پاکسازی صورت مردانه
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

پاکسازی صورت مردانه؛ راهنمای کامل لایه‌برداری پوست آقایان!

3/5 - (1 امتیاز)

بیماری‌های پوستی به عنوان چهارمین بیماری شایع انسانی شناخته می‌شوند. 64 درصد افراد حداقل به یک بیماری پوستی مبتلا هستند و بسیاری از آن‌ها حتی از وجود بیماری اطلاع ندارند در حالی که بیماری‌های پوستی تاثیر زیادی در کیفیت زندگی و سلامت آن‌ها در بلندمدت دارد. پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است و درست مثل سایر اعضای بدن به مراقبت احتیاج دارد، جدا از این که مرد باشید یا زن! خوشبختانه در چند سال اخیر، تفکر جنسیتی در مراقبت از پوست کم ‌رنگ‌تر شده و مردان نیز بیشتر به مراقبت از پوست خود و حفظ سلامت آن می‌پردازند. یکی از راه‌های حفظ سلامتی و شادابی پوست، پاکسازی آن است. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره پاکسازی صورت مردانه بیشتر بدانیم.

آن‌چه خواهید خواند...

پاک‌سازی صورت چیست و پاکسازی صورت مردانه چه  مزایایی دارد؟

اگر مادر شما هم هر روز صبح قبل از رفتن به مدرسه شما را مجبور می‌کرد صورتتان را بشویید، از او تشکر کنید. شست‌وشوی صورت یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های پاکسازی پوست صورت است.

شست‌وشوی صورت یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های پاکسازی پوست صورت است.

پاکسازی صورت، در حقیقت روشی برای مراقبت از پوست است که سلول‌های مرده روی پوست را می‌زداید، آلودگی‌ها، چربی و مواد اضافه روی پوست را پاکسازی می‌کند و با تغذیه و آبرسانی به پوست باعث سلامتی، شادابی و بهبود گردش خون در صورت می‌شود.

شست‌وشوی درست روزانه پوست صورت و پاکسازی صورت مردانه دوبار در هفته می‌تواند از بروز چین و چروک، سرطان پوست و بیماری رایج پوستی چون خشکی و اگزما جلوگیری کند. همچنین از آسیب‌های شغلی آقایانی که در محیط‌های آلوده یا زیر آفتاب کار می‌کنند بکاهد و پوست سالم جوانی را تا میانسالی همراه خود بیاورد.

به پوستت جون تازه بده

مزایای پاکسازی پوست صورت

پاکسازی صورت مردانه و زدودن آلودگی‌ها

پوست در طول روز با آلودگی‌های زیادی در تماس است؛ از آلودگی‌ها و آلاینده‌های موجود در هوا که روی پوست می‌نشیند، باکتری‌ها و میکروب‌ها که ممکن است در مکان‌های مختلف با پوست ما در تماس باشند تا لایه‌های محافظ پوست مثل سلول‌های مرده و چربی روی پوست که شاید بیش‌از حد لازم تجمع کنند. شستن و پاکسازی صورت مردانه این آلودگی‌ها را از پوست می‌زداید و شادابی و سلامت پوست را حفظ می‌کند.

تنظیم PH پوست

سبوم روغنی است که غدد کوچک زیرپوست برای محافظت از پوست صورت و جلوگیری از نفوذ باکتری و عوامل مضر به پوست صورت تولید می‌کند.

تولید بیش‌ازحد سبوم باعث چرب شدن صورت، کثیف به نظر رسیدن و بسته شدن منفذهای پوست می‌شود. این چربی در مردان بیشتر ترشح می‌شود و پاکسازی صورت مردانه به روش‌های درست و زدودن چربی اضافه پوست در حفظ سلامت و PH پوست تاثیر مثبت دارد.

حفظ سطح مناسب رطوبت پوست

پوستی که رطوبت خود را از دست بدهد بیشتر در معرض اگزما، خشکی پوست و چین‌وچروک است. تمیز نگه‌داشتن پوست، شست‌وشوی آن و استفاده از مرطوب‌کننده مناسب رطوبت پوست را حفظ می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود پوست درخشان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد.

آیا واقعا مردان به پاکسازی پوست نیاز دارند؟ پاکسازی صورت مردانه چه زمانی لازم است؟

پوستی که رطوبت خود را از دست بدهد بیشتر در معرض اگزما، خشکی پوست و چین‌وچروک است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که 54 درصد مردان صورت خود را نمی‌شویند و 46 درصد باقی مانده اغلب از آب خنک و صابون‌های بدن استفاده می‌کنند. در حالی که صابون‌های شوینده بدن اکثرا برای پوست صورت مناسب نیستند و ممکن است باعث خشکی پوست، جوش یا حتی اگزما شوند.

در جواب این سوال باید بگوییم که مردان هم مانند زنان پوست دارند! پوستی که در معرض آلودگی و بیماری است پس باید از آن مراقبت کنند.

در حقیقت آقایان به علت گذراندن زمان طولانی زیر نور خورشید، عدم استفاده از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده پوست و بی‌توجهی به شرایط پوستی خود بیشتر در معرض بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرند. پس مردان نیز همانند زنان به پاکسازی صورت مردانه نیاز دارند تا از سلامت پوست خود مراقبت، و از بروز بیماری‌ها و سرطان پوست جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اصول مراقبت از پوست مردانه

ویژگی‌های پوست مردان

شاید در ابتدا تفاوتی بین پوست مردان و زنان دیده نشود اما نه‌ تنها ساختار پوست در مردان متفاوت است بلکه عادات رفتاری متفاوتی نیز دارند که بر سلامت پوست‌شان تاثیر می‌گذارد.

پس مردان نیز همانند زنان به پاکسازی صورت مردانه نیاز دارند تا از سلامت پوست خود مراقبت، و از بروز بیماری‌ها و سرطان پوست جلوگیری کنند.

ویژگی‌های پوست مردان که متفاوت از بانوان است:

  • مردان الاستیک و کلاژن بیشتری در پوست خود دارند که باعث می‌شود 25 درصد پوستی ضخیم‌تر و سفت‌تر نسبت به زنان داشته باشند و چین و چروک پیری دیرتر در آ‌ن‌ها نمایان شود.
  • مردها موی بیشتری روی صورت خود دارند که باعث می‌شود چربی بیشتری نیز به سطح پوست ترشح شود. به همین دلیل پوست چرب در میان آقایان رایج‌تر است.
  • اصلاح ریش صورت به کمک تیغ به لایه‌برداری سلول‌های مرده کمک می‌کند. اما اگر مراقب نباشید ممکن است باعث حساسیت و تحریک پوست شود. ریش یا ته‌ریش ممکن است مشکلات دیگری مثل تحریک یا التهاب پوست را نیز به وجود بیاورد.
  • PH پوست مردان کمتر (اسیدی‌تر) از پوست زنان است.
  • پژوهش‌های جمعیت شناسی نشان می‌دهد که رنگدانه‌های پوست مردان به علت جذب کمتر ویتامین دی و کلسیم از زنان تیره‌تر است.

جدا از ویژگی‌هایی که در بالا برای پوست مردان ذکر کردیم، برخی عادات رفتاری نیز در مردان بیشتر مشاهده می‌شود. از جمله سیگار کشیدن و عدم استفاده از ضدآفتاب، مرطوب‌کننده و سایر محصولات مراقبت از پوست.

بررسی انواع روش پاکسازی صورت مردانه

تا اینجا از اهمیت پاکسازی پوست مردانه آگاه شدید اما پاکسازی پوست مردانه را چطور انجام دهید؟ این کار به چقدر زمان و هزینه نیاز دارد؟ بیایید موضوع را خیلی سخت نکنیم؛ فارغ‌ از جنس پوست، مسائل جانبی و روش‌های مختلف، شست‌وشو و پاکسازی صورت مردانه باید هر روز دوبار و در چند مرحله ساده انجام شود:

روش‌های خانگی پاکسازی پوست مردان تقریبا همان روتین مراقبت پوستی روزانه است که منجر به پاکسازی سطحی پوست صورت می‌شوند.
  • دست و صورت‌تان را با آب ولرم خیس کنید.
  • صابون مخصوص صورت یا فیس‌ واش (شوینده صورت) را با دست روی صورت خود پخش کنید.
  • چند دقیقه به کمک نوک انگشتان پوست صورت را بشویید. سعی کنید حرکات نوک انگشتان شما نرم و شبیه ماساژ باشد.
  • با آب ولرم شوینده را از صورتتان بشویید و به آرامی با حوله یا دستمال تمیز خشک کنید.
  • سپس کمی نرم‌کننده صورت استفاده کنید.

روش‌های پیشترفته‌تر و عمیق‌تری نیز برای پاکسازی صورت مردانه وجود دارد که خوب است هر چندماه یکبار انجام شود. نتیجه آن که انواع روش‌های پاکسازی به سه دسته زیر تقسیم ‌می‌شوند:

روش‌های خانگی پاکسازی صورت مردانه

پاکسازی پوست صورت مردانه در روش‌های خانگی اغلب به همان چهار مرحله‌ای که بالاتر بیان کردیم، برمی‌گردد و ممکن است به همراه استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، کرم‌های آبرسان و ماسک‌های صورت و حتی در کنار آن ماساژ و بخور توصیه ‌شود. روش‌های خانگی پاکسازی پوست مردان تقریبا همان روتین مراقبت پوستی روزانه است که منجر به پاکسازی سطحی پوست صورت می‌شوند.

روش‌های آرایشگاهی

برخی‌از آرایشگاه‌ها، مراکز اسپا و سلامت پوستی نیز خدمات پاکسازی صورت را برای آقایان ارائه می‌دهند که با استفاده از دستگاه‌های بخور و ماساژ، شوینده‌ها و کرم‌های مراقبت پوستی انجام می‌شود و تجربه هرچند ماه یک بار آن برای پوست مفید است.

روش‌های پزشکی و کلینیکی

پاکسازی تخصصی پوست مردانه در مراکز پزشکی و کلینیک‌ها توسط متخصص پوست و مو انجام می‌شود که اثر بلندمدتی دارد و بیش از چند بار در سال لازم نیست. پاکسازی صورت مردانه در این روش عمیق صورت می‌گیرد و احتمال اینکه آسیبی به پوست وارد شود کمتر است.

روش صحیح پاکسازی پوست آقایان

حال باید بدانید که دقیقا برای پاکسازی پوست صورت مردانه چه کنید؟ به چه محصولات مراقبتی احتیاج دارید و چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

توصیه می‌شود یکبار بعد از بیدار شدن از خواب و بار دوم پس از بازگشت از محل کار در شب یا قبل از خواب باشد.

نگران نباشید هنوز هم چیز سخت و خارج از تصوری نیست و حتی زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، فقط کافی است بجای آن که صبح هرروز مشت بزرگی آب یخ به صورت خود بپاشید و با حوله محکم پوست خود را خشک کنید، موارد زیر را انجام دهید.

هر روز حداقل دوبار صورت خود را بشویید

اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که برای تمیزی و زدودن آلودگی‌ها از روی پوست صورت لازم است حداقل دوبار در روز صورت خود را بشویید. توصیه می‌شود یکبار بعد از بیدار شدن از خواب و بار دوم پس از بازگشت از محل کار در شب یا قبل از خواب باشد.

پاکسازی صورت مردانه  را در شب جدی‌تر از صبح انجام دهید. در پایان روز تمام آلودگی‌های جذب شده به صورت باید شسته و زدوده شوند اما شست‌وشوی صورت در صبح می‌تواند سبک‌تر انجام شود.  اگر شستن دوبار صورت در روز، باعث خشکی پوست شما می‌شود، می‌توانید صبح‌ها صورت خود را تنها با آب بشویید و از شوینده استفاده نکنید.

بعد از ورزش نیز حتما صورت خود را بشویید.

از آب ولرم استفاده کنید

صورت را با آب داغ یا یخ نشویید. آب داغ ممکن باعث تحریک منافذ پوست صورت شود و آب یخ احتمال خشکی پوست را افزایش می‌دهد. پس تعادل را رعایت کنید.

از صابون معمولی استفاده نکنید

پوست صورت حساس‌تر از پوست بدن است. صابون‌های عادی ممکن PH پوست را بر هم بزند یا باعث لک و آکنه صورت شود. از شوینده‌های مخصوص پوست صورت مردانه، فیس‌واش‌ها، ژل شست‌وشوی صورت، صابون‌های مخصوص پوست صورت و… استفاده کنید.

برخی افراد گمان می‌کنند اگر شوینده صورت کف نکند، پوست تمیز نمی‌شود اما کف بیش‌از حد شوینده‌های مخصوص پاکسازی صورت مردانه ممکن است چربی طبیعی لازم برای پوست صورت را نیز از بین ببرند.

محصولات مراقبت از پوست را با توجه به جنس پوست‌تان انتخاب کنید

قبل از استفاده از هر شوینده صورت برای پاکسازی صورت مردانه، جنس پوست خود را بشناسید. برای تشخیص نوع پوست، صورتتان را با یک شوینده ملایم و عادی بشویید، صورت را با حوله خشک کنید. پس از یک ساعت شرایط پوستی خود را بسنجید:

  • اگر احساس خارش، خشکی یا کشیدی در پوست صورت خود دارید، پوست صورت شما از جنس پوست خشک است.
  • اگر روی صورت بخصوص در ناحیه بینی و پیشانی چربی روی پوست را احساس ‌می‌کنید، پوست شما از نوع چرب است.
  • اگر در ناحیه T صورت (روی بینی و پیشانی) چربی پوست را احساس می‌کنید اما پوست روی گونه‌ها فک شما خشک است، جنس پوست شما مختلط است.
  • اگر احساس خاصی روی پوست خود ندارید، جنس پوست شما معمولی است.
  • اگر پوست صورت شما در تمامی نقاط ملتهب یا قرمز است، جنس پوست حساس است و بهتر است بیشتر به مراقبت از آن بپردازید.

در پاکسازی صورت مردانه از محصولات مراقبت از پوست زنان استفاده نکنید

همانطور که گفتیم پوست زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است و استفاده از محصولات زنان برای آقایان به طور کلی توصیه نمی‌شود. با این‌حال اگر از محصولات زنانه استفاده کردید و با پوست شما سازگار بود، می‌توانید به استفاده ادامه دهید.

با وجود تفاوت‌های پوست صورت زنان و مردان، بعضی شوینده‌های صورت برای هر دو نوع پوست به خوبی عمل می‌کنند. حتی در بعضی برندها، ممکن است مواد شوینده در شوینده‌های مخصوص زنان و مردان یکسان باشد.

از محصولات پوستی طبق دستورالعمل و به اندازه لازم استفاده کنید

دستورالعمل استفاده از شوینده را بخوانید و از شوینده پوست صورت خود کمتر یا بیشتر مقدار توصیه شده استفاده نکنید.

برای شستشو و پاکسازی صورت مردانه از نوک انگشتان خود استفاده کنید

با استفاده از نوک انگشتانتان، ماده شوینده را روی پوست صورت پخش کنید و ماساژ دهید. می‌توانید از لیف‌های صورت یا برس‌های خصوص صورت نیز استفاده کنید اما براش‌ها و لیف‌ها ممکن است آلودگی را در خود نگه دارند، پس حواستان باشد که مرتب آ‌ن‌ها را بشویید و هرچند وقت یک‌بار آن‌ها را تعویض کنید.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

صورت را بیش‌ازحد نشویید

طبق زمان توصیه شده در دستورالعمل، از ماده شوینده پوست صورت خود پیروی کنید. اگر توصیه خاصی در دستورالعمل وجود ندارد، کمی آزمون و خطا کنید، یک تا دو دقیقه برای پاکسازی صورت مردانه کافی است.

اگر پوست شما بعد از پاکسازی حساس می‌شود احتمالا به این علت است که صورت را زیاد می‌شویید یا بیش از حد نیاز از ماده شوینده استفاده می‌کنید.

در پاکسازی صورت مردانه شستن فک و چانه را فراموش نکنید.

خط فک، چانه و بالای گردن نیز همانند صورت در معرض آلودگی هستند، ممکن است ریش شما در آن قسمت‌ها نیز رشد کند.

با حوله و به نرمی پوست صورت خود را خشک کنید

حوله را روی پوست نکشید، به آرامی روی پوست بگذارید آب صورت را بگیرید و بردارید. کشیدن حوله روی پوست صورت ممکن باعث تحریک پوست شود.

پس از پاکسازی صورت مردانه از تونر و مرطوب‌کننده استفاده کنید

تونر در حقیقت مرطوب‌کننده مایعی است که PH پوست را بعد از پاکسازی صورت مردانه تنظیم می‌کند و به طراوت، نرمی و آب‌رسانی آن کمک می‌کند. مرطوب‌کننده نیز رطوبت پوست را بعد از پاکسازی تامین می‌کند.

از افترشیو مناسب پوست خود استفاده کنید

پاکسازی صورت مردانه زمانی می‌تواند موثر باشد که با باقی محصولات پوستی، به پوست صورت خود آسیب نزنید. هنگام تراشیدن ریش از خمیر ریش یا افترشیو مناسب پوست خود استفاده کنید. اگر از این محصولات استفاده نمی‌کنید و پوست سالمی دارید، هیچ مشکلی نیست. استفاده از این محصولات برای پاکسازی صورت مردانه ضروری نیست اما می‌تواند مفید باشد.

تیغ اصلاح یا ریش تراش خود را همیشه تمیز کنید، بهتر است آ‌ن‌ها را در محیط مرطوبی مثل حمام قرار ندهید. باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط‌های تاریک و مرطوب رشد می‌کنند و نگهداری از تیغ و ریش تراش در حمام ممکن است در نهایت باعث بروز عفونت و بیماری‌های پوستی در صورت شما شود.

اگر اصلاح نمی‌کنید و ریش دارید، موهای صورت خود را تمیز نگه دارید و به پوست زیر آن‌ها نیز رسیدگی کنید.

بیشتر بخوانید: رفع خارش ریش صورت آقایان

روتین پاکسازی صورت مردانه خود را تست کنید

خوب است پس از مدتی، روتین پاکسازی پوست خود را تست کنید. دوبار شست‌وشو در روز برای پوست شما کم است یا زیاد؟ شوینده‌ شما خوب عمل می‌کند؟ بعد از پاکسازی صورت مردانه به مرطوب‌کننده پوست احتیاج دارید یا نه؟

هر چند وقت یک‌بار به سراغ روش‌های آرایشگاهی و کلینکی نیز بروید

پاکسازی صورت مردانه در روش خانگی، با تمام شرح و مزایایی که گفتیم تنها سطح پوست را پاکسازی می‌کند. خوب است برای پاکسازی عمیق‌تر هرچند وقت یک‌بار روش‌های آرایشگاهی و کلینیکی را نیز امتحان کنید.

اگر اصلاح نمی‌کنید و ریش دارید، موهای صورت خود را تمیز نگه دارید و به پوست زیر آن‌ها نیز رسیدگی کنید.

سخن آخر

تصور این که بتوانیم با صرف چند دقیقه در روز و به کمک پاکسازی پوست سلامتی و طراوت پوست از جوانی تا میان سالی و پیری حفظ کنیم، کمی دور از ذهن اما کاملا ممکن است.

در این مطلب سعی کردیم شما را با تمامی ابعاد پاکسازی صورت مردانه آشنا کنیم، از مزایا و روش‌های آن بگوییم و دستورالعملی مفصل، از تمامی جنبه‌های مختلف پاکسازی پوست مردانه را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که شما هم لذت داشتن پوست سالم و جوان را در تمام طول زندگی خود احساس کنید.

منبع ++++++++++

شست و شوی روزانه پوست چه فوایدی دارد؟

شست‌وشوی درست روزانه پوست صورت و پاکسازی صورت مردانه دوبار در هفته می‌تواند از بروز چین و چروک، سرطان پوست و بیماری رایج پوستی چون خشکی و اگزما جلوگیری کند. همچنین از آسیب‌های شغلی آقایانی که در محیط‌های آلوده یا زیر آفتاب کار می‌کنند بکاهد و پوست سالم جوانی را تا میانسالی همراه خود بیاورد.

چرا مردان به پاکسازی پوست نیاز دارند؟

در حقیقت آقایان به علت گذراندن زمان طولانی زیر نور خورشید، عدم استفاده از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده پوست و بی‌توجهی به شرایط پوستی خود بیشتر در معرض بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرند. پس مردان نیز همانند زنان به پاکسازی صورت مردانه نیاز دارند تا از سلامت پوست خود مراقبت، و از بروز بیماری‌ها و سرطان پوست جلوگیری کنند.

نحوه نگه داری از تیغ اصلاح صورت چگونه است؟

تیغ اصلاح یا ریش تراش خود را همیشه تمیز کنید، بهتر است آ‌ن‌ها را در محیط مرطوبی مثل حمام قرار ندهید. باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط‌های تاریک و مرطوب رشد می‌کنند و نگهداری از تیغ و ریش تراش در حمام ممکن است در نهایت باعث بروز عفونت و بیماری‌های پوستی در صورت شما شود.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی