فرق اسکراب و لایه‌ بردار
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه zohre.kh

فرق اسکراب و لایه‌ بردار: کدام برای پوست ما مناسب است؟

به این مطلب امتیاز دهید

لایه‌ برداری پوست یکی از کارهایی است که امروزه افراد بسیاری از آن برای از بین بردن جای جوش‌، لکه‌ها و آکنه‌های خود استفاده می‌کنند. اگر این فرایند زیر نظر پزشک متخصص پوست صورت گیرد بسیار مفید و کاربردی است. اما اگر بدون تجویز و اجازه دکتر انجام شود ممکن است عواقب بدی را به همراه داشته باشد؛ اما اسکراب به صورت سطحی، پوست را لایه ‌برداری می‌کند و با لایه ‌برداری عمقی متفاوت است. ما در این مقاله به صورت کامل و جامع فرق اسکراب و لایه‌ بردار را برای شما به خوبی خواهیم گفت.

فرق اسکراب و لایه ‌بردار چیست؟

اسکراب پوست به صورت سطحی پوست را لایه ‌برداری می‌کند و این کار با لایه‌ برداری که به صورت عمقی پوست را لایه ‌برداری می‌کند متفاوت است. لایه ‌برداری باید به کمک پزشک انجام شود و اقدام خوسرانه در این خصوص ممکن است عواقب بدی برای افراد به دنبال داشته باشد.

اما اسکراب به صورت سطحی، پوست را لایه ‌برداری می‌کند و با لایه ‌برداری عمقی متفاوت است.

در برخی موارد برای برطرف کردن مشکلات پوستی، پزشک با تجویز کرم‌های لایه ‌بردار مشکل را برطرف می‌کند و دیگر نیازی به لایه‌ برداری عمقی نیست.

به پوستت جون تازه بده

فرق اسکراب و لایه‌ بردار: اسکراب چیست؟

برای دانستن فرق اسکراب و لایه‌ بردار باید این دو محصول رایج مراقبت از پوست را بدانید. اسکراب نوعی ماسک‌ لایه ‌بردار است که از دانه‌های ریز تشکیل شده است، زمانی‌که آن را روی پوست ماساژ می‌دهید، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و سبب شفافیت، شادابی و لطافت پوست خواهد شد.

اسکراب به معنی برداشتن و سابیدن لایه‌های سطح پوست است. برای استفاده از اسکراب با درنظرگرفتن نوع پوست هفته‌ای یک یا دو مرتبه از آن می‌توان بهره‌مند شد.

معمولا از اسکراب برای صورت و بدن استفاده می‌شود؛ اسکراب‌های بدن برای نواحی همچون زانو، آرنج و قوزک پا بسیار مناسب است زیرا پوستی ضخیم‌تر دارند و سبب می‌شود تا به صورت ملایم سطح پوست را لایه ‌برداری کند. اسکراب‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای جلوگیری از آسیب به بافت‌های پوستی تاثیرگذارند.

کار اصلی اسکراب‌ها لایه‌ بردار سطحی پوست است که با لایه‌ برداری اصلی و عمیق متفاوت است. هرچند لایه ‌برداری‌ عمقی باید توسط پزشک انجام شود و به هیچ‌وجه نباید به صورت خودسرانه نسبت به این فرایند آن اقدام کنید. سعی کنید همیشه برای پوست و نواحی مختلف بدن‌تان از بهترین نوع اسکراب استفاده کنید،

این بدین معنی نیست که حتما اسکراب گران بخرید بلکه باید برای نوع پوست شما مناسب باشد. امروزه در فروشگاه‌ها انواع اسکراب‌ها به فروش می‌رسد، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین اسکراب در بین همه آن‌ها کار سختی است. اگر گاهی حس می‌کنید پوستی خشک و بی‌طراوتی دارید و سطح پوست مانند سابق لطافت خوبی ندارد، در این صورت می‌توانید از اسکراب‌ها در روتین مراقبتی پوست خود استفاده کنید.

کار اصلی اسکراب‌ها لایه‌ بردار سطحی پوست است که با لایه‌ برداری اصلی و عمیق متفاوت است

مزایای اسکراب

  • لایه بردار ملایم پوست
  • زدودن آلودگی‌ها از سطح پوست
  • آماده ساختن پوست برای جذب بهتر مواد مغذی
  • از بین بردن چروک‌های سطحی پوست
  • رفع جوش‌های زیر پوستی
  • کمرنگ کردن لک‌های پوستی
  • آبرسان و مرطوب کننده پوست
  • شفافیت و روشن کننده پوست
  • لطافت پوست

بیشتر بخوانید: بررسی ۵ روش لایه برداری پوست

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

چه کسانی نباید از اسکراب استفاده کنند؟

برخی افراد که از بیماری پوستی رنج می‌برند نباید بدون مشورت با متخصص پوست خود از اسکراب استفاده کنند. افرادی که این مشکلات پوستی را دارند، استفاده از اسکراب برای آن‌ها ممنوع است:

  • روزاسه پوستی
  • زگیل
  • آکنه پوستی فعال
  • التهابات پوستی مانند اگزما
  • تب خال

چرا باید اسکراب پوست را جدی بگیریم؟

اگر به پوست خود بی‌توجه باشیم به مرور زمان منافذ پوست پرشده و در آخر مسدود می‌شود. در این صورت درصد جوش، مشکلات پوستی، آکنه و تبخال بیشتر می‌شود.

بی‌اعتنایی به پوست دارای عوارضی همچون احساس سنگینی، پیرشدن پوست و عدم شادابی است که مسلما شما این احساس را دوست ندارید. استفاده از لایه‌ بردار مناسب قادر است شما را با پوست شاداب و جدید آشنا کند. هرچند هنوز زود است که فرق اسکراب و لایه‌ بردار را بدانید اما اگر از جمله افرادی هستید که روزانه آرایش می‌کنید به شما اسکراب هفتگی را پیشنهاد می‌کنیم.

لایه ‌بردارها از جمله محصولاتی هستند که برای برطرف کردن لکه‌های پوستی به کاتر می‌روند

فرق اسکراب و لایه‌ بردار: لایه بردار چیست؟

لایه ‌بردارها از جمله محصولاتی هستند که برای برطرف کردن لکه‌های پوستی به کاتر می‌روند. لایه ‌بردارها به راحتی سلول‌های مرده پوست، جوش‌های سرسیاه و ناخالصی‌ها پوست را برطرف می‌کنند. لایه‌ بردارها از خاصیت آبرسانی بسیار خوبی برخوردارند.

پوست  افراد روزانه در معرض عناصر محیطی قرار می گیرد که می تواند سبب آسیب و تحریک به آن شود که عبارتند از: آفتاب، باد، گرما، خشکی و رطوبت بیش از حد.

با وجود این همه عناصر آسیب‌زا، مهم‌ترین بخش مراقبتی پوست، لایه ‌برداری است. زیرا با وجود اینکه پوست به صورت طبیعی سلول‌های مرده را نابود می‌کند، اما قادر نیست به صورت کلی آن‌ها را از بین ببرد و از سوی دیگر این فرآیند طبیعی به مرور زمان و با بالا رفتن سن، کند خواهد شد.

نکاتی که پیش از لایه‌ برداری باید بدانید

  • لایه ‌برداری به معنی پاکسازی لایه‌های عمقی پوست است.
  • لایه‌ برداری باید به وسیله افراد متخصص یا پزشک انجام شود.
  • در برخی موارد لازم است از برخی کرم‌های لایه ‌بردار که توسط پزشک تجویز می‌شود استفاده کرد.
  • در بیشتر موارد نیازی به لایه‌ برداری نیست و شما با انجام بی‌جهت آن سلامت پوست خود را به خطر می‌اندازید.

لایه‌ برداری پوست را چه زمانی انجام دهیم؟

اگر بخواهیم به صورت علمی و دقیق بگویم: هرچقد لایه ‌برداری کمتر صورت گیرد برای‌تان بهتر است. هدف از لایه‌ برداری به جای ماندن پوست متورم و لکه‌های قرمز نیست، بلکه هدف اصلی سرعت بخشیدن به فرآیند بازسازی طبیعی پوست است که در نهایت سبب می‌شود تا برای شما پوستی شفاف و درخشنده به جای بماند.

نوع پوست شما فاصله بین لایه ‌برداری پوست صورت را تعیین می‌کند و همه چیز به آن بستگی دارد. اصلی‌ترین فرق اسکراب و لایه‌ بردار در این است که اسکراب به صورت سطحی پوست شما را پاک خواهد کرد ولی لایه برداری عمیق و اساسی کار یک لایه بردار است.

مزایای لایه‌ برداری

این فرآیند سبب بهبود و درخشندگی پوست می‌شود. زیرا با از بین رفتن سلول‌های مرده اکثر محصولات موضعی مراقبت از پوست به خوبی جذب پوست خواهند شد. اگر به صورت منظم لایه‌ برداری کنید، این کار باعث کاهش آکنه، کاهش جوش و جلوگیری از انسداد منافذ پوست خواهید شد.

در طولانی‌مدت لایه ‌برداری سبب تولید کلاژن پوست می‌شود. کلاژن یکی از عوامل اصلی جوانی و درخشندگی پوست است و با افزایش این نوع پروتئین انعطاف‌پذیری پوست افزایش و خطوط ظریف پوست و افتادگی پوست کاهش می‌یابد.

این فرآیند سبب بهبود و درخشندگی پوست می‌شود. زیرا با از بین رفتن سلول‌های مرده اکثر محصولات موضعی مراقبت از پوست به خوبی جذب پوست خواهند شد.

فرق اسکراب و لایه بردار چیست؟

به‌صورت کلی در بررسی فرق اسکراب و لایه‌ بردار باید گفت:

  • لایه ‌بردارها در کنار اسکراب‌ها سبب روشنی پوست می‌شوند.
  • اسکراب‌ها به صورت سطحی عمل کرده و سلول‌های مرده پوست را برطرف می‌کنند اما لایه‌ بردارها به عمق پوست نفوذ کرده و به صورت عمقی پوست را تمیز می‌کنند.
  • لایه ‌بردارها از خاصیت آبرسانی بیشتری نسبت به اسکراب‌ها برخوردارند.
  • اسکراب‌ها مشکلات سطحی پوست را برطرف می‌کنند و لایه ‌بردارها برای برطرف کردن لکه‌های پوستی مناسب هستند.

روش استفاده صحیح از اسکرابر و لایه بردار

  • باید این نکته را مدنظر داشته باشید که پوست شما نسبت به لایه ‌بردارها چه عکس‌العملی نشان می‌دهد تا بتوانید برای پوست خود یک برنامه مراقبتی درنظر بگیرید.
  • زمانی‌که پوست شما تمیز است باید از لایه ‌بردار استفاده کنید، این یعنی می‌بایست پیش از استفاده از لایه‌ بردارها، صورت خود را با لوسیون و سرم بشویید.
  • در زمان استفاده از لایه ‌بردار می‌بایست با ظرافت و احتیاط عمل کنید. بخصوص افرادی که لکه‌ها تیره دارند.
  • افرادی که پوست حساس و خشک دارند نباید از لایه‌ بردار استفاده کنند زیرا پوست آن‌ها را خشک‌تر خواهد کرد. افراد با پوست چرب می‌توانند 2 الی 3 مرتبه در هفته از اسکراب استفاده کنند.

فرق اسکراب و لایه‌ بردار چیست و چگونه از لایه ‌بردار و اسکراب صورت استفاده شود؟

باتوجه به آنچه که درباره فرق اسکراب و لایه‌ بردار گفته شد، افرادی که پوست نرمال یا ترکیبی دارند باید اسکراب پوست را فقط یک مرتبه در هفته انجام دهند زیرا لایه برداری با اسکراب به صورت چند بار در هفته سبب آسیب به پوست خواهد شد و افرادی که پوست حساس و خشکی دارند بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

اسکرابرها متشکل از کریستال‌های کوچکی هستند و می‌توانند پوست را بخراشند. لایه ‌بردارها چه به صورت سطحی و چه عمقی، در صورت استفاده نابه‌جا و غیراصولی به مرور پوست را ناهموار، نازک و خشک می‌کنند و برخی پوست‌ها را دچار سوزش کرده و قرمز می‌شوند.

شما با دانستن فرق اسکراب و لایه‌ بردار و اینکه چه نوع لایه ‌برداری برای پوست‌تان مناسب است خطر آسیب به پوست را کاهش می‌دهید. به صورت کلی اشخاص باید بدانند که یک محصول چه واکنشی روی پوست آن‌ها نشان می‌دهد. به‌طوری‌که تشخیص دهند چه چیزی را در روتین پوستی روزانه خود قرار دهند.

راهنمای خرید انواع اسکرابر و لایه بردار

پاکسازی درست و استفاده از کرم ضدآفتاب به صورت روزانه بسیار مهم است. با افزایش سن، سلول‌های مرده پوست زمان بیشتری طول می‌کشد تا از سطح پوست بریزند. کدر شدن، بسته شدن منافذ، خطوط ظریف قابل توجه‌تر، و پوسته پوسته شدن و ایجاد لکه تنها بخشی از عوارض جمع شدن سلول‌های مرده در سطح پوست است.

این امر همچنین می تواند نفوذ همه محصولات مراقبت از پوست شما را بسیار سخت کند و در نهایت اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد. استفاده صحیح از لایه‌ بردارها به‌طور ایده‌آل، چهره‌ای صاف‌تر و روشن‌تر ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا محصولات مراقبت از پوست و آرایش مؤثرتر و یکدست‌تر باشند.

 در ادامه بررسی فرق اسکراب و لایه‌ بردار باید گفت که لایه‌ بردارها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

 لایه‌ بردارهای شیمیایی:  متشکل از موادی مانند اسیدها یا آنزیم‌ها هستند که چسبی را که سلول‌های مرده پوست را در کنار هم نگه می‌دارد، حل می‌کنند.

 لایه ‌بردارهای فیزیکی: که از ذراتی مانند دانه‌ها، پودرها یا دانه‌ها برای جداکردن مکانیکی پوست مرده استفاده می‌کنند. هر دو می‌توانند به یک اندازه موثر باشند و تا حد زیادی به ترجیحات شخصی و نوع پوست بستگی دارد.

دو نوع اسکرابر وجود دارد. انواع فیزیکی سلول‌های مرده پوست را با استفاده از دانه‌های کوچک یا گرانول‌هایی از نوع خاصی از بین می‌برند، در حالی که نمونه‌های شیمیایی این کار را با استفاده از اسیدهای صورت انجام می‌دهند.

 هر دوی این محصولات به شما پوست نرم‌تری می‌دهند، اسکارهای آکنه را روشن‌تر می‌کنند و بافت پوست را بدون قرمز شدن یا ایجاد چین و چروک در این فرآیند بهبود می‌بخشند.

توصیه ما به شما انجام لایه برداری تحت نظارت و با تشخیص پزشک متخصص پوست است. لایه برداری خودسرانه عواقب بدی را برای پوست شما به همراه خواهد داشت.

 هر دوی این محصولات به شما پوست نرم‌تری می‌دهند، اسکارهای آکنه را روشن‌تر می‌کنند و بافت پوست را بدون قرمز شدن یا ایجاد چین و چروک در این فرآیند بهبود می‌بخشند

چه اسکرابری بخریم؟

برخی برای پاک کردن منافذ پوست لیف زبری برداشته و روی پوست صورت می‌کشند که اصلا منطقی نیست. می‌توان با اسکرابر که از ترکیبات ملایم و طبیعی بدون درد به پاکسازی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوست می‌پردازد این کار را انجام داد.

انتخاب و بهره‌گیری درست از انواع اسکراب برای هر نوع پوستی از جمله خشک، چرب، مختلط و حساس معجزه آفرین است. اسکرابر باعث زدودن سلول‌های پیر و پاکسازی پوست می‌شود در نهایت برای شما روشن شدن رنگ پوست را به همراه دارد. اسکراب‌ها، پوست شما را برای جذب بهتر انواع محصولات آرایشی و بهداشتی آماده می‌کند.

اما باید به این موضوع توجه کنید که ترکیباتهمه اسکراب‌ها کیفیت عالی ندارند. اکثر اسکراب‌ها دارای ترکیبات شیمیایی بسیار قوی بوده و باعث ایجاد حساسیت پوستی خواهد شد.

توصیه ما به شما برای خرید اسکراب:

  • دارای بسته‌بندی مناسب، تاریخ تولید و اکسپایر قابل رویت باشد.
  • دارای پروانه بهداشت باشد
  • از منشاء گیاهی طبیعی برخوردار باشد.
  • مواد شیمیایی در ترکیبات آن حداقل و رو به صفر باشد.
  • در ترکیبات آن اسانس و عطر شیمیایی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: پاکسازی صورت با لیزر؛

شاید مدت‌هاست به دنبال بهترین راه برای برطرف کردن جوش‌، آکنه و یا لکه‎‌های پوستی خود هستید و با اسکراب‌ها و لایه‌ بردارها آشنا شده‌اید و قصد دارید اولین فرصت درمان خود را آغاز کنید. اما پیش از هراقدامی باید فرق اسکراب و لایه‌ بردار را بدانید، زیرا هر فردی باید بداند که چه نوع پوستی دارد که باتوجه به نوع پوست لایه ‌برداری را زیر نظر پزشک متخصص پوست آغاز کند.

سعی کنید به هیچ‌وجه سرخود برای درمان جای جوش و لکه‌های پوست خود تصمیم گیری نکنید، زیرا شما در این باره تخصص و تجربه کافی ندارید. تجربیات افراد دیگر برای شما کارساز نیست زیرا هرکسی از نوع پوست و حساسیت متفاوتی برخودار است.

منبع ++

اسکراب چیست؟

اسکراب به معنی برداشتن و سابیدن لایه‌های سطح پوست است. برای استفاده از اسکراب با درنظرگرفتن نوع پوست هفته‌ای یک یا دو مرتبه از آن می‌توان بهره‌مند شد.

لایه بردار چیست؟

لایه ‌بردارها از جمله محصولاتی هستند که برای برطرف کردن لکه‌های پوستی به کاتر می‌روند. لایه ‌بردارها به راحتی سلول‌های مرده پوست، جوش‌های سرسیاه و ناخالصی‌ها پوست را برطرف می‌کنند. لایه‌ بردارها از خاصیت آبرسانی بسیار خوبی برخوردارند.

لایه‌ برداری پوست را چه زمانی انجام دهیم؟

نوع پوست شما فاصله بین لایه ‌برداری پوست صورت را تعیین می‌کند و همه چیز به آن بستگی دارد. اصلی‌ترین فرق اسکراب و لایه‌ بردار در این است که اسکراب به صورت سطحی پوست شما را پاک خواهد کرد ولی لایه برداری عمیق و اساسی کار یک لایه بردار است.

فرق اسکراب و لایه ‌بردار چیست؟

اسکراب پوست به صورت سطحی پوست را لایه ‌برداری می‌کند و این کار با لایه‌ برداری که به صورت عمقی پوست را لایه ‌برداری می‌کند متفاوت است. لایه ‌برداری باید به کمک پزشک انجام شود و اقدام خوسرانه در این خصوص ممکن است عواقب بدی برای افراد به دنبال داشته باشد.

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی