مراقبت از پوست در ماه رمضان
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست در ماه رمضان؛ حفظ سلامت و زیبایی پوست در روزه داری

2/5 - (3 امتیاز)

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و کاهش میزان آب آشامیدنی و دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدن، پوست انسان پس از مدتی، حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد. طبیعی است که با توجه به کاهش میزان آب و مواد معدنی مورد نیاز بدن که پیش از این به صورت منظم به بدن وارد می‌شدند، امکان کاهش کیفیت و سلامت پوست هم محتمل است. نداشتن آب کافی، اختلال در خواب شب و عدم مصرف گروه‌های غذایی لازم، از جمله مواردی هستند که باعث کاهش کیفیت و سلامت بافت پوست حساس انسان در رمضان می‌شوند. در این مقاله قرار است که به همه روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان اشاره داشته باشیم و تیپ‌هایی را برای مراقبت پوستی شما ارائه دهیم.

فراموش نکنید در طول ماه رمضان و روزه‌داری، بدن شما باید با الگوی غذایی جدید سازگار شود؛ بافت پوست بدن شما هم جزئی از بدن شماست که از الگوی غذایی جدید، مستثنی نیست. در هنگام روزه‌داری، پوست شما ممکن است آب کمتری دریافت کند؛ چرا که مایعات بدن به جای پوست به سایر اندام‌های حیاتی فرستاده می‌شوند. در طول ماه رمضان، ممکن است با جوش‌های متعدد روی پوستتان مواجه شوید، اما با مطالعه این مقاله، هرگز برای شما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

چه اتفاقی در ماه رمضان برای پوست انسان رخ می‌دهد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، مایعات از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که به پوست شادابی می‌بخشند و آن را همواره تازه و جوان نگه می‌دارند. ممکن است این سؤال برای شما ایجاد شود که چرا علی‌رغم نوشیدن آب و مایعات کافی در طول سحر و حتی بعد از افطار، باز هم پوست بدن شما دچار خشکی و جوش‌های متعدد می‌شود. پاسخ اینجاست که یا شما به حد کافی آب نمی‌نوشید و یا فعالیت بدنی شما آن‌قدر بالاست که مایعات و آب بدن شما به جای پوست به دیگر اندام‌های مهم‌تر فرستاده می‌شوند.

استفاده از لوازم بهداشتی و مراقبتی پوست موجود در بازار، یکی از روش‌های بهبود پوست در رمضان است

استفاده از لوازم بهداشتی و مراقبتی پوست موجود در بازار، یکی از روش‌های بهبود پوست در رمضان است، اما راه‌های بهتری هم وجود دارند. متخصص تغذیه می‌گوید: «پوست بزرگ‌ترین عضو بدن و یکی از قوی‌ترین شاخص‌های کیفیت سلامتی انسان محسوب می‌شود. همه چیز از آکنه و پوست خشک و التهاب و چین‌وچروک گرفته تا پوست چرب و دیگر اتفاقات ناخوشایند پوست، نشان‌دهنده عدم سلامت داخلی بدن انسان است.

تمامی اتفاقات ناگواری که برای پوست به وجود می‌آیند، ناشی از مصرف غذاهای ناسالم و اجتناب از مصرف مواد غذایی مغذی هستند.» حال همه این گفته‌ها را در کنار روزه‌داری متصور شوید؛ اگر شما انسانی هستید که الگوی غذایی سالمی ندارید، حتماً حین روزه‌داری با مشکلات بیشتری هم روبه‌رو خواهید شد.

روش‌‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند کیفیت سلامت پوست شما را در ماه رمضان بهتر از قبل نشان دهند. چه ‌بسا که شما با رعایت این الگوهای غذایی بتوانید سلامت پوست خود را در ماه رمضان به دست بیاورید و سپس با تداوم الگوهای غذایی جدیدتر، در تمامی ماه‌های سال، پوستی سالم، جوان و شاداب داشته باشید. در ادامه این مقاله قرار است تمامی روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان را در کنار هم مرور کنیم تا هیچ دغدغه‌ای در طول روزه‌داری نداشته باشید.

به پوستت جون تازه بده

14 روش کاربردی مراقبت از پوست در ماه رمضان

شاید تا اینجای مقاله به اهمیت بسیار بالای مایعات و آب پی برده باشید؛ شاید هم گمان می‌کنید که با نوشیدن آب کافی می‌توانید پوستی سالم و شاداب داشته باشید، اما نوشیدن آب و مایعات کافی نیست. اگر به یاد داشته باشید، در ابتدای این مقاله به عوامل دیگری هم اشاره کردیم که در کنار هم می‌توانند به ایجاد یک پوست سالم منجر شوند.

عواملی همچون خوابیدن کافی در طول روز و شب، کنترل و مدیریت استرس و نگرانی، ماساژ پوست صورت و همچنین استفاده از مواد طبیعی و حتی بهداشتی موجود در بازار، می‌توانند به منجر به بهبود سلامت پوست شما شوند.

عواملی همچون خوابیدن کافی در طول روز و شب، کنترل و مدیریت استرس و نگرانی، ماساژ پوست صورت و همچنین استفاده از مواد طبیعی و حتی بهداشتی موجود در بازار، می‌توانند به منجر به بهبود سلامت پوست شما شوند.

در این بخش از مقاله به نکات بسیاری گسترده‌تری اشاره خواهیم کرد که نوشیدن آب کافی، تنها بخش کوچکی از آنها را شامل خواهد شد. لازم است به این نکته اشاره داشته باشیم که در میان روش‌ها و نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، مواردی که به صورت طبیعی وجود دارند یا روش‌‎هایی که در خانه می‌توان به آنها دسترسی داشت، از جمله مقرون‌به‌صرفه‌ترین و قابل دسترس‌ترین روش‌ها هستند. بنابراین نیاز نیست که لزوماً از روش‌های هزینه‌بردار و گران، مثل استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبت پوستی موجود در بازار استفاده کنید.

روش اول: به کافئین «نه» بگویید!

احتمالاً این بخش از مقاله به ذائقه قهوه‌دوستان خوش نخواهد آمد، اما اگر شما از جمله روزه‌دارانی هستید که بلافاصله پس از افطار، قهوه می‌نوشند، بهتر است به این بخش با دقت بیشتری بنگرید. برای داشتن پوستی سالم و شاداب، بهتر است تا پایان ماه رمضان، دور قهوه و قهوه‌خوری را خط قرمز بکشید.

فرض کنید که قهوه هم جزو همه آن‌چیزهایی است که قرار شده در طول رمضان از آنها دوری کنید. متخصصین مراقبت از پوست معتقدند: «کافئین، قهوه، نوشابه و بسیاری از مواد دیگر از این قبیل، مواد معدنی بدن را مثل یک زالو می‌مکند و چیزی جز تأثیر منفی برای بافت پوست بدن شما به ارمغان نمی‌آورند».

با توجه به اینکه نوشیدن چای هم در لیست غذایی بسیاری از روزه‌داران است، شاید بهتر باشد که برای داشتن پوستی سالم در ماه رمضان، عادت‌های غذایی بهتری را در پیش بگیرید. نکته جالب در مورد کنترل مصرف کافئین در طول ماه رمضان، می‌تواند در نقش یک سم‌زُدا ظاهر شود. اگر شما از جمله طرفداران قهوه هستید که حتی یک روز هم از نوشیدن آن غافل نمی‌شوید، فقط برای یک ماه از نوشیدن آن استعفا دهید!

روش دوم: اضافه کردن آجیل شیرین به الگوی غذایی، از روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان

جالب است بدانید که بهترین میان‌وعده برای حفظ سلامت پوست، مصرف آجیل شیرین است. اگر در طول سال‌های اخیر، مصرف آجیل و دانه‌های مغذی را از یاد نبرده باشید، حتماً می‌دانید که تأثیر مثبت آنها بر سلامت انسان چقدر بالاست.

حال با توجه به این که در ماه رمضان باید بیش از پیش به سلامت پوست اندیشید، بهتر است همان الگوی غذایی همیشگی را رعایت کنید. اگر هم از جمله افرادی هستید که مصرف آجیل را تنها به روزهای اول سال و در عید نوروز محدود کرده‌اید، خبر بد این است که سلامت پوست شما به شدت در معرض تهدیدهای گوناگون قرار دارد.

نداشتن آب کافی، اختلال در خواب شب و عدم مصرف گروه‌های غذایی لازم، از جمله مواردی هستند که باعث کاهش کیفیت و سلامت بافت پوست حساس انسان در رمضان می‌شوند

توصیه ما و بهترین متخصصین حوزه مراقبت پوست این است که در وعده‌های سحری از آجیل‌های شیرین و مغزهای مقوی استفاده کنید. اضافه کردن آجیل و مغزهای مقوی مثل بادام هندی، می‌تواند طلایی‌ترین نقش را در بهبود و حفظ سلامت پوست شما در ماه رمضان ایفا کند. کافی است که حین سحری یا افطار، به اندازه یک مشت دست، آجیل شیرین و بادام هندی مصرف کنید تا تأثیر آن را پس از یک هفته مشاهده کنید؛ چرا که مغزهای مقوی حاوی حجم قابل توجهی از فیبر و اسیدهای چرب هستند و می‌توانند در نقش یک ناجی برای پوست شما ظاهر شوند.

روش سوم: برای یک ماه از شکر خداحافظی کنید

ما به خوبی می‌دانیم عادت بسیاری از ایرانیان، نوشیدن چای شیرین حین افطار و حتی وعده سحری است؛ اما با چنین عادتی هرگز نمی‌توان به پوستی سالم و شاداب دست یافت. اثرات منفی قند بر بدن ما بی‌پایان و بی‌شمار است؛ بافت پوست هم از جمله نقاطی است که همیشه در معرض حملات قند قرار دارد.

قند و شکر همواره یکی از عوامل اصلی پیری و چروکیده شدن پوست هستند؛ آنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند و باعث تجزیه بافت کلاژن و الاستین می‌شوند. در نتیجه تخریب یا تضعیف بافت‌های کلاژن و الاستین، پوست ظاهری چروکیده و افتاده به خود می‌گیرد.

اگر حین مطالعه این مقاله، روزه دارید و چیزی تا افطار نمانده، بهتر است تا عید فطر از شکر دوری کنید؛ اگر هم افطار کرده‌اید و در ساعات آزاد شب بسر می‌برید، بهتر است عادت مصرف قند و شکر را برای روزهای بعد تکرار نکنید.

متخصصین زیبایی و مراقبت از پوست معتقدند: «انسان در طول ماه رمضان، به لطف همه شیرینی‌ها و غذاهای وسوسه‌انگیزی که روی میز افطار قرار دارند، پوست خود را در معرض نابودی قرار می‌دهد. قند می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و بدن را در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها به مرز شکست نزدیک کند. سیستم ایمنی ضعیف بدن که عموماً به دلیل مصرف قند حاصل شده است، یکی از عوامل اصلی بروز آکنه و سایر بیماری‌های التهابی پوست محسوب می‌شود».

روش چهارم: وداع با شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان، از روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان

زولبیا، بامیه، رشته و خشکار و سایر شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان، از جمله دلخوشی‌های روزه‌داران در طول این ماه مبارک به شمار می‌روند. با توجه به تمام مسائلی که در بخش قبلی در مورد مضرات شکر گفتیم، بهتر است مصرف این نوع شیرینی‌ها را به حداقل‌ترین اندازه ممکن کاهش دهید.

بسیاری از روزه‌داران با این واقعیت آشنا هستند که پس از مصرف بی‌رویه زولبیا یا بامیه، باید با جوش‌های ریز و درشتی که روی صورتشان سبز می‌شود، کنار بیایند. بسیاری از شیرینی‎های مخصوص ماه رمضان، به صورت کامل از شیرینی و قند اشباع شده‌اند و مصرف آنها منجر به انباشته شدن چربی و قند زیر پوست می‌شود.

برای این که بتوانید از شر جوش‌های ناگهانی خلاص شوید، بهتر است از مصرف شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه خودداری کنید. ممکن است برخی افراد با جوش‌های صورت خود هیچ مشکلی نداشته باشند، اما مطمئناً این موضوع برای شمایی که به پوست خود اهمیت می‌دهید، مهم است.

بیشتر بخوانید: کرم ضد آفتاب برای پوست چرب و جوش دار؛

روش پنجم: گریز از نور خورشید

نور خورشید نه تنها باعث کم‌آبی بدن می‌شود، بلکه می‌تواند بافت پوست شما را تحت تأثیرات منفی و فشارهای خطرناک قرار دهد. البته لازم به ذکر است که هر انسانی باید به اندازه کافی از نور خورشید برای دریافت ویتامین D استفاده کند، اما این فرایند برای ماه رمضان باید کنترل‌ شده باشد.

اگر ماه رمضان مقارن با ماه‌های گرم سال شده است، بهتر است به عنوان یک روزه‌دار در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. متخصصین تغذیه در مورد روزه‌داری در ماه‌های گرم معتقدند: «اگر صبح‌ها در حال انجام کارهای روزانه هستید، سعی کنید از آفتاب دور شوید و هر زمانی که می‌توانید، در سایه پیاده‌روی داشته باشید. البته بهتر است استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را فراموش نکنید».

نکته مهم اینجاست که دوری از آفتاب، تنها به حضور در محل کار یا محیط خیابان محدود نمی‌شود؛ حتی اگر در بالکن خانه خود یا در پارک با رعایت فاصله اجتماعی نشسته‌اید هم باید در محیط سایه قرار داشته باشید و از مصرف کرم ضد آفتاب غافل نشوید.

اسکین اسکرابر، درما اف

روش ششم: طبیعت را در آغوش بگیرید

اکنون زمان آن فرا رسیده به عنوان روزه‌داری که مراقب پوستش است، به آغوش طبیعت بازگردید. دکتر اسکات در مورد اهمیت استفاده از منابع طبیعی و ارگانیک با روزه‌داری معتقد است: «استفاده از منابع طبیعی، تنها به جا دادن غذاهای تمیز، سالم و ارگانیک در رژیم غذایی ختم نمی‌شود. روزه‌داران باید از محصولات مراقبت پوست طبیعی هم برای حفظ سلامت پوست خود استفاده کنند. بسیاری از روزه‌داران گمان می‌کنند عدم استفاده از محصولات بهداشتی موجود در داروخانه‌ها، راهی برای حفظ سلامت پوست به روش طبیعی است؛ البته که این تفکر اشتباهی است. شما باید هم مواد غذایی طبیعی و ارگانیک را در رژیم غذایی خود جا بدهید و هم از مواد ارگانیک (مثل ماسک پوست خیار) برای پوست خود استفاده کنید».

روش هفتم: H2O و دیگر هیچ!

استفاده از منابع آب کافی از جمله مهم‌ترین روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان محسوب می‌شود. همه ما از فواید آب برای سلامتی بدن و زیبایی می‌دانیم. دکتر ترستون در مورد اهمیت نوشیدن آب در ماه رمضان معتقد است: «نوشیدن آب و دریافت حجم کافی H2O، بهترین شانس ممکن را برای زنده ماندن پوست شما در رمضان فراهم می‌کند».

نوشیدن آب و دریافت H2O باعث حجیم شدن پوست می‌شود و کلاژن‌ها نرم و منعطف می‌شوند؛ برعکس، زمانی که شما هیچ آبی نمی‌نوشید یا مقادیر کمی از H2O را دریافت می‌کنید، بافت کلاژن شما دچار ترک‌خوردگی می‌شود و می‌شکند؛ در نتیجه خطوط چین‌وچروک پوست صورت و بدن شما بیش از پیش نمایان خواهند شد و شما احساس پیری می‌کنید. از این واقعیت محض نمی‌توان به سادگی عبور کرد که ما موجودات وابسته به آب هستیم و باید بدن خود را هیدراته نگه داریم.

روش هشتم: ویتامین‌ها و میان‌وعده‌های حساس

متخصص پوست و زیبایی در مورد اهمیت ویتامین‌ها می‌گوید: «فارغ از نوشیدن آب زیاد، هیدراتاسیون ارگانیک هم از جمله روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان است. هیدراتاسیون ارگانیک یعنی شما بتوانید با منابعی به جز H2O به سیراب کردن پوست و باقی اندام‌ها بپردازید.

روزه‌داران می‌توانند این کار را با مصرف کامل و کافی میوه‌ها و سبزیجات تازه انجام دهند. غذاهای فوق‌العاده‌ای همچون توت آچای که دارای ویتامین‌هایی مثل A، E و C هستند، بهترین روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان محسوب می‌شوند. همچنین بهتر است از مصرف غذاهای فیبردار مثل میوه‌ها، آجیل و ماهی هم غافل نشوید، چرا که این مواد غذایی می‌توانند پوست آسیب‌دیده شما را ترمیم و حفظ کنند».

هیدراتاسیون ارگانیک یعنی شما بتوانید با منابعی به جز H2O به سیراب کردن پوست و باقی اندام‌ها بپردازید.

روش نهم: هیدراته، هیدراته، هیدراته!

با مرور همه نکاتی که تا اینجای مقاله به آنها اشاره کردیم، به خوبی می‌دانید که پوست شما در حین روزه‌داری، رطوبت خود را به راحتی از دست می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از محصولات مرطوب‌کننده بهداشتی به هیدراته کردن پوست خود مشغول شوید. پیش از اینکه بخواهید به سراغ محصولات بهداشتی و مراقبت پوست بروید، بهتر است در مورد صحت عملکرد آن و لوگوی وزارت بهداشت، اطمینان حاصل کنید.

متخصصین پوست در مورد هیدراته کردن پوست در ماه رمضان معتقدند: «برای مراقبت از پوست خود در آستانه ماه رمضان یا در طول آن، نباید از هیدراته کردن طبیعی پوست غافل شوید. برای این کار بهتر است پوست صورت خود را با آب ولرم شست‌وشو کنید و پس از خشک کردن آن، از محصولات مرطوب‌کننده بهداشتی استفاده نمایید».

روش دهم: مصرف لبنیات را محدود کنید

متخصصین تغذیه و پوست در مورد مصرف لبنیات در رمضان نیز نظراتی ارائه داده‌اند. به عقیده آنها، کاهش مصرف لبنیات یکی از روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان محسوب می‌شود. آنها در مورد این موضوع اذعان داشته‌اند که: «محصولات لبنی مثل ماست و پنیر، اغلب با بروز آکنه‌ها و جوش‎‌های پوستی مرتبط هستند.

بنابراین حتی‌الامکان از مصرف فرنی، ماست و دیگر محصولات مرتبط با لبنیات خودداری کنید. استفاده از شیربرنج یا شیر بادام به جای شیر معمولی یا پرچرب توصیه می‌شود، چرا که شیر معمولی یا پرچرب به پوسته ‌پوسته شدن پوست و همچنین ایجاد جوش منجر خواهد شد».

بیشتر بخوانید: 8 تصور غلط در مراقبت از پوست

روش یازدهم: استفاده کردن از مواد معدنی، از روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان

کمبود مواد معدنی مورد نیاز بدن در ماه رمضان باید به صورت ویژه‌ای تأمین شود. همه ما به خوبی می‌دانیم که تأثیرات ویتامین‌‌های معدنی E، C و A چقدر روی پوست ما قابل توجه هستند. البته مواد معدنی دیگری مثل «سیلیس» هم وجود دارند که باید علاوه بر ویتامین‌های دیگر جذب بدن شوند.

سیلیس یک ماده معدنی کمیاب محسوب می‌شود که بافت‌های بدن را تقویت می‌کند و برای سلامتی پوست، حیاتی است. کمبود سیلیس به کاهش خاصیت ارتجاعی پوست منجر می‌شود و توانایی بدن برای التیام زخم‌ها را مختل می‌کند. منابع غذایی سیلیس، شامل کرفس، تره‌فرنگی، لوبیا سبز، خیار، مارچوبه، توت‌فرنگی و انبه هستند.

ماده معدنی «روی» نیز تأثیرات ویژه‌ای روی سلامت پوست، به ویژه برای مبتلایان به آکنه دارد. در واقع، آکنه ممکن است به عنوان نشانه‌ای مهم از کمبود روی در بدن باشد. روی می‌تواند چربی پوست را کنترل و فعالیت هورمون‌هایی که منجر به ایجاد آکنه می‎‌شوند را تعدیل کند. منابع غذایی روی شامل دانه کدو تنبل، زنجبیل، گردو، آجیل برزیلی و جو هستند.

روش دوازدهم: استفاده از روغن‌های آب‌رسان

برای تقویت هررچه بیشتر عملیات آبرسانی در بافت پوست بدن و حتی حین آرایش کردن چهره خود، بهتر است از یک روغن آب‌رسان یا محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست استفاده کنید. پزشکان بسیاری توصیه کرده‌اند که بهتر است که در ماه رمضان، پیش از خوابیدن، پوست صورت یا بدن خود را با روغن‌های آب‌رسان تقویت کنید. شما می‌توانید با تهیه روغن‌های بادام و یا آووکادو به عنوان روغن شب استفاده کنید و هر شب قبل از خواب، یک قطره از آنها را روی پوست خود ماساژ دهید.

برای تقویت هررچه بیشتر عملیات آبرسانی در بافت پوست بدن و حتی حین آرایش کردن چهره خود، بهتر است از یک روغن آب‌رسان یا محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست استفاده کنید.

روش سیزدهم: لایه‌برداری پوست، از روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان

عملیات لایه‌برداری و اسکراب پوست هم از جمله روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان محسوب می‌شوند. برای لایه‌برداری پوست انسان، روش‌های متعددی وجود دارند؛ یکی از این روش‌ها استفاده از شیر به عنوان یک لایه‌بردار است.

لایه‌برداری به روش لیزری هم از جمله روش‌هایی است که می‌توان در کلینیک‌ها تجربه کرد و به مراتب، نسبت به روش‌های طبیعی و خانگی، هزینه‌بردار است. آبرسانی به پوست یا لایه‌برداری با استفاده از روش‌های تخصصی مثل مزوتراپی یا هیدرا فسیل هم از جمله روش‌های مراقبت از پوست تلقی می‌شوند.

نکته مهمی که در مورد روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان وجود دارد، توجه کردن به فصلی است که ماه رمضان با آن مقارن شده است. برای مثال اگر ماه رمضان در اواسط یک ماه گرم از سال در حال طی شدن است، باید توجه داشته باشید که لایه‌برداری از سطح پوست باید به صورت ملایم و بسیار با دقت انجام شود. بنابراین بهتر است که از روش‌های اسکراب و لایه‌برداری خانگی استفاده کنید و فعلاً روش‌های کلینیکی را کنار بگذارید.

عملیات لایه‌برداری و اسکراب پوست هم از جمله روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان محسوب می‌شوند.

روش چهاردهم: خواب کافی و با کیفیت، از روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان

شاید با این نکته هم به خوبی آشنا هستید که خواب کافی و با کیفیت یکی از نیازهای انسان است. تنظیم خواب درست هم از جمله روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان محسوب می‌شود. شما به عنوان یک روزه‌دار باید توجه داشته باشید که به دلیل صرف وعده سحری و عبادات شبانه، ممکن است خواب شب کافی و به اندازه‌ نداشته باشید؛ از این جهت حتماً برنامه‌ریزی کنید که افطار را سبک میل کنید تا بعد از آن، پیش از ساعت 10 شب بخوابید.

البته اگر مشغله کاری این فرصت را به شما نمی‌دهد که بتوانید، زودتر از ساعت 12 یا یک بامداد بخوابید، حتماً در نظر داشته باشید که در طول روز، خواب از دست ‌رفته خود را جبران کنید. طبیعی است که هر انسان در شبانه‌روز به 8 الی 10 ساعت خواب با کیفیت و کافی نیاز دارد.

در این مقاله به 14 نوع از انواع روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان اشاره کردیم که هر کدام به نوبه خود می‌توانند سلامت پوست را تضمین کنند. با توجه به این که عدم خواب کافی، ایستادن در معرض نور مستقیم آفتاب، کمبود آب و مواد معدنی و عوامل دیگر می‌توانند در ماه رمضان، ضربات بیشتری نسبت به قبل به پوستتان وارد کنند، بهتر است از نکات این مقاله، نهایت استفاده را ببرید.

در بعضی از نکات این مقاله به روش‌های کلینیکی و محصولات بهداشتی یا مراقبت پوستی هم اشاره کردیم. امید است که با بهره‌مندی از نکات این مقاله، پوستی شاداب و جوان در ماه مبارک رمضان داشته باشید.

منبع +++

چرا باید مقدار مصرف زولبیا و بامیه را در ماه رمضان کاهش داد؟

بسیاری از روزه‌داران با این واقعیت آشنا هستند که پس از مصرف بی‌رویه زولبیا یا بامیه، باید با جوش‌های ریز و درشتی که روی صورتشان سبز می‌شود، کنار بیایند. بسیاری از شیرینی‎های مخصوص ماه رمضان، به صورت کامل از شیرینی و قند اشباع شده‌اند و مصرف آنها منجر به انباشته شدن چربی و قند زیر پوست می‌شود. برای این که بتوانید از شر جوش‌های ناگهانی خلاص شوید، بهتر است از مصرف شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه خودداری کنید.

چرا باید در ماه رمضان مصرف آب رو افزایش بدهیم؟

نوشیدن آب و دریافت H2O باعث حجیم شدن پوست می‌شود و کلاژن‌ها نرم و منعطف می‌شوند؛ برعکس، زمانی که شما هیچ آبی نمی‌نوشید یا مقادیر کمی از H2O را دریافت می‌کنید، بافت کلاژن شما دچار ترک‌خوردگی می‌شود و می‌شکند؛ در نتیجه خطوط چین‌وچروک پوست صورت و بدن شما بیش از پیش نمایان خواهند شد و شما احساس پیری می‌کنید. از این واقعیت محض نمی‌توان به سادگی عبور کرد که ما موجودات وابسته به آب هستیم و باید بدن خود را هیدراته نگه داریم.

آیا استفاده از روغن های آبرسان برای پوست مناسب است؟

برای تقویت هررچه بیشتر عملیات آبرسانی در بافت پوست بدن و حتی حین آرایش کردن چهره خود، بهتر است از یک روغن آب‌رسان یا محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست استفاده کنید. پزشکان بسیاری توصیه کرده‌اند که بهتر است که در ماه رمضان، پیش از خوابیدن، پوست صورت یا بدن خود را با روغن‌های آب‌رسان تقویت کنید. شما می‌توانید با تهیه روغن‌های بادام و یا آووکادو به عنوان روغن شب استفاده کنید و هر شب قبل از خواب، یک قطره از آنها را روی پوست خود ماساژ دهید.

آیا داشتن خواب کافی بر مراقبت از پوست تاثیر گذار است؟

تنظیم خواب درست هم از جمله روش‌های مراقبت از پوست در ماه رمضان محسوب می‌شود. شما به عنوان یک روزه‌دار باید توجه داشته باشید که به دلیل صرف وعده سحری و عبادات شبانه، ممکن است خواب شب کافی و به اندازه‌ نداشته باشید؛ از این جهت حتماً برنامه‌ریزی کنید که افطار را سبک میل کنید تا بعد از آن، پیش از ساعت ۱۰ شب بخوابید.

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی