهترین ماده برای مراقبت از پوست و همچنین برای درمان بیماری‌ها است.

سیر

سیر یکی از قوی‌ترین مواد ضد میکروبی و ضد قارچی است و یک درمان خانگی فوق‌العاده برای عفونت‌های قارچی به شمار می‌آید. مصرف منظم سیر احتمال ابتلا به عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده موضعی از سیر هم می‌تواند برای عفونت‌های قارچی مفید باشد، اما باید مراقب واکنش‌های پوستی باشید.

برای دریافت بهترین فواید از این ماده، سیر له شده را با روغن زیتون مخلوط کنید و یک خمیر غلیظ تهیه کنید. سپس آن را روی مناطق آسیب‌دیده استفاده کنید. قبل از شستشو اجازه دهید حداکثر 30 دقیقه بماند. هرگز خمیر سیر خام را بیش از نیم ساعت روی ناحیه عفونی قرار ندهید، زیرا می‌تواند باعث تحریک پوست شود. برای پوست لطیف کودکان، این درمان خانگی را با احتیاط انجام دهید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای پوست است و همچنین یک عامل شفابخش عالی برای عفونت‌های قارچی محسوب می‌شود.

از آنجایی که آلوئه‌ورا ماهیت ضد عفونی‌کننده دارد، بر ضد قارچ‌ها و باکتری‌ها عمل می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. همچنین می‌تواند از رشد مخمر جلوگیری کند. بنابراین، یک درمان خانگی عالی برای عفونت‌های قارچی است. هر روز مقداری ژل آلوئه‌ورا روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا نتیجه دلخواه را ببینید.

هر روز مقداری ژل آلوئه‌ورا روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید تا نتیجه دلخواه را ببینید.

زردچوبه

زردچوبه تقریباً راه‌حل هر مشکل پوستی است که با آن روبرو می‌شوید، بنابراین منطقی است که یک درمان خانگی برای عفونت‌های قارچی هم باشد. خمیر زردچوبه و آب را برای بهبود سریع‌تر بر روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

روغن بادرنجبویه

نشان داده شده است که اسانس علف لیمو، باعث کاهش فعالیت چندین نوع قارچ می شود. برای استفاده از روغن بادرنجبویه برای کرم حلقوی، آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید و دو بار در روز با پنبه روی پوست بمالید.

بیماری عفونت قارچی پوست در کودکان، علائم و درمان

قارچ‌ها در همه جا زندگی می‌کنند. آن‌ها را می‌توان در گیاهان، خاک و حتی روی پوست یافت. وجود این موجودات میکروسکوپی روی پوست معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند یا از طریق بریدگی یا ضایعه به پوست شما نفوذ کنند.

از آنجایی که قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، عفونت‌های قارچی پوست اغلب می‌توانند در مناطق مرطوب یا عرق‌ریز که جریان هوای زیادی ندارند، ایجاد شوند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از: پاها، کشاله ران و چین‌های پوست. این عفونت‌ها معمولا به صورت جوش یا دانه، پوسته پوسته یا تغییر رنگ پوست که اغلب با خارش همراه است، ظاهر می‌شوند.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

برخی از عفونت‌های قارچی پوست بسیار شایع هستند. اگرچه این عفونت‌ها می‌تواند آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشند، اما معمولاً جدی نیستند. عفونت‌های قارچی پوست اغلب از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شوند که می‌تواند شامل تماس با قارچ‌ها بر روی لباس یا وسایل دیگر یا روی یک شخص یا حیوان باشد.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند کودک شما یا حتی خودتان را در معرض افزایش خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست قرار دهد. برخی از عمده‌ترین این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • زندگی در یک محیط گرم یا مرطوب
  • تعریق زیاد
  • تمیز و خشک نگه نداشتن پوست
  • اشتراک‌گذاری وسایلی مانند لباس، کفش، حوله یا ملافه
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • شرکت در فعالیت‌هایی که شامل تماس مکرر پوست به پوست است.
  • تماس با حیواناتی که ممکن است آلوده باشند.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، درمان سرطان یا شرایطی مانند HIV

بسیاری از انواع عفونت‌های قارچی پوست با داروهای بدون نسخه (OTC) بهبود می‌یابند. با این حال، اگر کودک شما به عفونت قارچی پوست مبتلا شده است، با درمان‌های خانگی یا داروهای بدون نسخه بهبود نمی‌یابد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت‌های قارچی مناسب هستند. آن‌ها می‌توانند مستقیماً قارچ‌ها را از بین ببرند یا از رشد آن‌ها جلوگیری کنند.

داروهای ضد قارچ به‌صورت داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی در دسترس هستند و به اشکال مختلفی، از جمله کرم‌ها یا پمادها، قرص‌ها، پودرها، اسپری‌ها، شامپوها و غیره وجود دارند. اگر کودک شما مشکوک به عفونت قارچی پوست است، در ابتدا می‌توانید یک محصول OTC را امتحان کنید تا ببینید آیا به رفع این بیماری کمک می‌کند یا خیر. در موارد شدیدتر، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروی ضد قارچ قوی‌تری را برای کمک به درمان عفونت تجویز کند.

تشخیص و درمان قارچ پوستی در کودک

تشخیص عفونت قارچی در کودک با معاینه فیزیکی و بررسی علائم آن آغاز می‌شود. در عفونت شدید قارچی پوست، پزشک ممکن است با خراش دادن پوست، نمونه‌برداری کرده و آن را برای تجزیه‌وتحلیل به آزمایشگاه بفرستد تا نوع قارچ عامل عفونت تعیین شود.

انواع مختلفی از عفونت‌های قارچی پوست وجود دارد که نیاز به مراقبت بالینی توسط پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دارد. یکی از شایع‌ترین آن‌ها کرم حلقوی است. کرم حلقوی معمولا بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی کودک تشخیص داده می‌شود.

ضایعات کرم حلقوی منحصربه‌فرد هستند و معمولاً در معاینه فیزیکی به سادگی تشخیص داده می‌شوند. همچنین ممکن است پزشک برای تایید تشخیص، کشت یا خراش دادن پوست ضایعه را تجویز کند.

انواع عفونت‌های قارچی پوست

در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع عفونت‌های قارچی که می‌توانند بر پوست تأثیر بگذارند را معرفی می‌کنیم.

انواع مختلفی از عفونت‌های قارچی پوست وجود دارد که نیاز به مراقبت بالینی توسط پزشک یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دارد.

کرم حلقوی (tinea corporis)

کرم حلقوی یک اصطلاح گمراه‌کننده است که به ظاهر دایره‌ای ضایعه قارچی اشاره دارد. نگران نباشید هیچ کرمی ‌در کار نیست. به طور معمول در تنه و اندام اتفاق می‌افتد. کرم حلقوی در سایر نواحی بدن می‌تواند نام‌های مختلفی مانند پای ورزشکار (athlete’s foot) و خارش جوک (jock itch) داشته باشد.

علامت اصلی کرم حلقوی جوش‌های حلقه‌ای شکل با لبه‌های کمی برجسته است. پوست داخل این بثورات مدور معمولاً سالم به نظر می‌رسد. بثورات می‌تواند گسترش یابد و اغلب خارش دارد. توجه داشته باشید که اگر کودک در شرایط زیر باشد، خطر ابتلا به کرم حلقوی وجود دارد:

  • دچار سوء تغذیه است.
  • بهداشت ضعیفی دارد.
  • در آب‌وهوای گرم و مرطوب زندگی می‌کند.
  • با سایر کودکان یا حیوانات خانگی که کرم حلقوی دارند، در تماس است.
  • در اثر بیماری یا دارو دچار نقص ایمنی شده است.

پای ورزشکار (تینئا پدیس یا کرم حلقوی پا)

این عارضه شایع بیشتر نوجوانان و مردان بالغ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به ندرت در کودکان قبل از بلوغ دیده می‌شود. موارد زیادی می‌تواند باعث ایجاد پای ورزشکار شود، از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تعریق، خشک نشدن خوب پاها پس از شنا یا حمام کردن، پوشیدن جوراب و کفش تنگ و شرایط آب‌وهوایی گرم. علائم پای ورزشکار شامل موارد زیر است:

  • سفید شدن پوست بین انگشتان پا
  • پوسته‌پوسته‌شدن پا
  • بثورات خارش‌دار روی پاها
  • تاول روی پا
این عارضه شایع بیشتر نوجوانان و مردان بالغ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به ندرت در کودکان قبل از بلوغ دیده می‌شود.

خارش جوک (تینیا کرویس یا کرم حلقوی کشاله ران)

این عارضه در مردان و پسران نوجوان شایع‌تر است، به عنوان قارچ پوستی در کودکان مشاهده نشده و در هوای گرم بیشتر اتفاق می‌افتد. در زنان بسیار نادر است. علائم خارش جوک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لکه‌های قرمز و حلقه‌مانند در ناحیه کشاله ران یا اطراف قسمت داخلی بالای ران
  • خارش در ناحیه کشاله ران
  • درد در ناحیه کشاله ران

این عفونت معمولا کیسه بیضه را درگیر نمی‌کند. بثورات ممکن است پس از ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی بدتر شود و به باسن و شکم گسترش یابد.

بیشتر بخوانید: قارچ پوست سر نوزاد؛

کرم حلقوی پوست سر (تنیا کاپیتیس)

این عفونت قارچی روی پوست سر و ساقه‌های موی مرتبط با آن تأثیر می‌گذارد. بیشتر در کودکان خردسال شایع است و باید با داروهای خوراکی تجویزی و همچنین شامپوهای ضد قارچ درمان شود. کرم حلقوی پوست سر به‌خصوص در بین کودکان بسیار مسری است. این بیماری عمدتاً در کودکان بین 2 تا 10 سال رخ می‌دهد، اما به‌ندرت در بزرگسالان هم دیده می‌شود. علائم کرم حلقوی پوست سر شامل موارد زیر است:

  • بثورات قرمز و پوسته‌پوسته روی پوست سر
  • خارش پوست سر
  • ریزش مو در پوست سر
  • بثورات در نقاط دیگر بدن

کرم حلقوی ناخن (tinea unguium)

کرم حلقوی ناخن یک عفونت ناخن انگشت دست یا پا است که با ناخن ضخیم و بد شکل مشخص می‌شود. این عارضه بیشتر در ناخن‌های پا دیده می‌شود و در نوجوانان و بزرگسالان شایع‌تر از کودکان خردسال است. علائم کرم حلقوی ناخن شامل موارد زیر است:

  • ضخیم شدن انتهای ناخن‌ها
  • رنگ زرد ناخن
کرم حلقوی ناخن یک عفونت ناخن انگشت دست یا پا است که با ناخن ضخیم و بد شکل مشخص می‌شود.

کرم حلقوی بدن (tinea corporis)

این عفونت پوستی با بثورات حلقه مانند روی بدن یا صورت مشخص می‌شود و می‌تواند در تمام سنین رخ دهد. در آب و هوای گرم بیشتر رایج است. علائم کرم حلقوی بدن شامل موارد زیر است:

  • ضایعه قرمز دایره‌ای با لبه‌های برجسته وسط ضایعه ممکن است با رشد ضایعه قرمز کمتر شود.
  • خارش ناحیه آسیب‌دیده

کرم حلقوی شبیه بسیاری از بیماری‌های پوستی است. همیشه برای تشخیص با پزشک مشورت کنید و اقدام به درمان سرخود نکنید. عفونت قارچ پوستی بسیار شایع است و ممکن است در کودکان به دلیل تماس بیشتر با خاک یا حیوانات به دفعات بیشتری بروز کند.

اگرچه این عفونت‌ها معمولاً جدی نیستند، اما به دلیل خارش یا قرمزی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست می‌توانند باعث ناراحتی و تحریک شوند. اگر قارچ پوستی درمان نشود، ممکن است گسترش یابد یا بیشتر تحریک شود.

انواع بسیاری از محصولات و داروهای بدون نسخه وجود دارد که می‌توانند به درمان عفونت‌های قارچی پوست کمک کنند. همچنین مواد غذایی و درمان‌های خانگی مؤثری وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، اگر شما یا کودکتان قارچ پوستی دارید که با داروهای OTC بهبود نمی‌یابد، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است برای درمان موثرتر نیاز به داروهای تجویزی داشته باشید.

منبع +++++

قارچ های پوستی در کجا رشد میکنند؟

از آنجایی که قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، عفونت‌های قارچی پوست اغلب می‌توانند در مناطق مرطوب یا عرق‌ریز که جریان هوای زیادی ندارند، ایجاد شوند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از: پاها، کشاله ران و چین‌های پوست. این عفونت‌ها معمولا به صورت جوش یا دانه، پوسته پوسته یا تغییر رنگ پوست که اغلب با خارش همراه است، ظاهر می‌شوند.

آیا عسل برای قارچ پوستی مناسب است؟

عسل متداول‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ماده خانگی برای مراقبت از پوست و کمک به درمان بیماری‌های پوستی است. از آنجایی که عسل یک ضدعفونی‌کننده است، به عنوان یک درمان خانگی برای عفونت‌های قارچی معجزه می‌کند. این ماده غذایی ارزش‌مند به‌طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است که می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد.

علت قارچ پای ورزشکار چیست؟

موارد زیادی می‌تواند باعث ایجاد پای ورزشکار شود، از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تعریق، خشک نشدن خوب پاها پس از شنا یا حمام کردن، پوشیدن جوراب و کفش تنگ و شرایط آب‌وهوایی گرم. علائم پای ورزشکار شامل موارد زیر است:
1. سفید شدن پوست بین انگشتان پا 2. پوسته‌پوسته‌شدن پا 3. بثورات خارش‌دار روی پاها 4. تاول روی پا

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی