کهیر عصبی چیست؟
۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کهیر عصبی چیست؟ علائم و راه‌های درمان

به این مطلب امتیاز دهید

کهیرها جوش‌های برجسته و متورمی هستند که اغلب درنتیجه واکنش‌های آلرژیک روی پوست ظاهر می‌شوند. اما عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز کهیر در افراد شود، اضطراب و عصبانیت یکی از آن‌هاست. زمانی که این اتفاق می‌افتد افراد اغلب بثورات خارش‌داری را روی پوست مشاهده می‌کنند که تحت عنوان کهیر عصبی شناخته می‌شود. اما کهیر عصبی چیست و چگونه درمان می­شود؟ ما در این مقاله در مورد علت کهیر زدن افراد عصبی و آنچه برای درمان آن می‌توانند انجام دهند، صحبت می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

کهیرها جوش‌های برجسته و متورمی هستند که اغلب درنتیجه واکنش‌های آلرژیک روی پوست ظاهر می‌شوند

کهیر عصبی چیست؟

مردم به شیوه‌های مختلف به استرس ناشی از چالش‌های زندگی پاسخ می‌دهند. این پاسخ‌ها می‌تواند احساسی یا فیزیکی باشد. اثرات احساسی استرس شامل عصبانیت، ناراحتی و اضطراب است. تأثیرات فیزیکی آن نیز ممکن است به شکل بثورات پوستی یا همان کهیر عصبی ظاهر شود.

تخمین زده‌شده که 20 درصد از افراد در برهه‌ای از زندگی خود دچار کهیر می‌شوند. با این حال استرس می‌تواند کهیر و سایر مشکلات پوستی را به یک مسئله رایج و خسته‌کننده تبدیل کند.

در معرفی کهیر عصبی می‌توان گفت که این ضایعه، یک بیماری شایع پوستی است و اغلب زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن در واکنش به هرگونه فشار عصبی و عاطفی، نوعی ماده شیمیایی به نام هیستامین در خون آزاد می‌کند. با زیاد شدن هیستامین در خون، خون درون مویرگ‌ها مانند یک مایع میان بافتی نشت پیدا می‌کند و لکه‌های پوستی قرمز و متورمی روی پوست ایجاد می‌شود.

در معرفی کهیر عصبی می‌توان گفت که این ضایعه یک بیماری شایع پوستی است و اغلب زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن در واکنش به هرگونه فشار عصبی و عاطفی، نوعی ماده شیمیایی به نام هیستامین در خون آزاد می‌کند.
فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

در ادامه بررسی علائم کهیر عصبی لازم است متذکر شوم که ظاهر این زخم‌ها با بثورات پوستی دیگر متفاوت است و معمولاً دارای الگوی قابل‌تشخیص است. کهیرهای عصبی کمی شبیه بثورات ناشی از گزیدگی حشرات هستند. اغلب قرمز، برجسته و خارش‌دارند و ممکن است در ابتدا به‌صورت برجستگی‌های کوچک ظاهر شوند. با این حال اغلب شکل نامنظمی دارند و می‌توانند در تکه‌های بزرگتر به هم بپیوندند مخصوصاً اگر آن‌ها را بخارانید.

معمولاً کهیر از نوع عصبی در عرض ۲۴ ساعت یا کمتر ناپدید می‌شود اگرچه ممکن است با فروکش کردن زخم‌های قدیمی، زخم جدید در محل دیگری ظاهر شود! به‌طورکلی کهیرها دو دسته هستند: کهیر حاد و کهیر مزمن. کهیر حاد عموماً با داروهای خانگی یا تجویزی در کمتر از ۶ هفته درمان می‌شود- که کهیرهای عصبی از این دسته هستند. اما کهیر مزمن بیش‌تر از ۶ هفته و گاهی سال‌ها طول می‌کشد تا درمان شود.

به پوستت جون تازه بده

علت کهیرهای عصبی

اگرچه عوامل متعددی مثل مواد شیمیایی تحریک‌کننده، حساسیت غذایی، مصرف برخی داروها، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، اختلالات خود ایمنی مانند بیماری تیروئید، حساسیت به گرده گیاهان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ورزش و تعریق شدید می‌توانند منجر به کهیر شوند اما علت کهیر نوع عصبی اغلب به فشارهای عصبی و عاطفی مثل استرس، عصبانیت، شکست عاطفی، از دست دادن عزیزان و غیره مربوط می‌شود.

کهیر یک بیماری شایع پوستی است که افراد زیادی را در سنین مختلف درگیر می‌کند

کهیر اغلب نتیجه واکنش آلرژیک به چیزی در محیط است اما استرس می‌تواند واکنشی در سیستم عصبی سمپاتیک ایجاد کند که منجر به آزاد شدن هیستامین در بدن می‌شود. اگرچه هیستامین اغلب در پاسخ به آسیب، آلرژی و واکنش‌های التهابی در بدن تولید می‌شود اما می‌تواند در اثر استرس نیز ایجاد شود.

درواقع زمانی که استرس دارید، بدن شما پیامی را به سلول‌های ایمنی خود ارسال می‌کند و به آن‌ها می‌گوید مواد شیمیایی قوی- که مهمترین آن هیستامین است- آزاد کنند. هیستامین باعث التهاب و خارش شده و می‌تواند اصلی‌ترین علت کهیر زدن افراد عصبی باشد!

البته فراموش نکنید که بیماری‌های زمینه‌ای پوستی مثل پسوریازیس، روزاسه، اگزما و لیکن پلان(Lichen Planus) نیز می‌توانند علت کهیر نوع عصبی باشند که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنید. بنابراین مهم است که بدانید چه چیزی باعث چنین واکنشی در بدن شما می‌شود.

برای پیدا کردن دلیل و درمان کهیر عصبی ابتدا باید فعالیت‌های خود را در چند روز اخیر ارزیابی کنید. هرگونه تغییر غیرمعمول در روتین زندگی یا قرار گرفتن در معرض چیزهای جدید ممکن است در ایجاد کهیر نقش داشته باشد. به‌طور کل برای مشخص شدن علت کهیر عصبی لازم است ابتدا به این سؤالات پاسخ دهید:

  • علائم از چه زمانی شروع شدند؟
  • آیا مواد شوینده را عوض کرده‌اید؟
  • آیا چیزی خورده‌اید که معمولاً نمی‌خورید؟
  • بنابراین اگر کهیر دارید و نمی‌توانید علت آن را بفهمید احتمالاً اضطراب مقصر است!
کهیرهای عصبی اغلب نگران‌کننده نیستند و می‌توانند در خانه درمان شوند

بیشتر بخوانید: 10 درمان خانگی کهیر

درمان کهیر عصبی

کهیر یک بیماری شایع پوستی است که افراد زیادی را در سنین مختلف درگیر می‌کند. با این حال، مطالعات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌گیرند. استرس باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی در بدن می‌شود که می‌تواند تمام اعضای بدن خصوصاً پوست را تحت تأثیر قرار دهد.

کهیرهای عصبی اغلب نگران‌کننده نیستند و می‌توانند در خانه درمان شوند. بنابراین اگر علت کهیر شما، استرس و اضطراب است مهم است راهی برای تسکین فوری علائم خود در کوتاه‌مدت پیدا کنید و درعین‌حال به دنبال راه‌هایی برای کاهش استرس خود در درازمدت باشید. در لیست زیر چند روش برای درمان کهیر عصبی ارائه شده است:

۱.مراقبت از پوست:

می‌توانید با پوشیدن لباس‌های گشاد و اجتناب از آب داغ زمان حمام کردن، برخی از علائم جسمی ناراحت‌کننده کهیر را تسکین دهید. استروئیدهای موضعی مانند کرم هیدروکورتیزون و استفاده از کمپرس یخ نیز می‌تواند در تسکین خارش و سوزش ناشی از کهیر در خانه به شما کمک کند. از دیگر روش‌های خانگی که می‌تواند در درمان کهیر عصبی و کاهش خارش ناشی از آن مؤثر باشد، حمام بلغور جو دوسر است.

بیشتر بخوانید: اگزما پوستی چیست؟ 

۲.آنتی‌هیستامین مصرف کنید:

برخی داروهای بدون نسخه مانند دیفن هیدرامین، اوراتادین و فکسوفنادین می‌توانند در درمان کهیر عصبی مؤثر باشند. این داروها که آنتی‌هیستامین نامیده می‌شوند اثرات هیستامین را برای جلوگیری از التهاب مسدود می‌کنند.

توجه داشته باشید که برخی از آنتی‌هیستامین‌ها مثل دیفن هیدرامین می‌توانند باعث خواب‌آلودگی یا خستگی شوند، لذا ضمن مصرف از رانندگی یا کارهایی که به هوشیاری کامل نیاز دارد جداً خودداری کنید.

۳.از تکنیک‌های مدیریت استرس استفاده کنید:

اگر استرس حاد را احساس می‌کنید می‌توانید راهکارهایی برای مدیریت استرس خود و کاهش احتمال بروز بثورات ناشی از آن انجام دهید. تنفس عمیق یک راه عالی و مؤثر برای آرامش بدن و ذهن است. راهکارهای دیگر مثل یوگا، تای­چی، پیاده‌روی در هوای آزاد یا انجام چند دقیقه مدیتیشن در طول روز، می‌تواند در درمان کهیر نوع عصبی مفید باشد.

کلام آخر اینکه اگرچه کهیر اغلب در واکنش به یک ماده حساسیت‌زای بیرونی مثل غذا، دارو یا گل و گیاه ایجاد می‌شود اما علت کهیر زدن افراد عصبی به فشارهای عصبی و عاطفی برمی­گردد. معمولا کهیر عصبی خودبه­خود از بین می­رود اما اگر بدتر شد یا بیش‌تر از ۶ هفته طول کشید، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. کهیرهایی که بیش‌تر از ۶ هفته ادامه می‌یابند مزمن تلقی می‌شوند و ممکن است بدون مراجعه به پزشک خودبه‌خود از بین نروند.

منبع: + +

کهیر عصبی چیست؟

این ضایعه یک بیماری شایع پوستی است و اغلب زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن در واکنش به هرگونه فشار عصبی و عاطفی، نوعی ماده شیمیایی به نام هیستامین در خون آزاد می‌کند.

آیا استفاده از آنتی هیستامین ها برای کهیر عصبی مناسب است؟

برخی داروهای بدون نسخه مانند دیفن هیدرامین، اوراتادین و فکسوفنادین می‌توانند در درمان کهیر عصبی مؤثر باشند. این داروها که آنتی‌هیستامین نامیده می‌شوند اثرات هیستامین را برای جلوگیری از التهاب مسدود می‌کنند.

علت کهیرهای عصبی چیست؟

اگرچه عوامل متعددی مثل مواد شیمیایی تحریک‌کننده، حساسیت غذایی، مصرف برخی داروها، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، اختلالات خود ایمنی مانند بیماری تیروئید، حساسیت به گرده گیاهان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ورزش و تعریق شدید می‌توانند منجر به کهیر شوند اما علت کهیر نوع عصبی اغلب به فشارهای عصبی و عاطفی مثل استرس، عصبانیت، شکست عاطفی، از دست دادن عزیزان و غیره مربوط می‌شود.

۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

24 دیدگاه برای کهیر عصبی چیست؟ علائم و راه‌های درمان

مطالب بسیار مفید بود . با سپاس

ایا خستگی هم می‌تواند باعث کهیر شود؟ من با بررسی علائم روزایی که کهیر زدم، به این نتیجه رسیدم که زمان‌هایی که خسته هستم کهیر هست. ایا میتونه درست باشه؟

عالی بود

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی